Reisbizz

APRIL 2023 MAGAZINE Nr 62 COLOMBIA, HET GEZELLIGSTE LAND TER WERELD Marieke Hagen van VX Hagen denkt in kansen en oplossingen AUSTRALIË & NIEUW-ZEELAND SPECIAL: ‘DOWN UNDER’ SALESTALK: MARJA BOUWMEESTER VAN SUNAIR

2 — Voorwoord — Laatst vond ik tijdens het opruimen van oude foto’s een verfrommeld lijstje met levensdoelen. Nu ik het teruglees, vermoed ik dat ze rond mijn 18e jaar heb opgeschreven. Misschien nog wel jonger, want wat ik toen belangrijk vond, was dat ik later in een Jeep zou rijden. Met naast me aan het stuur een knappe man, twee kinderen op de achterbank en een blonde Labrador in de achterbak. Verder wilde ik in een huis wonen met vrij uitzicht over de velden en als een Floortje Dessing de wereld bereizen. Met een glimlach en schaamrood op de wangen lees ik het terug. Dit waren de dingen waar ik als jongvolwassene blijkbaar van droomde. Ik kan me niet goed herinneren of het een opdracht vanuit mijn studie was of dat het lijstje me gewoon houvast gaf. In ieder geval kan ik nu de meest waardevolle punten LEVENSDOELEN

3 — Voorwoord — wegstrepen: er zitten namelijk twee lieve kinderen op de achterbank, daartussen een blonde hond met bruine vlekken en ik heb de wereld over gereisd. Check. Een Jeep is het dus niet geworden. Ook geen gouden koets, maar wel een gouden fiets. En die paste me perfect afgelopen dinsdag in Den Haag. Collega Linda Andeweg nam de organisatie van het Reisbizz Society Event in handen samen met het verkeersbureau van Aruba en liet ons samen met 60 enthousiaste reisprofessionals door de ‘Hofstad’ fietsen. Wat een prachtig gezicht om de drie groepen op de blinkende gouden fietsen door de binnenstad te zien slingeren. Onder de bezielende leiding van Sylvester, Raymond en Gerard kregen we de verborgen parels te zien. Vol passie, hartstocht en een flinke dosis Haagse humor werden de verhalen verteld. Wat voor de mannen ooit begon als een droom, is inmiddels uitgegroeid tot een heus bedrijf met de naam Cycle and the City. De passie die ik bij de mannen in Den Haag zag, had ik een week eerder ook opgemerkt bij Marieke Hagen, eigenaresse van VakantieXperts Hagen. NZij denkt in kansen en oplossingen en had het als startende ondernemer niet makkelijk. Ze werd flink tegengewerkt door concullega’s, maar de toen 27-jarige Marieke hield vol. Van een eenpitter is ze uitgegroeid tot een succesvol reisbedrijf waarbij ze deze maand haar 30-jarig jubileum viert. Dit had ze nooit gered zonder de enorme passie voor ondernemerschap, vasthoudendheid én het product reizen. Wat ook bij veel mensen op de bucketlist staat: een reis naar Australië en/of Nieuw-Zeeland. In deze editie gaan we met onze special in op deze bijzondere bestemmingen. Travel Counsellor Chantal Roskam neemt je met haar prachtige beelden mee tijdens haar epische roadtrip langs de oostkust van Australië. Reisorganisaties Live to Travel, QAS holidays, ANWB en Special Traffic gaan voor deze special ‘Down Under’ en vertellen uit eigen ervaring over de landen. En al heeft de één een reis naar Australië en de ander een Jeep met knappe vent op het wensenlijstje staan, dat betekent niet dat elk item op je bucketlist levensveranderend of wereldverbeterend moet zijn. Het mogen natuurlijk ook fijne kleine doelen zijn. Dat is zelfs belangrijk, want een bucketlist met alleen maar moeilijk haalbare doelen is demotiverend. Veel leesplezier! Natasja Hoogstede

4

5 INHOUD INTERVIEW 06 Marieke Hagen van VakantieXperts Hagen denkt in kansen en oplossingen 14 SalesTalk: Marja Bouwmeester van Sunair Vakanties 27 Singapore Airlines viert gouden jubileum op Schiphol BLOGS EN COLUMNS 21 Reisbizz On Tour: Colombia, het gezelligste land van de wereld AUSTRALIË & NIEUW-ZEELAND SPECIAL 34 C hantal Roskam maakt epische roadtrip door Australië 41 A NWB: Australië en Nieuw-Zeeland zijn echte bucketlist-bestemmingen 46 Down Under met QAS Holidays 51 Remy van Live to Travel: Reizen naar Australië? Wil niet te veel in een korte tijd 56 Special Traffic: De hidden gems van Australië COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede EINDREDACTIE: Bibi Mol REDACTIE: Bibi Mol, Sybylle Kroon, Linda van Maanen, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom en Richard Schuurman. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Claudia Wolswijk, Chantal Roskam, ANWB, QAS Holidays, Live to Travel en Special Traffic. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2023

6 Het team van VakantieXperts Hagen Marieke, Fenne, Miranda en Vera

7 — Interview — MARIEKE HAGEN VAN VAKANTIEXPERTS HAGEN DENKT IN KANSEN EN OPLOSSINGEN De kleurige boeketten van relaties en klanten druppelen nog steeds binnen. Marieke Hagen vierde namelijk op 1 april jl. haar 30-jarig jubileum. “Het is voorbij gevlogen”, blikt ze terug met de redactie van Reisbizz Magazine op een zonnige ochtend in haar sfeervolle, uitnodigende reisbureau in Soest-Zuid. Tekst: Linda van Maanen - Foto’s: Reismedia Als 27-jarige kiest Marieke voor een carrière als reisagent bij franchiseketen Star Travel aan diezelfde Soesterbergsestraat in Soest. “Ik had het als starter niet makkelijk destijds. Ik werd flink tegengewerkt en de grote touroperators mocht ik, op aandringen van concullega’s uit de omgeving, niet verkopen. Voor de opening had ik een nachtmerrie dat de schappen in mijn zaak leeg zouden blijven. Gelukkig kon ik via collega’s toch alles aanbieden. Dit was niet leuk en heeft best een tijdje geduurd. En tóch bleef ik volhouden. Als het niks zou worden, kon ik altijd nog stoppen dacht ik. En er is nooit een reden geweest om ermee te stoppen”, blikt ze terug. Want de enorme passie voor het ondernemerschap én het product reizen is altijd onverminderd groot gebleven. Pas toen ze één van de finalisten werd op een reisvakdag, werd Marieke anders bekeken. “Zo kreeg ik onder meer felicitaties van touroperators waar ik geen agentschap van had. Als bedankje antwoordde ik eerlijk dat ik het liefst hun agentschap zou krijgen. En zo geschiedde. Stap voor stap mocht ik kort daarna gelukkig de grote merken gaan verkopen”, kijkt de eigenaar terug. Van een eenpitter is ze allang uitgegroeid tot een reisbureau met een team van momenteel vier vaste krachten. Naast Marieke zijn dit Miranda, Fenne en Vera. “Vóór corona waren we met z’n zessen. Afscheid moeten nemen van een aantal gewaardeerde collega’s viel me zwaar.”VakantieXperts is onderdeel van de DTA-groep. Volgens Marieke vormen de dertien

BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE ALLROUND TOUROPERATOR MEER DAN 120 BESTEMMINGEN 3e GROOTSTE TOUROPERATOR VAN EUROPA EXTRA FLEXIBILITEIT EN ZEKERHEID MET ONS AANVULLENDE PAKKET BAGAGE ALTIJD INCLUSIEF Ga voor meer informatie naar www.fti-service.nl EINDELIJK WEER REIZEN MET

9 aangesloten VakantieXpertsondernemers een hechte subgroep, die elkaar met grote regelmaat zien om te sparren en om gezamenlijk marketingzaken op te pakken. TIJDENS INFUUS GEWOON WERKEN Corona was nog niet voorbij of een volgende, nare gebeurtenis diende zich aan: Marieke werd ziek. “Ik had tijdens corona acht maanden bij het callcenter van de GGD gewerkt waar ik toevallig inrolde. Het reisbureau was in die periode overigens wel gewoon open voor administratie, maar er was niet veel te doen en dan zit je maar te wachten. Dan liever iets van betekenis bij de GGD. Ik was daar net gestopt toen ik een knobbeltje ontdekte. Het was niet goed helaas. Er volgde een intensief behandelingtraject. De meeste klanten wisten het niet. Mijn haar viel uit, maar ook daar is een oplossing voor. Klanten zeiden: ‘wat zit je haar leuk, anders. Naar welke kapper ben je geweest?’ Ik moest daar wel om lachen, ondanks alle ellende”, vertelt ze openhartig. Want ze was gewoon steevast aanwezig op haar vaste plekje, achter in de hoek bij die opvallende LED-visual van zebra’s. Vaak zes dagen in de week. “Zelfs als ik aan het infuus lag in het ziekenhuis deed ik ondertussen mijn werk. Ik zat gewoon in een bepaalde flow. Ben niet gestopt met werken door mijn ziekte. Weet je, als ik thuis was gaan zitten, had ik me niet beter gevoeld. Juist hier met ons leuke team voel ik me fijn. En eerlijk is eerlijk, we waren - en zijn - ook heel druk. Er ligt veel werk. Het is zelfs zo druk dat ik regelmatig tot 22.30 uur offertes zit uit te werken. Ik heb heus wel mijn persoonlijke bucketlist opgesteld van dingen die ik heel graag wil doen, maar het lukt simpelweg niet. Ik kan moeilijk weg, het is gewoon te druk.” Zeggen de artsen dan niet dat je rustig aan moet doen? “Nou, ze informeren in eerste instantie of ik al nieuwe medewerkers heb gevonden”, vertelt Marieke met een glimlach. Daarna vragen ze hoe het met haar gaat. Met de krapte op de arbeidsmarkt heeft ze, net als iedereen, moeite om mensen te vinden. “Ik was bezig om een ander filiaal te openen. Corona en mijn ziekte gooiden roet in het eten. Nu ben ik achteraf blij dat het niet is doorgegaan. Dan had

10 ik óók daar een probleem gehad om personeel te vinden.” En over een paar jaar dan? “Nee, het gaat niet meer gebeuren. Ik houd het bij dit reisbureau. Voorlopig ga ik niet stoppen en ben ook niet het type om stil te zitten. Ik vind het ook gewoon veel te leuk. Het ondernemerschap bestaat vooral uit veel mooie uitdagingen en tegelijkertijd moet je ook vaak veel dingen oplossen. En ik doe het niet alleen, maar we doen het als team. Het is wel jammer dat mijn dochters mij niet zullen opvolgen. Ze hebben allebei een hele andere richting gekozen met ook mooie kansen binnen hun vak.” Dertig jaar ondernemerschap. Wat zijn de hoogtepunten? “Die dertig jaar zijn écht snel gegaan hoor. Ik wil benadrukken dat ik vooral heel trots en dankbaar ben. We hebben gelukkig een mooi, enthousiast en ervaren team. Daar ben ik heel blij mee. Onze kennis actueel houden door onder meer studiereizen heb ik altijd belangrijk gevonden. Bij ons geen beleid van ‘één keer per twee jaar’, juist eerder een paar keer per jaar. Met elkaar schuif je wat en dan past het eigenlijk bijna altijd. Zien doet verkopen!” Marieke heeft logischerwijs enorm veel van de wereld gezien en kan zo een heel rijtje aan favoriete landen opnoemen. “Als ik moet kiezen ben ik naast enkele Afrikaanse landen vooral héél dol op de ‘groene landen’, zoals IJsland en Scandinavië. Wij verkopen die bestemmingen veel en boeken Noorwegen net zo makkelijk als de Canarische Eilanden.” Als Marieke terugkijkt, is de verhuizing in 2009 naar het huidige pand een hoogtepunt én grote verbetering geweest. “Aan de Soesterbergsestraat zijn we van nr.22 naar 61/1 gegaan. Een nieuw, ruim en licht pand met eigen parkeergelegenheid waar wij ons thuis en klanten zich welkom voelen. In 2012 hebben wij het schuin tegenover gelegen VakantieXpertsfiliaal overgenomen, inclusief de medewerksters. Dat hebben we samengevoegd

11 tot één reisbureau op onze huidige locatie. Een voorwaarde was dat wij gingen franchisen bij VakantieXperts, dus zo veranderden wij van Toerkoop Reisburo Hagen naar VakantieXperts Hagen.” Er zijn nóg meer mijlpalen. Ze vervolgt: “Een ander hoogtepunt vind ik dat we in 2019 in de reisbureaverkiezing provinciaal winnaar zijn geworden. Al een paar keer deden we mee en werden we het nèt niet en nu dus wel. Dat gaf een enorme boost. Sowieso was die periode enorm leuk. Het was een topjaar op alle fronten. We organiseerden onder meer een leuke inspiratiemiddag, maar ook diverse presentatie-avonden voor klanten. Dit gaan we zeker herhalen, ik hoop dit najaar nog. Naar welk product of bestemming is vraag? Daar kijken we naar. De plannen liggen op tafel. Het is meer een stukje uitvoering en tijd waaraan het momenteel ontbreekt. Wat ik hiernaast ook nog als hoogtepunt heb ervaren en waar wij – VakantieXpertsondernemers - best trots op zijn, is dat we in 2021 de naam VakantieXperts gekocht hebben uit de faillliete boedel van de Drt-groep. De naam wilden wij graag behouden. Het stond al op de kaart en inmiddels is ook de VX-website weer opgetuigd. Er wordt steeds meer boekbaar aanbod aan toegevoegd, dus zo zijn ook wij 24/7 boekbaar.” DIEPTEPUNT BLIJVEN OVERLIJDENS VAN KLANTEN IN BUITENLAND “Eigenlijk gebeurt er in onze branche steeds wel iets. In de wereld is altijd wel iets aan de hand. Eerst SARS, toen weer de aswolken waar ikzelf ook last van had omdat ik op Bali op studiereis was. Het werd de langste studiereis ooit! Maar met een groep vakgenoten hebben we er het allerbeste van gemaakt en ondertussen werd de tent hier prima gerund. Eigenlijk vind ik één van de grootste dieptepunten - en het meest erg - als een klant overlijdt in het buitenland. Dit heb ik niet één keer, maar al meerdere keren meegemaakt. Dit blijft heftig. Ook maakt het altijd opnieuw grote indruk als klanten bij ons een reis boeken en je hoort dat het misschien de laatste reis voor ze is. Je zet dan werkelijk alles op alles om er een fantastische vakantie van te maken. Dit komt niet anders of harder binnen nu ik zelf ziek ben, dit heeft altijd al een diepe indruk op mij achtergelaten. Wat mij misschien wel heeft veranderd, is dat ik nu beter kan relativeren. Mensen maken zich druk om zaken waarvan ik denk doe normaal! Wat is nu eigenlijk belangrijk, ik denk uiteindelijk je gezondheid.” MET MINIMALE BEZETTING OP NAAR TOPJAAR Niet verrassend verwacht ook VakantieXperts Hagen veel van 2023. “Het is nu al een topjaar en we zitten pas in april. Met deze minimale — Interview —

12 — Interview — bezetting hè. Hoe dan? Klanten uit het hele land kloppen bij ons aan. Van Limburg tot Groningen. En dit zijn niet alleen ouderen, juist ook jongeren. Eigenlijk alle leeftijden. Mensen zoeken het vertrouwen dat alles goed geregeld is en willen persoonlijk advies, een serieus aanspreekpunt met goede bereikbaarheid op alle fronten. We doen van alles: vakantiereizen (steeds vaker zijn dat maatwerkreizen), zakenreizen, incentives en zelfs ‘goede doelen reizen’ naar bouwprojecten ver weg. Wij merken duidelijk dat er een behoefte blijft om een stenen reisbureau binnen te stappen.” Waar het team nog wel mee worstelt, is wel óf niet in rekening brengen van offerte-kosten. “We krijgen soms aanvragen om even zes verschillende offertes uit te werken. De aanvraag zetten ze op verschillende plekken uit, meldt de klant daar ook nog eens bij. Soms laten klanten dan niks meer van zich horen. Offertes uitwerken, vraagt enorm veel tijd. Vrijblijvend is dit eigenlijk niet te doen. Wij zullen hier anders mee om moeten gaan, maar het ligt wel aan de situatie vinden wij.” En wie denkt dat de service stopt na sluitingstijd heeft het mis. “Als het nodig is, regelen we gerust iets op een zaterdagavond of checken onze klanten in op onze vrije zondagmiddag. Dit vinden wij eigenlijk allemaal heel gewoon om te doen. Misschien ben ik hierin een voorbeeld voor mijn medewerkers dat weet ik niet, maar we draaien daar stuk voor stuk onze hand niet voor om. En als een klant graag wil dat wij aan huis komen, doen we dat ook gerust. Behalve in hele drukke perioden aan de balie, dan zijn de klanten van harte welkom om zelf langs te komen.” VakantieXperts Hagen onderstreept met bovenstaande voorbeelden nog eens duidelijk het bestaansrecht van een stenen reisbureau. UITDAGINGEN Een uitdaging voor dit jaar zijn volgens Marieke vooral de beschikbaarheid en prijzen. “Op een aantal bestemmingen, zoals Amerika en Costa Rica, is nu al bijna geen beschikbaarheid. Een ander punt zijn de prijzen. Veel vakanties worden duurder.” En wat is je mening over Schiphol die airlines in de nacht wil weren - vooral fijn voor omwonenden - waardoor er minder vluchten beschikbaar komen en schaarste ontstaat? “Dit zou echt zoveel mensen treffen, zowel vakantiegangers maar ook alle toeleveranciers. Het treft vooral keihard de werkgelegenheid. Nee, ik zit niet te wachten op zulke maatregelen”, eindigt de eigenaar rustig, die eindelijk wel weer eens een seizoen zonder hobbels - zowel zakelijk als privé - wil draaien.

Rechtstreekse vluchten vanuit Amsterdam naar Toronto en Montreal maar ook, met een tussenstop, naar Calgary of Vancouver Neem plaats in ons gloednieuw Airbus A321LR toestel Vlieg in Economy of Club Class voor een verfijnde reisbeleving Voeg Option Plus toe aan jouw boeking voor meer comfort in Economy Te boeken via GDS airtransat.nl | [email protected] | 00800 872 672 84 (gratis) Tijd voor nieuwe reisbelevingen in Canada!

14 — Interview — SALESTALK: MARJA BOUWMEESTER VAN SUNAIR VAKANTIES In de ‘grote stad’ voelt ze zich erg thuis, maar toch verlangt Marja Bouwmeester soms terug naar het ‘dorpse’ waar ze is opgegroeid. De salesmanager van Sunair Vakanties woont met haar gezin in Utrecht, waar ze op 26-jarige leeftijd heen verhuisde. “Mijn roots liggen in een klein dorpje hier in de buurt.” Marja vertelt in de rubriek SalesTalk over haar functie bij stedenspecialist Sunair, gevestigd in Alphen aan den Rijn, waar ze inmiddels meer dan 25 jaar werkzaam is. Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Marja Bouwmeester en Unsplash Marja geeft in haar rol bij Sunair veel presentaties

15 — Interview — Als salesmanager zien de werkzaamheden van Marja er dagelijks verschillend uit. “Het ene moment zitten we met onze neus in de cijfers, het andere moment staan we voor een zaal met honderd mensen een presentatie te geven. Tussendoor worden we gebeld en gemaild voor vragen of hulp van de reisagent.” Het salesteam gaat vaak de deur uit voor presentaties of events. “Afgelopen maand ben ik veel op pad geweest. Samen met andere touroperators organiseerden we Travel Dates en we waren aanwezig bij veel partnerworkshops. Daarnaast houden we contact met reisbureaus via salesruns en met ZRA’s via onze ‘Hutspot Hotspot’ sessies.”Volgens Marja is het belangrijk dat de reisagent weet waarom ze voor Sunair kiezen. “We doen erg ons best om dat top of mind te krijgen en vooral ook te houden.” Het contact met de reisagent vindt Marja het leukste aan haar functie. “Ik krijg energie van het delen van mijn ervaringen. New York is een bestemming waar ik al vaak naartoe mocht reizen en waarover ik dus uit eigen ervaring kan vertellen. Als we hotels in New York uitlichten, weet ik bijvoorbeeld dat hotel Beacon en Kixby meegenomen moeten worden. Dat zijn de echte toppers waar ik veel van weet en waar ik heel enthousiast over ben.” Datzelfde geldt voor de Kanaaleilanden. “Dat is zo’n bijzondere bestemming. Zo dichtbij, maar toch zo anders. Voor dit jaar staat een bezoek op de planning. Als ik terugkom weet ik zeker dat ik mijn verhaal nog completer kan maken dan dat het nu al is.” WAAR HET ALLEMAAL BEGON Marja begon haar carrière bij Sunair als stagiair. “Hierna ben ik kort aan de slag gegaan bij Vrij Uit, maar al snel belde Sunair om te vragen of ik terug wilde komen. Dit heb ik twee jaar gecombineerd met het geven van skiles in Zwitserland in de wintermaanden. Sunair was in die tijd onderdeel van een groot concern en met de komst van Marc van Amsterdam kwamen er steeds meer mooie uitdagingen bij. ‘Wil je inkopen?’, vroeg hij. Dit greep ik met beide handen aan.” Zwitserland, Kroatië, België, Denemarken en Disney behoorden tot Marja’s inkoopbestemmingen.

16 “De Kanaaleilanden is een hele bijzondere bestemming. Zo dichtbij, maar toch zo anders.” — Interview — TIPS VAN MARJA - “Maak gebruik van SJORS. In twee minuten heb je een kant-en-klare offerte die je door kunt sturen naar je klant. Dit zorgt ervoor dat je gemakkelijk je stedentrip boekt en de rest van je tijd kunt besteden aan alle reizen die meer tijd nodig hebben.” - “Ook het boeken van treinen, zoals de Eurostar en de Thalys, is gemakkelijk in SJORS. Het systeem zoekt eigenlijk het hele traject uit voor de klant en dat kan de reisagent zo doorgeven.” - “Maandelijks heeft Sunair de stad of steden van de maand. Bij boekingen naar deze steden ontvangt de klant een gratis extra. In april zijn deze steden Berlijn en Sevilla. In beide steden mag de reisagent voor de klant een gratis hop-on-hop-off bijboeken. Dit betekent in Berlijn dat ze twee gratis extra’s ontvangen, naast het Time to Momo boekje.” - “En last but not least is het vliegen vanaf de kleinere luchthavens zo relaxed. Wij vliegen naar de Kanaaleilanden regionaal vanaf Groningen en Rotterdam. Geen wachtrijen en alles heel overzichtelijk. Super klantvriendelijk, net als Sunair. I love it!”

17 Ondertussen nam Jan Bert Wissink de werkzaamheden van Marc van Amsterdam over en besloten zij Sunair uit te kopen. “Hierna was behoefte aan een eigen salesafdeling. Willeke de Boer en Linda Andeweg pakten dit op en hadden een support medewerker nodig. Nadat ik had gezien hoe de zaken bij sales aangepakt werden, was ik zo enthousiast dat ik de overstap maakte van product naar sales. Van deze dames kon ik veel leren.” Gaandeweg had Marja behoefte aan meer uitdaging en kreeg ze het – toen nog – kleine ‘ZRA-account’ onder haar hoede. “Voor mijn gevoel werd deze enthousiaste groep reisagenten niet altijd even serieus genomen. Dat moest anders. Daar heb ik mij bij Sunair altijd voor ingezet. Gelukkig is deze groep niet zo klein meer en zijn ze niet meer weg te denken uit de reiswereld.” Door deze groei kwam steeds meer op haar pad, zoals presentaties en incompany studiereizen. “Ik heb hierdoor zoveel geleerd en gedaan. Mijn functie werd al breder en de werkzaamheden van de collega’s liepen al meer door elkaar heen. We zijn steeds meer dingen samen gaan doen. Tot voor kort deed ik dat met Linda, maar na haar afscheid kwam de mogelijkheid om de rol van salesmanager op te pakken. Ook deze uitdaging pakte ik met beide handen aan.” Wat is iets wat de reisagent nog moet weten van Sunair? “De reisagenten weten dat we ‘dé’ specialist zijn in de Europese steden, New York en de Kanaaleilanden. Bij New York en negen andere steden ontvangt de klant standaard een gratis extra. Bij meer dan dertig steden ontvangt de klant het super leuke Time to Momo boekje bij de reispapieren. We zijn daarnaast heel servicegericht; we bellen voor aanvragen als dat mogelijk is, maar stellen ook veel maatreizen samen. Niet alleen voor de Kanaaleilanden, maar ook voor diverse combinaties tussen diverse steden. En wat veel reisagenten vergeten, is dat we ook een hele goede groepsafdeling hebben voor prachtige groepsreizen naar alle steden.” Marja met Marc van Amsterdam en Jan-Bert Wissink — Interview —

18 Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner

19 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners

20 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Bronze Partners

21 — Reisbizz On Tour — ‘Het gezelligste land ter wereld.’ Zo luidde de uitnodiging vanuit Air Europa, PROCOLOMBIA (promotor internationaal toerisme) en DE UNA Colombia Tours (DMC) voor een ontdekkingsreis door het land dat wij vooral kennen van Netflix en Spoorloos op TV. Van guerrilla’s en FARC via de cocaïne van Pablo E. door naar het verloren kind dat gered is van de straat. Met enige scepsis aanvaardde Claudia Wolswijk namens Reisbizz Magazine de uitnodiging om deze trip aan te gaan. En wat een bofkont dat ze dit avontuur zichzelf gunde. COLOMBIA, HET GEZELLIGSTE LAND VAN DE WERELD Tekst: Claudia Wolswijk - Foto’s: Reismedia Gids German en Claudia in de vallei van San Felix

22 — Reisbizz On Tour — De uitnodiging kwam vanuit een mooi trio dat ervoor heeft gezorgd dat een groep van negen Nederlandse en Vlaamse reisprofessionals een goed beeld heeft gekregen van het land en de reismogelijkheden. Om naar Colombia te reizen heb je niet veel meer nodig dan een ticket, je paspoort en een bewijs van ‘goed gedrag’ omtrent coronavaccinaties. Een visum is niet nodig, tenzij je van plan bent langer dan 90 dagen te verblijven. Ons doel was om in acht dagen het land te ontdekken, zoveel mogelijk te zien en te doen. VLIEGEN MET AIR EUROPA De groep stapte op 17 maart aan boord van Air Europa, Spaanse Sky Team partner van KLM. Air Europa vliegt dagelijks via Madrid naar de steden Bogota en Medellín (inclusief een pittig hapje: de Spaanse crew). Pittig ja. I like it, maar ik versta ze dan ook. Spreek je geen Spaans, dan moet je er even doorheen prikken en gewoon vragen om Engels. Dan komt alles goed en wordt de toon direct vriendelijker. Kiezen voor deze airline is ideaal om stedelijke combinaties te maken zoals wij deden. Wil je strand aan het einde van je rondreis? Zeker mogelijk, dan boek je gewoon nog een aantal binnenlandse vluchten bij. De beenruimte in deeconomy class is een tikje mager. Voor lange reizigers is een stoel aan het gangpad sterk aan te raden. Voordeel is gelijk dat je dan gemakkelijk in de benen schiet, want wil je een tweede ronde voor een drankje of hapje? Kan, maar dan moet je er even op uit om het zelf te halen. Zelf vloog ik naar Madrid in de businessclass. Priority boarding, vriendelijke ontvangst en het ophangen van mijn jasje: fijn. Wat ik miste was een glaasje bubbels, waar ik persoonlijk echt naar snakte. Je zal het wellicht niet verwachten, maar ik ben zo’n vreselijke controlfreak die altijd ‘meerijdt’ met degene achter het stuur - zelfs in het vliegtuig. Een bubbeltje maakt dan veel goed om een beetje te relaxen. BOGOTÁ Onze reis startte zoals gezegd in Bogotá, in het hart van Colombia op 2600 meter hoogte. Deze miljoenenstad heeft veel verschillende gezichten. Na kennismaking met Vlaamse Sigrid en haar collega’s van DE UNA startte de reis in een vriendelijk boutiquehotel, het HAB Hotel. Wij - én onze jetlag - stapten de volgende ochtend op de fiets om de stad te ontdekken met een local. Vanuit de wijk La Candelaria maak je interessante stops. Zo passeren we een fruitmarkt en een koffiebranderij, waar je getuige bent van het productieproces van DE PLUSPUNTEN VAN AIR EUROPA: - Vaak voordeliger - Twee prachtige steden combineren: Bogota en Medellín - Wifi, food & drinks tegen betaling. Je betaalt voor wat je gebruikt.

23 — Reisbizz On Tour — het beroemde Colombiaanse ‘vloeibaar goud’. Tijdens zo’n fietstour leer je de stad snel kennen. Vooral de vele prachtige graffiti kunstwerken die zo kenmerkend zijn voor deze stad vergeet je niet snel. Ze zijn groot, kleurrijk en bijzonder. Precies zoals Colombia is! VAN A NAAR B Colombia is maar liefst 28 keer groter dan Nederland. Om van A naar B te komen, gebruik je dus vaak het vliegtuig. De afstand tussen Bogota en Pereira (de koffiestreek) is niet enorm, maar vanwege het Andes gebergte doe je er met de auto zeker zeven uur over. Met het vliegtuig slechts 40 minuten. En al ben ik geen held; ik doe het morgen weer. Hier heb ik me het meest druk om gemaakt: de tussenvlucht. Ik zag mezelf vooraf in een opgevoerde mug de bergketens trotseren en op goed geluk de landingsbaan in de Andes raken. Een lachertje achteraf. De degelijke Boeing 737 van Avianca steeg op en voor ik goed en wel boven de bergen vloog, werd de landing alweer ingezet. REGENSEIZOEN, EEN NO GO? WELNEE Regen, wij houden er niet van en laten ons vaak afschrikken door termen als regenseizoen, overstromingen en nattigheid. Wij reisden in maart en we hadden geluk. De beste reistijd is namelijk in onze wintermaanden en de Fruitproeverij bij spahotel Sazagua

24 — Reisbizz On Tour — zomermaanden juli en augustus. Nachtelijke stortregens brachten ons ‘s ochtends een prachtige dauw in het dal. Die vijftig tinten groen krijg je natuurlijk niet zomaar cadeau, daar heb je wat buitjes voor nodig. HANDIG OM TE WETEN Colombianen zijn dol op feest! Boek je een reis, let dan goed op. Boek niet in een heel drukke feestweek want werkelijk, je gaat de hele familie zien. Ooms, tantes, opa’s en oma’s, plus alle honden in de familie, het kan wel eens luidruchtig worden. Het is trouwens een feit dat weinig Colombianen Engels spreken. Onze Juan Pablo, German en Carlos gelukkig wel. DE UNA heeft namelijk de beste Engelssprekende gidsen in de pocket. Een woordje Spaans spreken of een goede vertaalapp is trouwens wel handig. Je reis wordt er zoveel leuker van, want fijn om naast de menukaart de vele liefdesverklaringen van de vurige Colombianen te kunnen vertalen, toch? VEILIGHEID Colombia heeft zoals ik mijn verhaal begon bij velen het stempel ‘onveilige reisbestemming’. Natuurlijk geldt dit voor sommige delen, net zoals je hier in Europa niet overal veilig loopt als het schemert. Ik heb me tijdens de reis echter geen moment onveilig gevoeld. Geen garantie dat er nooit iets vervelends gebeurt, maar het zegt wel iets. Een goede DMC plant Coffee Experience bij Hacienda Venecia

25 de route voor je klanten zo dat ze verblijven op de fijnste plekken (hotels en haciënda’s van prima tot grand luxe), maar ook echt kunnen genieten van de omgeving. Sin problemas dus. FRUIT, KOFFIE EN WAXPALMEN Heb je een aanvraag voor Colombia, dan kan je klant een overdosis vitamine C en cafeïne verwachten. Een must én een feest voor de smaakpapillen. DE UNA kiest de leukste, niche plekken voor haar tours. Neem bijvoorbeeld de waxpalmen. Salento is de bekendste plek, maar om die reden ook al platgelopen door toerisme. Wij gingen naar de vallei bij San Felix op 3000 meter hoogte. De toeristen waren op twee handen te tellen: we waren namelijk de enigen. De eerste blik op de vallei snoert je trouwens direct de mond. De palmen zijn ontzettend hoog en staan parmantig tussen de intens groene heuvels. Overweldigend. Je staat er letterlijk klein te zijn tegen een 60 meter hoge waxpalm. Colombia op haar best. COLOMBIA HEEFT HET ALLEMAAL Mijn conclusie: Colombia is een fantastische bestemming voor ieder die van natuur, avontuur en mooie steden houdt. Hier zie je hoe koffie wordt geproduceerd, hike je door jungle, slaap je op authentieke plekken en geniet je overal van opzwepende muziek en vriendelijke mensen. Colombia heeft het allemaal. Morning view vanuit Hacienda Venecia German in de waxpalmenvallei Graffiti in Bogota

27 — Interview — Het is deze maand vijftig jaar geleden dat Singapore Airlines voor het eerst naar Nederland vloog. Schiphol was destijds één van de eerste Europese bestemmingen van de toen nog jonge luchtvaartmaatschappij, en is uitgegroeid tot een belangrijk onderdeel van het Europese netwerk. Dat vertelt Christian Stenkewitz, General Manager Benelux in gesprek met Reisbizz Magazine. SINGAPORE AIRLINES VIERT GOUDEN JUBILEUM OP SCHIPHOL Tekst: Klaas-Jan van Woerkom - Foto’s: Reismedia Christian Stenkewitz, General Manager Benelux bij Singapore Airlines

28 — Interview — Nederland en Singapore hebben al jarenlang nauwe zakelijke banden met elkaar. In het Aziatische stadsstaatje zijn ruim 1.800 Nederlandse bedrijven actief, en multinationals als Heineken en Philips hebben er een regionaal hoofdkantoor. Daarnaast stond de Nederlandse topeconoom Albert Winsemius (1910-1966) aan de wieg van de groeiplannen die Singapore een economische grootmacht maakte in Zuidoost-Azië. Waar zakenreizigers het gros van het aantal point-to-point reizigers vormen op de lijndienst tussen Schiphol en Singapore, gebruiken toeristen Changi Airport voornamelijk als overstappunt naar andere landen in Azië en richting Australië en NieuwZeeland. “We bedienen een brede doelgroep, met aansluitende vluchten naar talloze belangrijke en populaire bestemmingen”, zegt Stenkewitz. De andere kant op vormt de lijnvlucht een ideale verbinding voor reizigers uit Azië die via Schiphol plekken in de Benelux bezoeken. “Die regio is zakelijk en toeristisch interessant voor Aziaten. Ook het westen van Duitsland en het noorden van Frankrijk vallen onder het gebied dat we door de lijndienst naar Schiphol ontsluiten.” Sinds 2016 vloog Singapore Airlines ook op Düsseldorf Airport, maar die route kwam tijdens de coronacrisis te vervallen. Aangekondigde plannen om rechtstreeks op Brussels Airport te gaan vliegen verdwenen in de pandemie in de ijskast. “Op Schiphol zijn we, met een hele korte onderbreking, actief gebleven en hebben in december 2020 de dagelijkse passagiersvluchten hervat.” WARM GEVOEL Singapore Airlines is niet de enige speler die actief is van Schiphol naar Singapore. Ook KLM vliegt op de route, en spelers uit het MiddenOosten en Azië bieden eveneens verbindingen tussen oost en west. Wat onderscheidt Singapore Airlines van de rest? “Wij hebben een goede reputatie vanwege het aanbieden van service van wereldklasse aan onze klanten, en staan bekend om onze toonaangevende producten en gerenommeerde service aan boord door ons bekroonde cabinepersoneel. Wij zijn onze klanten dankbaar voor hun loyaliteit en steun, en daarom zetten wij ons in om onze producten en diensten te blijven innoveren. Het is de persoonlijke benadering van de reiservaring van onze klanten en het scherpe oog voor detail dat ons onderscheidt en dat ertoe heeft bijgedragen dat Singapore Airlines de meest bekroonde luchtvaartmaatschappij ter wereld is geworden.” Naast de authentieke dienstverlening door de goed getrainde cabinebemanning vormen de diverse cabineproducten volgens Stenkewitz punten die doorslaggevend zijn bij de keuze om voor Singapore Airlines te kiezen. “Neem bijvoorbeeld onze Premium Economy. Die

29 — Interview — reisklasse voeren wij al jaren, en die is enorm populair. Het is een aparte klasse tussen Economy en Business, die extra comfortabele stoelen heeft, voorrang biedt aan reizigers bij het inchecken en ook een uitgebreidere catering omvat dan in Economy.” Niet alleen prijsbewuste zakenreizigers kiezen volgens Stenkewitz voor Premium Economy, maar ook een aanzienlijk aantal toeristen trakteert zichzelf graag op extra comfort op de lange vlucht naar Singapore, en verder. Onlangs verbeterde Singapore Airlines overigens het WiFi-aanbod aan boord. Reizigers in Business Class hebben onbeperkt gratis internet tot hun beschikking. Voorheen was dat 100MB. In Premium Economy en Economy is WiFi respectievelijk drie en twee uur kosteloos, mits er een (gratis) lidmaatschap van frequent flyer-programma KrisFlyer wordt genomen. A350 IS GELIEFD Op de route tussen Schiphol en Singapore zet Singapore Airlines sinds mei 2016 de moderne Airbus A350-900 in, dat passagiers uitstekende comfort biedt met een stille en ruime cabine. De A350 is technologisch één van de meest Singapore Airlines vliegt dagelijks met de Airbus A350-900 tussen Schiphol en Singapore

30 — Interview — geavanceerde langeafstandsvliegtuig op dit moment met brandstofbesparende technologie, waardoor de ecologische voetafdruk wordt verkleind. De A350 verving de Boeing 777-300ER. “We merken dat de A350 zeer geliefd is onder reizigers. Vooral het feit dat het erg stil is aan boord wordt door onze passagiers gewaardeerd.” Singapore Airlines is wereldwijd de grootste gebruiker van de A350, met 61 toestellen in dienst en nog 4 in bestelling. FEEST Om de vijftigste verjaardag van de route luister bij te zetten werd op 3 april, exact vijftig jaar na de eerste vlucht, een feestje gevierd bij de gate. Vertrekkende passagiers werden getrakteerd op hapjes en drankjes, en live muziek, waarna de vlucht door het Singapore Airlines-team werd uitgezwaaid. “Wij danken onze klanten voor hun steun en loyaliteit door de jaren heen en kijken ernaar uit hen in de toekomst weer aan boord van een van onze vluchten te verwelkomen. Of onze klanten nu reizen voor een welverdiende vakantie naar tropisch Zuidoost-Azië, Australië of NieuwZeeland of voor zaken, wij streven ernaar om de luchtvaartmaatschappij van voorkeur te zijn voor onze gewaardeerde gasten. Gedurende het jubileumjaar hebben we meer activiteiten in petto, maar daarover later meer”, besluit Stenkewitz. Een cabin attendant in de A350

TRAVEL COUNSELLORS "DE ONDERSTEUNING VIND IK HEEL FIJN" - TRAVEL COUNSELLOR INGE GESTART IN APRIL 2021 WWW.WORDEENTRAVELCOUNSELLOR.NL

APRIL 2023 MAGAZINE Nr 62 CHANTAL ROSKAM: EPISCHE ROADTRIP AUSTRALIË DOWN UNDER: QAS HOLIDAYS, SPECIAL TRAFFIC, ANWB Australië & NieuwZeeland Special Live to Travel: Op reis naar Australie? Wil niet te veel in een korte tijd © Live to Travel

33 AUSTRALIË & NIEUW-ZEELAND SPECIAL Natuurwonderen met unieke flora en fauna, wereldse steden en vriendelijke bevolking: Australië en NieuwZeeland hebben het allemaal. Maar vanwege de verre afstand en de onbekendheid met het continent kan het soms best lastig zijn om een reis hiernaartoe samen te stellen. Daarom zoomen verschillende reisprofessionals en touroperators in de Australië & Nieuw-Zeeland Special in op deze bestemmingen en vertellen ze uit eigen ervaring. Zo maakte Travel Counsellor Chantal Roskam een epische roadtrip over de langste kustweg ter wereld, de snelweg A1 langs de oostkust van Australië. In haar reisverslag neemt Chantal je mee langs de vele toffe hoogtepunten. Bastiaan Heselhaus werkt al meer dan tien jaar bij ANWB Reizen en doet de inkoop voor onder andere Australië en Nieuw-Zeeland. Hij reist regelmatig naar de bestemmingen om nieuwe ideeën op te doen. In gesprek met Reisbizz Magazine vertelt hij hierover. Daarnaast helpt QAS holidays, specialist in het aanbieden van reizen naar Australië en Nieuw-Zeeland, je graag op weg om de landen ‘Down Under’ wat makkelijker te verkopen. Live to Travel neemt je naast Australië en Nieuw-Zeeland ook mee naar de archipels in de Stille Oceaan. Als laatste vertelt het team van Special Traffic uit eigen ervaring over dé ultieme roadtrip bestemming: Australië!

34 — Australië & Nieuw-Zeeland Special — De snelweg A1 langs de oostkust van Australië is de langste kustweg ter wereld. Deze route brengt je van Cairns naar Sydney of andersom. Langs vele toffe hoogtepunten zoals de Whitsundays, Fraser Island en Byron Bay. Een epische roadtrip van zo’n 2500 kilometer. Wil je op een rustig tempo reizen? Dan kan je deze route afleggen in twee tot drie maanden. Heb je helaas niet zoveel vrije dagen? Dan kan dit ook prima in vier weken tijd. Een goede planning en het maken van keuzes zijn cruciaal. Travel Counsellor Chantal Roskam helpt je daarom graag op weg met haar persoonlijke tips en ervaringen. CHANTAL ROSKAM MAAKT EPISCHE ROADTRIP DOOR AUSTRALIË Tekst en foto’s: Chantal Roskam Zonsondergang Sydney 'EEN GOEDE PLANNING EN HET MAKEN VAN KEUZES IS CRUCIAAL'

35 — Australië & Nieuw-Zeeland Special — Kookaburra op de kampeerplaats BESTE REISTIJD Langs de oostkust van Australië zijn ontelbaar veel hoogtepunten te zien. Of je nou van noord naar zuid of andersom reist, je komt gegarandeerd langs prachtige plekken. Toch zijn er een aantal factoren die een rol kunnen spelen in je keuze, zoals de beste reistijd. De seizoenen zijn in Australië namelijk het tegenovergestelde in Nederland. In onze winter is het in Australië zomer. In het najaar (april/mei) kan je de oostkust het beste bereizen van zuid naar noord. Zo rijd je met het mooie zomerweer mee, want in het noorden heb je te maken met een tropisch klimaat. Terwijl je in het zuiden juist kunt genieten van het milde zeeklimaat. In het voorjaar (oktober/november) kan je het beste starten in het noorden. Op deze manier reis je weg van het naderende regenseizoen en wordt de temperatuur in Sydney steeds aangenamer. REIZEN MET DE CAMPER Een toffe manier om langs de oostkust van Australië te reizen, is met de camper. Dit geeft je méér vrijheid dan bijvoorbeeld het reizen met de Greyhound (bus), want je komt op plekken waar de bus juist niet kan komen. Daarnaast ben je niet gebonden aan de vaste reistijden en schema’s. Gebruik de Apps CamperMate en Wikicamps om de beste kampeerplekken te vinden. Betaalde en gratis plekken, mét of zonder voorzieningen. Nóg een leuke bespaartip op deze prachtige en vooral prijzige bestemming is het overnachten bij een tankstation. Bij de mééste BP’s kan je gratis een nacht met je camper of huurauto staan. Voor 5 AUD kan je er ook nog eens lekker warm douchen. Een leuke ervaring voor de afwisseling én een mooi verhaal voor het thuisfront. VAN CAIRNS NAAR SYDNEY Omdat het begin oktober nog aan de frisse kant is in Sydney, kozen wij ervoor om de roadtrip te starten in Cairns. Na een paar dagen wennen aan het tropische klimaat in en een bezoekje aan het Great Barrier Reef halen we onze camper op. We rijden naar Townsville, waar we de volgende dag de ferry nemen naar Magnetic Island. Hier spotten we voor de eerste keer wilde koala’s, rotskangoeroes en rijden we langs vele leuke baaitjes zoals Horseshoe Bay en Alma Bay.

36 — Australië & Nieuw-Zeeland Special — Whitsundays Zonsopkomst Cape Hillsborough

37 WHITSUNDAYS We vervolgen de reis naar Airlie Beach en maken ons klaar voor een meerdaagse zeiltocht langs de Whitsundays. Dit is een eilandengroep aan de oostkust van Australië. Je vindt er een aantal van ‘s werelds mooiste stranden en prachtige koraalriffen. Voor vele reizigers is een bezoek aan de Whitsundays een absoluut hoogtepunt om niet te missen. De beste manier om de Whitsundays te bezoeken is per boot. Dit kan tijdens een dag- of meerdaagse tour. Wij kozen voor de laatste optie en gingen drie dagen (twee nachten) zeilen met een catamaran en parkeerden de camper in de haven van Airlie Beach. CAPE HILLSBOROUGH Na een paar fantastische dagen zeilen is het tijd om de camperreis te vervolgen. We reizen door naar één van de vier plekken in heel Australië waar wilde kangoeroes naar het strand komen. Cape Hillsborough National Park ligt in een prachtige baai waar de oceaan en het regenwoud samenkomen. Het ruige landschap, vele wandelroutes en lokale wildlife maken het een unieke bestemming om niet te missen. Zet je wekker vroeg in de ochtend (05:00 uur!) en bewonder de samenkomst van kangoeroes en wallabies op het strand tijdens een magische zonsopkomst. HERVEY BAY De volgende bestemming is Hervey Bay, één van de leukste plekken om walvissen te spotten aan de oostkust. Deze plek wordt niet voor niets de wereldhoofdstad voor walvissen genoemd. Uit onderzoek blijkt dat walvissen reizen volgens een vast patroon en elk jaar naar Hervey Bay terugkeren. Tussen augustus en oktober is de kans op het spotten van walvissen hier het grootst. Zo zie je er volwassen walvissen, hele families en moeders met hun kalfjes. Een unieke ervaring die je niet mag missen. — Australië & Nieuw-Zeeland Special — Walvissen spotten Hervey Bay

38 — Australië & Nieuw-Zeeland Special — K’GARI – FRASER ISLAND We parkeren de camper in Noosa en maken ons klaar voor de volgende meerdaagse tour, namelijk Fraser Island. Met een lengte van 123 kilometer is Fraser Island het gróótste zandeiland ter wereld. Daarnaast wordt het eiland bedekt door regenwoud en vind je er kristalheldere meren, gigantische duinen en kronkelende riviertjes. Je kunt het eiland zelf verkennen met een 4x4 en gaan wildkamperen of meegaan met een meerdaagse tour. Wij vonden dit het leukste uitstapje van de hele reis. BYRON BAY Helaas hebben we na Fraser Island te maken met slecht weer in Noosa en Brisbane, dus besluiten we om snel door te rijden naar het hippe surfdorpje Byron Bay. Of je nu een beginner bent of al vaker op een surfboard gestaan hebt, in Byron Bay moet je tenminste één keer de golven induiken. In de jaren ‘70 werd Byron Bay ontdekt door de hippies die een Flower Power sfeer aan het dorpje toevoegen. Tegenwoordig zijn deze invloeden nog duidelijk aanwezig en komen backpackers en jongeren hier maar al te graag voor hun vakantie of weekendje weg. Maak ook zeker de hike naar de vuurtoren in Cape Byron, het méést oostelijke puntje van Australië. Fraser Island Koala Hospital Port Macquairie

39 — Australië & Nieuw-Zeeland Special — KOALA HOSPITAL PORT MACQUAIRIE Ons eindpunt Sydney komt steeds dichter in zicht. De laatste dagen met de camper brengen we een bezoek aan de wijnregio Hunter Valley en het plaatsje Port Macquairie. Deze stad wordt ook wel de koalahoofdstad van de wereld genoemd, want er is geen andere plek aan de oostkust waar zoveel koala’s in het wild leven dan hier. Tip: bezoek het Koala Hospital, waar zieke en gewonde koala’s tijdelijk opgevangen en verzorgd worden. In 2022 is de koala officieel geregistreerd als bedreigde diersoort. Bewonder ze dus nu het nog kan! SYDNEY Tijd om de camper na iets meer dan drie weken in te leveren in Sydney. Een wereldstad vol iconische bezienswaardigheden, prachtige stranden, parken en uitzichtpunten. Sydney is alles wat je ervan verwacht waardoor je er het liefste zo lang mogelijk wilt blijven hangen. Enkele hoogtepunten die je niet mag missen zijn het Opera House, Harbour Bridge, Coogee to Bondi Coastal Walk en een uitstapje naar de Blue Mountains. Tot slot, sluit de dag af met een geweldige zonsondergang bij Mrs Macquaries Chair. Vanaf dit punt heb je namelijk een prachtig uitzicht op het Sydney Opera House en de Sydney Harbour Bridge met daarachter de ondergaande zon. DE ROUTE SAMENGEVAT Cairns (3 nachten) – Townsville (2 nachten) – Whitsundays (3 nachten) – Cape Hillsborough (1 nacht) – Hervey Bay (1 nacht) – Fraser Island (3 nachten) – Noosa (2 nachten) – Brisbane (2 nachten) – Byron Bay (2/3 nachten) – Port Macquairie (1 nacht) – Hunter Valley (1/2 nachten) – Sydney (4 nachten) Vuurtoren Byron Bay

Je vindt ons complete assortiment via reisagent.anwbreizen.nl Down under met de ANWB! Natuurlijk Nieuw-Zeeland Koala’s & Kangoeroes in Australië -d se roepsrondre s -d se roepsrondre s • met cru se door M lford Sound en tre nre s door de N euw-Zeel ndse Alpen • nclus ef veel excurs es en entree elden • bezoe n de n t on le p r en Ton r ro en Abel T sm n- en de Fr nz Josef letser • rondre s n r de oost ust, zu d ust én de Uluru (A ers Roc ) • st dstours n Melbourne, Adel de en S dne met cru se door de h ven • nclus ef v er b nnenl ndse vluchten * 2 volw ssenen b  vertre op 10 o tober 2023 * 2 volw ssenen b  vertre op 19 ul 2023 Voor een ultieme groepsrondreis langs alle hoogtepunten van Australië en Nieuw-Zeeland ben je bij de ANWB aan het juiste adres. Altijd met comfortabel verblijf, Nederlandsprekende reisleiding en veel unieke excursies en belevingen. Of je nu kiest voor een (single)groepsrondreis, camperreis of privérondreis met huurauto naar een van deze waanzinnige bestemmingen. Bij ons krijgt jouw klant net dat beetje meer. € 6388,- Vanaf* p.p. € 6844,- Vanaf* p.p. Onbezorgd op vakantie begint bij de ANWB

41 — Australië & Nieuw-Zeeland Special — De vele natuurwonderen met unieke flora en fauna, de wereldse steden en de zeer vriendelijke bevolking maken Australië en Nieuw Zeeland voor Bastiaan Heselhaus, inkoper bij ANWB Reizen, favoriete reisbestemmingen om zelf te bezoeken en om aan klanten aan te raden. Bastiaan werkt al meer dan tien jaar bij de ANWB en doet de inkoop voor Australië, Nieuw-Zeeland en enkele grote bestemmingen in Azië en CentraalAmerika. Hij reist regelmatig naar de landen om nieuwe ideeën op te doen en kwaliteit van vervoer, accommodaties en excursies te controleren. In gesprek met Reisbizz Magazine vertelt Bastiaan over de reizen die de ANWB aanbiedt naar Australië en Nieuw-Zeeland. ANWB: AUSTRALIË EN NIEUW-ZEELAND ZIJN ECHTE BUCKETLIST-BESTEMMINGEN Tekst: Natasja Hoogstede - Foto’s: ANWB Bastiaan in Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

42 — Australië & Nieuw-Zeeland Special — Wanneer ben je voor het laatst in Australië of Nieuw-Zeeland geweest? “In maart 2020 was ik op inspectiereis in Nieuw-Zeeland toen de hele wereld door corona tot stilstand kwam. Gelukkig kon ik nog net op tijd het land verlaten en een dag na terugkomst in Nederland werd al het vliegverkeer gestaakt. De laatste dagen van mijn inspectiereis waren onwerkelijk: waarin thuis corona de wereld in zijn greep had met lege supermarkt schappen en strikt advies om thuis te werken, was er in Nieuw-Zeeland nog weinig van te merken. Restaurants en musea waren gewoon toegankelijk en corona leek letterlijk en figuurlijk ver weg. Nu drie jaar later is er veel gebeurd. Beide bestemmingen zijn zeer lang gesloten geweest voor (internationaal) toerisme. Pas sinds medio 2022 zijn de bestemmingen weer geopend voor reizigers en wij merken dat de populariteit voor beide landen enorm is. Voor onze doelgroep zijn Australië en NieuwZeeland echt bucketlist-bestemmingen die ze graag willen afvinken. Na ruim twee jaar is het voor velen dus nu tijd om het vliegtuig te pakken en eindelijk deze landen met ANWB te ontdekken.” Kun je een belangrijk verschil noemen tussen reizen door Australië en Nieuw-Zeeland? “Australië is een enorm groot land dat qua Sydney Opera House

43 oppervlakte meer dan 180 keer zo groot is dan Nederland. Grote afstanden overbrug je per vliegtuig en er zijn flinke klimaatverschillen. Je hebt er wereldse steden als Sydney en Melbourne, maar ook ontzettend grote natuurparken waar je wildlife kunt spotten. Denk hierbij aan koala’s, kangoeroes, krokodillen of onderwaterwereld in Great Barrier Reef. Nieuw-Zeeland is een stuk kleiner (6x Nederland) en heeft een enorme diversiteit aan landschappen op een relatief klein oppervlakte. Zo kun je binnen een dag rijden van tropische stranden terechtkomen bij imposante gletsjers te midden van bergketens. Het natuurschoon in het land is fenomenaal en in circa 3-4 weken kun je het gehele land bezoeken.” Voor welk type reizen naar deze bestemmingen kunnen reisagenten bij jullie terecht? “Wij bieden op beide bestemmingen zowel reizen in groepsverband met Nederlandssprekende reisleiding aan als privérondreizen met eigen huurauto. Met deze routes doe je alle ‘must-sees’ aan van de bestemming en zorgen wij voor comfortabel vervoer en accommodatie. Bij onze groepsrondreizen zitten vele excursies en bezoeken inbegrepen in de reissom. Bij ons krijgt de klant net dat beetje meer.” Welke hidden gems bieden jullie aan? “In Nieuw-Zeeland maak je een schitterende treinreis door de Nieuw-Zeelandse Alpen, ga je op cruise door de beroemde Milford Sounds en sta je oog in oog met albatrossen en pinguïns Uitzicht over schiereiland Coromandel, Nieuw-Zeeland

44 — Australië & Nieuw-Zeeland Special — op schiereiland Otago. Tijdens onze reis naar Australië ontdek je naast de hoogtepunten als de bruisende stad Sydney en de schitterende Great Ocean Road, ook de prachtige natuur van het unieke Kangaroo Island en bekijk je uitgebreid de Outback met wandelingen bij Kata Tjuta (The Olga’s) en Uluru (Ayers Rock).” Zulke reizen worden veel door reisagenten zelf samengesteld. Wat is jullie toegevoegde waarde? “Boek je je vakantie bij de ANWB, dan ben je verzekerd van een zorgeloze vakantie. En daar hoort ook zorgeloos boeken bij. Daarom krijg je bij ons gewoon je geld terug wanneer je reis door een negatief reisadvies niet door kan gaan, ben je zeker van de bescherming van de ANVR, SGR en het Calamiteitenfonds en in geval van nood kun je 24/7 een beroep doen op de ANWB Alarmcentrale. Daarnaast bieden wij bij ANWB groepsrondreizen aan naar deze bestemmingen waarbij de klant nóg zorgelozer op vakantie gaat. De begeleiding door de Nederlandssprekende reisleiding zorgt er voor dat de klant optimaal kan genieten van zijn reis. Zij kennen de bestemming als geen ander en zorgen ervoor dat de klant naast alle hoogtepunten ook die unieke plekjes te zien krijgt. De reisleider vertelt niet alleen van alles over de geschiedenis, de cultuur en lokale tradities, maar zorgt er ook voor dat je klant op de juiste tijd op de juiste plek staat: wanneer de Pohutu geiser in het Nieuw-Zeelandse Wai O Tapu tot uitbarsting komt, staat jouw klant vooraan om dit goed te kunnen bewonderen. Of wat dacht je van het bijwonen van de spectaculaire zonsondergang over Uluru in de Australische Tranzalpine trein in Nieuw-Zeeland

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=