Reisbizz

NATASJA&NATASJAOVEROPLOPENDEWACHTTIJDEN AUGUSTUS 2022 MAGAZINE Nr 47 Amanda Peijters zet volledige focus in op reisbureau NOORD-AMERIKASPECIAL PROBLEMEN OP SCHIPHOL NOG LANG NIET OPGELOST

2 — Voorwoord — De vakanties in Nederland lopen op z’n einde. De scholen in regio Midden zijn weer gestart en we keren langzaam terug in het dagelijks ritme. Ik denk graag terug aan mijn eigen reis, die voor mijn gevoel alweer heel lang achter mij ligt. Zittend in de branding op een Portugees strand nam ik eens goed de tijd om te reflecteren, want zo werkt dat tijdens vakantie. Je hoeft even niets (als je het goed doet) en alles mag. De ene dag kabbelde het zeewater rustig om me heen en zat ik echt in het moment, waar het me de andere dag vanwege hoge golven moeite kostte om overeind te blijven. Het is net het echte leven. Maar wat een heerlijkheid. We laten de boel de boel. Vakantiekiekjes worden gemaakt EEN VELD VOL ZONNEBLOEMEN

3 — Voorwoord — en natuurlijk gedeeld, waarbij je de witte, vermoeide koppies ziet veranderen in zongebruinde uitgeruste gezichten. Dan verandert de mindset vanzelf mee en komt er weer ruimte voor nieuwe frisse ideeën. De Reisbizz Society is daar een mooi voorbeeld van, waar we in het volgende magazine uitgebreid aandacht aan schenken. Goede voornemens poppen ook vaak op tijdens vakanties. Ik weet dat ze geen enkele zin hebben en van tijdelijke aard zijn, maar blijkbaar heb ik ze nodig. Eén ervan breng ik direct in de praktijk en dat is het voornemen om elke avond een flinke wandeling te maken. Het liefst door de natuur en samen met iemand, want dat levert vaak de fijnste gesprekken op, in alle openheid. Je hoeft elkaar niet continu aan te kijken en daarnaast kun je genieten van de omgeving. Zo wandelde ik deze week samen met mijn dochter langs een veld vol zonnebloemen. Als een eenheid schitterden ze ons tegemoet in de avondzon. Sommige hingen er wat slap bij, terwijl anderen hoog boven het veld uittorenden. Wat een grote verschillen in groei, waarbij je wel duidelijk kunt zien dat ze elkaar ondersteunen, zodat de kleintjes niet omvallen en ook verder kunnen groeien. Doorgroeien in hun eigen tempo. Een mooi beeld waar we denk ik met z’n allen een voorbeeld aan kunnen nemen. Ondersteun elkaar en gun de ander groei. Daarmee laten we de branche opnieuw shinen, waardoor het voor de volgende generatie een stuk aantrekkelijker wordt om er in te werken of in terug te keren. In dit nummer vertelt Amanda Peijters, van The Travel Club in Purmerend, dat ze het samenwerken in een team soms wel mist en hoopt ze in de toekomst met iemand verder te bouwen als ZRA-duo. In de Salestalk lees je het verhaal van Patrick Goorhuis van Special Traffic en in de rubriek Natasja & Natasja nemen we de lange wachttijden bij de touroperators onder de loep. Onder het koppijndossier Schiphol komen we als vakblad niet uit. We spraken met een aantal kopstukken uit reisindustrie, die gezamenlijk de conclusie trekken dat we voorlopig nog niet van de problemen verlost zijn. Dan maar even lekker ontspannen bladeren door onze NoordAmerika Special, die veel reisinspiratie en tips biedt. Veel leesplezier! Natasja Hoogstede

4

5 I NHOUD I NTERV I EW 06 Frisse start voor Amanda Peijters: Nieuw kantoor en volledige focus op het reisbureau 21 Problemen op Schiphol nog lang niet opgelost I N GESPREK MET 14 SalesTalk: Patrick Goorhuis van Special Traffic BLOGS EN COLUMNS 18 Kees Bikker: De sprong in het diepe 28 Natasja & Natasja over de oplopende wachttijden NOORD-AMER I KA SPEC I AL 32 N oord-Amerika kenner Peter van Veenendaal krijgt geen genoeg van Amerika en Canada 40 V an de gebaande paden met Special Traffic in de Rockies en Atlantic Canada 46 Travel Trend: The Lone Star State 55 S unair Vakanties: Gun je klant deze vijf Brooklyn-belevenissen 60 Wilfried Verkaik: Op tijd boeken voor een reis naar Noord-Amerika is een must 66 Even voorstellen: Fly to the West COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, Lolke van der Heide, Linda van Maanen en Fabian Bais. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Kelvin Bor, Patrick Goorhuis, Kees Bikker, Natasja Eshuis, Elza van Oort, Irene Dijkstra, Linda Andeweg, Wilfried Verkaik en Lisa Huis in ’t Veld. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

6 — Interview — Amanda aan het werk in haar nieuwe kantoor

7 — Interview — Heb je er, na negen jaar als zelfstandige, de afgelopen tijd wel eens over gedacht om te stoppen? “Ja, zeker. In coronatijd heb ik me wel afgevraagd of ik niet gewoon weer een vaste baan moest nemen. Dat geeft toch meer zekerheid. Aan de andere kant wilde ik die beslissing dan zelf nemen en niet vanwege bepaalde omstandigheden. Dat is misschien eigenwijs, maar het is mijn bedrijf en ik wil daar zelf de regie over hebben.” Heb je ook daadwerkelijk gekeken naar andere mogelijkheden? “In november 2020 ben ik bij de GGD vanuit huis gaan werken bij contact- en bronnenonderzoek, maar daar was ik op een gegeven moment wel klaar mee. Dag in dag uit hetzelfde en iedere keer weer aan de telefoon. Ik had behoefte aan mensen. Via via kreeg ik te horen dat er een vacature was bij de receptie van EuroParcs. Daar had ik in ieder geval weer mensen omme heen en dat vond ik heel fijn.” Tot en met afgelopen juli werkte Amanda 28 uur bij EuroParcs en vulde ze haar overige uren in met haar eigen reisbureau. “Dat werd natuurlijk steeds moeilijker te combineren. Een collega hielp mij, maar op een gegeven moment FRISSE START VOOR AMANDA PEIJTERS: NIEUW KANTOOR EN VOLLEDIGE FOCUS OP HET REISBUREAU Je ruikt nog net niet de zee, maar het vernieuwde kantoor van Amanda Peijters (The Travel Club) in Purmerend geeft je strandvibes. Met een nieuwe vloer, een likje verf op de muur en hipmeubilair richt Amanda zich weer volledig op het ZRA-schap nadat ze de afgelopen 1,5 jaar vanwege de coronacrisis een tweede baan had. “Het voelt echt als een nieuwe start en ik had dat blijkbaar even nodig”, vertelt Amanda in gesprekmet Reisbizz Magazine. Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Reismedia en Amanda Peijters

Wat voor stedentrotter is jouw klant? WIJ HELPEN JE GRAAG OP WEG! Bekijk ons stedenaanbod in het magazine of op Smarty. Ga mee op stedentrip!

9 moesten mensen soms wel drie of vier weken wachten tot ze geholpen werden. En dat deden ze dan ook, echt ongelofelijk. Ik liet ze dan wel duidelijk weten dat het allemaal wat langer kon duren omdat ik nog een andere baan ernaast had, wat ze ook allemaal begrepen. Maar toen de annuleringen van KLM binnenkwamen en ik een groep van 29 man in Kopenhagen had zitten met een geannuleerde terugvlucht en ik op dat moment op mijn andere werk zat, brak het zweet me toch wel uit. ‘Oké, wat nu’, dacht ik. Voor 29 man die nacht een hotel boeken is best een uitdaging. Uiteindelijk is het gelukt, vraag me niet hoe, maar toen besefte ik wel dat ik me op één ding moest focussen.” Sinds begin augustus is Amanda weer fulltime met haar reisbureau bezig. Kun je kort wat vertellen over je carrièreverloop? “Na het TIO College ben ik voor mijn stage in Zandvoort terecht gekomen in een sport- en entertainmentteam, waar ik bijvoorbeeld clown speelde of braderieën organiseerde. Ik had altijd het idee dat ik niet op een reisbureau wilde werken. Toen ik de zomer daar had doorgewerkt, besloot ik het toch te proberen bij een D-reizen-kantoor. In de Bijlmer opende een nieuw reisbureau waar ze mij als manager wilden hebben, maar ze vonden me eigenlijk te jong. Uiteindelijk konden ze niemand anders vinden, dus werd ik aangenomen. Het was daar zo druk, dat we zelfs met een nummertjesapparaat werkten en mensen weg moesten sturen omdat we gingen sluiten. We begonnen klein, maar zijn binnen een jaar van drie balies uitgegroeid naar zes. Ik was alleen maar aan het werk en had constant nieuw personeel. Ik was toe aan wat anders.” Via via kwam Amanda terecht bij Globe in Monnickendam. “Dit was wel weer het andere uiterste, een typisch buurtwinkeltje met een heel leuk team en trouwe klanten die vaak voor — Interview — Haar oude KLM-stoelen zijn ingeruild voor een echte strandstoel

10 — Interview — een praatje langskwamen. Daar heb ik dertien jaar met veel plezier gewerkt.” Het faillissement van Globe in 2013 kwam voor Amanda als een grote klap. “Ik merkte eigenlijk niet dat het er aan zat te komen. Van de één op de andere dag was het ineens klaar. Ik zat thuis en werd gebeld door een collega dat ik even mee moest luisteren, want er was belangrijk nieuws. Toen stortte alles in.” Hoe was dat? “Dat was heel bizar om mee te maken. ‘Dit kan niet, dit is een grap’, dacht ik alleen maar. Dan kom je in een hele onwerkelijke situatie. Ik weet nog heel goed dat we zelf huilend op het reisbureau zaten, maar ook de klanten zaten huilend bij ons. Die mensen kwamen daar al zo lang, dat is dan ineens voorbij.” Vlak na het faillissement heeft Amanda de eerste stappen gezet om te starten als ZRA. “Ik had al wel eens gedacht om voor mezelf te gaan en veel vriendinnen van mij deden dat al. In dat weekend erna is het allemaal gaan rollen. Ik vond dat wel rot voor mijn collega’s, want het was nog helemaal niet duidelijk wat er allemaal ging gebeuren. Maar toen ik direct kon aansluiten bij Personal Touch Travel en ik het hen liet weten, gunden ze het me van harte. Al snel werd duidelijk dat zij konden solliciteren bij D-reizen en zij hadden allebei meteen een baan. Dan voelt het anders om die stap te zetten.” In haar nieuwe kantoor wilde Amanda een strandsfeer creëren

11 — Interview — OVERSTAP Na een aantal jaar onder de vlag van Personal Touch Travel besloot Amanda over te stappen naar The Travel Club, vanwege de vrijheid die ze daar heeft. “Zij laten je heel vrij en je mag alles zelf beslissen. En zodra er iets is, is er iemand om je te helpen en reageren ze snel. Je doet het dus echt zelf, maar er is altijd iemand om op terug te vallen.” Heb je een bepaalde specialiteit? “Ja, cruises”, zegt Amanda heel resoluut. “Ik boek ze veel en ik heb zelf ook veel cruisereizen gemaakt. Als ik kijk naar 2019, wat mijn beste jaar was pre-corona, bestond 10 tot 15 procent van mijn omzet uit cruisereizen. Als je kijkt naar de huidige coronasituatie, zijn vooral de mensen die eerder een cruisereis hebben gemaakt niet bang om te gaan. Zij weten hoe het er aan toe gaat op zo’n schip en nieuwe klanten vragen zich vooral af of het allemaal wel kan.” Jouw klanten maken dus vaker cruisereizen? “Ik weet niet of je zelf wel eens op een cruise bent geweest, maar als je eenmaal geweest bent, het past bij je en je hebt de juiste rederij, ben je helemaal verkocht. Dat is echt zo. Veel van mijn klanten hebben al vier of vijf cruises gemaakt. Zelf ga ik dit jaar voor het eerst in de zomervakantie niet op cruisereis, maar samen met mijn gezin heb ik al veel van Europa gezien met een cruiseschip.” Wat maakt cruisen zo leuk? “Je wordt heerlijk verwend, je hoeft niets te doen en echt alles is aanwezig op zo’n boot. Veel mensen hebben zo’n kolossaal idee bij cruises – en dat is natuurlijk wel zo – maar je kunt je momenten kiezen. Als je gewend bent om de hele dag bij een zwembad te liggen, dan is het wel druk. Maar ook dan kun je je momenten kiezen. Als je bijvoorbeeld besluit ’s avonds na het eten te gaan zwemmen, kan het zomaar zijn dat je het zwembad voor je alleen hebt. Er zijn heel veel mogelijkheden en je kunt je altijd terugtrekken. Je hoeft niet altijd tussen de massa te zitten. En daarnaast is het vooral heel leuk dat je iedere dag op een ander plekje bent. Dat is met een andere vakantie niet zo. Voor dit jaar heb ik een villa met zwembad gehuurd en dan vind ik het ook leuk om de bestemming daar te verkennen, maar toch kriebelt het wel weer. Dus voor volgend jaar zit ik alweer te kijken waar we naartoe gaan.” Hoe zit het nu eigenlijk met de corona-eisen voor een cruisereis? “Voor de meeste rederijen moet je nu gevaccineerd zijn en vooraf testen. Vanaf september versoepelen enkele rederijen deze maatregelen en hoef je nog maar aan één van deze vereisten te voldoen. Dus dan kunnen ook ongevaccineerde reizigers weer op cruisereis. Het zijn nu nog maar vier rederijen die dat doen, maar hopelijk volgen er snel meer.”

12 TOEKOMST Tijdens de coronacrisis heeft Amanda nagedacht over wat ze in de toekomst anders wil gaan doen. “Ik heb met een paar collega’s uitgezocht om samen met iemand te gaan, als ZRA-duo. En er zijn wel collega’s met wie ik dat zou willen doen, maar zij zijn in loondienst en dat is voor hun dan best een stap om te nemen. Het is natuurlijk een risico om voor jezelf te gaan en als je het nieuws in de gaten houdt, wordt je ook helemaal gek van wat er allemaal op ons afkomt – corona, de oorlog, Schiphol en nu weer inflatie. Dat doe ik ook niet te veel en ik focus me vooral op wat ik doe.” Wat zou voor jou de toegevoegde waarde zijn om samen met iemand te gaan? “Je kunt daardoor de werkdruk verlichten en het werkplezier en de bereikbaarheid verdelen. Ik merk ook dat ik het samenwerken in een team mis. Het gaat prima en al die jaren heb ik het alleen gedaan, maar soms is het fijn om het met iemand te kunnen delen. Je deelt je enthousiasme met je gezin en vrienden, maar dat is toch anders dan dat je het met iemand erover hebt die er alles van weet. Voor nu doe ik mijn eigen ding, maar ik hoop in de toekomst die stap wel te kunnen zetten.” Amanda tijdens één van haar vele cruisereizen

BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE NAAR AMERIKA IN ONS BOEKINGSSYSTEEM FTI360 Met FTI360 bieden wij de mogelijkheid om reizen eenvoudig samen te stellen. Afhankelijk van de bestemming zijn er verschillende mogelijkheden, zoals de vrijheid om rondreizen volledig naar wens in te richten of met bijvoorbeeld een strandverlenging. VOORDEEL DRIEVOUDIG BOEK MET

14 — SalesTalk — SALESTALK: PATRICK GOORHUIS VAN SPECIAL TRAFFIC Op zijn kaartje staat ‘Sales Executive Retail’, een“duur”woord voor relatiebeheerder voor de retailklanten. Omdat Special Traffic een oude merknaam is in een nieuw jasje, is vooral het introduceren en verder optuigen van het retailmerk het belangrijkste aspect van de functie van Patrick Goorhuis op dit moment. “Wie zijn wij?Wat is ons DNA?Wat is onze werkwijze? Wat is STOER? Deze boodschap zullen wij ook in het najaar blijven herhalen.” In de rubriek SalesTalk vertelt Patrick over Special Traffic en zijn functie. Patrick Goorhuis

15 — SalesTalk — Nadat Tenzing Travel in juli 2020 zijn activiteiten beëindigde, kreeg Patrick te maken met het UWV. “Gelukkig werd ik snel gevraagd door een oud-collega, die al een tijdje bij het moederbedrijf Van Verre zat, om het gezicht naar buiten te worden voor het retailmerk Special Traffic. Dus eigenlijk hetzelfde jasje, alleen bij een ander merk. Toen ik de vorige eeuw op het reisbureau in de reiswereld ben begonnen, heb ik veel boekingen mogen maken bij het oude Special Traffic. Dus je zou kunnen zeggen dat de cirkel een soort van rond is.” Midden in de pandemie begon Patrick met twee dagen en is sinds afgelopen juli vier dagen in de week bezig. “Vooral dát spreekt mij op dit moment het meest aan. Weer lekker bezig zijn in een ouderwetse rol gedurende meerdere dagen in de week. Gedeeltelijk op kantoor in ons historisch voormalige gemeentehuis in Monnickendam en de andere dagen heerlijk tuffen door alle mooie provincies die ons land rijk is, om onze retailklanten te ontmoeten en hen bij te praten over ons mooie merk.” Wat maakt Special Traffic zo bijzonder? “Dit gaat een beetje lijken op een advertorial, maar mensen die mij kennen weten dat ik dit oprecht meen. Special Traffic omarmt natuurlijk de werkwijze en het DNA van het moederbedrijf. Die werkwijze heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf als een gezond bedrijf de pandemie is ingegaan én uit is gekomen. Dat vind ik oprecht een mooie prestatie en dat is gedaan met verstand, goed beleid en open en eerlijke communicatie. Maar ook het persoonlijke wat we zoeken in het contact met de klant, spreekt mij ook erg aan. Niet alleen zakelijk, maar ook als privé persoon. We bieden daarnaast alleen bestemmingen aan waar we echt thuis in zijn. Als ik op kantoor ben en ik hoor de collega’s aan de telefoon praten, dan is het net of ik wandelende encyclopedieën hoor. Echt mooi en bijzonder om dat te horen en daar kun je je echt mee onderscheiden. Met als ondersteuning natuurlijk onze offertetool STOER.” Wat heeft ervoor gezorgd dat je ook in de pandemie bij Special Traffic bent blijven werken? “Heel eerlijk? Ik heb het echt wel even benauwd gekregen na al die koffiegesprekken en sollicitaties waar men uiteindelijk toch teruggreep op mensen die al een tijdje in dezelfde branche opereerden. Binnen de branche heb ik ook een aantal zéér prettige gesprekken gevoerd met een aantal andere verre reizen specialisten om te kijken wat wij voor elkaar in de toekomst wellicht kunnen betekenen. Dat ik uiteindelijk mijn rol weer mocht oppakken in de leukste branche die er is, is echt te gek. En ik vind het belangrijk dat wat je doet, je ook echt leuk vindt. En dat vind ik oprecht, ondanks alle hectiek. Ik zeg altijd gekscherend, ik heb een goed betaalde hobby, een echte baan moet ik nog vinden.”

16 Wat moet de reisagent weten van jullie producten of diensten? “Allereerst denk ik dat het goed is om hen te attenderen op onze website, waar onze werkwijze én ons DNA uitgebreid beschreven staat. Dit is Special Traffic 2.0, geen voortzetting van. Belangrijk ook om te weten is dat Special Traffic samen met de retailer alle puzzelstukjes tot één groot puzzel wil gaan leggen. Dit betekent dat wij geen losse bouwstenen verkopen. Wij nemen de klant mee van begin tot eind en verzorgen het landarrangement met de overnachtingen, excursies en lokaal vervoer. Waarbij kleinschaligheid, duurzaamheid, lokale ervaringen en buiten de gebaande paden de basis kernwaarden zijn bij onze keuzes in hotels, excursies en reisroutes, daar waar mogelijk. Wat ook handig is om te weten, is dat wij een aparte website hebben voor onze hotels en excursies, waar de retailer heel overzichtelijk op land, regio en plaats kan kiezen en zo een overzicht krijgt van ons brede aanbod in hotels en excursies.” Welke tips heb je voor ze? “Tijdens de afgelopen periode heeft het bedrijf veel geïnvesteerd in de systemen. Zoals wij het — SalesTalk — Patrick in Vancouver in 2017

17 noemen een ‘one stop shop’, waar alle processen binnen het bedrijf samenvloeien of samenkomen. Dat werkt een stuk efficiënter. Daaruit is ook onze nieuwe offertetool STOER voortgekomen. Een nieuwe tool waarin je, aan de hand van slechts een paar knoppen, zelf teksten, foto’s en logo’s kan aanpassen. In Jip & Janneke taal: het is een soort Word-document in een web omgeving. Op onze website staat eveneens een uitgebreid verhaal hoe wij een offerte graag aangeleverd willen hebben. Ik adviseer onze retailklanten om deze goed door te lezen. Bij een offerteverzoek waarmee wij uit de voeten kunnen, nemen wij altijd eerst persoonlijk contact op met de retailer, om samen nog het één en ander met elkaar te bespreken en te finetunen. En als laatste, ik stap rustig op mijn fiets - of in de auto als het iets verder is dan de cirkel Hilversum/Amersfoort - om persoonlijk het gesprek met de retailer aan te gaan en te kijken wat wij samen voor elkaar kunnen én mogen betekenen. — SalesTalk — Patrick uitkijkend over Emerald Lake

18 — Blog — ZAKELIJK INSTINCT Er was geen weg meer terug. Alle schepen achter mij waren vanzelf in brand gevlogen. Het reisbureau waarvoor ik tien jaar had gewerkt was door corona op de fles en iets anders dan reizen samenstellen en verkopen kon ik niet. Dus als ik zelf niet in het diepe zou zijn gesprongen, dan was ik er wel ingeduwd door iemand. Net als veel andere Nederlanders was ik de voorgaande jaren van alles te weten gekomen over virussen door elke talkshow aan de lippen van virologen te hangen. Ik interpreteerde hun uitspraken en profetieën en maakte mijn eigen analyses. Uit eerdere ervaring wist ik dat ondernemen vooral handelen vanuit je onderbuikgevoel betekent. Vanuit datzelfde zakelijk instinct heb ik toen gekozen voor een ZRA-organisatie die het beste bij mij en mijn klanten zou passen. Het UWV bood een soepele overgangsregeling dus vanaf september ben ik eindelijk los gegaan als zelfstandig reisagent. Thuis is het even wennen dat ik ‘s ochtends wat langer aan het ontbijt blijf zitten en vervolgens niet naar mijn werk vertrek, maar de gang oversteek naar mijn werkkamer. ALTIJD GEOPEND Dan de spanning: hoe gaan mijn oude klanten reageren? In september komen gelijk de eerste paar opdrachten. Dat geeft moed. Er wordt voorzichtig geboekt voor de kerstvakantie en daarna. Totdat omikron roet in het eten begint te gooien. Het zal toch niet weer, denkt iedereen. Maar toch, de handel valt weer stil, reizen en uitstaande aanvragen worden geannuleerd. Omikron blijkt vooralsnog de laatste dip te zijn geweest. Vanaf het nieuwe jaar komt alles in een stroomversnelling en er wordt geboekt alsof er geen corona heeft bestaan. Steeds meer oude klanten vinden mij terug. Zonder KEES BIKKER: DE SPRONG IN HET DIEPE Alweer een jaar geleden pakte ik de trein naar Amsterdam. Daar heb je vlakbij het Centraal Station de Kamer van Koophandel zitten. Ik ging erheen ommijn nieuwe bedrijf in te schrijven, ondanks corona. De perspectieven waren nog niet heel positief, maar het sentiment was voorzichtig optimistisch. Van omikron had niemand nog iets gehoord, tenzij je het gymnasium had doorlopen.

19 — Blog — winkel werken blijkt eerder een voordeel dan een nadeel. Ik heb dan ook heel stoer op google gezet dat ik 24/7 open ben. Dus kunnen klanten mij bereiken wanneer ze maar willen. Dat wordt heel erg gewaardeerd, maar geen misbruik van gemaakt. Het maakt je werk efficiënter en je bent slagvaardiger. NIEUWE BEDREIGINGEN Omdat ik me niet meer bezig hoef te houden met het openhouden van een winkel en alles wat daarmee samenhangt, ontstaan er zeeën van tijd. Deze tijd gebruik ik om het klantcontact verder te intensiveren. De extra tijd die je aan je klanten kan besteden komt heel erg ten goede aan de kwaliteit en de klanttevredenheid. Maar persoonlijk ervaar ik ook de voordelen: ik deel mijn eigen tijd in, werk wanneer het moet maar ook wanneer het kan. Never a dull moment in the office, zeker niet als je in de reiswereld werkt, want de volgende bedreigingen dienen zich aan: de oorlog in Oekraïne, inflatie en wat te denken van de bende die Schiphol er in korte tijd van weet te maken. En dat terwijl ik in de maanden juli en augustus tientallen klanten heb vertrekken. Vluchten worden geannuleerd, maar met hulp van de collega’s van mijn hoofdkantoor én de flexibele opstelling van mijn klanten lukt het om alternatieven te boeken. DIGITAL NOMAD Tijdens mijn eigen vakantie gaan laptop en telefoon mee, ik houd graag een vinger aan de pols en wil bereikbaar zijn voor mijn klanten die mogelijk in de problemen komen door annuleringen of drukte op luchthavens. Ik laat ook mijn klanten weten dat ik tijdens mijn eigen vakantie er voor hen ben. Maar ik besef tegelijk dat vakantie en werk in de ogen van veel mensen niet samen gaan. Dus ik kies mijn woorden wat anders en communiceer dat ik de komende weken niet vanuit Haarlem, maar vanuit Italië werk. Net terug van drie heerlijke weken in Italië kom ik tot de conclusie dat die formule uitstekend heeft uitgepakt. Als een digital nomad trok ik met mijn gezin door het noorden van Italië. Ik heb en passant nog een paar reizen kunnen boeken. Hier en daar wat gecommuniceerd met klanten die onderweg waren omwat praktische vragen te beantwoorden (waarom deden we dat in het reisbureau vroeger nooit?), maar het gros van mijn tijd volop genoten van la dolce vita. WELK PENSIOEN? Corona heeft me in het diepe geduwd, maar het eerste jaar als zelfstandige is omgevlogen. Deze week vier ik mijn eenjarig jubileum. Wil ik dit tot mijn pensioen blijven doen? Als je dingen doet die je zelfs tijdens je vakantie leuk vindt om te doen, waarom niet? Zelfs tot na mijn pensioen. Want dát is in de reiswereld sowieso niet geregeld. Dat wordt dan mijn laatste sprong in het diepe. Kees Bikker Oprichter van travelkees.nl

Geniet van o.a. wifi en individueel inflight entertainment aan boord van onze comfortabele B787-Dreamliner. U heeft de keuze uit Economy Class (Main Cabin), Main Cabin Extra, Premium Economy en Business Class vanaf Schiphol. *Betreft voorgenomen zomer 2022 schema. Alle schema’s zijn onder voorbehoud van wijziging. American Airlines en de Flight Symbol zijn merken van American Airlines, Inc. oneworld is een merk van de oneworld Alliance. © 2021 American Airlines, Inc. Alle rechten voorbehouden. Dagelijkse en non-stop vluchten naar Philadelphia en Dallas/Fort Worth*

21 — Interview — Even was er hoop dat na de chaos op Schiphol in het voorjaar en de zomer, de rest van het jaar makkelijker zou verlopen. Dit bleek ijdel: ook de komende maanden blijven er door een gebrek aan personeel limieten bestaan aan het aantal instappende reizigers en moeten passagiers nog steeds rekening houden met wachtrijen. Topbestuurders van KLM, Corendon, TUI, ANVR en de BARIN uiten hun woede en frustratie. PROBLEMEN OP SCHIPHOL NOG LANG NIET OPGELOST Tekst: Lolke van der Heide - Foto’s: Reismedia en Corendon 'KRIMPDEBAT' IS EEN BLIJVERTJE Frank Oostdam

22 — Interview — Steven van der Heijden, CEO van Corendon Dutch Airlines, zag de bui in juli al hangen en zei “sceptisch” te zijn over een snelle verbetering op Schiphol. In augustus kreeg hij gelijk: de luchthaven kondigde aan dat de maatregel met het maximumaantal opstappende passagiers ook in september en oktober blijft gelden. “Onbegrijpelijk” vindt Arjan Kers, directeur van TUI Nederland, de situatie. “Er is genoeg tijd geweest om een verbeteringsslag door te voeren. Daar zijn ze niet in geslaagd. Kennelijk heeft Schiphol zijn les niet geleerd. Dat baart mij zorgen, niet alleen voor het najaar, maar ook voor de winter.” TELEURGESTELD De voorzitters van de ANVR en de BARIN, Frank Oostdam en Marnix Fruitema, zijn allebei “teleurgesteld” door de nieuwe ingreep. Fruitema: “Dit is niet conform de toezeggingen van Schiphol en wéér een indicatie dat de maatregelen te laat zijn ingezet. Buitenlandse luchtvaartmaatschappijen zullen zich nog wel eens achter de oren krabben met de vraag of ze door alle shit nog wel op Nederland moeten blijven vliegen.”Oostdam: “Voor onze branche is dit een tegennatuurlijke beweging: een maximum aan het aantal opstappende passagiers op Schiphol en het moeten uitwijken van airlines naar andere luchthavens. Dit willen we nooit meer meemaken.” Bas Gerressen, directeur KLM Nederland, houdt de moed er nog wel in en zegt als enige “voorzichtig optimistisch” te blijven. “In augustus hoefden we minder capaciteit terug Arjan Kers

23 — Interview — te nemen dan in juli omdat Schiphol het proces meer en meer onder controle krijgt, er stromen beveiligers in. Wel is het zo dat de aantallen per dag in september en oktober weer lager liggen dan in augustus, al zijn dat iets minder drukke maanden dan de zomer.” NOODGEDWONGEN UITWIJKEN Corendon en TUI weken de afgelopen maanden deels uit naar naburige luchthavens, omdat ze op Schiphol niet alle vluchten konden uitvoeren en zullen dat voorlopig noodgedwongen blijven doen. KLM heeft dit ook overwogen. De flag carrier kent met het hub and spokesysteem een heel ander businessmodel dan de vakantievliegers en dat bleek bij de door Schiphol opgelegde beperkingen enigszins een voordeel te zijn. Gerressen: “Er is ons een maximum opgelegd van het aantal vertrekkende lokále passagiers per dag. Als we daaraan zitten, moeten we de verkoop stilleggen. We kunnen die stoelen echter doorverkopen op andere markten, met een overstap op Schiphol. Dus Rome-AmsterdamNew York kan bijvoorbeeld wel, omdat passagiers dan hier niet door de lokale security hoeven, maar een opstappende passagier op Schiphol voor diezelfde vlucht naar New York kan niet.” Komen er schadeclaims richting Schiphol? Corendon en TUI kijken daar wel alvast naar. Kers: “Voor de hele sector is dit een enorme schadepost, oplopend tot tientallen miljoenen euro’s. Wij hebben juristen in de hand genomen om te kijken welke stappen we kunnen zetten. De extra lasten zijn ineens bij ons neergelegd, terwijl we daar niet voor verantwoordelijk zijn. Er is heel veel tijd en geld gaan zitten in het omboeken, klanten bellen over nieuwe vertrektijden, een andere luchthaven aangeven et cetera. Soms vlogen klanten van ons heen vanaf een andere luchthaven dan terug en moesten we bussen en taxi’s inzetten om hen terug te brengen.” Steven van der Heijden is er al uit. Hij wil namens Corendon de rekening voor de inkomstenderving daadwerkelijk bij Schiphol deponeren. “Hoeveel dat is, kan ik nu nog niet zeggen.” Kers: “Voor de hele sector is dit een enorme schadepost, oplopend tot tientallen miljoenen euro’s”

24 — Interview — PERMANENTE KRIMP En toen kwam Mark Harbers, de minister van Infrastructuur en Waterstaat, middenin de wanorde op Schiphol, eind juni, met het besluit om vanaf het winterseizoen 2023/24 het maximum aan vluchtbewegingen op de hub terug te schroeven. Van 500.000 naar 440.000. Hoe kwam dat binnen? Frank Oostdam: “Voor de ANVR was het als een donderslag bij heldere hemel. Het is onbegrijpelijk en onverstandig.”Marnix Fruitema: “Op dit punt is er met de BARIN nooit iets besproken, dat is helaas de trieste waarheid. Het kwam voor ons dan ook als een klap, volstrekt ongepast. Wat ik merkwaardig vind, is dat het huidige regeringsbeleid haaks staat op de Luchtvaartnota 2020-2050. Dat is een mooi document. Waarom deze draai van 180 graden?” Grootgebruiker KLM was ook onaangenaam verrast. “We zijn hier van tevoren niet over in gesprek geweest en ook het getal van 440.000 bewegingen is nooit genoemd”, aldus Bas Gerressen. En Arjan Kers van TUI zegt: “Dit besluit raakt de Nederlandse vakantieganger onevenredig hard. De krimp zal eerder ten koste gaan van de beschikbaarheid voor deze vluchten, die afhankelijk zijn van de dagranden. Transferpassagiers zullen hier veel minder last Steven van der Heijden

25 — Interview — van ondervinden. Ik pleit ervoor om verder in gesprek te gaan over de gevolgen van deze permanente reductie voor de Nederlandse vakantiegangers én negatieve impact voor de reisorganisaties.” Voor Steven van der Heijden van Corendon kwam de aankondiging over de krimp daarentegen niet uit de lucht vallen. “Nee, we zagen dit allang aankomen. Schiphol heeft op geleende tijd geleefd, Lelystad Airport had als overloopluchthaven allang open moeten gaan.” BOEREN De ‘overlast’ die omwonenden en milieuorganisaties ondervinden van Schiphol richtte zich lange tijd op slechts een ding: vliegtuiggeluid. Pas de laatste jaren kwam daar CO2 bij en zeer recent: stikstof. Ook andere sectoren kwamen door de emissie van deze broeikasgassen in het verdomhoekje, met name de landbouw. De boeren zijn sinds juni in verzet tegen het kabinet, dat hun uitstoot van sterk wil verminderen. Zijn er dwarsverbanden tussen de chaos op Schiphol, de boerenprotesten en het verlagen van het aantal vliegbewegingen? Fruitema denkt van wel: “Ik vermoed dat de regering heeft geluisterd naar de kakofonie in de samenleving. Natuurlijk moet ook de luchtvaart een bijdrage leveren om een gezondere leefomgeving te creëren, maar dit moet wel zijn gebaseerd op harde feiten.” Oostdam neigt ook naar een verband: “Ik denk dat het besluit van het maximumaantal vliegbewegingen is gevoed door de huidige problemen op Schiphol, al heb ik daar geen bewijs voor.”Volgens Oostdam wilde de regering verder de landbouw tegemoet komen in het stikstofdossier door aan te geven dat Schiphol moet krimpen. “En de boeren spelen dit heel handig uit. Hoewel de getallen in geen verhouding tot elkaar staan: de landbouw is goed voor 60 procent van de uitstoot van stikstof, de luchtvaart voor anderhalf procent.” Corendon en KLM verwerpen echter de Van der Heijden: “Schiphol heeft op geleende tijd geleefd, Lelystad Airport had als overloopluchthaven allang open moeten gaan”

26 — Interview — gedachte over verbanden. Van der Heijden: “Als Nederland zou worden geregeerd door een figuur als Poetin zou ik dat geloven. Indien het kabinet het maximum aantal vliegbewegingen niet had verlaagd, was het wel opgelegd door de rechter, de regering kon niet anders. De timing was voor Den Haag wel gunstig.” Gerressen: “Ik denk niet dat er een relatie bestaat, maar je zou het aan de minister moeten vragen.” VLIEGVAKANTIES MOETEN BETAALBAAR BLIJVEN Schiphol zal de interne logistiek wel weer een keer op orde krijgen, als het niet dit jaar is dan wel in 2023. Het ‘krimp-debat’ is daarentegen een blijvertje. Zit daar nog rek in? KLM gaat ervanuit dat er openingen te vinden zijn. Gerressen: “We gaan in gesprek met Den Haag zodra duidelijk is wat het kabinet precies wil bereiken met krimp en welke mogelijke scenario’s daarbij horen.”Ook voor TUI is het nog lang geen gelopen race. Kers: “Ik ben benieuwd naar de volgende stappen, ook juridisch. Mag de Nederlandse regering dit bijvoorbeeld zelf beslissen of moet het in Europees verband? Het laatste woord is hier wat ons betreft nog niet over gesproken. Mijn conclusie is dat ‘de gewone man’ de dupe zal worden. Wij willen niet dat vliegvakanties alleen maar voor de elite zijn, het moet betaalbaar blijven. Met alle taksen en restricties wordt het voor reisondernemingen en de consument steeds duurder en dat is pijnlijk.” Kers pleit ervoor de vliegtaks “integraal” te maken. “Dit betekent dat overstappende passagiers de heffing eveneens betalen. Waarom alleen vertrekkers uit Nederland, terwijl ook het transferverkeer bijdraagt aan de drukte? En áls je dan vliegtaks heft, besteedt die dan tenminste aan duurzame initiatieven. Maar dat gebeurt niet, alles vloeit in de schatkist.” De ANVR adviseert de regering om duurzaamheid door te rekenen aan de consument. “Maak het vliegen duurder zou ik zeggen, zodat de milieueffecten zichtbaar zijn in de ticketprijs”, zegt Oostdam. “En ja, dan ben ik ook voor de geldende vliegtaks, die van mij omhoog mag, als de opbrengst maar ten goede komt aan vergroening van de luchtvaart. GEEN ONDERHANDELINGSRUIMTE MEER De ANVR denkt niettemin dat er geen onderhandelingsruimte meer is. “We zullen nog wel overleg voeren met Den Haag, maar ik ben bang dat het beleid vaststaat”, aldus Oostdam. “Decennia werd Schiphol gezien als banenmotor en goed voor het vestigingsklimaat. Ineens is die redenering weg, waarmee de hub kan verworden tot een regionale luchthaven. Het staat haaks op het tot nu toe gevoerde beleid en dat met een regering waarin de VVD de grootste partij is. Helaas hebben wij als branche geen machtsmiddelen om er tegenin te gaan, wíj hebben geen trekkers.”

Rechtstreekse en dagelijkse vluchten vanuit Amsterdam naar Canada : Amsterdam > Toronto 4 vluchten/week NIEUW IN 2022 Amsterdam > Montréal 3 vluchten/week Doorverbindingen vanuit/naar : Québec, Calgary, Vancouver Reserveringen via GDS [email protected] | 00800 872 672 84 (gratis) Airbus A321neoLR De groenste in zijn categorie airtransat.nl Tijd voor nieuwe reisbelevingen in Canada

28 — Column — Hi Natasja, Afgelopen week las ik een blog over de oplopende wachttijden bij touroperators. De reacties hierop, van voornamelijk reisagenten, logen er niet om. Ruim 1,5 uur in de wacht hangen en vervolgens uit de wachtrij worden gegooid zorgt voor frustratie. Daar kan ik me levendig iets bij voorstellen. Hun werkdagen zijn al druk genoeg, dus als je dan die mooie boeking rond kunt maken, wil je ook fatsoenlijk geholpen worden. Dus wordt er flink gemopperd onder de post op Facebook en is het begrip voor elkaar even ver te zoeken. Hoe lang kun je het excuus van het personeelstekort nog aanvoeren als reden voor de lange wachttijden? Nu is het wel zo dat de reisbranche niet de enige branche is die bekend is met deze problematiek. Ik wacht zelf al meer dan zes weken op een antwoord van een bedrijf binnen de financiële sector. Enig begrip kan ik nog opbrengen voor de vertraging maar dat hangt wel samen met de manier waarop ik aan de telefoon word aangesproken. Ook daar dus kommer en kwel. Verder leeft de gedachte binnen de retail dat de direct boekende klant sneller contact heeft met een touroperator dan de boekende reisagent. Dat is geen goede ontwikkeling en kan een gevoel binnen de retail geven dat ze niet serieus wordt genomen. Ik ben benieuwd hoe dit alles aan de andere kant van de lijn wordt ervaren, wil je daar iets over kwijt? Misschien verzacht het enigszins de pijn en komt dit de samenwerking ten goede? Natasja NATASJA & NATASJA “Hun werkdagen zijn al druk genoeg, dus als je dan die mooie boeking rond kunt maken, wil je ook fatsoenlijk geholpen worden”

29 — Column — Hey Natas, Wachttijden zijn een bron van frustratie en niet alleen voor reisagenten. Ik praat er graag over mee en begin met goed nieuws. De wachttijden kunnen omlaag! Dat moeten we wel samen doen en reisagenten kunnen daar een belangrijke bijdrage aan leveren. De samenwerking tussen reisagent en touroperator is namelijk een bewuste keuze, van allebei. Een efficiënt boekingsproces begint bij de selectie van de juiste reisaanbieder. Dus een standaard reis boek je online bij een aanbieder met een goede ICT-infrastructuur. Voor maatwerk en advies ga je naar een specialist die investeert in personeel en bereikbaarheid. Verwacht geen optimale telefonische bereikbaarheid van een onlinespeler en geen boekbare website van een maatwerkspecialist. Bel alleen als het echt nodig is, wees goed voorbereid en bel de juiste afdeling. Uit onze eigen analyses blijkt dat ruim 25 procent van de telefoontjes onnodig is, of naar de verkeerde afdeling gaat. Dit geldt mogelijk ook voor andere aanbieders en hier valt winst te behalen. Deze zomer heeft voor aanbieders van vliegreizen een tsunami van calamiteiten opgeleverd. Alleen al bij Travel Trend zijn van honderden reizigers de vluchten omgeboekt. En vele anderen misten onderweg een aansluiting. Ik durf niet eens te denken over welke aantallen het bij (ook) Europa-aanbieders gaat. Die calamiteiten zijn opgevangen door minder personeel dan normaal. Wie denkt dat personeelstekorten niet meer aan de orde zijn, doet er goed aan om de website van Reiswerk of Reisjobs eens te bekijken. De stand van vandaag: 474 vacatures. Laten we niet tegenover elkaar staan, maar samen de verantwoordelijkheid dragen voor meer efficiëntie in de branche. Zullen we volgende maand verder praten? In onze column mogen namelijk maximaal 300 woorden per Natasja staan. Ik heb meer ideeën voor samenwerking in de branche en die deel ik graag met de lezers van Reisbizz. Natasja ”Bel alleen als het echt nodig is, wees goed voorbereid en bel de juiste afdeling”

30 VANDE GEBAANDE PADENMET SPECIALTRAFFIC AUGUSTUS 2022 MAGAZINE Nr 47 Peter van Veenendaal (Travel Trend): Noord-Amerika is back in business SUNAIR: GUN JE KLANT DEZE 5 BROOKLYN-BELEVENISSEN NoordAmerika Special © Fly to the West

NOORD-AMERIKA SPECIAL Sinds corona steeds minder invloed heeft op onze vakantieplannen, komen ook de verre bestemmingen steeds meer in de belangstelling. Zoals Travel Trend product manager Peter vanVeenendaal stelt: “NoordAmerika is back in business”. In deze uitgave van Reisbizz Magazine lichten verschillende reisorganisaties Canada en deVerenigde Staten uit in de Noord-Amerika Special. In gesprek met Peter van Veenendaal vertelt de NoordAmerika kenner over belangrijke ontwikkelingen in reizen naar Canada en Verenigde Staten en hoe Travel Trend hierin kan ondersteunen. Ook geeft hij zijn persoonlijke tips voor de reisagent. Daarnaast licht Travel Trend in een uitgebreid artikel ‘The Lone Star State’Texas uit. De staat die volgens de reisorganisatie niet vaak wordt meegenomen in roadtrips door de Verenigde Staten, maar die zeker op je bucketlist zou moeten staan. Het team van Special Traffic constateert dat reizigers die niet voor het eerst naar Noord-Amerika reizen, vaak wat anders willen zien dan de standaardroutes. Voor deze reizigers biedt Special Traffic een reis buiten de gebaande paden naar de Rocky Mountains of Atlantic Canada. Ook gaan we in gesprek met Wilfried Verkaik van de Jong Intra Vakanties die stelt dat op tijd boeken voor een reis naar Noord-Amerika een must is. Linda Andeweg van Sunair Vakanties vertelt over Brooklyn, de (nog) minder bezochte wijk in New York City, en Fly to the West stelt zichzelf en hun boekingssysteem voor waarmee een mooie reis naar NoordAmerika geboekt kan worden.

32 — Noord-Amerika Spec i a l— Peter van Veenendaal is al zeventien jaar Product Manager USA & Canada bij Travel Trend en met meer dan vijftig bezoeken aan Noord-Amerika kun je hemmet recht een kenner noemen. Reisbizz Magazine vroeg Peter naar de belangrijkste ontwikkelingen in reizen naar Noord-Amerika en zijn tips voor reisagenten. NOORD-AMERIKA KENNER PETER VAN VEENENDAAL KRIJGT GEEN GENOEG VAN AMERIKA EN CANADA Teks: Onze redactie - Foto’s: Peter van Veenendaal, Shutterstock en Travel Trend 'NOORD-AMERIKA IS WEER BACK IN BUSINESS' Peter in Alstrom Point in Utah

33 — Noord-Amerika Spec i a l— Wat zijn jouw bevindingen van deze zomer, het eerste jaar na de pandemie waarin reizen naar Amerika en Canada weer mogelijk is? “We are back in business! Het is heerlijk om weer klanten te laten vertrekken na zo’n lange en uitdagende periode. Naast de vele omboekers van 2020 en 2021 hebben veel reizigers gekozen voor Amerika en Canada als hun eerste verre reis na de pandemie. De reissommen zijn hoger, mede omdat reizigers na twee jaar corona meer willen investeren in hun uitgestelde droomreis. Het is voor ons meer werk dan ooit geweest om alle reizen in goede banen te leiden vanwege alle vluchtwijzigingen, krapte in beschikbaarheid van campers, auto’s en Orlando villa’s, en een onderbezetting in de gehele keten. Maar het is het extra werk absoluut waard geweest.” Waren jullie op de post-pandemie uitdagingen voorbereid? “Ja, voor zover dat mogelijk was. Het belangrijkste is dat we gedurende de pandemie rustig zijn gebleven en nooit in paniek zijn geraakt. Tevens hebben we in de minder drukke tijd ons product uitgebreid en interne processen verbeterd en waren we er klaar voor toen er weer gereisd kon worden.” Travel Trend heeft een uitgebreid aanbod. Wat voor soort reizen boeken reisagenten vooral voor hun klanten? “Het leuke is dat reisagenten via ons hun klanten naar elke uithoek in Amerika en Canada sturen. Een first-timer heeft natuurlijk andere interesses dan ervaren Noord-Amerika reizigers en beide doelgroepen kunnen reisagenten met ons aanbod bedienen. Onze op maat samengestelde campertours - met vooraf geserveerde campgrounds – zijn bijvoorbeeld zeer gewild, evenals de losse camperhuur waarbij klanten zelf ter plaatse kampeerplaatsen zoeken. De autorondreis Florida Sun & Fun was al voordat ik in dienst kwam een topper in ons aanbod. Tijdens deze reis verblijft men aan het eind in een villa met privé-zwembad in Orlando. De villa’s worden los ook veelvuldig geboekt. Verder zien we dat er vaak unieke bouwstenen en excursies worden geboekt. Voor repeaters maken we vaak reizen op maat op basis van routes die zij zelf bedenken, of samen met hun reisagent.” Kunnen reisagenten makkelijk een keuze maken uit jullie assortiment, of komt daar veel advies bij kijken? Bijvoorbeeld over de keuze van het vervoermiddel, of de regio? “Het assortiment is zeer breed en geeft reisagent en klant vooral inzicht in welke mogelijkheden we allemaal bieden. Vaak vragen agenten ons advies op basis van hun specifieke reiswensen, gezinssamenstelling en budget. De keuze tussen camper- en autohuur wordt hierbij regelmatig besproken. We hebben een groot percentage aan repeaters die we aan ons kunnen blijven binden door niche-bestemmingen aan te bieden zoals Texas, Oregon & Washington State en Alaska in Amerika en de Yukon in Canada.”

34 — Noord-Amerika Spec i a l— Wat is het belangrijkste verschil tussen reizen in Amerika en Canada? “Amerika is een meer year-round bestemming, waar de winter in Canada zich minder goed leent voor fly-drives. Beide landen kennen spectaculaire nationale parken. Het grootste verschil is misschien dat Amerika meer ‘manmade’ entertainment opties biedt, zoals Disneyworld, en tropische stranden kent. Reizen in Canada speelt zich ook gedeeltelijk af op en rond het water, bijvoorbeeld om walvissen of orka’s te spotten.” Wat vind jij de onbekende parels van deze twee bestemmingen? “In Canada denk ik direct aan de Great Bear Lodge. Een drijvende lodge zoals de bekende Knight Inlet Lodge, maar dan kleinschaliger, exclusiever en meer afgelegen. De omgeving van Sooke op Vancouver Island en de Sunshine Coast in British Columbia zijn schitterend en vaak ondergewaardeerd. In de USA zijn de zuidelijke staten vreemd genoeg nog relatief onontdekt, terwijl het een heel interessante regio is. Als je tijdens een rondreis in één of meer plantagehuizen verblijft, word je omgeven door de bewogen geschiedenis. En daarnaast hebben steden als Memphis, Nashville en New Orleans ook een rijke muzikale traditie. Ik ben zelf een enthousiast reisfotograaf en kan mijn hart ophalen in de omgeving van Kanab in het zuiden Moraine Lake in Banff National Park

35 — Noord-Amerika Spec i a l— van Utah, met in de omgeving prachtige natuurverschijnselen zoals ‘the Wave’, ‘White Pockets’ en de million-dollar view over Lake Powell vanaf Alstrom Point.” Naar Amerika stellen reisagenten ook graag zelf reizen samen. Wat is de belangrijkste toevoegde waarde van Travel Trend daarin? “Onze kennis en ervaring in maatwerk in Noord-Amerika is ongekend. Dit is wat wij al 45 jaar dag in dag uit doen. Een reis zelf samenstellen lijkt eenvoudiger dan het is, maar er komt veel meer bij kijken dan men zich vaak realiseert. Dat is met name de afgelopen jaren wel gebleken. Bij calamiteiten, zoals jaarlijkse bosbranden of de recente overstromingen in Death Valley, hebben wij korte lijnen met lokale partners die reizigers in nood assistentie kunnen bieden. En met onze optionele excursies kunnen we een reis uniek maken voor elke klant. Een limo tour door Las Vegas, snorkelen met zeekoeien, een bezoek aan Alcatraz, rafting op de Colorado rivier, een fietstour door The Big Apple, noem maar op. Met zo’n aangeklede reis verdient de reisagent ook meteen meer, vanwege de hogere reissom.” Zie je kansen die reisagenten beter zouden kunnen benutten? “Wees niet bang om die helikoptervlucht in de Grand Canyon te boeken, of die bijzondere berenlodge. Hierdoor maak je van een mooie reis een droomreis. De klant zal je dankbaar zijn! Kijk niet altijd naar de meest voordelige accommodaties. Met name op plekken in de natuur of waar klanten meerdere nachten verblijven is het beter om te investeren in een accommodatie die toegevoegde waarde biedt. En overweeg ook eens om een verlenging Zwarte beer

36 — Noord-Amerika Spec i a l— met Hawaii aan te bieden, of een bijzondere combinatie USA en de Caribbean. Vervoer is een onderdeel waar je wat mij betreft ook niet op moet bezuinigen, zeker met al wat grotere kinderen. Soms is het aan te raden een iets grotere huurauto of luxere camper te boeken voor voldoende beenruimte of ruimte voor de bagage. Daarom is het belangrijk dat je als reisagent goed weet welk budget de klant aan de reis wil uitgeven. Wat zijn je verwachtingen van 2023? “Helaas zullen de prijzen verder stijgen. Het voordeel is wel dat er (mede daardoor) meer beschikbaarheid zal zijn. Veel prijzen zullen later dan normaal binnenkomen. De vloot aan huurauto’s en campers komt steeds verder terug op het pre-covid niveau, dat biedt komend jaar meer mogelijkheden. Operationeel verwachten we minder lastminute wijzigingen in vluchtschema’s of hotels. De overall service in de hotels, restaurants en attracties zal beter zijn doordat personeelstekorten teruglopen. Ik kijk alvast uit naar een ‘saaier’ jaar.” Welke belangrijke ontwikkelingen heb jij in de afgelopen zeventien jaar gezien? “Het aantal reizigers groeit, maar de uitbreiding van hotels en campgrounds in en rond met de name de National Parks in zowel Amerika als Canada blijft ver achter. Als je op de leukste en mooiste plekjes wilt zitten, is daarmee de noodzaak om vroeg te boeken steeds groter geworden. Reizen is in de loop der jaren niet altijd eenvoudiger geworden ondanks navigatie, mobiele telefoons en wifi. Er wordt meer van de klant gevraagd. Kijk maar naar de informatie die verschaft moet worden bij het noodzakelijke herbevestigen en inchecken bij excursies, hotels en villa’s. Het steeds meer wegvallende menselijke element is niet voor Great Bear Lodge in British Columbia

37 — Noord-Amerika Spec i a l— elke klant even eenvoudig te verwerken. Maar laat ik vooral niet te negatief klinken, want hier tegenover staan minstens zoveel positieve ontwikkelingen. Onze mogelijkheden als maatwerkspecialist zijn steeds verder toegenomen door de opkomst van krachtige en flexibele boekingssystemen. De kwaliteit en dienstverlening van veel producten is verbeterd, dienstverlening professioneler. Klanten worden steeds ondernemender en de vraag naar nieuwe producten en gebieden neemt steeds verder toe. Iets waar wij graag gehoor aan geven.” Welke mogelijkheden voor productinnovatie zie je? “Meer diepgang en specialisatie in bepaalde rondreizen zoals onze nieuwe familiereizen en wintersportreizen, waar we in 2023 echt de vruchten van verwachten te plukken. Meer oog voor duurzaamheid en meer ruimte voor unieke contacten met de inheemse bevolking in met name Canada.” Hoe vaak ben jij zelf in Amerika en Canada geweest? Ontbreekt er nog een regio op je lijstje? “Ik ben zelf 30 keer in Amerika en bijna 20 keer in Canada geweest. Dat wil niet zeggen dat ik alles al heb gezien. Texas en Washington State, maar ook de staten rond de Great Lakes wil ik nog ontdekken. En nog maar niet te spreken van een uniek ijsberen arrangement of kajakken tussen de walvissen in Canada.” Wat is de belangrijkste boodschap die jij reisagenten zou willen geven over reizen naar Noord-Amerika boeken? “Boek bij Travel Trend. Bij ons boek je met een veilig gevoel bij een vertrouwde partner.” Peter van Veenendaal De campertours zijn zeer gewild

Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. REISBIZZ SOCIETY Gold Partner

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=