Reisbizz

REISBIZZ ONTOUR: MSCWORLD EUROPADOOPCEREMONIE DECEMBER 2022 MAGAZINE Nr 54 Marijke Abbekerk: Voorlopig genoeg uitdagingen gehad ZUID-AMERIKASPECIAL KOKEN MET: PAUL BACKERVAN TIOGA TOURS

2 — Voorwoord — Reisbuddies, je hebt ze in alle vormen en maten en ik volg ze met veel plezier. Als je Facebooknetwerk veelal bestaat uit vakidioten, krijg je een hele interessante feed. Zo zag ik een echtpaar een helikoptervlucht boven New York maken waarbij de dame als copiloot mee mocht vliegen. Fantastisch! En een aantal reisagenten op reis door Costa Rica, waarbij ik trouwens op de foto een spin spotte die je echt niet per ongeluk (als reisbuddy in je koffer) terug naar huis wil nemen. Wat kwam er nog meer voorbij? Twee reisbuddies te paard op safari in een wildpark in Tanzania. Dat is wat mij betreft REISBUDDIES

3 — Voorwoord — de meest intense manier om wildlife te ervaren. Overigens bewaar ik er zelf ook bijzondere herinneringen aan, toen mijn paard op hol sloeg en samen met mij een enorm stekelig struikgewas indook. Met de schrik nog in de benen klom ik voorzichtig weer terug op zijn rug. Het onderling vertrouwen was ver te zoeken en er zat niets anders op dan in die dynamiek mee te bewegen. Zo zie je maar dat je altijd iets of iemand nodig hebt, in mijn geval een paard, om een verhaal te kunnen maken. Het dier zorgde ervoor dat ik mijn eerste bezoek aan Zuid-Afrika nooit meer zou vergeten. En bij thuiskomst leverde het nog een spannend verhaal op om te vertellen aan vrienden en familie. Het is jouw verhaal dat je plakt aan een beeld ergens opgeslagen in je hoofd. En dan kun je van alles vinden van sociale media, maar de foto’s, filmpjes en schrijfsels inspireren me en wakkert de zin om te reizen aan. Ik houd ervan. Wij willen jullie met deze uitgave van Reisbizz Magazine weer inspireren met leuke verhalen. Zoals het hoofdinterview met Marijke Abbekerk, eigenaresse van Travel XL Marijke in Schagen waar wij op bezoek gingen. Zij heeft genoeg van de pieken en dalen tijdens de afgelopen coronacrisis en hanteert een nieuw motto: ‘We zien het allemaal wel’. Dat wil niet zeggen dat er geen visie is, maar de tijd van zorgen maken over morgen is voorbij. Samen met haar team en zeven aangesloten ZRA’s bestiert ze een goedlopend reisbedrijf. Voor de rubriek ‘koken met’ reisden we af naar het sfeervolle Deventer. Hometown van Paul Backer, directeur van Tioga Tours en Fly to the West. Hij haalde ons in stijl op vanaf het station en heeft mooie verhalen te vertellen samen met zijn levenspartner en reisbuddy Iris. Collega Bibi was aanwezig bij de doop van de MSC World Europa in Qatar en sprak daar uitgebreid met salesmanager, Daniëlle Groot. Leo van der Hoeven en reisbuddy Karinne Valks mochten de doop ook bijwonen en blikken hier samen op terug. En dan de special, de één na laatste van dit jaar. We zetten Zuid-Amerika in de spotlight. Laat je inspireren en boek vervolgens die reis, samen met jouw favoriete reisbuddy, want daar komen de mooiste verhalen uit voort. Veel leesplezier! Natasja Hoogstede

4

5 I NHOUD I NTERV I EW 06 Marijke Abbekerk heeft voorlopig genoeg uitdagingen gehad 15 Koken met: Paul Backer 36 Daniëlle Groot: Mijn missie is omMSC en de retail dichter bij elkaar te brengen RE I SB I ZZ ON TOUR 27 Als een ster aan boord van MSC Cruises’ nieuwe aanwinst MSCWorld Europa BLOGS EN COLUMNS 42 Harri Theirlynck: Vakantie in een vreemde stad? Een man vraagt nooit de weg, maar wéét de weg ZU I D-AMER I KA SPEC I AL 48 Travel Trend collega’s Anouk en Janet in gesprek 56 M onique Peereland op ontdekkingsreis naar Chili en Paaseiland 62 Tips van Zuid-Amerika specialist Sietske van Leusden van Avila Reizen COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede EINDREDACTIE: Bibi Mol REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, Lolke van der heide en Fabian Bais. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Isa Hijnen, Harri Theirlynck, Janet van de Werken, Anouk van Wendel de Joode, Monique Peereland, Sietske van Leusden. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

6 — Interview — Marijke Abbekerk

7 — Interview — MARIJKE ABBEKERK HEEFT VOORLOPIG GENOEG UITDAGINGEN GEHAD De coronacrisis heeft de nodige sporen achtergelaten. Marijke Abbekerk, eigenaresse van TravelXL Marijke in Schagen, kijkt uit naar een periode van rust, zonder pieken of dalen. “Ik weet zeker dat we daarna weer behoefte hebben aan uitdagingen.”Reisbizz Magazine ging op bezoek in Schagen en nam een kijkje bij Marijke en haar collega’s op kantoor. Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Reismedia/TravelXL Reisburo Marijke Aan de Molenstraat in Schagen ontmoeten we Marijke en haar collega’s Anna en Nancy die vertellen over hun reisbureau en hoe zij in de reissector zijn beland. Marijke is naar eigen zeggen per ongeluk in het vak terecht gekomen. “Tijdens een stageperiode bij een reisbureau kwam ik er vrij snel achter dat dit werk niets voor mij was. Ik ben weggegaan en heb voor iets totaal anders gekozen waar ik uiteindelijk tien jaar heb gewerkt. Tot ik verhuisde naar Den Helder en op zoek was naar een baan. Bij het reisbureau van Arno van Lieshout, wat toen nog onder Toerkoop viel, stond een vacature open waar ik op reageerde. Inmiddels 28 jaar geleden werd ik daar aangenomen.”Arno en Marijke waren echter als twee kapiteins op één schip en Marijke besloot te wisselen van reisbureau. “Eerst heb ik nog een stop gemaakt bij het reisbureau in Broek op Langedijk, waarna ik zelf een kantoor ben gestart hier in Schagen, ook 'ONS MOTTO IS VERANDERD, WE ZIEN HET ALLEMAAL WEL'

BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE ALLROUND TOUROPERATOR MEER DAN 120 BESTEMMINGEN 3e GROOTSTE TOUROPERATOR VAN EUROPA EXTRA FLEXIBILITEIT EN ZEKERHEID MET ONS AANVULLENDE PAKKET BAGAGE ALTIJD INCLUSIEF Ga voor meer informatie naar www.fti-service.nl EINDELIJK WEER REIZEN MET

9 onder Toerkoop. Pas sinds een jaar of tien zijn we een TravelXL reisbureau.” Waarom koos je voor TravelXL? “Ik sloot me daarbij aan toen TravelXL nog een nieuw concept was. We zijn het gestart met een klein groepje aandeelhouders, wat inmiddels groter is geworden. Het opzetten van zo’n nieuw concept sprak mij aan. Verder vond ik de naam en de uitstraling aantrekkelijk en is er veel vrijheid. We mogen zelf alles bepalen. We krijgen niet van hogere hand allerlei regeltjes toegespeeld. We zijn geen franchisers, maar aandeelhouders.” Hoe groot is jullie teammomenteel? “Anna is onze stagiaire en Nancy is voor 24 uur per week in dienst. Verder werken we met ZRA’s waarvan Bianca drie dagen per week op urenbasis hier op kantoor zit. Ik huur haar in als het nodig is. In feite zit zij al jaren drie keer per week op kantoor, waarnaast zij haar eigen werkzaamheden als ZRA doet.” Hebben jullie een hecht team? “Ja, heel erg. Wij kennen elkaar al heel lang. Nancy, Bianca en ik zijn alle drie begonnen bij datzelfde reisbureau in Den Helder. We zijn allemaal een andere kant uitgegaan en zijn hier weer samen gekomen. Voor Nancy is dit de derde keer dat ik haar in dienst heb genomen. Ze komt iedere keer weer terug. Nu laat ik haar niet meer gaan”, grapt Marijke. “Ik wil ook niet meer weg”, voegt Nancy knipogend toe. “Door de jaren heen zijn er steeds dingen op mijn pad — Interview — Bianca, Nancy en Marijke “We hebben een hecht team, eigenlijk zijn we een soort werkfamilie”

10 gekomen waardoor ik weg ben gegaan. Op de dag dat corona uitbrak heb ik voor de derde keer een contract ondertekend. Het werkt hier heel fijn. We kennen elkaar door en door en we weten wat we aan elkaar hebben. We zijn eigenlijk een werkfamilie. Met kantoorhondjes Luna en Molly vormen we een soort gezin”, vertelt Nancy. “We kennen elkaar ook privé”, vervolgt Marijke het gesprek. “Het is niet zo dat we bij elkaar thuis over de vloer komen, maar je weet wel wat allemaal speelt. We hebben elkaars trouwerijen en de geboorten van onze kinderen meegemaakt. Je weet wat er gaande is in elkaars leven en als één van ons iets heeft thuis, hoeft niemand iets uit te leggen. Dat gaat al jaren heel goed en daar ben ik heel blij mee.” Zijn de andere ZRA’s die aan het reisbureau verbonden zijn daar een aanvulling op? “Zeker. Met Bianca erbij zijn er in totaal zeven ZRA’s bij ons aangesloten. Gedurende de jaren sloten steeds meer dames zich bij ons aan. Ze draaien onder mijn ANVR- en SGR-nummer en we zitten allemaal in hetzelfde BAS-systeem. Zij kunnen in onze boekingen en wij in die van hun. De commissies over hun boekingen gaan volledig naar henzelf, maar zij betalen aan mij maandelijks een fee en per boeking een vast bedrag. Ze zijn allemaal eigen ondernemers, zoals iedere andere ZRA, ze zijn alleen verbonden aan het reisbureau.” Wat zijn voor jou de voordelen hiervan? “Het zorgt voor veel flexibiliteit. Zodra wij problemen hebben met de bezetting op kantoor, kan ik gemakkelijk één van die dames vragen om achter een bureau te gaan zitten. Ze hebben allemaal een sleutel van het kantoor, weten allemaal mijn inloggegevens en kunnen dus zo mijn werkzaamheden oppakken. Dat vertrouwen is er. En andersom is dat natuurlijk ook zo. Mocht één van hen in de problemen zitten, springen wij bij. We proberen de groep ZRA’s zoveel mogelijk elkaar te laten Kantoorhondjes Luna en Molly

11 helpen, maar waar nodig schieten wij te hulp. Wat daarnaast nog een voordeel is, is dat de omzet van het reisbureau en alle ZRA’s op één hoop wordt gegooid bij de verschillende touroperators. Hierdoor ben je als reisbureau meer aanwezig, waardoor je misschien niet in een B-categorie zit qua commissie, maar in een categorie hoger. Daar hebben we allemaal wat aan.” Wat is voor de ZRA’s het voordeel om bij jouw reisbureau aangesloten te zijn? “Zelf denk ik de kosten. Ik weet niet precies wat andere partijen kosten, maar ik hoor wel eens dat het onderling verschilt. Verder denk ik dat de gemoedelijke sfeer mee helpt. We hebben bijvoorbeeld niet iedere maand standaard een overleg of vergadering en ze kunnen zelf hun website of advertenties opstellen, wat bij andere partijen vaak geregeld is. Onderling zijn de dames ook heel goed met elkaar. Sommige zijn vriendinnen en zijn op die manier bij ons terecht gekomen. We kennen elkaar goed en gaan fijn met elkaar om. Ik denk dat dat het voordeel voor hen is.” Er is dus wel een teamgevoel? “Absoluut. Vorige week hadden we een uitje met z’n allen en gingen we een avond fröbelen aan kerstkransen. Eén keer per jaar nodig ik iedereen bij mij thuis uit om te komen eten en meestal gaan we eens per jaar uiteten. Ik probeer dat teamgevoel wel te behouden.” Nog plannen ommet meer ZRA’s te werken? “Nee. Voorheen had ik het idee dat ik wilde uitbreiden naar Texel, dat is een beetje een vergeten plek aan het worden met maar één — Interview — Kerstkransen fröbelen met het hele team

12 — Interview — ZRA voor het hele eiland. Maar dat heb ik uit mijn hoofd gezet. Je moet toch altijd over met de boot en het is lastig ommezelf op te splitsen. Voor nu is het goed zo.” Welke les heb jij meegenomen uit de coronacrisis? “Niet te ver vooruit willen kijken. Voorheen kon ik me in oktober al druk maken over hoe we de vakantieperiode in zouden vullen qua bezetting. Nu denk ik: we zien het wel. In de reiswereld kun je niets plannen, het kan morgen zo weer anders zijn. Dat zie je aan alle crisissen die we hebben meegemaakt. De ochtend dat ik hoorde over de corona-uitbraak dacht ik dat ik droomde. Zo onwerkelijk om in eens boekingen te moeten annuleren.” Heb je tijdens de coronacrisis wel eens gedacht dat je het niet zou redden? “Sinds de crisis hebben we een nieuw motto ontwikkelt: we zien het allemaal wel. Veel bedrijven hebben geld geleend vanuit het voucherfonds, ik begon daar niet aan. Ik wilde geen euro lenen. Alle klanten zijn uitbetaald en ik bedacht voor mezelf dat ik zou stoppen als het geld op was. We zien wel wat er gebeurt, dacht ik. Ik was niet van plan ommezelf in de schulden te werken. Ik had enorm veel geluk met de huurbaas, die vanaf dag één van de coronacrisis zei dat ik kon wachten met het betalen van de huur. Ik geloof dat we zo’n vier maanden geen huur hoefden te betalen en daarna betaalden we de helft. Zo fijn. Mede daardoor dat ik zei, we zien wel waar we stranden. En het lijkt nu alsof ik heel relaxed ben en nooit stress heb, maar dat is natuurlijk niet zo. Ik wilde alleen niet allerlei plannen aanhalen om er maar voor te zorgen dat we ons hoofd boven water konden houden. Dat is wellicht passief, maar ik was er doodmoe van. Als het stopt, stopt het, was mijn idee. En dat is niet gebeurd, dat vind ik dan weer heel gaaf.” Over toekomstplannen hoef ik je dus niet te vragen? “Op het moment even niet. Ik heb stiekem de behoefte aan een periode ‘gewoon’ draaien. Geen pieken, vooral geen dalen, gewoon een aantal jaar stabiel kunnen werken. Klanten die weer binnenstappen en reizen boeken, doen wat we leuk vinden en waar we goed in zijn. En dan weet ik zeker dat we dan wel weer een uitdaging kunnen gebruiken. Momenteel heb ik daar even geen behoefte aan.” “Voorheen kon ik me in oktober al druk maken over hoe we de vakantieperiode in zouden vullen qua bezetting. Nu denk ik: we zien het wel”

— Advertorial — EXPLORE FRANCE OP 31 JANUARI 2023 IN UTRECHT Op zoek naar de leukste tips ‘in het groen’ voor jouw klant deze zomer? Kom dan op 31 januari 2023 langs op onze workshop Explore France in Utrecht. Daar ontmoet je verschillende Franse partners die hun bestemming of accommodaties vertegenwoordigen. Zij vertellen je ook graag meer over de activiteiten die je in de omgeving kunt ondernemen. Voor individuele klanten, maar ook voor (zakelijke) groepen. Centraal staan duurzame vakanties, een belangrijk thema in Frankrijk. Er zijn steeds meer mogelijkheden voor wie graag een ecologisch tintje aan de vakantie geeft. De natuur is er alom aanwezig en zeer gevarieerd, met fijne accommodaties en volop activiteiten, zowel sportief als cultureel. En vergeet de lokale (culinaire) specialiteiten en ambachten niet! WAAR: De Winkel van Sinkel, Utrecht WANNEER: 31 januari 2023 TIJD: van 10u00 tot 12u30 netwerken en aansluitend een gezellige netwerklunch met de Franse partners tot 14u00 VOORWIE: touroperators, zelfstandige reisagenten en MICE specialisten WIE KUN JE ONTMOETEN? Noord-Frankrijk, Calvados (Normandië), een deel van Groot Parijs, Straatsburg (Elzas), Bourgogne-Franche-Comté, Morzine-Avoriaz en luxe hotelketen Lavorel hotels (Auvergne-Rhône-Alpes), Côte d’Azur France, Nîmes met EDEIS Romanité (Occitanië), Marseille (Provence-Alpes-Côte d’Azur) en IECH hotels. MEER INFORMATIE EN AANMELDEN: via ons blog www.frankrijkvoorreisprofessionals.com Graag tot ziens in Utrecht ! — Groeps- en sportreizen — ADVERTORIAL ©OTAvoriaz

vcktravel .nl /mar ine-travel | +31 20 6800 852 | [email protected] .nl Jouw dag begint pas als iedereen naar huis gaat “Wil je meer weten over de functie en over hoe het is om bij ons te werken? Neem dan contact met me op via 06 393 560 49, en ik vertel je graag meer.“ Heb jij die 5 tot 9 mentaliteit die we zoeken? Als Senior Business Travel Consultant bij onze 24-uursdienst werk je zelfstandig en 100% vanuit huis. Buiten kantooruren en in het weekend regel je de vaak spoedeisende reisaanvragen van onze klanten en zorg je dat ze snel op reis kunnen. Ben jij op je best als iedereen al naar huis is? Kijk dan voor meer informatie op werkenbijvcktravel.nl/24x7. van Nikolien Bierma, HR werkenbi jvcktravel .nl | 088 120 1900 | [email protected] jvcktravel .nl

15 — Interview — KOKEN MET: PAUL BACKER Reisbizz Magazine bezoekt Deventer, hometown van Paul Backer, directeur/eigenaar van Tioga Tours en Fly to theWest. We vroegen Paul of hij ons kon ophalen op station Deventer. “Ja hoor, doe ik. Ga maar aan de centrumzijde staan, dan pik ik jullie op.”Als Paul iets zegt, dan doet hij dat op zijn eigen manier. Geheel in stijl komt hij aanrijden in een C25 camper van Cruise America. Tekst: Natasja Hoogstede - Foto’s: Reismedia Paul en levenspartner Iris

16 Het is druk in Deventer. Terwijl we filerijden vang ik onderweg een glimp op van de in kerstsfeer gehulde Hanzestad. Dat is voor mij een bonus, omdat ik zo iets langer van de rit in de camper kan genieten. Dat geldt niet voor Paul. Zijn geduld wordt zichtbaar op de proef gesteld. Als we de oprit oprijden, ben ik op slag verliefd. Aan de IJssel met uitzicht op de binnenstad, staat deze vrijstaande woning met boomgaard te schitteren. Binnen is het lekker warm en worden we ontvangen in de zithoek bij de houtkachel. We genieten van een glas rode wijn en als borrelhap vega bitterballen. Ze smaken heerlijk, al zegt het gezicht van Paul wat anders. Dat typeert de gastheer van vanavond, want als ik hem vraag of hij in de keuken een schort om wil doen omdat het zo leuk staat voor de foto, weigert hij. “Ik doe geen schort om”, zegt hij resoluut. Zijn partner Iris en ik gooien al onze charmes in de strijd, maar zonder succes. Dat maakt Paul wie hij is: duidelijk, oprecht en zonder poespas. NACHTCHAUFFEUR Iris en Paul hebben elkaar 26 jaar geleden leren kennen tijdens één van de groepsreizen die Paul organiseerde en zelf begeleidde. De vonk sloeg over tussen beiden en zo ook de liefde voor het land Amerika. Iris besluit om Paul te vergezellen en helpt mee om de groepsreizen Geheel in stijl haalde Paul ons op vanaf het station

17 — Interview — te begeleiden. “Paul reed voorop in de camper en ik erachteraan met een 12-persoons bus met onze gasten. We sliepen in tenten. Meestal nam ik het koken voor de groep voor m’n rekening, toen al. Zo verbleven we drie maanden per jaar in Amerika. Thuis in Gouda werkte ik als waarnemend huisarts en Paul reed als nachtchauffeur de kranten rond voor de Volkskrant”, vertelt Iris. Waar in Amerika zijn jullie verliefd geworden? Iris en Paul kijken elkaar aan, glimlachen en zeggen tegelijk: “In Monument Valley. Ken je het Forrest Gump Point, uit de gelijknamige film?” En of ik die ken. Het is de plek waar de iconische scene is opgenomen waar Forrest stopt met rennen. De film uit 1994 met Tom Hanks vertelt het verhaal van Forrest Gump, die Amerika doorkruist en van de ene kust naar de andere loopt. “Op dat punt zaten wij samen in de camper met muziek uit de film‘Once upon a time in the West’. Zie je het voor je? Leuk detail is dat ‘Forrest Gump’ ook nog de eerste film is die Iris en ik samen hebben gezien, dat is geen toeval.” NIRVANA De liefde voor Amerika ontstond lang geleden, in de periode dat Paul als chauffeur door heel Europa trok met voornamelijk Amerikaanse bands. Hij toerde in ’92 vanuit het Scandinavische Denemarken, die op dat moment het Europees kampioenschap Paul, Natasja en Iris

18 — Interview — binnenhaalde, tot aan het zuidelijk gelegen Napels in Italië. Onderweg genoot Paul backstage van grote artiesten als Nirvana, met saillant detail dat hij daarbij in slaap viel. De nachten waren lang… KOKEN Iris start met koken en daar hoeven we ook geen geheim van te maken. “Dat mag er gewoon in hoor, in het artikel, dat ik niet kook”, zegt Paul. Als ik hem vraag of hij een hekel heeft aan koken, vertelt Iris dat hij laatst een heel gerecht heeft weggegooid omdat het totaal niet leek en smaakte als in het recept. Dat zegt genoeg. MUZIEK Paul schenkt nog een glas wijn voor ons in en gooit nog een blok hout in het vuur. Uit de twee imposante muziekboxen klinkt muziek. Geen country of blues, maar rock. We wisselen onze muzieksmaak onderling uit waar geen lijn in te vinden is. Het gaat van de band Venice tot Frank Zappa en van Steely Dan tot de Finse band Värttinä. Je bent een echte muziekliefhebber, van hoe kan het ook anders, Amerikaanse bands. “Op het moment dat ik door Monument Valley rijd, luisterend naar de radio, dan ‘voel’ ik de muziek. Eigenlijk zou iedereen een keer door de Valley moeten rijden om die muziek te leren begrijpen.” Paul noemt direct de naam van de Amerikaanse band ‘16 Horsepower’, waar hij graag naar luistert en die hij ontdekte onder het toeren. “Ik hoorde een mooi nummer op Toch een moment samen in de keuken

19 — Interview — de radio maar kende het niet en moest gewoon weten welke band het speelde. Ik heb de auto langs de weg gezet en heb net zolang gewacht tot de DJ de naam noemde.” Gelukkig hebben we hier tegenwoordig Shazam voor. Wat voor groepsrondreizen voerden jullie uit? “De Best of the West, je kent het wel. In drie weken vanuit Los Angeles via Las Vegas en Monument Valley waarbij we de nationale parken bezochten. Dat waren fantastische reizen waar we nog goede vrienden aan over hebben gehouden. Na verloop van tijd ontstond de vraag of we ook individuele reizen konden aanbieden. Het internet kwam net op, dus ben ik een website in elkaar gaan prutsen die goed werd gevonden door Google. Vervolgens begonnen de boekingen vanzelf te lopen. Terwijl we aan het rondreizen waren, checkte ik onderweg bij de receptie van de campings de boekingen. En maar hopen dat er niemand voor me was, want je moest nog inbellen via een draad en een modem en dat kostte tijd. Ik kan de geluiden van het verbinden nog zo oproepen”, lacht Paul. En toen werd je levenspartner ook je zakenpartner. Hoe ging dat? “Heel goed juist. Al was het hard werken. We draaiden in het begin wel 80 uur per week. Iris deed de boekhouding en was daarnaast ook nog waarnemend huisarts. WAT KWAM ER OP TAFEL? Voorgerecht: Bietenburger met geitenkaas, peer en augurk Hoofdgerecht: Gegrilde Doradefilet met tuinboontjes, worteltjes en friet Tussengerecht: Kaasplank Nagerecht: Zelfgebakken wafel met bolletje ijs en bosvruchten Bietenburger met geitenkaas, peer en augurk Gegrilde Doradefilet met tuinboontjes, worteltjes en friet

20 — Interview — Ik werkte nog parttime als nachtchauffeur op de vrachtwagen. Dan werkte ik één maand fulltime en was ik de volgende maand vrij. Op die manier lukte het om drie maanden per jaar te reizen en de groepen te begeleiden. Het bedrijf voelt als van ons samen en dat is het in feite ook. Iris helpt waar mogelijk als gastvrouw tijdens productpresentaties, maar de dagelijkse bedrijfsvoering ligt bij Martin Winkel en mij. Martin is mede-eigenaar/-directeur, samen met hem ontstaan goede ideeën over de business.” Dan zagen jullie elkaar niet veel? “Nee, klopt, ik kwam in de ochtend thuis en dook mijn bed in terwijl voor Iris de werkdag begon. Goedemorgen en slaap lekker was het toen.” Ondertussen worden we uitgenodigd om aan tafel te gaan. In de aparte eetkamer met glazen plafond zien we een met zorg gedekte tafel. Met een chic onderbord wordt iedere gang apart gepresenteerd, wat een aandacht is er besteed. Het stel verhuisde naar St. Jansklooster en vanuit huis bouwden ze verder. De vraag naar individuele reizen nam een vlucht. “Dat kun je wel stellen ja. Het boeken van losse vluchten kwam er ook nog bij. Dat was compleet nieuw voor ons. Dan hield ik gesprekken met mogelijke partners en werd mij gevraagd of ik een goed CRS had. Ik had geen idee wat hij bedoelde, maar knikte maar van ja. Eenmaal thuis snel uitzoeken wat een CRS eigenlijk was. Nu hebben we ons eigen GWS-systeem, oftewel het Groot Weergaloos Systeem. Het mooie is De met zorg gedekte tafel

21 — Interview — dat ik collega’s nu hoor zeggen: staat het al in het GWS? Die hebben geen idee dat het een door ons zelf bedachte naam is. Wat dat betreft werden wij niet gehinderd door enige kennis”, zegt hij lachend. Sinds 2003 biedt Tioga Tours geen groepsreizen meer aan. Vanaf 2016 startte Tioga Tours met Fly to theWest, om zo ook de verkoop via de retail te laten lopen maar daar later meer over. Hoe ben je aan de naamTioga Tours gekomen? “Daar zit wel een verhaal achter. Elke keer als wij tijdens de reizen door Yosemite NP reden, was de Tioga Pass gesloten. Meestal vanwege slecht weer en het bordje ‘closed’ kwam keer op keer in beeld. Het werd onderhand een obsessie voor me, ik moest ‘m toch echt een keer ontdekken. Dat is gelukt en tegelijk werd de naamTioga Tours geboren.” Naast Tioga Tours hebben jullie Fly to the West. Hoe gaat dat? “In 2016 zijn we daarmee gestart om ook de verkoop via reisagenten te stimuleren. Dat gaat goed, al heb ik wel mijn bedenkingen. Als je als reisagent drie touroperators een offerte laat opmaken voor je klant, duikt de conversie naar beneden. Daar hebben wij last van. Ik vind dat

22 — Interview — er door sommige reisagenten meer getrechterd moet worden. Luister goed naar de klantwens, denk klantgericht en gebruik je kennis. Daar moet echt meer aandacht aan worden besteed om het ook voor touroperators aantrekkelijk te houden reizen via retail te blijven verkopen. Het kost nu te veel tijd en levert irritaties op aan beide kanten.” Hoe lang ga je nog door? “Daar denk ik nu nog niet over na, maar ik ga nog wel even door hoor. We zitten nog in herstel na de coronacrisis. Toen heb ik echt 1,5 jaar lang gedacht dat het op zou houden. We hebben grote corona zorgen gekend.” Slapeloze nachten? “Absoluut, wat denk je. Wat we wel hebben overgehouden aan die periode is fijn contact met collega touroperators. Niemand had een antwoord op de vraag hoe het zou aflopen, dus belden we elkaar om te sparren. Daar zijn leuke samenwerkingen uit voortgevloeid, dat is mooi.” We sluiten de avond af en besluiten terug te wandelen naar het station van Deventer. Iris loopt een stukje mee om de kat van een paar huizen verder terug te brengen. Die komt ééns per half jaar binnenwandelen en voelt zich dan direct thuis. Paul noemt hem‘Jacky on the Road’, zijn echte naam is onbekend. Een zelfgebakken wafel met een bolletje ijs en bosvruchten

Werken bij Airtrade? Ga naar werkenbij.airtrade.nl of scan de QR-code met je camera Scan om de vacatures te bekijken Bekijk onze vacatures: werkenbij.airtrade.nl Kom werken aan de toekomst van reizen!

— Advertorial — VERTREK VANAF BRUSSELS AIRPORT: VLOT EN ZORGELOOS NAAR MEER DAN 175 BESTEMMINGEN! Brussels Airport biedt deze winter een uitgebreid aantal bestemmingen aan, meer dan 175 wereldwijd. Ook dit jaar werden er nieuwe bestemmingen en luchtvaartmaatschappijen aan het routenetwerk toegevoegd. Zo is Air Belgium een paar maanden geleden gestart met rechtstreekse vluchten naar Kaapstad en Johannesburg in Zuid-Afrika. Air Canada zal vanaf 2 juni de route Brussel – Toronto starten, en blijft daarnaast ook nog haar vluchten naar Montreal uitvoeren. Op de route naar Boekarest heeft de Moldavische maatschappij HiSky eind november zijn intrede gedaan. Daarnaast vliegt Transavia deze winter naar Salzburg als wintersportbestemming en naar Tenerife voor de winterzon aanbidders. Brussels Airport zal ook in 2023 weer een uitgebreid scala aan vluchten op het Middellandse Zee gebied aanbieden. Met uitgebreide netwerken van Transavia, Corendon, Brussels Airlines, easyjet en TUI fly zijn de mogelijkheden legio. BEREIKBAARHEID VANUIT NEDERLAND, DICHTERBIJ DAN JE DENKT Met een treinstation onder de terminal (waar dagelijks 16 directe intercitytreinen vanuit Amsterdam - Rotterdam - Breda stoppen) en — Groeps- en sportreizen — ADVERTORIAL

met ruime parkeergelegenheid in de P-garages tegenover de vertrekhal en op de budgetparking, is Brussels Airport prima vanuit Nederland toegankelijk. Parkeerplaatsen kunnen vooraf gereserveerd worden via de Brussels Airport website zodat de passagier zeker is van een parkeerplek op de Discount parking of een van de parkings tegenover de vertrekhal. Een efficiënte check-in en security check zorgen verder voor een ontspannen begin van de reis. ONTDEK DE BRUSSELS AIRPORT COMFORT SERVICES Om het verblijf op de luchthaven nog aangenamer te laten verlopen en om de tijd tot het vertrek zo efficiënt mogelijk te gebruiken, heeft Brussels Airport de Comfort Services geïntroduceerd. FAST LANE Voor een nog vlottere passage door de security screening bestaat er de Fast Lane pas. Voor 11,90 euro per persoon online te boeken. Passagiers kunnen zo genieten van nog meer vrije tijd voor hun vlucht. LOUNGE BEZOEK In pier A en pier B bevinden zich de Diamond Lounges die voor alle passagiers in principe toegankelijk zijn. Toegang is vooraf online te boeken voor 36 euro pp. Passagiers kunnen hier ontspannen genieten van een drankje en hapje tot hun boarding procedure begint. ENJOY! GOLD Voor de frequente reiziger bestaat er sinds kort ook een jaarabonnement voor een bundel van de comfort services, het Enjoy! Gold programma. De kosten bedragen 295 euro per jaar en hiervoor krijgt de passagier 10 keer een Fast Lane pass, 10 Diamond lounge passen en 3 bTags. Ideaal voor de reiziger die voor een efficiënte en optimale luchthaven beleving kiest. BRUCARD Ook de reisprofessionals kunnen met voordeel vanaf Brussels Airport vertrekken. Met de gratis BRUcard krijgt men korting op parkeren, in de winkels, bij onze horeca en voor de lounge toegang op de luchthaven. De kaart is aan te vragen via brucard.be — Groeps- en sportreizen —

TRAVEL COUNSELLORS "JE VOELT JE NOOIT ALLEEN!” - TRAVEL COUNSELLOR LIANNE GESTART IN NOVEMBER 2021 WWW . WO R D E E N T R A V E L C O U N S E L L O R . N L

27 — Reisbizz On Tour — Dat Qatar momenteel in het teken staat van hetWK voetbal weet iedereen. Maar ook een ander groots evenement vond vorige maand plaats in de hoofdstad van het land: de doopceremonie van MSC Cruises’ nieuwste schip MSCWorld Europa. Pers, reisagenten en werknemers van de rederij van over de hele wereld werden uitgenodigd om het schip te ontdekken en deze speciale ceremonie mee te maken. Zo ook Reisbizz Magazine. ALS EEN STER AAN BOORD VAN MSC CRUISES' NIEUWE AANWINST MSC WORLD EUROPA Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Reismedia STAP DICHTER BIJ VOLLEDIG EMISSIEVRIJ IN 2050 MSCWorld Europa

28 — Reisbizz On Tour — Met het WK nog in volle gang, heeft Qatar ogen vanuit de hele wereld op zich gericht. Ondanks dat de doopceremonie van de MSCWorld Europa voor het toernooi plaatsvond, kon je er toen al niet omheen. Tijdens de busrit vanaf het vliegveld van Doha vlogen de FIFAWorldcuppromoties je om de oren. Tot we aankomen in de port terminal waar de imposante MSCWorld Europa op ons ligt te wachten. We worden als sterren ontvangen waarbij om de drie meter een MSC-medewerker met een vriendelijke glimlach iedere gast begroet. ‘Welcome to MSC World Europa, this way please’, klinkt het. Een voorbode voor de service van de komende dagen. Het personeel oefent namelijk alvast voor wanneer het WK van start gaat en het schip onderdak biedt aanWK-fans. Eerst wat feiten: de MSCWorld Europa is 333 meter lang, 47 meter breed en telt met een hoogte van 68 meter 21 decks. Het schip beschikt over ruim 2.500 cabines die ruimte bieden aan meer dan 6.700 gasten. Tel je het personeel daarbij op, heeft een volgeboekt schip bijna tienduizend mensen aan boord. Bij binnenkomst kom je direct op deck 6 in het centrum van het schip met een grote binnen promenade vol winkels, restaurants en bars. Twee decks omhoog is de buitenpromenade. Het uitzicht heeft een prominente plek voor de glijbaan The Venom Drop, waarna je vanaf de achterkant van het schip uitkijkt op zee, of in dit geval één van de stadions in Doha. Bijzonder aan dit schip zijn de balkonhutten die gericht zijn op deze buitenpromenade. De blauwe loper naar de doopceremonie De buitenpromenade

29 DUURZAAMHEID MSC Cruises heeft het doel om in 2050 volledig emissievrij te zijn. De nieuwe aanwinst voor de rederij sluit hier goed op aan. Het schip wordt volledig aangedreven door vloeibaar gas (LNG). In vergelijking met andere scheepsbrandstoffen elimineert LNG bijna alle luchtverontreinigende emissies waardoor het een CO2-reductie van 25 procent realiseert. Ook op het gebied van elektriciteit en afvalwaterreiniging beschikt MSCWorld Europa over de modernste technologie om zo duurzaammogelijk te werk te gaan. Hiermee is het schip, naar eigen zeggen, het groenste en meest efficiënte schip in de vloot van de rederij. GASTRONOMIE Met vier hoofdrestaurants, drie buffetrestaurants en zes specialiteitenrestaurants is de culinaire keuze voor gasten uitgebreid. Tijdens lunchuren kun je bij de verschillende specialiteitenrestaurants langslopen om een aantal hapjes te proeven, zoals Mexicaans of Japans. Als je zou willen zou je – tegen betaling – iedere avond in één van de specialiteitenrestaurants kunnen eten, maar je kunt ook gewoon aanschuiven aan je vaste tafel in één van de hoofdrestaurants. Eén ding is zeker: aan boord van dit schip hoef je niet te verhongeren. — Reisbizz On Tour — DE ERVARING VAN DE REISAGENT: LEOVAN DER HOEVEN EN KARINNE VALKS Het was voor beide niet de eerste keer aan boord van een MSC cruise, maar de uitnodiging om de MSC World Europa te mogen komen ontdekken in Doha, was voor Leo van der Hoeven en Karinne Valks wel heel bijzonder. “Deze reis was fantastisch! Ik heb al veel mooie reizen mogen maken, maar dit was wel heel bijzonder”, vertelt Leo in gesprek met Reisbizz Magazine. Ook zijn partner Karinne was erg onder de indruk. “Goed gezelschap, een fijne vlucht met Qatar Airways, een leuk programma én een goede indruk van het schip. Ik vond het schip erg overweldigend, wat een luxe en mogelijkheden. Persoonlijk vond ik de buitenpromenade en de mogelijkheid om lekker buiten te eten op de terrasjes van verschillende restaurants erg leuk.” De doopceremonie hebben Leo en Karinne vanaf een hele andere plek bekeken dan alle andere aanwezigen. Op het grote scherm bij het hoofdzwembad werd de hele ceremonie live afgespeeld. “Ik denk dat wij de ceremonie het beste hebben kunnen meemaken, wat een happening zeg. Vooral de afsluiting met de dronevoorstelling vond ik erg indrukwekkend”, zegt Karinne. “Daar sluit ik me bij aan”, stelt Leo. “Wij hadden de beste plaatsen en werden ook nog voorzien van een hapje en een drankje.”

30 — Reisbizz On Tour — Met bijna twintig bars en lounges, is op ieder moment van de dag een mogelijkheid om een drankje te nuttigen. Drink de lekkerste champagne in de Champagne bar of stel je eigen cocktail samen in de Elixir bar. Ga ook zeker langs The Gin Project, een gezellige bar van twee verdiepingen waar ze meer dan zeventig soorten gin schenken. En waar je aan land in Qatar geen druppel alcohol geschonken krijgt, hoeven ze daar aan boord van het schip geen rekening mee te houden. EEN CRUISE SAAI? Wie stelt dat een cruise saai is, is nog nooit aan boord geweest van een MSC cruiseschip. Voor mij was het een eerste keer, maar ik heb werkelijk mijn ogen uitgekeken. Eén van de eerste dingen die ik moést uitproberen, was The Venom Drop. Vanaf deze glijbaan glijd je elf decks naar beneden en kom je uit op de buitenpromenade. In alle eerlijkheid ziet de glijbaan er spectaculairder uit dan hij is, maar een ritje mag je zeker niet overslaan. Met zeven zwembaden, dertien whirlpools en drie waterglijbanen is er aan waterpret ook geen gebrek. Eén van de waterglijbanen is zelfs uitgerust met VR-technologie. Voor degenen die behoefte hebben aan rust bij het zwembad, kunnen terecht in het adult-only zwembad, de zen pool. Neem ook zeker een kijkje in de botanische tuin met zwembad. Mocht je na een middag relaxen aan het zwembad toe zijn aan nog meer ontspanning, kun je terecht in de MSC Aurea Spa. In de thermale zone vind je een zwembad met het rustgevende geluid van regenval op de achtergrond, maar ook een Finse sauna, Mediterraans bad, stoombad, watergrot en zoutgrot. Koel na de sauna af in de sneeuwkamer en je voelt je als herboren. Ook ouders met kinderen kunnen aan boord van MSCWorld Europa genieten van een welverdiende vakantie. Het schip heeft vijf kidsclubs voor kinderen tot en met zeventien jaar. Daarnaast kunnen gezinnen in het indoor MSC Sportplex activiteiten ondernemen zoals basketbal, tennis of rolschaatsen. ’s Avonds verandert dit sportveld in een botsautofestijn. En wie dan nóg niet genoeg te doen heeft, kan iedere avond terecht in het theater voor een nieuwe show, kan gaan gokken in het casino of kan in de Panorama Lounge met een heerlijke cocktail in de hand genieten van het uitzicht op zee. En de échte fanatiekelingen kunnen stoom afblazen in de uitgebreide gym waar je tijdens het sporten wordt voorzien van een prachtig uitzicht. EXCURSIE DOHA Bij MSC kunnen gasten excursies boeken in de aanleghavens. Zo ook in Doha, waar je eerst een bezoek brengt aanWest Bay, het financiële district die de skyline van de hoofdstad vult met hoogbouw. Wat opvalt in de stad is dat er veel groen te zien is, ondanks de hitte. Onze gids vertelt dat de stad dit bijhoudt met behulp van zeewater.

Met KLM Holidays (powered by Airtrade) stel je voor jouw klant de ideale pakketreis samen. Vlucht, hotel, huurauto, activiteiten, je regelt alles in één keer en voor een scherpe prijs. We hebben de voordelen van KLM Holidays nog verder uitgebreid. Zo kun je een boeking nu in optie zetten en kun jij jouw klant een flexibele aanbetaling aanbieden. Je ontvangt jouw commissie direct nadat je het pakket hebt verkocht. Ontdek alle voordelen van KLM Holidays door je vandaag nog te registreren op klm.nl/klmholidayspartner Nieuw bij KLM Holidays: bedenktijd en aanbetaling

32 Champagne Bar Hapjes proeven bij Hola Tacos SouqWaqif Rolschaatsen in het Sport Complex Teppanyaki restaurant MSC Aurea Spa Het hoofdzwembad Hardlopen met uitzicht Hut met balkon op buitenpromenade The Venom Drop Skyline van Doha SouqWaqif

33 — Reisbizz On Tour — Later brengen we een bezoekje aan SouqWaqif, de meest traditionele Arabische markt van Doha. We worden afgezet bij een dromedarisboerderij en vervolgen de weg naar de soek met allerlei kraampjes waar je typisch Arabische snuisterijen kunt scoren. Een absolute trekpleister waar wederom veel van het WK voetbal te merken is. DOOPCEREMONIE En dan het speciale evenement waar de hele reis om draait: de doopceremonie. Het schip vulde zich aan het einde van de middag met chique geklede gasten. De één uitbundiger dan de ander. Waar sommige dames op het schip niets aan de verbeelding overlieten, moest dat eenmaal van boord verhuld worden met een sjaal of jas. Tijdens iedere doopceremonie pakt de rederij flink uit, ook deze keer. Met speeches van onder andere MSC Cruises Executive Chairman Pierfrancesco Vago, Daniela Picco van MSC Foundation en Qatar Airways CEO Akbar Al Baker werd het publiek bijgepraat over alle ontwikkelingen binnen de rederij en Qatar als aanleghaven. Een Qatarees kinderkoor, Matteo Bocelli – de zoon van – en een show waarbij kunst op de zijkant van het schip werd geprojecteerd, zorgden voor het entertainment. Een droneshow met 600 drones liet een diepe indruk achter op het publiek. Het event werd afgesloten met de officiële doop. Die werd deze keer niet door vaste ‘doopmoeder’ Sophia Loren gedaan, maar door de CEO van de Qatar Foundation. Gevolgd door een galadiner en een afsluitend feest aan boord van het schip, kwam deze bijzondere reis vol nieuwe ervaringen en ontmoetingen tot een mooi einde. Als onwetende cruiseganger was dit een reis om niet te vergeten. DE ERVARING VAN DE REISAGENT: MINET VAN WEES Wat Minet van Wees uniek vindt aan het concept van MSC - en ook aanwezig op MSCWorld Europa - is de Yacht Club. Dit exclusieve gedeelte op het schip biedt met 152 cabines, 24/7 service en je eigen butler een luxe en meer privé-ervaring. “Dit maakt dat MSC geschikt is voor een nog bredere doelgroep.”Volgens Minet is het schip een mix tussen de Meraviglia en de Seaside class. “Het is een prachtig, duurzaam en heel vernieuwend schip. Ook op het gebied van eten en drinken. Wat denk je van bierbrouwen uit ontzilt zeewater in de Engelse Pub, of dineren in Chef ’s GardenKitchen waar de natuur dient als uitgangspunt.” Het hoogtepunt voor Minet was de doopceremonie. “Ik heb zo’n ceremonie al eerder meegemaakt bij MSC en Royal Caribbean, maar het blijft toch een spektakel met kippenvelmomenten. MSC haalde weer alles uit de kast om er een feest van te maken.”

34 Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner

35 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners Bronze Partners

36 — Interview — Zoals in het vorige verhaal te lezen, vond vorige maand een speciale reis naar Doha plaats die in het teken stond van de doop van het nieuwste schip van MSC Cruises, MSCWorld Europa. Daniëlle Groot, Sales Manager voor het Nederlandse kantoor, reisde samen met een groep retailers naar Doha om kennis te maken met het schip. In het warme Doha gaat Reisbizz Magazine in gesprek met Daniëlle over de plannen én veranderingen voor de Nederlandse tak van de rederij. DANIËLLE GROOT: MIJN MISSIE IS OM MSC EN DE RETAIL DICHTER BIJ ELKAAR TE BRENGEN Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Reismedia/Daniëlle Groot Danielle Groot (links) en collega Eliane van den Huijssen

37 Het samenwerken met de reisagent is voor MSC een belangrijk aspect. Het is dan ook Daniëlle haar taak om de twee meer tot elkaar te krijgen. Is dat de afgelopen tijd uit elkaar gegroeid? “Sinds corona is natuurlijk veel veranderd. We hebben moeten besluiten om direct collection in te voeren. Dat houdt in dat, wanneer de reisagent als intermediair optreedt, de klant rechtstreeks de reissom aan MSC betaalt. In eerste instantie werd dat niet met open armen ontvangen en tegelijkertijd merken we nu dat de reisagent ook snapt dat er wat moest veranderen. Corona heeft ons veel lessen geleerd over verantwoordelijkheden en financiële zekerheid. Zowel voor leverancier, tussenpersoon als consument. Nu ons kantoor in Nederland is samengevoegd met het Belgische kantoor, verandert het commerciële beleid ook mee. Mocht direct collection geen optie zijn voor de reisagent, bieden we automatische incasso als alternatief.” Hoe ga je ervoor zorgen dat de aansluiting met de reisagent groter wordt? “We zijn nu vooral bezig met productontwikkeling en kennisoverdracht. Mijn collega Elianne is bezig om de reisagenten bekend te maken met ons zeer gebruiksvriendelijke reserveringssysteem. Daarnaast proberen we een opmaat gemaakte benadering te hanteren per distributiekanaal. Een retailer vraagt een hele andere benadering dan bijvoorbeeld een ZRA. Zo houden we webinars bestemd voor ZRA-organisaties waarbij de inhoud en focuspunten specifiek op hen is afgestemd. ‘What’s in it for them’ is hierin een belangrijk speerpunt. Natuurlijk hebben we ook scheepsbezoeken, studiereizen, bieden we aantrekkelijke agententarieven en gaan we meer evenementen organiseren om de verbinding te versterken.” Verandert verder nog iets nu de Belgische en Nederlandse kantoren samen zijn gevoegd? “Er zijn nu veel meer mogelijkheden. We Daniëlle en de groep retailers in Qatar

38 — Interview — hebben veel partners die zowel in België als in Nederland actief zijn. We zijn nog steeds een compleet andere markt, maar we bundelen onze krachten. In België is MSC veel groter, die heeft meer dan 50 procent marktaandeel. Eigenlijk kopiëren wij datgene wat België succesvol heeft gemaakt.” Zo zet het Belgische kantoor eigen chartervliegtuigen in. “Afgelopen zomer hadden we een serie vanuit Brussel naar Genua en Trieste. De Nederlandse markt heeft daar volop van geprofiteerd. Ook MSC Duitsland heeft dit gedaan vanuit Düsseldorf en Keulen. 20 procent daarvan werd gevuld door gasten uit de Benelux. Voor komende zomer kijken we of we weer een charter kunnen inzetten. Dat had Nederland alleen niet gekund.”Vanuit het call center in Brussel wordt zowel Nederland als België bediend. “Het wordt meer gecentraliseerd, maar wij zullen altijd aanwezig en zichtbaar blijven op de Nederlandse markt.” Sinds het samengaan van de Nederlandse en Belgische tak is Daniëlle geswitcht van Marketing Manager naar Sales Manager met een bult aan ervaring. “Ik kom uit de TUI-stal en ben zelf ook Travel Counsellor geweest.” Daarna is Daniëlle terecht gekomen bij MSC als Sales en Marketing Executive, waar het Nederlandse kantoor nog helemaal opgezet moest worden. “Ik kreeg allerlei facetten van het bedrijf mee en was een soort spin in het web. Ik stond ineens aan de andere kant, van reisagent naar leverancier.” Die kennis kwam goed van pas bij het maken van de connectie met de reisagent. “MSC heeft al vijftien jaar een band met de trade en deze willen we na corona graag weer aanhalen, maar wel met financiële zekerheid. Daar zijn verschillende manieren voor. Die flexibiliteit laat MSC ook zien. Het is het meebewegen op de golven van de markt en corona heeft ons dat allemaal geleerd.” ENORME GROEI Volgens Daniëlle is de Nederlandse markt bij MSC sinds de coronacrisis enorm gegroeid. “Dat heeft met verschillende factoren te maken. Veel bedrijven in het toerisme draaien hun beste jaar ooit. Iedereen heeft het heel druk, wij dus ook. Tegelijkertijd boeken Nederlanders vrij laat. MSC had het geluk dat andere landen ver vooruit boekten. Op het moment dat de Nederlander ‘wakker’ werd en bedacht dat ze wilde gaan cruisen, was er nauwelijks aanbod over. Sinds corona zijn meerdere markten last minute geworden. Dat betekent meer capaciteit als Nederlanders willen boeken.” COMPLEET PRODUCT In de presentaties naar de reisagent toe wil Daniëlle de vooroordelen die heersen over het cruisen ombuigen. “Zo wordt er vaak gedacht dat cruisen voor oude mensen is en dat het duur is. We laten dan graag zien hoe de segmentatie van MSC er op de Nederlandse markt uitziet: in 2019 bestond 29 procent van de Nederlandse gasten uit gezinnen met kinderen onder de 18 jaar. Slechts 16 procent was 65+. Ook is het belangrijk om de prijs/ kwaliteitsverhouding uit te lichten: een all

39 inclusive cruise voor een gezin met twee kinderen in de voorjaarsvakantie op een schip die Noord-Europese havens aandoet, is op dit moment goedkoper dan verblijf van een week in een huisje in Nederland. Volgens Daniëlle is het daarnaast heel Nederlands om enkel naar de reissom voor aanvang van de vakantie te kijken en niet naar wat je aan het einde van de vakantie totaal hebt uitgegeven. “Een cruise is een heel compleet product waarbij veel inclusief is, dan is het logisch dat de reissom hoger uitvalt dan een campingvakantie. Maar tel daar eens al je kosten gedurende de vakantie bij op. Ik weet zeker dat men versteld staat over de totaalkosten die men uitgeeft aan zo’n vakantie.” GEMISTE KANS Een andere misvatting – of eigenlijk kans – ligt volgens Daniëlle bij het vooraf boeken van excursies. “Nederlanders willen dat niet, wordt dan gezegd. Ze zouden zelf van boord willen gaan om de bestemming te ontdekken. Uit onze statistieken blijkt echter dat vooral Nederlanders veel spenderen aan boord bij MSC. Het meeste daarvan wordt uitgegeven aan excursies.” Daar ligt een grote kans voor de reisagent, stelt Daniëlle. “Wij geven commissie als die excursies vooraf worden geboekt. Attendeer je klant erop dat er mogelijkheden zijn om vooraf excursies te boeken. Vooraf zijn de excursies vaak nog goedkoper ook en de klant is verzekerd van een plek. En hoe mooi is het dat de reisagent hier ook nog commissie over krijgt: een win-win situatie.” Een unieke reis, zoals die naar Qatar, helpt Daniëlle in het bewust maken van de reisagent en het beter leren kennen van de retail. “Het gezelschap waar we mee op reis zijn, dat is zo waardevol en levert ons veel op. Dan is het net een olievlek wat zich vanzelf verspreidt. Ik denk dat we het goed doen op het moment en we gaan met volle kracht vooruit. En dat willen we graag vasthouden om nóg groter te worden. En dat doen we heel graag met de reisagent”, sluit Daniëlle af. MSCWorld Europa

— Advertorial — WAAROM OP VAKANTIE NAAR ARUBA? Aruba biedt als vakantieland oneindig veel leuke uitstapjes en bezienswaardigheden. Je vakantie vieren op Aruba is altijd een goed idee! Ons eiland bruist ook volop, er zijn unieke bezienswaardigheden, tropische geluiden en culinaire lekkernijen. Het eiland is gevuld met hartelijke locals die je graag verwelkomen op hun One happy island. Er zijn verschillende natuurwonderen, zoals natuurlijke bruggen en grotten, om te verkennen en talloze manieren om te relaxen op de prachtige parelwitte zandstranden. DE MOOISTE STRANDEN VAN ARUBA De adembenemende verscheidenheid aan stranden van Aruba biedt iedereen wel iets speciaals, van watersportparadijs, omringd door luxe resorts, tot verborgen baaien tussen kalkstenen kliffen. Wiebel met je tenen in het poederzachte zand van de mooiste stranden op Aruba en geniet van de zon op Eagle Beach, het volgens Trip Advisor op twee na beste strand ter wereld. Snorkel langs de ranke riffen in het ondiepe water van Mangel Halto, of laat de drukte achter je en trakteer jezelf op de rust van Baby Beach. De stranden van Aruba liggen aan de prachtige azuurblauwe zee met een gemiddelde temperatuur van 29 graden celcius. — Groeps- en sportreizen — ADVERTORIAL

BELEEF DE ULTIEME CARIBISCHE VAKANTIE IN HET INTIEME BOETIEKHOTEL MANCHEBO BEACH RESORT & SPA AAN EAGLE BEACH De 72 kamers en suites van Manchebo Beach Resort & Spa combineren een eigentijdse stijl met modern comfort en luxe. Het boetiekhotel bied couples, honeymooners en wellnesszoekers een ervaring die intiem van geest en verfijnd van karakter is. Deze accommodaties ligt direct aan het heerlijke rustige stukje van Eagle Beach. VAN DE TRADITIONELE HOLLANDSE POT TOT DE AZIATISCHE, AFRIKAANSE EN SPAANSE KEUKEN, MET RUIM 200 RESTAURANTS OP ARUBA IS ER KEUZE GENOEG Eet verse vis recht uit de zee, drink een glas wijn met je voeten in het zand terwijl de zon ondergaat, of haal je hart op aan klassiek Italiaans, in de schaduw van een eeuwenoude vuurtoren. Geniet van de delicatessen op Aruba. In de beste restaurants van Aruba kun je volop genieten van een verrukkelijke keuken, geïnspireerd door meer dan 90 nationaliteiten. Zoek een plekje aan onze tafel, proef de rijke smaken van onze keshi yena, en maak kennis met een authentieke kant van Aruba - met liefde bereid. Op Aruba kun je terecht voor luxe restaurants, maar ook voor een snelle hap in een klein restaurant of een lokale bar.

42 — Column — Nooit vergeet ik de balsemende ervaring van aardigheid in den vreemde. Als terugbetaling gedraag ik me in Den Haag als een kruising van moeder Teresa, Gandhi en Mark Rutte. Ik verkneukel me bij de gedachte aan de Japanner die weer thuis zijn familieleden vertelt: ‘Het Mauritshuis viel bar tegen, maar wat een behulpzame mensen daar in Den Haag!’ Ik meet de beschaving van een stad af aan de mate waarin de bewoners toeristen willen helpen. Zijn wij niet allen toeristen op deze aarde? Bij mij vangen ze nooit bot. Mijn vrouw vindt dat ik overdrijf. Ze noemt me ‘El Gnomo Ayuda’: de ‘Kabouter Helpgraag’ voor Spaanse toeristen. Zelf vraag ik overigens zelden of nooit de weg in het buitenland. Kwestie van ouderwetse eer. Een man vraagt nooit de weg. Een man wéét de weg. En anders laat hij zijn vrouw het vuile werk opknappen. Geen punt. Mijn vrouw vraagt op vakantie aan elke passerende melkboer zonder enige gêne naar het leukste hotel of museum. Ik ben jaloers op die ongeremdheid. HARRI THEIRLYNCK: VAKANTIE IN EEN VREEMDE STAD? EEN MAN VRAAGT NOOIT DE WEG, MAAR WÉÉT DE WEG Als binnenstadsbewoner heb ik één Gouden Regel: de dwalende vreemdeling is bij mij van harte welkom. Toeristen op zoek naar het strand of het Mauritshuis zijn bij mij aan het juiste adres, al staan ze tien meter voor de ingang. Elke stamelende Japanner en elk nerveus Spaans koppeltje sta ik met plezier te woord, al stellen ze de domste vragen (‘Meneer, hebben ze in Den Haag ook stierenvechten?’). Ik begeleid ze zo nodig zeven keer per dag tot aan de kassa van het museum.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=