Reisbizz

3 — Voorwoord — het gelukt is om in coronatijd alle mensen aan het werk te houden. Toch houdt me de vraag al langere tijd bezig, of de uit de reisindustrie vertrokken reisprofessionals weer zullen terugkeren. Helaas beschik ik niet over een glazen bol en denk ik dat het nu nog te vroeg is om te voorspellen of medewerkers inderdaad de weg terugvinden naar de reisbranche. Er heerst in hun gedachten wellicht nog te veel onzekerheid. En waar al die vertrokken medewerkers terecht zijn gekomen is me tot nu toe nog steeds niet duidelijk. De GGD’s zijn al een periode aan het afschalen, maar dat betekent dus niet automatisch een terugkeer naar de reissector. Hoe krijgen we de mensen weer terug en hoe gaan we de nieuwe generatie bereiken? Dat lukt niet meer zoals vroeger; een vacature met een foto van een mooi tropisch eiland erop en de vermelding dat je je reis- en annuleringsverzekering vergoed krijgt. Daar is tegenwoordig meer voor nodig. Er ligt dus een taak voor de industrie om te laten zien dat het sowieso één van de meest dynamische branches is om in te werken. En dat onze branche ook kansen biedt om door te groeien en een waardevolle bijdrage te leveren aan een stukje levensgeluk en bewustwording van de consument. Mijn advies: geef deze uitdaging voldoende prioriteit. De coronacrisis heeft ons duidelijk gemaakt dat medewerkers uit de reisbranche zeer geliefd zijn bij andere sectoren. Voor reisbedrijven die op zoek zijn naar medewerkers of zich als (toekomstig) werkgever willen presenteren, brengen wij in mei een speciale ‘Career Special’ uit. Meer weten? Geef me even een seintje. Veel leesplezier, Natasja Hoogstede

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=