33 — Interview — Tim en zijn gezin in Boston Anno 2023 boekt een groot deel van de circa 200.000 eigen ANWB-reizigers vliegvakanties. “Ook ver weg. We richten ons met name op rondreizen, dat is wel onze corebusiness. Alles gebeurt nu geïntegreerd onder het ijzersterke ANWB-merk. Met uitzondering van onze camperspecialist Travelhome in Geldrop. Dat is een hele andere markt en meer een maatwerkreisbureau”, aldus Kaper. Geen spijt dat ANWB-dochters Fox en Pharos ter ziele zijn? “Nee hoor”, zegt Kaper. “Dat was een bewuste keuze, een paar jaar geleden. De autovakanties van Pharos en verre reizen van Fox zijn gewoon gecontinueerd in het ANWB-merk. Dat hebben we uiteraard eerst onderzocht. SNP is verkocht. We hebben de ANWB zelf fors uitgebreid als reislabel voor onze leden. Daar gaan we mee door. Dit jaar zullen we ook pilots doen met partners in segmenten waar we zelf niet zo goed in zijn, zoals zonvakanties. Maar dan onder ‘Powered by ANWB’ bijvoorbeeld. Nee, namen van touroperators waar we mee gaan samenwerken, kan ik nog niet noemen. We zijn in gesprek. Ons doel is de vijf miljoen ANWB-leden optimaal te bedienen met reizen. Dus moeten we ook in dit opzicht het ANWBmerk met een enorme naamsbekendheid nog beter laden. Van kamperen tot fly-drives, van pakketvakanties tot flexibele maatreizen. Met ledenvoordeel. Wat dat betreft gaat ANWB zich meer manifesteren als platformorganisatie voor een totale vakantiebeleving, inclusief verzekeringen, kleding en andere spullen.” Hoeveel leden heeft de ANWB eigenlijk? “We werken toe naar zes miljoen leden, voor wie we steeds relevanter willen worden. Opvallend is dat twee derde van onze nieuwe leden jonger dan 35 jaar is.” Nu reist nog geen vijf procent van de ANWBleden met de eigen club. Wat is uw ambitie? “Het zou mogelijk moeten zijn dat aantal op termijn tenminste te verdubbelen, verdeeld over alle reisvormen en vervoermiddelen. Ook de trein. We willen graag meer doen met treinreizen, maar dan moeten de knelpunten op het spoor in Europa wel worden opgelost. De reserveringshorizon, nu vaak slechts drie maanden, moet flink worden opgerekt. Het boeken van internationale treinen moet makkelijker worden. En grensbarrières dienen te worden weggenomen. Ook moet de capaciteit toenemen met een groter aantal frequenties en snelle verbindingen. We maken ons daar als ANWB, maar ook in brancheorganisatie ANVR sterk voor.” Soms ook plannen voor eigen vliegtuigen en hotels? “Absoluut niet”, is Kapers stellige antwoord. “We zijn in de eerste plaats een vereniging, een belangenbehartiger die zich vooral richt op mobiliteit, op duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. We zijn voor betaalbare vakanties en richten ons op Nederlandse ingezetenen. Zeker niet alleen op de grote portemonnee. We vinden dat ook de gewone man recht moet hebben op betaalbare
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=