Reisbizz

23 INTERVIEW Toevallig staat Verbruggen op het punt te vertrekken voor een nieuwe reis, nu naar Tanzania. “Maar dat is vakantie, met familie. Zo ontzettend veel reis ik overigens niet hoor, het was nu alweer vijf maanden geleden dat ik weg ben geweest. Hoewel ik jaarlijks al met al wel aan de 100.000 kilometer kom. En nu ik in Australië ben geweest heb ik alle continenten, inclusief Antarctica, bezocht.” De uit Antwerpen afkomstige Verbruggen startte Untamed Travelling achttien jaar geleden. “Aanvankelijk waren we een direct seller. Een jaar of tien geleden kregen we de vraag vanuit de retail of ze bij ons reizen konden onderbrengen. Klantenbinding is heel belangrijk, en die binding heeft het reisbureau. Dat heeft ertoe geleid dat we nu een goede mix qua omzet van vijftig procent retail en vijftig procent directe klanten hebben. Dat willen we ook zo houden.” MENTALITEIT Vóór Untamed Travelling was Verbruggen actief op de Belgische reismarkt, maar dat beviel hem niet. “Ik verkocht reizen naar Afrika, maar ik werd daarin belemmerd door bepaalde partijen. Toen ben ik vertrokken naar Nederland. Hier was het ondernemersklimaat in de reiswereld veel beter, en nu nog.” Heel moeilijk was de overstap naar Nederland niet voor Verbruggen. “Mijn grootouders zijn Nederlanders die ooit naar Antwerpen zijn verhuisd. Ik voel me hier als een vis in het water. Ik heb ook nooit enig probleem gehad met de mentaliteit hier.” In de loop der jaren is Untamed Travelling op een organische manier gegroeid. Aan overnames hebben Verbruggen en zijn team zich niet gewaagd. Met name in de afgelopen vijf jaar kende Untamed Travelling een snelle groei. “In 2015 wonnen we de prijs voor beste touroperator voor reizen buiten Europa. Daarna wonnen we ook nog een paar andere prijzen en dit jaar wonnen we opnieuw de Vakantie Award Verre Reizen. Als je zo’n award wint sta je in de schijnwerpers en sindsdien is het heel snel gegaan.” Hoewel het winnen van die awards een impuls betekende voor Untamed Travelling, is het volgens Verbruggen niet alleen maar hosanna. “Het kan ook een vloek zijn, omdat iedereen je gaat kopiëren. Een van onze sterkste USP’s is onze kennis. Onze specialisten zijn gericht op een bepaald gebied en weten specifiek daar heel veel over. Dat is belangrijk omdat de wereld snel verandert.” STAMMEN BEZOEKEN Rode draad bij de reizen van Untamed Travelling vormt de natuur. Daar ligt ook de interesse van Verbruggen zelf. “Ik ben zelf van oudsher een twitcher (iemand die lange afstanden reist om zeldzame vogels te spotten, red.). De naam ‘Untamed Travelling verwijst niet alleen naar de natuur.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=