Reisbizz

42 we de details.” Het is de bedoeling dat voor de jaarwisseling de volledige Boeing 787 Dreamliner-vloot is voorzien van het nieuwe product, in 2023 gevolgd door de Boeing 777’s. Om ruimte te maken voor de Premium Comfort-stoelen wordt het aantal zitplaatsen in Economy verkleind. “We willen liever geen ruimte afsnoepen van de World Business Class, aangezien die in vergelijking met andere luchtvaartmaatschappijen relatief klein is, qua aantal stoelen.”Tegelijk met het inbouwen van de Premium Comfort Class wordt ook de Business Class in de Boeing 777’s en 787’s onder handen genomen. Daardoor garandeert KLM dat elke reiziger in de zakenklasse direct toegang heeft tot het gangpad. VERKOOP À LA BOL.COM Onder voorganger Harm Kreulen maakte KLM een start met de uitrol van NDC, oftewel New Distribution Capability. Concreet betekent dat voor de (zaken)reisagent dat de traditionele ‘DOS-omgeving’ waarbij boekingen en wijzigingen bijna dertig jaar lang op een zwart scherm met witte letters via allerlei codes werden ingevoerd verdwijnen. In plaats daarvan verschijnt er op het scherm nu een overzicht van alle producten en diensten, waar nodig versterkt met plaatjes en video’s. “De tijd dat de klant puur naar de prijs keek bij het kiezen van een ticket is voorbij. Wij willen een gepersonaliseerd product kunnen aanbieden dat eenvoudig door de reisverkoper te boeken is. Daardoor kan een — Interview — Einde aanWerelddealWeken De coronacrisis zorgde ervoor dat KLM twee jaar geleden, gedwongen door wereldwijde reisrestricties, stopte met de populaireWerelddeal Weken. Tijdens die campagne, die sinds de introductie in 2009 elk jaar in januari en september werd herhaald, gingen telkens tientallen Europese en verre bestemmingen in de aanbieding. “De Werelddeal Weken krijgen geen vervolg”, meldt Gerressen. “Althans, niet onder die naam en in die vorm. Uiteraard zullen er altijd campagnes zijn waarbij prijs een belangrijke rol speelt, zoals in periodes waarin mensen doorgaans hun zomer- of najaarsvakantie boeken, maar we kijken naar andere concepten.”DeWerelddeal Weken waren razend populair, maar zorgden er volgens Gerressen ook voor dat consumenten afwachtten tot er aanbiedingen kwamen. “Daar komt bij dat we, in het kader van verduurzaming, minder met ‘prijsknallers’willen gaan werken.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=