Reisbizz

35 is er heus wel en de ontwikkeling ingezet. Alles moet wat ons betreft wel bespreekbaar kunnen zijn.” Is de retail bij het boeken van reizen uitgespeeld? “Hoe kom je daar nou bij? In het geheel niet”, reageert Kaper om daar gelijk aan toe te voegen dat reisagenten inmiddels ver in de minderheid zijn als het gaat om de ANWB-reisomzet. “Het merendeel van klanten boekt direct bij ons, maar dat is niet onze keuze. Het staat iedereen vrij om een voorkeur te hebben voor een bepaald boekingskanaal. Daar moet je ook niet moeilijk over doen. Dat is nu eenmaal fact of life in de 21e eeuw. Datzelfde geldt voor winkels. We hebben zelf een zeventigtal ANWB-winkels in Nederland, maar verkopen ook via bijna alle externe reisbureaus en ZRA’s. Ik vergelijk het merk ANWB, ook zonder ‘Reizen’ erachter, wel eens met een bekend schoenenmerk. Daar gaan liefhebbers gericht naar toe, tevens voor vakanties. Het is aan ons om hen tevreden te houden en te laten terugkeren. Vandaar onze expansiedrift, waarbij we overigens op de kleintjes moeten blijven letten. Efficiency is tegenwoordig cruciaal om winst te maken. En dat kan ook het beste met één krachtige merknaam.” — Interview —

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=