Reisbizz

31 — St and van zaken — slechte beloning. Daar komt ziekteverzuim door covid en de vele vacatures bij, waardoor die werkdruk volgens de bonden nog hoger is. De concurrentie is mega en tot overmaat van ramp moet KLM ook flink bezuinigen om het hoofd boven water te houden en de schuldenlast af te bouwen. Politiek Den Haag gooit nog eens olie op het sluimerende vuur op de werkvloer door te eisen dat de medewerkers flink inleveren in ruil voor miljarden aan staatssteun. Terwijl het kabinet haast een ‘anti-luchtvaartbeleid’ lijkt te voeren onder invloed van vermeende maatschappelijke drukopvoering. Dat is ver van de realiteit anno 2022. Ten eerste valt het met die publieke opinie wel mee. Iedereen die dacht (of wellicht hoopte) dat er minder zou worden gevlogen na de covidbeperkingen, de klimaatdiscussie en het duurzaamheidsbesef, komt toch echt bedrogen uit. We vliegen gelijk meer dan ooit, nu het weer kan en mag. Al is het misschien wat dichterbij huis. “Iedereen wil op vakantie, ook met het vliegtuig. De verwachting is dat het de hele zomer druk blijft. Schiphol en gebruikers moeten hun zaakjes voor elkaar hebben”, vindt ANVR-baas Frank Oostdam. Kern is echter dat het moeilijker dan ooit is om genoeg personeel te krijgen. En het is zo mogelijk nog moeilijker om die tevreden te houden. Dat kan alleen maar met voldoende salaris, minder flexrisico’s en acceptabele werkroosters. Daarnaast dient de inflatie te worden gecompenseerd. Uitbesteden van werk geeft alleen maar extra stress en onbegrip. Ook KLM en andere airlines zullen daarin mee moeten, net zo goed als de bedrijven die Schiphol aanbesteedt. En als blijkt dat de topman van Air France KLM in Parijs zich ook nog eens schaamteloos verrijkt met miljoenen aan bonussen en dat in een ongekende crisistijd met massaontslagen, loonoffers en overheidsinfusen, is de beer helemaal los. Als er nu niet snel structurele verbeteringen komen, is de vrees groot dat er deze zomer meer stakingsacties volgen. Passagiers, die nog maar genoeg schadevergoeding moeten zien te krijgen, zijn als altijd het kind van de rekening. Maar ook de zwaar getroffen reiswereld. Wat een geld en moeite kost die ellende! En alleen vanwege een gebrek aan de juiste voelsprieten richting luchtvaartpersoneel…. Zie “Het is al jaren kommer en kwel bij vooral het lagere personeel op de luchthaven, door de vakbonden steevast ‘race naar de bodem’ genoemd”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=