Reisbizz

7 — Interview — Het TravelXL bord op de gevel is niet te missen. Hoe zit dat? “Twintig jaar geleden ben ik begonnen met het reisbureau. Via mijn stiefvader Leo Verburg zijn we in dit pand beland. Dat was van een vriend van hem en daar zat een reisbureau in. Die ging failliet en het pand kwam leeg te staan. Na een uitstapje uit de reisbranche vond ik dit een mooie kans om iets op te zetten.” Tien jaar na de start van het reisbureau besloot Mariska een nieuwe stap te zetten met de oprichting van Latin Travel. “Dit kwam voort uit een stukje onvrede over dat we ons product nergens kwijt konden. Vanuit het reisbureau konden we onze Zuid- en Midden-Amerika reizen niet boeken bij de touroperators die er op dat moment waren. We hadden veel leuke ideeën vanuit onze eigen reiservaringen naar dit werelddeel. Dus we besloten het zelf te doen. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Het heeft zeker twee jaar geduurd voordat het echt wat begon te worden. Sindsdien loopt het storm.” Dus je bent touroperator én reisbureau? “Ja, maar het staat wel echt los van elkaar. We zitten in één pand, maar collega Kim en ik zijn de enige die voor beide bedrijven werken. En dat gaat eigenlijk heel goed. Ik denk juist dat dit een goede combinatie is. Wij spreken heel goed de taal van de reisagent, omdat we dat zelf ook zijn. We weten precies wat ze willen.” Hoe belangrijk is de reisagent voor Latin Travel? “Heel belangrijk. Ik denk dat de verhouding 90 procent reisagent en 10 procent direct selling is. Ik vind dat heel fijn en ik wil dat ook zo houden. Die samenwerking verloopt heel goed, omdat wij ons kunnen verplaatsen in de klant. Soms is het wel eens jammer als een reisagent minder kennis heeft van een bepaald land, omdat wij het zo goed kennen en kunnen verkopen. Dan proberen we de reisagent zoveel mogelijk tips mee te geven over wat ze kunnen vertellen aan de klant. Dan zou je stiekem wel eens zelf de telefoon willen oppakken en de klant bellen. Maar dat kan niet, en dat doen we ook niet. Een enkele keer komt het voor dat een reisagent dat van ons vraagt en dan doen we het wel. Het gaat erom dat we samen de boeking binnenhalen. Dat is het belangrijkste.” “Wij spreken heel goed de taal van de reisagent, omdat we dat zelf ook zijn”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=