Reisbizz

ROYAL JORDANIANAIRLINES GOOIT HET ROEROM AUGUSTUS 2022 MAGAZINE Nr 46 Therese van Eck neemt wijze lessen uit het leger mee SPECIAL:REISPROFESSIONALSOPREIS KOKEN MET: NATASJA ESHUIS

2 — Voorwoord — Wie kent het niet? De Grote Trek, het fenomeen waarbij miljoenen dieren zich verplaatsen tussen Tanzania en Kenia. De kudde bestaat voornamelijk uit gnoes, maar ook zebra’s en gazellen sluiten zich aan. Ze laten zich door niets en niemand tegenhouden tijdens hun zoektocht naar gras en water en trotseren de vele gevaren. Het is een terugkerend proces dat vaak in de periode van juli tot en met september de grootste kans biedt om te kunnen aanschouwen. Zelf heb ik de vakantie er helaas weer opzitten en heb ik de Algarve met veel plezier verkend. Het doel van deze reis was uitrusten en vooral de tijd voor elkaar te nemen. Op het moment dat je enige DE GROTE TREK

3 — Voorwoord — zorg is op welk strand je je strandlaken neerlegt of in welk restaurant je ‘s avonds gaat eten weet je dat het doel is behaald. Het vertrek vooraf vanaf Schiphol verliep anders dan voorheen, dat is geen nieuws. Wij vertrokken op een vrijdag en sloten aan in de kudde. Het leek de Grote Trek wel qua uittocht van vakantiegangers. Het zonnetje scheen en de thermometer tikte met gemak 30 graden aan. Gelukkig leidde de route ons door de (feest)tenten heen en bracht dit de broodnodige schaduw. Onderweg kregen we flesjes water aangereikt en na de laatste U-turn werden we getrakteerd op een stroopwafel. Groepen jongeren op weg naar ‘Malle, Cherso en Albu’ zorgden voor een beat en gezelligheid. Ook voor hen was de Grote Trek begonnen met het grote verschil dat ze vast naar iets anders op zoek gaan dan naar gras… Zo heeft elke reiziger een reden om zich te verplaatsen en laat men zich niet tegenhouden door wat dan ook. Die reislust kan eindelijk, na twee bijzonder lastige jaren, bevredigd worden. Dat ziet de branche terug aan de grote hoeveelheid reisaanvragen en wij als media aan de volop reizende reisprofessionals. Deze tweede en tevens laatste special geschreven door reisagenten, is er weer één om trots op te zijn, want de mooiste verhalen worden verteld vanuit eigen ervaring. Net als de Grote Trek vindt reizen ook plaats binnen een bepaalde cyclus. Wij mochten voor de rubriek ‘koken met’ plaatsnemen aan de eettafel van Natasja Eshuis. Zij is van mening dat er bij elke levensfase een bestemming past en ziet dit ook terug aan de vele repeaters bij Travel Trend. In het interview met Therèse van Eck uit Ermelo kun je lezen hoe belangrijk het is om je juiste doelgroep te bepalen. Ze durft gerust ‘nee’ te verkopen en dopt volledig haar eigen boontjes. Harri Theirlynck schrijft in zijn column hoe hij in een week tijd samen met zijn elektrische auto in ‘sneaky fuckers’ veranderde. Deze term komt van evolutionair bioloog John Maynard Smith en doelde op de ondergeschikte mannetjes in de natuur, die wanhopig gebruik maken van de miniemste kansen om ook eens te kunnen paren. Dit is weer een geheel andere vorm van ‘grote trek’. Veel leesplezier! Natasja Hoogstede

4

5 I NHOUD I NTERV I EW 06 ZRA Therèse van Eck droomt van wonen en werken in Ermelo én Portugal 29 Royal Jordanian Airlines gooit het roer om I N GESPREK MET 14 Koken met: Natasja Eshuis BLOGS EN COLUMNS 24 Harri Theirlynck: Ha! Op elektrische vakantie SPEC I AL : RE I SPROFESS I ONAL OP RE I S 39 Mariëlle Henzen op reis naar Bali: Het Ibiza van het Verre Oosten 47 M inke Smits-Steintjes na twaalf jaar terug in Namibië 56 Sandra de Moor gaat terug in de tijd in Cuba COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, Lolke van der Heide en Fabian Bais. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Kelvin Bor, Linda van Maanen, Harri Theirlynck, Mariëlle Henzen, Minke Smits-Steintjes en Sandra de Moor. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

6 — Interview — Therèse in haar geliefde stad New York City

7 — Interview — Vertel eens over je achtergrond? “Ik wist al jong dat ik óf apothekersassistente wilde worden óf de reiswereld in wilde, want ik was gek op landen en hun cultuur. De MTRO werd het niet, maar wel een kostbare, particuliere reismanagementopleiding. Die moest ik van mijn vader wel daarna terugbetalen”, lacht Therèse. Die opleiding was vakgericht, zonder stage. Ze vervolgt: “In één jaar tijd alle theorie drillen. Daarna ben ik een jaartje bij mijn vader in het leger op de administratie gaan werken. Hiernaast ben ik elke vrijdagavond én zaterdag bij Bontour Ermelo gaan werken. Voor niks hè. Ik wilde namelijk per se ervaring in die reiswereld opdoen. Het vaste contract volgde gelukkig al snel. Vervolgens kwam ik bij Star Travel in Ermelo en Putten terecht. Na een paar jaar kreeg ik het vertrouwen om als 23-jarige een eigen Star Travel kantoor in Wezep te starten. Ik kreeg slechts een handboek mee hoe je dingen aanpakt, zoals personeel werven. En ZRA THERÈSE VAN ECK DROOMT VAN WONEN EN WERKEN IN ERMELO ÉN PORTUGAL Boven de winkel van De Fietshalte in Ermelo is - onopvallend - het gezellige reiskantoor van de geboren en getogen Ermelose Therèse van Eck (47) gevestigd. Ze hoeft het dan ook niet te hebben van toevallige passanten in de straat aan de rand van het centrum van Ermelo. ZRATherèse werkt juist alleen op afspraak om zodoende veel tijd én aandacht te hebben voor haar (vaste) klanten. Haar kantoor ademt een en al liefde uit voor Amerika en in het bijzonder NewYork. En trouwe kantoorhond Cooper hoort ook helemaal bij het interieur. Is hij er een dagje niet, dan vragen haar klanten steevast waar hij is. Cooper zorgt er bovendien voor dat bezige bij Therèse - die ook nog altijd de administratie van de fietswinkel van haar vriend erbij doet - verplichte wandelingetjes maakt om even los te komen van de alledaagse hectiek… Tekst: Linda van Maanen - Foto’s: Reismedia en Therèse van Eck

Stel eenvoudig de ideale pakketreis voor je klant samen met KLM Holidays KLM Holidays (Powered by Airtrade) is nu ook beschikbaar voor jou als reisagent. Zo stel je eenvoudig de ideale pakketreis samen voor één scherpe prijs, inclusief vlucht, hotel, huurauto en activiteiten. Je ontvangt een commissie direct nadat je het pakket hebt verkocht. Wijzigen de reisplannen? Dankzij onze tijdelijke geld-terug-garantie kan je klant altijd annuleren. Ontdek de voordelen van KLM Holidays en registreer je vandaag nog via klm.nl/klmholidayspartner

9 véél succes ermee”, blikt Therèse terug. Haar vader was beretrots, want als officier in het leger gaf hij manieren en bepaalde lessen aan zijn dochter mee. Haar moeder die van de boerderij kwam, bleef altijd wat meer op de achtergrond. “Zorg dat je altijd onafhankelijk bent”, was een van zijn wijze lessen. En die les heeft Therèse nog tot vandaag de dag áltijd in haar oren geknoopt. Ze werkt hard en dopt haar eigen boontjes. Inmiddels zit ze al 29 jaar in het vak en de laatste 14 jaar als ZRA bij The Travel Club. Daarvoor heeft ze ook nog op de afdeling reserveringen bij Cruise Travel gewerkt. “Toen ik mijn bedrijf opstartte in november 2008 voelde ik een enorme drang om er 100 procent voor te gaan. Investeren en knallen maar! Wij hebben bewust geen kinderen, dus dan heb je ook niet de druk van werken en kinderen willen combineren en daardoor parttime aanwezig zijn.” Waarin zit jouw onderscheid? “Ooit zei een trainer tegen mij dat je heel bewust en goed je doelgroep moet bepalen. Dat heb ik áltijd onthouden. Ik richt me op ‘n bepaalde doelgroep. Bestemmingen waar ik zelf geen goed gevoel van krijg, verkoop ik niet en juist daar zit ook mijn kracht. Ik durf gerust ‘nee’ te verkopen. Het is maar hoe je het netjes ‘verpakt’. Ik heb me gespecialiseerd in middenklasse/luxe reizen wereldwijd, cruises en Midden- en Noord-Amerika. En natuurlijk komt mijn favoriete stad New York wekelijks voorbij in de aanvragen. Naast The Travel Club — Interview — Therèse op haar kantoor in Ermelo “Mijn werk kan ik overal doen, dus ik sluit niet uit dat we dan misschien in Portugal wonen. Portugal is, naast Amerika, een van mijn favoriete landen”

10 — Interview — ben ik ook aangesloten bij de labels Luxury Travel Consultants en Cruise Specialisten. Hier in Ermelo zegt het de mensen overigens niet zo veel dat ik bij The Travel Club ben aangesloten. Ze boeken gewoon bij Therèse. Het gaat om het persoonlijke contact en dat opgebouwde stuk vertrouwen in al die jaren. Ik ervaar veel vrijheid binnen The Travel Club en ben vooral heel blij dat wij een eigen IATA hebben. Ik kan wel zeggen dat ik bij The Travel Club helemaal op mijn plek zit als ondernemer.” Wat Therèse zelf leuk vind om te verkopen, daarin kan ze haar klanten sturen. Hierbij werkt ze veel met vaste partners uit de business. “Op hen kan ik bouwen en veel dingen voor de klant voor elkaar krijgen. Verder shoppen? Nee, dat zal ik nooit doen. Zelf ken ik veel hoteliers in New York waar ik rechtstreeks boek. Dan regel ik leuke ‘amenities’ bij aankomst voor mijn klanten of ik zorg bijvoorbeeld voor connectingrooms, een bepaald type kussen of gevulde minibar met nèt dat speciale wijntje. Ik stel sowieso graag zelf reizen voor mijn klanten samen. Natuurlijk brengt dat een bepaald risico met zich mee, en ik ben ook wel eens gestruikeld en heb maandenlang op mijn geld moeten wachten. Maar dat hoort ook bij ondernemen. Ondernemerschap is goed nadenken. Soms vind ik dat er te licht wordt Therèse op stap in NY met The Travel Club collega’s Teun van Wel, Peter Lindhout en Pascale Meij

11 — Interview — gedacht over de functie van ZRA. Je bent écht ondernemer. Er komt van alles bij kijken en laat je ook regelmatig zien in je omgeving. Het gaat niet vanzelf. Je moet blijven investeren in jezelf en in je klanten. Zo geef ik vaak met kerst of Pasen een klein cadeautje. En als ik door ons dorp wandel naar kantoor is het vaak even babbelen met collega-ondernemers of bekenden uit het dorp.” Hoe kijk je terug op je loopbaan? “Als ik terugkijk, dan vind ik wel dat ik er keihard voor heb moeten werken. Vanaf nul moet je alles opbouwen. Ik weet niet of ik nu opnieuw, met de kennis van nu, die keuze zou maken. Maar over vijf jaar zie ik mezelf dit werk nog altijd wel doen. Ik heb zo’n fijne vaste klantenkring. Kijk, mijn werk kan ik overal doen, dus ik sluit niet uit dat we dan misschien in Portugal wonen. Portugal is, naast Amerika, een van mijn favoriete landen. Ik zie mezelf wel een paar maanden per jaar in Ermelo wonen en die andere maanden onder de Portugese zon resideren. Die wens om daar te gaan wonen met mijn partner, koester ik al veel langer. We blijven dromen hè?!” Maar er is ook een kanttekening. Het evenwicht mag anders. “Eerlijk gezegd zou ik meer balans willen in mijn leven. Nu werk ik zo’n 50 à 60 uur per week. Dat aantal uren mag best wel omlaag. Voorheen was ik zelfs 24/7 beschikbaar. Dat wil ik niet meer. Je moet als mens ook echt uit kunnen staan. Zo neem ik geen werk meer mee op vakantie, vroeger deed ik dat gerust hoor. En sinds ik twee aparte telefoons gebruik, kan ik privé en zakelijk veel beter gescheiden houden. Mijn klanten weten ook dat ze buiten mijn werktijden om alleen bij noodgevallen mogen bellen. Er is alle begrip.” Net zoals ze met een heldere kostentabel werkt. Wijzigings- en administratiekosten rekent ze door, waar klanten ook nooit een punt van maken. Ze vervolgt: “Ik ben wel van mening dat wij eens moeten ophouden met maar te communiceren over ‘niet duurder dan internet’. Hoezo? Jouw kennis en expertise, waarin je zelf tijd en geld hebt geïnvesteerd is goud waard in deze tijden. Klanten zijn écht bereid om iets extra te betalen om ontzorgd te worden.” Meet jij je aan anderen? “Je kunt gerust stellen dat ik niet naar andere ZRA’s in de markt kijk. Ik probeer écht van mijn eigen kracht uit te gaan. Natuurlijk houd ik mijn eigen cijfers bij en kijk qua winst en omzet naar mijn voorgaande jaren. Het eerste “Soms wordt er te licht gedacht over het ZRA-schap. Je bent écht ondernemer. Er komt van alles bij kijken en je moet je ook regelmatig laten zien. Het gaat niet vanzelf en investeer in je klanten”

12 — Interview — coronajaar was niet fijn, want de wereld zat potdicht en je was alleen maar druk met omboeken en regelen. Je verdiende bijna niks. Het tweede coronajaar mocht ik niet klagen. Het ging goed, je merkte dat mensen weg wilden en de reizen mochten wel wat kosten. Dit jaar, 2022, wordt mijn beste jaar ooit als ZRA. Dit kan nu al niet meer stuk. Mijn klanten maken echt kostbare reizen. Dit zijn stuk voor stuk prachtige reizen, waar ik veel tijd én liefde in steek. En wát een bizar jaar is dit ook weer; het kan nooit eens rustig gaan in de reiswereld, want na twee jaar ellende is er deze zomer ook weer veel gedoe. Zowel op Schiphol als op andere airports. Dan nog die bosbranden in Europa en ook in Yosemite National Park waar precies klanten van mij zaten. Ik heb ondertussen wel gemerkt dat de media hier dingen vaak héél groot maken. De media maken mensen vaak onnodig bang. Omdat ik naast onze partners ook veel lokale contacten heb, kan ik altijd navraag doen. Heel vaak blijkt het dan toch wel mee te vallen en komt alles uiteindelijk weer goed door goed met de klant te blijven communiceren”, eindigt Therèse. Therèse met kantoorhond Cooper

14 — Koken met — KOKEN MET NATASJA ESHUIS Onze bestemming voor deze ‘Kokenmet’ is Den Haag. Inmiddels hebben we een hele tour door Nederland gemaakt, vaakmet zijn tweeën. Elke keer is het een verassing wat zich achter de voordeur bevindt van onze gastheer of -vrouw. Hoe die voordeur er ook uitziet, we gaan steeds wegmet een gevoel vol verwondering. Hierin spelen de open persoonlijke gesprekken een belangrijke rol. Nu, ruim een jaar na de eerste ‘Kokenmet’, maken we de balans op.We concluderen dat alle personen die we hebben bezocht één passie delen: reizigers een bijzondere ervaring laten beleven. Daarnaast dragen ze een groot verantwoordelijkheidsgevoel naar de retail, de collega’s en naar de aarde in zijn geheel zelfs. Dat is bij deze zomeravond in Den Haag niet anders. Natasja & Natasja borrelen in de tuin Tekst: Natasja Hoogstede - Foto’s: Reismedia

15 — Koken met — Bij aankomst in het Statenkwartier, in onze ogen één van de mooiste wijken van de stad en gelegen op loopafstand van de haven van Scheveningen, staat onze gastvrouw al buiten. Ze regelt direct een parkeerplek voor ons via een app op haar telefoon. Gelukkig zijn er voldoende laadpalen zodat we met een vol geladen auto terug kunnen rijden. Onze gastvrouw is Natasja Eshuis, directeur van Travel Trend en NBBS Reizen. Bij binnenkomst vallen we even stil. Wat een prachtige plek die één en al reizen ademt. Dat zien we aan de inrichting en de reisboeken die her en daar als decoratie dienen door het huis. Je kunt zien aan de manier waarop haar huis is ingericht dat er goed over de dingen wordt nagedacht. Het straalt rust uit met aan de andere kant uitbundige kleurrijke kunst aan de wanden. De kleurcombinaties doen ons denken aan het Zuid-Amerikaanse land Peru, een bestemming waar Natasja warme herinneringen aan bewaart. STADSTUIN De deuren naar de stadstuin staan open en na een rondleiding door het huis nemen we daar plaats voor de borrel. Zelfs de tuin is zo ingericht dat je je direct in het buitenland waant. Natasja: “Ik woonde al in deze buurt en ben hier zelfs al een paar keer verhuisd. Toen dit huis drie jaar geleden te koop stond, heb ik lang getwijfeld om de stap te nemen. Ik vond het in eerste instantie te kostbaar, maar toen er na het overlijden van mijn moeder wat financiële ruimte ontstond, heb ik toch een bod gedaan.” Een foto van de moeder van Natasja in de hal neemt dan ook een prominente plek in. Het recept voor vanavond heeft Natasja zelf bedacht. “Ik ben echt niet zo’n keukenprinses hoor en meer van het type grote stappen snel thuis”, lacht ze. De voorbereidingen voor het menu van vanavond zijn al getroffen en de keuken oogt opgeruimd, alles is onder controle. Er is hier sprake van orde en structuur. Dat zien we ook terug aan de goed gevulde boekenkast in de voorkamer. Alle boeken staan netjes geordend en gesorteerd bij de juiste schrijver. HET MENU - Voor bij de borrel in de tuin een plank met olijven, ansjovis gemarineerd in pittige saus, tomaatjes en komkommer om te dippen in humus. - Het hoofdgerecht uit de oven bestond uit verse kabeljauw gevuld met pesto gelegen op een bedje van courgette vooraf geblancheerd in groentebouillon en ruim belegd met tomaat, vergezeld met een bolletje rijst. - Als dessert een schaaltje yoghurtijs versierd met bramen en bessen.

16 HOE HET OOIT BEGON Na haar studie aan het NTHV heeft Natasja zeven jaar als productmanager gewerkt bij EF-talenreizen. Als kind ging zij vaak met deze reisorganisatie op reis. “Supergaaf vond ik dat. Deze reizen zijn absoluut beeldend en vormend voor mijn persoonlijkheid geweest. Na een aantal jaar bij EF-talenreizen te hebben gewerkt, wilde ik wel verder kijken wat er nog meer in de wereld is. Ik heb toen een sollicitatiebrief gestuurd naar Travel Trend, maar werd niet aangenomen want ik bleek te zwaar voor de betreffende functie.” Niet veel later kwam er een plek vrij als productmanager Caribbean en Afrika en die kans pakte Natasja. “Ik groeide al snel door naar brandmanager en niet veel later naar een soort adjunct-directeur onder Marc van Amsterdam, die verantwoordelijk was voor Sunair en Travel Trend in de periode dat beide merken onder de Nederlandse tak van MyTravel vielen. Ik voelde wel dat ik zelf op een moment de Travel Trend pet op zou krijgen, want Marc en Jan-Bert waren destijds bezig met een management buy-out van Sunair. Toen in 2006 de financieel — Koken met — De inrichting in het huis van Natasja ademt reizen

17 directeur van Travel Trend verongelukte heeft mijn huidige compagnon de aandelen van de weduwe gekocht. Samen besloten wij dat ik de juiste persoon was om het bedrijf verder te leiden en ik kreeg een aandeel van 51 procent in het bedrijf. Dat kenmerkt mijn leven. Ik sta op een kruispunt en krijg bijzondere kansen op mijn pad.” OPERATIONELE ZAKEN Wanneer Natasja in het kort toelicht hoe een werkweek voor haar eruit ziet, lijkt deze ook volgens een vaste structuur te verlopen. Dit blijkt in de huidige praktijk anders te zijn. Het personeelstekort speelt ook haar parten en dat betekent dat ze zelf tijdelijk een hoop operationele zaken oppakt. We vragen haar wat haar opvalt nu ze dichter als voorheen aan de operationele kant zit. “Dat wij fantastische reizen hebben”, lacht Natasja. “Verder wil ik weten welke bestemmingen het goed doen. Hoe is de werkdruk op de afdelingen, met welke vragen lopen de emailboxen vol en hoeveel offerteaanvragen zitten daarbij. Dat wil ik weten. Door die informatie te delen kweek je goed begrip tussen de afdelingen onderling. Onze backoffice heeft het de laatste weken superdruk gehad, dan roep ik hulp in van medewerkers van de productafdeling om te ondersteunen.” — Koken met — De gedekte tafel met het hoofdgerecht van de avond

18 De werkdruk ligt op het moment erg hoog, wat voor een rol speel jij daarin? “Ik wil gewoon een goede werkgever zijn maar doe echt niet alles volgens het boekje. Met name het weer opstarten na de coronaperiode vraagt veel van mijn mensen. Het kost meer tijd om offertes te maken en boekingen akkoord te krijgen, want er is in de zomermaanden een grote druk geweest op de beschikbaarheid van vluchten, huurauto’s en accommodaties. Daarnaast zijn de prijzen snel gestegen en hebben onze partners op de bestemmingen ook nog geen optimale personele bezetting. Alle dossiers gaan daarom veel vaker door onze handen dan in een normaal jaar. En natuurlijk weten mijn collega’s dat ze tijd krijgen om te herstellen als uiteindelijk de drukte klaar is. We sparren met elkaar en dat doe ik graag met de twee managers van reserveringen. Er komt veel creativiteit van die afdeling. Natuurlijk kan ik niet meteen vandaag met al die ideeën iets, maar alles moet gezegd kunnen worden en sommige goede ideeën liggen gewoon wat langer op de plank. Ik wil altijd bereikbaar zijn voor mensen die mij nodig hebben. Iedereen kan mijn kantoor binnenlopen.” — Koken met — In de keuken wordt druk gewerkt aan het menu van vanavond

19 Hoe houd je het voor jezelf leuk? “Ik schrijf graag. Schrijven is voor mij echt een feestje. Bij alles wat bij mijn functie hoort en waar ik graag de verantwoording voor neem, is het schrijven een traktatie. Op vrijdag neem ik daar de tijd voor en is het een timeout moment voor mezelf. Daar moet ik voor terugschakelen van versnelling 6 naar 5 naar 4. Schrijven is mijn beloning voor wat ik van de maandag tot de donderdag heb gedaan, want je kunt altijd wel door blijven werken maar je moet jezelf ook iets leuks gunnen. Soms heb ik geen inspiratie, maar zodra mijn vingers boven dat toetsenbord hangen, gaat het vloeien.” Wat maakt Travel Trend uniek ten opzichte van andere reisaanbieders? “Bij Travel Trend hebben wij veel repeaters, die een bepaalde levenscyclus doormaken. Zo blijven er altijd bestemmingen die aansluiten bij een levensfase van de klant.”Met andere woorden; de markt is zo dynamisch, dat je de klant aan de hand neemt van continent naar continent, om ze steeds door hun levensloop heen andere ervaringen op te laten doen? “Dat is een mooie romantische afspiegeling”, zegt Natasja met pretogen. “Een geautomatiseerd product is prima, maar onze klanten willen het net een beetje anders. Die gaan niet recht toe recht aan naar Amerika, want die hebben bijvoorbeeld een dochter die in San Francisco stage loopt en ook een stukje mee wil reizen.” Dat maakt het werk een stuk complexer en daar komen veel handmatige handelingen bij te pas. “Dat kunnen alleen maar maatwerkspecialisten. Er zijn namelijk steeds meer reizigers die iets bijzonders willen. Die hebben ergens iets gelezen of gehoord dat niet past in een standaardreis. Dat kunnen wij wel boetseren naar de wensen van de klant en dat zal altijd zo blijven.” Wat is jouw favoriete bestemming? “Dat is een beetje fluïde, maar Alaska vind ik heel bijzonder.” — Koken met — “Er zullen altijd bestemmingen zijn die aansluiten bij een levensfase van de klant”

20 Is dat een bestemming die het meeste bij je is blijven hangen? “Nee dat niet, maar wel waar ik op het moment de meeste behoefte aan heb. Ik ben nu in de natuurstand, zoek rust. Verder heb ik al heel lang Namibië op mijn lijstje staan. Rondreizen met zo’n auto met een daktent. En Chili, ook fantastisch en aan het twee maanden solo backpacken door Peru en Bolivia bewaar ik ook mooie herinneringen. En dan vergeet ik nog de gorilla trekking door Rwanda.” Reis je graag alleen? “Soms wel, maar andere momenten ook graag samen met iemand. Er zijn reizen die ik liever alleen maak, maar naar Namibië niet. Ik zou maar een lekke band krijgen onderweg.” SAMENWERKEN ALS PARTNERS We gaan verder met het dessert: yoghurtijs en vers fruit. Ondertussen praten we verder over de branche. Natasja geeft aan dat er tegenwoordig meer begrip is tussen touroperators, — Koken met —

21 reisagenten en andere partners. “Inmiddels realiseren we ons dat corona iets mondiaals is en dat we daar mee moeten dealen. Het valt me op dat we meer als partner samenwerken. Daarbij denk ik direct aan United Airlines, zij hebben werkelijk alle problemen met geannuleerde vluchten aangepakt. Elke PNR is opgelost en gewoon door elkaar te willen helpen. Dat is allemaal in goed overleg gegaan, waardoor wij geen één boeking hebben moeten annuleren. En zo moet het zijn, dat we gezamenlijk proberen om die klant fatsoenlijk op zijn bestemming te krijgen.” We sluiten de avond af met een kop thee en stuk chocolade voordat we weer terugrijden naar huis. Natasja vertelt dat ze eens in de twee weken naar haar vader in Drenthe rijdt. “Natuurlijk is het een lange rit en vraagt het energie.” Luister je tijdens het rijden naar een podcast? “Nee, ik ben gewoon stil, want het geeft mij gelegenheid om mijn hoofd leeg te maken. Als ik dan aankom rijden in het dorp van mijn vader geniet ik van de mooie tuinen, zie ik veulentjes, trek ik de natuur in en ga ik besjes plukken bij de buren. Ik ga graag naar mijn vader, hij heeft de basis gelegd waardoor ik mij kon ontwikkelen tot wie ik nu ben.” — Koken met — “En zo moet het zijn, dat we gezamenlijk proberen om die klant fatsoenlijk op zijn bestemming te krijgen”

22 Jamaica September 2022 #13 INTERVIEW F1-PITREPORTER STÉPHANE KOX ONTWAKEN IN EEN SENSUELE ESCAPEROOM 48 UUR IN GROEN LONDEN OP AVONTUUR IN TURKIJE TRIPTALK.NL / €7,95 8 719325 841732 0 1 3 2 2 Backpacken door vriendelijk VIETNAM De driftige peuter van de Atlantische Oceaan GRAN CANARIA BP “YAH MAN, MOET JE DOEN” RELAXEN OP Tijdelijk Kennismakingstarief Ga naar Triptalk.nl/triptalk-magazine/

23 2 nummers Triptalk magaz ine Hierna maandelijks opzegbaar Van e 15,85 voor e 11,50

24 — Column — Op weg naar Zuid-Frankrijk veranderden mijn EV en ik binnen een week in ‘sneaky fuckers’. Deze term komt van evolutionair bioloog John Maynard Smith. De bioloog doelde op de ondergeschikte mannetjes in de natuur, die wanhopig gebruik maken van de miniemste kansen om ook eens te kunnen paren. Moi en mijn EV bijvoorbeeld, in de laadpalenwoestijn van de Ardèche. Het was zomer 2022: een desperate elektrische rijder in een republiek vol stinkende benzinepompen. Wanneer mannetjes met een lage status onvoldoende toegang krijgen tot de elektrische laadpalen, zullen ze op slinkse wijze proberen hun doel te bereiken. De technische term voor dit gedrag is kleptogamie, een woord afgeleid van het Griekse klepto (‘stelen’) en gamos ‘huwelijk’. Dagblad de Telegraaf had het deze zomer voor het eerst in de smiezen. Een redacteur - smachtend naar een primeurtje - had lukraak een handvol Franse campings gebeld met de vraag of ze last hadden van vierwielige stroomstelers. “Nou u het vraagt, dat soort mensen zijn bij ons gesignaleerd”, was de respons. Wanneer de schemer als grijs water de campinggronden vulde, slopen de EV’s met hun baasje naar het sanitairgebouw, om aldaar met hun lange snoeren de stopcontacten leeg te slurpen. DRENKELING IN DE OCEAAN Heb begrip. Als novice EV-rijder in Frankrijk werd ik obsessief-hysterisch van de laadpaalzenuwen. Ik droomde ’s nachts van laadpalen, ik vloekte en tierde laadpaal. Overdag voelde ik me een drenkeling in de oceaan, die in plaats van zoet water naar werkende laadpalen snoof. We waren tot de tanden gewapend, met 15 verschillende laadpassen en 30 laad-appjes op de mobiel. Mijn trouwe reisgenoot gaf via Waze en Maps de marsorders: “Laadpaal op tien over twee”. HARRI THEIRLYNCK: HA! OP ELEKTRISCHE VAKANTIE We hadden al een elektrische tandenborstel, dus de stap naar een elektrische auto was niet groot. Ik had geen idee dat de elektrische auto (EV) mijn vakantieleven drastisch zou beïnvloeden.

25 — Column — Een laadpaal-eldorado ziet er aldus uit: minimaal zes Fastned-, Ionity- of Teslapalen op een rij, waarvan de helft vrij is en werkt. De werkelijkheid was vaak: 3 bezet, 2 kapot. EV-GELUK IS: een stopcontact aan je vakantiehuis of Airbnb, vanwaar je zonder gezeur een snoertje naar je auto kunt trekken. Oké, noem het sneaky fucken, maar je laadt op reis toch ook je scheerapparaat en je laptop op? TALRIJKE VOORDELEN Zijn er ook voordelen?, vraagt u zich af. Jawel, talrijke. Nooit meer op stresstest bij een stinkende benzinepomp. Smooth rijden, alsof je op een vliegend tapijtje boven de tolweg zeilt. Keihard invoegen en inhalen. Een duurzame smoel trekken bij elk stoplicht en vervolgens wegspurten als een cheeta. Met een beetje geluk tot 60 procent goedkoper tanken dan je fossiele broer of zus. Ach, waar hebben we het over. Binnen nu en 15 jaar rijden we allemaal stekker. Laadpaalstations worden groene lusthoven, waar je 30 minuten laadtijd op hoogst creatieve wijze invult. Yogamatjes naast de pompen. Ayurveda massage en mindfulness mini-workshops naast klaterende beekjes. 30 minutenbistro’s met natuurwijnen. Laadpaalspeeddating. Korte lezingen om een beter mens te worden. Nooit meer de geur van diesel of kerosine in je neus. Ik waarschuw Emmanuel Macron voor de laatste keer. Plemp je land vol laadpalen. Anders wordt het volgend jaar Duitsland. Harri Theirlynck

26 — Advertorial — REISPROFESSIONAL, WIJ ZOEKEN JOU! ‘De reisbranche is de mooiste branche die er is. En het vak van zra is het mooiste vak binnen de reisbranche ‘. Sluit je nu aan bij de grootste, meest ondernemende club en snelst groeiende franchiseketen van Nederland. VRIJHEID IN ONDERNEMERSCHAP Wij bieden goede reisadviseurs de kans om het vak van zra succesvol uit te voeren. En jij bepaalt helemaal zelf wie en waar je boekt: via touroperators, beddenbanken, DMC’s of rechtstreeks. Vrijheid in ondernemerschap staat bij ons hoog in het vaandel. Alleen wanneer je jezelf kan zijn, kan je succesvol ondernemen. VERDIENMODEL Dankzij het volume van onze keten beschikken wij over uitstekende commissie- en bonusafspraken waar elke zra van profiteert. Bij ons behoudt de zra de volledige commissie over reizen, autohuur, verzekeringen, extra’s etc. Ook de reisbureaukosten die bij de klant in rekening worden gebracht, zijn volledig voor de zra. Per boeking geldt een vaste afdracht. ONZE FRANCHISEFORMULES Voor eenieder hebben wij een geschikte formule. Met ruim 400 aangesloten zra’s verdeeld over diverse formules is er altijd één die bij jou past. VOOR ZELFSTANDIG REISADVISEURS (ZRA’S) - The Travel Club, YourTravel, The Travel Company: voor de ervaren allrounder - The Travel Club Business en YourTravel Business: voor de zakelijke reisexpert - The Travel Club Groups & Incentives: voor de organisatorische duizendpoot - United Travel: voor de specialist met eigen identiteit en huisstijl - HolidayPlanners: voor de startende ondernemer zonder ervaring VOOR REISBUREAUS - ZRB (zelfstandig reisbureau): voor de zelfstandige reisondernemer met een

— Advertorial — reisbureau (soft franchise) - The Travel Company: voor de snelle starter, ervaren reisondernemer (hard franchise) VOOR REISBRANCHE HERINTREDERS - Reisambassadeurs: promoter van ‘reizen en het boeken van reizen’ WAAROM BIJ ONS AANSLUITEN? Naast de vrijheid in ondernemen en het uitstekende businessmodel zijn we transparant en innovatief. We beschikken over een uitgebreid intranet en forum voor het delen van kennis en informatie én het versterken van de onderlinge betrokkenheid. Je ontvang ondersteuning door het hoofdkantoor naar wens en behoefte. Ook organiseren we trainingen, brainstormsessies, productpresentaties, studiereizen, workshops en op z’n tijd een gezellig feest. Dit alles om jouw kans op succes te vergroten. STARTEN ALS REISONDERNEMER Voor een blijvend succesvolle toekomst in de reisbranche start je bij ons. Ben jij gedreven, een doorzetter en een ambitieuze ondernemer met jarenlange ervaring in de reisbranche? Dan zoeken we jou! Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten, neem dan vrijblijvend contact op met Martine de Knoop. T. 06-11588358 E. [email protected] Elke aanvraag wordt vanzelfsprekend discreet behandeld. www.thetravelclub.nl www.travelcompany.nl www.yourtravel.nl www.holidayplanners.nl www.unitedtravel.nl www.reisonderneming.nl

FareFinder, de vluchtboekingstool voor Touroperators en Reisagenten Speciale touroperator tarieven op meer dan 25 airlines KLM NDC Touroperator tarieven Wijzigen & Annuleren definitieve boekingen Opvragen e-tickets en facturen Koppelingen met Site Spirit, BAS en TravelNote Eenvoudig optieboekingen maken Specialistische reserverings en groepenafdeling 24 / 7 noodnummer Uniting travel and technology www.airtrade.com

29 — Interview — Tekst: Klaas-Jan van Woerkom - Foto’s: Reismedia en Royal Jordanian Royal Jordanian Airlines gooit het over een andere boeg. Na jaren van focus op kostenbesparingen wil de luchtvaartmaatschappij weer groeien. “Amman moet dé hub worden voor vluchten naar het Nabije Oosten”, zegt CCO KarimMakhlouf. “Daar horen meer bestemmingen en een nieuwe vloot bij.” ROYAL JORDANIAN AIRLINES GOOIT HET ROER OM AMMAN ALS KNOOPPUNT VOOR NABIJE OOSTEN Eén van de Boeing 787’s promoot Petra als bestemming

30 — Interview — De commercieel topman is vastberaden. “We gaan een compleet andere koers vliegen”, zegt Makhlouf als we hem spreken op een zonnig terras in Amsterdam. De Duitser van Tunesische afkomst werd een jaar geleden aangetrokken als dé commerciële man die van Royal Jordanian weer een luchtvaartmaatschappij van formaat moet maken, inclusief de bijbehorende omzet en passagiersaantallen. Makhlouf kent wat dat betreft het klappen van de zweep; hij werkt al ruim 28 jaar in de luchtvaartsector, voornamelijk in hoge commerciële functies. Op zijn curriculum vitae prijken namen als Lufthansa, Germanwings, Hapag-Lloyd Express, SkyEurope, Malèv, Gulf Air en Saudi Gulf Airlines. Zijn nieuwe werkgever Royal Jordanian bestaat sinds 1963 en werd in 2007 geprivatiseerd. Sinds die tijd wisselen winstgevende en verlieslijdende jaren elkaar af. In 2017 werd de Duitse luchtvaartveteraan Stefan Pichler aangesteld als CEO om orde op zaken te stellen. Dat lukte goed: al meteen in het jaar van zijn aantreden werd voor het eerst weer winst gemaakt. In 2020 ging hij met pensioen, waarna Samer Majali in maart 2021 het roer overnam. “Onder Stefan Pichler heeft Royal Jordanian belangrijke stappen gezet om weer gezond te worden. Maar door de focus op kostenbesparing was er de afgelopen jaren te weinig aandacht voor uitbreiding, terwijl onze CCO Karim Makhlouf

— Interview — concurrenten niet stil hebben gezeten”, stelt Makhlouf. Hij doelt daarmee op de opkomst van prijsvechter als Air Arabia, Flydubai en Ryanair, die ook Amman hebben ontdekt. Daarnaast zijn giganten als Emirates, Qatar Airways en Turkish Airlines vaste gast op de hoofdstedelijke luchthaven van Jordanië. De kersverse CCO wil zich niet langer de kaas van het brood laten eten, en formuleerde daarom een actieplan voor de komende vijf jaar. DRIE PIJLERS Als eerste punt stond de keuze tussen een lowcost-model of een fullservice-concept op het lijstje van Makhlouf. “Het was niet helder welke identiteit we wilden hebben. Nu is er een einde aan die onduidelijkheid: we willen een maatschappij zijn die een uitgebreid product biedt. Met Economy en Business Class in elk toestel.” Het ultieme doel van de commercieel topman is om van Royal Jordanian de ‘preferred airline’ te maken voor Jordanië en de Levant, zoals de wijde regio rond het Arabische land wordt genoemd. Om dat te bewerkstelligen steunt het plan van Makhlouf op drie pijlers. “De eerste is: focus op toerisme. Dat is een belangrijke inkomstenbron voor Jordanië, dat in tegenstelling tot de Golfstaten niet over olie of gas beschikt. De tweede pijler is het uitbouwen van Amman Airport tot hub voor de Levant én tussen oost en west. In vroeger tijden, toen de grote Golfcarriers nog niet bestonden, oogstte Royal Jordanian successen met transitvervoer. Dat moeten we nu weer gaan doen. Ten derde moeten omzet en passagiersaantallen groeien.” Te beginnen met dat laatste: Makhlouf wil binnen vijf jaar groeien naar zeven miljoen vervoerde passagiers per jaar, ruim vier miljoen meer dan nu. “Daarvan moeten er minstens twee miljoen toeristen zijn die Jordanië willen bezoeken en 3,5 miljoen moeten er via Amman overstappen op vluchten naar andere bestemmingen.” “Binnen vijf jaar twee keer zoveel routes en vliegtuigen”

32 — Interview — Om de gewenste groei van het aantal passagiers te realiseren moeten het netwerk en de vloot binnen afzienbare tijd flink worden uitgebreid. Ook die plannen heeft Makhlouf op papier. “Het aantal bestemmingen moet worden verdubbeld, net als de vloot.” Er staan daarom maar liefst dertig namen op de lijst van geplande en gewenste nieuwe routes. “Recent hebben we Lyon, Milaan en Toronto aan ons netwerk toegevoegd, maar er volgen nog veel meer bestemmingen.” Zo moeten op termijn Dallas en Washington in de dienstregeling worden opgenomen. Het meest opvallend zijn echter de groeiplannen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. “Wat Europa betreft: we gaan zo goed als zeker richting Manchester en opnieuw naar Brussel vliegen. Voor die bestemmingen leggen we de laatste hand aan de businesscases. In Afrika staan Alexandrië, Benghazi, Khartoem, Luxor, Sharm-el-Sheikh en Tripoli concreet in de planning.”Op de Europese shortlist staan verder Birmingham, Dublin, Kiev, Marseille, Nice en Stockholm. Daarnaast heeft Makhlouf ook Düsseldorf op het oog, dat net als Brussel een interessant vertrekpunt is voor Nederlanders. “Die zien we uiteraard graag terug op onze Schiphol-vluchten, maar gezien de onlangs aangekondigde capaciteitsrestricties acht ik de kans klein dat we daar van vier vluchten per week naar een dagelijkse verbinding kunnen groeien, helaas. Dat is één van de redenen om hen extra De A320-serie moet worden vervangen

33 — Interview — keuzes aan te bieden.”De meeste gewenste bestemmingen voor de komende jaren liggen ‘in de regio’, zoals Makhlouf eigenlijk alles omschrijft wat binnen twee tot drie uur vliegen ligt. Aden, Aleppo, Antalya, Bodrum, Damascus, Izmir, Manama, Muscat, Sanaa en Tabuk hebben volgens hem allemaal potentie, mits landen als Jemen en Syrië veilig aangevlogen kunnen worden. VLOOTVERNIEUWING EN -UITBREIDING Om invulling te geven aan de expansiedrift moet de het aantal vliegtuigen binnen afzienbare tijd groeien. De passagiersvloot van Royal Jordanian bestaat op dit moment uit 23 vliegtuigen. Voor de korte afstand wordt gebruik gemaakt van de Embraer 175 en 195, op middellange routes wordt er gevlogen met de Airbus A319, A320 en A321 en voor verre vluchten heeft de luchtvaartmaatschappij de Boeing 787-8 Dreamliner ter beschikking. In de strategie die Makhlouf heeft uitgestippeld wordt de huidige vloot niet alleen vernieuwd, maar ook uitgebreid. “De oudste Airbus is inmiddels zeventien jaar oud, de jongste een jaar of tien. Economisch gezien is het nu een goed moment om met nieuwe toestellen te gaan vliegen.” Het is de bedoeling dat er zeer binnenkort een beslissing wordt genomen over de vlootvervanging. Airbus lijkt daarvoor met de A220 en de A320neo-serie de beste papieren te hebben. Daarvan zouden er dertig tot veertig “Meer focus op toeristen en overstappers”

34 — Interview — nodig zijn. “Over een paar weken kan ik meer zeggen, nu nog niet.” Het doel is in elk geval om zuiniger en stiller te kunnen opereren. Voor de lange afstand zijn eveneens meer vliegtuigen nodig. “Het plan is om vier extra Dreamliners aan te schaffen, zodat we daar straks elf exemplaren van hebben.”De Boeing 787’s voeren overigens niet alleen vluchten naar Noord-Amerika en Azië uit, maar worden ook ingezet richting Londen, Dubai en Parijs. Incidenteel komen de Dreamliners naar Schiphol. “Meestal in het najaar, op dagen dat er vanwege vakanties extra vraag is.” Uiteindelijk moet de passagiersvloot over vijf jaar zijn gegroeid van vier naar twaalf vliegtuigen voor de korte afstand, van twaalf naar twintig voor middellange routes en elf voor verre vluchten. JORDANIË PROMOTEN Om Jordanië als bestemming in Nederland te promoten startte Royal Jordanian onlangs een samenwerking met het verkeersbureau van Jordanië, de Jordan Tourism Board (JTB). “Via hen willen we reisagenten en touroperators enthousiasmeren om ons land te gaan verkopen. Niet alleen als eindbestemming, maar ook in combinatie met andere landen, zoals Israël of Dubai.”Volgens Makhlouf moet Jordanië meer reclame maken. “Niet alleen voor bekende plekken als Aqaba, de Dode Zee en Petra, maar ook voor andere gebieden. Het land heeft vanalles te bieden op het gebied van natuur, cultuur en historie.” Royal Jordanian biedt Economy en Business Class

BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE NAAR AMERIKA IN ONS BOEKINGSSYSTEEM FTI360 Met FTI360 bieden wij de mogelijkheid om reizen eenvoudig samen te stellen. Afhankelijk van de bestemming zijn er verschillende mogelijkheden, zoals de vrijheid om rondreizen volledig naar wens in te richten of met bijvoorbeeld een strandverlenging. VOORDEEL DRIEVOUDIG BOEK MET

36 SANDRADEMOOR GAATTERUG INDETIJD IN CUBA AUGUSTUS 2022 MAGAZINE Nr 46 Marielle Henzen op reis naar Bali: Het Ibiza van het Verre Oosten MINKE SMITS NATWAALF JAARTERUG IN NAMIBIË Reisprofessional op reis

SPECIAL: REISPROFESSIONAL OP REIS De zomervakantie is in volle gang en Nederlanders trekken massaal ons land uit om te genieten van een welverdiende vakantie. Voor wat nieuwe reisinspiratie staat deze uitgave van het Reisbizz Magazine, net als de vorige uitgave, in het teken van reisprofessionals op reis. Deze keer nemen we je mee naar Bali, Namibië en Cuba. TravelTeam Oss eigenaresse Mariëlle Henzen maakte met een overgebleven voucher met haar gezin een mooie reis naar Bali. De klant was inmiddels terugbetaald voor een villa met butlerservice, maar de voucher kon niet worden doorverkocht. Met een grote lach op haar gezicht deed Mariëlle thuis de mededeling: “Dit jaar geen discussie over een reisbestemming, we gaan naar Bali!” Travel Counsellor Minke Smits-Steintjes keerde na twaalf jaar terug naar het voor haar zo speciale land Namibië. De vorige keer dat Minke hier was, werd zij door haar - toen nog - vriend ten huwelijk gevraagd op de Spitzkoppe. Ook deze keer mag een bezoek aan de berg niet ontbreken. Sandra de Moor, reisexpert bij Reisgraag.nl, boekte samen met haar collega Gina een negendaagse fly-drive naar Cuba om met eigen ogen te zien wat dit land allemaal te bieden heeft. Cuba is een veelgevraagde bestemming voor offerte-aanvragen en ook op Sandra haar verlanglijstje stond het land hoog. In haar reisverslag lees je alles over hun avonturen.

werkenbi jvcktravel .nl | 06 393 560 49 | [email protected] jvcktravel .nl Nooit meer naar kantoor Of je nou in het hoge noorden of het diepe zuiden van Nederland woont, aan de Zeeuwse kust of de Duitse grens, als ervaren Business Travel Consultant kun je 100% op afstand werken bij VCK Travel. Kijk op werkenbijvcktravel.nl/remote/ dan hoef jij straks nooit meer naar kantoor. "Wil je meer weten over de voorwaarden om bij ons 100% op afstand te mogen werken? Neem dan contact met me op, en ik vertel je graag meer." van Nynke Kootstra, HR

39 — Reisprofessional op reis — ‘Elk nadeel heeft z’n voordeel’, zei een wijs man ooit. TravelTeamOss boekt veel samengestelde reizen en zodoende bleef er uiteindelijk een voucher over van een villa met butlerservice op Bali waarbij de klant inmiddels uitbetaald was, maar de voucher niet meer doorverkocht kon worden. Met een grote glimlach op haar gezicht kwamTravelTeam eigenaresse Mariëlle Henzen dan ook thuis met de mededeling: “Dit jaar geen discussie over een reisbestemming, we gaan naar Bali!” MARIËLLE HENZEN OP REIS NAAR BALI: HET IBIZA VAN HET VERRE OOSTEN Tekst en foto’s: Mariëlle Henzen ‘Floating sunset’ in de villa. Onder het genot van heerlijke hapjes en cocktails de zon zien zaken over de rijstvelden

40 — Reisprofessional op reis — Het leuke van Bali is dat de afstanden niet groot zijn en het vervoer heel erg makkelijk te regelen is met chauffeurs die je per traject regelt of met een ‘Gojek’, de Uber van Bali, die je zelfs op scooters vervoeren. Combinaties maken van verschillende leuke plaatsen is dan ook a piece of cake. Na aankomst stondWayan al op ons te wachten, voormalig tourleader van een agentschap, die inmiddels een aantal jaren voor zichzelf werkt. Via mijn collega Joey heb ik zijn 06-nummer gekregen en ging hij onze eerste transfer van Denpasar Airport naar Tumbu verzorgen. Een zeer vriendelijke man die ons direct ook interessante verhalen over zijn eiland ging vertellen, waardoor de rit korter leek dan hij was. Na een rit van zo’n dikke twee uur (over een afstand van 62 km) arriveerden we bij het villa complex. We werden verwelkomd door een hele vriendelijke dame die een prachtige bloemenketting, een koud doekje en gekoeld drankje voor ons klaar had staan, waarna we aansluitend naar onze villa werden begeleid. Nu hoor ik je denken “Wat jammer dat je hier ’s avonds aankomt”, maar het tegenovergestelde was het geval: een halfopen villa die volledig verlicht werd. Ook het zwembad en de slaapkamers waren voorzien van sfeerverlichting. Een waar walhalla kan ik je vertellen. Na een korte uitleg over het ‘butler-concept’ bestelden we alvast ons ontbijt voor de De villa; woon-/leefgedeelte is allemaal open. Slaapkamers zijn afgesloten met airco

41 — Reisprofessional op reis — volgende ochtend en kwamen we nog even bij van de reis met een drankje. BUTLER SERVICE En dan maak je ’s ochtends je schuifpui open met uitzicht over de rijstvelden, ruik je de koffie en de gebakken eieren, omdat onze butler inmiddels al druk in de weer was met ons ontbijtje. Wat een luxe om in je eigen villa aan een grote tafel met z’n viertjes te kunnen eten. Met vogelgeluiden om je heen in plaats van kletterend bestek in een eetzaal. We voelden ons wel een beetje bezwaard, want hé, we zijn thuis niet gewend aan een butler die alles regelt. Nadat ik zo’n drie keer geprobeerd had zelf een drankje in te schenken, waarbij ze het telkens van me overnam en me wegstuurde uit haar keuken, was ik ervan overtuigd dat dit nu eenmaal zo werkte en ben ik er alleen nog maar volop van gaan genieten. Iedere avond gaven we door wat we de andere dag wilden eten voor ontbijt, lunch en diner (menukaart) en er lag een map met allerlei excursies die we via de butler reserveerden. Deze eerste week - in het meer oorspronkelijke deel van Bali - wilden we dan ook echt benutten om erop uit te gaan. We maakten dagtrips met privéchauffeur naar de Besakihtempel, de Lempuyang tempel (stairway to heaven), ‘Holy priest’ en handlees ceremonie

Geniet van o.a. wifi en individueel inflight entertainment aan boord van onze comfortabele B787-Dreamliner. U heeft de keuze uit Economy Class (Main Cabin), Main Cabin Extra, Premium Economy en Business Class vanaf Schiphol. *Betreft voorgenomen zomer 2022 schema. Alle schema’s zijn onder voorbehoud van wijziging. American Airlines en de Flight Symbol zijn merken van American Airlines, Inc. oneworld is een merk van de oneworld Alliance. © 2021 American Airlines, Inc. Alle rechten voorbehouden. Dagelijkse en non-stop vluchten naar Philadelphia en Dallas/Fort Worth*

43 — Reisprofessional op reis — het Waterpaleis en hebben tussentijds geluncht bij een prachtig Balinees restaurant. We zijn ook een dag op pad geweest om een regenwoud te bezoeken met een prachtige waterval, naar een biologische bijen- en Luwak koffie farm. Daarnaast hebben we onze handen laten lezen door een priester met een volledige ceremonie en in de villa lieten we ons uitgebreid masseren en scrubben. Een heerlijke week waarbij we konden klimatiseren, tot rust komen en genieten van alle pracht die Noordoost-Bali te bieden heeft. NUSA LEMBONGAN Na deze week zijn wij wederom met een privé transfer naar Sanur gebracht om de fast ferry naar Nusa Lembongan te pakken. Nusa Lembongan is een klein paradijselijk eilandje net onder Bali. Je hebt er prachtige strandjes, ruige kliffen en er wordt volop gesurft. Ook het snorkelen of duiken met manta rays is een aanrader. Het eilandje is maar acht vierkante kilometer groot en bijna iedereen huurt dan ook een Zonsondergang aan zee is bij Single Fin in Uluwatu

44 — Reisprofessional op reis — scooter. Via de yellow bridge kun je op het grotere eiland Nusa Ceningan komen. We verbleven er twee nachten in een houten huis op palen, direct aan zee met buitendouche. Achteraf hadden we hier nog best twee nachtjes langer willen verblijven, een waar paradijsje. ULUWATA Na Nusa Lemongan was Uluwatu aan de beurt. De magische surfspot van Bali wordt veel bezocht door Australische surfers, maar is ook bekend van de Uluwatu tempel met zijn waanzinnige zonsondergang. Veel kleine hippe eet- en koffietentjes, maar hier zijn ook toprestaurants te vinden. Er heerst een heerlijke vibe waar je snel aan went. Ook hier verbleven we twee nachten. CANGGU Als laatste stop planden we Canggu. Voor vier nachten wilden we “de meest hippe bestemming van Bali”meemaken. Wat ooit een slaperig surfdorpje was, is nu een verzameling van hippe restaurants, bars, beach clubs en boutique winkels. Je gaat hier niet naartoe om het oorspronkelijke Bali te ontdekken. Je gaat vooral voor de lifestyle van gezond en lekker eten, shopsessies, leuke feestjes, surfen (minder hoge golven dan Uluwatu, dus top voor een Rijstterrassen bij Ubud

45 — Reisprofessional op reis — beginner) en de prachtige beach clubs. Voor ons was het een perfect einde van onze trip. UBUD Vanuit Canggu zijn wij overigens samen met onze chauffeur Wayan nog één dagje naar Ubud geweest, wat op een uur en kwartier rijden ligt. Hij heeft ons een hele dag op tour genomen, waarbij we de rijstterrassen, Ubud centrum en de Tegenungan watervallen bezocht hebben. CONCLUSIE: BALI IS EIGENLIJK HET IBIZA VAN HET VERRE OOSTEN! De hindoestaanse cultuur zorgt voor een vriendelijke en relaxte bevolking, een beetje te vergelijken met het hippie-achtige van Ibiza. Daarnaast heeft het mooie betaalbare villa’s, leuke boutique hotels, hippe eet- en drinkgelegenheden en prachtige beach clubs. Voor mij na 28 jaar niet op Bali te zijn geweest een echte eyeopener. Het is een stukje verder vliegen, maar je krijgt vijf keer meer waar voor je geld. “Het is een stukje verder vliegen, maar je krijgt vijf keer meer waard voor je geld” ‘Stairway to Heaven’ bij de Lempunyang tempel La Brisa in Canggu

Rechtstreekse en dagelijkse vluchten vanuit Amsterdam naar Canada : Amsterdam > Toronto 4 vluchten/week NIEUW IN 2022 Amsterdam > Montréal 3 vluchten/week Doorverbindingen vanuit/naar : Québec, Calgary, Vancouver Reserveringen via GDS [email protected] | 00800 872 672 84 (gratis) Airbus A321neoLR De groenste in zijn categorie airtransat.nl Tijd voor nieuwe reisbelevingen in Canada

47 — Reisprofessional op reis — Na twaalf jaar keerde Travel Counsellor Minke Smits-Steintjes terug in Namibië. De vorige keer zat Minke met tranen over haar wangen in het vliegtuig terug naar huis omdat ze eigenlijk niet weg wilde. De verwachtingen waren dus hoog. In Reisbizz Magazine doet Minke verslag van de reis. MINKE SMITS-STEINTJES NA TWAALF JAAR TERUG IN NAMIBIË Tekst en foto’s: Minke Smits-Steintjes 'NAMIBIË ZIT ÉN BLIJFT IN MIJN HART' Minke op een voor haar bijzondere plek, Spitzkoppe

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=