Reisbizz

38 — Blog — Deze week leek het wel of alle signalen voor de trein op groen gingen staan. Als de voortekenen niet bedriegen, dan gaan we een mooie tijd tegemoet van duurzaam door Europa reizen met een vleugje nostalgie. De nachttrein naar Berlijn haalde het Achtuurjournaal. Die trein gaat er nu echt komen. Ooit met stille trom vertrokken. En nu met een hoop tromgeroffel weer binnengehaald. Het mooie is, dat er ook al een dun lijntje van Berlijn naar Praag is doorgetrokken, als je op het routekaartje van de European Sleeper kijkt. Toekomstmuziek? Ik wens de jonge initiatiefnemers alle succes die ze nodig hebben. Mijn treinenhart ging nog sneller kloppen toen datzelfde bedrijf een nachttrein van Amsterdam naar Barcelona aankondigde. Vorig jaar heb ik ook een aantal malen klanten spoorkaartjes naar de Catalaanse hoofdstad verkocht, maar niet zonder dat ze in Parijs een kruistocht met de metro moesten ondernemen van het ene naar het andere TGV station. Met al hun bagage. Gekkenwerk natuurlijk. NOG GEEN PAKKETREIS Ik hoop heel erg dat deze treinen straks zo massaal worden geboekt, dat ze ook echt dagelijks kunnen gaan rijden het hele jaar door. Wat dat betreft vrees ik een beetje voor het scenario van Green City Trip, ook zo’n veelbelovende startup van vorig jaar met meer dan een handvol bestemmingen. Daarvan zijn er nog maar twee overgebleven: Dresden en Praag. Met een zeer mager aantal vertrekdata voorlopig gepland voor de rest van het jaar. Touroperators zouden veel fanatieker in kunnen haken op deze nieuwe lijndiensten. Ik heb nog geen enkele pakketreis met de nachttrein naar Berlijn kunnen ontdekken KEES BIKKER: DE GROTE SPOORWEGCARROUSEL Dat is de titel van een boek van Paul Theroux dat ik nu al een paar keer heb uitgelezen. Het is een episch reisverhaal van een jonge Theroux die in de jaren zeventig van de vorige eeuw een treinreis vanuit Londen tot diep in het Verre Oosten maakte. En weer terug. Dit boek zet aan tot reizen. Mij destijds in ieder geval wel.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=