Reisbizz

34 vakanties. Eigen accommodaties en vloot zijn beslist niet aan de orde. Daar zullen we nooit in kunnen investeren.” Hoe krijgt die duurzaamheid vorm bij de ANWB in relatie tot vliegen? “Onze organisatie is Travelife-gecertificeerd voor duurzaam ondernemen. Daar houden we ook rekening mee bij onze leveranciers. Zo zullen we geen excursies met wilde dieren meer aanbieden. Ook kijken we of de airlines waarmee we zaken doen, duurzaam genoeg zijn, bijvoorbeeld met hun vloot en bedrijfsvoering. Voor verre reizen moet je vliegen. Maar we proberen onnodige vluchten, waaronder binnenlandse, zoveel mogelijk te vermijden. En we houden bewust rekening met de omgeving, het milieu en de lokale bevolking. Nieuw is een klimaatfonds dat de ANWB wil oprichten van en voor onze vijf miljoen leden. Zo zouden we kunnen investeren in duurzame kerosine (SAF). Ik ben voor het vergroten van de vraag naar groenere brandstof. Bijmengen versnellen. We willen graag breed meedenken en staan wijd open voor iedere vorm van duurzame participatie om de wereld beter te maken. De ANVR is trouwens eveneens geïnteresseerd in een actieve bijdrage.” En dan die zwaar bekritiseerde Schipholkrimp. Mee eens? Kaper moet even nadenken. “Kijk, het behoud van Schiphol als grote Europese hub is niet zozeer onze zorg. De ANWB staat voor de Nederlandse toerist, ook de vliegreiziger. Kunnen de transferpassagiers er wat ons betreft dan af op Schiphol? Nee, dat is te kort door de bocht. In stand houden van het netwerk is wel degelijk in het belang van onze leden. Je moet wat genuanceerder kijken naar deze problematiek. Het is niet zwart-wit. We willen in ieder geval niet dat de kosten de pan uitrijzen en vliegen onbetaalbaar wordt. Vanzelfsprekend moet het allemaal schoner en stiller. Dat besef — Interview —

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=