Reisbizz

FEBRUARI 2023 MAGAZINE Nr 58 FUSIE EUROSTAR ENTHALYSWORDT NU ECHT ZICHTBAAR Drukte bij D-reizen Sassenheim: ‘Wij boeken veel bewuster’ OOSTELIJKNOORD-AMERIKASPECIAL SALESTALK: MARCOVAN ERP TAALMAN KIP

2 — Voorwoord — Op de hoek van de straat staat een mooie jaren ‘30 woning. Stond kan ik beter zeggen. De woning is afgelopen winter verkocht en volledig gestript, waarbij alleen nog het dak en een aantal muren bleven staan. Wat restte was een ruïne. Een ruïne van het huis waar de voormalige bewoners niet lang geleden de deur definitief achter zich hadden dichtgetrokken. Met regelmaat wandel ik langs de bouwplaats en zie ik de wederopbouw vorderen. Hoe er steen voor steen gebouwd wordt aan een modernere versie van het woonhuis. Nu het project bijna is afgerond, constateer ik dat er een ander - maar prachtig - huis staat. Een plek waar de nieuwe bewoners, nieuwe herinneringen gaan maken. Een aanwinst voor de hele straat. Dat vind ik ook van een reisbureau. Een aanwinst voor op de hoek in de winkelstraat. Het geeft kleur en leven tussen de andere voornamelijk grote winkelketens. Een reisbureau geeft ons een uitnodiging om nieuwe herinneringen te gaan maken. Gelukkig is er een groeiende OP DE HOEK VAN DE STRAAT

3 — Voorwoord — groep boekers die het ‘stenen’ reisbureau nog steeds goed weet te vinden. En naast dat het bestaansrecht geeft voor de reisondernemers, moeten we dit veel breder zien. Branchebreed is het van belang dat er reisbureaus in de winkelstraten blijven, want zij houden ‘reizen’ in beeld. Twijfelende consumenten kunnen zonder afspraak du moment binnenstappen. Het zijn allang geen oubollige kantoren met enkel een koffiemachine achter in de zaak. Het zijn hip ingerichte panden, met visuals en technische snufjes waarmee de klant wordt geïnspireerd. Brochures zijn bijzaak of behoren tot het verleden. Het gaat om de kennis in huis en jarenlange (reis)ervaringen waarmee de verwachting van de klant wordt waargemaakt en zelfs overtroffen. Daar weet het team van D-reizen in Sassenheim een goed woordje over mee te praten. In het interview vertelt winkelmanager Nadia Chafai-el Osrouti dat klanten uit de hele Bollenstreek de reiswinkel goed weten te vinden. Veel D-reizen-winkels kregen het afgelopen jaar een opknapbeurt of worden nog verbouwd, zodat ze allemaal dezelfde uitstraling hebben: fris en fruitig, met oranje als belangrijke kleur. Met eigen touroperator D-Holidays en de naam D-reizen met hoofdletter D, staat het merk weer als een huis in een modern jasje. In onze bestemmingsspecial met Oostelijk Noord-Amerika en Florida in de spotlights, lees je het reisverslag van Tim Zegveld van YourTravel, waarin hij samen met z’n gezin de White- en Green Mountains, Kennebunkport, Boston en Cape Cod verkent. Hij vond er geen diepe dalen of hoge kliffen zoals in het Westen, maar vond er uitgestrekte, glooiende landschappen. Gezellige dorpen met leuke boetiekjes en een stukje Amerikaanse historie. En een ander pluspunt; geen hordes toeristen. Hij ontmoette vooral Amerikanen die vakantie vierden in eigen land. Titia Doornbos Clevering van TUI at Home reisde met een vriendin en haar twee tienermeiden door The Deep South van Amerika. Haar trip eindigt in Florida op Crab Island met in haar ene hand een cocktail en in de andere een stuk verse tonijn op haar bord. En dan vergeet ik Harri Theirlynck te noemen die in Miami met 950 heerlijk knisperende dollars in de knuist een deinende hoerensloep huurde. Waar? Je raadt het al… op de hoek van de straat. Huren bij Herz of Avis was zó burgerlijk… Veel leesplezier! Natasja Hoogstede

4

5 I NHOUD I NTERV I EW 06 D-reizen Sassenheim: ‘Niets verkoopt zo goed als je eigen ervaring’ 14 SalesTalk: Marco van Erp Taalman Kip van Airtrade 21 Fusie Eurostar en Thalys wordt nu echt zichtbaar BLOGS EN COLUMNS 28 Harri Theirlynck: Vier keer Manhattan op en neer, ‘híer met dat visum’ OOSTEL I JK NOORD-AMER I KA SPEC I AL 33 Tim Zegveld: Oost-Amerika is nog niet overlopen met toeristen 38 M et Sunair Vakanties naar NewYork 45 Travel Trend: Combineer NewYork met Aruba voor een leuke City & Beach trip 50 V an noord naar zuid langs de Amerikaanse oostkust 54 Titia Doornbos Clevering ontdekt The Deep South COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede EINDREDACTIE: Bibi Mol REDACTIE: Bibi Mol, Fabian Bais, Sybylle Kroon, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom en Richard Schuurman. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Harri Theirlynck, Tim Zegveld, Sunair Vakanties, Natasja Eshuis, Brand USA/Visit The USA en Titia Doornbos Clevering. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2023

6 — Interview — D-REIZEN SASSENHEIM: 'NIETS VERKOOPT ZO GOED ALS JE EIGEN ERVARING' Het is al jarenlang dé plek om een reis te boeken: D-reizen, op de hoek HoofdstraatKerklaan in Sassenheim. Klanten weten de weg naar dit ‘stenen’ reisbureau op a-locatie dan ook moeiteloos te vinden. De overname door Prijsvrij heeft dit filiaal van D-reizen geen windeieren gelegd. “We hebben het hartstikke druk”, aldus winkelmanager Nadia Chafai-el Osrouti. Tekst: Sybylle Kroon - Foto’s: Reismedia Bij D-reizen Sassenheim zijn Pam Hogervorst, Annemarie van de Meeberg en Jacqueline van den Berg vaste medewerkers. Nadia Chafai-el Osrouti is manager van de winkel.

7 — Interview — Klanten weten jullie dus nog steeds te vinden, ook na het faillissement van D-reizen en de overname door Prijsvrij? “Sinds de doorstart in 2021 zijn er veel minder winkels van D-reizen dan voorheen, dat betekent dat we een veel groter verzorgingsgebied hebben. We zijn het enige reisbureau in Sassenheim en krijgen klanten vanuit de hele Bollenstreek. Mensen komen uit Noordwijk, Lisse, Nieuw-Vennep, Noordwijkerhout. We hebben zelfs klanten uit Wassenaar, Zandvoort en Amsterdam. Het filiaal in Sassenheim is sinds juli 2021 onderdeel van Prijsvrij Vakanties. Eigenlijk is er voor klanten veel hetzelfde gebleven. Voor ons betekende het dat we er een nieuw product bij hebben gekregen: een eigen touroperator, D-Holidays. Dat is nieuw voor ons. De naam D-reizen blijft gewoon bestaan. Met een hoofdletter D dit keer. Alle winkels in Nederland krijgen een opknapbeurt of worden verbouwd, zodat ze allemaal dezelfde uitstraling hebben, fris en fruitig, met oranje als belangrijke kleur. Hier in Sassenheim begint het er al aardig op te lijken, er hoeft eigenlijk niet veel meer te gebeuren, hooguit een muur die geschilderd gaat worden.” Welke effecten merken jullie in de winkel van de coronacrisis? “Zowel klanten als wij boeken veel bewuster. Voor de coronacrisis dacht je helemaal niet zo na over allerlei zaken die mis konden gaan, omdat het eigenlijk altijd goed ging. We proberen nu zoveel mogelijk flexibel te boeken, zodat we snel kunnen anticiperen mócht er wat mis gaan. We zijn nu veel meer bewust van de consequenties. Mocht er nu toch weer iets ernstigs voordoen, dan hebben we de mogelijkheid om de reis door te schuiven of om de reis tegen lagere kosten te annuleren. Dat zijn zaken die mensen die via internet boeken vaak niet beseffen. Ze denken ‘alles kan weer’ alsof er niks veranderd is, maar wij hebben ervaren welke consequenties eraan vast kunnen zitten. We boeken niet zomaar iets in, zeker als we weten dat mensen niet gevaccineerd zijn. We mogen niet vragen of klanten gevaccineerd zijn, maar als ze naar een land zoals Amerika willen, dan wijzen we ze er wel op dat volledige vaccinatie verplicht is. Dat weten klanten soms niet. Dan gaan we op zoek naar een andere bestemming.” “Voor de coronacrisis dacht je helemaal niet zo na over allerlei zaken die mis konden gaan, omdat het eigenlijk altijd goed ging”

Met KLM Holidays (powered by Airtrade) stel je voor jouw klant het hele pakket voor de perfecte vakantie samen. Combineer moeiteloos vlucht, verblijf, vervoer en activiteiten. Geef jouw klant keuze uit honderden bestemmingen en ontvang direct commissie nadat het pakket is verkocht. Ontdek alle voordelen van KLM Holidays. klm.nl/klmholidayspartner

9 Waar hebben jullie het nu druk mee? “We zijn druk met het boeken van mei-, zomer- en herfstvakanties. We hebben zelfs al wintervakanties voor volgend jaar geboekt. Vooral veel vliegvakanties binnen Europa, met de Canarische Eilanden, Spanje en Turkije in de top 3. Maar ook rondreizen, fly-drives, Mexico en Curaçao doen het goed. We merken dat klanten steeds vaker op zoek zijn naar meer vrijheid tijdens een reis. Wat ons verder opvalt, is dat er veel groepsaanvragen zijn. Families die iets te vieren hebben of een jubileum willen inhalen dat in de coronaperiode viel. In plaats van een groot feest gaan ze dan met familie en aanhang op vakantie. Ook zien we veel jongeren en vriendengroepen reizen boeken. Een Het pand van D-reizen staat op een prominente plek in Sassenheim MEER DAN 20 JAAR ERVARING Nadia Chafai-el Osrouti is winkelmanager van vier filialen van D-reizen: naast Sassenheim zijn dat Leiden, Oegstgeest en Hazerswoude-Rijndijk. Nadia is al sinds 2001 werkzaam bij D-reizen. Voorheen werkte ze bij het filiaal in Leidschendam, maar na de overname door Prijsvrij werd ze in 2021 winkelmanager van vier andere winkels. Haar standplaats is Leiden. In die meer dan twintig jaar ging Nadia er even uit om bij een touroperator te werken. Maar na een aantal maanden in Egypte ging ze toch terug naar D-reizen: “Hier ligt mijn hart”.

10 groepsreis regelen is online natuurlijk best ingewikkeld en dan komen ze bij ons. Ze zien dan toch de meerwaarde van een reisbureau waar alles voor je geregeld wordt. Vaak zien mensen online de bomen door het bos niet meer of ze hebben vervelende ervaringen. Zeker als het om grote bedragen gaat, gaan klanten op zoek naar zekerheid. Die kunnen wij bieden. Je wordt van a tot z goed geholpen, terwijl er op internet veel mis kan gaan.” Welke misvattingen zien jullie wel eens bij klanten? “Wat mensen nogal eens vergeten, is dat ze een overstap hebben die langer duurt dan verwacht. En als die overstap in Amerika is, Het is druk bij D-reizen Sassenheim “Dat is onze meerwaarde, wij kennen alle regels en informeren onze klanten daarover”

11 bijvoorbeeld voor reizen naar Mexico, dan moeten de reizigers volledig gevaccineerd zijn en een ESTA hebben. Dat is niet zomaar eentwee-drie geregeld. Of men denkt dat je nog met een ID-kaart naar Groot-Brittannië kan, terwijl je daar sinds de Brexit een paspoort voor nodig hebt. Ook fouten in namen komen voor. De roepnaam in plaats van de eigennaam, de getrouwde naam in plaats van de meisjesnaam. Allemaal fouten die niet gebeuren als men bij een reisbureau boekt. Dat is onze meerwaarde, wij kennen alle regels en informeren onze klanten daarover.” Voelen jullie concurrentiedruk van ZRA’s? “Eerlijk gezegd niet. We houden ons er ook niet echt mee bezig. We zijn al blij dat we heelhuids uit de coronacrisis zijn gekomen en dat we na het faillissement door een sterke partij als Prijsvrij zijn overgenomen. ZRA’s zijn vaak actief op social media, maar dat zijn wij ook. Social media wordt bij D-reizen centraal aangestuurd, maar we hebben ook een eigen Facebook- en Instagram-account. Maar dat zijn niet de grootste kanalen waarmee we klanten bereiken. Tijdens het WK Voetbal en andere belangrijke voetbalwedstrijden had — Interview —

12 — Interview — D-reizen een commercial op tv, dat werkt veel beter voor ons. Bovendien is Sassenheim een dorp waar mensen nogal eens spontaan bij ons binnenlopen. Iedereen is altijd welkom, en als we geen afspraken hebben, kunnen we meteen helpen. En anders maken we een afspraak, dat werkt het beste voor de klant en voor ons.” Wat zijn de persoonlijke favorieten? “Het mooie aan het team in Sassenheim is dat iedereen zijn eigen favoriete reisbestemmingen heeft. En natuurlijk gaan we vaak mee met studiereizen. Zo hebben we gezamenlijk een schat aan ervaring in huis. Bali, Mexico, Griekenland, Portugal, Italië, ZuidAmerika, Ibiza: we komen overal. Omdat we op zoveel plekken geweest zijn, kunnen we onze klanten ook goed van advies voorzien. Niks verkoopt zo goed als je eigen ervaring.” “Omdat we op zoveel plekken geweest zijn, kunnen we onze klanten ook goed van advies voorzien. Niks verkoopt zo goed als je eigen ervaring”

BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE NAAR AMERIKA IN ONS BOEKINGSSYSTEEM FTI360 Met FTI360 bieden wij de mogelijkheid om reizen eenvoudig samen te stellen. Afhankelijk van de bestemming zijn er verschillende mogelijkheden, zoals de vrijheid om rondreizen volledig naar wens in te richten of met bijvoorbeeld een strandverlenging. BOEK MET FLEXPLUSTARIEF

14 — Interview — Uitdagingen gaat hij niet uit de weg en ook in zijn vrije tijd zet hij deze lijn door: Marco van Erp Taalman Kip, commercieel manager bij Airtrade, heeft samen met zijn collega’s van Airtrade het nodige moeten verstouwen de afgelopen jaren. In de rubriek SalesTalk stelt Marco zichzelf voor en vertelt hij over zijn functie bij de consolidator. SALESTALK: MARCO VAN ERP TAALMAN KIP VAN AIRTRADE Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Marco van Erp Taalman Kip Marco van Erp Taalman Kip

15 — Interview — Marco woont sinds 15 jaar met veel plezier in Haarlem. Met zijn ex-vrouw heeft Marco twee kinderen, Pepijn (17) en Cato (15). “We zijn gescheiden, maar ik ga heel goed met mijn exvrouw om. Met de kinderen uit haar huidige relatie vormen we met z’n allen één grote familie. We gaan samen op vakantie en eten wekelijks bij elkaar.” In zijn vrije tijd is Marco fanatiek buitensporter. “Ik schaats veel en op wintersportvakantie ben ik telemarker en toerskiër. Dan loop je naar boven in plaats van dat je de lift pakt. In de zomer ben ik te vinden op de stranden van Bloemendaal aan Zee waar ik golfsurf. Sinds vorig jaar geef ik ook les bij de lokale surfschool in mijn vrije tijd.” Zijn functieomschrijving, commercieel manager, vindt Marco nogal een ‘container begrip’. “Kort gezegd ben ik verantwoordelijk voor het algehele klantenbeheer. Dit bestaat onder andere uit het accountbeheer, het werven van nieuwe klanten en de volledige communicatie naar onze klanten toe.” Daarnaast is Marco verantwoordelijk voor het Customer Service Center met 21 medewerkers. “Alle klanten kunnen hier 24 uur per dag geholpen worden via de telefoon, queue en e-mail. Samen met de manager proberen we “In één jaar hebben we net zoveel annuleringen verwerkt als in de tien jaar daarvoor” Marco is fanatiek buitensporter

16 — Interview — dit center weer toekomstbestendig te maken na de corona- en Schiphol-perikelen vorig jaar.” De diversiteit en vrijheid die Marco in zijn functie heeft, spreekt hem erg aan. “In dat opzicht ben ik een generalist die veel plezier haalt uit het vernieuwen van processen en werkwijzen. Daarnaast wil ik het beste voor de klant en ons personeel eruit halen in termen van klanttevredenheid en werkplezier. Ook de combinatie van het accountmanagement en de aansturing van het Customer Service Center maakt mijn werk leuk. Zo kunnen de externe en interne processen en systemen goed op elkaar afgestemd worden.” OPNIEUW UITVINDEN Marco is achttien jaar werkzaam bij Airtrade. “Ergens in 2005 solliciteerde ik op de functie van accountmanager. Daarna ging het snel en heb ik de Consolidating verder uitgebouwd.” Airtrade is volgens Marco een divers bedrijf dat zichzelf in de loop van tijd meerdere keren opnieuw heeft moeten uitvinden. “Telkens moeten we ons aanpassen aan de veranderende marktomstandigheden. Ik weet nog goed toen dertien jaar geleden werd gezegd dat het einde oefening was voor Airtrade nadat Vliegwinkel samenging met Cheap Tickets in Travix. Dat is dus heel anders gelopen. De luchtvaartwereld, en met name de kant waar wij zitten, is erg complex. Er komt Tijdens de wintersportvakantie is Marco telemarker en toerskiër

17 — Interview — zoveel kijken bij het uitgeven van een ticket of het tonen van een resultaat via FareFinder of onze API. Dat is niet enkel wat resultaten tonen.” Tijdens de coronacrisis heeft Marco niet getwijfeld om de branche te verlaten. De uitdaging die deze periode met zich meebracht zorgde daarvoor. “Het was zo uniek wat er gebeurde. Niet in leuke zin overigens. Ik ben dan niet de persoon die snel wegloopt. Er lagen veel uitdagingen voor het oprapen en die hebben we gezamenlijk met het team weten te volbrengen.” Marco en zijn team hebben heel wat moeten verstouwen. “Helaas hebben we ook veel negativiteit over ons heen gekregen, wat overigens vaak niet terecht was. In één jaar hebben we net zoveel annuleringen verwerkt als in de tien jaar daarvoor.” TIPS VOOR DE REISAGENT Volgens Marco kennen de meeste reisagenten Airtrade en de producten goed. “Wat men vaak toch niet weet, is dat je veel meer zelf kunt doen in onze tool MyFareFinder. Denk aan het doorvoeren van wijzigingen en sinds kort ook het annuleren van gemaakte boekingen.” Daarnaast adviseert Marco de reisagent om het volledig vernieuwde extranet met de meest gestelde vragen of airline pagina’s te raadplegen voordat je belt of mailt naar het bedrijf. “Met name als je nog niet zo veel ervaring hebt, kan dit heel handig zijn.” Heeft Marco nog andere handige tips? “Schrijf je in voor één van onze webinars in februari om weer helemaal up to date te zijn. Dit kun je doen via extranet. Of wil je als organisatie of ZRA-keten eens dat wij apart een webinar over specifieke zaken komen geven? Neem dan contact met ons op. Wij zijn flexibel en kunnen altijd maatwerk leveren.” “Ik weet nog goed toen dertien jaar geleden werd gezegd dat het einde oefening was voor Airtrade. Dat is dus heel anders gelopen”

18 Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner

19 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners

Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Bronze Partners

21 — Interview — Achter de schermen is de fusie van Eurostar en Thalys al vergevorderd, maar klanten merkten er tot nu toe niet veel van. Dat gaat in 2023 veranderen. In het najaar moet de merknaamThalys verdwijnen en komt er een nieuwe website. Wat kunnen reizigers de komende jaren verwachten? FUSIE EUROSTAR EN THALYS WORDT NU ECHT ZICHTBAAR Tekst: Neal Luitwieler - Foto’s: Reismedia, Eurostar en NS Eurostar Group-topvrouw Gwendoline Cazenave

22 — Interview — Reisbizz Magazine reisde op 24 januari af naar Brussel, waar het nieuwe logo van het fusiebedrijf onthuld werd en de kersverse Eurostar Group-topvrouw Gwendoline Cazenave een toelichting op de plannen gaf. Ze sprak daar de ambitie uit om van een gecombineerde 19 miljoen passagiers in 2019 naar 30 miljoen passagiers in 2030 te groeien. In 2022 waren het er 15 miljoen. In Nederland is ‘Thalys’ een synoniem geworden voor de snelle trein naar Brussel en Parijs, maar toch gaat die naam verdwijnen. Internationaal is ‘Eurostar’ namelijk bekender. Daarom zullen vanaf eind dit jaar alle treinen onder de merknaam Eurostar gaan rijden. “Hoewel de naam Thalys verdwijnt, zal de geest ervan voortleven”, zo verzekert Cazenave. Op station Brussel Zuid werd voor het eerst een Thalys-trein met het nieuwe logo en de titels van Eurostar getoond. Maar de kenmerkende rode kleur zal nog jaren op de treinen te zien zijn. Cazenave vindt het te duur om ze over te schilderen naar het grijs-geel-blauw van Eurostar, zeker nu de spoorwegen net een moeilijke tijd achter de rug hebben door de coronacrisis. De Thalys en Eurostar zij aan zij

23 — Interview — Opening van het nieuwe terras De huidige IC Brussel van de NS is qua reistijd zoveel langzamer dan de Thalys, dat het eigenlijk geen goed alternatief is. Dat komt vooral door de vele stops onderweg, in onder meer Breda, Noorderkempen, Antwerpen Berchem, Mechelen en Brussels Airport. Met name de stop in Breda, waar kopgemaakt moet worden, en de omweg via Brussels Airport kosten veel tijd. Bovendien kan het huidige materieel, dat bestaat uit twee goederenlocomotieven met daartussen rijtuigen uit de jaren tachtig, niet harder dan 160 kilometer per uur. In 2025 gaat dit veranderen en wordt de IC Brussel veel sneller, zo weet Reisbizz Magazine van ingewijden. De NS gaat dan nieuwe ICNG-Btreinen inzetten op dit traject, die 200 kilometer per uur kunnen en tussen Amsterdam en Brussel alleen nog stoppen op de stations waar ook de Thalys halteert. Breda krijgt een alternatieve verbinding met België van de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. Qua reistijd zal de IC Brussel dan nog maar ietsje langzamer zijn dan wat nu nog Thalys is en straks Eurostar. Officieel moet dit nog bekendgemaakt worden, maar het is al zo goed als zeker, al kan het bij tegenslag een jaartje later worden. Daarnaast komt waarschijnlijk een deel van de stoelen in de IC Brussel beschikbaar voor reserveringen, zodat reizigers tegen betaling zeker zijn van een zitplek. Dat is in de huidige IC Brussel nog niet het geval, maar kan met name voor zakenreizigers een belangrijk argument zijn. Bij Thalys/Eurostar blijft voor alle stoelen een reservering noodzakelijk. SNELLERE NS-TREIN NAAR BRUSSEL De IC Brussel wordt een stuk sneller

24 TREIN ALS ALTERNATIEF VOOR VLIEGTUIG Volgens de Eurostar-topvrouw kan het fusiebedrijf straks nog beter concurreren met het vliegtuig op korte afstanden binnen WestEuropa. Zo worden de overstapmogelijkheden verbeterd en komt er een nieuw loyaliteitsprogramma. Daarnaast kan door de fusie de capaciteit op de route AmsterdamParijs vergroot worden, maar daarover later in het artikel meer. Tegelijkertijd gaf Cazenave aan dat ze ook de banden met luchtvaartmaatschappijen verder wil aanhalen om de feeder-rol van de trein voor langeafstandsvluchten te vergroten. Zo moeten in de toekomst nog meer reizigers bijvoorbeeld vanuit Brussel of Antwerpen de trein naar Schiphol pakken om daar over te stappen op een vlucht naar Azië of Noord-Amerika. Dat is ook iets wat KLM graag wil, maar er zijn nog wel enkele grote praktische uitdagingen. Wie vanuit Brussel het vliegtuig naar Schiphol neemt om daar over te stappen, kan op Brussels Airport al zijn of haar bagage inchecken en door de securitycontrole gaan. Wie datzelfde stuk per trein aflegt, moet op Schiphol weer in de rij gaan staan bij de incheckbalies en security. Een stuk minder zorgeloos. Zolang dat soort problemen niet zijn opgelost, zal het voor KLM lastig zijn om de korte vluchten naar Brussel af te schaffen. Reizigers wijken dan uit naar andere luchtvaartmaatschappijen en stappen over in Istanbul, Frankfurt of Madrid. Een groot probleem is dat de treinen er niet op ingericht zijn. Zo is er bijvoorbeeld geen afgesloten bagagecompartiment. Cazenave zei niet hoe ze dat wil oplossen. CAPACITEIT OP STATIONS De prioriteit voor het fusiebedrijf ligt op korte termijn bij andere uitdagingen. Het “Het grootste probleemwaar het fusiebedrijf mee worstelt, is de stationscapaciteit voor de treinen van en naar Londen” — Interview —

25 grootste probleem waar het mee worstelt is de stationscapaciteit voor de treinen van en naar Londen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Amsterdam-Parijs, moeten reizigers die naar het Verenigd Koninkrijk willen voor vertrek langs een paspoort- en securitycontrole. Maar op de stations zijn de ruimtes daarvoor te klein. Het resultaat: de Eurostar-treinen naar Londen, die 900 stoelen aan boord hebben, vertrekken nooit meer dan halfvol uit Nederland. Op Amsterdam Centraal kunnen er minder dan 300 reizigers door de paspoort- en securitycontrole, en op Rotterdam Centraal minder dan 200. Op Schiphol stopt de Eurostar naar Londen helemaal niet omdat er überhaupt geen plek is. Ook op St. Pancras-station in Londen kunnen de treinen in piekuren niet vol vertrekken, simpelweg doordat er niet genoeg mensen door de paspoort- en securitycontrole kunnen. Dat kost Eurostar heel veel geld en maakt de treinreizen onnodig duur. Cazenave zei dat dit de grootste bottleneck is, en dat ze zich de komende jaren bij de politiek hard zal blijven maken voor een oplossing. Het nieuwe Eurostar-logo — Interview —

26 — Interview — Gelukkig is er in Amsterdam een oplossing in zicht. Mede vanwege de verbouwing van dat station zijn er nu vergevorderde plannen om de paspoort- en securitycontrole naar de grotere Amstelpassage te verplaatsen, waardoor de capaciteit ruimschoots kan verdubbelen naar 600 passagiers. Intern heeft men bij Eurostarpartner NS International goede hoop dat die verhuizing in 2025 kan plaatsvinden. MEER STOELEN NAAR PARIJS Hoewel er vanuit Nederland naar Parijs geen paspoort- en securitycontrole nodig is, is ook op die route de capaciteit ontoereikend, maar dan door een gebrek aan voldoende treinstellen. Met name last minute kunnen de prijzen voor een ticket naar Parijs torenhoog zijn, waardoor reizigers die het liefst de trein nemen toch besluiten om met het vliegtuig of de auto te gaan. Dit is een probleem dat met de fusie opgelost gaat worden, zo onthulde Eurostar op de 24ste. De 400 meter lange Eurostar E320-treinstellen, die nu vanuit Nederland alleen naar Londen rijden en zoals gezegd 900 zitplaatsen hebben, worden vanaf 2025 ook op de route van Nederland naar Parijs ingezet. Daardoor kan het aantal beschikbare stoelen flink omhoog. Hoewel twee gekoppelde Thalys-treinstellen ook 400 meter lang zijn, zijn er niet genoeg van die treinen om meer dan een handjevol ritten per dag gekoppeld te laten rijden. Voorheen was Eurostar een apart bedrijf, en kon er daarom geen Eurostar-materieel ‘geleend’ worden voor de route Amsterdam-Parijs, maar door de fusie vervalt dat probleem. Meer capaciteit betekent meer aanbod en dus minder hoge prijzen naar Brussel en Parijs. Wat daarbij ook gaat helpen is dat NS International vanaf 2025 zelf een snelle trein naar Brussel gaat rijden, die qua reistijd nauwelijks langzamer zal zijn dan wat nu nog de Thalys is en straks Eurostar (zie kader). Daardoor blijft er in laatstgenoemde treinen relatief meer plek over voor reizigers naar Parijs. Cazenave hoopt in datzelfde jaar (2025) de fusie van Thalys en Eurostar volledig afgerond te hebben. Het is dan de eerste keer in Europa dat twee hogesnelheidsspoorwegmaatschappijen zijn samengegaan. Volgens de Eurostar-topvrouw gaat het om een historische gebeurtenis. “Er zijn praktische uitdagingen om trein en vliegtuig te koppelen”

Products and services are subject to change depending on flight duration and aircraft. CONNECT TO FLAVOURS with our Flying Chefs service

28 — Column — En Rufus komt zonder meer Amerika binnen. Niemand bij de Amerikaanse douane die tegen Rufus (die ook best een indrukwekkend drugsverleden heeft) zegt: “Graag of niet, dan blijf je toch lekker weg, dan zoek je toch een beter land waar je minder moe wordt.” Lelijke liedjes zingen over Amerika. En mijn grootste zonde was: in 2019 Iran bezocht. Toen het nog mocht van iedereen, de Verenigde Staten voorop. WEIGERING ZONDER UITLEG Vreemdgaan met Iran. Dat neemt moeder Amerika me kwalijk. Eén fout vinkje op ESTA - het Elektronisch Systeem voor Reisvergunningen van de USA – bij de vragen: ‘Heeft u de afgelopen jaren Iran, Irak, Soedan… enz. bezocht?’ En je ontvangt direct een e-mail met de mededeling dat de aanvraag geweigerd is, zonder verdere uitleg. Je komt Amerika niet binnen. Verzwijgen of NEEN invullen is het stomste wat je kunt doen. Als ze erachter komen, en die kans is vrij groot, dan kom je tot tien jaar lang Amerika niet meer binnen. De oplossing? Veel formulieren invullen, uitgebreid komen toelichten bij het consulaat van Amerika dat je geen kwaad in de zin hebt, en zo’n 160 U$ dollar aftikken voor een zogenaamd non-immigrant visum. Gedoe waar je niet op zit te wachten. VAN MIAMI TOT MANHATTAN Maar het is het dik waard. In Oost-Amerika werd ik een man. Veertig jaar geleden, koud 23 jaar oud, reed ik met toekomstige vrouw nr. 1 HARRI THEIRLYNCK: VIER KEER MANHATTAN OP EN NEER, 'HÍER MET DAT VISUM!' Mijn liefde voor Amerika flakkert op, maar het is niet wederzijds. In Eindhoven bezocht ik een optreden van zanger RufusWainwright. Hij zong over Amerika: “I’m going to a town that has already been burnt down, I’m so tired of America.”Ofwel: “Ik ga naar een stad die al is afgebrand, ik ben Amerika zo zat.”

29 — Column — – een dame die ik nu op straat niet meer zou herkennen, als ze nog leeft – de hele oostkust af, van Miami tot Manhattan. Met 950 heerlijk knisperende dollars in de knuist huurde ik in Miami op de hoek van de straat voor 2,5 week een deinende hoerensloep. Huren bij Herz of Avis was zó burgerlijk. OORWASSING De eerste oorwassing in Amerika was bij een diner in de buurt van de Okefenokee Swamp (huge alligators!). De serveerster schreeuwde ons terug: ‘GRATUITY NÓT INCLUDED!’ We deden maar wat. Internet lag nog diep in de humuslaag van de toekomst. Bij elk motel meldden we ons blozend om te vragen of er plaats was. Wapenfeiten onderweg. Bij Charlotte hing de drill sergeant van de highway police over onze roze wagen, de duimen in zijn belt gehooked. Voor- en achterwaarts heen en weer rockend bekeek hij ons als kleine visjes die teruggegooid konden worden. In Oak City waarschuwde een tankstationbediende met een gebit als een oud graf voor een rondreizende seriemoordenaar. We rilden van genot. AMERIKAANSER DAN APPELTAART De kroon op de rit was New York. Vier keer reed ik met één hand aan het stuur Manhattan op en neer om te laten zien dat ik niet bang was. Onderarm met Marlborootje in de klauw op het dak, arrogant smoelwerk. Brad Pitt was toen vier. Ik voelde me een Amerikaan. Ik voelde me Amerikaanser dan Joe The Plummer, Amerikaanser dan appeltaart. Weer thuis in Den Haag reed ik binnen een week mijn vijfdehands Opel Manta in de prak. Híer met dat visum. Harri Theirlynck

30 FEBRUARI 2023 MAGAZINE Nr 58 Tim Zegveld: Oost-Amerika is nog niet overlopen met toeristen BRAND USA: LANGS DE AMERIKAANSE OOSTKUST MET SUNAIRVAKANTIES NAAR NEWYORK Oostelijk NoordAmerika Special ©

31 OOSTELIJK NOORD-AMERIKA SPECIAL Het westen van Amerika is een bekende en geliefde bestemming voor reizigers: wereldsteden, mooie kustroutes en nationale parken. Maar wist je dat het oosten van Amerika dit ook allemaal te bieden heeft? In de Oostelijk Noord-Amerika Special zoomen we daarom in op dit – misschien wel onbekendere – deel van Amerika en laten we verschillende specialisten aan het woord. Zo reisde Tim Zegveld van YourTravel samen met zijn gezin af naar het oosten van Amerika, nadat hij al eerder WestAmerika en Canada had bezocht. Lees in zijn reisverslag of hij na deze reis voorkeur heeft voor het oosten of westen van Amerika. Sunair Vakanties neemt je mee naar hun nummer 1 bestemming: NewYork. Travel Trend licht een bijzondere combinatie uit, namelijk een strandvakantie op Aruba met een stopover city trip in NewYork. Daarnaast vertelt Brand USA over verschillende plaatsen langs de oostkust van de Verenigde Staten. Bekend zijn de miljoenensteden NewYork, Boston enWashington. Maar wist je dat de oostkust ook beschikt over mooie nationale parken? Brand USA neemt je mee naar de mooiste plekken langs de oostkust van de VS. Als laatste neemt Titia Doornbos Clevering van TUI at Home je mee tijdens haar reis naar The Deep South. “Over bergen en langs indianenverhalen, met veel muziek en cowboylaarzen.”

VLOT NAAR NOORD-AMERIKA Air Canada biedt vluchten aan van Amsterdam naar Toronto – dagelijks vanaf het voorjaar – met comfortabele verbindingen naar New York, Boston, Miami, Orlando, Halifax, Québec en St. John’s. Meer informatie op aircanada.com

33 — Oostelijk Noord-Amerika Special — Na een bezoek aanWest-Amerika en Canada heeft Tim Zegveld van YourTravel samen met zijn gezin in augustus 2022 het oosten van Amerika bezocht. NewYork kenden ze inmiddels goed na eerdere bezoeken, maar de overige gebieden in het oosten van Amerika waren nog onbekend voor het gezin. “Onbekend en mogelijk onbemind? De hoogste tijd om dit te ontdekken.” TIM ZEGVELD: OOST-AMERIKA IS NOG NIET OVERLOPEN MET TOERISTEN Tekst en foto’s: Tim Zegveld Tim en zijn gezin in Boston

34 Na een kort maar intensief bezoek aan New York hebben we onze Cruise America camper opgehaald en starten we de reis. Waar de meeste naar het zuiden reizen, doen wij dat naar het noorden. Op het programma staan onder andere de White- en Green Mountains, Kennebunkport, Boston en Cape Cod. Dat in een rustig tempo, zodat we ruim de tijd hebben om dit stuk van Amerika te ervaren. Is het Oosten mooier dan het Westen? Nee, ik vind van niet. De natuur is in het Westen afwisselender en spectaculairder. Geen diepe dalen of hoge kliffen, maar uitgestrekte, glooiende landschappen. Wat ons vooral érg aanspreekt, zijn de leuke en gezellige dorpen waar we doorheen komen. Dorpen waar je mooi kunt wandelen, leuke boetiekjes kunt bezoeken en een stukje Amerikaanse historie terugziet. Onderweg rijden we langs mooie meren, bossen en scenic roads door de bergen. En een ander pluspunt; geen hordes Europese of andere toeristen. Hier zie je vooral Amerikanen die op vakantie zijn in eigen land. BRUISENDE STEDEN Plaatsen als North Conway, Bennington en Lincoln zijn erg gezellig waar veel te doen is op het gebied van outdoor activiteiten. Ook kun je de beroemde Covered Bridges bezoeken, wat typerend is voor deze regio. Voor de actieve reizigers zijn er veel mooie wandelpaden uitgezet door de bossen en over de heuvels. Over oude spoorrails ga je op zoek naar de mooiste verborgen watervallen, en sluit je af — Oostelijk Noord-Amerika Special — Portland, Maine De Freedom Trail in Boston

35 in het gezellige centrum bij één van de lokale brouwerijen. De dorpen bruisen van activiteiten en hebben écht karakter, wat in het westen van Amerika nog wel eens mist. In Waterbury kun je een informatieve én culinaire stop maken door een bezoek aan de fabriek van Ben & Jerry’s. De kuststad Kennebunkport is werkelijk prachtig. Hier vind je veel mooie fietspaden waar we tussen de villa’s van rijke Amerikanen fietsen, en een prachtig uitzicht hebben op de woning van George Bush Senior. Gezellige koffietentjes, verse clamchowder en lobsterrolls, en lekker weer zorgen voor een aantal mooie dagen. We vervolgen de rit naar Boston, één van de mooiste steden aan de oostkust. Boston heeft ontzettend veel historie met prachtige gebouwen. En omdat je heel makkelijk de rode lijn op het trottoir kunt volgen (de Freedom Trail), is het ook voor kinderen een heel toegankelijke stad. Pauzeren doe je bij één van de vele eettentjes in Quincy Market, en met een beetje geluk is er een leuke feestdag in Little Italy waardoor je midden in een ‘dorpsfeest’ belandt. De beste foto’s maak je in de wijk Beacon Hill, waar je je absoluut niet in Amerika waant door het dorpse karakter van de wijk. WALVISSEN SPOTTEN OP CAPE COD Op weg naar Cape Cod, een schiereiland onder Boston, maken we een hele leuke stop in Chatham, waar de vissersboten af en aan varen om de ‘catch of the day’ af te leveren in de — Oostelijk Noord-Amerika Special — Meatpacking District, New York Provincetown, Massachusetts

36 haven. Een waar spektakel, zeker omdat er veel grijze zeehonden aan het wachten zijn op een visje wat overboord valt. Eenmaal op Cape Cod is het op actief gebied goed vertoeven door een uitgebreid fietsnetwerk wat hier is aangelegd. Neem ook vooral je zwemspullen mee. Er zijn namelijk prachtige meren waar je een verfrissende duik kunt nemen. In het uiterst noordelijke puntje van Cape Cod ligt de plaats Provincetown, een bekende plaats voor de LGBTQ+ community, waar vanuit verschillende walvisspotexcursies vertrekken. De wateren rondom Cape Cod zijn zeer goed voor het van dichtbij bewonderen van verschillende walvissoorten, waaronder de grootste walvissen van de wereld. Wij worden verwend door springende vinvissen (ongeveer 15 tot 20 meter lang) en een aantal bultruggen die naast de boot zwemmen. Zeker de moeite waard, echt een prachtig gezicht. OOSTEN, OF TOCHWESTEN? New England (Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhode Island en Vermont) is een regio die op menig shortlists staat, maar tóch wat onbekend blijft. De grote broer aan de andere kant van Amerika blijft populairder. Toch blijft het een kwestie van smaak. Door de prachtige en toegankelijke steden als New York en Boston, de kneuterige en historische dorpen in het binnenland, de spectaculaire kustlijnen en de sport-/ fietsmogelijkheden, maar vooral omdat het nog niet overlopen is door toeristen in de grote bussen, neig ik naar het oosten van Amerika. Zeker met (jonge) kinderen. Makkelijke wandelingen, relatief korte afstanden, lagere temperaturen en de gezelligheid was voor ons top. Maar een echte favoriet kiezen, dat gaat niet lukken ben ik bang. — Oostelijk Noord-Amerika Special — White Mountain National Forest

newyork the city that never sleeps jaarprogramma 2023 - 2024 Sunair New York Jaarprogramma 2023-2024 Het grootste aanbodNewYork Stedenvakanties in één brochure! INCLUSIEF Las Vegas Philadelphia Reykjavik Washington D.C. Gratis Time to Momo stadsgids New York t.w.v. circa € 19,-* Gratis entree Top of the Rock t.w.v. circa € 40,- p.p.* Boek bijvoorbeeld een Liberty Express cruise van 1 uur t.w.v. circa € 28,- p.p. New York New York boek je bij dé stedenspecialist: Sunair Vakanties Ruim aanbod hotels, excursies, tours en gratis extra’s * Bij boeking van een pakketreis

38 — Oostelijk Noord-Amerika Special — NewYork, de nummer 1 stad van Sunair Vakanties. Een stad waar veel te beleven is en je ogen tekort komt. Marc van Amsterdam en Marja Bouwmeester van Sunair Vakanties geven tips voor een reis naar the city that never sleeps. MET SUNAIR VAKANTIES NAAR NEW YORK Tekst en foto’s: Sunair Vakanties 'GA MEE IN DE NEW YORK STATE OF MIND' Hoe lang ‘moet’ je eigenlijk naar the city that never sleeps? “Een weekend, een week, een maand…wanneer je lang genoeg in New York bent? Nooit! Altijd zal het tekort zijn om alles in je op te nemen”, stelt Marc van Amsterdam, directeur van Sunair Vakanties en inkoper van o.a. New York. “In deze grote stad beleef je meer in een paar uur dan elders in een paar dagen. Neem alleen al de musea in Manhattan, die zijn ongeëvenaard. De collectie is bij sommige zo uitgebreid, dat je voor een bezoek gemakkelijk een volle dag nodig hebt.”

39 — Oostelijk Noord-Amerika Special — Volgens Marc is het in New York zoveel mogelijk zien in hoog tempo. “Het beste is om mee te gaan in the New York state of mind. Je stort je gewoon in het gewoel! Het ritme, tempo en lawaai beleven met alle zintuigen. Meer stappen, minder slapen. De straat opgaan, terwijl je thuis al naar bed zou gaan. Genieten van koffie, ook al overstemt de muziek in de coffeeshop in de vroege ochtend het straatlawaai. Laat je opzwepen door de stad, zodat je zo weinig mogelijk het gevoel hebt iets te missen.” VEEL TE BELEVEN Tijdens een bezoek aan New York, is het handig om een Citycard te boeken met onder andere The Sightseeing Pass en New York Pass. “Als je klant meerdere activiteiten wil ondernemen, is het al snel voordeliger om deze pas erbij te boeken”, laat Marja Bouwmeester, Sunair Sales, weten. “Een losse entree voor een activiteit is al snel minimaal 30 euro per persoon. Wij raden de klant aan om een globale dagplanning te maken met per dag wat niet ingevulde tijd, zodat er ruimte is om heerlijk te verdwalen in diverse ‘boroughs’. In lower Manhattan ben je al snel één of twee dagen zoet met het bezoek aan onder andere One World Observatory, 9/11 Memorial & Museum, een boottocht naar Miss Liberty, een fietstocht over Brooklyn Bridge en door het leuke Brooklyn, een bezoek aan Chinatown & Little Italy en ga zo maar door.” In midtown ga je naar Times Square, wandelen over de Highline, naar Madame Tussauds en natuurlijk ga je naar Empire State Building en doe je een drankje in het knusse Bryant Park. “Iets hoger ga je naar het Guggenheim- of MOMA museum, ga je fietsen - of wandelen - door Central Park. Of doe een toertje per paard en wagen. Wil je gemakkelijk veel zien? Doe dan een route van de hop-on hop-off bussen. Iets bijzonders? Boek een musical of sportwedstrijd bij. Ook dat kan via Sunair Vakanties.” HANDIG WEETJE Bij boeking van een pakketreis krijgt de klant gratis entree tot het mooie uitzichtpunt van Top of the Rock (t.w.v. 40 euro) en een handige Time to Momo stadsgids (t.w.v. 19 euro). En nog een laatste tip van Marja: “wil je afstanden inschatten: de wandeltijd tussen de straten is ca. twee minuten per straat. Als je bijvoorbeeld onderin Central Park staat, op 59th street, en je wilt lopen naar Times Square op 42nd Street, dan doe je daar ongeveer 5942 = 17 straten x 2 minuten = 34 minuten over. Een handig weetje. Sunair Vakanties heeft veel eigen allotments in hotels en vroeg boeken loont.”

— Advertorial — RUIM AANBOD VAN ICELANDAIR NAAR DE OOSTELIJKE VERENIGDE STATEN Als klanten naar het oostelijk deel van de Verenigde Staten willen, denk dan vooral aan Icelandair. Icelandair biedt frequente vluchten aan richting de oostelijke staten van de Verenigde Staten. Klanten kunnen vanaf Amsterdam of Brussel vertrekken en met een gemiddelde overstaptijd van 1,5 uur op Keflavik International Airport vliegen zij door naar de eindbestemming. Keflavik International Airport is een kleine, overzichtelijke luchthaven. De luchthaven bestaat uit één terminal en de loopafstanden zijn kort. De bagage wordt in Amsterdam of Brussel doorgelabeld naar de eindbestemming, dus daar heeft de klant geen omkijken naar. De klant kan uiteraard ook kiezen voor een stopover in IJsland. — Groeps- en sportreizen — ADVERTORIAL

STOPOVER Een stopover in IJsland leent zich perfect voor een kennismaking met het land. Als je toch al over IJsland vliegt, waarom niet even stoppen? Veel van de toeristische trekpleisters van IJsland liggen in het zuidwestelijke deel van het land. Denk bijvoorbeeld aan de Golden Circle, met het Thingvellir Nationaal Park en de Strokkur geiser. Ook de Blue Lagoon, Sky Lagoon en de Secret Lagoon liggen in dit deel van het land. De klant kan Reykjavik als uitvalsbasis gebruiken en van daaruit excursies maken naar bijvoorbeeld de watervallen Seljalandsfoss en Skógafoss of het Thorsmork nationaal park. De klant kan gaan paardrijden, op walvissafari, lavagrotten bezoeken, een ATV tour doen of hiken in Landmannalaugar of op een gletsjer. Te veel om op te noemen! BESTEMMINGEN IN DE OOSTELIJKE VERENIGDE STATEN Icelandair biedt vluchten aan naar onder andere New York, Newark, Boston, Washington, Baltimore, Chicago en Orlando. Sinds 2022 wordt er tevens naar Raleigh-Durham gevlogen, en dit jaar wordt ook Detroit aan het netwerk toegevoegd. NEWYORK The Big Apple, The City That Never Sleeps. New York heeft geen introductie nodig! Deze stad staat bij veel klanten op hun bucketlist, en biedt voor elk wat wils. Van shoppen bij Macy‘s tot musea als het Metropolitan Museum of Art, van honkbal- of basketballwedstrijden tot musical en theater op Broadway. Uitrusten van alle drukte kan in Central Park. Icelandair vliegt het hele jaar door naar zowel New York (JFK) als Newark (EWR). BOSTON Voor Amerikaanse begrippen is Boston een zeer oude stad. Klanten kunnen de Freedom Trail volgen, een wandelroute van ongeveer 4 kilometer, die langs de belangrijkste bezienswaardigheden leidt. Boston kan als — Groeps- en sportreizen —

— Advertorial — startpunt voor een reis door New England worden gebruikt, een regio in het noordoosten met glooiende heuvels, dichte naaldbossen en een gevarieerde kust. Icelandair vliegt het hele jaar door naar Boston (BOS). WASHINGTON D.C. De hoofdstad van de Verenigde Staten heeft vele bezienswaardigheden, zoals het Witte Huis en het Capitool. De National Mall is een groot, open park in het midden van de stad met veel monumenten gewijd aan Amerikaanse leiders. Klanten kunnen naar gratis toegankelijke musea van de Smithsonian Institution. Icelandair vliegt het hele jaar door naar Washington (IAD) en seizoensgebonden ook naar Baltimore/ Washington (BWI). CHICAGO The Windy City is na New York en Los Angeles de grootste stad van de Verenigde Staten. De stad ligt aan de oever van Lake Michigan en is een belangrijk knooppunt voor zowel trein- als autoverkeer. De vele wolkenkrabbers, restaurants, winkels en musea vindt men in ‘The Loop‘, een deel van het stadscentrum van Chicago. Het River North Gallery District herbergt de grootste concentratie van hedendaagse kunstgalerijen buiten New York. Icelandair vliegt het hele jaar door naar Chicago (ORD). ORLANDO De stad Orlando staat bekend om de vele pretparken, zoals het Walt Disney World — Groeps- en sportreizen —

Resort, Universal Orlando en SeaWorld Orlando. Op ongeveer 70km van Orlando vindt men het Kennedy Space Center. Rondom Orlando vindt men tevens veel golfbanen. Icelandair vliegt van september tot en met mei vier tot zeven keer per week naar Orlando (MCO). RALEIGH Raleigh is de hoofdstad van North Carolina, en één van de snelst groeiende steden van de Verenigde Staten. Raleigh staat bekend als de ´City of Oaks‘ en is onderdeel van de Research Triangle. North Carolina heeft veel te bieden; van de Outer Banks eilanden voor de kust in het oosten van de staat, tot de Blue Ridge Parkway door de Great Smoky Mountains en Shenandoah National Park in het westen van de staat. Icelandair vliegt van maart tot en met december vier tot vijf keer per week naar Raleigh (RDU). DETROIT Detroit is de grootste stad van de Amerikaanse staat Michigan, ingeklemd tussen Lake Huron en Lake Erie. Detroit speelde een belangrijke rol in de ontwikkelingen van muziek. Het platenlabel Motown, opgericht in Detroit, speelde een belangrijke rol in de opkomst van soul. Ook is in Detroit de basis voor techno gelegd. Behalve een bezoek aan de stad kunnen klanten The Great Lakes Circle Tour rijden, een schilderachtige route rondom één of meerdere van de Grote Meren. Icelandair vliegt van mei tot en met oktober vier keer per week naar Detroit (DTW). — Groeps- en sportreizen — ADVERTORIAL SERVICE AAN BOORD Aan boord heeft de klant keuze uit twee reisklasses; Economy en Saga Premium. In Economy is handbagage en ruimbagage (met uitzondering van Economy Light) inbegrepen, alsmede stoelkeuze (met uitzondering van Economy Light), non-alcoholische dranken en gebruik van een persoonlijk in-flight entertainmentsysteem. In Saga Premium reist de klant in een Premium stoel met Business Class service; inchecken bij de business class check-in, gebruik van de fastlane bij Security en gebruik van Airport Lounges is inbegrepen. De stoelen aan boord in Saga Premium zijn ruimer, met meer beenruimte, en alle (alcoholische) dranken en gastronomische maaltijden zijn inbegrepen.

• Groepsreizen met gegarandeerd vertrek • Individuele rondreizen met elke dag vertrekken • Citytrips naar o.a. NewYork DEMOOISTE VERRE REIZEN NAAR NOORD AMERIKA

45 — Oostelijk Noord-Amerika Special — Vind je het moeilijk kiezen tussen een citytrip en een tropische strandvakantie? Als het aan Travel Trend ligt, is kiezen niet nodig. “Combineer NewYork en Aruba in één leuke City & Beach reis. Vlieg met Delta Airlines naar The Big Apple en reis na een paar dagen door naar Aruba voor een ontspannen strandverlenging.”Travel Trend neemt je mee op reis. TRAVEL TREND: COMBINEER NEW YORK MET ARUBA VOOR EEN LEUKE CITY & BEACH TRIP Tekst: Natasja Eshuis - Foto’s: Call Me Petit/Aruba Tourism Authority, Brittany Petronella NYC & Company, Shutterstock Uitzicht over New York vanuit glazen skyboxes in het SUMMIT One Vanderbilt

46 NEW YORK Het bruisende New York is een magneet voor reizigers. Wie droomt er niet van om deze wereldstad te bezoeken. In ‘The City that Never Sleeps’ valt zo veel te (her)ontdekken, dat je er eigenlijk altijd tijd tekort komt. Als je er eenmaal geweest bent, wil je terug. WAAR MOET JE BEGINNEN? Voor een eerste bezoek aan New York staan waarschijnlijk de bekendste bezienswaardigheden op je lijstje; je ogen uitkijken naar alle neonreclames en kleurrijke New Yorkers op Times Square, een wandeling of fietstocht maken door Central Park en een bezoek aan het Vrijheidsbeeld. Aan de voet van dit iconische beeld op Liberty Island heb je bovendien een spectaculair uitzicht op de skyline van Manhattan. Bekijk je de stad liever vanuit de hoogte? Vanaf de Empire State Building Observatory en het Top of The Rock Observation Deck in het wereldberoemde Rockefeller Center heb je een prachtig 360 graden uitzicht over New York City. Dan ’s avonds lekker eten in één van de vele wereldkeukens en daarna een leuke Broadway show bijwonen. GESCHIEDENIS Voor een kijkje in de recente geschiedenis van de stad is een bezoek aan Ground Zero aan te raden. Op deze gedenkwaardige plek stonden vroeger de Twin Towers, die op 11 september 2001 door terroristische aanslagen zijn verwoest. Een plek om letterlijk bij stil te staan. Verder terug in de geschiedenis liggen de ervaringen van de meer dan 12 miljoen immigranten die via Ellis Island toegang kregen tot de Verenigde Staten tussen 1892 en 1954. Hier leer je alles over tijdens een bezoek aan Ellis Island, dat je goed kunt combineren met het Vrijheidsbeeld. Times Square

47 — Oostelijk Noord-Amerika Special — EN VERDER Met de wetenschap dat je na een paar dagen kunt relaxen op Aruba, kun je met volle teugen van New York genieten. Wat zijn nog meer aanraders? Shoppen natuurlijk! En bekende musea bezoeken zoals het MoMA (Museum of Modern Art), een wandeling over The High Line maken, een kijkje nemen op Wall Street, een gospelshow in Harlem bijwonen, de opkomende wijk Broadway verkennen. En, en…. zie je het? Je komt tijd tekort. ONE HAPPY ISLAND En dan is er rust. Na een vlucht van ruim vierenhalf uur zet je voet op Aruba, waar eindeloze witte zandstranden op je wachten. Zoals het brede Eagle Beach, dat volgens TripAdvisor tot de top 3 stranden ter wereld behoort en waar je de kenmerkende fofoti bomen tegenkomt. Op Aruba kun je genieten met een hoofdletter G. De gemiddelde jaartemperatuur is er 27 graden. Er is van alles te doen en watersporters komen hier goed aan hun trekken. De mogelijkheden om te snorkelen, diepzeeduiken en kite- en windsurfen zijn ideaal. Golfers kunnen gebruikmaken van de professionele golfbaan Tierra del Sol. NATIONAAL PARK ARIKOK In Nationaal Park Arikok kun je begeleide wandelingen door de natuur maken, langs ruig woestijnland en torenhoge groene cactussen. Prachtige witte zandstranden gaan hier over in kalkstenen kliffen, die worden glad gebeukt door golven en passaatwinden. In dit grote Caribische natuurgebied vind je de Fonteingrot en de Natural Pool; twee van de natuurwonderen van Aruba. In het park komen inheemse diersoorten voor en bomen en planten die je alleen op Aruba vindt. Een leuke ervaring hier is de maandelijkse ‘Movie in the Park’ avond, waar je een film kunt kijken in de openlucht, onder de sterren. Eagle Beach

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=