FEBRUARI 2023 MAGAZINE Nr 59 OOK VLIEGEN ZIT IN DE GENEN VAN DE ANWB Latin Travel: Wij spreken heel goed de taal van de reisagent CARIBBEAN SPECIAL: IEDERE DAG EEN ANDERE TINT BLAUW KOKEN MET: HANITA VAN DER MEER VAN DE ANVR
2 — Voorwoord — Soms moet je er gewoon even tussenuit gaan, of het nu wel of niet past in je volle agenda. Dus besluit ik heel lastminute twee tickets naar Gran Canaria te boeken. Mijn dochter trek ik aan haar lange blonde haren uit haar studiebubbel met de mededeling dat ze de komende dagen geen les heeft. We gaan er samen uit om UV-inspectie te doen. Het niet naar school gaan betekent niet dat er geen lessen worden geleerd. Ik ben namelijk van mening dat we de grootste lessen leren, door dingen te doen die buiten je comfortzone liggen. En laat dat in dit geval een bezoek aan het Spaanse Gran Canaria zijn. Als voormalig reisagent heb ik legio reizen geboekt naar Playa del Inglés en Meloneras en kon ik aan de hand van de 'HOLA LADY GAGA Y SHAKIRA!'
3 — Voorwoord — verhalen van de steeds maar terugkerende klanten, het eiland uittekenen. Uittekenen zonder dat ik er ooit een voet aan de grond had gezet. Hoogste tijd dus om de proef op de som te nemen en met eigen ogen te ontdekken waarom het eiland zoveel repeaters heeft. Het vertrek vanaf Schiphol verloopt vlot en na het de-icen van de vleugels vliegen we richting het zonnige zuiden. Op de airport staat een huurauto voor ons klaar waarmee we direct naar ons hotel rijden. Paco de receptionist ontvangt ons met een vriendelijk; ‘Bienvenido señora Hoogstede’, en niet veel later zitten we in de korte broek aan het strand van Maspalomas. Ons onderzoek is gestart en met de dag constateren we dat de UV-straling z’n werk goed doet. Onze witte snoetjes krijgen al snel een gezond kleurtje met een uitwerking van ongekende aard. Waarmee ik bij aankomst nog aangesproken werd met señora wordt het na één dag zon, señorita. Maar het kan nog gekker, want na twee dagen zon horen we: ‘Hola Chicas!’ en wordt ons gevraagd of we zusjes zijn. De befaamde derde dag is het hoogtepunt van de reis, als we door de ober worden begroet met: ‘Hola Lady Gaga y Shakira!’ Ook Hanita van der Meer, gastvrouw voor de rubriek ‘koken met’ startte ooit haar loopbaan op Gran Canaria. Toen iemand haar wees op een functie binnen de reisleiding en het gegeven dat je er veel geld mee kon verdienen, was ze om. Ze zette daarmee haar eerste stappen in de reisbranche en bleef hangen. Gelukkig maar, want de ANVR heeft met het aanstellen van Hanita een creatieve duizendpoot aan het team toegevoegd. En op de cover staat Mariska van Vliet, eigenaar van Latin Travel. In het interview kun je lezen dat ze met haar drie reisbedrijven verschillende aspecten van de reisindustrie bedient. Haar team spreekt de taal van de reisagent goed waardoor de samenwerking vloeiend verloopt. Het gesprek met Marjon Kaper, sinds kort opgenomen in de hoofddirectie, laat zien dat vliegen net zo goed in de genen van ANWB zit. In de special zetten we deze editie de Caraïben in de spotlight. En dan hier de uitkomst van onze UV- inspectiereis. Die sluiten we af met een positief resultaat en de conclusie dat zonlicht als een medicijn werkt. Eenmaal thuis rest er nog één onbeantwoorde vraag: Wie van ons twee was Shakira en wie Lady Gaga? Moeten we toch nog een keer terug. Natasja Hoogstede
4
5 INHOUD INTERVIEW 06 Latin Travel: Touroperator met een team van reisagenten 14 Koken met: Hanita van der Meer 27 Sunny Cars beleeft recordjaar: Compacte huurauto blijft schaars 32 ANWB-directeur ziet heil in klimaatfonds BLOGS EN COLUMNS 38 Kees Bikker: De grote spoorwegcarrousel CARIBBEAN SPECIAL 44 De S-eilanden: Duik elke dag in een andere tint blauw 49 L ive to Travel: Guadeloupe, de parel van de Caraïben 59 P eter Lindhout hopt van St. Maarten naar St. Barth 63 K im van Miert: Cuba is een bestemming met karakter COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede EINDREDACTIE: Bibi Mol REDACTIE: Bibi Mol, Fabian Bais, Sybylle Kroon, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom en Richard Schuurman. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Paul Eldering, Kees Bikker, ABC Travel, Live to Travel, Peter Lindhout en Kim van Miert. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2023
6 — Interview — LATIN TRAVEL: TOUROPERATOR MET EEN TEAM VAN REISAGENTEN Wandelend naar de afspraak op de Rijnlaan in Utrecht, pronkt een TravelXL bord aan de gevel van het kantoorpand. Dat terwijl Reisbizz Magazine een afspraak heeft bij touroperator Latin Travel. Eigenaresse Mariska van Vliet vertelt over haar drie reisbedrijven waarmee ze verschillende aspecten van de reisindustrie bedient. “Wij spreken heel goed de taal van de reisagent, omdat we dat zelf ook zijn.” Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Reismedia en Mariska van Vliet Team Latin Travel met v.l.n.r. Mariska, Kim, Noa en Robin
7 — Interview — Het TravelXL bord op de gevel is niet te missen. Hoe zit dat? “Twintig jaar geleden ben ik begonnen met het reisbureau. Via mijn stiefvader Leo Verburg zijn we in dit pand beland. Dat was van een vriend van hem en daar zat een reisbureau in. Die ging failliet en het pand kwam leeg te staan. Na een uitstapje uit de reisbranche vond ik dit een mooie kans om iets op te zetten.” Tien jaar na de start van het reisbureau besloot Mariska een nieuwe stap te zetten met de oprichting van Latin Travel. “Dit kwam voort uit een stukje onvrede over dat we ons product nergens kwijt konden. Vanuit het reisbureau konden we onze Zuid- en Midden-Amerika reizen niet boeken bij de touroperators die er op dat moment waren. We hadden veel leuke ideeën vanuit onze eigen reiservaringen naar dit werelddeel. Dus we besloten het zelf te doen. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het heeft zeker twee jaar geduurd voordat het echt wat begon te worden. Sindsdien loopt het storm.” Dus je bent touroperator én reisbureau? “Ja, maar het staat wel echt los van elkaar. We zitten in één pand, maar collega Kim en ik zijn de enige die voor beide bedrijven werken. En dat gaat eigenlijk heel goed. Ik denk juist dat dit een goede combinatie is. Wij spreken heel goed de taal van de reisagent, omdat we dat zelf ook zijn. We weten precies wat ze willen.” Hoe belangrijk is de reisagent voor Latin Travel? “Heel belangrijk. Ik denk dat de verhouding 90 procent reisagent en 10 procent direct selling is. Ik vind dat heel fijn en ik wil dat ook zo houden. Die samenwerking verloopt heel goed, omdat wij ons kunnen verplaatsen in de klant. Soms is het wel eens jammer als een reisagent minder kennis heeft van een bepaald land, omdat wij het zo goed kennen en kunnen verkopen. Dan proberen we de reisagent zoveel mogelijk tips mee te geven over wat ze kunnen vertellen aan de klant. Dan zou je stiekem wel eens zelf de telefoon willen oppakken en de klant bellen. Maar dat kan niet, en dat doen we ook niet. Een enkele keer komt het voor dat een reisagent dat van ons vraagt en dan doen we het wel. Het gaat erom dat we samen de boeking binnenhalen. Dat is het belangrijkste.” “Wij spreken heel goed de taal van de reisagent, omdat we dat zelf ook zijn”
SILVERJET VAKANTIES - TOONAANGEVEND IN EXCLUSIEVE CRUISES Vlijtseweg 230 . Apeldoorn | +31 (0)55 357 55 00 | [email protected] | www.silverjet.nl/emerald EMERALD AZZURRA
9 Zorgt de combinatie reisbureau en touroperator ook wel eens voor wrijving? “Wellicht zijn reisbureau’s of ZRA’s wel eens bang dat wij hun klanten overnemen. Maar ik weet zelf hoe dat is, dus dat zouden we nooit doen. Ik zou zelf ook niet met mijn reisbureau willen dat een partij zoals de Jong Intra mijn klant gaat mailen. Maar het is wel fijn dat we nét even wat meer kennis hebben over hoe een reisagent te werk gaat waardoor we meer kunnen helpen.” Je werkt ook nauw samen met Mirjam van Africa Feeling. “Ja, klopt. Zij zijn eenzelfde soort bedrijf als Latin Travel. De Afrika-reizen van ons reisbureau boeken wij bij hun en zo zijn we steeds meer samen gaan doen, zoals het organiseren van uitjes voor de reisagent. In coronatijd hebben we veel samen gespard over hoe we dingen moesten aanpakken en hoe we onze mensen konden behouden terwijl de hele reisindustrie stilstond. Vanuit die samenwerking zijn we gestart met een derde bedrijf: Dolce Deluxe Travel. Naast onze liefde voor Latijns-Amerika en Afrika, houden wij allebei erg van Zuid-Europa. Dat bieden we met deze touroperator aan. Bijzondere accommodaties, lekker eten, fraaie locaties, leuke activiteiten en persoonlijke service zijn dé kenmerken van een maatwerkreis van Dolce Deluxe Travel.” Het kantoor in Utrecht — Interview —
10 Hoe breng jij dit onder de aandacht bij de reisagent? “Wij willen graag dat de reisagent ons als drie aparte bedrijven ziet. We zijn eenzelfde soort bedrijf en sturen klanten naar elkaar door, maar het zijn drie losstaande reisorganisaties. Salesbezoeken en presentaties doen we vaak samen. Dan kan de reisagent één middag komen om kennis te maken met drie verschillende producten. Vaak met een hapje erbij, zoals een high tea. Het leuke en nuttige combineren met elkaar. Vooral om in contact te blijven met de reisagent. Verder proberen we goed zichtbaar te zijn op bijvoorbeeld evenementen als de Vakantiebeurs. Ook met de Reisbizz Society, waar we partner van zijn, hopen we wat meer onder de aandacht te komen. Wij zijn er niet zo van om van de daken te schreeuwen dat wij er zijn. Daar zijn we wellicht te bescheiden voor. Ik vind dat we het moeten hebben van onze eigen kracht.” Waar is de liefde voor Latijns-Amerika ontstaan? “Ik vind het heel fijn om nieuwe culturen en andere mensen te leren kennen. Daar zijn de mensen heel toegankelijk en vriendelijk. Ik wil ook echt ruiken als ik ergens ben, het in me Mariska in Patagonië — Interview —
FareFinder, de vluchtboekingstool voor Touroperators en Reisagenten Speciale touroperator tarieven op meer dan 25 airlines KLM NDC Touroperator tarieven Wijzigen & Annuleren definitieve boekingen Opvragen e-tickets en facturen Koppelingen met Site Spirit, BAS en TravelNote Eenvoudig optieboekingen maken Specialistische reserverings en groepenafdeling 24 / 7 noodnummer Uniting travel and technology www.airtrade.com
12 — Interview — opnemen. De geuren en kleuren in LatijnsAmerika zijn heel bijzonder. Ieder land is ook anders. Ze hebben allemaal een highlight, zoals Machu Picchu in Peru, maar ook daaromheen zijn zoveel andere mooie dingen. Mensen weten dat vaak niet. Juist die kleine dorpjes waar mensen nog veel handwerk doen, zijn leuk om te bezoeken. Het is veel natuur en cultuur en zo heb ik in de loop der jaren heel wat mogen zien van dit werelddeel. Het hele team heeft veel reiservaring hier en inmiddels is dat na die tien jaar alleen nog maar meer geworden.” Hoe groot is jullie team? “Tijdens corona hebben we helaas afscheid moeten nemen van enkele collega’s. Gelukkig beginnen we weer te groeien en inmiddels zijn we weer met z’n zessen. Met Kim ben ik Latin Travel gestart en Janka versterkt ons team ook al een hele tijd. Rozemarijn, Noa en Robin zijn wat jonger en zijn in 2022 begonnen. Maar ook Mariska van Vliet
13 — Interview — zij hebben veel ervaring in Latijns-Amerika. Robin heeft bijvoorbeeld vier maanden door Zuid-Amerika gereisd. Dan leer je echt de ins en outs. Die jonge meiden komen ook weer met nieuwe dingen, dat is juist heel leuk.” Is het reizen naar Latijns-Amerika anders geworden sinds de coronacrisis? “Jazeker. Niet in elk land, maar in bijvoorbeeld Cuba lijkt het alsof ze helemaal opnieuw zijn begonnen met het toerisme. Daar is zoveel verkocht of weg, dat is gewoon triest. Het was al een derdewereldland, maar dat is nu zo mogelijk nog meer. Cuba heeft echt een stap terug moeten doen. Dat beseffen mensen zich vaak niet. Daarnaast is in bijvoorbeeld Peru of Brazilië nog heel veel dicht. In Nederland zijn we best goed ondersteund door de overheid en hebben we het redelijk kunnen overleven ondanks dat we het zwaar hebben gehad. Daar hadden ze dat niet. Veel hotels of bijvoorbeeld de casa’s in Cuba konden het niet redden, want er kwam niemand. Daar merk je nu zeker wat van.” Heb jij een favoriet land? “Dat vind ik een hele lastige vraag. Een tijdje geleden heb ik een cruise gemaakt langs de Galapagoseilanden. Dat was wel heel bijzonder. Echt anders dan anders. Maar ook Argentinië met Patagonië en de Perito Moreno zijn heel bijzonder. Dat je daar staat en het echt binnenkomt. De afgelopen jaren heb ik veel mogen zien van dit werelddeel. Nu probeer ik ook met mijn gezin te gaan. Mijn kinderen zijn tien en veertien, wat ik een leuke leeftijd vind omdat ze er dan echt wat aan hebben. Zij zijn ook besmet met het reisvirus en dat vind ik alleen maar mooi. Maar ook vanuit het werk heb ik veel reizen mogen maken. Je moet die ervaring zelf hebben om te kunnen verkopen.” Mariska in Brazilië
14 — Interview —
15 — Interview — Deze keer ontvangt Hanita van der Meer, woordvoerder van de ANVR, ons thuis in haar woonplaats Haarlem. Vlak voor aankomst stuurt ze een appje: geef me drie minuten, dan haal ik nog wat wijn beneden. Dat belooft wat. Niet veel later staan we in de gezellige binnentuin. Hond Cara, geadopteerd uit Griekenland en in bezit van een Grieks paspoort, komt ons blij tegemoet huppelen. “Zo’n ontvangst hebben jullie vast nog nooit gehad”, roept Hanita vanuit de deuropening. In een flits denk ik terug aan alle ‘koken met’ avonden. Er schiet me één naam te binnen, collega Frank Oostdam. Hond Pitter gaf ons eenzelfde ontvangst. KOKEN MET: HANITA VAN DER MEER Tekst: Natasja Hoogstede - Foto’s: Reismedia De woning van Hanita ademt één en al reizen uit. Je ziet haar creativiteit goed terug in de styling van het interieur. De geuren en kleuren nemen ons direct mee naar een zonnige bestemming ergens in Zuid-Europa. Hanita leidt ons rond door haar recent verbouwde huis. “De keuken zat eerst aan de andere kant van de woonkamer en heb ik naar de voorkant laten verplaatsen. Daar heb ik veel meer licht. En dit muurtje heb ik ook opgeschoven zodat ik nu een mooie inloopdouche heb”, vertelt ze trots. Ook krijgen we haar werkkamer te zien waar vandaan het meeste werk wordt verricht. Alles is zeer efficiënt ingericht, hier woont een pragmatische vrouw. Er branden overal kaarsen, zelfs op het toilet. Als we haar vragen welke kaars zo’n heerlijke geur verspreid, toont ze de Wild Fig Scented Candle van Rituals en zegt er direct bij dat er ook een merkloze variant te koop is bij de bekende drogist. “Die ruikt net zo lekker en is een stuk voordeliger”, knipoogt ze. Dat typeert de woordvoerder van de ANVR: doe maar gewoon en blijf vooral jezelf. Uit wat voor een nest kom je? “Uit een warm nest uit het plaatsje Schaijk in Brabant. Een echt arbeidersgezin. Mijn vader was metselaar en mijn moeder huismoeder. Ik heb een oudere broer en twee jongere zusjes die allemaal nog in Brabant wonen. Mijn vader is in 2007 overleden en mijn
16 — Interview — moeder is inmiddels 86. Zij woont nog volledig zelfstandig en kookt elke dag een potje voor zichzelf. Ik moet echt een afspraak maken in haar drukke agenda want ze heeft nog zoveel te doen. Echt een sociaal dier die nog steeds nieuwe vriendschappen sluit.” Hoe ben je in de reisbranche terecht gekomen? “We gingen in mijn jeugd altijd kamperen in Limburg. Mijn vader was handig en had samen met mijn oom een caravan geknutseld. Tot mijn zestiende ben ik altijd meegegaan. Daarna ging ik zelf met de bus naar de Costa Brava. Ik was best lastig en een ontzettend recalcitrante puber.” Jij een recalcitrante puber? “Nou en of! Ik sloop via de regenpijp het huis uit en was dolgelukkig toen ik de MAVO op mijn zeventiende achter de rug had. Ik was daarmee niet meer leerplichtig en meldde mijn ouders dat ik niet verder wilde studeren. Mijn vader zei: “Je gaat maar mooi werken dan, laat die handjes maar wapperen”. Ik kwam in een stikkerij terecht waar ik bankstellen moest stikken en dat verdiende goed. Dat vond ik superstoer. Ik had geld en kon doen en laten wat ik wilde. Na een tijdje kwam de wijsheid terug en ben ik MBO Mode gaan doen in Nijmegen en werd daarna aangenomen aan de Fashion Academy in Londen. Die vierjarige opleiding kostte 40.000 euro (inclusief huisvesting) en terwijl mijn vader best een tweede hypotheek wilde afsluiten heb ik het niet gedaan. Hij zou het me lenen, maar dat zou betekenen dat ik voor mijn veertigste geen eigen huis zou kunnen kopen. Dat zette me aan het denken. Toen iemand mij wees op een functie binnen de reisleiding en het gegeven dat je daar destijds veel geld mee kon verdienen, was ik om. En zette daarmee mijn eerste stappen in de reisbranche en ben ik erin blijven hangen.” Je bent nu woordvoerder van een branchevereniging waarbij het commerciële aspect wegvalt. Dat moet vreemd aanvoelen? “Dat is anders inderdaad. Ik spreek nu voor een breder publiek. De ANVR is een onafhankelijk medium en wordt gevraagd Hanita en Cara
TRAVEL COUNSELLORS "IK VOELDE MIJ DIRECT THUIS" - TRAVEL COUNSELLOR ASTRID GESTART IN NOVEMBER 2021 WWW.WORDEENTRAVELCOUNSELLOR.NL
18 om er wat van te vinden. Van regionale luchthavens tot Schiphol, zelfs als de treinen niet rijden worden we gebeld. Toch brengt mijn commerciële ervaring iets mee. Zo kan ik makkelijk de beweging er tussenin maken. Dit stukje herken ik in onze voorzitter Arjan Kers. Hij moet ook minder commercieel denken met de pet op van de ANVR dan als CEO bij TUI.” Je bent de opvolgster van Mirjam Dresmé die jarenlang een belangrijke rol vervulde als woordvoerder, hoe is dat? “Als mijn telefoon gaat hoor ik nog regelmatig; “Spreek ik met Mirjam Dresmé?” Dan antwoord ik dat Mirjam met pensioen is. “Oh maar dit is haar nummer?” Nee, dit is nu het persnummer en gewoon nog in gebruik. Ik word veel gebeld en dat geeft aan dat media en consumenten ons goed weten te vinden. Frank Oostdam heeft samen met Mirjam tijdens corona zeer goed werk verricht voor de branche. Er zit trouwens een zeer goed geoliede machine achter me van drie mannen (Walter, en beide Franken) die alles weten. Wat een kennis hebben die in huis. Of ik nu op zondag of vrijdagavond bel, ze nemen altijd op.” Zijn het alleen maar mannen of vergis ik me? “Je vergist je. We hebben zes basisspelers. Drie mannen en drie vrouwen. Anneke is een hele belangrijke pilaar. Elke vraag die via ledeninfo binnenkomt, beantwoord Anneke. Collega Angelique helpt haar daarbij en dan hebben we Ilse. Die alles weet op facilitair gebied, het is een stille kracht, die ontzettend veel regelt aan de achterkant.” Eén van je speerpunten toen je startte in september, was de leden te bezoeken. Is dat gelukt? “Helaas nog niet. Toen ik startte was er genoeg te doen en te regelen voor het ANVR-congres De gedekte tafel
19 — Interview — en voor andere evenementen. Nu ben ik plannen aan het schrijven. Dan ligt deze nu gezellig gedekte tafel, vol met papieren en post-it’s en maak ik stapeltjes met what’s burning en wat nog even kan wachten. Ik ben nu bezig met certificering, een keurmerk. Veel consumenten hechten waarde aan zekerheid. Het lag al volledig klaar in 2019, maar toen brak corona uit. Met wat kleine aanpassingen kunnen we het binnenkort uitrollen. Als straks de website goed loopt en het programma draait, ga ik op pad.” Je hebt je een aantal maanden kunnen verdiepen in de processen van de ANVR. Waar gaan je handen van jeuken? “De website. Voor de leden werkt het perfect en voor hen ook geen prioriteit dat hij vernieuwd wordt. We zijn een branchevereniging en hoeven geen reizen te verkopen. Wat wel belangrijk is, is dat we goed zichtbaar zijn voor de consument. We zijn veel te bescheiden. Als ik zie hoe Frank zich heeft geprofileerd - omdat corona dat van hem vroeg - en nu zie hoe hard er gewerkt wordt, mag dat veel meer naar buiten. Wat dat betreft wil ik zoveel. Een podcast zou ik geweldig vinden, blogs op de website. Het bestuur en mijn collega’s zeggen dan: “pas op hé, rustig aan. Je kunt niet alles tegelijk oppakken.” Er liggen dus genoeg uitdagingen? “Oh ja! Hoe ga je leden laten groeien is een mooi voorbeeld. Daar zit nog wel potentie in. Ik heb een denktank samengesteld waarmee we binnenkort van start gaan. Maar liefst veertien marketing experts die meedenken over komende campagnes en hoe we het merk ANVR kunnen versterken naar de consument. Daar heb ik heel veel zin in. Uiteindelijk moet de bekendheid van de ANVR gedragen worden door leden, want dat zijn onze ambassadeurs. Ook moeten de kernwaarden duidelijker worden. Die zitten een beetje verstopt. Dat is niet allemaal in één jaar te regelen.” Opening van het nieuwe terras Vooraf: pompoen,tomatensoep Vooraf: een heerlijk verse pompoen/ tomatensoep Hoofdgerecht: een ovenschotel met zalm, aardappeltjes, groene asperges en hazelnootjes Na: een koffie met lekkernij in de vorm van truffels, caramelblokjes en nougat WAT HEEFT HANITA VOOR ONS GEKOOKT?
20 Hoe maak je het verschil bij de ANVR en welke karaktertrek hoort daarbij? “Ik doe mezelf nooit anders voor en ben wie ik ben. Ik hou daarbij van transparantie en ben nieuwsgierig van aard. Mijn uitdaging is dat ik nu degene ben met de minste kennis. Ik vraag ook door: hoe kan het dat iets mis is gelopen? En niet om vervelend te zijn, maar om het anders te doen. Ik houd van onderhandelen en kan goed met verschillende culturen omgaan. Woordvoering hebben ze bij Thomas Cook ontdekt, waarvan ik zelf niet wist dat ik het in me had.” Nooit een opleiding gevolgd op gebied van communicatie? “Nee, dat zit van nature in mij blijkbaar. Het is een talent. Ik vraag informatie en kan gelukkig goed improviseren. Soms denk ik zelf ook, waar haal ik de zinnen vandaan? Ik voel me nooit beter dan een journalist, voor mij is niemand minder waard dan een ander. Het maakt mij niet uit wat je doet, wie je bent.” Wie heeft jou positief beïnvloed op je carrière? “Jan Nijenhuis. Jan was onze salesmanager bij Neckermann en ik werkte op reserveringen bij verre reizen. Tijdens een studiereis samen met Jan naar Cuba, kwam mijn ervaring als reisleidster goed van pas. Dat viel Jan op en vroeg me bij terugkomst om bij sales te komen werken. Ik kreeg Noord-Nederland onder mijn hoede en sjeesde al die reisbureaus Natasja, Hanita en Bibi met hond Cara
21 — Interview — af. Het leuke is dat ik alle ouders ken van de kinderen die nu een reisbureau runnen: Erik van der Waard, Haskia Kramer, Rob Schilten, Werner van Disseldorp. Jan voelde als een mentor en leerde mij dat je meer vliegen vangt met honing dan met azijn. Die heb ik altijd onthouden. Laatst zei hij nog: “Nu zit je bij de ANVR, ik zie je nog binnenkomen bij Neckermann.” En op persoonlijk vlak? “Mijn jongste zusje. Ze is ook mijn vriendinnetje en heeft veel meegemaakt. Zo knap dat ze nooit haar humor heeft verloren. Als ik dan naar haar kijk denk ik: “oh zo kan het ook”, daar kan ik echt van leren. En verder het ‘A-Sales’-clubje. Een vriendengroep ontstaan uit de periode dat we allemaal in de sales werkten met Dick Gussen, Nicole van den Bosch, Hakan Pinar, Danny Linssen, Sandra Kuggeleijn en Marco Bijsterbosch. We kennen elkaar door en door en kunnen altijd op elkaar rekenen.” Zijn er dingen waar je liever niet over nadenkt? “Alleen oud worden. Ik hoop wel dat ik een keer iemand tegenkom en dat ik niet alleen achterblijf. Of ik dan ook weer samen ga wonen, weet ik niet. Maar zeg nooit nooit.” Als alles lukt het komende jaar, waar staat de ANVR dan? “We staan al en zijn bekend bij de leden, maar dat mag best nog meer naar de consument Hanita’s huis ademt reizen De ovenschotel met zalm, piepertjes en asperges
22 en media toe. Onze meerwaarde aan de leden laten zien en meer optrekken met de SGR om zo de zekerheden uit te vergroten.” Het viel mij in Bremen op dat er weinig reisagenten bij het ANVR-congres aanwezig waren. “Dat kan beter ja en het is ook goed om een nieuwe generatie aan te laten sluiten. Afgelopen congres was 30 procent van de deelnemers jonger dan het vorige congres. We moeten zeker ook de jongere doelgroep aanspreken. Dat kunnen we niet in één keer uitrollen en daar wordt binnen Young ANVR, met Michelle de Wit en Michel ter Borg, hard aan gewerkt. Anders denken, anders doen. Een BBQ at the Beach is leuk, maar daar omheen kan ook wat anders. Maak er iets meer van.” Wat is jouw happy place? “Pffff, ik vind het heel lastig om te kiezen. Ik heb overal zoveel fijne herinneringen. Onder de indruk ben ik van Sri Lanka en ik voel me het meest thuis in het Caribisch gebied. Op de één of andere manier heb ik sterk het gevoel dat ik daar ooit eens heb gewoond in een vorig leven. Ik kon ook salsa dansen uit het niets. Wat dat betreft ben ik best spiritueel: ik ben er van overtuigt dat er meer is dan dit.” Zijn er dingen die we niet besproken hebben maar wel het benoemen waard zijn? “Mijn grote vriendinnetje Cara wil ik genoemd hebben. Mijn Griekse godin. Ik kreeg haar toen ze anderhalf was en heb haar geadopteerd uit Griekenland. Uren kan ik met haar wandelen en ik maak zonder moeite 10.000 stappen per dag. En verder wil ik benadrukken: age is just a number. Vorige week ben ik 55 geworden, maar ik heb vrienden van ver in de zestig en vrienden van 23 jaar oud. Wat dat betreft vind ik vriendschap in alle categorieën. Dat ligt niet aan het getal, maar aan de persoon.” Het bewijst maar weer dat de appel niet ver van de boom valt. Hanita is net zo’n sociaal dier als haar moeder. — Interview — Het toetje: zoete lekkernijen met koffie en thee
Welkom in RIU Lupita! In dit kleinschalige All Inclusive hotel, gelegen prachtig in het groen naast de golfbaan, komt je klant heerlijk tot rust. Er is een gratis shuttle service naar de gezellige 'Beach Club' op het strand, waar met een cocktail in de hand kan worden genoten van het uitzicht over de azuurblauwe zee van Mexico. Daarom RIU Lupita: Ideaal voor rustzoekers Ultra All Inclusive Fijne Beach Club met restaurant Lekker relaxen onder de palmbomen RiuGetTogether: let's get the party started! Met aandacht voor mens en milileu Caribbean - Mexico Hotel RIU Lupita4 Klantbeoordeling: 8,2 9 dagen, All inclusive Vertrek maart t/m juni 2023 Per persoon al vanaf 999,- Prachtig gelegen Genoemde prijs is een vanafprijs p.p. o.b.v. 2 pers. incl. vlucht Economy, luchthavenbelasting en brandstoftoeslagen, excl. andere toeslagen. Prijswijzigingen, zet- en drukfouten voorbehouden. Een vakantie om nooit te vergeten
24 Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner
25 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners
Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Bronze Partners
27 — Interview — Wie een huurauto wil boeken kan ook dit jaar niet altijd rekenen op een ruime beschikbaarheid. Vooral in de populaire en voorheen voordeligste compact-klasse blijft het aantal wagens schaars. Ruim op tijd boeken, luidt het devies volgens Sunny Carstopman Thorsten Lehmann. COMPACTE HUURAUTO BLIJFT SCHAARS Tekst: Klaas-Jan van Woerkom - Foto’s: Sunny Cars SUNNY CARS BELEEFT RECORDJAAR Thorsten Lehmann
28 De Duitse autobroker, die vanuit het kantoor in Hoofddorp de belangrijke Nederlandse markt bedient, noteerde over het afgelopen jaar een recordomzet van 327,9 miljoen euro. Het aantal boekingen kwam uit op 600.000, wat weliswaar een prima resultaat is, maar de bijna 900.000 van voor de coronacrisis bij lange na niet benadert. “De gemiddelde huurprijs lag relatief hoog”, verklaart Lehmann de puike cijfers. BEPERKTE VOORRAAD Het te huren wagenpark van de wereldwijde aanbieders was vorig jaar kleiner dan anders. Een aantal verhuurders had aan het begin van de crisis, toen de vraag inzakte, een deel ervan de deur uit gedaan om inkomsten te genereren. De pandemie zorgde daarnaast voor een verstoring van de leveringsketen binnen de auto-industrie, waardoor nieuwe wagens laat of soms helemaal niet konden worden geleverd. Dat geldt ook voor reserveonderdelen. “Daar bovenop kwam het feit dat fabrikanten zich post-corona liever toelegden op het bouwen van luxe auto’s met relatief veel marge, dan op het maken van compacte wagens”, legt Lehmann uit. En laten kleine auto’s nu juist enorm populair zijn. Binnen de compact-categorie vallen types als de Seat Ibiza, Ford Fiësta, Toyota Aygo en Peugeot 208. Die zijn dus nog steeds niet overal even goed op voorraad, wat de gemiddelde huurprijs stuwt. “Met name de NoordAmerikaanse markt is een knelpunt.” Toch is het niet alleen maar kommer en kwel als het gaat om de beschikbaarheid van huurauto’s. Compacte vierwielers en ‘bijzondere’ voertuigen als busjes zijn weliswaar lastiger te krijgen, maar middenklassers zijn er weer volop. Een deel van de autohuurbedrijven heeft het wagenpark van vorig jaar aangehouden, waardoor de huurautovoorraad over de hele breedte redelijk op peil is. “Het algehele prijsniveau stabiliseert zich daardoor.” SPANJE POPULAIR Dat vrijwel alle bestemmingen weer toegankelijk zijn, is ook terug te zien in de boekingscijfers over afgelopen jaar. Met name verre bestemmingen zagen een opleving in het aantal boekingen. Vooral voor reizen naar de VS (+73 procent), Canada (+118 procent) en Zuid-Afrika (+191 procent) werden relatief — Interview — “Reisbureaus blijven ook in 2023 de belangrijkste partner voor Sunny Cars”
meer huurauto’s geboekt dan een jaar eerder. In absolute aantallen waren achtereenvolgens Spanje, Griekenland en Portugal de meest geboekte landen. Dat geldt zowel algemeen, als specifiek voor de Nederlandse markt. Nederlandse reizigers boekten verder vaak een huurauto voor de VS, Italië, Curaçao, Zuid-Afrika, IJsland, Canada en Bonaire. Gemiddeld werd een huurauto 52 dagen voor vertrek geboekt, voor een verblijf van zo’n 9 dagen. LAADPAAL VER WEG Net als bij koopauto’s is er ook steeds meer vraag naar elektrisch aangedreven huurwagens. Daaraan kan echter slechts mondjesmaat worden beantwoord. Dat komt volgens Lehmann met name door de gebrekkige laadinfrastructuur. “Er zijn niet voldoende oplaadpunten, en er zijn nog teveel verschillende soorten systemen die er gebruikt worden. Daarnaast zijn de prijzen niet bepaald transparant. Dat maakt het zowel voor verhuurders als klanten niet interessant om nu een elektrische auto te huren.” REISBUREAU BLIJFT BELANGRIJK “Reisbureaus blijven ook in 2023 de belangrijkste partner voor Sunny Cars”, benadrukt Lehmann. “Momenteel zijn zij qua — Interview —
30 — Interview — volume het grootste distributiekanaal. Daarom blijven we werken met een sterk salesteam van meer dan 20 medewerkers.” Daarvan zijn negen medewerkers onderweg in de DACH-regio en nog eens vier in Nederland en België. Volgens Lehmann nam het belang van reisagenten verder toe door corona. “Klanten hechten meer belang aan advies en kijken beter naar de prijskwaliteitsverhouding.” Sunny Cars blijft volgens hem vasthouden aan het belangrijke principe van prijsgelijkheid voor alle distributiekanalen. Voor extra informatie rondom de reis kunnen reizigers niet alleen terecht bij het reisbureau of de ZRA, maar ook wordt steeds vaker de online reisassistent Sunny2go gebruikt. “Bij Sunny Cars betekent perfecte service niet alleen een all-inclusive huursom,” zegt Lehmann. “Onze nadrukkelijke focus op ‘customer centricity’ omvat ook de service voor, tijdens en na de reis.” Voorafgaand aan de reis helpen een digitale reisgids, activiteitenplanner en Smart Delay Service - gratis loungetoegang bij vluchtvertragingen - bij het plannen. Tijdens de vakantie is de persoonlijke conciërgedienst beschikbaar voor klanten via telefoon of chat, en een kaart met interessante bezienswaardigheden, horeca en parkeerinformatie vergemakkelijkt uitstapjes ter plaatse. In de loop van 2023 breidt Sunny Cars Sunny2go uit met korte en onderhoudende podcasts met leuke weetjes voor de populairste reisbestemmingen. “Inmiddels gebruikt een derde van onze reizigers Sunny2go.” “Inmiddels gebruikt een derde van onze reizigers Sunny2go”
BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE NAAR DE DOMINICAANSE REPUBLIEK Ga naar de Dominicaanse Republiek en ontdek de parelwitte stranden, zwem in de azuurblauwe zee en zoek verkoeling onder de palmbomen. Dit paradijs kent eindeloze mogelijkheden! BOEK MET FLEXPLUSTARIEF
32 — Interview — Toch vooral bekend als fiets- en autobond, heeft de ANWB ook met vliegreizen een historische band. “Ja, vliegen zit net zo goed in onze genen. Vanaf het begin van de twintigste eeuw besteedde De Kampioen uitgebreid aandacht aan de eerste vliegtuigen. Toen al verwachtten we daar veel van als toeristisch vervoermiddel”, zegt Marjon Kaper (51), die sinds kort in de hoofddirectie is opgenomen, nadat ze vijf jaar directeur van ANWB Reizen is geweest. ANWB-DIRECTEUR ZIET HEIL IN KLIMAATFONDS Tekst: Paul Eldering - Foto’s: ANWB 'OOK VLIEGEN ZIT IN ONZE GENEN' Marjon Kaper
33 — Interview — Tim en zijn gezin in Boston Anno 2023 boekt een groot deel van de circa 200.000 eigen ANWB-reizigers vliegvakanties. “Ook ver weg. We richten ons met name op rondreizen, dat is wel onze corebusiness. Alles gebeurt nu geïntegreerd onder het ijzersterke ANWB-merk. Met uitzondering van onze camperspecialist Travelhome in Geldrop. Dat is een hele andere markt en meer een maatwerkreisbureau”, aldus Kaper. Geen spijt dat ANWB-dochters Fox en Pharos ter ziele zijn? “Nee hoor”, zegt Kaper. “Dat was een bewuste keuze, een paar jaar geleden. De autovakanties van Pharos en verre reizen van Fox zijn gewoon gecontinueerd in het ANWB-merk. Dat hebben we uiteraard eerst onderzocht. SNP is verkocht. We hebben de ANWB zelf fors uitgebreid als reislabel voor onze leden. Daar gaan we mee door. Dit jaar zullen we ook pilots doen met partners in segmenten waar we zelf niet zo goed in zijn, zoals zonvakanties. Maar dan onder ‘Powered by ANWB’ bijvoorbeeld. Nee, namen van touroperators waar we mee gaan samenwerken, kan ik nog niet noemen. We zijn in gesprek. Ons doel is de vijf miljoen ANWB-leden optimaal te bedienen met reizen. Dus moeten we ook in dit opzicht het ANWBmerk met een enorme naamsbekendheid nog beter laden. Van kamperen tot fly-drives, van pakketvakanties tot flexibele maatreizen. Met ledenvoordeel. Wat dat betreft gaat ANWB zich meer manifesteren als platformorganisatie voor een totale vakantiebeleving, inclusief verzekeringen, kleding en andere spullen.” Hoeveel leden heeft de ANWB eigenlijk? “We werken toe naar zes miljoen leden, voor wie we steeds relevanter willen worden. Opvallend is dat twee derde van onze nieuwe leden jonger dan 35 jaar is.” Nu reist nog geen vijf procent van de ANWBleden met de eigen club. Wat is uw ambitie? “Het zou mogelijk moeten zijn dat aantal op termijn tenminste te verdubbelen, verdeeld over alle reisvormen en vervoermiddelen. Ook de trein. We willen graag meer doen met treinreizen, maar dan moeten de knelpunten op het spoor in Europa wel worden opgelost. De reserveringshorizon, nu vaak slechts drie maanden, moet flink worden opgerekt. Het boeken van internationale treinen moet makkelijker worden. En grensbarrières dienen te worden weggenomen. Ook moet de capaciteit toenemen met een groter aantal frequenties en snelle verbindingen. We maken ons daar als ANWB, maar ook in brancheorganisatie ANVR sterk voor.” Soms ook plannen voor eigen vliegtuigen en hotels? “Absoluut niet”, is Kapers stellige antwoord. “We zijn in de eerste plaats een vereniging, een belangenbehartiger die zich vooral richt op mobiliteit, op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. We zijn voor betaalbare vakanties en richten ons op Nederlandse ingezetenen. Zeker niet alleen op de grote portemonnee. We vinden dat ook de gewone man recht moet hebben op betaalbare
34 vakanties. Eigen accommodaties en vloot zijn beslist niet aan de orde. Daar zullen we nooit in kunnen investeren.” Hoe krijgt die duurzaamheid vorm bij de ANWB in relatie tot vliegen? “Onze organisatie is Travelife-gecertificeerd voor duurzaam ondernemen. Daar houden we ook rekening mee bij onze leveranciers. Zo zullen we geen excursies met wilde dieren meer aanbieden. Ook kijken we of de airlines waarmee we zaken doen, duurzaam genoeg zijn, bijvoorbeeld met hun vloot en bedrijfsvoering. Voor verre reizen moet je vliegen. Maar we proberen onnodige vluchten, waaronder binnenlandse, zoveel mogelijk te vermijden. En we houden bewust rekening met de omgeving, het milieu en de lokale bevolking. Nieuw is een klimaatfonds dat de ANWB wil oprichten van en voor onze vijf miljoen leden. Zo zouden we kunnen investeren in duurzame kerosine (SAF). Ik ben voor het vergroten van de vraag naar groenere brandstof. Bijmengen versnellen. We willen graag breed meedenken en staan wijd open voor iedere vorm van duurzame participatie om de wereld beter te maken. De ANVR is trouwens eveneens geïnteresseerd in een actieve bijdrage.” En dan die zwaar bekritiseerde Schipholkrimp. Mee eens? Kaper moet even nadenken. “Kijk, het behoud van Schiphol als grote Europese hub is niet zozeer onze zorg. De ANWB staat voor de Nederlandse toerist, ook de vliegreiziger. Kunnen de transferpassagiers er wat ons betreft dan af op Schiphol? Nee, dat is te kort door de bocht. In stand houden van het netwerk is wel degelijk in het belang van onze leden. Je moet wat genuanceerder kijken naar deze problematiek. Het is niet zwart-wit. We willen in ieder geval niet dat de kosten de pan uitrijzen en vliegen onbetaalbaar wordt. Vanzelfsprekend moet het allemaal schoner en stiller. Dat besef — Interview —
35 is er heus wel en de ontwikkeling ingezet. Alles moet wat ons betreft wel bespreekbaar kunnen zijn.” Is de retail bij het boeken van reizen uitgespeeld? “Hoe kom je daar nou bij? In het geheel niet”, reageert Kaper om daar gelijk aan toe te voegen dat reisagenten inmiddels ver in de minderheid zijn als het gaat om de ANWB-reisomzet. “Het merendeel van klanten boekt direct bij ons, maar dat is niet onze keuze. Het staat iedereen vrij om een voorkeur te hebben voor een bepaald boekingskanaal. Daar moet je ook niet moeilijk over doen. Dat is nu eenmaal fact of life in de 21e eeuw. Datzelfde geldt voor winkels. We hebben zelf een zeventigtal ANWB-winkels in Nederland, maar verkopen ook via bijna alle externe reisbureaus en ZRA’s. Ik vergelijk het merk ANWB, ook zonder ‘Reizen’ erachter, wel eens met een bekend schoenenmerk. Daar gaan liefhebbers gericht naar toe, tevens voor vakanties. Het is aan ons om hen tevreden te houden en te laten terugkeren. Vandaar onze expansiedrift, waarbij we overigens op de kleintjes moeten blijven letten. Efficiency is tegenwoordig cruciaal om winst te maken. En dat kan ook het beste met één krachtige merknaam.” — Interview —
SUNNY CARS IN GESPREK MET MINET VAN WEES VAN TRAVEL XL Elk kwartaal maakt Sunny Cars haar Smile Society Top 100 bekend. De best boekende reisagenten worden extra in het zonnetje gezet en ontvangen tot 15 procent extra korting op hun eigen huurauto. Minet van Wees van Travel XL is na een kwartaal afwezigheid weer terug in de top 100. Op de Vakantiebeurs gingen Fieneke van Heusden-Bosters en Manon Prins van Sunny Cars met haar in gesprek. Je hebt afgelopen kwartaal je hoogste notering ooit gehaald. Je staat op plek nummer 6, hoe voelt dat? “Hartstikke leuk. Al was ik eerst wel verbaasd dat ik in de top 10 sta. Autohuur is onderdeel van mijn verkoopgesprek, maar dat ik zo hoog was geëindigd had ik niet verwacht. Je gaat dan bij jezelf te rade of je wellicht wat hebt veranderd aan je verkoop.” Is dat zo? Wat is jouw geheim geweest afgelopen kwartaal? “Ik heb veel klanten naar de Antillen geboekt. Met als uitschieter een grote groep waardoor ik in één boeking vier huurauto’s kon vastleggen. Dat heeft zeker geholpen! Ik stuur altijd bewust een offerte mee naar mijn klanten en kan uit eigen ervaring vertellen dat je op de ABC-eilanden nergens komt zonder auto. Door deze onderbouwing is een klant vaak al binnen. Ik geef als tip mee dat ik het kan aanraden om niet voor drie dagen een auto te huren, maar juist een hele week. Je kunt dan ’s ochtends bepalen hoe je de dag ADVERTORIAL Minet van Wees op de Vakantiebeurs
invult en hoeft niet alle uitstapjes in een paar dagen te proppen. Je gaat pas echt zorgeloos op reis als je deze vrijheid ervaart. En door de Flexservice van Sunny Cars kan ik altijd later nog een wijziging doorvoeren. De klant loopt hierdoor geen enkel risico.” Maak je zelf ook gebruik van een huurauto tijdens je vakantie? “Ik huur eigenlijk altijd een auto bij Sunny Cars. Afgelopen jaar heb ik een heerlijke vakantie gehad op Bonaire en daar is een auto onmisbaar. Maar eigenlijk geldt dit voor mij voor alle bestemmingen. Ik heb al vluchten in optie staan naar Kreta en hier zal ik zeker weer een huurauto gebruiken. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wil. Die vrijheid is voor mij echt vakantie!” Wat was jouw mooiste roadtrip? “Op nummer 1 staat een drieweekse rondreis door Amerika en Canada. We huurden een ruime auto en genoten van Toronto, de Niagara Falls, de afwisselende natuur van noordoost Amerika, Washington, New York, Boston en Montréal. Een fantastische reis!” Je bent een eigen Youtube-kanaal gestart. Kun je hier meer over vertellen? “Het idee is ontstaan door corona. In de zomer van 2020 ben ik naar Portugal geweest en heb ik mijn collega’s in de reiswereld laten zien dat Portugal weer helemaal open is. De vele reacties die ik ontving, triggerden mij om er meer mee te gaan doen. Inmiddels heb ik een hobby erbij en maak ik verschillende vlogs van accommodaties en landen die ik bezoek. En met resultaat, want er zijn al meerdere klanten naar mij toegekomen die in een bepaalde accommodatie willen slapen die ik in mijn vlog heb uitgelicht. Een mooiere waardering bestaat niet!” Ondanks dat Minet haar week goed gevuld is, is vloggen een leuke hobby erbij. Je kunt Minet op Youtube volgen via @minetvanweestravelxl. Heb jij nog een laatste tip voor collega’s die niet in de top 100 staan. Wat is jouw talent dat je wekelijks zoveel boekingen maakt? “Stuur altijd een offerte mee! De klant denkt vaak pas op de bestemming dat hij een auto wil huren. Door het zelf al bespreekbaar te maken, heb je de klant al bijna binnen. En ben je voor een gezin een reisvoorstel aan het uitwerken? Dan is vroegboeken een must! Alleen dan zijn er nog genoeg ruime auto’s beschikbaar.” Minet met haar vriend Patrick in Gran Canaria
38 — Blog — Deze week leek het wel of alle signalen voor de trein op groen gingen staan. Als de voortekenen niet bedriegen, dan gaan we een mooie tijd tegemoet van duurzaam door Europa reizen met een vleugje nostalgie. De nachttrein naar Berlijn haalde het Achtuurjournaal. Die trein gaat er nu echt komen. Ooit met stille trom vertrokken. En nu met een hoop tromgeroffel weer binnengehaald. Het mooie is, dat er ook al een dun lijntje van Berlijn naar Praag is doorgetrokken, als je op het routekaartje van de European Sleeper kijkt. Toekomstmuziek? Ik wens de jonge initiatiefnemers alle succes die ze nodig hebben. Mijn treinenhart ging nog sneller kloppen toen datzelfde bedrijf een nachttrein van Amsterdam naar Barcelona aankondigde. Vorig jaar heb ik ook een aantal malen klanten spoorkaartjes naar de Catalaanse hoofdstad verkocht, maar niet zonder dat ze in Parijs een kruistocht met de metro moesten ondernemen van het ene naar het andere TGV station. Met al hun bagage. Gekkenwerk natuurlijk. NOG GEEN PAKKETREIS Ik hoop heel erg dat deze treinen straks zo massaal worden geboekt, dat ze ook echt dagelijks kunnen gaan rijden het hele jaar door. Wat dat betreft vrees ik een beetje voor het scenario van Green City Trip, ook zo’n veelbelovende startup van vorig jaar met meer dan een handvol bestemmingen. Daarvan zijn er nog maar twee overgebleven: Dresden en Praag. Met een zeer mager aantal vertrekdata voorlopig gepland voor de rest van het jaar. Touroperators zouden veel fanatieker in kunnen haken op deze nieuwe lijndiensten. Ik heb nog geen enkele pakketreis met de nachttrein naar Berlijn kunnen ontdekken KEES BIKKER: DE GROTE SPOORWEGCARROUSEL Dat is de titel van een boek van Paul Theroux dat ik nu al een paar keer heb uitgelezen. Het is een episch reisverhaal van een jonge Theroux die in de jaren zeventig van de vorige eeuw een treinreis vanuit Londen tot diep in het Verre Oosten maakte. En weer terug. Dit boek zet aan tot reizen. Mij destijds in ieder geval wel.
39 — Blog — namelijk. Heeft European Sleeper dan nog geen lijntjes naar de touroperators getrokken? Dat zou een gemiste kans zijn. GROENE REIS Nou ja, één reisorganisatie kwam de afgelopen week wel met een heel mooi treinproduct, die ik ook spontaan ben gaan delen op mijn socials en die ook direct flink veel aandacht trok. De Jong Intra Vakanties kwam met een treinreis dwars door het hart van Europa tot onder in de hak van Italië, de in opkomst zijnde provincie Puglia. Slim gecombineerd met een e-car en een hele rits agriturismi. Groener kan je vakantie niet zijn. De route? Heel vlot met een ICE naar Basel, iets minder vlot door de Zwitserse bergwereld (zodat je lekker van het landschap kan genieten daar) en dan met de nachttrein vanuit Milaan langs de Adriatische zee naar Bari. Mij kan je wegdragen. SPOORWEGCARROUSEL Het aantal reacties dat ik kreeg op mijn posts verraste me toch nog. Zowel van klanten als van collega’s die vroegen of ze mijn bericht mochten lenen voor op hun eigen kanalen. Graag zelfs. Ik zou willen dat er meer touroperators waren die zo creatief met het reizen per trein om kunnen gaan. Wat te denken van een boottrein naar Edinburgh of Dublin bijvoorbeeld? Of een combinatiereis Ljubljana en Triëst? Als ik een gemiddelde Europese stad google met het woord treinreis erbij, komen er vrijwel nooit pakketreizen per trein uit rollen. Terwijl de consument er al best klaar voor is. Je moet het hem/haar natuurlijk wel gemakkelijk maken. En dat lijkt me precies de taak van een touroperator. Nee, het bestaansrecht. Dus, TUI, Sunair, Sunweb voor mijn part. Doe iets. Kijk wat ze in Ridderkerk kunnen. Maak er dit jaar eens een grote spoorwegcarrousel van. Ontwerp een treinreis die Paul Theroux nog bij je zou boeken. Kees Bikker Oprichter van travelkees.nl
luxe, stijlvol & elegant Wie binnenkomt voelt het meteen. Hier vier je een luxe vakantie direct aan zee. Relaxen op een mooi en rustig strand of op een loungebed aan één van de twee zwembaden. Het ene met al je vrienden of de hele familie bij elkaar en het adults-only zwembad om baantjes te trekken. De prachtig blauwe oceaan nodigt uit om te zwemmen, te snorkelen of misschien wel te duiken. Er is voor ieder wat wils, zo is er ook een Fitnesscenter, Kinderclub en Duikschool met activiteitencentrum. De kamers, die zijn er om bij weg te dromen, je hoeft alleen maar te kiezen welk uitzicht je wilt. De sfeer in het hotel is intiem en stijlvol, de centraal gelegen levendige cocktailbar met de Zala Gastro Lounge en de Izakaya Sushi Bar is de ideale plek voor een drankje in stijl. Culinaire is er ook van alles te beleven van sushi, shared dining tot een chique diner in Çspice. Curaçao Marriott Beach Resort 5* ADVERTORIAL Spaaractie voor reisagenten Sparen voor gratis nachten bij elke boeking die je maakt. Vraag naar de voorwaarden! Voor alle overige info over Curaçao Marriott, neem contact op met Hetty en Monique: [email protected] Curaçao Marriott Beach Resort, de ultieme vorm van genieten in luxe.
42 FEBRUARI 2023 MAGAZINE Nr 59 CUBA, EEN BESTEMMING MET KARAKTER ELKE DAG EEN ANDERE TINT BLAUW OP DE S-EILANDEN Caribbean Special © Aruba Tourism Authority
43 CARIBBEAN SPECIAL Parelwitte zandstranden, helder blauwe zee en een cocktail in de hand, wie wil dat nu niet? De eilanden in de Caribbean zijn de perfecte bestemming voor een relaxte zonvakantie. Maar ook op actief gebied is er genoeg te doen. In deze Caribbean Special nemen verschillende specialisten en reisagenten je mee naar de zonovergoten eilanden. Zo vertelt ABC Travel over de ’S-Eilanden’ van de Caribbean: St. Maarten, Saba en St. Eustatius. Allen gelegen in de Caribische Zee, maar wel compleet verschillend. Of toch niet? Live to Travel neemt je mee naar de zonovergoten eilandengroep Guadeloupe. Een bestemming die volgens de reisorganisatie de diversiteit en natuurlijke schoonheid van het Caribisch Zeegebied perfect samenvat. Peter Lindhout bezocht tijdens zijn vakantie op St. Maarten in een flits buureiland St. Barth. In de Caribbean Special vertelt hij over dit avontuur. Voor het hoofdinterview van deze uitgave ging Reisbizz Magazine op bezoek bij Midden- en Zuid-Amerikaspecialist Latin Travel. Voor de Caribbean Special vroegen we Kim van Miert van Latin Travel naar haar ervaring en kennis over Cuba.
44 — Caribbean Special — Liefkozend worden ze de S-eilanden genoemd: St. Maarten, Saba en St. Eustatius. De gemeenschappelijke deler is de ligging in de Caribische Zee, maar verder zijn de eilanden compleet verschillend. Of toch niet? DE S-EILANDEN: DUIK ELKE DAG IN EEN ANDERE TINT BLAUW Tekst: ABC Travel - Foto’s: Sint Maarten Tourist Bureau, Laura Grier, Cees timmers ST. MAARTEN: TWEE GEZICHTEN OP ÉÉN EILAND St. Maarten is een prachtig eiland in de Caribische zee en behoort tot het Nederlands Koninkrijk. Het is de enige plek waar Frankrijk ons buurland is. Hoe dat kan? Het eiland bestaat namelijk uit twee delen, opgedeeld in een Nederlands (St. Maarten) en een Frans deel (St. Martin). Hier geniet je van parelwitte stranden, een weelderig, heuvelachtig landschap en delicatessen op het eiland dat bekend staat als de culinaire hoofdstad van de Caraïben. Deze hotspots én hidden gems wil je zeker niet missen tijdens een bezoek aan The Friendly Island! RELAX OP ÉÉN VAN DE 37 STRANDEN Op St. Maarten vind je maar liefst 37 paradijselijke stranden waar je optimaal kunt genieten van de relaxte eilandsfeer. Duik elke dag in een andere tint blauw op een nieuw te ontdekken strand. Maho Beach is het St Maarten
45 bekendste strand op het eiland, mede door de spectaculaire beelden van vliegtuigen die rakelings boven het water opstijgen en landen. Mullet Bay beach is ideaal voor wie een dag wilt zonnen. Bezoek het nieuw geopende Kalatua Beach Bar om ultiem te relaxen of lunch lokaal bij Rosie’s Snack Shack. Liever een sportiever uitje? Bezoek dan Little Bay Beach, een perfecte spot om de onderwaterwereld te ontdekken. CULTUUR SNUIVEN IN PHILIPSBURG EN MARIGOT Philipsburg is de kleurrijke hoofdstad van het Nederlandse deel van het eiland. Je vindt hier verschillende winkeltjes, het historische Courthouse en prachtige muurschilderingen. Als je de winkelstraat uitloopt, kom je vanzelf uit op de Boardwalk en Great Bay. Deze boulevard loopt parallel aan het strand en je kunt hier overal lekker een drankje doen of een hapje eten, terwijl je van het prachtige uitzicht op Great Bay Beach geniet. Marigot is de hoofdstad van St. Martin, het Franse deel van het eiland. Kom vroeg in de ochtend langs en bezoek de markt met lokale snacks, Guavaberry rum en souvenirs. Trek vervolgens je wandelschoenen aan en maak je weg naar Fort Louis, waar je prachtig uitzicht hebt over de baai voor Marigot. Ten noorden van het eiland zie je ook het naburige eiland Anguilla liggen. FOODIE HOTSPOTS IN GRAND CASE BAAI Foodies kunnen hun hart ophalen in de populaire Grand Case baai aan de Franse kant van het eiland, waar de keuze uit restaurants reuze is. De specialiteit is de Franse keuken met Caribische smaken. Bezoek hier bijvoorbeeld Rainbow Café voor heerlijke brunchgerechten of Océan 82 voor dagverse vis en vlees gerechten. Traditionele Caribische BBQ gerechten eet je bij de lolo’s. Aanraders zijn de ribs of de lokale Johnny cakes. St. Maarten
reisbizz.nlRkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=