Reisbizz

KOKENMET: VINCENT HEKKERT (EURAM) APRIL 2022 MAGAZINE Nr 39 Jacqueline Gruters is als een open boek SPECIALCRUISE-ENZEILVAKANTIES MATHIJS BOS NIEUWKOMER SILVERJET VAKANTIES

5* EMERALD AZZURRA DE WERE L D VAN S I LV ER J E T LU X URY T R AV E L Voor slechts 100 levensgenieters

EMERALD AZZURRA Inderdaad, het lijkt wel een privéjacht! Dit 110m lange jacht is het nieuwe vlaggenschip van Emerald Cruises en is sinds december 2021 boekbaar bij Silverjet Vakanties. Deze ultra-luxe verschijning biedt slechts plaats aan 100 gasten, 64 bemanningsleden en vanwege het unieke formaat is de Azzurra in staat tot diep in kleinere havens te varen. Dit is hoe jouw klanten Cruisen in Style, dit is cruisen 2.0! Voor meer informatie ga je naar www.silverjet.nl/cruise of bel met onze Luxury Travel Consultants: 055-357 55 00. SILVERJET SELECTEERT DE MOOISTE CRUISES DIE DE WERELD TE BIEDEN HEEFT Voor jou én de klant een aangename zekerheid Silverjet is al 24 jaar dé specialist in op maat samengestelde luxe vakanties Complete pakketreizen inclusief vluchten, hotelovernachting, Executive Lounge & privétransfers Aanvragen van essenties/preferenties uiteraard mogelijk, de klant bepaald De fraaie, zeer informatieve brochures Keurig verzorgde reisbescheiden voor de klant Een zeer aantrekkelijke commissiestaffel 24/7 nooddienst door eigen personeel     

4 — Voorwoord — De aftrap van de meivakantie verliep dit jaar geheel in stijl van de twee voorgaande moeizame jaren, waarin reizen mogelijk was met hindernissen. Wat dat betreft wil er maar geen (goed) einde komen aan deze dramaserie en zijn we als branche onderhand toe aan de aftiteling. In plaats van een happy end gaan we vrolijk verder met de volgende aflevering: ‘De wilde staking van KLM-medewerkers op Schiphol’. Het was een aflevering waarin veel gebeurde in korte tijd, onverwachte moves, chaos met uiteindelijk een hoop slachtoffers. WAT EEN TIMING

5 — Voorwoord — Slachtoffers waren te betreuren bij de incheckbalies. Tot ver buiten de vertrekhallen 1 en 2 stonden reizigers rijen dik te wachten, te hopen op een mogelijk vertrek naar de zon. In veel gevallen tevergeefs. Frustrerend om te zien dat vluchten niet konden vertrekken en reizigers weer teleurgesteld naar huis terug moesten keren. Schiphol deed er nog een schepje bovenop door een bericht uit te sturen met de oproep aan reizigers om niet meer naar de luchthaven te komen. Bam! Nog een klap in het gezicht van de reisbranche, omdat vertrekhal 3 - waar de meeste vakantievliegers vandaan vertrekken - gewoon nog functioneerde. Het toch al niet aanwezige vertrouwen van de consument loopt met deze actie weer een deuk op. En bedankt! Zo zie je maar dat je de juiste timing niet moet onderschatten. Deze chaos ontstond namelijk na een mailtje van de KLM-directie over een gedeeltelijke uitbesteding van platformwerkzaamheden aan concurrent Viggo. Een mailtje verstuurd op donderdagavond, kort voor één van de drukste vertrekdagen op Schiphol. Hét mailtje dat de emmer deed overlopen bij het personeel van Ground Services. Wat een plot, dit had de beste scenarioschrijver niet kunnen bedenken. Maar het leven loopt niet altijd ‘rechtdoor’. Tijdens het interview met Jacqueline Gruters, ZRA bij Travel Counsellors, word ik me daar nogmaals bewust van. Jacqueline noemt het leven een rollercoaster en weet daar ondanks het nodige verdriet positieve kracht uit te halen. Dat siert haar. We gingen eten in Dordrecht bij Vincent Hekkert van Euram, voor onze rubriek ‘Koken met’. Bijzonder leuk gezelschap met een goed verhaal en dezelfde positieve instelling. Verder stelt Mathijs Bos, marketingmanager van Silverjet Vakanties, zich voor. Hij is jong, welbespraakt, ambitieus en het nieuwe knappe gezicht van Silverjet. Veel leesplezier! Natasja Hoogstede

6

7 I NHOUD I NTERV I EW 08 Jacqueline Gruters is als een open boek 24 Nieuwkomer Mathijs Bos Silverjet Vakanties: ‘Ik ben enorm dankbaar voor de kansen hier’ 38 KLM zet in op luxer product en betere distributie I N GESPREK MET 16 K oken met: Vincent Hekkert 34 H ans Knottnerus, Managing Director Sunny Cars ANALYSE 30 Paul Eldering: Chaos op ‘schaamteloos’ Schiphol CRU I SE SPEC I AL 46 Cruisereiziger: Huidige coronaeisen van verschillende cruiserederijen 48 De missie van Nathalie D’Alessandro 56 U ltiem genieten van de zomer met een TUI Riviercruise 58 Droomcruises van TUI 61 Whatsappen met Mathijs Bos (Silverjet) COLOFON REISBIZZ: Hét maandelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, Niek Vernooij en Lolke van der Heide. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Paul Eldering, Esmée Lock, Sunny Cars, Nathalie D’Alessandro, Mathijs Bos, TUI. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] Kelvin Bor ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

8 — Interview — JACQUELINE GRUTERS IS ALS EEN OPEN BOEK Jacqueline is eenmensenmens. Dat voel je direct wanneer je haar voor het eerst ontmoet. Naast de voordeur van haar huis hangt een bord‘Welkombij hotel Mama’. “Er is laatst nog bij me aangebeld of er een kamer vrij was”, vertelt ze me lachend. En ik snap dat wel, want terwijl ik haar interviewwordt ze gebeld door haar oudste zoonmet de vraag of hij die avondmee kan eten. “Natuurlijk kan dat moppie, waar heb je zin in?” Tekst: Natasja Hoogstede - Foto’s: Reismedia en Jacqueline Gruters Jacqueline Gruters

9 — Interview — Ze heeft het nodige meegemaakt op privégebied en heeft zich voorgenomen om haar energie alleen nog aan de juiste mensen te geven. Verder heeft ze moeite met mensen die klagen en piepen. Daar heeft ze in de afgelopen drie jaar te veel voor meegemaakt. Aan de andere kant heeft het verdriet haar gevormd tot de openhartige vrouw die ze nu is: een bezige bij die naast haar zelfstandig ondernemerschap bij Travel Counsellors ook nog werkzaam is als accountmanager binnen de bouwsector. En dat is nog niet alles, want tijdens de coronaperiode heeft ze een opleiding tot nagelstyliste gevolgd. Je hebt snel een groot netwerk weten op te bouwen, hoe heb je dat aangepakt? “Je gelooft me vast niet, maar toen ik net was gestart als Travel Counsellor had ik een gouden Suzuki Vitara met mijn naam erop. Daar hoefde ik alleen maar mee door Utrecht te rijden en iedereen had het erover! Ik hoefde alleen maar rondjes te rijden (lacht). Daarnaast begint alles natuurlijk met je eigen netwerk. Je familie, kennissen en vrienden. Al is het soms beter om met onbekende klanten te werken dan met vrienden. Ze zeggen niet voor niets: ‘met vrienden kun je beter wandelen dan handelen’ (knipoogt). En mijn kinderen zijn ook mijn ambassadeurs.” Ik zie je regelmatig voorbijkomen op sociale media, je bent altijd heel open in je berichten. “Ook als ondernemer mag je je kwetsbaar opstellen, vind ik. Wat dat betreft ben ik een open boek en heb ik verder geen geheimen. Ja…verrassingen houd ik voor me, want daar ben ik dol op. Maar het klopt dat ik soms mijn verdriet laat zien in de stukjes die ik schrijf.” Dus het leven gaat niet altijd rechtdoor? “Was dat maar waar. Je kunt gerust stellen dat de afgelopen jaren voor mij voelden als een rollercoaster. Mijn beide ouders zijn me ontvallen en dat is een groot gemis. Daarnaast ben ik twee hele goede vrienden verloren. Mijn maatje Jean-Paul mis ik nog steeds verschrikkelijk. Hij is zo plotseling uit het leven weggegrepen. Daar heb ik het nog heel moeilijk mee. Zelf ben ik in 2019 ziek geworden, uit het niets werd er borstkanker bij me vastgesteld.” “Je kunt gerust stellen dat de afgelopen jaren voor mij voelde als een rollercoaster”

HET JUWEEL VAN DE MIDDELLANDSE ZEE Mei 2022 #12 INTERVIEW JUDITH DE LEEUW SLAPEN IN PLANTAGE ROCOCO AVONTUURLIJK ALBANIË HIKEN IN OLDEDALEN NOORWEGEN TRIPTALK.NL / €7,95 8 719325 841732 0 1 2 2 2 Lezers over hun vakantieliefde “HIJ WAS STRIPPER” Met de camper door AMERIKA BP Aanbieding Speciaal voor jou als reisprofessional Ga naar Reisbizz.nl/triptalk

3 nummers Triptalk magaz ine Hierna maandelijks opzegbaar Van e 22,50 voor e 19,95

12 — Interview — Waar haal je die positieve levensinstelling vandaan? “Uit mijn verdriet wil ik juist het positieve halen. Mijn kracht is denk ik dat ik er makkelijk over kan praten. Ik stop het niet weg. En daarbij, wat heb ik eraan als ik er te lang in blijf hangen? Wie help ik daarmee? Niemand toch?” Dat is waar, maar ken je helemaal geen angst? “De controles zijn tot nu toe nog steeds in orde. Ik weet eerlijk gezegd niet of ik geloof in het ‘schoon’ zijn, daar ben ik te realistisch voor. En natuurlijk ken ik ook de periodes van: hoop, vrees, hoop, vrees, zowel zakelijk als privé. Ik heb echt een andere kijk op de wereld gekregen. Mensen zeggen de laatste tijd wel dat ik veranderd ben. Negativiteit stoot ik af, daar heb ik geen zin meer in.” Terug naar het zakelijke: 2019 was jouw beste jaar ooit. “Op zakelijk vlak zeker. Ik heb dat jaar de Business Development-prijs gewonnen van Travel Counsellors. Dat voelde als een kroon op mijn werk. Ik heb echt zitten huilen toen ik door Fred van Eijk werd gebeld. De uitreiking tijdens de jaarlijkse Travel Counsellorsconferentie zou een once in a lifetime experience zijn geweest, ware het niet dat deze niet kon doorgaan vanwege de coronacrisis. Nu kreeg ik de award per post opgestuurd. Heel jammer vond ik dat, maar niets aan te doen.” En hoe gaat het nu, anno 2022? “Ik ben heel tevreden over de boekingen. Ik mis nog wel de nodige vaste klanten, maar heb ook veel nieuwe klanten mogen verwelkomen. Ik heb het idee dat er nog wat angst is om te boeken. Daar speelt de oorlog in Oekraïne zeker een rol in. Eerst volgde ik al het nieuws over corona wel, maar de beelden over de oorlog trek ik niet. Verschrikkelijk. Laat mij dan maar mijn hoofd in het zand steken. Ik heb een bedrijf te runnen en steun alle initiatieven, maar wil wel door met mijn vak. Niemand is erbij gebaat als ik ook mijn kop laat hangen.” Hoe voelt Travel Counsellors voor jou? “Vanaf dag één voelt het voor mij als één grote familie. Sinds jaren vormen we met een Jacqueline Gruters in haar kantoor

13 — Interview — aantal meiden een hechte “Halkidiki”-groep. We hebben al heel wat studiereizen samen gemaakt. Onze appgroep gaat de hele dag door, met tips, opmerkingen en we delen er lief en leed. Met mijn soulmate Astrid Bouhuys gaat het nog veel verder: wij zijn naast collega’s ook vriendinnen en zien elkaar regelmatig. We gaan vaak samen naar presentaties en netwerkbijeenkomsten. En als de één wat won, dan gingen we met z’n tweeën. Zo zijn we ook samen naar Panama en Colombia geweest. Als Travel Counsellor kun je overal je vak uitvoeren, maar als wij met een paar duizend man in Engeland tijdens de jaarlijkse conferentie samenzijn, voelen we als één. Misschien dat ik bij een andere organisatie meer kan verdienen, maar deze basis is voor mij nu belangrijker.” Waar werk je naartoe in de komende periode? “Uiteraard ga ik ervoor om me volledig toe te leggen op mijn ZRA-schap. Ik hoop dat er nu een tijd aanbreekt waarin we als reiswereld “Als Travel Counsellor kun je overal je vak uitvoeren, maar als wij met een paar duizend man in Engeland tijdens de jaarlijkse conferentie samenzijn, voelen we als één” Jacqueline Gruters in Tayrona National Park Colombia

14 in een rustiger vaarwater komen. ZRA zijn is hetgeen wat ik het allerliefste doe. En ik wil zelf reizen in de markt uitzetten en deze ook begeleiden. Daar was ik al mee gestart vóór corona, met een groepsreis naar Barcelona. Dat wil ik echt weer oppakken. Wat ik me wel afvraag is waar de reisindustrie naartoe gaat en hoe het er over een aantal jaar uitziet. De commissies staan nu al aardig onder druk.” Waar droom je van? “Meer dan dromen, Natasja! (lacht). Wij hebben concrete plannen om samen met vrienden een tweede huis te kopen in het zuiden van Spanje. De omgeving van Malaga voelt voor ons als thuiskomen en ik ga niet meer wachten tot het moment dat ik 60 word…” Verder nog reisplannen? “Reisplannen genoeg. Ik wil het liefst altijd een reis in het vooruitzicht hebben. Ik ga samen met mijn gezin en aanhang naar Madrid. De mannen naar het voetbal en de dames lekker shoppen. Daarna naar Turkije, naar Bodrum naar hotel Lujo. Ik heb daar drie overnachtingen gewonnen en daar ga ik samen met mijn vriendin eens goed van genieten. Verder gaan we in de zomer naar Spanje en in het najaar twee weken naar Curaçao en Bonaire.” Wil je nog iets kwijt? “Dat ik blij ben dat ik me onlangs heb aangesloten bij de Businessclub De Reisprof. Het delen van tips en ideeën vind ik fijn. En het maakt niet uit waar je vandaan komt, je voelt elkaar gewoon aan. We hebben in de afgelopen twee jaar goed onze toegevoegde waarde kunnen laten zien, door onze kennis te gebruiken en dicht op de bal te zitten. Ja, we werken met z’n allen toch echt in de mooiste branche van de wereld.” Vlnr. Natalie van Polanen -Petel, Brenda Stegman van Ee ( ), Renate van Tuijl, Jacqueline Gruters, Lenny Auerbach, Nathalie van der Pluijm en Astrid Bouhuys

Geniet van o.a. wifi en individueel inflight entertainment aan boord van onze comfortabele B787-Dreamliner. U heeft de keuze uit Economy Class (Main Cabin), Main Cabin Extra, Premium Economy en Business Class vanaf Schiphol. *Betreft voorgenomen zomer 2022 schema. Alle schema’s zijn onder voorbehoud van wijziging. American Airlines en de Flight Symbol zijn merken van American Airlines, Inc. oneworld is een merk van de oneworld Alliance. © 2021 American Airlines, Inc. Alle rechten voorbehouden. Dagelijkse en non-stop vluchten naar Philadelphia en Dallas/Fort Worth*

16 — Interview — Vincent Hekkert

17 — Koken met — Midden in de binnenstad aan het water woont Vincent samen met zijn vrouw Brigitte en hun volwassen zoon Liam. “Bel me maar even als je er bent”, appt hij me in de ochtend. Wanneer ik voor zijn huis sta, begrijp ik direct zijn appje. Ik zie een statig wit pand met een aantal voordeuren en bedenk me dat dit een voormalig klooster of school moet zijn geweest. Op dat moment komt Vincent naar buiten en vertelt dat het gebouw onderdeel is van de vroegere Pontonnierskazerne en dat ze zich sinds twee maanden trotse bezitters mogen noemen van het hoekappartement op de begane grond. “Het is nog niet helemaal klaar hoor”, waarschuwt hij terwijl hij me binnenlaat. Vervolgens stap ik een prachtig ingerichte woning binnen. “De credits gaan naar mijn vrouw Brigitte”, antwoordt hij direct als hij mijn ogen steeds groter ziet worden. Dit zijn overigens niet de enige credits die zijn vrouw verdient, maar daar later meer over. Vincent laat me met trots zijn huis zien en ook zijn kantoor, het hoofdkwartier van de Director of Business van Euram. “Het thuiswerken is voor mij niets nieuws, dat zijn we wel gewend bij Euram.” KOKEN MET: VINCENT HEKKERT Ik loop het treinstation uit en wandel door de sfeervolle binnenstad van Dordrecht. De terrassen zitten gezellig vol op deze nog zonnige woensdagavond. Ik ben onder indruk van de authentieke, scheefgezakte pandjes. Via smalle bruggetjes loop ik langs de jachthaven naar het huis van de gastheer van deze maand. Dordrecht is sinds kort de nieuwe woonplaats vanVincent Hekkert en na mijn wandeling begrijp ik zijn keuze omnaar deze stad te verhuizen volledig. Tekst: Natasja Hoogstede - Foto’s: Reismedia Het menu Voor bij de borrel: olijven, Japanse nootjes, tomaatjes en stokbrood met smeersels. Hoofdgerecht: Tomatenrisotto met kokosmelk en basilicum. Rucola salade met pecorino en gemengde pittentopping. Een espresso met zoetigheden toe.

18 — Koken met — Het is weer ouderwets druk. Start je je werkdag vroeg? Ben je een vroege vogel? “Nee, niet meer, voorheen wel. Als het moet doe ik het hoor, maar om hier nu om half 8 al te gaan zitten? Bij mij is het wakker worden, een kop koffie en direct aan de slag. Vervolgens blijf ik hier wel zo’n negen uur voor het scherm zitten. Wat dat betreft ben ik blij dat ik er weer op uit kan.” Zijn vrouw Brigitte beaamt: “Ik zeg vaak tegen Vincent dat hij even een pauze moet nemen of een ommetje moet maken.”Vincent knikt instemmend: “Dat is wel een valkuil van mij. Ik zou iets meer moeten ontspannen. Tegenwoordig loop ik elke dag wel even een rondje langs het water. Waar we nu wonen is een inspirerende omgeving, dus daar kan ik wel wat mee.” Waar kun je nog meer je hoofd mee leegmaken? “Ik hou van lezen, net voor het slapen. Dat werkt goed voor mij. Daarnaast zwem ik graag in buitenbaden. Tijdens de lockdown was dat nog een zoektocht. Uiteindelijk hebben we een buitenbad gevonden in Pernis en zijn we daar twee keer in de week gaan zwemmen, ook tijdens hagel en wind. Verder hebben wij een chaletje in Brabant in de bossen. Als ik daar ben, heb ik direct het vakantiegevoel. En mijn muziek natuurlijk.” Muziek is één van Vincents grootste passies. Aan de wand in zijn kantoor zie ik verschillende bijzondere muziekinstrumenten hangen. Verder speelt hij in de rockband ‘My Own Army’ en samen met zijn zoon Liam in de band ‘The Humbled’. Ze schrijven zelf de muziek. “Wij zijn

19 — Koken met — geen coverband en hebben de coronaperiode goed benut met het schrijven van een nieuw album. Elke donderdagavond is het samen oefenen en muziek maken. Daar laad ik mijn batterij weer mee op”. Dan waren de afgelopen twee jaar wel even anders voor je, zo zonder optredens. Tot welke inzichten ben je gekomen? “Ik denk dat wij nog hechter zijn geworden als gezinnetje. Vooral voor mijn zoon Liam van 19 jaar vond ik de coronaperiode wel lastig. Tijdens die periode is hij gitaar gaan spelen en daar heb ik hem in mogen begeleiden. Hij heeft echt geprobeerd om er wat van te maken tijdens de lockdown. Van zijn ontwikkeling heb ik enorm genoten.” Op dat moment komt zoon Liam thuis en schuift even bij ons aan. Hij vertelt dat hij die avond een optreden heeft op een school met een aantal studenten. Voordat Liam de deur uitgaat roept Vincent: “Liam, wel even geduldig zijn bij die studenten en niet geïrriteerd raken.” Zou hier sprake zijn van ‘een aardje naar zijn vaartje’…? Wie is Vincent Hekkert? “Pfff, dat vind ik een lastige vraag. Daar moet ik even over nadenken hoor. Ik ben in 2001 getrouwd met Brigitte en wij hebben elkaar leren kennen op de MTRO in Leiden. Brigitte is halverwege de opleiding geswitcht naar de opleiding Social Work. Wat ik trouwens echt geleerd heb op de MTRO, is het spreken voor grote groepen. Daar heb ik nu nog profijt van. Maar wie is Vincent Hekkert? Pfoe…” Vincent wrijft wat door zijn gezicht en vindt het zichtbaar lastig om iets over zichzelf te vertellen. Zijn vrouw Brigitte valt hem bij vanuit de keuken: “Vincent is positief en gedreven en kan mensen heel goed motiveren. Ik heb hem zichzelf echt zien ontwikkelen - via een cursus hier en een cursus daar - dat vind ik heel mooi om te zien.” Koos Hekkert, de vader van Vincent, is de oprichter van Euram in Nederland. Vincent: “Mijn vader werkte bij TUI en was daar verantwoordelijk voor de contacten met de leveranciers. Toen hij TUI verliet was hij te jong om te stoppen met werken en werd hij

20 — Koken met — benaderd door Peter Keijers, de eigenaar, om Euram in Nederland op de kaart te zetten. Hij was gek van Amerika en Canada en vond het een leuk product. De rest is geschiedenis.” Je vader Koos vroeg je om Euram Nederland over te nemen, maar je stond niet te springen… “Niet echt nee. Ik zei: Koos, ik doe zakenreizen en jij leisure, laten we dat vooral zo houden. Toch begon ik als een soort stagiaire en liep zo een aantal maanden met mijn vader mee. Mijn vader gaf veel presentaties in de Van der Valk-hotels en ik liep er met de beamer onder mijn arm achteraan. Het was een geweldige tijd en gaandeweg ben ik verliefd geworden op de leisure branche. Hij heeft me aan de hele branche voorgesteld en na een jaar was hij weg. Dat was de afspraak. Ik heb letterlijk met mijn vader Euram mogen doen en had dolgraag nog langer met hem willen werken. Mijn ouders wonen nu in Spanje, en als ik bij hen ben dan praat ik nog hele avonden met hem.” En nu samen met onder andere Daniëlle Goedkoop verder bouwen aan Euram. “Zeker! Gelukkig zien we elkaar nu weer vaker. De manier waarop Daniëlle workshops en webinars geeft is fantastisch. Ik hoop haar nog lang bij Euram te kunnen houden.” Hoe heb je je op zakelijk vlak door de afgelopen periode heen geworsteld? “Ik kan me het nog als de dag van gisteren herinneren dat corona begon. Er was sprake van dat Amerika dicht zou gaan. Amerika dicht? Ik kon me daar niets bij voorstellen en toen het gebeurde werd ik echt emotioneel. Wat gebeurt hier? Ik krijg er weer kippenvel van. Na twee dagen soort van verdoofd te zijn had ik zoiets van: okay, wat moet er gebeuren? Er moesten policies komen en we moesten per land (Euram opereert in Frankrijk, België en Nederland, red.) zaken gaan regelen en kosten besparen. Ik zat in een modus van oplossen, maar niemand wist waar het naar toe ging. Daarbij hadden we alle mankracht nodig om de boekingen te annuleren. We werkten in die tijd vaak tot 22:00 uur in de avond, maandenlang. En toen was het opeens afgelopen en viel het stil. Amerika ging nog lang niet open.” Dus nam je de tijd om Planisto te ontwikkelen? “Klopt, er was niets te doen. Wij hadden al

21 — Koken met — een prachtige technologie in huis, dus dit was de tijd voor bedrijven - als ze resources hadden - om te investeren. Ik was zelf heel nauw betrokken bij de ontwikkeling van en de processen behorende bij Planisto. We waren met iets constructiefs bezig en hadden zo een tweede businessmodel. En toen werd het weer leuk.” Ondertussen is Brigitte druk met koken, terwijl ik in gesprek ben met Vincent. “Ik heb nog niet geholpen”, verontschuldigt hij zich. “Maar ik voel wel je steun hoor!” lacht Brigitte. De kookcredits gaan dit keer naar Brigitte, eerlijk is eerlijk. Mijn laatste vraag, waarommoet de reisagent voor jullie kiezen? “Ze hoeven niet voor ons te kiezen. Wat wil je als reisprofessional? Wil je puur als tussenpersoon fungeren of wil je controle hebben over je eigen business en product? Wil je dat? Dan moet je met Euram werken.” Maar je verkoopt geen pakket, dus wat als de vlucht gewijzigd of geannuleerd wordt? “Als je anno 2022 als ondernemer geen risico durft te nemen, dan houdt het op. Je moet zelf toch je reizen willen samenstellen. Heel eerlijk? Ik denk dat het probleem met name ligt bij sommige eigenaren van reisbureaus. Reisagenten pakken het liefste iets wat ze al jaren gebruiken. Kantooreigenaren denken te vaak: ik laat het wel aan de medewerker over. Maar jij bent de eigenaar, jij bepaalt toch het margeproduct? We moeten meer aanjagen naar nieuwe moderne techniek, maar onbekend maakt onbemind.”

MEER DAN 150 AUTORONDREIZEN EN FLY DRIVES IN MEER DAN 25 LANDEN! Tijdens onze rondreizen leggen we de overnachtingsadressen vast. Het is mogelijk om optionele excursies bij te boeken, zoals pizza maken bij een echte Italiaan of wijn proeven bij een quinta. Overdag heeft jouw klant de volledige vrijheid om de dag zelf in te vullen: een sfeervolle stad bezoeken, een toeristische route volgen of een mooie wandeling maken. De afstanden die in de routebeschrijving staan, zijn de snelste routes van de ene naar de andere bestemming. Onderweg rijdt jouw klant natuurlijk langs prachtige stadjes en bezienswaardigheden. REISBESCHRIJVING EN ANWBREISGIDS Boek je één van onze autorondreizen of fly drives, dan ontvangt jouw klant EEN COMPLEET VERZORGDE AUTORONDREIS OF FLY DRIVE? DE JONG INTRA VAKANTIES! ADVERTORIAL Maak gebruik van onze handige pakketten inclusief vlucht, huurauto en overnachtingen. Onze autorondreizen en fly drives zijn zorgvuldig samengesteld op basis van jarenlange ervaring van onze productmanagers, inkopers en lokale agenten.

altijd een uitgebreide reisbeschrijving met tips en suggesties voor excursies en bezienswaardigheden. Daarnaast ontvangt je klant bij veel van onze reizen een ANWBReisgids . DE JUISTE AUTO Op het gebied van huurauto’s, is er veel aanbod. De keuze van een huurauto is belangrijk en bepalend voor de ervaring van de reis van jouw klant. Wij bieden diverse type huurauto’s die perfect passen bij de wensen van jouw klant! Volledig verzekerd, met flexibele voorwaarden en altijd hulp onderweg. READY? TIME FOR THE CHECK IN! Een roadtrip door onze ‘zonnige landen’! Relaxt reizen? Een vliegende start! ZuidEuropa ligt niet direct om de hoek. Kies voor een fly drive en maak gebruik van een comfortabele huurauto. Een roadtrip door onze ‘groene landen’! Groen staat symbool voor de prachtige natuur en de variatie in landschappen. Een roadtrip is wat ons betreft dan ook één van de leukste manieren om de groene landen te ontdekken. Hierbij staan natuur en cultuur centraal. Auto ingepakt, tank volgeladen? Rijden maar! Dream big, travel far! Op ontdekkingsreis in Noord-Amerika, ZuidAfrika of Azië? Onze verre bestemmingen vragen om ontdekt te worden! MAATWERK Naast onze standaard reizen – en dat zijn er meer dan 150, kun je bij ons terecht voor maatwerk. De unieke vakantiewensen van jouw klant zijn voor ons een mooie kans om onze expertise te tonen. Na het indienen van de aanvraag, nemen wij altijd contact met je op. Hierbij delen wij ook onze eerste tips en adviezen. Naar aanleiding van dit gesprek, ontvang je een passende offerte voor jouw klant. Je ontvangt de maatwerkofferte digitaal met jouw logo en de prijzen apart! GOED OM TE WETEN: ONZE AUTORONDREIZEN EN FLY DRIVES ZIJN INKOPPERTJES! Onze autorondreizen en fly drives zijn gemakkelijk boekbaar in ons reserveringssysteem Smarty. Makkelijk te combineren met diverse lijndienst en/of lowcost vluchten én volledig commissionabel. ADVERTORIAL

24 — Interview — Jong, ambitieus, welbespraakt én vriendelijk. Dit typeert nieuwkomer in de reiswereld Mathijs Bos (25) in een notendop. Sinds een paar maanden is hij marketingmanager bij Silverjet Vakanties. Daarvoor werkte hij even als productmanager (cruises) bij ditzelfde Apeldoornse bedrijf. En voorlopig is hij niet van plan deze solide organisatie van ondernemer Rob Bremer te verlaten. Hij pakt juist alle geboden kansen met beide handen aan. “Het product past gewoon heel goed bij me.” NIEUWKOMER MATHIJS BOS SILVERJET VAKANTIES: Mathijs Bos ' IK BEN ENORM DANKBAAR VOOR DE KANSEN HIER'

25 — Interview — Voor zijn afstudeeropdracht in het laatste jaar aan de IVA Business School kwam Mathijs via via terecht bij Silverjet Vakanties. “Ik kende dit bedrijf helemaal niet, zelfs nog nooit van gehoord”, zegt hij in alle eerlijkheid. Die zes maanden van afstuderen en onderzoek bevielen van beide kanten erg goed. Zó goed dat Silverjet Vakanties Mathijs graag aan boord wilde houden voor een boeiende traineeship. Corona gooide roet in het eten en helaas scheidden - noodgedwongen - toen voor even de wegen van Mathijs en Silverjet Vakanties. Als zoon van een ondernemer was stilzitten echter geen optie. Mathijs stapte slim in het gat in de markt om desinfectiemiddelen te produceren voor die zuilen - die waar je je winkelkarretje én handen tegelijkertijd mee kon desinfecteren - bij de winkels en supermarkten. En toen? “Het was best leuk voor even hoor, maar ik voelde al snel een grote drang om terug te gaan naar de reiswereld, naar Silverjet Vakanties.” In april 2021 startte hij als trainee, in september werd hij productmanager cruises en vanaf januari 2022 staat er marketingmanager op het visitekaartje van Mathijs. Waarom dan? De wereld ligt aan je voeten als 25-jarige “Silverjet Vakanties is een prachtbedrijf en bestaat maar liefst al 24 jaar, heel uniek! Ik ben enorm dankbaar voor de kansen die ik hier krijg. Net afgestudeerd en nu al zo’n mooie baan. Het is een combinatie van geluk, studie, gunnen én goede match denk ik. Rob Bremer en ik schelen 50 jaar, maar we voelen elkaar goed aan en hij geeft mij zijn vertrouwen. Intern is het ook positief opgepakt, ik kom natuurlijk net kijken. Hiernaast past het product gewoon goed bij me. Ik heb altijd al affiniteit gehad met luxe, ontzorgen en high-end producten. Leeftijdsgenoten van mij werken onder andere bij van die snelle Tekst: Linda van Maanen - Foto’s: Reismedia “Ik heb mezelf als doel gesteld om binnen één jaar echt persoonlijke relaties op te bouwen, want ik wil graag zoveel mogelijk van onze reisagenten en partners leren kennen”

26 — Interview — hightechbedrijven en wisselen regelmatig van baan, maar ik pas gewoon beter bij een meer klassieke en traditionele omgeving. Ik wil graag loyaal zijn en mijn tijd investeren in iets waar ik sterk in geloof.” Dus op de vraag waar Mathijs over vijf jaar staat, hoeft hij dan ook géén seconde na te denken. “Dan zie ik mezelf hier absoluut nog steeds zitten. En ook nog wel over tien jaar. Het afgelopen jaar is zó snel gegaan. Er liggen mooie dingen in het verschiet denk ik. Ik hoop voor de komende jaren met dezelfde snelheid qua persoonlijke groei”, aldus een ambitieuze Mathijs in de stijlvolle, mahoniehouten gespreksruimte. Uit wat voor nest kom je? “Ik kom uit een ondernemend nest. Mijn vader zit in de internationale chemische industrie. Wij hebben ook drie jaar op Curaçao gewoond voor zijn werk. Hij is daar overigens ook geboren. Ikzelf niet hoor, ik ben geboren in Epe, maar heb wél een beetje IndischPortugees bloed”, lacht hij. Mathijs bracht zijn jeugd vooral door met zijn moeder en jongere

27 — Interview — broer. “Mijn vader was bijna altijd op reis. Daarom hoef ik ook niet per se veel te reizen, ik zoek juist wat stabiliteit. Ik heb een mooie baan en woon inmiddels op mezelf in Epe na drie jaar in Driebergen te hebben gewoond voor de studie. Dus daar is verder niks spannends aan…Mijn drive om bij Silverjet Vakanties te werken, is ook niet vanwege de “reisjes”. Het gaat me echt om het product, dat voel ik heel sterk. Mijn vader geeft me overigens wel hier en daar advies, maar uiteindelijk doe ik toch veel dingen op eigen gevoel en initiatief.” Nu jullie weer zijn opgestart, wat zijn je doelen? “Binnen mijn nieuwe rol wil ik me natuurlijk vooral focussen op marketing en retail. Kijk, ik ben nieuw in de business. Ik heb mezelf dan ook als doel gesteld om binnen één jaar echt persoonlijke relaties op te bouwen, want ik wil graag zoveel mogelijk van onze reisagenten en partners leren kennen. Als het nieuwe gezicht richting de retail moet je je wel laten zien. Ik kijk dan ook enorm uit naar het organiseren van onze eigen events en salesruns. Dat is een belangrijk en tevens leuk deel van mijn werk als marketingmanager. Eind van deze zomer hoop ik weer de salesruns te houden.” Het is duidelijk dat de retail onmisbaar is voor Silverjet Vakanties, want daar wordt gewoon een groot deel van de omzet behaald. Hij vervolgt: “Neem de ZRA’s, die zijn van enorm grote waarde voor ons. Zij zijn ons ‘uithangbord’ en dragen de flexibiliteit en persoonlijke service uit waar wij voor staan met onze luxe pakketreizen.” Waar zie je nog mooie kansen? “Qua kansen kun je óf de massa opzoeken óf een niche. Wat mij betreft, is de keuze overduidelijk en blijven we in de toekomst de niches in de markt opzoeken. Dus verder doorbouwen in een klein segment van een gespecialiseerde markt. Met andere woorden: Silverjet Vakanties nog sterker tailormade profileren, dus luxe maatwerkreizen met een hoogstaande service. We draaien op service. Je blijft hierbij je basisaanbod - zo’n 95 procent luxe hotels met vijf sterren - altijd kritisch bekijken. We zijn de exclusieve hotelspecialist.” “Als het nieuwe gezicht van Silverjet Vakanties richting de retail moet je je wel laten zien. Ik kijk dan ook enorm uit naar het organiseren van onze eigen events en salesruns”

28 — Interview — Wat zijn jullie USP’s? “Sowieso onze aantrekkelijke commissiestaffel. Ook in de coronaperiode zijn we loyaal geweest aan de retail. Wij zijn hiernaast in staat preferenties bijna altijd akkoord te geven. Dit wordt enorm gewaardeerd, krijgen we terug. We hebben in al die jaren zulke sterke, langdurige relaties met hoteliers wereldwijd opgebouwd, dan krijg je nu eenmaal veel voor elkaar. Wij stellen ons persoonlijk op in onze samenwerking en kennen de mensen achter de hotels. Wij blijven er continu voor waken dat de service die wij bieden óók matcht met de verwachtingen die de klant heeft over de reis. Onze service moet je echt ervaren: er zit zoveel achter het woord service. Dat gaat bij Silverjet Vakanties heel ver.” Dat oneindig en zorgeloos genieten, blijkt onder meer uit ons ruime aanbod van kamertypes en de volledigheid van ons luxe pakket, met de altijd inbegrepen Executive Lounge (Schiphol, Eindhoven, Düsseldorf, Brussel & Rotterdam), minimaal 20 kilo ruimbagage, comfortabele privétransfers op de vakantiebestemming en 24/7 bereikbaarheid in het geval van nood. Waarom al die papieren brochures? Niet alleen op recente beurzen zijn hun brochures gretig meegenomen ook op het Apeldoornse kantoor liggen stapels glossy fullcolour brochures boordevol (exotische) bestemmingen met luxe hotels die lonken. Waarom drukken jullie nog brochures terwijl de digitalisering allang zijn intrede heeft gedaan? “Een papieren brochure past goed bij ons product. Brochures nodigen daarnaast nu eenmaal uit en het blijft toch een visitekaartje. Tegelijkertijd zijn we ook bewust van onze omgeving, dus kiezen wij voor duurzaam papier met het fsc-certificaat. Tijdens de coronapandemie brachten we één dikke winterbrochure uit, maar voor de aankomende winter komen we weer met vier verschillende luxe brochures. Echter zal het grote belang van onze website en social media blijven toenemen in de toekomst.” LOCAL COLOURS Noemenswaardig is de kleurrijke brochure Local Colours. Hierin staan veel kleine, maar veelal unieke boutique hotels met een eigen karakter, vaak gelegen in een natuurlijke omgeving. Ver weg van alle drukte en massa. FIJNE KNEEPJES GELEERD VOOR SAMENSTELLEN LUXE CRUISES In zijn nog maar korte rol als productmanager heeft Mathijs flink kunnen bijdragen aan de “Mijn vader was bijna altijd op reis. Daarom hoef ik ook niet per se veel te reizen, ik zoek juist wat stabiliteit”

29 — Interview — luxe Cruise brochure. “We hebben bewust gekozen voor de kleinschalige rederijen: de top van de top, omdat de service dan ook uitmuntend is. Voor de retailer is de commissie op onze cruises ook interessant. Toen ik hier als productmanager cruises begon heb ik zo snel mogelijk kennismakingsgesprekken ingepland met onze partners in het cruisesegment om zoveel mogelijk kennis te vergaren. Ik was er dag en nacht mee bezig. Daarnaast ben ik erg geholpen door Clara Gruben van Clara’s Choice. Dat wil ik bij deze toch even gezegd hebben! Clara heeft mij écht de fijne kneepjes van het vak bijgebracht en enorm op weg geholpen. Neem alleen al die brochure-teksten; je moet nu eenmaal de rederijen goed kennen. Ik kwam natuurlijk helemaal niet uit de branche hè, was net klaar met de studie. En tot slot, naast alle andere plannen, heb ik de ambitie om samen met ons ervaren team van Luxury Travel Consultants óók het luxe cruiseproduct een sterke boost te geven”, besluit Mathijs gedreven.. “Daarnaast ben ik erg geholpen door Clara Gruben van Clara’s Choice. Dat wil ik bij deze toch even gezegd hebben!”

30 — St and van zaken — Tienduizenden passagiers, waaronder een groot aantal toeristen, werden de dupe door de enorme wachtrijen met lange vertragingen en veel vluchtannuleringen na een wilde staking zaterdag in de ochtendspits. Het was op een gegeven moment zelfs zo ‘gevaarlijk druk’, dat de marechaussee de luchthaven even ‘op slot’ liet doen, met afsluiting van de snelweg. Tot ergernis van touroperators in vertrekhal 3, die minder last hadden van uitpuilende incheckbalies dan KLM in hal 1-2. Hoe kan dat nou? Feit is dat het niet alleen gaat om onvrede over lonen, werkdruk en baanzekerheid onder bagagesjouwers van KLM. Het is al jaren kommer en kwel bij vooral het lagere personeel op de luchthaven, door de vakbonden steevast ‘race naar de bodem’ genoemd. Beveiligers, schoonmakers, afhandelaars, ze klagen steen en been over de belabberde arbeidsomstandigheden en de CHAOS OP 'SCHAAMTELOOS' SCHIPHOL Het is toch niet te geloven. Zitten de zomerboekingen voor de meeste bestemmingen, met name in en om Europa en de Cariben, na de coronacrisis eindelijk weer eens op een redelijk ‘normaal’ niveau, wordt het bij de start van de meivakantie plots een ongeëvenaarde chaos op Schiphol. Een heus infarct! Tekst: Paul Eldering 'MEER ACTIES ONTEVREDEN PERSONEEL'

31 — St and van zaken — slechte beloning. Daar komt ziekteverzuim door covid en de vele vacatures bij, waardoor die werkdruk volgens de bonden nog hoger is. De concurrentie is mega en tot overmaat van ramp moet KLM ook flink bezuinigen om het hoofd boven water te houden en de schuldenlast af te bouwen. Politiek Den Haag gooit nog eens olie op het sluimerende vuur op de werkvloer door te eisen dat de medewerkers flink inleveren in ruil voor miljarden aan staatssteun. Terwijl het kabinet haast een ‘anti-luchtvaartbeleid’ lijkt te voeren onder invloed van vermeende maatschappelijke drukopvoering. Dat is ver van de realiteit anno 2022. Ten eerste valt het met die publieke opinie wel mee. Iedereen die dacht (of wellicht hoopte) dat er minder zou worden gevlogen na de covidbeperkingen, de klimaatdiscussie en het duurzaamheidsbesef, komt toch echt bedrogen uit. We vliegen gelijk meer dan ooit, nu het weer kan en mag. Al is het misschien wat dichterbij huis. “Iedereen wil op vakantie, ook met het vliegtuig. De verwachting is dat het de hele zomer druk blijft. Schiphol en gebruikers moeten hun zaakjes voor elkaar hebben”, vindt ANVR-baas Frank Oostdam. Kern is echter dat het moeilijker dan ooit is om genoeg personeel te krijgen. En het is zo mogelijk nog moeilijker om die tevreden te houden. Dat kan alleen maar met voldoende salaris, minder flexrisico’s en acceptabele werkroosters. Daarnaast dient de inflatie te worden gecompenseerd. Uitbesteden van werk geeft alleen maar extra stress en onbegrip. Ook KLM en andere airlines zullen daarin mee moeten, net zo goed als de bedrijven die Schiphol aanbesteedt. En als blijkt dat de topman van Air France KLM in Parijs zich ook nog eens schaamteloos verrijkt met miljoenen aan bonussen en dat in een ongekende crisistijd met massaontslagen, loonoffers en overheidsinfusen, is de beer helemaal los. Als er nu niet snel structurele verbeteringen komen, is de vrees groot dat er deze zomer meer stakingsacties volgen. Passagiers, die nog maar genoeg schadevergoeding moeten zien te krijgen, zijn als altijd het kind van de rekening. Maar ook de zwaar getroffen reiswereld. Wat een geld en moeite kost die ellende! En alleen vanwege een gebrek aan de juiste voelsprieten richting luchtvaartpersoneel…. Zie “Het is al jaren kommer en kwel bij vooral het lagere personeel op de luchthaven, door de vakbonden steevast ‘race naar de bodem’ genoemd”

Rechtstreekse en dagelijkse vluchten vanuit Amsterdam naar Canada: Amsterdam > Toronto 4 vluchten/week NIEUW IN 2022 Amsterdam > Montréal 3 vluchten/week Doorverbindingen vanuit/naar : Québec, Calgary, Vancouver Reserveringen via GDS [email protected] | 00800 872 672 84 (gratis) Airbus A321neoLR We verwelkomen je graag aan boord van onze A321neoLR. Een toestel met 50% lagere uitstoot en ook 50% minder cabinegeluid. airtransat.nl Tijd voor nieuwe reisbelevingen in Canada

33 — St and van zaken — als reisondernemers dan je gestrande klanten maar eens een bevredigende uitleg te geven. Dat is bijna onbegonnen werk, als reizigers hun vlucht missen buiten hun schuld, hun koffer kwijt zijn, of erger, als de vakantie is verpest en ze een groot deel van hun geld kwijt dreigen te raken. Een drama dat nog lang zal nasidderen. Doodzonde dat in één klap de goodwill van onze reissector, opgebouwd tijdens de pandemie (vouchers, zekerheden, flexibiliteit, coulance), een deuk heeft opgelopen door fouten van derden en verkeerde inschattingen van partners. Actie is onmiddellijk vereist om herhaling te voorkomen, zeggen alle reisprofessionals. Het is in wezen vrij simpel: het werk bij het boeken van een vliegreis en de uitvoering op luchthavens, aan boord en op de vakantiebestemmingen moet goed gedaan worden, zodat de klant tevreden is. Als er één rotte appel is in de keten, kan de ervaring zomaar in duigen vallen. En dat gebeurt ook vaak. Bezuinigen oké. Leningen terugbetalen moet ja. Maar het lijkt logisch dat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Luchthavenpersoneel is cruciaal in de keten. KLM heeft in de afspraken met de ministeries naar verluidt geen richtlijnen meegekregen over arbeidscontracten, investeringen en aannamebeleid. En Schiphol kan zich niet verschuilen achter ‘niet onze verantwoordelijkheid’. Het is altijd een gezamenlijke opgave. Dus moet het anders om deze veelbelovende zomer te redden wat er te redden valt. Tja. Voortdurende overbelasting en onderwaardering van essentiële procesmedewerkers zaait een gifpil van onvrede, onrust, desinteresse en disloyaliteit, die zich uiteindelijk tegen de werkgever gaat keren. Tegen elke werkgever. Dat is onvermijdelijk. Dat weet de reisindustrie maar al te goed. Die heeft haar lesje door schade en schande in ruim zestig jaar wel geleerd, met vallen en opstaan. Schaarse arbeidskrachten schofferen, zeker als het vakmensen in luchtvaart en reisbranche zijn, is vragen om problemen. Ontwrichting van Schiphol is dit keer het directe gevolg. Een goodwilloffensief vanuit directies met concrete toezeggingen – ondanks weerstand uit Den Haag - is noodzakelijk om de sympathie te herwinnen. Oók van de consument. Dat blijft toch het aller- aller- allerbelangrijkste.. “Doodzonde dat in één klap de goodwill van onze reissector een deuk heeft opgelopen door fouten van derden en veerkerde inschattingen van partners”

34

35 — Interview — Het is al vaker langsgekomen in de reismedia de afgelopen tijd, maar hoe is het tekort aan huurauto’s nou eigenlijk precies ontstaan? “Tijdens de coronacrisis hebben meerdere bedrijven moeten voorsorteren op aannames. Verschillende wagenparkaanbieders ter plaatse zaten niet in de positie om grote vloten aan te houden, omdat het simpelweg niet duidelijk was hoe de crisis zou verlopen. Wagenparkaanbieders hebben daarom hun vloot gereduceerd om voldoende geld in kas te houden. Nu de vraag zich positief heeft ontwikkeld, is het opschalen van de vloot een logische stap. Echter gaat dat niet zo gemakkelijk omdat er door autofabrikanten minder auto’s geleverd worden. Door een tekort aan microchips én essentiële grondstoffen zoals aluminium, is de productie teruggeschroefd of zelfs stilgelegd. Als gevolg zijn er dus veel minder huurauto’s beschikbaar dan wij, maar IN GESPREK MET HANS KNOTTNERUS, MANAGING DIRECTOR SUNNY CARS Sunny Cars zit op dit moment midden in de meivakantiedrukte, maar kijkt ook alvast vooruit naar de zomervakantie. “Daar zijn wij vroeg mee begonnen, omdat wij vorig jaar al te maken hadden met schaarste aan huurauto’s. Dat is deze zomer helaas onveranderd en heeft veel impact”, aldus Hans Knottnerus, Managing Director Sunny Cars Nederland, België en Frankrijk. In gesprek met Hans, bespreken wij deze belangrijke kwestie. 'OVERWELDIGENDE MEIVAKANTIE DRUKTE: DE VELE LAST MINUTES ZIJN EEN VOORPROEFJE VOOR DE ZOMERVAKANTIE' Tekst en foto’s: Sunny Cars

36 — Interview — ook onze klanten, gewend zijn. De huurprijzen zijn enorm gestegen in vergelijking met de voorgaande jaren en ook dit is hier helaas een gevolg van.” En wat voor invloed heeft dat op jullie collega’s in de branche? “Collega’s lopen onder andere tegen hoge huurprijzen aan en minder beschikbaarheid. Ook een aantal aanvullende services en opties zijn nu moeilijker beschikbaar of hebben óók meer tijd nodig om bevestigd te worden.” Kun je hier een aantal voorbeelden van noemen? “Zeker. Denk hierbij aan (internationale) one way’s en adresafleveringen. Voor een aantal van onze partners ter plaatse is dit vanwege de drukte, het tekort en te weinig personeel gewoonweg lastiger te regelen. Tip van ons: probeer creatief te zijn met de autohuurreservering. Is de one way van plaats A naar B niet beschikbaar? Bekijk dan de optie van plaats B naar A. Verder kun je ook spelen met de ophaal en inleverdatum, het aantal huurdagen én de ophaal of inleverlocatie. Zo kun je soms toch nog een optie creëren voor je klant.” Wat zien jullie nog meer? “Een andere trend die door de pandemie heeft ontwikkeld, zijn de vele last-minute boekingen. Wij merken bij Sunny Cars dat deze trend voortzet. Dat is natuurlijk voor ons allen snel schakelen en voornamelijk bij de reserveringen die wij nog moeten bevestigen bij onze “Reserveer direct de huurauto voor je klant, dat hoort bij een goed reisadvies”

37 — Interview — partners. Onze reserveringsafdeling draait overuren, om alle aanvragen zo snel mogelijk te behandelen. Maar dat vergt dus nu, iets meer tijd dan dat onze collega’s van ons gewend zijn.” Hoe kan een reisagent hier dan verstandig op inspelen als zij een reservering bij Sunny Cars willen maken? “De afgelopen jaren is een huurauto een essentieel onderdeel geworden van de vakantie. En dat is een ontwikkeling waar ik als Managing Director van Sunny Cars ontzettend blij mee ben, dat is namelijk iets wat wij al jaren roepen! Vanwege de krapte adviseren wij reisagenten daarom vooraf de mogelijkheden voor een huurauto te bekijken voordat je een reis voorlegt aan je klant. Vooral op populaire bestemmingen zoals Spanje, Portugal, Italië en Griekenland. Daar is de schaarste het grootst. Zo hoef je achteraf geen vluchten te annuleren of klanten teleur te stellen, omdat ze toch niét naar dat ene leuke restaurantje, dat afgelegen strandje of die mooie accommodatie kunnen rijden.” “We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar maak gelijk die reservering voor je klant in orde. Ook als je klant nog twijfelt. De prijs die je vandaag ziet, kan morgen veel hoger zijn. Sterker nog, die specifieke optie kan niet meer beschikbaar zijn. Onlangs hebben wij onze gratis Flexservice actie verlengd t/m 31 december 2022 én hebben wij de annuleringsvoorwaarden versoepelt. Waar je voorheen de huurauto tot vier uur voor huuraanvang kon annuleren, is dit nu tot één uur voor huuraanvang zonder een reden op te geven. Met deze aanpassingen komen wij reisagenten nog verder tegemoet met een flexibele autohuurreservering.”

38 — Interview — Herstel van het netwerk, de introductie van Premium Economy en het verder uitrollen van NDC-distributie. Dat zijn enkele zaken die een hoge prioriteit hebben voor de eind vorig jaar aangetreden KLM Nederland-topman Bas Gerressen. “Veel grenzen zijn weer open en zowel toeristen als zakenreizigers gaan weer volop op pad. Aan ons de taak om hen zo goed mogelijk van dienst te zijn.” KLM ZET IN OP LUXER PRODUCT EN BETERE DISTRIBUTIE Bas Gerressen, directeur KLM Nederland

39 — Interview — Gerressen (48) is sinds oktober vorig jaar directeur KLM Nederland, en volgde in die functie Harm Kreulen op. “Onder mijn verantwoordelijkheid valt ook de hele Benelux, het Nederlandse deel van het Caribisch Gebied en Suriname”, verduidelijkt hij. In totaal werkt de Nederlander, die van oorsprong een waterbouwkundige achtergrond heeft, al meer dan 22 jaar in diverse commerciële posities bij de luchtvaartmaatschappij. In die periode verbleef hij zo’n elf jaar in het buitenland. “Ik was onder andere gestationeerd in Dubai, Beijing en Atlanta.” De luchtvaartsector bevindt zich in een hectische fase, en voor KLM is dat volgens Gerressen niet anders. “De oorspronkelijke verwachting van IATA was dat de luchtvaart in 2022 wereldwijd weer op 88 procent van het normale passagiersaantal zou zitten, maar dat was voordat de omikronvariant van het coronavirus opdook en de oorlog in Oekraïne losbarstte. Desalniettemin ziet KLM een extreem sterke stijging in het aantal boekingen, en ook de bezettingsgraad van onze vliegtuigen zit nog maar een paar procent af van het niveau van voor de crisis.” De toegenomen vraag naar tickets is deels te danken aan het feit dat steeds meer landen hun inreisregels versoepelen. Daardoor is de capaciteit in Europa nagenoeg terug op het peil van 2019. Intercontinentaal ziet Gerressen vooral een gezonde groei richting de VS. “Die markt herstelt zich krachtig.” Het is daarom niet toevallig dat de enige nieuwe bestemming in de huidige zomerdienstregeling een Amerikaanse is: Austin. “Dat wordt ook wel het nieuwe Silicon Valley genoemd door het grote aantal IT-bedrijven in de regio. Daardoor is het ook een belangrijke conferentiebestemming.” De Texaanse hoofdstad wordt sinds eind maart drie keer per week aangevlogen. Ook richting Zuid-Amerika wordt weer volop gevlogen, inclusief het Caribisch Gebied. “De Antillen doen het eigenlijk beter dan ooit.” Tekst: Klaas-Jan van Woerkom - Foto’s: Reismedia, Visit Austin en Airbus “Wij willen een gepersonaliseerd product kunnen aanbieden dat eenvoudig door de reisverkoper te boeken is”

— Interview — Azië blijft nog achter, doordat de coronaregels daar nog maar mondjesmaat worden losgelaten. “Vooral reizen naar China, Japan en Zuid-Korea is lastig, vanwege quarantaineregels en een strikt toelatingsbeleid voor bezoekers.” Daar komt bij dat richting die landen tegenwoordig flink moet worden omgevlogen nu het luchtruim van Rusland voorlopig niet kan worden gebruikt. “De vliegtijd is op die routes met ongeveer 1,5 tot 2,5 uur toegenomen. Niet prettig voor de klant, maar qua kosten ook niet voor ons. Om over de extra uitstoot nog maar te zwijgen.” Daar staat tegenover dat markten als Thailand, India, Indonesië en de Filipijnen weer toegankelijk zijn. ZAKELIJKE VRAAG STIJGT Tijdens de coronacrisis werden de voordelen van online meetings en videobellen nadrukkelijker in beeld gebracht: vliegen kon veelal niet meer, maar een goede internetverbinding volstond om internationaal zaken te doen. Is dat een trend die zich, ook nu de storm lijkt geluwd, voortzet? “Natuurlijk dwingen we onze zakenrelaties niet om het vliegtuig te pakken. Sterker nog, in het kader van onze in 2019 gelanceerde campagne ‘Fly Responsibly’ roepen we hen juist op om na te denken over de noodzaak van elke reis, en om verschillende korte trips samen te voegen tot een langere. Maar de vraag naar tickets voor een zakelijke reis stijgt absoluut”, legt de bij het Austin is de enige nieuwe zomerbestemming van KLM.

41 — Interview — gesprek aangeschoven Raymond Reedijk, Sales Director Business bij KLM Nederland, uit. “Dat is voor ons overigens geen verrassing.” PREMIUM ECONOMY Tijdens de coronacrisis verdwenen diverse plannen van KLM noodgedwongen in de ijskast, maar één van de investeringen die werden doorgezet is de introductie van een echte Premium Economy Class of, zoals KLM die noemt, Premium Comfort. In juli moet de eerste Boeing 787 Dreamliner van de nieuwe reisklasse zijn voorzien. “Premium Comfort is een apart product dat is gepositioneerd tussen Economy en Business Class in. We hebben straks dus vier zones aan boord op verre vluchten: Economy Class, Economy Comfort (standaard Economy-stoelen met wat extra beenruimte, red.), Premium Comfort Class en World Business Class.”Volgens Gerressen is er een aanzienlijke doelgroep die vraagt naar het Premium Comfort-product. “Denk daarbij aan zakenreizigers die van hun bedrijf niet in Business mogen vliegen maar wel luxer dan in Economy, en aan vrijetijdspassagiers die Business te duur vinden maar meer comfort zoeken dan in Economy.” Daarnaast bieden partners Air France, Delta Air Lines en Virgin Atlantic het product al langer aan. “We trekken het huidige productverschil nu recht.” Hoe Premium Comfort er exact uit gaat zich houdt KLM nog even geheim. “Eind mei (tijdens golftoernooi Dutch Open, red.) onthullen

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=