APRIL 2023 MAGAZINE Nr 63 GEEN LAND ZO KLEURRIJK ALS PERU Clara Gruben: Zo waardevol, een wereldwijd netwerk van relaties CRUISE SPECIAL: VAN ZEEDAGEN KUN JE OOK GENIETEN KEES BIKKER: EEN STUDIEREIS OP ZAKFORMAAT
2 — Voorwoord — Op de één of andere manier komt er geen voorwoord op papier. Dat is vreemd en nieuw voor me, juist nu ik net terug ben uit Spanje. Samen met Daniëlle Goedkoop van Euram en de winnaars van de Winnaarsreis doorkruisten wij afgelopen week het Spaanse Catalonië. Het reizen, wat me normaliter voldoende stof tot schrijven geeft, laat me volledig in de kou staan. Letterlijk en figuurlijk, want jeetje wat mis ik de zon. In Spanje beleefden wij een aantal heerlijke dagen, waarbij we eens lekker uit onze dagelijkse routine stapten. Een fijne groep reisagenten, bijzondere slaapadressen, culinaire verrassingen en mooie gesprekken. Een samenvatting in een notendop, want HEIMWEE
3 — Voorwoord — in de volgende editie komt het reisverslag. Misschien is dat het wel, waarom ik er eenmaal thuis niet lekker in zit. Ik mis de gezelligheid om me heen en heb blijkbaar last van heimwee. Heimwee in omgekeerde richting. Heimwee naar Spanje. Het leven daar lijkt beter bij me te passen. Steeds beter moet ik zeggen. De warmte, het zonlicht, de wijnen en het smaakvolle eten maken daar een groot onderdeel vanuit. Zo sliep ik één van de nachten in het kleinschalige ‘Hostal Esport’ in het dorpje Falset. Het hostel dat tussen de woonhuizen van de dorpsbewoners ligt, trok me direct het Spaanse leven in. Met de was wapperend aan de lijn en de gebakken knoflookgeur uit de keuken van de buurman voelde het als thuis. Het plan - om voor een groot deel van het jaar - naar Spanje te verhuizen, speelt al lange tijd en is geen bevlieging. ‘Leef je droom’, hoor ik mezelf stoer tegen anderen zeggen. Maar wanneer is het juiste moment? Wanneer maak je de keuze om te gaan en durf je zaken los te laten? Wat dat betreft is Clara Gruben een mooi voorbeeld van iemand die de keuze durfde te maken. Clara richtte in 2008 haar eigen cruisebedrijf Dock C op. Het groeide en groeide waardoor ze zich vooral bezighield met managen en randzaken. Ze vroeg zich steeds vaker af waarom ze niet deed wat ze zelf wilde. Als ze op een dag besluit om samen met een coach naar de Marokkaanse woestijn af te reizen, weet die precies de vinger op de zere plek te leggen. Ze nam afscheid van haar bedrijf en verkocht haar deel in 2019. In hetzelfde jaar start ze met Clara’s Choice Cruises een nieuw bedrijf. Een stap die nog beter bij haar past. Het loslaten werkte zowaar bevrijdend. Je passie volgen en dicht bij jezelf blijven is een succesformule die zeker van toepassing is op Mirella de Kock van Zeetours, Minet van Wees van [email protected] en Kirsten van Diepen van Silverjet Vakanties. In onze Cruise Special weten de dames je absoluut te inspireren met hun reisverhalen. Lees ook de blog van Kees Bikker over het Reisbizz Society event in Den Haag. De middag fietsen, samen met reiscollega’s, voelde voor hem als een studiereis. Hij vraagt in zijn blog om jezelf eens wat vaker uit je werkomgeving te sleuren. Gelukkig komen er nog leuke Reisbizz Society events aan dit jaar, waarmee je je harde werken kunt belonen. En zie nu, het voorwoord staat er zomaar op. Veel leesplezier! Natasja Hoogstede
4
5 INHOUD INTERVIEW 06 Clara Gruben: Het kost energie, maar levert nog veel meer energie op BLOGS EN COLUMNS 20 Kees Bikker: Een studiereis op zakformaat 25 Reisverslag: Geen land zo kleurrijk als Peru REISBIZZ ON TOUR 31 Spotlight op gastvrij Turkije tijdens TUI Turkish Delight CRUISE SPECIAL 39 Once-in-a-lifetime experiences met Seabourn 44 In gesprek met Mirella de Kock, Managing Director Zeetours Cruises 49 K irsten van Diepen maakt kennis met riviercruisen 57 M inet van Wees: Cruisen is hip! COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede EINDREDACTIE: Bibi Mol REDACTIE: Bibi Mol, Sybylle Kroon, Linda van Maanen, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom en Richard Schuurman. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Kees Bikker, Monique Wijn, Travel Trend, José van Felius, Seabourn, Zeetours, Mirella de Kock, Kirsten van Diepen en Minet van Wees. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2023
6 — Interview —
7 — Interview — CLARA GRUBEN VAN CLARA'S CHOICE CRUISES In haar uiterst sfeervolle woning uit 1922, gesitueerd aan een rustige laan in Bilthoven en grenzend aan de bossen, zoekt dé zelfstandig cruise-specialist Clara Gruben (55) dagelijks de allermooiste cruises uit voor haar trouwe klanten. Tekst: Linda van Maanen - Foto’s: Reismedia Als klein meisje droomde Clara van een carrière als dokter of verpleegkundige. Die medische kant is het niet geworden. Het willen ontzorgen en dienstbaar zijn, heeft wat haar betreft wel raakvlakken met haar baan als persoonlijke reisagent. Eigenlijk wilde ze naar de NHTV in Breda, maar haar vader raadde het af. Veel te ver weg voor een bescheiden meisje uit Drenthe. Het wordt HEAO in Enschede met de richting economisch-linguïstisch. “Dichterbij huis, maar alsnog ging ik natuurlijk wel op kamers. Na drie weekenden kwam ik al niet meer thuis”, herinnert een lachende Clara zich. Ze slaagt en begint als marktonderzoeker bij Wereldcontact Reizen. Clara merkt al snel hoe gaaf het product reizen eigenlijk is en vooral hoe blij je mensen ermee kunt maken. Vervolgens werkt ze bij een Zuid-Amerika specialist. Ondertussen wordt Clara voor het eerst moeder. Een mooie gebeurtenis. Toch wil ze het moederschap combineren met een baan voor vier dagen in de week. Haar oog valt op een advertentie van Cruise Travel, waar ze in 1996 begint. Wat begint met reisdocumenten wordt daarna aangevuld met werk op de afdeling reserveringen, beurzen, product en het samenstellen van bijzondere incentivecruises. Een prachtige, leerzame tijd volgt en ze doorloopt alle facetten van het bedrijf. Twaalf jaar lang blijft ze er. 'HET KOST ENERGIE, MAAR LEVERT NOG VEEL MEER ENERGIE OP'
9 VOLOP KANSEN GEGREPEN Clara: “Ik heb bij Cruise Travel héél veel kansen en mogelijkheden gekregen, waar ik enorm dankbaar voor ben. Maar het was natuurlijk wel een familiebedrijf en dan loop je wel tegen bepaalde grenzen aan. En ik zocht ook nieuwe uitdagingen”, verklaart ze haar vertrek van destijds. Clara richt in 2008 vol gas haar eigen cruisebedrijf Dock C op. “Het groeide en groeide. Personeel erbij en dus ook een groter pand. Je moet je dan vooral bezighouden met managen, maar ook zaken als pensioen en verzekeringen. En dat vond ik allemaal gewoon niet zo leuk. Ik wilde juist met het cruise-product bezig zijn. Ik merkte dat ik opnieuw aan mijn eigen doelen en wensen voorbij liep. Je trapt toch weer in bepaalde valkuilen. Ik vroeg me steeds vaker af waarom ik niet deed wat ík zou willen. Waarom luisterde ik niet naar mezelf? Het ging niet zoals ik wilde, het liep niet altijd even gesmeerd. Ik besloot om samen met een coach naar de Marokkaanse woestijn af te reizen. En daar kwamen de antwoorden op haar rake vragen. Snel én duidelijk. Zij wist precies de vinger op de zere plek te leggen. Ik nam afscheid van mijn bedrijf en heb mijn deel verkocht. Dit was begin 2019. En het is de beste keuze ooit! Ik ben oprecht blij dat ik niet ben doorgegaan. Weet je, ik had er soms gewoon buikpijn van, er borrelde steeds maar iets. Je gaat vaak maar door, maar ik móest nu iets doen. Achteraf werd ik langzaam in bepaalde patronen geduwd. Ik wil ook vooral mensen niet te kort doen, dat zal wel karakter zijn en een stukje opvoeding. Toen ik kon loslaten, was dat enorm bevrijdend”, vertelt ze openhartig. In hetzelfde jaar begint ze met een nieuw bedrijf. Een stap die nóg beter bij haar past. Clara start met Clara’s Choice Cruises. “Je gaat dan nadenken over een nieuwe naam. Ik heet Clara en dit is écht mijn keuze, dus ja die naam was rap gekozen. En die drie keer C vind ik ook wat hebben.” Wat maakt het ondernemerschap dan zo mooi? “Hoe gaaf is het dat ik mag doen wat ík leuk vind? Ik neem nu mijn eigen beslissingen. Ook hoef je geen verantwoording af te leggen, Clara tijdens een cruise in Alaska — Interview —
10 aan niemand. En ik hoef mezelf niet meer op te offeren. Ik ervaar gewoon totale vrijheid. Daarbij komen alle verdiensten alleen aan jouw bedrijf ten goede, los van je kosten natuurlijk. Tegelijkertijd ben ik als ZRA aangesloten bij United Travel. Ik voelde bij die club - met alle soorten en maten aan type ondernemers - gelijk een klik. Ja, dáár wil ik bij horen. Zij passen perfect bij me. Bovendien hebben ze heerlijk veel inkoopcontracten, bieden zekerheden vanuit SGR en ANVR en verzorgen de administratie.” Inmiddels runt Clara haar ‘cruisetoko’ vier jaar en pas sinds twee jaar vanuit haar karakteristieke huis. Haar man Eric noemt haar werkkamer gekscherend de Queens Office ‘voor de Queen of Cruises’. Een speciaal hoekje met relikwieën valt op. “Ik heb ooit enkele certificaten gekregen tijdens reizen naar de Noordpool en Antarctica. En alle kaarten en bedankjes van mijn klanten bewaar ik daar ook.” Er missen alleen nog wat grote (vak)prijzen of een bokaal, klopt dat? “Natuurlijk zou een prijs een kroon op mijn werk zijn. Maar het allerbelangrijkste voor mij is dat mijn klanten blij zijn. Ik ben pas blij als mijn klanten dat ook zijn. Dit meen ik echt. Mijn cruise-kennis verklaart een deel van mijn succes. Ik houd mijn kennis heel zorgvuldig én intensief bij. Ik ken de rederijen en ken de schepen omdat ik ze bezoek. Een ander deel van mijn succes komt door de persoonlijke aandacht die ik geef. Ik geef gerichte aandacht en dat verdienen mijn klanten ook. Wat je geeft, komt altijd weer terug. Sommige klanten ken ik al ruim 20 jaar. Je ziet ze zelfs ontwikkelen binnen het cruise-product.
11 Wilden ze eerst een binnenhut, daarna kiezen ze voor een balkonhut en luxere rederijen. Daarom kom ik ook zo graag thuis bij klanten. Ik wil weten waar ze van houden. Als iemand heel modern woont of een klassiek huis heeft, zegt me dat wel iets. Gebruiken ze verse bonen voor de koffie? Dit klinkt misschien raar, maar als ik weet hoe ze wonen en waar ze van houden, heb ik gewoon een beter beeld van welke rederij en schip bij hen zal passen. Natuurlijk ben je ondernemer en doe je soms aan upselling, maar belangrijker is altijd wat passend is. Kortom, écht werk van een cruise-boeking maken.” Wat heeft veel indruk gemaakt in je werk? “Een hoogtepunt in al die jaren vind ik, nog steeds, die privé-charter voor een familie van een bekende Nederlander. Ik noem geen namen, maar het is een hele fijne familie. De hele vaarroute heb ik in overleg met de klant en rederij op maat samengesteld. Dit gold ook voor het volledige programmma en alle excursies. Ik heb hier ontzettend veel van geleerd. De lat lag enorm hoog. Eigenlijk zou ik dit nog wel eens over willen doen. Eerlijk is eerlijk, niet alles liep goed. Zo zorgde ik natuurlijk wel voor verse bloemen aan boord voor de jarige, maar het moesten bloemstukken zijn van witte bloemen. Die had ik niet voorhanden, dus toen heb ik ze snel tijdens het aanmeren in Italië bij een rouwcentrum gehaald. Het gaat om de puntjes op de i. Met mijn huidige ervaring en kennis zou ik sommige dingen nu anders aanpakken. Ik wil altijd gewoon het allerbeste voor mijn klanten. En ik wil ook altijd voor ze klaarstaan. Als klanten bijvoorbeeld op oudjaarsavond samenkomen met hun familie en over een cruise praten, willen ze spontaan kunnen bellen voor advies of informatie. Ik vind dat ook niet erg. Sterker nog, het is voor mij een kleine moeite. Laatst klaagde ik heel even tegen Eric dat het zo druk was. ‘Het werk klotst over de plinten’, zei ik. Maar direct realiseer ik me wat een prachtbaan ik heb. Ja, het kost soms energie, maar het levert nog véél meer op.” VEERKRACHT Nog iets anders maakt indruk op Clara. Dat gaat meer over de sector zelf. “Weet je, ik ben echt trots op de veerkracht van onze branche. Als je ziet hoeveel calamiteiten er al geweest zijn. Van orkanen in de Caribbean tot de aanslagen van 11 september 2001 en de aswolk in IJsland. Ik neem even als voorbeeld mijn gasten, die in Miami op hun schip stonden te wachten. En die kwam dus op dat moment niet aan wegens een storm. Elke keer weer staan creatieve geesten binnen de reiswereld op! Je puzzelt samen en zoekt met elkaar naar oplossingen. Dan is een wereldwijd netwerk van relaties zo waardevol. Maar ook de klant vind ik creatief hoor. Het is fantastisch dat mijn oudere klanten, sommigen zijn dik boven de 80 jaar, toch weer gaan reizen na de ellende rondom corona. Ze durven gewoon weer.” Clara bedient overwegend een doelgroep van 50+. “Ik voel me gewoon thuis in die doelgroep. Zij stellen je advies op prijs heb ik het idee. Met jongeren is het soms toch wat vluchtiger, die zijn veel meer internetgeoriënteerd.” — Interview —
12 — Interview — Wat als jij baas van de ANVR zou zijn? “Haha, nee hoor. De ANVR doet het echt prima, ook richting ZRA’s vind ik. Je kunt simpelweg niet alles doen. Ik zou niet iets per sé anders willen doen of aanpakken. Wat ik wél zou willen - als antwoord op deze vraag - is de ANVR helpen richting Brussel en Den Haag. Zeg maar dat ik een stukje kennis meebreng en ze daar in Brussel en Den Haag eens door elkaar rammel. Er worden soms dingen bedacht aan bureaus die uitkijken op een blinde muur… ‘Ze’ doen eerst en zien daarna wel wat de gevolgen zijn, zo lijkt het. Wij als reisagenten staan met onze poten in de klei. Ik zou die beleidsmakers willen wijzen op de consequenties rondom het Schiphol-gedoe, de Europese wetgeving rondom bescherming van consumenten, aanbetaling van reissommen en noem maar op. Als één vuist zou ik graag willen laten weten hoe het werkt in de reisbranche, wat er allemaal bij komt kijken, welke consequentie bepaalde regelgeving heeft én vooral wat voor ellende reisagenten daardoor te verduren krijgen”, zegt ze resoluut. TENDENS Tot slot willen we nog graag van Clara weten welke ontwikkelingen er te verwachten zijn. “Ik zie wel meer een ‘kloof’ tussen grote en kleine schepen ontstaan. Mijn klanten gaan dan voor kleinere schepen, meer kleinschaligheid. Hierbij moet ik zeggen dat het thema milieu nog geen grote rol speelt. Ik zie dus voor nu een tendens ontstaan tussen twee verschillende producten: het een of het ander. Dit is niet erg, voor allebei is een markt. Een ander ding is de beschikbaarheid. Dit geldt niet alleen voor vluchten, maar ook voor de cruiseschepen. Veel luxere accommodaties zijn voor komend najaar al vol. Kijk, de Nederlandse markt is redelijk last-minute georiënteerd. Maar het is goed om te weten dat bepaalde schepen nu sneller vol zitten. We lopen dus tegen meer beperkingen op. Dat is jammer, want als reisagent wil ik niet graag ‘nee’ verkopen tegen cruises, die pas in november zijn maar nu al zijn volgeboekt”, eindigt ze. Maar met het creatieve omdenken van zowel haar geliefde reisbranche als haar fijne, trouwe klantenkring komt ook dat vast wel goed!
15 — Advertorial — SPEEL DE NDC GAME VAN KLM EN MAAK KANS OP EEN DROOMREIS NAAR PANAMA Het boekingsplatform NDC geeft de agent nieuwe mogelijkheden bij het boeken van vliegtickets en ancillaries. Speciaal voor reisagenten heeft KLM een online game ontwikkeld. Met de NDC Game maken ze kennis met de mogelijkheden en voordelen die NDC te bieden heeft. Ze kunnen ook meedoen aan de winactie: een geheel verzorgde reis naar Panama. Tranquilo Bay Eco Adventure Lodge
16 Coiba Island Parque Nacional Barú. Chiriquí province — Advertorial —
17 NDC is het boekingsplatform van de toekomst. De NDC-technologie maakt het voor reisprofessionals makkelijker en overzichtelijker om vliegtickets te boeken. Zij kunnen er alles over leren met de NDC Game. Dit is een eenvoudige e-learning module die KLM speciaal heeft ontwikkeld voor de medewerkers van reisorganisaties. De game geeft op interactieve manier een overzicht van de functionaliteiten en de voordelen van NDC. Reisprofessionals die al met NDC werken, kunnen de game gebruiken als een handig hulpmiddel om hun kennis op te frissen. JW Marriot Panama Parque Natural Metropolitano, Panamá City, Panamá province — Advertorial —
18 DE VOORDELEN VAN NDC OP EEN RIJ • Geen GDS-surcharge. • Een eenvoudig boekingsproces. • Altijd toegang tot alle light fares op Europa. • Toegang tot exclusieve promocampagnes, zoals de Real Deal Dagen. • Eenvoudig orders personaliseren met dynamische bundels. • Continuous pricing biedt meer prijspunten en voordeligere tarieven. • Scherpe tarieven op ancillaries, zoals bagage en stoelen door dynamic pricing. • Nieuwe ancillaries, zoals loungetoegang (later dit jaar beschikbaar). HOE ZIET DE NDC GAME ERUIT? De NDC Game laat reisagenten interactief kennismaken met de voordelen van NDC. Het spel bestaat uit vijf rondes en een quiz. De game duurt in totaal ongeveer twintig minuten. Wie de game uitspeelt, maakt ook nog eens kans op een geheel verzorgde reis voor twee personen naar Panama. WIN EEN REIS NAAR PANAMA De prijs bestaat uit twee vliegtickets in Economy Class en zeven overnachtingen in twee hotels, waarvan vier nachten in Tranquilo Bay Eco Adventure Lodge in Bocas del Toro en drie nachten in JW Marriot Panama. PRACHTIG PANAMA Panama is een land dat straalt van leven – perfect onvolmaakt en vol authenticiteit. Waar noordelijke en zuidelijke werelden elkaar raken, oude en nieuwe werelden naast elkaar bestaan, en kosmopolitische landschappen in harmonie leven met wilde, ongetemde regenwouden. Een land dat je uitdaagt om meer te zien. Meer te proeven. Meer te verbinden. Meer te voelen. Een plek voor wie verlangt naar meer stimulatie, verbinding en transformatie. Panama is niet de bestemming, maar de reis om meer te ontdekken van wat er echt toe doet. Nieuwsgierig geworden? Kijk dan op www.visitpanama.com. MEEDOEN IS EENVOUDIG Wie de e-learning voltooit en de deelname bevestigt, maakt kans op de prijs. Meedoen met de winactie is mogelijk tot en met 11 juni 2023. Speel de NDC Game op klm.nl/ndcgame en maak kans op de droomreis naar Panama. — Advertorial —
vcktravel.nl/marine-travel | +31 20 6800 852 | [email protected] Bye bye kantoor, hallo vrijheid! “Wil je meer weten over de voorwaarden om bij ons 100% thuis te mogen werken? Neem dan contact met me op en ik vertel je graag meer.“ De vrijheid om voor je kind te zorgen Zakenreizen kun je natuurlijk ook gewoon op afstand boeken. Daarom hoef je als Business Travel Consultant niet altijd naar kantoor te komen. Zo kun jij je tijd zelf indelen en heb je alle vrijheid om voor je kind te zorgen. Kijk op werkenbijvcktravel.nl/remote/ en wie weet zeg jij binnenkort ook: bye bye kantoor, hallo vrijheid! van Nikolien Bierma, HR medewerker werkenbijvcktravel.nl | 06 393 560 49 | [email protected]
20 — Blog — Totdat de eerste uitnodigingen voor productpresentaties, workshops en seminars weer in mijn mailbox binnen begonnen te komen. Je kent ze wel: ergens op een mooie (of minder mooie) locatie, borreltje, hapje eten, speeddates, of juist een plenaire presentatie van een toeristische bestemming. Altijd leuk, want je wordt er nooit dommer van. Er valt nog eens wat te winnen en deze ZZP’er ziet nog eens wat collega’s in levenden lijve. En terwijl mijn agenda het haast nog niet aan kon, wist ik de verleiding niet te weerstaan en schreef me rücksichtslos voor van alles in. Tenerife, Koh Samui en Sarawak konden op mijn bezoek rekenen. ‘s Ochtends na het sporten moest ik er echt over nadenken om eerst mijn agenda te checken en daar mijn kledingstijl op aan te passen. Vanmiddag naar Costa Brava? Even geen trainingspak met hoodie maar een fris overhemd uit de kast. In een paar weken tijd zag ik honderden nieuwe en bekende gezichten. Opnieuw linken met collega’s die ik al maanden niet had gezien. Nieuwe contacten aanknopen met hoteliers, touroperators en luchtvaartmaatschappijen. Thuiskomen met stapels visitekaartjes, maar ook nieuwe kennis en vooral inspiratie. Maar na een paar weken event-hoppen, kwam toch ook wel weer het verzadigingspunt en begon ik wat kritischer naar nieuwe uitnodigingen te kijken. Totdat de Reisbizz Society vrij last-minute met een evenement kwam. In het begin werd er niet al te veel over het programma gezegd. Ik moest er wel voor naar Den Haag en het werd gesponsord door Aruba. En dan iets met fietsen. Nou, ik heb nooit geweten dat fietsen door de Hofstad zo hilarisch kon zijn. Want onder leiding van de gozâhs van Cycle and the City kwam Den Haag voor onze ogen tot leven. We belandden in de KEES BIKKER: EEN STUDIEREIS OP ZAKFORMAAT Ik weet niet hoe het jou is vergaan, maar ik ben van januari tot ver in maart dag in dag uit bezig geweest met het boeken van reizen. Alleen maar dat. Misschien wel zes dagen per week. Tien weken lang als ZZP’er doorbuffelen zonder het huis te verlaten. Ja, alleen ‘s ochtends vroeg voor mijn traditionele rondje op de fiets door de duinen. En dat was wel nodig ook om met een fris hoofd aan de dag te kunnen beginnen.
21 — Blog — lekkerste bakkerijtjes, in verborgen kerken en slopen als een dief in de nacht door het steegje waar doorheen Prins Bernhard het paleis placht te ontvluchten als hij weer eens zin had in een verzetje. De kennis die je opdoet tijdens zo’n tochtje op een ‘gaauwe fiets’. Volgepompt met Haagse feitjes en anekdotes arriveerden we terug in het pijpela-cafeetje waar op de bar het ‘Goudenfietsenlied’ ten gehore werd gebracht (een potentiële carnavalshit) en waar het nog lang onrustig bleef. Met op de achtergrond wat mooie foto’s van de bestemming van de sponsor geprojecteerd. Geen presentatie, geen stapels visitekaartjes van hoteliers en geen folders. Maar dat was ook helemaal niet nodig. Wat we hier hadden was eigenlijk gewoon een studiereis in zakformaat: een actief programma met een educatief element maar ook een hoog fungehalte. Met eeuwige dank aan het eiland dat deze middag sponsorde. Niet dat we overspoeld werden met informatie en presentaties, maar dat was eigenlijk ook niet nodig bij deze ervaren groep reisspecialisten. Die overigens professioneel genoeg waren om de sponsor van zo’n gaaf evenement op waarde te schatten. En hoewel alle productpresentaties een zeer welkome afwisseling waren op het dagelijks werken vanuit huis, gaf deze Haagse ministudiereis me helemaal het gevoel er even tussenuit te zijn geweest. Een onverwachte succesformule. Dat zeg ik niet omdat het event werd georganiseerd door het blad dat je nu aan het lezen bent, maar omdat we allemaal wel eens even zo’n middagje verdienen. Even los uit de winkel, het kantoor of van je huis. Dus komt er weer zo’n uitnodiging vanuit de Reisbizz Society, zorg dat jij er dan ook bij bent. Ik heb horen fluisteren dat er nog heel veel aan gaan komen. Af en toe moet je gewoon even uit je werkomgeving worden weggesleurd en jezelf belonen voor al je harde werk. Kees Bikker Oprichter van travelkees.nl
22 Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner Platinum Partner
23 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners
24 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Bronze Partners
25 — Reisverslag— Peru is bekend vanwege Machu Picchu, maar dit veelzijdige land in Zuid-Amerika heeft ook prachtige koloniale steden, een woestijnachtige kustlijn, regenboogbergen in de Andes en tropisch regenwoud in de Amazone. Monique Wijn van VakantieXperts Travel Service Best ging met Travel Trend en PROMPERU op studiereis en doet verslag van de reis in Reisbizz Magazine. GEEN LAND ZO KLEURRIJK ALS PERU Tekst: Monique Wijn - Foto’s: Travel Trend LIMA In Lima beginnen we met een fietstocht. Onder begeleiding van gids Antonio fietsen we door Miraflores en San Isidro. Prima wijken om te verblijven, met goede faciliteiten. Op de leuke overdekte markt van Surquillo proeven we veel soorten fruit zoals de cherimoya, die ook suikerappel wordt genoemd. Op de markt kan je zelfs cocabladeren kopen, dat is daar legaal. Ook brengen we een bezoek aan (v.l.n.r.: Monique Wijn (VakantieXperts Travel Service Best), Anouschka van Oss (Personal Touch Travel), Esther van Loenen (The Travel Club), gids, Sonja Vos (Travel Trend), Yvonne Kuijpers (VakantieXperts De Planeet) en Paola Sota (PROMPERU)
26 — Reisverslag — een bouwwerk van voor de Incatijd: Huaca Huallamarca. Na de fietstocht reizen we per bus naar Paracas, dat ruim drie uur ten zuiden van Lima ligt. BALLESTAS EILANDEN In Paracas gaan we met een speedboot de zee op naar de Ballestas eilanden, die de Peruaanse Galápagos worden genoemd vanwege de vele diersoorten die hier leven. Aan de noordkant van het Paracas schiereiland maakt de boot een stop bij de Candelabra, een door mensenhanden gemaakte afdruk van een kandelaar in het zand, die altijd zichtbaar blijft. Heel bijzonder. Een eindje verderop zien we zeeleeuwen, veel soorten vogels en natuurlijk pinguïns. Op de terugweg naar de haven spotten we zelfs dolfijnen. Niet ver van Paracas ligt de provinciehoofdstad Ica, midden in de woestijn. Hier zien wij in de ‘Bodega Tres Generaciones’ hoe op een ambachtelijke manier wijn en het nationale drankje pisco worden gemaakt. Dit druivendistillaat wordt geserveerd in de bekende Peruaanse cocktail pisco sour, met onder meer limoensap en geklopt eiwit. Natuurlijk mogen we alles proeven. DE WOESTIJN VAN ICA In de woestijn van Ica rijden we met buggy’s en gaan we sandboarden. Het vertrekpunt is de oase Huacachina. Als je wilt, kan je een bandana en een beschermbril opdoen. Maar ach, dat zand kruipt toch overal doorheen en een beetje zandhappen hoort erbij. We worden goed ingesnoerd. Heerlijk scheuren door de woestijn. Hierna mogen we op het sandboard de duin af. Op je buik met je voeten in het zand om te remmen en te draaien. Wat een adrenaline! CUZCO We reizen terug naar Lima voor onze vlucht naar Cuzco. Deze stad ligt op 3.400 meter hoogte in de vallei van het Andesgebergte. Er zit hier weinig zuurstof in de lucht. Rustig aan doen dus! Het advies is om veel te drinken om hoogteziekte te voorkomen. Een goede tip is om cocathee te drinken. Het smaakt een beetje naar brandnetelthee. Thee met cocabladeren waar ook cocaïne van gemaakt kan worden, best raar toch? Deze plant wordt in de Peruaanse Andes echter al duizenden jaren gebruikt in de traditionele geneeskunst. In Cuzco is veel te zien. De stad heeft een unieke sfeer die je het beste op je in kunt laten werken door lekker door de straatjes en over de pleinen te slenteren, zoals het mooie Plaza de Armas. We bezoeken het uitgestrekte ruïnecomplex Sacsayhuaman. Deze archeologische locatie ligt iets ten noorden van Cuzco en behoort tot het UNESCO-Werelderfgoed. Het was in eerste instantie een belangrijke religieuze cultusplek en kreeg later een militaire functie. We gaan door naar één van de belangrijkste tempels van de Inca’s; Qorikancha. De Spanjaarden hebben hun gebouwen boven op de heilige Incabouwwerken gebouwd. Dat kun je
27 — Reisverslag — bij Qorikancha ook duidelijk zien; twee verschillende bouwstijlen in één gebouw. HEILIGE VALLEI In de Heilige Vallei, die nabij Cuzco ligt, gaan we naar een traditionele markt met handwerk, lama’s, alpaca’s en cavia’s. Cavia staat regelmatig op het menu in Peru, maar ik eet geen knuffelbeesten! Vervolgens rijden we naar Chinchero, op 3.770 meter hoogte. Een dorp met een fantastisch uitzicht dat gebouwd is op Incafundamenten met een dorpskerk, klooster en Incaruïnes. Op het plein verkoopt de lokale bevolking van alles. We bezoeken ook de zoutterrassen van Maras en de Incaterrassen van Moray. OLLANTAYTAMBO EN HUILLOC Zo heerlijk om wakker te worden met de zon, de bergen op de achtergrond en fluitende vogeltjes. Na het ontbijt vertrekken we naar Ollantaytambo. Boven in het dorp ligt een Incavesting. We lopen vele trappen omhoog. Elke keer denk ik ‘het kan niet mooier worden’, maar dat wordt het toch! Ollantaytambo is één van de mooiste plekken waar ik in mijn leven ben geweest. Door de uitleg van de gids kom je zóveel te weten. Je valt van de ene in de andere verbazing. Nabij Ollaytaytambo leren we meer over het lokale werken en leven bij de gemeenschap Huilloc, waar we in klederdracht meedansen met de vriendelijke bewoners. MACHU PICCHU De wekker gaat vanochtend vroeg; 05.15 ‘Inderdaad, het is een wereldwonder!’ De Incaterrassen van Moray
28 uur. We gaan naar Machu Picchu, de wereldberoemde Incaruïnestad gelegen op een bergtop van de Andes, op 2.400 meter hoogte. Het is in de 15e eeuw gebouwd als buitenverblijf voor de koning en andere edelen. De stad is in de 16e eeuw verlaten en in 1911 herontdekt. Het behoort tot één van de zeven wereldwonderen. Ik ben benieuwd of ik het ook een ‘wonder’ vind. Je koopt een toegangsbewijs met een tijdslot. Er zijn vier routes en wij lopen de grote hoge ronde van drie uur, met onze gids. En inderdaad, het is een wereldwonder! Op de terugweg laten we de stempel van Machu Picchu in ons paspoort zetten. De dag was nog mooier dan ik hoopte. Veel muggenbeten, maar gelukkig nog meer kippenvel. REGENBOOGBERG Ons volgende hoogtepunt ligt rond de 5.000 meter. De regenboogberg Palccoyo bestaat uit verschillende lagen met mineralen met prachtige kleuren. We hiken vier kilometer en het is mega-zwaar lopen. Je kunt je niet voorstellen hoe zwaar je lichaam voelt op die hoogte. We gaan stap voor stap naar de top. Het visuele spektakel van de gekleurde lijnen in de bergen is alle inspanning echter dubbel en dwars waard. Deze pittige dagtocht vanuit Cuzco is een aanrader voor sportieve reizigers. Na deze intensieve ervaring reizen we via Cuzco terug naar Lima. Peru heeft mij enorm verrast. Het land is ontzettend veelzijdig. De mensen zijn er vriendelijk en gastvrij. Het eten is verrukkelijk. Geen land zo kleurrijk als Peru! Sonja en Monique bij de regenboogberg Palccoyo — Reisverslag — Op bezoek in Huilloc
31 — Reisbizz On Tour — Nog maar een jaar geleden op 31 maart vertrok de Boeing 737 MAX genaamd ‘Antalya’ naar het zonnige Turkije met aan boord een groep reisprofessionals, influencers en bloggers. Doel: Het terugzetten van Turkije op de vakantiekaart na twee jaar afwezigheid. Dit jaar vertrok er wederom een groep van 80 personen naar het land, waarvan José van Felius, TUI at Home, namens Reisbizz Magazine verslag doet. SPOTLIGHT OP GASTVRIJ TURKIJE TIJDENS TUI TURKISH DELIGHT Tekst: José van Felius - Foto’s: Reismedia Het is zondag 16 april, iets meer dan een jaar later. Vandaag vertrekt wederom een groep van 80 personen naar Turkije. Deze keer ben ik erbij. Een gemêleerd gezelschap samengesteld uit een groep reisprofessionals, influencers en bloggers. Net als vorig jaar is ook deze reis georganiseerd met een missie. Turkije heeft de afgelopen tijd heel veel meegemaakt. Een aardbeving op de grens van Syrië en het zuidoosten van Turkije heeft het land letterlijk op de grondvesten doen schudden. Ook ikzelf heb opgemerkt dat er wat terughoudendheid is met betrekking tot reizen naar Turkije. Of dat terecht is? Deze reis is een mooie gelegenheid om dat te onderzoeken. GEDACHTEN DIE AFDWALEN Terwijl de landing ingezet wordt, zie ik de besneeuwde bergtoppen van het Taurusgebergte aan de ene kant en de stad Antalya onder me. Het is niet gek dat mijn gedachten afdwalen naar de vreselijke beelden die we de afgelopen maanden in de media voorbij hebben zien komen. José van Felius
32 — Reisbizz On Tour — Turkije is sterk afhankelijk van het toerisme en behoort bovendien tot de meest populaire vakantiebestemmingen in Europa. Bovendien is het een waardevolle vakantiebestemming voor de toeristische sector in Nederland. Laten we door middel van de TUI Turkish Delight Turkije eens een welverdiend toeristisch spotlight geven. Bij aankomst op de luchthaven van Antalya wordt de groep onderverdeeld in drie subgroepen. Mijn groep wordt enthousiast verwelkomd door reisleider Halil. Jarenlang heeft hij in Nederland gewoond en is geremigreerd naar zijn thuisland. Halil neemt ons de komende dagen mee naar ‘zijn Turkije’. Halil: “De impact op de Turkse economie is enorm nu het toerisme wederom een klap te verwerken krijgt. Wist je bijvoorbeeld dat per bezoekende gast meer dan 250 mensen profiteren? Je beseft je nauwelijks hoeveel sectoren afhankelijk zijn van het toerisme. De taxichauffeur, het hotelpersoneel, de gids en de winkels. Iedereen wordt direct of indirect door deze ramp getroffen, zelfs als het daadwerkelijke gebied honderden kilometers verder weg ligt.” DIVERSE INVALSHOEKEN Het reisprogramma voor de komende dagen bestaat uit een aantal hotelbezoeken en een glimp van de omgeving. We bezoeken onder andere hotels van de Ketens Barut, Paloma Keten en Rixos. Wij beginnen ons programma in Lara, waar we starten met een rondleiding in Hotel Titanic Mardan Palace, gevolgd door Fame Lara. Vervolgens rijden we richting Antalya waar we een stadswandeling maken door de oude stad. De zon schijnt en de sfeer zit er goed in. Het mooie van een samengestelde groep zijn de diverse invalshoeken. Het is leuk en bijzonder om te zien hoe iedereen zijn eigen manier heeft om deze bestemming te promoten. Er wordt aan alle kanten flink gefotografeerd en de sociale media kanalen worden optimaal benut met #TUITURKISHDELIGHT. Na de vlucht, de hotelbezoeken en de stadswandeling sluiten we de dag af met een heerlijk diner in Hotel Lara Barut Collection. Ook mee tijdens deze reis was Thyrza van Raalte, Marketeer in het Branding & Campaign team. Ik vroeg haar of de manier van branding anders is. “Ik heb meermaals van mensen die TUI Turkish Delight 2023
33 — Reisbizz On Tour — tijdens deze trip mee waren gehoord dat ze dit helemaal het einde vinden. En ik geef ze hélemaal gelijk”, aldus Thyrza. “Voor mij persoonlijk was dit de eerste reis naar Turkije”, gaat ze verder. “Ik had natuurlijk wel al mooie verhalen gehoord over de Turkse gastvrijheid, maar was toch nog verrast hoe ongelofelijk gastvrij en mooi Turkije is. Dit is met mijn hospitality achtergrond een element waar ik veel mee bezig ben en ik ben echt onder de indruk van de oprechtheid hiervan in Turkije.” Daarnaast vindt Thyrza de hotels echt prachtig. “Ik weet niet of ik mooiere exemplaren heb gezien dan hier! Alle denkbare faciliteiten zijn aanwezig en verzorgd, het eten was heerlijk, voor mij dus absolute aanraders. En naast de goede verzorging en de enorme keuze aan uitstekende accommodaties, zijn er talloze mooie plekken om naar toe te gaan. De laatste dag zijn we vanuit Alanya op een kleine boottour geweest. Helder blauw water en prachtige rotspartijen zorgden voor het perfecte vakantieplaatje. Wat mij betreft ga je dus naar Turkije voor het totaalpakket: de enorme keuze hotels, geweldige gastvrijheid, maar ook fantastische uitstapjes die mogelijk zijn.” OMGEVING BELEK Tijdens ons verblijf bezoeken we onder andere omgeving Belek, bekend vanwege de golfbanen. We nemen een kijkje in Cullinan Belek, Rixos Park Belek, Rixos Premium en het Thyrza van Raalte Tijdens een hotelbezoek
34 spectaculaire hotel en themapark Land of Legends. Tevens bezoeken we het Romeinse Theater Aspendos en wandelen we by night over de boulevard naar het centrum van Side. Jeroen Otto: “In drie dagen tijd hebben we mogen ervaren hoe ongelooflijk gastvrij dit fantastische land is. Turkije en haar inwoners hebben een zware tijd achter de rug en kijken nu vooruit, juist daarom zijn toeristen extreem belangrijk. Hotels doen er alles aan om hun gasten in de watten te leggen en niets is teveel moeite. Ook nu hebben we weer ervaren dat de prijs-kwaliteit verhouding in Turkije van ongelooflijk hoog niveau is, nergens anders kom je dit tegen.” Dinsdag staat wederom in het teken van hotelbezoeken. We nemen een kijkje bij onder andere TUI BLUE Sensatori, Barut Hemara, best seller Sunis Kumkoy Beach Resort, Paloma Oceana, Acanthus en Cennet Barut Collection. We sluiten deze succesvolle reis af tijdens een spetterende Glitter & Glamour party aan het strand van hotel Paloma Finesse. ‘TUI Turkish Delight was een succesvolle reis’ — Reisbizz On Tour — “Ook nu hebben we weer ervaren dat de prijs-kwaliteitverhouding in Turkije van ongelooflijk hoog niveau is. Nergens anders kom je dit tegen”
Vaar in luxe met Mein Schiff naar de mooiste bestemmingen. Geniet zonder zorgen met de Premium All Inclusive van TUI cruises. Dat houdt in dat je geen onverwachte kosten hebt aan het einde van de vakantie. Bijna alles is inbegrepen! Start je dag fris in het zwembad. Geniet van de uitgebreide keuze aan restaurants. Relax in de sauna. Of sport in de goed uitgeruste gym. Geen vaste dinertijden, geen gala avonden. Met Mein Schiff bepaal je zelf hoe jouw dag er uit ziet. Dat is genieten! Daarom Mein Schiff: Moderne schepen Ruime hutten Premium All Inclusive Volop dinermogelijkheden Veel sportfaciliteiten 8-daagse cruise Canarische Eilanden en Madeira Mein Schiff 1 r 8 dagen, All Inclusive Vertrek november 2023 t/m maart 2024 Per persoon al vanaf 1229,- TUI Cruises Genoemde prijs is een vanafprijs p.p. o.b.v. 2 p.p., tenzij anders vermeld, 40 euro kosten per boeking. (Voor) ter plaatse te betalen kosten zie accommodatiepagina. Kijk voor overige voorwaarden op TUI.nl/actievoorwaarden. MEIN SCHIFF
36 APRIL 2023 MAGAZINE Nr 63 MINET VAN WEES: CRUISEN IS HIP ONCE-IN -A-LIFETIME EXPERIENCES MET SEABOURN Cruise Special Zeetours Mirella de Kock: Iedere cruise doe je ervaringen op voor het leven © Unsplash
37 CRUISE SPECIAL Cruises zijn de ideale manier om verschillende bestemmingen tijdens één vakantie te bezoeken. Van een expeditieschip voor de avonturiers tot een luxe cruisevakantie voor de levensgenieters. Ideaal voor mensen die van afwisseling houden en meer van de wereld willen zien. In deze special gaan we met verschillende reisprofessionals en touroperators in gesprek over deze manier van reizen. Zo neemt Seabourn je mee naar de meest afgelegen en ongerepte delen van de wereld door middel van hun expeditiecruises. De rederij belicht in dit artikel het aanbod aan polaire cruises die een combinatie bieden van avontuur, natuur, kennis en luxe. Mirella de Kock, Managing Director bij Zeetours Cruises, beschrijft in gesprek met Reisbizz Magazine hoe haar carrière als reisprofessional is begonnen. Daarnaast vertelt ze over de afgelopen ontwikkelingen van het cruiseproduct en deelt ze haar meest bijzondere cruise ervaring. Kirsten van Diepen, product manager luxe cruises bij Silverjet Vakanties, deelt in een reisverslag de hoogtepunten van haar introductie/inspectiereis aan boord van de luxe Riverside Mozart van Luxury Cruises. Tot slot vertelt cruiseliefhebber Minet van Wees van [email protected] waarom cruisen geschikt is voor een steeds breder publiek en vooral heel hip is.
Ontdek meer op Seabourn.com Included air to REYKJAVÍK Flatey Aappilattoq Qaqortoq/ Hvalsey Paamiut Nuuk Maniitsoq Sisimiut Kangerlussuaq Brattahlið/ Tunulliarfik Fjord Prince Christian Sund Amerloq Fjord Atlantic Ocean REYKJAVÍK Ilulissat East Greenland Experience Included air to REYKJAVÍK Prince Christian Sund Atlantic Ocean Scoresby Sund REYKJAVÍK The East Greenland Experience Skjoldungen Fjord Aappilattoq Qaqortoq/Hvalsey Paamiut Nuuk Itilleq (Itivdleq) Kangerlussuaq Brattahlið/ Tunulliarfik Fjord Note: routing/ activity dependent on weather and ice conditions. Included air from REYKJAVÍK Umivik Bay Skjoldungen Fjord Heimaey Akranes Qaqortoq/ Hvalsey Paamiut Nuuk Kangerlussuaq Tasermiut Fjord/ Nanortalik Brattahlið/ Tunulliarfik Fjord Prince Christian Sund Tasiilaq Atlantic Ocean REYKJAVÍK SPECIAAL GEBOUWDE EXPEDITIESCHEPEN | LUXE SUITES MET ZEEZICHT 26 PERSONEN EXPEDITIETEAM | 2 ONDERZEEËRS | ONTDEKKEN VAN NIEUWE WILDLIFE Voor informatie, marketing- en salesactiviteiten neem contact op met ons Business Development Team: [email protected]. Bezoek GoSeabourn.com, de bron voor het verkopen van ‘s werelds beste ultra-luxe reiservaring. *Prijzen zijn per persoon, op basis van tweepersoonsbezetting in de veranda categorie en zijn inclusief havengelden en andere toeslagen. De prijs is inclusief een economy class vlucht. Alle aanbiedingen zijn onder voorbehoud van beschikbaarheid en kunnen op elk moment zonder aankondiging worden gewijzigd of ingetrokken. Er kunnen andere beperkingen van toepassing zijn. **Vlucht- en hotelinformatie kan worden gewijzigd. Groepstransfers die passend zijn aan de chartervlucht- en hotelovernachting zijn inbegrepen. Alle aanbiedingen zijn op basis van beschikbaarheid en kunnen op elk moment zonder aankondiging worden gewijzigd of ingetrokken. Er kunnen andere beperkingen van toepassing zijn. Inclusief economy class vlucht Inclusief economy class vlucht Inclusief economy class vlucht 15-DAY GLACIERS, FJORDS & INDIGENOUS CULTURES Seabourn Venture | 4 juni 2023 Van Reykjavik, IJsland naar Kangerlussuaq, Groenland vanaf € 9.009,-* Inclusief chartervlucht van Kangerlussuaq, Groenland naar Reykjavik, IJsland en een hotelovernachting in Reykjavik, IJsland** 15-DAY GREENLAND & ICELAND: VIKINGS & VOLCANOES Seabourn Venture | 17 juni; 29 juli 2023 Van Kangerlussuaq, Groenland naar Reykjavik, IJsland vanaf € 9.009,-* Inclusief chartervlucht van Reykjavik, IJsland naar Kangerlussuaq, Groenland en een hotelovernachting in Reykjavik, IJsland** 15-DAY ICELAND & GREENLAND WILD SHORES Seabourn Venture | 16 juli; 13 augustus 2023 Van Reykjavik, IJsland naar Kangerlussuaq, Groenland vanaf € 9.569,-* Inclusief chartervlucht van Kangerlussuaq, Groenland naar Reykjavik, IJsland en een hotelovernachting in Reykjavik, IJsland**
39 — Cruise Special — Wie op zoek is naar een unieke reiservaring met als bestemming de meest afgelegen en ongerepte delen van de wereld, is bij Seabourn met haar twee nieuwe expeditieschepen aan het juiste adres. De luxe cruiserederij biedt hiermee een combinatie van avontuur, natuur, kennis en ultraluxe. ONCE-IN-A-LIFETIME EXPERIENCES MET SEABOURN Tekst en foto’s: Seabourn Seabourn Venture
40 — Cruise Special — De polaire cruises bij Seabourn zijn meer dan gewoon vakantie. Het zijn once-in-a-liftetime experiences, begeleid door een uitgebreid expeditieteam. Geologen, biologen, ervaren natuurfotografen, historici en klimatologen reizen mee. Bestemmingen als Groenland of Antarctica zijn hier dan ook ideaal voor. De expeditieschepen zijn uitgerust met een scala aan technologie en apparatuur om de passagiers te helpen bij het verkennen van de natuurlijke pracht om hen heen. Zo zitten er in het ruim Zodiacs, kano’s en twee onderzeeërs om bijzondere uitstappen te maken. Er is ook een grote boeg die tot over de randen van het schip loopt, waardoor je het gevoel krijgt dat je te midden van het ijs staat. Op de bow lounge kunnen de passagiers dan weer op schermen meevolgen wat er te zien is op de radars, navigatietoestellen en feeds. Alles is ontworpen voor een intense expeditieervaring. Op de expeditieschepen zijn 132 suites, allemaal met een privébalkon. Dit betekent veel ruimte in de suites en op de dekken, waarbij het comfort van de gasten voorop staat en het uitzicht een hoofdrol speelt. Denk aan het wakker worden met een panoramisch zicht op een ijsberg. Bovendien kan elke suite rekenen op de diensten van een steward. Er is een overvloed aan gastronomische mogelijkheden aan boord: The Restaurant, The Colonnade, The Patio, Sushi in The Club en dergelijke zijn allemaal inclusief. ZOMER 2023: ONTDEK HET NOORDPOOLGEBIED Het noordpoolgebied is de thuisbasis van prachtige dieren in het wild, zoals ijsberen, walrussen en walvissen, evenals een aantal van de meest adembenemende landschappen ter wereld. Een verscheidenheid aan activiteiten maakt de keuze best moeilijk. Kajakken tussen de ijsbergen, wandelen op Kayakken in Sydkap, Groenland
41 een gletsjer of het noorderlicht zien, ga zo maar door. Vanaf juni tot in augustus 2023 vaart de Seabourn Venture tussen IJsland en Groenland. In deze periode gaat boven de poolcirkel de zon helemaal niet onder. Met Reykjavik als zomerbasis wordt koers gezet naar de west- en oostkust van Groenland. Aan de westkust zijn er veel kleine steden en ook het mooie Ilulissat, bekend van de foto’s met gekleurde huisjes en voorbijdrijvende ijsbergen. De oostkust is ruwer en minder bewoond. Naarmate het seizoen vordert, kan er meer noordelijk gevaren worden, tot het Skjoldungen Fjord, nederzettingen als Tasiilaq en Ittoqqortoormiit, de Scoresby Sund en het King Oscar Fjord in het grootste natuurpark ter wereld. In juli wordt de oostkust van Groenland ook Zodiacuitstap tijdens een cruise naar Antarctica EXPEDITION CRUISEBESTEMMINGEN Verken de Britse eilanden, het Noordpoolgebied, IJsland, Zuid-Amerika, Antarctica en nog veel meer, zoals de Amazone, Zuidelijke Stille Oceaan en De Kimberly. Seabourn all-inclusive Seabourn biest een all-inclusive ervaring aan boord van de schepen. Alle gerechten in de diverse restaurants, bijna alle dranken (van champagne tot een assortiment wijnen, koffiespecialiteiten, cocktails, bars en minibar), de roomservice en de Zodiacuitstappen bij de expeditiecruises zijn inclusief. Daarnaast is het niet nodig om de crew aanwezig op het schip te voorzien van fooien.
42 — Cruise Special — gecombineerd met een cruise rond IJsland. Bergen, fjorden, ijs en vuur, spectaculairder kan haast niet. WINTER 2023-2024: ANTARCTICA Seabourn biedt daarnaast expeditiecruises aan naar Antarctica. Met de Seabourn Venture en de gloednieuwe Seabourn Pursuit kun je de afgelegen en adembenemende schoonheid van Antarctica verkennen, aan land, op het water én met de duikboot ook onder water. Je steekt de legendarische Drake Passage over voordat je jezelf onderdompelt in alles wat het grote witte continent te bieden heeft. Antarctica staat voor een wereld van superlatieven. Het zevende continent, is ongetwijfeld de ultieme droombestemming voor elke doorgewinterde reiziger. Gletsjers, steile bergen en eilanden. Beleef het rijke dierenleven tijdens een ijssafari in de wereld van pinguïns, walvissen, pelsrobben, zeeolifanten en albatrossen. SEABOURN PURSUIT Deze zomer gaat met de Seabourn Pursuit ook een tweede expeditieschip te water. Vanuit de Middellandse Zee maakt het zusterschip de omgekeerde trans-Atlantische oversteek naar Miami. Via Brazilië zet het schip koers daarna naar Antarctica. Evenzeer een fascinerend decor voor beklijvende, groene expedities. Zowel Seabourn Pursuit als Seabourn Venture zijn ontworpen en gebouwd voor diverse omgevingen volgens de PC6 Polar Classnormen en bevatten moderne hardware en technologie die de wereldwijde inzetbaarheid en mogelijkheden van de schepen zullen uitbreiden. Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Seabourn. Voor meer informatie zie seabourn.com. Panorama Veranda Suite aan boord van Seabourn Venture
Vlijtseweg 230 . Apeldoorn | +31 (0)55 357 55 00 | [email protected] | www.silverjet.nl/silversea DELUXE SILVERSEA SILVERJET VAKANTIES Toonaangevend in exclusieve cruises
44 — Cruise Special— In het kader van de Cruise Special nam de redactie van Reisbizz contact op met Mirella de Kock. De 45-jarige Mirella is geboren en opgegroeid in het Zeeuwse Vlissingen. Water is haar dus niet vreemd. De kersverse Managing Director is ervan overtuigd dat Zeetours een toegevoegde waarde biedt voor de reisagent. IN GESPREK MET MIRELLA DE KOCK, MANAGING DIRECTOR ZEETOURS CRUISES Tekst: Bibi Mol en Natasja Hoogstede - Foto’s: Mirella de Kock 'TIJDENS IEDERE CRUISE DOE JE ERVARINGEN OP DIE JE MEENEEMT VOOR HET LEVEN'
45 — Cruise Special— De 45-jarige Mirella is geboren en opgegroeid in het Zeeuwse Vlissingen. “Zowel mijn broer Michel (werkzaam bij Buro Scanbrit) en ik hebben na de middelbare school een toeristische opleiding gevolgd, terwijl het toerisme ons niet van huis uit is meegegeven. Onze beide ouders waren namelijk werkzaam in hele andere branches. Na mijn opleiding heb ik een korte tijd op het Holland International Reisburo in Middelburg gewerkt en ben ik rond mijn 22e verhuisd naar een dorp in Zuid-Holland. Hier ben ik getrouwd en hebben wij samen een zoon van 16 en een dochter van 13 jaar oud.” HOE HET ALLEMAAL BEGON Toen Mirella in 1999 naar Zuid-Holland verhuisde, is ze kort aan de slag gegaan bij Broere Reizen. “Via mijn oude Holland International collega’s werd ik geattendeerd op een vacature bij Zeetours cruises. In die tijd was Zeetours nog onderdeel van Holland International. In januari 2000 startte ik op de reserveringsafdeling.” Na een korte tijd de ins en outs van de cruisewereld te leren kennen, is Mirella aan de slag gegaan als Sales Promotion op de salesafdeling, toentertijd met Josephine de Vijlder en Peter Frings. “Na de geboorte van mijn zoon heb ik ervoor gekozen om de reisbranche te verlaten en in een hele andere branche aan de slag te gaan. Een aantal jarenlang heb ik kerstpakketten en relatiegeschenken verkocht. Wel hield ik altijd contact met een aantal collega’s. Eind 2013 nam de toenmalige directeur van Zeetours contact met mij op. Naïef als ik soms kan zijn, dacht ik dat hij kerstpakketten bij mij wilde kopen.” Eenmaal op kantoor aangekomen, bleek dat hij hele andere ideeën had. “Hij vroeg mij terug te komen bij Zeetours als Business Development Manager. Aangezien de cruises nooit uit mijn gedachten waren geweest, hoefde ik hier niet lang over na te denken en al snel was ik weer terug op het ‘oude’ nest. Samen met Bert de Ruiter vormde ik de salesafdeling en hebben we vele reisagenten en (potentiële) klanten enthousiast kunnen maken over cruisen.” HOOGTE- EN DIEPTEPUNTEN In haar periodes bij Zeetours heeft Mirella verschillende hoogte- en dieptepunten gekend. “In mijn eerste periode waren de aanslagen van 9/11 natuurlijk een enorm dieptepunt. In mijn huidige periode kunnen we de coronaperiode wel als een ‘down’ bestempelen. Gelukkig zijn er altijd meer hoogte- dan dieptepunten: de vele mooie cruises die we hebben mogen samenstellen en verkopen, de prachtige (studie)reizen die ik heb mogen maken en de mooie awards die we in de jaren hebben gewonnen.” Welke ontwikkelingen heeft het cruiseproduct doorgemaakt in de afgelopen periode? “Rederijen zijn steeds innovatiever geworden; schepen met ijsbanen, robotbars of kartbanen
46 — Cruise Special— hadden we 20 jaar geleden niet verwacht. De expeditie cruises zijn ‘hot’. Ook op culinair gebied zien we dat de rederijen steeds weer vernieuwen. Er zijn tegenwoordig veel verschillende specialiteitenrestaurants aan boord. Met deze ontwikkelingen is een cruise steeds meer voor iedereen geworden: alleenreizend, echtparen, gezinnen met kinderen en/of hele families, voor iedereen is er een cruise. Cruisen is niet meer alleen voor de ‘elite’.” Waarin vervult Zeetours een toegevoegde waarde voor de reisagent? “Het grote voordeel is dat Zeetours niet één rederij aanbiedt, maar meer dan 20 en over kennis beschikt van al deze rederijen. Het online boekingssysteem voor reisagenten is gekoppeld aan alle reserveringssystemen van deze rederijen, waardoor routes, prijzen en beschikbaarheid altijd up-to-date zijn. Daarnaast biedt Zeetours Cruises complete pakketten aan. Het gebeurt nog steeds wekelijks dat routes wijzigen of vluchten omgeboekt moeten worden. Hoe fijn is het dan dat Zeetours dit voor jouw klanten regelt. Ook bieden wij onze bijzondere Cruise & Explore arrangementen aan, zoals onze exclusieve musical cruise en op alle homeport afvaarten (vertrekken vanuit Nederland) met Holland America Line gaat er een Nederlandssprekende Zeetours reisbegeleiding mee én organiseren wij onze eigen exclusieve Zeetours excursies in de aanloophavens. Bij Zeetours spaart een klant tevens Flying Blue Miles over de cruisereissom (ook als er niet eens een vlucht bijgeboekt is). En zo kan ik nog wel even doorgaan… Ik ben ervan overtuigd dat Zeetours nog steeds een toegevoegde waarde biedt voor de reisagent.” Welke mogelijkheden voor innovatie zijn er nog? “Zeetours is onderdeel van het Duitse e-hoi met een enorme ICT-afdeling. Groot voordeel hiervan is dat ons boekingssysteem continue ”Eind 2013 nam de toenmalige directeur van Zeetours contact met mij op. Naïef als ik soms kan zijn, dacht ik dat hij kerstpakketten bij mij wilde kopen”
reisbizz.nlRkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=