Reisbizz

IN BEELD: KLM-VLUCHTMET PREMIUMCOMFORT CLASS SEPTEMBER 2022 MAGAZINE Nr 48 Gerda Klooster gaat voor kwaliteit en niets anders HIGHENDSPECIAL VERRUIM JE BLIK MET DE REISBIZZ SOCIETY

5*Deluxe GRAND HOTEL RESIDENCIA, GRAN CANARIA DE WERE L D VAN S I LV ER J E T LU XURY T R AV E L

Voor meer informatie ga je naar www.silverjet.nl/residencia of bel met onze Luxury Travel Consultants: 055-357 55 00. SILVERJET SELECTEERT HET MOOISTE WAT DE WERELD TE BIEDEN HEEFT Voor jou én de klant een aangename zekerheid Silverjet is al 24 jaar dé specialist in op maat samengestelde luxe vakanties Complete pakketreizen inclusief vluchten, hotelovernachting, Executive Lounge & privétransfers Aanvragen van essenties/preferenties uiteraard mogelijk, de klant bepaalt De fraaie, zeer informatieve brochures Uitstekende telefonische bereikbaarheid Keurig verzorgde reisbescheiden voor de klant Een zeer aantrekkelijke commissiestaffel 24/7 nooddienst door eigen personeel GRAND HOTEL RESIDENCIA, GRAN CANARIA Grand Hotel Residencia op Gran Canaria is een verfijnd en klassiek boutiquehotel dat al vanaf de ingang exclusiviteit uitstraalt en wordt gekenmerkt door de rust die er heerst. Verder maken de mooie locatie in het zuiden van het eiland, de karakteristieke architectuur en de persoonlijke service dit hotel tot een juweeltje van de Seaside-groep. Grand Hotel Residencia kan absoluut gerekend worden tot één van de beste hotels van de Canarische Eilanden. TWEEPERSOONSKAMER A Indicatieprijs oktober € 2.615.- p.p. o.b.v. logies & ontbijt. Deze prijs is o.b.v. 7 nachten en een 2-persoonbezetting.      Deluxe

4 — Voorwoord — Het is 6 september, de zon schijnt en ik heb vandaag 51 kaarsjes mogen uitblazen. Dat is niet iedereen gegeven en daar ben ik me zeer bewust van. De felicitaties via Whatsapp en Facebook stromen binnen en mede hierdoor voel ik me toch een jarig Jetje! Het mag gevierd worden dus proost ik samen met een aantal vrienden op dit nieuwe levensjaar. ‘Pluk de dag’, ‘vier het leven’ en ‘met volle angst vooruit’. Een aantal quotes die je vast wel eens voorbij ziet komen op social media. Het posten ervan is zo gepiept, maar de uitdaging zit ‘m in het werkelijk toepassen in je dagelijks leven. Als ik voor mezelf spreek, vind ik elke dag één om opnieuw te plukken. Daarnaast grijp ik graag iedere gelegenheid of mijlpaal aan om te vieren. Dus die eerste 'PLUK DIE DAG'

5 — Voorwoord — twee kan ik aftikken. Aan het voornemen ‘volle angst vooruit’mag nog wel gewerkt worden. En dat laatste heeft met name te maken met de zorgelijke toestand in de wereld. Er is geen ontkomen aan de negatieve berichtgeving vanuit de media. Sterker nog, ik kan me niet herinneren dat we in de afgelopen jaren met zoveel zorgen zijn opgezadeld als nu. Dus zit er niets anders op dan over de hobbels die er nog aankomen heen te kijken en erop te vertrouwen dat er straks weer betere tijden komen. Wat dat betreft zet ik mijn petje af voor de hele reissector die keer op keer de schouders er onder blijft zetten. Het levend voorbeeld hiervan is Gerda Klooster. Eigenaresse van zes reisbureaus in Groningen. Voor een interview met haar nam ze me onverwachts mee naar het mooie Paterswoldsemeer om daar op een zonovergoten terras uitgebreid samen te praten over de afgelopen periode. Terugkijken doet Gerda trouwens niet graag. Ze is meer van het vooruitkijken met het liefst een open blik. Daar liet ik me lekker in meevoeren en zo gingen we van een cappuccino in de ochtend naadloos over naar een heerlijke lunch en proostten we samen met een glas Chardonnay op het leven. En dat samenzijn op een plek ergens buiten liet me nogmaals inzien hoe goed het is om uit je dagelijkse ritme te stappen. En dan ben ik nu aangekomen bij een belangrijke stap binnen ons Reisbizz Platform. De lancering van de Reisbizz Society waarin we in dit magazine uitgebreid aandacht geven. We laten een aantal van onze Society partners aan het woord en stellen het redactieteam van Reisbizz voor, lanceren we de datum voor het eerste event en kun je je vanaf vandaag aanmelden. Verder lees je in dit magazine een ‘triointerview’ van de leading ladies van Travel Impressions, stapte Reisbizz aan boord van de eerste KLM-vlucht met Premium Comfort Class en laten we in onze High End Special verschillende reisprofessionals aan het woord over het luxe segment. Ik zou zeggen: ‘Pluk die (Society) dag’, vier samen met ons het leven en ga daarna met ‘volle angst vooruit’! Natasja Hoogstede

6

7 I NHOUD I NTERV I EW 08 Gerda Klooster: Ik ga voor kwaliteit en niets anders 16 Reisbizz Society: Nieuw verbindend platform binnen de reisindustrie 25 In de kantoortuin met: Travel Impressions BLOGS EN COLUMNS 30 Harri Theirlynck: Het appartment is ‘mwah’, maar wij durven niet te klagen RE I SB I ZZ ON TOUR 32 Aan boord van de eerste KLM-vlucht met Premium Comfort Class H I GH END SPEC I AL 44 Dennis Taskasap zet met Emerald Travel stap naar de retail 48 The sky is not the limit bij Avila Reizen 53 Kirsten van Diepen nieuwe product manager cruiseproduct bij Silverjet Vakanties 58 Reisbizz On Tour: Kees Bikker met Ponant Cruises van Dover naar Bergen 63 Debby Schipper-Snelders: Luxe hangt voor mij samen met duurzaamheid, welzijn en beleving 67 BBI Travel: Skiën op niveau in het hart van Scandinavië COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, Lolke van der Heide, Linda van Maanen, Fabian Bais en José van Felius. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Kelvin Bor, Harri Theirlynck, Sietske van Leusden, Kees Bikker en Henk van der Kooi. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

8 — Interview — Gerda Klooster

9 — Interview — Op het moment dat ik de deur open, word ik vriendelijk ontvangen door medewerkers Michèla en Jacquelien die zich direct verontschuldigen dat Gerda nog onderweg is vanuit haar kantoor in Winschoten. Dat geeft mij de tijd om even rustig rond te kijken. Het reisbureau ademt luxe, of misschien kan ik beter zeggen, kwaliteit uit. Aan de balies staan comfortabele lederen stoelen. In het midden van de winkel kunnen klanten loungen in de gezellige zit met openhaard. Michèla: “Als het straks in de winter koud is, dan laten we de haard lekker branden.” Het enige wat nog ontbreekt is een glas rode wijn, bedenk ik me, maar het zou zomaar kunnen dat deze ook nog aangeboden wordt. Niet veel later stapt Gerda het reisbureau binnen en nemen we plaats aan de ronde tafel achter in de winkel. Jacquelien brengt ons een kop koffie, een goede kop koffie want dat vindt Gerda heel belangrijk. “Als klanten zoveel geld bij je uitgeven, moet je kwaliteit uitstralen. Dan komen ze ook terug. Ik wil dat ze het fijn hebben in de zaak. En eigenlijk gaat het me nog niet ver genoeg. Het liefst zou ik een taartpunt serveren bij het kopje koffie in een mooi Wedgwood servies.”Of Gerda een pietje-precies is? “Ik investeer veel in een mooie etalage, het is je visitekaartje. En zo wil ik het doen en niet anders. Je moet gaan voor kwaliteit, daar ben ik zeker van.” PATERSWOLDSEMEER Na het drinken van een kop lekkere koffie zijn er ondertussen klanten aan de balies aangeschoven. Gerda verrast me en stelt voor om samen naar het Paterswoldsemeer te rijden zodat we daar ons gesprek kunnen vervolgen. Na een korte rit zitten we heerlijk in GERDA KLOOSTER: IK GA VOOR KWALITEIT EN NIETS ANDERS Het is eenmooie zomerse dag wanneer ik naar het hoge noorden afreis omGerda Klooster, eigenaresse van inmiddels zes Klooster Reizen reisbureaus, te bezoeken. Vooraf mocht ik kiezen waar onze ontmoeting plaats zou vinden. Mijn keuze viel op de vestiging in het chique Haren. Bij aankomst in de winkelstraat trekt de mooi ingerichte etalage van het reisbureau direct mijn aandacht. Er is oog voor detail en ik vermoed dat dit het oog is van de eigenaresse zelf. Tekst: Natasja Hoogstede - Foto’s: Reismedia

BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE ALLROUND TOUROPERATOR MEER DAN 120 BESTEMMINGEN 3e GROOTSTE TOUROPERATOR VAN EUROPA EXTRA FLEXIBILITEIT EN ZEKERHEID MET ONZE AANVULLENDE PAKKETTEN BAGAGE ALTIJD INCLUSIEF Ga voor meer informatie naar www.fti-service.nl EINDELIJK WEER REIZEN MET

11 de zon aan het meer en worden we alleen nog gestoord door overkomende vliegtuigjes van de vliegschool. Dit voelt als vakantie, want wat een mooie plek is dit. HOE HET ALLEMAAL BEGON Het familiebedrijf Klooster Reizen startte in 1929 als transportbedrijf. Er was veel werk, met name in de jaren ‘50 voor het busvervoer. Gerda: “Begin jaren ‘60 zijn mijn ouders in het bedrijf gekomen. Mijn vader werkte zelf ook als chauffeur op de bus en langzaamaan ontwikkelde dit zich verder met de verkoop van reizen. Eerst autoreizen en later ook busreizen.” Het werd drukker en drukker in de zaak. De moeder van Gerda nam de verkoop van reizen onder haar hoede en kon de hulp van haar dochter goed gebruiken in de zomermaanden. Gerda: “Ik heb eigenlijk altijd meegewerkt vanaf mijn twaalfde. Elke zomer hielp ik in het bedrijf, met veel plezier hoor! Wij verkochten toen vooral dagtochten, want elke dag vertrok er wel één. Daar is de liefde voor het vak begonnen.” Op de vraag of het gezin Klooster in de zomer alleen maar aan het werk was, antwoordt Gerda: “In de zomervakantie ging ik zelf een week op zeilkamp en konden we als gezin niet weg. Dat deden we wel in de herfstvakantie, dan vlogen we samen naar Gran Canaria of Portugal voor een familievakantie. Wij zijn nooit wat tekortgekomen wat dat betreft. We hebben zoveel gereisd en dat was best bijzonder voor die tijd.” Nadat Gerda de toenmalige AVR (Algemene Vakschool voor Reisbedrijf ) had afgerond, startte ze haar loopbaan bij Henk Kramer van — Interview —

12 — Interview — Internoord in Groningen. “Vanuit een eerder gelopen stage bij Henk heb ik hem gebeld en gevraagd of er een functie beschikbaar was. Hij zei direct, kom maar! Een jaar later vroeg mijn moeder of ik haar wilde helpen en ben ik het familiebedrijf ingestapt. Dus je hebt eerst daar het kunstje kunnen afkijken? “Ja, dat is heel goed voor me geweest. Ik heb daar zeker een hoop geleerd.” Het bedrijf Klooster Reizen ontwikkelde zich sneller en sneller en na het openen van het reisbureau in Winschoten kwam er al snel een vestiging bij in Delfzijl. In 1988 kwam ook de man van Gerda in dienst en nam de verantwoording voor de bustak op zich. Inmiddels is hij niet meer werkzaam bij het bedrijf en is hij wethouder van de gemeente Oldambt geworden. Gerda ging verder met het openen van reisbureaus. In 1993 een vestiging in Hoogezand en vervolgens in 2009 in Stadskanaal. Gerda: “De opening in Stadskanaal was zeer succesvol. Dat proefde naar meer, dus wilde ik eigenlijk ook nog wel een reisbureau in Haren. Er waren al twee reisbureaus gevestigd in het goedkopere segment en dat vond ik niet passen in een plaats als Haren. Ik heb uitgepakt met dit mooie hoekpand in 2013, daar ben ik nog steeds heel blij mee.” In 2018 kwam Gerda in gesprek met de dames Kramer van Internoord Groningen. Zij zochten een overnamekandidaat voor het reisbureau inclusief de zakenreis afdeling. Daar had Gerda wel oren naar en heeft dit in 2019 samen weten te voegen in het pand in Haren. Maar daar bleef het niet bij. In juni 2020 nam Gerda het kantoor over van de dames Jansma in Roden en heeft ze zes reisbureaus onder de naam Klooster Reizen. Rolt het zo makkelijk op je pad? “Weet je, je kunt met die trein meegaan of uitstappen. Ik heb besloten om in te stappen en ervoor te gaan. Het probleem is nu dat we de medewerkers niet kunnen vinden voor

13 — Interview — mogelijke verdere uitbreiding. Toch weet ik zeker dat er nog een andere tijd komt. Een aantal mensen die de branche zijn uitgegaan vinden niet helemaal het geluk op hun nieuwe werkplek. Dus die komen wel weer terug is mijn idee.” Hoeveel jaar ga je nog werken? Je oogt niet moe. “Dank je”, lacht Gerda. “Toch valt het op het moment niet mee. We zijn heel goed door de coronacrisis heen gekomen, maar ik vind de huidige periode nu moeilijker. Ik heb wisselingen gehad met het personeel en dat had ik nooit. Dat is nieuw voor me. Daarbij moet je nooit zeggen hoe lang je nog doorgaat.” Je hebt een zoon en een dochter. Bestaat er een kans dat zij het van je overnemen? “De komende drie jaar is dat niet im frage. Mijn dochter (27) heeft bedrijfskunde gestudeerd en heeft haar Master Marketing en Communicatie in Barcelona afgerond. Daar is ze vorig jaar april gestart als product manager bij Baja Bikes en dus voorlopig nog daar aan het werk. Dat geldt ook voor mijn zoon die na de IVA bij de Rabobank werkt en het daar naar zijn zin heeft. Ik heb wel aangegeven dat ik tussen nu en een aantal jaar wil weten of ze klaar zijn om het over te nemen. Ergens ga ik er stiekem vanuit dat ze de zaak inkomen. Dat zou toch wel heel fijn zijn.” Hoe omschrijven je collega’s je? “Oh… dat vind ik wel lastig… Ik probeer een voorbeeld te zijn voor iedereen. Ik ben altijd met de zaak bezig, goed bereikbaar en wil zaken snel oplossen.” Kun je dingen ook loslaten? “Nou… dat vind ik nog wel moeilijk, maar dat heeft ook met de huidige tijd te maken. Normaal gesproken kan ik de knop wel omzetten tijdens vakanties. Dat lukt nu even niet.” Werk je nog achter de balie? “Nee, sinds 2003 heb ik dat eigenlijk niet meer gedaan. Daar heb ik goede mensen voor in dienst die dat veel beter doen dan ik. Ik kan beter alles achter de schermen regelen. Zorgen dat de financiën op orde zijn en dat moet ook wel met inmiddels dertig medewerkers in dienst.” Ondertussen biedt Gerda me nog een drankje aan en vraagt ze de ober om de menukaart. “We gaan straks ook nog even wat eten hoor of heb je nog een afspraak?”Natuurlijk maak ik daar graag tijd voor vrij en rijd ik iets later naar mijn afspraak bij luchthaven Eelde. Je hebt een luchthaven hier om de hoek liggen waar weinig gebruik van wordt gemaakt. Dat moet je frustreren? “Hou op schei uit! Mensen moesten afgelopen zomer heen of terug via Luik. Wat een vreselijke tijd. Dat is vanaf hier vier uur rijden, hoe moesten ze daar komen? Het gaf veel extra werk en boze klanten. Gelukkig stopte dit na een maand. Het was wel tijdens het hoogseizoen. Het ligt niet aan de luchthaven,

14 maar aan de samenleving die protesteert. TUI had uiteraard die vluchten vanaf Eelde willen doen, schijnbaar was niet uitvoerbaar.” Iets anders, wat inspireert je? “De zaak. En al lig ik er soms wakker van, als het mij dan weer lukt om een nieuwe zaak te openen, vind ik dat fantastisch!” Ik voel aan Gerda dat ze nog veel meer zou willen. ”Oh ja, maar dat gaat nu even niet.” Wat maakt je boos? “Och, dan kun je wel een blad vol schrijven”, lacht ze. “Maar laten we eerlijk zijn, iedereen zit ermee. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en zijn allemaal op zoek naar nieuwe mensen. Ik moet nu dealen met wat er is en kan mekkeren en mezelf zielig vinden, maar we hebben het niet in de hand. Het draait allemaal maar om één ding, goed personeel. Daar moeten we voor nu het beste van zien te maken.” Als je zou kunnen tijdreizen, naar welk jaar zou je terug willen reizen? “Ik ben niet van het terugkijken. Daar heb je niets aan, wat is geweest is geweest. Ik kijk veel liever vooruit. Volgend jaar ben ik dertig jaar getrouwd en hoop ik een mooie reis te maken samen met mijn gezin. Vorig jaar zijn we naar Lapland geweest. Dat vond ik geweldig! In een blokhut in het bos bij Levi en in de avond de openhaard aan. Op een sneeuwscooter gereden en in een hondenslee op zoek naar het Noorderlicht. Dat was echt spectaculair, wat een beleving! Dat vergeet ik nooit meer. Dan ben ik een gelukkig mens.” — Interview —

Moderne hotels, ontworpen voor jou. Ontdek het aanbod op: TUI.nl/tui-blue Even met ons tweeën Live Happy

16 — Reisbizz Society— REISBIZZ SOCIETY: NIEUW VERBINDEND PLATFORM BINNEN DE REISBRANCHE Reismedia, uitgever van het Reisbizz Magazine en Reisbizz.nl, heeft tijdens de zomermaanden de Reisbizz Society gelanceerd. Met dit initiatief gaat het Reisbizz teamde verbinding tussen reisagenten en ZRA’s aan de ene kant en leveranciers aan de andere kant versterken. V.l.n.r. Bibi Mol, Joyce Schriemer, Linda van Maanen, Natasja Hoogstede en José van Felius

17 — Reisbizz Society— Het nieuwe initiatief past goed bij het DNA van Reisbizz.nl en Reisbizz Magazine. “Aandacht, gezondheid, bewustzijn, duurzaamheid en kennisoverdracht zijn belangrijke kernwoorden binnen de society. Door bijeenkomsten te organiseren waarin genoemde thema’s centraal staan willen we verbinding en gesprekken opgang brengen tussen leveranciers en wederverkopers”, aldus Reisbizz-hoofdredacteur Natasja Hoogstede. Om direct inhoud te geven aan de society en tevens het redactieteam van Reisbizz te vergroten is het team in september uitgebreid met José van Felius en Linda van Maanen. Het Reisbizz team bestaat nu uit: Natasja Hoogstede, Bibi Mol, Joyce Schriemer, Linda van Maanen en José van Felius. MELD JE NU AAN VOOR HET EERSTE REISBIZZ SOCIETY EVENT OP 11 OKTOBER! Ben jij ook aanwezig tijdens ons eerste exclusieve event op dinsdagmiddag 11 oktober? Deze eerste bijeenkomst is eenmalig kosteloos bij te wonen voor reisagenten, reisbureau medewerkers en ZRA’s. Meld je snel aan, want er zijn een beperkt aantal plekken. Tijdens dit eerste event ontmoeten we elkaar in het Zuid-Hollandse Gorinchem, uitgeroepen tot de mooiste vestingstad van Nederland. Ons programma houden we nog even geheim, maar staat in het teken van kennis uitwisselen, elkaar leren kennen, gezondheid en goed voor jezelf zorgen. Aansluitend wandelen we in groepjes door het mooie centrum van Gorinchem en sluiten we de dag af met een bijzondere verrassing. Via de Reisbizz Society pagina op Facebook houden we je op de hoogte over het programma en de sprekers. De eerste 50 deelnemers kunnen zich eenmalig kosteloos inschrijven, waarbij geldt: vol is vol. Toewijzing van deelname vindt plaats op basis van volgorde van inschrijving. Voor volgende edities is een lidmaatschap noodzakelijk. Met dit lidmaatschap kun je onder andere onze bijeenkomsten bijwonen en ontvang je maandelijks het digitale Reisbizz Magazine. Meld je nu aan voor de eerste Reisbizz Society bijeenkomst via de link. Let op: Na aanmelding zijn er kosten verbonden bij annulering. Volg je ons al op Facebook via de besloten Reisbizz Society? Zo niet, vraag dan snel toegang zodat we je op de hoogte kunnen houden.

18 — Interview— Hoe zouden mensen jou omschrijven? “Best lastig om dit over jezelf te zeggen toch? Ik heb ‘m doorgespeeld aan de collega’s en kreeg de volgende feedback: expressief, spontaan, mensenmens, zorgzaam en een harde werker. Daar ben ik best een beetje stil van…” Waarom is jouw baan de allerleukste die er is? “Ja…dat is ook echt zo! Ik draai nu zo’n 30 jaar mee - in de voor mij leukste branche die er is - en ik heb een hoop ervaring op kunnen doen. Dat komt nu allemaal samen in mijn huidige functie als hoofdredacteur van Reisbizz. Met name de contacten onderhouden met reisagenten, touroperators en andere reisondernemers en die met elkaar in verbinding brengen geeft mij veel werkgeluk. Het zo nu en dan meegaan op persreis maakt het plaatje compleet.” Wat is jouw levensmotto? “Heel simpel, lief zijn voor elkaar. Dat betekent voor mij persoonlijk dat je zo goed mogelijk zorgt voor de mensen om je heen, maar ook voor jezelf. Het liefst leef ik van dag tot dag en in het nu, dat lukt me aardig. Rust en ontspanning zoek ik op door lange wandelingen te maken, een boek te lezen of podcasts te luisteren in mijn hangmat. Verder ben ik een open boek en maak ik van mijn hart geen moordkuil.” Tot slot, wat is jouw favoriete gerecht? Je prikt regelmatig met anderen uit de branche een vorkje mee. Nu willen we weten wat jij heel graag eet! “Hahaha, ja fantastisch toch dat wij bij zoveel gastheren, gastdames en soms ook gezinnen mogen aanschuiven. Wat een bijzondere gesprekken en fijne contacten zijn daar uit voortgevloeid. En we hebben eerlijk gezegd overal zó lekker gegeten. Ik eet liever geen vlees, wel vis en bij voorkeur gegrilde zalm of gamba’s.” NATASJA HOOGSTEDE, HOOFDREDACTEUR VAN REISBIZZ MAGAZINE, IS INMIDDELS RUIM EEN JAAR IN DIENST BIJ REISMEDIA.

19 — Interview— “Vooral heel positief. Vanwege corona kwam Reisbizz op een lager pitje te staan binnen de organisatie en ik kreeg de taak om het weer op te gaan bouwen. Ik vind het mooi om te zien dat we inmiddels zo zijn gegroeid en Reisbizz wordt steeds bekender. We zijn een aanwezige partij in de sector en we zijn ook niet van plan om daaruit te verdwijnen.” Waar ben je echt trots op? “Op al het werk dat ik samen met mijn collega’s verzet. Twee keer in de maand brengen wij een magazine uit, tegelijkertijd houden we onze online nieuwssite in de lucht en besteden we veel aandacht aan onze sociale contacten. En dat - voorheen - met een klein team. Inmiddels zijn we flink uitgebreid.” Wat doe jij eraan om fit te blijven? “Van kleins af aan speel ik handbal en inmiddels begin ik aan mijn zevende seizoen in het hoogste team van de club. Vorig jaar zijn we kampioen geworden. Dit betekent vier uur in de week trainen en in het weekend een wedstrijd. Verder kook ik iedere dag gezond, wandel ik graag en zo nu en dan speel ik een potje padel.” Hoe ziet jouw weekend eruit? “Vaak plan ik een avondje in met mijn vriendinnen en gaan we gezellig borrelen of naar een feestje. Overdag kom ik aan mijn huishoudelijke taken toe en op zaterdagavond speel ik dus vaak een wedstrijd, waarna ik soms nog op stap ga. Zondags probeer ik vaak iets leuks met mijn vriend te doen.” REDACTEUR BIBI MOL IS TIJDENS DE CORONAPERIODE GESTART BIJ REISMEDIA. HOE KIJKT ZIJ TERUG OP DEZE EERSTE ANDERHALF JAAR? Waar ben je trots op? “Bijna vijftien jaar ben ik bij Reismedia actief en ik ben trots op de ontwikkelingen, kwaliteit en collegiale bedrijfscultuur. Maar bovenal ben ik trots op de explosieve groei van Reisbizz het afgelopen jaar. Dat is mooi om te zien en ook zeker verdiend.” Hoe ziet jouw weekend eruit? “Tijdens mijn weekend ontdek ik graag Nederland per trein en te voet, of een stedentrip in Europa. Daar hoort uiteraard een goed restaurant bij. Ook ben ik regelmatig te vinden op de golfbaan.” JOYCE SCHRIEMER, OFFICEMANAGER BIJ REISMEDIA EN ACCOUNTMANAGER BIJ REISBIZZ, GAAT OOK EEN ACTIEVE ROL SPELEN IN DE REISBIZZ SOCIETY.

20 — Interview— “Ik ben Linda van Maanen, getrouwd en ik heb twee kinderen. Woonachtig midden op de Veluwe, maar kom graag verder dan mijn eigen dorpsgrenzen. Van jongs af aan ben ik altijd al dol geweest op andere landen, talen en culturen. En het eten niet te vergeten. Geweldig om sinds kort deel uit te maken van het enthousiaste redactieteam van Reisbizz. Schrijven en reizen zijn mijn grootste passies, dat komt mooi samen. Mijn favoriete bestemmingen zijn toch wel Thailand, Argentinië, Zuid-Afrika, maar ook Europa kent prachtige locaties. Zo ben ik net terug van het Griekse Symi, geweldig! Om fit te blijven loop ik drie keer per week hard. Soms doe ik mee aan een loopwedstrijd of duo-marathon. Wie weet loop ik nog eens een hele. We blijven dromen hè…” Wat heeft je doen besluiten om teamlid te worden van Reisbizz? “Bij toeval werd ik benaderd om een stukje te schrijven toen ik een post plaatste op mijn social media voordat ik op reis ging. Ik vond het een enorme eer om voor Reisbizz te mogen schrijven. Alle begin is moeilijk, maar wat vond ik het leuk! Na de eerste keer volgde er al snel een volgende en kreeg ik de smaak te pakken. Inmiddels heb ik al een aantal stukken geschreven en de kers op de taart was de reis naar Sint Maarten waar ik Reismedia als redacteur mocht vertegenwoordigen.” Niet geheel onbelangrijk, wat breng jij mee? “Behalve een grote hoeveelheid enthousiasme heb ik veel ervaring in de branche, ken ik veel mensen en weet ik wat er speelt. Dat in combinatie met het organiseren van events kan ik mijn steentje bijdragen en heb ik zin om mijn horizon op deze manier te verbreden.” Alles lijkt om reizen te draaien in jouw leven. Wat doe jij om te ontspannen? “Haha.. Daar heb je een punt, dat klopt. Maar gelukkig blijft er nog steeds tijd over om door te brengen met mijn vrienden en heb ik sinds kort een nieuwe creatieve hobby die niets met reizen te maken heeft.” SINDS EEN PAAR MAANDEN SCHRIJFT REDACTEUR LINDA VAN MAANEN MEE IN HET REDACTIETEAMVAN REISBIZZ. WAT ZIJN HAAR PASSIES ENWAAR DROOMT ZE VAN? ONLANGS HEEFT JOSÉ VAN FELIUS HET REISBIZZ TEAM VERSTERKT EN ORGANISEERT ZIJ DE EERSTE BIJEENKOMST VAN DE REISBIZZ SOCIETY.

21 — Interview— Wat sprak jullie zo aan in het concept van de Reisbizz Society? “EURAM werkt strikt B2B en met alles wat we doen stellen we de reisprofessional centraal. Zij zijn tenslotte dé gebruikers van ons platform. De Reisbizz Society focust niet alleen op de zakelijke kant van het contact, maar biedt ook de kans om een persoonlijker contact te ontwikkelen. De afgelopen 2,5 jaar heeft laten zien hoe belangrijk goed partnerschap is, op alle vlakken.” Hoe verloopt het contact tussen Euram en de reisagent op het moment? “We bellen en mailen regelmatig met onze reisagenten. Veel reispro’s hebben geen of weinig gebruik gemaakt van onze vernieuwde website. We volgen daarom bijna elk dossier op, geboekt of niet, om te kijken of er vragen zijn. Zeer leerzaam, ook voor ons. Binnenkort starten we met een serie webinars over o.a. bestemmingen en de website, we zijn aanwezig op de leveranciersdagen van diverse groepen én we geven een presentatie tijdens het Reisprof Event.” Is er ruimte voor ontspanning binnen het team? “Voor de coronacrisis reden we elk kwartaal naar Leuven, waar ons hoofdkantoor zit, om daar met het hele team bij te praten en plannen te maken. ’s Avonds was er dan tijd voor bijvoorbeeld een golf clinic of een wandeltocht door de mooie binnenstad van Leuven, uiteraard gevolgd door een heerlijk diner. Ook dat wordt dit najaar weer gepland.” DANIËLLE GOEDKOOP EN VINCENT HEKKERT GOLD PARTNER EURAM

22 Hoe verloopt jullie contact met de reisagent? “Met name aandacht voor elkaar staat bij de Jong Intra hoog in het vaandel. Zo ongekend belangrijk voor een samenwerking die gebaseerd is op wederzijds respect en een win-win situatie. Kennisoverdracht is daar onvoorwaardelijk aan verbonden. Kennis van en over de organisatie is van groot belang. Onbekend met het bedrijf en/ of het portfolio maakt immers onbemind. Ons grootste goed; gezond zijn, zowel als bedrijf en als mens behoeft geen uitleg. En bewust omgaan met mens, dier, milieu en planeet idem. Wij hebben telefonisch contact met de reisagenten, organiseren webinars, teams meetings, nemen deel aan evenementen, beurzen en workshops, we bezoeken reisagenten en we organiseren studiereizen, ook individuele studiereizen.” Hoe ervaar je de huidige werkdruk? “Commercieel is dit een goed jaar, met name de zomer, maar operationeel een flinke uitdaging. Dat betekent 24/7 ‘aan’ staan. Soms dus wel iets te weinig ontspanning. Maar er zal best wel weer een rustiger periode komen.” Wat doen jullie als onderneming zelf op het gebied van duurzaamheid en gezondheid? “Buiten dat ons pand up to date is gebracht naar energielabel A, we Travelife partner zijn en we ons beleid baseren op de richtlijnen van de ANVR, resulteert het aandacht voor elkaar in vroegtijdige signalen die de gezondheid kunnen beïnvloeden. Het gesprek met elkaar aangaan geeft in dergelijke situaties de juiste handvatten om tot oplossingen te komen. Momenteel is ons ziekteverzuim nagenoeg nihil.” — Interview— COBY VAN DONGEN GOLD PARTNER DE JONG INTRA VAKANTIES

23 Wat sprak jullie zo aan in het concept van de Society? “Dat is eigenlijk het complete plaatje. Kennisoverdracht is natuurlijk vanuit mijn perspectief vooral interessant en dat werkt in mijn ogen nog steeds het beste via persoonlijk contact. De netwerkevenementen zie ik dan ook als heel belangrijke factor, het feit dat dit een sportief evenement zal zijn, is natuurlijk een heel leuke bijkomstigheid. Met de informatie die we kunnen delen, blijven we hopelijk op het netvlies staan van de reisagent.” Hoe verloopt het contact tussen Condor en de reisagent op het moment? “Ik denk dat het contact over het algemeen goed is, maar misschien is dat meer een vraag voor de reisagent? Er ligt voor mij echter nog zeker een taak om de kennis over te dragen die nog niet zo bekend is bij de reisagent. Zo is Condor vooral bekend om de vertrekken vanuit Düsseldorf naar Europese bestemmingen, maar deze winter gaan we van daaruit ook naar Cancun en Punta Cana.” Wat doen jullie als onderneming zelf op het gebied van duurzaamheid en gezondheid? “De ambitie van Condor is om verantwoord en tegelijkertijd comfortabel reizen mogelijk te maken met aanzienlijk verminderde CO2uitstoot, lager brandstof verbruik en minder geluid. Deze herfst zal de eerste van totaal zestien nieuwe Airbus A330neo geleverd worden, die de huidige Boeing 767 vervangt. Ook de vloot voor de kortere afstanden wordt gemoderniseerd en met de bestelling van 41 nieuwe toestellen uit de A32Xneo serie zal Condor één van de groenste vloten van Europa worden.” — Interview— YVONNE HALDERMAN SILVER PARTNER CONDOR

TRAVEL COUNSELLORS “JE BENT ONDERDEEL VAN EEN FIJN BEDRIJF” - TRAVEL COUNSELLOR CHRISTINA GESTART IN 2020 WWW . WO R D E E N T R A V E L C O U N S E L L O R . N L

25 — Interview — Op een schitterende zomerse dag in augustus praten Annemieke Seegers (business development manager), Judith van der Niet (hoofd product- en marketing) en Carla van der Giesen (Vice President Travel Impressions International) in een ‘echte’ kantoortuin met elkaar over hun carrière, dromen en persoonlijke ervaringen. IN DE KANTOORTUIN MET: TRAVEL IMPRESSIONS Tekst: onze redactie - Foto’s: Travel Impressions Judith, Annemieke en Carla in de kantoortuin

26 — Interview — Wat geeft jou dagelijks energie en plezier in je baan? Judith: “Mijn collega’s, de mooie hotels die wij aanbieden en de internationale klanten waar wij deze aan verkopen. Geen dag is hetzelfde en ik kan me geen bedrijf voorstellen waar deze unieke mix en dynamiek te vinden is.” Annemieke: “Het internationale karakter vind ik ook heel fijn en verder kan ik me echt al van tevoren verheugen op de persoonlijke contacten en afspraken met Nederlandse agenten. Ik vind dat super inspirerend.” Carla: “Dat ik eigenlijk nooit helemaal weet hoe de dag gaat verlopen. Met een team in verschillende landen, een rapportagelijn naar de Verenigde Staten en klanten in heel Europa en het Midden-Oosten is het altijd hectisch en beslist nooit saai.” Wat was een moment waarop je echt hebt ervaren wat luxe in de praktijk betekent? Annemieke: “Wat mij echt bijgebleven is, was een studiereis naar de Malediven, waarbij het voltallige personeel - inclusief de general manager - van het Anantara Kihavah in het water sprong om afscheid van ons te nemen.” Judith: “Ik denk meteen aan de service in The Ritz-Carlton, Dubai. Vanaf het moment van binnenkomst wist iedereen onze naam al en dat bleef zo gedurende het hele verblijf. Als je even op je kamer was geweest om iets te pakken, was er daarna alweer iemand geweest om het op te ruimen.” Carla: “Mag ik twee momenten kiezen? Ik hou van slapen in een heel donkere kamer en in Waldorf Astoria Dubai Palm Jumeirah had ik ’s nachts overal kussens voor lichtknopjes gezet. De volgende dag waren die keurig afgeplakt met zwart tape. En in het Abaton Island Resort op Kreta stonden op de kussenslopen onze initialen gedrukt die we bij vertrek kado kregen” Wat was een moment tijdens een reis voor je werk dat je liever uit je geheugen zou willen schrappen? Carla: “Het vervelende is dat wat je uit je geheugen zou willen wissen meestal niet lukt. Tja waar zal ik beginnen? Het eerste

27 — Interview — wat me te binnen schiet is een diner in het Japans restaurant van een hotel tijdens een contractbespreking, waar het zo donker was dat ik niet zag dat ik een enorme bol wasabi in één keer in mijn mond propte. Gelukkig kon mijn zakenpartner ook niet zien dat ik groen wegtrok.” Judith: “Er komt nu direct een beeld naar boven van een studiereis, een soort filmscene. Mooie locatie, prachtige jurk aan, statige trap en de general manager van het hotel die onderaan stond ter verwelkoming en toen…miste ik de laatste treden en viel ik letterlijk in zijn armen. Het ijs was wel meteen gebroken.” Annemieke: “Ik kan nu nog onder tafel kruipen als ik denk aan een studiereis in Forte Village Resort in Sardinië waarbij ik op het podium moest zingen en dansen voor een heel publiek. Ik kan namelijk helemaal niet zingen, en dan bedoel ik echt helemaal niet.” Welk hotel staat voor jou absoluut in jouw persoonlijke top 10? Annemieke: “Ik kies voor Anassa op Cyprus, want daar klopt echt alles. Ik ben er pas geweest en heb er intens van elk moment genoten.” Judith: “North Island op de Seychellen. Een ongerept privé-eiland met maar tien villa’s in een Robinson Crusoë-achtige stijl. Barefoot luxury met een persoonlijke villahost die de hele dag door geluksmomenten voor je regelt: een babyschildpad adopteren, je eigen palmboom planten, diepzeevissen, snorkelen, dineren onder de sterren... ik zou direct terug willen.” Carla: “Moeilijk, maar dan ga ik voor Soneva Fushi op de Malediven. Zet een voet op het eiland en je bent meteen relaxed. Super service, heerlijk eten en ook weer die ongedwongen sfeer. Dat vinden we blijkbaar beiden heel fijn, Judith.” Welke vakantie of accommodatie zou je iedereen willen aanraden om eens in je leven mee te maken? Carla: “Een wellnessvakantie. Doe dat jezelf kado. Het is de ultieme ‘me’ time en je komt echt herboren terug. Ik ben fan sinds ik een aantal jaren geleden in SHAWellness Clinic ben geweest en heb sindsdien al diverse wellnessresorts geprobeerd.” Annemieke: “Op safari in Afrika. Je bent er zo verbonden met de natuur, je voelt je heel klein, maar ook weer heel erg onderdeel van iets groots. Je kunt het met niets vergelijken. Fantastisch.” Judith: “Een verblijf op de Malediven. Ik houd van zon, zee, strand en dan is dit toch wel echt de ultieme droombestemming. En je hoeft niet bang te zijn dat je je er gaat vervelen, want er is echt van alles te beleven.” Wat is voor jou een afknapper in een hotel? Judith: “Strandbedjes zonder mensen, maar die door middel van een handdoek toch bezet worden gehouden. Hotelpersoneel zou hier echt alerter op moeten zijn.” Annemieke: “Personeel dat aanklopt om je kamer schoon te maken terwijl er een bordje ‘do not disturb’’ hangt.” Carla: “Onvriendelijk personeel. Een glimlach

28 — Interview — kost niets en het is zo’n kleine moeite.” Als je de rest van je leven nog maar naar één land op vakantie zou mogen gaan, welk land is dat dan? Judith: “Spanje, dit land heeft alles voor mij. Cultuur, natuur, heerlijk eten, fantastisch weer en een mooie taal die ik ‘un poquito’ spreek.” Carla: “Dan zeg ik Griekenland, want dat is voor mij alles wat jij net opnoemde.” Annemieke: “Zuid-Afrika, dan kan ik heel veel op safari gaan. Maar dat niet alleen hoor, ik vind het een prachtig land en het is zo afwisselend. En dan eindig ik elke keer in Kaapstad.” Wat zou je doen als je niet bij Travel Impressions zou werken? Annemieke: “Ik denk dat ik dan een functie in het onderwijs zou hebben. Ik vind het heel erg leuk ommet kinderen te werken.” Judith: “Iets creatiefs. Vroeger wilde ik bloemiste worden, maar tegenwoordig zou het iets met design worden. Huizen, tuinen, brochures, websites: daar ben ik nog niet helemaal uit, maar voorlopig hoop ik nog heel lang bij Travel Impressions te blijven hoor.” Carla: “Counselor/adviseur, iets waarbij ik anderen kan helpen bepaalde zaken vorm te geven.” Heeft de coronatijd je ook iets positiefs gebracht? Carla: “Ik was altijd heel veel op reis, vooral in het voor- en najaar, en ik heb ondanks alles enorm genoten van de seizoenen. De stille stad (ik woon in Amsterdam), heel veel ontdekt in mijn eigen omgeving en veel gewandeld, en dat doe ik nu nog. Ik vind het fijn ommeer thuis te zijn.” Annemieke: “Ik denk meer na over het indelen van mijn vrije tijd en hoe ik die – naast de activiteiten met mijn gezin – doorbreng. Dus in plaats van alles vol te plannen, ben ik meer bezig om bewust te genieten van wat ik doe.” Judith: “Ik heb geleerd beter te incasseren; niet bij de pakken neerzitten, positief blijven, creatief zijn en er is altijd licht aan het eind van de tunnel. Ik heb geprobeerd om er – binnen wat er mogelijk was – toch altijd een feestje van te maken en ik denk dat ik nu ook beter kan genieten van kleine dingen.” Welke bestemming of accommodatie staat nog op jouw bucketlist? Judith: “Op gorilla- en chimpanseetracking in Rwanda.” Annemieke: “Dan ga ik met je mee Judith” Carla: “Haha ik ook, gaan we met z’n allen!”

werkenbi jvcktravel .nl | 06 393 560 49 | [email protected] jvcktravel .nl Nooit meer naar kantoor Of je nou in het hoge noorden of het diepe zuiden van Nederland woont, aan de Zeeuwse kust of de Duitse grens, als ervaren Business Travel Consultant kun je 100% op afstand werken bij VCK Travel. Kijk op werkenbijvcktravel.nl/remote/ dan hoef jij straks nooit meer naar kantoor. "Wil je meer weten over de voorwaarden om bij ons 100% op afstand te mogen werken? Neem dan contact met me op, en ik vertel je graag meer." van Nynke Kootstra, HR

30 — Column — Dan lijkt 240 euro per nacht ineens niet meer duur. ‘Ons geld krijgt een mooie bestemming,’ fluistert mijn vrouw op weg naar de lift. Het appartement is ‘mwah’ ,vinden we na twee dagen. De luxe-foto’s kloppen allemaal, maar we slapen op een doorgezakt gestichtsbed met anti-flikflooimatrassen. ‘Ach, het is erger voor hen’, zegt mijn vrouw. ‘Het went, laten we er geen probleem van maken.’ Maar het leuke jonge paar blijkt nog een eigen appartement te hebben in hetzelfde complex. Dat zal waarschijnlijk niet aan de uitgangstraat van D. liggen (‘ideale ligging in het centrum’, klopt als een bus) en niet zo’n zweethok zijn als het onze. De ramen kunnen weliswaar open, maar dan loop je de kans dat er vanaf de straat ’s nachts een getatoeëerde drinkebroer bij je in bed kruipt. ‘We maken het wel af in de review’, zeiden we dan vroeger. Lekker veilig thuis, aan de keukentafel. Maar privé-verhuurders zijn tegenwoordig zo gehaaid. Na de eerste nacht staat er voor onze deur een mandje met een fles lokale wijn en wat regionale kaasjes. Na de tweede nacht een leuk doosje met twee karakteristieke gebakjes van de ‘Isabella Glutenfreie Pâtisserie’ op de Königsallee. Steeds een mierzoet kaartje erbij: ‘Geniet ervan, en geniet van onze mooie stad’, zoiets staat er dan op. Te laat om te klagen. Ik durf het in elk geval niet. Mijn vrouw zegt: ‘Ik wil geen miskraam op mijn geweten,’ HARRI THEIRLYNCK: HET APPARTEMENT IS 'MWAH', MAAR WIJ DURVEN NIET TE KLAGEN Roomwitte parkeergarage vol jong geluk. Een nette jongen met een hoogzwangere vriendin draagt ons de sleutel van hun Düsseldorfse ‘luxe’ appartement over. Dat betekent machteloosheid bij de huur van een Airbnb. De aanstaande vader haalt ongevraagd nog een echootje uit zijn zak. ‘Kijk…’We gaan gezamenlijk bewonderen met veel ach en ooh’s. De vriendin heeft de ogen van een gelukkig vogeltje.

31 — Column — KILLING HOSPITALITY Die ‘killing hospitality’. Zo uitgekookt. Het MAXprogamma Bed & Breakfast heeft het voorheen zo sobere B & B/Airbnb-concept volledig verneukt. In deze kijkcijferknaller logeren drie B&B-eigenaren steeds één nacht bij elkaar. En dan zeggen ze de volgende ochtend, na het ontbijt, wat ze ervan vonden. ‘Kippenvel. Wel jammer dat je niet achteruit de douchecel in kan lopen.’ Alle B&B-eigenaren zijn in hun jeugd in een ketel vol hospitality gevallen, op het kruiperige af. Na een paar keer MAX Bed & Breakfast kijken, weten alle B&B-uitbaters dat je ’s ochtends klaar moet staan met Italiaanse bolletjes, een mix van maisbrood, ciabatta’s, gerookte zalm, dertien soorten ham, eggs benedict en verse pompelmoes uit de tuin in handgeblazen glazen. DURF DAN MAAR EENS TE KLAGEN Het ideale B&B-echtpaar hoort bij elkaar als Hepie bij Hepie, controleert of je alles wel opeet en vraagt na elke hap of ‘alles naar wens’ is. Zeg maar eens neen met een mond vol eierstruif. ’s Avonds een goed gesprek bij de gietijzeren terraskachel. Wat je voor de kost doet. Hoe succesvol je kinderen wel niet zijn. Dat jullie het leukste stel uit Den Haag zijn dat ooit hier een voet over de drempel zette. ‘Wil je nog een lokaal likeurtje?’Van het huis. Durf dan nog maar eens te klagen. We gingen stiekem een nachtje eerder naar huis. Lafbekken. Harri Theirlynck

32 — Reisbizz On Tour— Nadat het product al enkele dagen ‘live’ getest werd, was het op 31 augustus zover: KLM voerde de eerste officiële vlucht uit met de nieuwe Premium Comfort Class, van Schiphol naar NewYork in een Boeing 787-10. Reisbizz Magazine vloog mee om deze reisklasse te ervaren en alle plus- en minpunten op een rij te zetten. AAN BOORD VAN DE EERSTE KLM-VLUCHT MET PREMIUM COMFORT CLASS Tekst: Neal Luitwieler - Foto’s: Reismedia

33 — Reisbizz On Tour— Tot en met eind 2023 gaat KLM alle Boeing 787’s en 777’s van de nieuwe Premium Comfort Class voorzien. Eerst de 787’s, en daarna de 777’s, die tegelijkertijd ook een nieuwe Business Class krijgen met schuifdeurtjes en directe toegang tot het gangpad voor alle passagiers. In de Airbus A330’s wordt het product niet geïnstalleerd, want die verlaten binnen enkele jaren de vloot. KLM wil met de Premium Comfort Class het gat vullen tussen de Business Class, die de afgelopen jaren steeds luxer is geworden, en Economy Comfort/Economy Class. Het is geen vervanging van Economy Comfort (Economystoelen met meer beenruimte): in tegendeel, het aantal Economy Comfort-stoelen wordt ook uitgebreid. Wel zijn er straks een stuk minder ‘gewone’ Economy-stoelen aan boord. KLM is één van de laatste grote Europese luchtvaartmaatschappijen die met een volwaardig Premium Economy-product komt. Netwerkmaatschappijen als British Airways, Lufthansa en zelfs zuster-airline Air France vliegen er al jarenlang mee. Bij Lufthansa was het vóór de coronacrisis zelfs de meest winstgevende cabine per vierkante meter vloeroppervlak. Hoewel KLM dus niet bepaald de snelste is, heeft deze ‘achterstand’ de Nederlandse maatschappij wel de kans gegeven om te leren van de fouten van concurrenten en om het product te finetunen. Is ze dat gelukt? We vlogen mee naar New York om het te onderzoeken. INCHECKEN Nadat we hadden ingecheckt bij de self servicekiosks op Schiphol, waren we in een mum van tijd door de security heen. Niet alleen omdat het die dag vrij rustig was op de luchthaven, die de afgelopen maanden zo vaak in het nieuws kwam vanwege de lange rijen, maar ook omdat Premium Comfort-passagiers door SkyPriority van de priority lanes gebruik mogen maken. Hoewel wij als pers daarna naar de KLMlounge mochten en ook als eerste aan boord konden gaan, is dit normaal niet het geval voor Premium Comfort-passagiers. Daarom bespreken we dat verder niet. AAN BOORD In de Boeing 787 waarmee we naar New York vlogen, staan de Premium Comfort- “De stoelen zijn zeer comfortabel”

Stel eenvoudig de ideale pakketreis voor je klant samen met KLM Holidays KLM Holidays (Powered by Airtrade) is nu ook beschikbaar voor jou als reisagent. Zo stel je eenvoudig de ideale pakketreis samen voor één scherpe prijs, inclusief vlucht, hotel, huurauto en activiteiten. Je ontvangt een commissie direct nadat je het pakket hebt verkocht. Wijzigen de reisplannen? Dankzij onze tijdelijke geld-terug-garantie kan je klant altijd annuleren. Ontdek de voordelen van KLM Holidays en registreer je vandaag nog via klm.nl/klmholidayspartner

35 — Reisbizz On Tour— stoelen in een 2-3-2-opstelling met een pitch (de afstand van stoel tot stoel) van 38 inch. Zowel die configuratie als die pitch zijn gebruikelijk voor een Premium Economyproduct in een Dreamliner: dat is bij bijna alle luchtvaartmaatschappijen het geval. Ter vergelijking: in de Economy Class van KLM’s Boeing 787 staan de stoelen in een 3-3-3-opstelling en bieden ze een pitch van 31 inch (Economy) tot 35 inch (Economy Comfort). In Premium Comfort is er dus wat meer beenruimte, maar is er vooral meer ruimte voor je schouders. Per rij staan er twee stoelen minder, en dat merk je duidelijk. Bij het plaatsnemen valt op dat de Premium Comfort-zetels lekker zacht zijn: dat is wel eens anders bij nieuwe vliegtuigstoelen. Daarnaast is er een verstelbaar en helder touchscreenentertainmentsysteem van 13,3 inch. Ook heeft elke passagier een eigen stopcontact en USBpunt om apparatuur op te laden. De klaptafel komt uit de armleuning, is groot en voelt stevig aan. Ook is er een verstelbare hoofdsteun. De rugleuning heeft een recline van 8 inch: in gewoon Nederlands betekent dit dat die 20 centimeter naar achteren kan. Dat is voldoende om lekker te relaxen, zonder dat de passagier achter je opgesloten wordt. Omdat het een

36 — Reisbizz On Tour— dagvlucht was, hebben we helaas niet echt kunnen uittesten hoe goed je in de Premium Comfort-stoelen kunt slapen, maar we waren behoorlijk onder de indruk van het comfort. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Premium Economy van Lufthansa, voelt de Premium Comfort-klasse van KLM ook echt als een aparte reisklasse aan: niet alleen door de luxe afwerking, maar ook doordat de cabine met een wand en gordijntjes volledig afgescheiden is van de Economy Class. Daarom is het wel jammer dat er geen apart toilet is en je in Economy naar de wc moet. SERVICE Ter gelegenheid van deze eerste vlucht was de Premium Comfort-cabine volledig gevuld met journalisten en KLM-managers. Dat wisten de cabinemedewerkers natuurlijk ook, en daarom kunnen we niet hen volledig beoordelen, maar ze maakten een vriendelijke en efficiënte indruk. Bij het vertrek deelde de crew flesjes water, een menukaartje en een ‘recyclebaar’ toilettasje uit, met daarin onder andere een tandenborsteltje en wat crèmepjes. Op het menukaartje lazen we dat er tijdens de zeven uur durende vlucht

37 — Reisbizz On Tour— twee keer een maaltijd geserveerd zou worden: een uitgebreide kort na het opstijgen, en nog een lichtere maaltijd vóór de landing in New York. Bij de eerste maaltijdservice waren er voor het hoofdgerecht drie opties: kip tom kha kai, belugalinzen in harissasaus en een salade met zalm en asperges. Wij kozen voor de kip tom kha kai, met jasmijnrijst, sperziebonen en champignons. Als voorgerecht werd daarbij gegrilde kip met notensalade geserveerd, en als bijgerecht blauwe kaas en druiven. Het toetje was stroopwafelijs. Eigenlijk alles was van hoge kwaliteit, en duidelijk een niveau boven wat er in Economy geserveerd wordt. Ook de presentatie was in orde, al wordt er in Premium Comfort niet het mooie porselein gebruikt van de Business Class. Een leuk detail is nog dat KLM exclusief in Premium Comfort een Bols Espresso Martinicocktail serveert. Door de combinatie van alcohol en cafeïne blijf je vrolijk wakker. Kort voor de landing serveerde de crew nog een lichte maaltijd. Daarbij was er geen keuze: iedereen kreeg een salade, met als bijgerechtje falafel en als dessert een pastel de nata. Hoewel ook dit goed smaakte, was het wel fijn geweest als KLM hier nog een tweede optie had aangeboden. ENTERTAINMENT Het entertainmentscherm is met 13,3 inch een “Jammer dat je in Economy naar de wc moet”

38 — Reisbizz On Tour— stuk groter dan in Economy. Het filmaanbod is hetzelfde, en daar is niks mis mee. Hoewel het niet zo uitgebreid is als bijvoorbeeld bij Emirates, zitten er vrij veel films tussen die nog in de bioscoop draaien of er net uit zijn, zoals Top Gun Maverick, Jurassic World en The Northman. De noise cancellingkoptelefoons in Premium Comfort zijn ook goed. In de Boeing 787 is WiFi beschikbaar: reizigers kunnen een uurtje gratis Whatsappen, en een pas voor de hele vlucht kost 18 euro. Tijdens deze vlucht was de snelheid prima boven land, maar boven de Atlantische Oceaan was de dekking duidelijk niet optimaal en kon het internet vrij sloom zijn. Mogelijk werd dat verergerd doordat alle journalisten aan boord een gratis internetpas kregen. EINDOORDEEL KLM heeft lang getreuzeld met de introductie van een Premium Economy-klasse, maar het wachten wordt nu wel beloond met een erg goed product. De stoelen zijn comfortabel en mooi afgewerkt: je ziet aan alles dat er goed over nagedacht is. Ook de maaltijden zijn van hoge kwaliteit. Kleine minpuntjes zijn het ontbreken van een apart toilet voor Premium Comfort-passagiers en het gebrek aan keuze bij de tweede, lichte maaltijd. Al met al is deze klasse een uitstekende optie voor wie meer luxe en comfort wil dan in Economy, maar geen duizenden euro’s wil betalen voor Business Class. UITROL, BEPRIJZING EN BAGAGE In de komende maanden komt Premium Comfort geleidelijk op steeds meer longhaul-routes beschikbaar. In eerste instantie gaat het vooral om vluchten naar Noord-Amerikaanse bestemmingen, zoals Houston, Chicago en San Francisco. KLM vraagt voor Premium Comfort grofweg twee keer de prijs van een Economy-ticket. Naast de in de review genoemde voordelen, mogen passagiers voor dat geld ook een extra koffer en extra handbagage meenemen.

40 DEBBY SNELDERS OP LUXE ZAKENREIS NAARMALEDIVEN SEPTEMBER 2022 MAGAZINE Nr 48 Dennis Taskasap zet met Emerald Travel stap richting de retail THE SKY IS NOTTHE LIMIT BIJ AVILA REIZEN High End Special

41 HIGH END SPECIAL Iedereen houdt wel van een beetje luxe op zijn tijd. Maar degenen die zich helemaal in de watten willen laten leggen tijdens een welverdiende vakantie, hebben op het gebied van High End reizen veel te kiezen. In deze uitgave van Reisbizz Magazine laten we in de special verschillende partijen en reisprofessionals aan het woord die hun passie voor het luxe product kenbaar maken. Zo stelt Dennis Taskasap zichzelf én zijn reisorganisatie Emerald Travel voor, waarmee hij voorheen enkel direct seller was. Volgens Dennis is het voor hem nu tijd om de stap te zetten richting de retail. Avila Reizen licht een aantal bestemmingen uit die luxe en exclusiviteit bieden. “Plekken waar maar weinig andere je voor zijn gegaan, waar je samen kunt zijn met alleen jouw eigen reisgezelschap, of waar je de wereld in alle rust achter je kunt laten. Geniet van ultieme service, magnifieke belevenissen en uitmuntende kwaliteit.” Kirsten van Diepen heeft bij Silverjet Vakanties de functie van Mathijs Bos als product manager voor het cruiseproduct overgenomen. Voordat Kirsten zich ging verdiepen in dit product, had ze een suffe indruk. Maar dat is wel veranderd. Kees Bikker geeft je een voorproefje van zijn reis met Ponant Cruises vanaf de haven van Dover naar Bergen en Debby Schipper-Snelders van Travelboutique neemt je mee tijdens haar zakenreis van drie weken op de Malediven. Als laatste vertelt Henk van der Kooi van BBI Travel over de ‘Scandinavian way of life’ tijdens een luxe winterreis in het hoge noorden.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=