Reisbizz

— Interview — reiziger bijvoorbeeld een standaardticket kiezen, maar tegelijk een Economy Comfortstoel boeken of een bijdrage leveren aan de aanschaf van duurzame brandstof voor zijn vlucht. Je kiest uit wat je wilt en stopt het in je winkelmandje, als het ware.” De meeste touroperators en reisagenten zijn inmiddels overgestapt op NDC. “Dit jaar is ook de zakelijke reismarkt aan de beurt.” TREINEN IN PLAATS VAN VLIEGEN Een ander initiatief om te verduurzamen is het vervangen van vluchten door treinritten. Dat gebeurt nu nog op beperkte schaal: in september 2019 kondigde KLM aan om één van de vijf dagelijkse retourvluchten tussen Schiphol en Brussels Airport te vervangen door een reis per Thalys. Vanuit de Tweede Kamer wordt er aangestuurd op het vervangen van meer relatief korte vluchten (tot circa zevenhonderd kilometer, red.), maar het proces verloopt traag. “We overleggen intensief over de mogelijkheden, maar er zijn veel hobbels te nemen.” Zo ziet Gerressen graag dat passagiers in de internationale trein hun reeds naar de eindbestemming doorgelabelde koffers in een daarvoor bestemd compartiment veilig kunnen opbergen. Ook is het nodig om de IT-systemen van luchtvaartmaatschappijen en treinbedrijven op elkaar af te stemmen. “In geval van vertraging kan er dan direct een oplossing worden geregeld.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=