JANUARI 2023 MAGAZINE Nr 56 SALESTALK: CHANTALVANDERMEERVANTUI Reisduo Jos en Petra Westgeest: ‘Winkel is nooit dicht’ GOEDEGESPREKKENINDEMAATWERKSPECIALISTENSPECIAL WEEZE AIRPORT HEEFT DEWIND FLINK IN DE ZEILEN
2 — Voorwoord — De kerstvakantie is weer voorbij. Misschien stond je op de ski’s op een reepje kunstsneeuw in de Alpen of behoorde je tot één van de geluksvogels die naar het winterse Lapland zijn afgereisd. Anderen genoten ergens op de wereld van de winterzon en sommigen bleven gewoon werken. Maar we zijn weer van start, een vliegende start als ik de boekingscijfers moet geloven. Nederlanders zijn in de laatste week van december en eerste week januari massaal hun vakanties gaan boeken. Hoe de branche zich in de komende maanden ontwikkelt, in een wereld vol onzekerheden, blijft koffiedik WAT HEEFT 2023 VOOR ONS IN PETTO?
3 — Voorwoord — kijken maar feit is dat de consument zich weinig lijkt aan te trekken van de sombere berichten over inflatie en energiekosten. De boekingsrecords vliegen door het dak. Dat belooft wat en stemt me positief, want terugkijken op wat is geweest heeft vaak geen zin, behalve als Arjan Kers aan het woord is. De ANVR-voorzitter vatte het koppijn dossier Schiphol goed samen in zijn speech tijdens de nieuwjaarsborrel in Baarn: “De schade bij reisbedrijven was fors, maar de reissector wist met klantgerichtheid en creativiteit de schade voor Schiphol sterk te beperken. Wat overblijft moet Schiphol vergoeden. Zo niet, dan komt er een rechtszaak.” Krachtige woorden en tegelijk een groot compliment voor de getoonde veerkracht van collega’s in de branche. En op die creativiteit gaan we wat dieper in tijdens het interview met ondernemers Jos en Petra Westgeest. Ze komen allebei níet uit de reiswereld en toch runnen ze met succes twee reisbureaus aan huis in Noordwijk. Onder de naam Beleeft ’t Samen, organiseren zij reizen voor groepen tot zo’n twintig personen en richten zich vooral op de 55+ers, een markt die enorm aan het groeien is en waartoe veel singles behoren. Toch zijn ze niet van de single-reizen en delen ze de groepen zo in dat de verhouding stellen en alleengaanden een goede mix is. De twee vullen elkaar prima aan en bedienen met merknaam Something Blue Travel een breder publiek. Jos is meer de verkoper van de twee en Petra de regelaar en marketeer. En volgens eigen zeggen… zijn ze altijd bereikbaar, behalve als ze slapen. In de Sales Talk deze week een gesprek met Chantal van der Meer, die onlangs startte in haar nieuwe functie als sales coördinator Retailpartners bij TUI. Voor de Maatwerkspecialisten Special ging Natasja Eshuis met Paula Chaudron en Paul Backer met Coby van Dongen in gesprek. Eveline de Waal vatte de koe bij de horens met reisagent Pascal de Kort. Pak zeker het magazine erbij om het verslag van Heidi Vermeer van Ver&Meer Reizen te lezen. Heidi reisde al een tijdje door Zuid-Afrika als ze besluit om Special Traffic te vragen met het samenstellen van een leuke roadtrip vanuit Plettenberg Bay. Met heerlijke avonden bij het haardvuur en zalig eten als gevolg. Veel leesplezier! Natasja Hoogstede
4
5 I NHOUD I NTERV I EW 06 Jos en PetraWestgeest Something Blue Travel en Beleef ’t Samen: ‘Winkel is nooit dicht, alleen als we slapen’ 14 SalesTalk: Chantal van der Meer van TUI 23 Airport Weeze verwacht meer Nederlanders BLOGS EN COLUMNS 20 Harri Theirlynck: ‘Laat ChatGPT uw reisfolders schrijven en sterf van de clichés’ MAATWERKSPEC I AL I STEN SPEC I AL 32 H eidi Vermeer naar ‘Mama Zuid-Afrika’ 40 Travel Trend en Buro Scanbrit in gesprek 45 Coby van Dongen en Paul Backer over samenwerking met de reisagent 52 Live to Travel: Maatwerkvoorstel van touroperator naar reisagent COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede EINDREDACTIE: Bibi Mol REDACTIE: Bibi Mol, Fabian Bais, Sybylle Kroon, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom en Lolke van der Heide. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Heidi Vermeer, Natasja Eshuis, Paula Chaudron, Eveline de Waal en Pascal de Kort VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2023
6 Jos en Petra Westgeest met tulpen
7 — Interview — JOS EN PETRA WESTGEEST SOMETHING BLUE TRAVEL EN BELEEF 'T SAMEN: 'WINKEL IS NOOIT DICHT, ALLEEN ALS WE SLAPEN' Ze komen allebei níet uit de reiswereld en toch runnen ze met succes twee reisbureaus aan huis in Noordwijk. Tussen de tulpen en het strand timmeren Jos en PetraWestgeest nu zo’n vijf jaar aan de weg met groepsreizen, zakenreizen en vakanties op maat. Maak kennis met een reislustige ‘olieman’ en een reisadviseur met vliegangst. Tekst: Sybylle Kroon - Foto’s: Sybylle Kroon en Jos en Petra Something Blue: een bijzondere naam voor een reisbureau Petra: “Ik ben ooit begonnen met een bedrijf voor bruiloften en evenementen. Dat heette Something Blue, naar de bekende uitdrukking Something old, something new, something borrowed, something blue. Jos was al bezig met zijn eigen reisbureau dat gespecialiseerd is in groepsreizen, Beleef ’t Samen. Daaruit kwam steeds vaker de vraag naar andere reizen, dat zijn we toen samen gaan oppakken. De naam Something Blue hebben we behouden, want blauw is een kleur die ook prima past bij reizen. Blauwe luchten, blauwe zee, dan denk je al snel aan vakantie toch? Bovendien staat blauw voor vertrouwen en veiligheid. Dat past prima bij wat wij belangrijk vinden”. Jos, jij komt ook niet uit de reiswereld. Hoe ben je er dan toch ingerold? Jos: “Voordat ik de reiswereld instapte, werkte ik vijfendertig jaar bij een oliemaatschappij. Daar hield ik me bezig met marketing en organiseerde incentive reizen voor klanten en personeel. In mijn vrije tijd ging ik als vrijwillig reisleider mee met groepsreizen van DrieTour. Voornamelijk eerst naar Rome, maar ook naar bijvoorbeeld de Baltische Staten. Dat heb ik
— Advertorial — EURAM, DÉ TOOL VOOR MAATWERKREIZEN! Of het nu om rondreizen gaat of om een verblijf op één plek: met EURAM Creative Packaging stel je zelf een maatwerkreis samen zodat je volledig aan de wens van de klant kunt voldoen. Creëer een route (of gebruik een Voorbeeld Journey), kies uit ons ruime aanbod de perfecte accommodaties en voeg leuke activiteiten, excursies, transfers of ander aanvullende producten toe. Wist je dat je bij EURAM ook autohuur kunt boeken? Met deze producten én de mooie route maak je in een handomdraai een aantrekkelijk (digitaal of PDF) reisvoorstel. Na boeking ontvang je een onmisbaar roadbook, in jouw eigen huisstijl, die je helemaal kunt personaliseren met vluchtinformatie, boardingpassen, tips en eigen teksten of foto’s. EURAM Creative Packaging is dé tool voor maatwerkreizen naar de Verenigde Staten, Canada, Mexico, Costa Rica, Cuba, Jamaica, Bahama’s, Mauritius, Seychellen, Malediven, De Verenigde Arabische Emiraten, Spanje, Portugal en Italië (incl. de eilanden). — Groeps- en sportreizen — ADVERTORIAL NIEUW: VOORBEELD JOURNEYS MET PRODUCTEN! Gebruik je een Voorbeeld Journey voor een route in de Verenigde Staten of Canada? Dan heb je nu de mogelijkheid om automatisch accommodaties te laten toevoegen. We geven je per stop een suggestie voor een product waar je vervolgens zelf het kamertype en verzorging aan toevoegt. Liever zelf kiezen? Natuurlijk kun je altijd het product weer verwijderen en zelf een keuze maken. In de toekomst zullen alle Voorbeeld Journeys (meer dan 120!) worden voorzien van producten. Handig toch?
9 een aantal jaar gedaan. Na vijfendertig jaar bij een oliemaatschappij wilde ik iets anders en bedacht dat ik groepsreizen ook zelf zou kunnen organiseren. Toen ben ik met Beleef ’t Samen gestart”. Wat maakt Beleef ’t Samen bijzonder? Jos: “We organiseren reizen met kleinere groepen tot zo’n twintig personen. We richten ons vooral op de 55+ers, die markt is enorm aan het groeien. Ook alleengaanden weten ons te vinden. We zijn niet van de single-reizen, maar we proberen groepen zo in te delen dat de verhouding stellen en alleengaanden een goede mix is. In een kleinere groep krijg je als alleengaande sneller aansluiting, is onze ervaring. Wat ook bijzonder is, dat we reizen organiseren met experts zoals Koen Marijt. Deze Noordwijkse historicus weet veel over Normandië. Samen met hem organiseren we reizen naar de invasiestranden. En binnenkort ook een reis naar historisch Berlijn. Dat zijn reizen voor mensen die de verdieping zoeken. Daarnaast hebben we voor dit jaar groepsreizen naar Noord-Macedonië en Jordanië op de agenda staan”. Zitten jullie nooit eens in elkaars vaarwater? Petra: “Juist niet, we vullen elkaar heel goed aan. Jos is wel meer van Beleef ‘t Samen maar we werken allebei voor Something Blue. Stel dat we een groepsreis “Blauwe luchten, blauwe zee, dan denk je al snel aan vakantie toch? Bovendien staat blauw voor vertrouwen en veiligheid. Dat past prima bij wat wij belangrijk vinden” — Interview — Jos en Petra Westgeest bij voordeur
10 — Interview — niet door kunnen laten gaan, dan kunnen we altijd een alternatief bieden. Wat ook vaak gebeurt, is dat mensen die met een groepsreis mee zijn geweest, bij ons terugkomen voor een andere, individuele reis. Al die klanten kunnen we helpen met een vakantie op maat. Wel is het zo dat Jos meer de verkoper van ons twee is en ik meer de regelaar en marketeer. Er zijn wel wat verschillen qua doelgroep. Beleef ’t Samen richt zich op de 55+’er terwijl Something Blue voor een bredere doelgroep is. We krijgen ook jongeren en dertigers binnen, die geen tijd hebben om een reis uit te zoeken of verzuipen in de informatie op internet”. Waarin onderscheiden jullie je van andere reisbureaus? Jos: “Onze ‘winkel’ is altijd open. We zijn altijd bereikbaar, behalve als we slapen. We kunnen dus heel ad hoc dingen regelen. Een persoonlijke aanpak vinden we belangrijk, van begin tot eind blijven we in beeld. We gaan ook regelmatig naar de klanten toe, Beleef ‘t Samen groep op Madeira
11 om de reisdocumenten te overhandigen bijvoorbeeld. Over die service zijn ze vaak verbaasd maar voor ons is het de manier om onze betrokkenheid te tonen. Net als een berichtje vlak voor vertrek, een kaartje op de hotelkamer en na thuiskomst even contact over hoe de reis geweest is. En klanten kunnen ons altijd bereiken als ze op reis zijn. Bij ons geen wachtrijen of storende telefoontjes. Tijd en aandacht voor de klant vinden we belangrijk. We doen er alles aan om ze zorgeloos op vakantie te laten gaan. Ze hoeven alleen hun koffers te pakken en te genieten”. Waarin is Something Blue gespecialiseerd? Petra: “We hebben niet echt een specialisatie. We zijn goed thuis in Europa, maar we doen alles. Ik vind het heerlijk om ergens in te duiken wat ik nog niet ken en uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn. En mochten we toch ergens tegenaan lopen waar we niet uitkomen, dan kunnen we altijd terugvallen op onze ZRA-collega’s bij The Travel Company. Daar zit altijd wel iemand tussen die expert is op een bepaald gebied. Je kan als persoonlijk reisadviseur ook niet álles weten, toch? Belangrijk is dat je de klant vertrouwen geeft dat je met een goed, eerlijk en persoonlijk advies komt. Er is altijd wat te kiezen voor de klant, maar in de meeste gevallen kiezen ze toch voor het alternatief dat wij bieden en niet voor een standaard pakketreis”. Hoe komen jullie aan klanten? Jos: “We zijn behoorlijk actief op social media. Petra onderhoudt onze website, Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn. Dat moet ook wel, want we zijn van scratch af aan begonnen, zonder klanten. Veel ZRA’s hebben ervaring bij een reisbureau en nemen klanten mee. Wij hebben onze klantenkring van niks af opgebouwd. De meeste contacten komen — Interview — “Veel ZRA’s hebben ervaring bij een reisbureau en nemen klanten mee. Wij hebben onze klantenkring van niks af opgebouwd”
12 — Interview — dan ook via social media of onze website binnen. Veel uit de Bollenstreek maar ook uit Brabant, Limburg, het hele land eigenlijk. Ook geven we presentaties, we staan op markten en bezoeken netwerkbijeenkomsten waar reiscollega’s of andere ondernemers samenkomen”. Welke reisdromen hebben jullie zelf? Petra: “Mijn wens is om naar Petra in Jordanië te gaan. En Lapland, dat wil ik ook nog eens met eigen ogen zien. Niet dat ik vliegen prettig vind, ik ga wel hoor, maar ik ben altijd blij als de wielen de grond weer raken. Verder is mijn wensenlijst eigenlijk alles waar ik nog niet ben geweest”. Jos: “Mijn bucketlijst is lang. Mijn ultieme wens is om Kaap Hoorn te zien. En de Noordkaap. Stukjes einde van de wereld. En heel veel daartussen. Zoals Nieuw-Zeeland, er wordt gezegd dat dat het mooiste land van de wereld is. Rondreizen vind ik ook geweldig. Nou ja, genoeg te doen dus, we zijn altijd in beweging. Andere culturen blijven intrigeren, voorlopig staan we niet stil”. “Niet dat ik vliegen prettig vind, ik ga wel hoor, maar ik ben altijd blij als de wielen de grond weer raken” Jos en Petra - foto (c) Mark Beijk
14 — SalesTalk — Na een aantal maanden buiten de branche te werken, merkte Chantal van der Meer dat haar hart toch echt bij de reisbranche ligt. Sinds 1 januari 2022 is Chantal weer terug in de industrie en per 1 januari 2023 als Teamleader Sales Coördinatie bij TUI. In de eerste SalesTalk van dit jaar vertelt Chantal over haar carrière in haar geliefde branche en haar eerste jaar bij TUI. SALESTALK: CHANTAL VAN DER MEER VAN TUI Tekst: Fabian Bais - Foto’s: Chantal van der Meer/TUI Chantal van der Meer
15 — SalesTalk — Wat houdt je functie precies in? “Per 1 januari ben ik gestart in de rol van Teamleader Sales Coördinatie. Wij hebben een ervaren team dat bestaat uit een salesmanager, Dimitri Joannides, twee accountmanagers, vijf salescoördinatoren en nu dus ook een Teamleader Sales Coördinatie. De aansturing en begeleiding van de salescoördinatoren wordt onderdeel van mijn functie. Denk dan aan het ondersteuning bieden aan onze reisagenten en de organisatie van studiereizen, events en webinars. Ook ben ik het nieuwe aanspreekpunt voor de Courtesy Club-leden. Een veelzijdige en uitdagende functie.” Wat spreekt je het meest aan in je functie? “Met ons team van salescoördinatoren willen we zo zichtbaar mogelijk zijn en de reisagent optimaal ondersteunen bij de verkoop van het TUI product. Ik werk nu een jaar bij TUI, heb het bedrijf goed leren kennen en ik weet dat we nu een verdere versnelling en verdieping kunnen geven aan die ondersteuning.” Je werkt nu een jaar bij TUI. Hoe ben je hier terecht gekomen? “Na een kort uitstapje buiten de branche, kwam ik erachter dat mijn hart toch echt binnen de reiswereld ligt. Ik kreeg er gewoon een soort heimwee naar tijdens dat uitstapje. Ik miste de dynamiek, ja zelfs Club Marvy in Turkije “In de reiswereld werken maakt mij blij en geeft me energie”
16 — SalesTalk — de mindere momenten, en vooral ook het sociale en open karakter. De contacten in de branche die ik had opgebouwd tijdens mijn jaren bij Sunny Cars waren een groot voordeel. Ik kende Dimitri vanuit de samenwerking die TUI heeft met Sunny Cars, o.a. bij studiereizen. Toen de vacature in het salesteam er kwam, was de match snel gemaakt.” Kun je kort iets vertellen over je eerdere carrière in de reisbranche? “Ik ben als schoolverlater direct in de reisbranche gaan werken. Begonnen op Schiphol bij een afhandelaar in tickets voor zakenreizigers en daarna doorgestroomd naar diverse reisbureaus. Tot ik in 2013 bij Sunny Cars aan de slag ging waar ik acht jaar heb gewerkt. Ik heb daar diverse functies gehad, van reserveringsmedewerker tot District Sales Manager.” Hoe bevalt het bij TUI? “Volgens mij hebben we allemaal wel zo’n Quadtour in woestijnen van Hurghada, Egypte CHANTAL TIPT DE REISAGENT: “Houd goed in de gaten welke nieuwe producten er zijn. Ook voor komende zomer hebben we wat mooie verrassingen. Je kunt sowieso altijd updates vinden op TUI Online. Niet meer direct op de homepage, maar via de FAQ-knop. En ik raad iedereen aan om lid te worden van onze Facebookgroep Sales TeamTUI Nederland. Die community houden we op de hoogte van belangrijke updates en nieuwe producten. Van nieuwe Griekse bestemmingen, een nieuwe kust in Portugal, tot spannende vaargebieden voor cruises vanaf Egypte. Ik zou zeggen; ga kijken!”
17 — SalesTalk — lijstje van bedrijven waar je graag voor wilt werken. Op mijn lijstje stond TUI daar zeker op met een hoge notering. Wat een prachtige kans dat de functie bij het TUI salesteam voorbij kwam, net op het moment dat ik graag terug de branche in wilde stappen. Je begrijpt het al; het bevalt me goed.” Wat maakt TUI zo bijzonder? “Eerlijk gezegd moest ik even wennen aan de grootte van TUI. En dan heb ik het niet eens over Nederland, maar over de hele TUI Group. Er zitten enorm veel onderdelen in het hele bedrijf. Mijn eerste studiereis ervaarde ik dat al. Ik ging naar Turkije en vanuit het TUIvliegtuig stapten we in een TUI-bus met TUIreisbegeleiders en gingen we langs TUI hotels, zoals TUI Blue. Tot in de kleinste details kwam ik de TUI Smile tegen. En dat die hele TUI-keten met elkaar bezig is om te zorgen dat onze reizigers een mooie en bijzondere vakantie beleven, maakt het voor mij zo bijzonder.” Voordat je bij TUI aan de slag ging, heb je een uitstap gemaakt buiten de reisbranche. Kun je hier iets over vertellen? Had de pandemie er iets mee te maken? “Ik denk dat we tijdens de pandemie allemaal wel een moment hebben gekend dat we om ons heen gingen kijken. En wanneer mijn nieuwsgierigheid eenmaal gewekt is, dan ga ik er ook iets mee doen. Ik heb toen besloten aan de slag te gaan bij Natural Spices. Je kunt beter spijt krijgen van de dingen die je hebt gedaan dan van de dingen die je hebt nagelaten. Helaas leidde het niet tot wat ik had gehoopt. Het was kort, maar vaak merk je al snel of iets wel of niet bij je past. Spijt heb ik er niet van. Het bracht me meer zelfkennis en nu weet ik zeker dat mijn hart bij de reisbranche ligt. In de reiswereld werken maakt mij blij en geeft me energie.” Wat moet de reisagent weten van jullie producten en/of diensten? “Eigenlijk weten reisagenten het wel, maar ik kan het niet genoeg benadrukken: TUI biedt niet alleen vliegvakanties naar zonnige oorden, het aanbod is zo veel breder. Van tours en cruises tot wintersport en stedenreizen, zelfs met een eigen trein!” Zakynthos
— Advertorial — AIR EUROPA - JE LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJ NAAR LATIJNS-AMERIKA Air Europa biedt met twee dagelijkse vluchten vanuit Amsterdam en Brussel meer dan twintig bestemmingen binnen Latijns-Amerika aan. Topbestemmingen zoals Buenos Aires, Sao Paolo, Havana, Lima, Bogota, Medellín die vanuit Madrid aangevlogen worden sluiten perfect aan als doorverbindingen op de Amsterdam en Brussel-vluchten. Indien gewenst kan er ook gebruik gemaakt worden van een stop-over in Madrid. Air Europa is lid van de SkyTeam-alliantie, wat betekent dat je kunt vertrouwen op comfort, goede aansluitingen, flexibiliteit en toegang tot meer dan 420 lounges wereldwijd. • Lid van de SkyTeam-alliantie • Moderne en comfortabel uitgeruste toestellen • Gratis 23 kg ingecheckte bagage in Economy Class (Muv. LITE tarieven) • Individueel entertainment met mogelijkheid om op je eigen apparaat te streamen — Groeps- en sportreizen — ADVERTORIAL
• Upgrade mogelijkheden naar Business class en Premium service • Tegen betaling de mogelijkheid omWifi te gebruiken aan boord AIR EUROPA - FLYING TOWARDS A SUSTAINABLE FUTURE De afgelopen twee jaar is Air Europa begonnen met een volledige vlootvernieuwing die volledig zal bestaan uit Boeing 787 Dreamliners en de Boeing 737 MAX. Deze vliegtuigen blinken uit in duurzaamheid. Verbruiken minder brandstof, hebben een lagere Co2 uitstoot en zorgen voor minder geluidsoverlast voor de omgeving, respectievelijk tot wel 34 en 60 procent minder. COMFORT AAN BOORD Tijdens een vlucht in Economy Class reis je voor een gunstige prijs in comfortabele stoelen. Daarnaast geniet je van o.a. mood light sfeerlicht om een jetlag te verminderen, persoonlijk entertainment en een hoofdmaaltijd op transcontinentale vluchten. Optie om vooraf speciale of extra maaltijden of Air Combo’s te bestellen is ook mogelijk. Wie meer ruimte en comfort wil, kan voor de Business Class kiezen met full flat stoelen, verzorgingskit en speciale ecologische menu’s samengesteld door de Michelin Ster Chef-kok Martin Berasategui. WIFI AAN BOORD Op een groot deel van de Air Europa vluchten is wifi verbinding aan boord mogelijk tegen een kleine toeslag. Om in contact te blijven met dierbaren viaWhatsApp en andere social media kanalen, email beheren of browsen. Afhankelijk van de wensen zijn er verschillende wifi pakketten beschikbaar. Het is mogelijk om het gewenste wifi pakket vooraf aan te schaffen via de Air Europa website of aan boord. MENU GUSTO+ Het menu Gusto+ van Air Europa wordt tegen betaling aangeboden op korte afstand vluchten én zijn van toepassing voor de tweede maaltijd op de lange afstand vluchten. Deze bestaan uit heerlijke gerechten die dagelijks vers worden bereid. Op elke vlucht gelden speciale aanbiedingen, variërend van aperitiefhapjes tot snacks, sandwiches, zoete combinaties of speciale kindermenu’s. Daarnaast kunnen passagiers genieten van broodjes van de maand. SEATS Voor extra comfort aan boord beschikken we op alle vluchten van XL Seats die vooraf gereserveerd kunnen worden tegen een kleine meerprijs. AIR EUROPA VOOR (REIS)AGENTEN: De Air Europa klantenservice voor agenten is gevestigd in Nederland (Schiphol) en bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00uur. Via het telefoonnummer 020-655.47.85 en email [email protected], kun je al je vragen stellen m.b.t boekingen, services aan boord en tarieven. Voor groepsaanvragen kan je een email sturen naar [email protected]. Air Europa, welkom aan boord. — Groeps- en sportreizen —
20 — Column — Ik vraag ChatGPT: “Schrijf een kort toeristisch verhaal over Barcelona.” Binnen 2 seconden volgt tekst: “Barcelona is een prachtige stad met veel te bieden voor toeristen. De stad staat bekend om haar indrukwekkende architectuur, zoals de Sagrada Familia en haar bruisende culturele scene. Een van de leukste dingen aan Barcelona is de diverse wijken, elk met hun eigen kenmerken en sfeer. Zo kun je in de wijk Gracia genieten van trendy boetiekjes, terwijl je in de wijk El Raval kunt verdwalen in kleurrijke straatjes vol street art. (…) De stad staat bekend om haar heerlijke tapas. Vergeet zeker niet om een bezoek te brengen aan het strand van Barcelona, met zijn azuurblauwe zee en heerlijk zandstrand. (…) Al met al is Barcelona een fantastische stad om te bezoeken, Barcelona heeft het allemaal.” Niet slecht, op enige taalfoutjes na. Maar de tekst sterft van de clichés. ‘Prachtig’, ‘bruisend’, ‘heerlijk’ (3 x), ‘heeft het allemaal’. Ik zou me doodschamen. Aan de andere kant: ik sluit niet uit dat de opdrachtgever er blij mee is. Clichés horen bij reisfolders als cobra’s bij oudejaarsavond. 5 minuutjes werk, een factuurtje is snel gestuurd, mijn naam staat er toch niet bij. Ik vraag ook een Costa Rica-tekstje. De chatbot HARRI THEIRLYNCK: 'LAAT CHATGPT UW REISFOLDERS SCHRIJVEN EN STERF VAN DE CLICHÉS' Ik kreeg opdracht van een reisorganisatie voor een wervende brochuretekst over Barcelona. Weinig is vervelender dan teksten schrijven voor een reisfolder. Dus ik wend me tot de grootste uitvinding van het afgelopen jaar: ChatGPT. De chatbot van ChatGPT maakt desgewenst je huiswerk, een recept of een essay over de Cubacrisis.
21 — Column — aarzelt niet: “Costa Rica is een prachtig land met een schitterende natuur. Het staat bekend om zijn biodiversiteit, met meer dan 500.000 planten- en diersoorten. (..) Hier kun je genieten van prachtige wandelingen langs de vulkaan en (…). Ook kun je hier deelnemen aan avontuurlijke activiteiten, zoals kajakken. Het Tortuguero-nationale park is een belangrijk broedgebied voor schildpadden en biedt prachtige wandelingen.” Enzovoort. Wederom: belabberd maar potentiële boekers zouden er blij van worden. Reisorganisatie ook blij. En ik sta bekend als de vrolijke clichébakker die snel levert. Wil ik dat? Ik maak het ChatGPT moeilijker. Ik schrijf voor een theateroptreden een loflied over lustig liegende vrouwen. Het refrein luidt: “Als liegen een kunst is, dan was jij Van Gogh / je bent niet gestikt in je eerste bedrog / geen saaiere vrouw dan een oprechte… enz. Het kan altijd beter dus ik vraag ChatGPT: “Schrijf een lied over een fantaserende vrouw, die veel leuker is dan een saaie, eerlijke vrouw.” ChatGPT reageert: “Vergeef me, mijn programming bevat geen inhoud die kan worden gezien als kwetsend, dus ik kan geen liedjes schrijven die de waarheid negatief afschilderen of mensen op een oneerlijke manier voorstellen.” Huh? Hoe woke wil je het hebben? ChatGPT haat dus originaliteit, kent geen humor en haat de werkelijkheid. Nooit zul je zinnen tegenkomen als “De bergbewoners zijn hartelijk en liefhebbers van grappen, maar geneigd tot wreedheid.”Of: “Rastamannen zijn de lapzwansen die zonder hun touwhaar gewone werkloze jongens met korte broeken zijn (Hannema).” Eén zo’n zinnetje in een toeristische tekst maakt de rest zóóó geloofwaardig. Bye, bye ChatGPT.. Harri Theirlynck
— Dag van — Career experience EEN UN I EKE ERVAR I NG De landelijke beroepen- en opleidingsmarkt is dé ontmoetingsplek voor studenten, werkzoekenden, scholen en werkgevers die zich willen oriënteren binnen de luchtvaart- en reisbranche. MELD JE H I ER GRAT I S AAN Meedoen aan diverse workshops, luisteren naar interessante sprekers en speeddaten met professionals uit de reisbranche zoals piloten, cabinepersoneel en technici. EEN UN I EKE ERVAR I NG Netwerken Beleving Matchmaking Blinddates Veel nieuws leren SPEC I ALE KANSEN JAARBEURS UTRECHT 1 8 MAART 2023
23 — Interview — AirportWeeze, vlak over de grens met Noord-Limburg, heeft de wind flink in de zeilen. De Duitse luchthaven herstelt zich goed van de coronacrisis. “Afgelopen jaar hadden we weer meer dan een miljoen reizigers, en dat worden er in 2023 nog meer”, voorspelt luchthavendirecteur Sebastian Papst. AIRPORT WEEZE VERWACHT MEER NEDERLANDERS Tekst: Klaas-Jan van Woerkom - Foto’s: Airport Weeze/Reismedia GRENSLUCHTHAVEN VIERT TWINTIGSTE VERJAARDAG Sebastian Papst (links) en Holger Terhorst (rechts)
24 — Interview — Papst volgde in oktober 2020, midden in de crisistijd, Ludger van Bebber op als hoogste baas bij de grensluchthaven. Hij ontvangt ons in één van de conferentieruimtes op de luchthaven, die uitzicht biedt op de 3.000 meter lange start- en landingsbaan. Qua vliegverkeer is het vandaag rustig, er komen slechts vier vliegtuigen aan. “We moeten het meer van het zomerseizoen hebben”, legt hij uit. Geflankeerd door marketingmanager Holger Terhorst, die al vanaf het begin bij de luchthaven werkt, doet Papst uit de doeken wat de verwachtingen zijn voor het pas begonnen nieuwe jaar. Dit jaar, om precies te zijn op 1 mei, is het precies twintig jaar geleden dat de allereerste commerciële vlucht vertrok van Airport Weeze. Die werd uitgevoerd door Ryanair, nog steeds de grootste gebruiker van de luchthaven. “Het jubileum gaan we dit jaar uitgebreid vieren”, zegt Terhorst. Die viering bestaat uit een groot evenement dat op 1 mei 2023 plaats moet vinden. Details daarover volgen binnenkort. 30 MILJOEN REIZIGERS De afgelopen twintig jaar liep het aantal reizigers gestaag op. Recordjaar was 2010, toen er bijna 3 miljoen passagiers werden verwerkt. “In totaal hebben nu bijna 30 miljoen mensen van onze luchthaven gebruik gemaakt”, aldus een trotse Terhorst. De invoering van de Duitse vliegbelasting in 2011 en de coronacrisis zorgden voor een dip, maar nu de pandemie is geluwd ziet Airport Weeze weer een stijgende lijn. “Afgelopen jaar zaten we boven de 1 miljoen reizigers”, zegt Papst. “Om precies te zijn 1.030.000. Dat is zo’n 85 procent van het niveau van vóór de coronacrisis. Een aanzienlijk percentage, zeker in vergelijking met andere Duitse luchthavens.”De pandemie hakte er flink in op Airport Weeze, net als elders. In 2019 waren er nog 1,2 miljoen passagiers, maar in 2020 slechts 275.000. Een jaar later, in 2021, krabbelde dat aantal op naar 588.000, en afgelopen jaar was er dus bijna een verdubbeling te zien. “De coronacrisis zorgde voor een snelle neergang, maar gelukkig zijn we weer snel uit het dal geklommen.”Het absolute passagiersrecord staat nog steeds op 2,8 miljoen in een jaar. “Dat was in 2010. Overigens is dat aantal ook wat we qua capaciteit aankunnen op dit moment.” SUNWEB ZORGT VOOR GROEI Papst kijkt naar eigen zeggen zeer tevreden terug op 2022. “We hebben mooie resultaten geboekt als het gaat om passagiersaantallen. Daarnaast hebben we het vijftienjarig bestaan van de Ryanair-basis op Airport Weeze gevierd, én konden we een belangrijke uitbreiding van het routenetwerk voor de zomer van 2023 aankondigen.”Daarmee doelt hij op het besluit van de Nederlandse Sunweb Group om het komende zomerseizoen veelvuldig van Airport Weeze gebruik te maken voor vakantievluchten. Klanten van de merken Sunweb, Eliza was here en GOGO kunnen een pakketreis boeken waarbij wordt gevlogen vanaf de grensluchthaven, naar zonbestemmingen in Griekenland en Turkije.
25 “Hoewel Nederlanders nog graag via Schiphol, Rotterdam en Eindhoven vliegen, zien we een toenemende vraag voor vertrek vanaf Duitse luchthavens”, zei Sunweb-topman Mattijs ten Brink daarover. Sunweb vliegt met drie luchtvaartmaatschappijen vanaf Airport Weeze: Sky Express voert vluchten uit naar Griekenland, terwijl Freebird Airlines de vluchtuitvoering richting Turkije verzorgt, samen met SunExpress. “Die laatste verkoopt ook zelf losse tickets”, vult Terhorst aan. Op Airport Weeze is men blij met de komst van Sunweb, tien jaar nadat voorganger Sundio er voor het laatst actief was. “Het is goed om een mooie mix van bestemmingen en airlines te hebben”, benadrukt Papst. Vorig seizoen was overigens ook Corendon een regelmatige gast op Airport Weeze, maar komende zomer niet. “De contacten zijn nog steeds goed, en we hopen dat ze de vluchtcapaciteit vinden om hier opnieuw naartoe te komen”, vindt Papst. MEER NEDERLANDSE REIZIGERS De animo van Sunweb is niet verrassend. Airport Weeze kent al jaren veel Nederlandse klandizie, wat terug te zien is in de statistieken. “Tussen de 30 en 35 procent van onze passagiers komt uit Nederland. Het verschilt een beetje per route, want richting bijvoorbeeld Marokkaanse bestemmingen is dat aandeel veel hoger”, zegt Terhorst. Hij verwacht dat het aandeel Nederlanders dit jaar verder zal groeien. “De Nederlandse vliegbelasting en onzekerheid over wat komende zomer gaat brengen qua wachtrijen zorgt dat men over de grens gaat kijken.” Airport Weeze
26 — Interview — Volgens Terhorst is de catchment area van Airport Weeze groot. “Binnen een uur rijden wonen er vijf miljoen Nederlanders en zes miljoen Duitsers. In een straal van twee uur hebben we het zelfs over 28 miljoen mensen. Maar in Nederland zijn we denk ik het meest aantrekkelijk voor mensen die op circa anderhalf uur rijden wonen. Dan heb je het over de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland, Utrecht en Overijssel.” De zomerchaos op Schiphol en ook grote Duitse luchthavens hebben er volgens Papst voor gezorgd dat kleinere airports, zoals Airport Weeze, zich goed hebben kunnen onderscheiden. “Tijdens de coronacrisis hebben wij en onze partners geen mensen hoeven te ontslaan. Daardoor konden we snel weer opschalen toen dat nodig was. Daardoor zijn onze unique selling points, zoals zeer korte wachtrijen, behouden gebleven.”Terhorst voegt toe: “Als er al een wachtrij is bij de check-in of de veiligheidscontrole, dat is die maximaal tien tot twintig minuten lang. Gecombineerd met het feit dat je hier voor weinig geld recht voor de terminal kunt parkeren is dat een mooi uithangbord.” UITGEBREID NETWERK Zoals eerder gesteld zorgt de zomer voor nieuwe routes. In de dienstregeling van Airport Weeze staan in totaal 35 Europese luchthavens, de meeste rond de Middellandse Zee. Ryanair, dat komende zomer een vierde Boeing 737 op de luchthaven stationeert, heeft het grootste aandeel. De Ierse prijsvechter vliegt naar naar Agadir, Alicante, Ancona, Asturias, Barcelona (Girona en Reus), Bari, Beziers, Cagliari, Edinburgh, Faro, Fez, Fuerteventura, Ibiza, Corfu, Kreta (Chania), Mallorca, Malaga, Milaan (Bergamo), Nador, Oujda, Pescara, Porto, Pula, Rabat, Tanger, Thessaloniki, Trapani, Zadar en Zagreb. Sky Express vliegt (voor Sunweb) naar Kos, Kreta (Heraklion), Rhodos en Zakynthos, en zowel Freebird Airlines, SunExpress (beide voor Sunweb, SunExpress ook deels seat only) en Tailwind (voor Duitse touroperators) vliegen naar Antalya. Boeing 737-800 Ryanair
BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE ALLROUND TOUROPERATOR MEER DAN 120 BESTEMMINGEN 3e GROOTSTE TOUROPERATOR VAN EUROPA EXTRA FLEXIBILITEIT EN ZEKERHEID MET ONS AANVULLENDE PAKKET BAGAGE ALTIJD INCLUSIEF Ga voor meer informatie naar www.fti-service.nl EINDELIJK WEER REIZEN MET
28 JANUARI 2023 MAGAZINE Nr 56 Natasja Eshuis en Paula Chaudron op zoek naar overeenkomsten HEIDI VERMEER NAAR ‘MAMA ZUID-AFRIKA’ COBYVAN DONGEN EN PAUL BACKER: MINDER SHOPPEN Maatwerkspecialisten Special ©
29 MAATWERKSPECIALISTEN SPECIAL Als reiziger is er niks prettiger dan een opmaat gemaakte reis. Om zo’n succesvolle maatreis te leveren, moeten reisagent en touroperator van tijd tot tijd nauw samenwerken om tot een concrete offerte te komen. Dit heeft zo zijn uitdagingen, maar brengt ook vele voordelenmet zichmee. In het eerste Reisbizz Magazine van dit jaar spreken verschillende reisprofessionals over hunmaatwerkreiservaringen. Zo reisde Heidi Vermeer van Ver&Meer Reizen naar Zuid-Afrika waar ze een door Special Traffic samengestelde roadtrip vanuit Plettenberg Bay maakte met haar partner Erwin. De met zorg uitgezochte accommodaties waren een schot in de roos. Natasja Eshuis, Algemeen Directeur bij Travel Trend, ging tijdens een lunch uitgebreid in gesprek met Paula Chaudron, Head of Product and Integration bij Buro Scanbrit. De dames gingen op zoek naar hun overeenkomsten en verschillen. Een interessant gesprek met een duidelijke conclusie. Coby van Dongen van de Jong Intra Vakanties, en Paul Backer van Fly to theWest spraken over hun samenwerking als touroperator met reisagenten. Wat maakt zo’n samenwerking nou succesvol? Tot slot gingen ook Eveline deWaal, managing Director bij Live to Travel, en Pascal de Kort, ZRA bij The Travel Club, in gesprek over de samenwerking tussen reisagent en de touroperator.
30 Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner
31 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners Bronze Partners
32 — Maatwerkspecialisten Special — Heidi Vermeer van Ver&Meer Reizen (Reiscreaties) en haar partner Erwin van der Meulen reizen al een tijdje door Zuid-Afrika als ze besluiten om Special Traffic te vragen of zij hen willen helpen met het samenstellen van een leuke roadtrip vanuit Plettenberg Bay. Daar waren ze tien dagen bij vrienden te gast die twee jaar geleden een B&B openden en sinds 2018 in het land wonen. Hier hebben Heidi en Edwin de kunst van het braaien en wijn drinken in dikke truien geleerd en verschillende interessante mensen leren kennen. Met heerlijke avonden bij het haardvuur en zalig eten als gevolg. Heidi doet verslag van de bijzondere rondreis die volgde. HEIDI VERMEER NAAR 'MAMA ZUID-AFRIKA' Tekst en foto’s: Heidi Vermeer Heidi Vermeer op de Swartberg Pass HET LAND VAN BRAAI, NATUUR EN WILDERNIS
33 — Maatwerkspecialisten Special — De route en de guesthouses in het voorstel van Special Traffic spraken ons erg aan. Precies de plekken die we wilden bezoeken en waardoor we delen van de Garden Route konden rijden. Een gebied die perfect is voor een roadtrip. Lekker eten, wijngaarden, prachtige natuur en de woeste Indische - en later - Atlantische Oceaan. Maar ook dorpen en steden in overvloed die je terug brengen naar 1680 of 1835. Een rijke Nederlandse geschiedenis die je terug ziet in de architectuur en straatnamen. Het Zuid- Afrikaans is natuurlijk het beste voorbeeld van de Nederlandse invloeden. We vertrekken vanuit Plettenberg Bay langs de kust met als eindpunt Oudtshoorn. Eerste stop is Knysna voor een foto vanaf de indrukwekkende kliffen. Oudtshoorn staat bekend om de vele struisvogel farms. Het zal je dan ook niet verbazen dat je deze sierlijke langnekken overal in het landschap rond Oudtshoorn tegenkomt. Wij slapen de komende twee nachten op een oude struisvogel farm. De Denne Country Guesthouse is een prachtige plek midden in het landschap. Een heerlijke ruime kamer met een klassieke inrichting. De avonden en de ochtenden zijn best koud te noemen tijdens onze trip, dus dekens en donzen dekbedden zijn geen overbodige luxe. Flesje wijn open en alleen nog genieten van het moois om ons heen. SWARTBERG PASS Volgende deel van onze roadtrip: de Swartberg Auberge Burgundy in Hermanus “Als we door de tuin lopen staan de zebra’s en antilopen ons aan te staren”
34 — Maatwerkspecialisten Special — Pass. Een spannende bergweg van ruim 27 kilometer die je door de gelijknamige bergen in de kleine Karoo voert. Het is een smalle gravelweg die klimt en daalt. Op veel stukken zijn er geen vangrails of stenen muurtjes. Na wat navraag bij lokale mensen blijkt dat deze weg prima te doen is. Ja, je moet hier en daar wel een beetje oppassen voor tegenliggers en vooral rustig rijden, maar met goed weer is de pass prima te doen. Het is werkelijk een adembenemende route met de mooiste vergezichten. Na elke haarspeldbocht is een ander uitzicht en ondanks het rustige rijtempo prima te doen in een dag. We vervolgen onze weg naar Swellendam. De eerste stop onderweg is Mosselbaai voor een heerlijke lunch met oesters, vis en wijn. Aan de kust zitten we in de zon te genieten van het lekkers en het moois. Een stevige zeewind blaast de gedachten uit je hoofd. Na de lunch rijden we door naar Swellendam waar het Rothman Manor door Special Traffic voor ons is geboekt. Een prachtig pand uit 1834 maar wel van alle luxe en gemakken voorzien. De trotse eigenaar laat ons zijn prachtige B&B zien en natuurlijk onze kamer. Nou ja kamer, noem het gerust een compleet appartement. Aan alles is gedacht en echt elk detail klopt. Als we door de tuin lopen staan de zebra’s en antilopen ons aan te staren. Ook Swellendam staat bol van de geschiedenis en mooie oude gebouwen. Het is gesticht in 1745 en ligt in een groene vallei. Er zijn in dit rustige stadje tal van terrasjes en leuke restaurants te vinden. We zullen ons niet vervelen de komende dagen en het weer is heerlijk. WALVISSEN SPOTTEN In Hermanus slapen we in een hotel precies aan de rand van het gezellige centrum én aan de rand van de kliffen. Je staat letterlijk binnen één minuut naar de walvissen te staren. Als dan ook nog blijkt dat we precies tijdens het Rothman Manor in Swellendam
35 — Maatwerkspecialisten Special — walvisfestival in Hermanus zijn, maakt dat het helemaal af. Auberge Burgundy heet het hotel. Een heerlijke plek met prachtige kamers. Vooral de locatie is de reden waarom je in dit hotel wilt zitten. Verder zijn er heerlijke restaurantjes op loopafstand. ‘s Ochtends gaven acht blauwe walvissen een showtje, prachtig om te zien. Moeder met kalf speelde er vrolijk op los. Bijna iedereen heeft dezelfde reactie als ze een Walvis sierlijk voorbij zien glijden. Het echte, adem inhouden, een kreetje van plezier en het vol ongeloof uitblazen van wat je nu toch eens meemaakt. Indrukwekkend ziet er zo uit. Franschhoek is bekend door de wijnen en de wijntram. Met een slok op je laten rijden van wijnhuis naar wijnhuis. Op een zondag hangt hier zo’n heerlijke ‘zondagmiddag-sfeer’. Iedereen heeft een beetje uitgeslapen en komt wat later op gang. Brunchen en wijntjes drinken in een heerlijk zonnetje die niet te heet is, maar heerlijk zo op je gloeiende wangetjes schijnt. Wij slapen net buiten het centrum in een wederom heerlijke guesthouse, La Cabriere Paternoster strand
36 — Maatwerkspecialisten Special — Country House. Franschhoek is de plek waar je lekker kunt eten. Echte fine dining restaurants in overvloed, maar ook de minder fine dining beleving is er nog steeds van een hoog niveau. Wij gingen twee dagen uitgebreid lunchen en dineren. SLAPEN OP HET STRAND In Paternoster, West Kaap, slapen we op het strand. Vanuit ons bed zie je de Atlantische Oceaan woelen tegen het strand. Onze accommodatie heet Paternoster Dunes Boutique Guesthouse. Een mond vol, maar een uniek plekje. Het witte dorp aan de ruige kust heeft een slaperig karakter als je binnenrijdt. De stevige witte vissershuisjes zie je langzaam veranderen in witte kasten van huizen. Het is duidelijk dat de bouwstijl in takt moet blijven, maar de welgestelde Zuid-Afrikaan heeft het wel door dat je hier, een uur rijden van Kaapstad, een huisje langs de kust kunt hebben. Vandaag rijden we naar Kaapstad, het eindpunt van onze reis door Zuid-Afrika. We slapen in het hoog tegen de tafelberg aangelegen Abbey Manor. Vanaf deze heerlijke rustige wijk kijk je uit over Kaapstad en zijn baai. Wederom Hermanus
37 — Maatwerkspecialisten Special — een pracht van een kamer die van alle gemakken is voorzien. We kiezen ervoor om de wandelschoenen weer eens aan te trekken en naar Bo-Kaap te wandelen. Van een afstand zien we de gekleurde huisjes tegen de helling liggen. Als de avond valt zijn we ondertussen bij de Waterfront aanbeland en eten we in één van de vele leuke en goede restaurants die Kaapstad rijk is. RUN4SCHOOLS Aan het einde van de trip hebben we een bezoek aan Mitchells Plain gepland staan. Ver&Meer reizen steunt al een aantal jaar Run4Schools, een Nederlandse stichting die zich inzet voor kinderen op scholen in deze township. Al jaren doet deze stichting bijzonder goed werk. Ik citeer: “Stichting Run4Schools financiert en organiseert in- en naschoolse sportopvang. Kinderen worden na school opgevangen en sporten onder begeleiding en toezicht van coaches. Zo hebben ze plezier met andere kinderen, krijgen ze zelfvertrouwen en blijven uit handen van de jeugdbendes”. Niet alleen door sport, maar ook met muziek en dans worden de kinderen geïnspireerd. Met dank aan Special Traffic hebben we extra mogen genieten van deze geweldige roadtrip. Alle guesthouses waren een klasse apart. Elke overnachting was een geschenk met vaak de mooiste ligging van het gebied. De kamers die we kregen toegewezen waren altijd van alle gemakken voorzien. Leuk en luxe ingericht en comfortabel met leuke en gastvrije eigenaren en personeel. Wij hebben ervan genoten en raden het namens Ver&Meer Reizen en Special Traffic iedereen aan. “In Paternoster slapen we op het strand. Vanuit ons bed zie je de Atlantische Oceaan woelen tegen het strand”
Flexibel, vriendelijk en bereikbaar Reizen naar Peru boek je bij Travel Trend Boek voor jouw klant een mooie reis op maat naar één van de meest veelzijdige landen van Zuid-Amerika: Peru! Meer weten? Bel 010 289 18 44 of kijk op traveltrend.nl
www.traveltrend.nl Lima Titicacameer Papegaaien in Tambopata Peru ken je natuurlijk van Machu Picchu, de Nazcalijnen en de prachtige koloniale steden. Maar wist je dat Peru ook een woestijnachtige kustlijn heeft waar je archeologische schatten vindt én kunt sandboarden, er in de Andes besneeuwde bergtoppen en regenboogbergen zijn en in het noordoosten een immens Amazonegebied met een spectaculaire flora en fauna? En vergeet het hoogst bevaarbare meer ter wereld niet; hetTiticacameer aan de grens met Bolivia.
40 — Maatwerkspecialisten Special — Heeft een touroperator die maatwerkreizen naar Noordwest-Europa aanbiedt overeenkomsten met een verre reizen aanbieder? Of zijn er vooral verschillen? En hoe houd je de afhandeling van maatwerkreizen enigszins efficiënt? Natasja Eshuis, Algemeen Directeur van Travel Trend, en Paula Chaudron, voormalig General Manager en sinds januari Head of Product and Integration van Buro Scanbrit, zoeken de antwoorden op deze vragen tijdens een lunch in Rotterdam. TRAVEL TREND EN BURO SCANBRIT IN GESPREK Tekst: onze redactie - Foto’s: Travel Trend/Buro Scanbrit Paula Chaudron (links) en Natasja Eshuis 'ZOEK DE VERSCHILLEN'
41 — Maatwerkspecialisten Special — Natasja: Paula, is het bij jullie ook druk? Paula: “Zeker! We zitten volop in het boekingsseizoen en er wordt goed geboekt voor zowel wintersport als zomer. De klant lijkt zich niets aan te trekken van de sombere berichten over inflatie en energiekosten, want de gemiddelde reissom ligt hoog en dat is niet alleen een gevolg van prijsstijgingen. De klant boekt meer aangeklede reizen, inclusief excursies. De huskysafari’s in de winter en gletsjerhikes in de zomermaanden zijn bijvoorbeeld een echte hit. Zien jullie deze trend naar complete reizen ook?” Natasja: “Ja, dat herken ik. Dit jaar heb ik vanwege de drukte meegedraaid op verschillende afdelingen en heb ik fantastische boekingen voorbij zien komen, met alles erop en eraan. Helikoptervluchten, whale en bear watching-excursies, ziplinen, rafting, food tours en excursies per fiets of op de brommer, om wat voorbeelden te noemen. Ik denk dat hierbij de toegevoegde waarde van de reisagent goed tot uiting komt. Door de boeking aan te kleden met extra’s die bij de klant passen, wordt de reis uniek en creëert de reisagent tegelijkertijd extra marge voor zichzelf.” Natasja: Buro Scanbrit verkoopt zowel direct als indirect. Ben je tevreden over het aandeel van reisagenten? Paula: “Sinds het faillissement van de D-rt groep is het aandeel van de retail iets gedaald, maar dat is van ons uit geen bewuste sturing. Wij zijn tevreden met het huidige omzetaandeel van ongeveer 45 procent. En bij Travel Trend?” Natasja: “Bij ons is de verhouding ongeveer 80-20, waarbij 20 procent wordt gerealiseerd bij ons directe merk NBBS Reizen.” Natasja: Wat valt bij Buro Scanbrit onder maatwerk? Paula: “Sinds afgelopen zomer vallen daar bij ons alleen aanpassingen aan bestaande reizen onder. Wij doen namelijk geen maatwerk meer voor producten die wij niet in het aanbod hebben, zoals luxe hotels in Schotland. Wij hebben honderden rechtstreekse contracten met accommodaties en aanbieders van excursies. Bij reizen die wij zelf inkopen kunnen we daardoor makkelijk aanpassingen doen, zoals nachten tussenvoegen. Bij reizen die volledig worden ingekocht bij lokale agenten, zoals in IJsland, beperken wij ons bij het maatwerk tot het toevoegen van pre- of postnights. Voor het los opbouwen gebruiken reisagenten en klanten onze nieuwe Reisplanner-tool. Is dat vergelijkbaar met hoe Travel Trend op verre bestemmingen werkt?” Natasja: “Bij ons kunnen bijna alle standaardreizen aangepast worden en op grote bestemmingen boeken wij ook autorondreizen volledig op maat in de systemen van onze agenten. Regelmatig moeten boekingen op aanvraag, zoals naar bestemmingen in Azië en Zuid-Amerika waar onze klanten met een gids en chauffeur reizen. Dan hebben wij een complete prijsopgave nodig inclusief auto, chauffeur en gids. Rechtstreekse contracten
42 — Maatwerkspecialisten Special — hebben wij alleen met strandhotels, die voornamelijk als verlenging op een rondreis worden geboekt.” Natasja: Kun je iets vertellen over de Reisplanner-tool? Paula: “Sommige reisagenten en klanten willen zelf puzzelen. Anderen willen volledig ontzorgd worden. De tool op onze website is voor die eerste doelgroep ontwikkeld. Reisagenten of klanten bouwen zelf de reis op en wij controleren deze vervolgens, onder meer op rijafstanden. Door dit doe-het-zelven te faciliteren kunnen wij meer tijd besteden aan de klant die behoefte heeft aan menselijk contact.” Natasja: Klinkt goed. Kun je in deze tool ook vluchten verwerken? Paula: “Vooralsnog kunnen alleen accommodaties geboekt worden. Voor vervoer en excursies is deze tool nog niet geschikt.” Natasja: “Aha, dan zou dit voor ons niet werken, want bij verre reizen heb je vluchten nodig, vaak ook binnenlandse trajecten. Bij Travel Trend komen dit soort aanvragen binnen via het boekingsformulier op de website, dat biedt voldoende ruimte om een rondreis zelf op te bouwen. Ook met reisschema’s die per e-mail verstuurd worden kunnen wij uit de voeten.” Natasja: Bij Travel Trend brengen wij alleen offertes uit als de namen van de klanten worden doorgegeven, plus het budget. Zo houden we de conversie op peil, omdat we alleen offertes uitbrengen voor serieuze klanten. Hoe doen jullie dat? Paula: “Hetzelfde. Zonder namen en budget geen offerte. En natuurlijk hebben we concrete vertrekdata nodig.” Natasja: Hoe handelt Buro Scanbrit vervolgens de boeking af? Lukt dat een beetje efficiënt? Paula: “Wij werken met talloze reserveringssystemen. Voor vluchten gebruiken wij een GDS. Ferrymaatschappijen hebben eigen reserveringssystemen en dat geldt ook voor onze agenten. Alle informatie over de systemen staat in een omnichannel tool voor intern gebruik. Die houdt het enigszins efficiënt, maar het blijft arbeidsintensief.” Natasja: “Dat is bij ons ook zo. Medewerkers schakelen voortdurend tussen allerlei systemen die op twee beeldschermen open staan. Ze moeten over veel kennis beschikken en Gletsjerhike in Noorwegen
43 goed kunnen multitasken, maar dat houdt het werk afwisselend en dat maakt dat onze medewerkers lange dienstverbanden hebben. Daar ben ik heel blij mee.” Bij beide touroperators blijkt dat de klant vaak geen idee heeft van het prijsniveau. Ook voor reisagenten is dit soms lastig bij bestemmingen die niet regelmatig geboekt worden. Toch is het met de huidige prijsfluctuaties belangrijk om een goede indicatie te hebben van wat de klant wil uitgeven. Natasja: “Bij Travel Trend wordt altijd begonnen met het uitzoeken van de vluchtprijs. Daarmee wordt snel duidelijk of het landarrangement kan worden toegevoegd binnen het budget. Lijkt dat niet haalbaar, dan wordt contact opgenomen met de reisagent om na te vragen of er rek in het budget van de klant zit. Is dat niet zo, dan is in ieder geval niet voor niets een volledige offerte uitgewerkt.” Natasja: Sinds december is Travel Trend doordeweeks een uur later telefonisch bereikbaar. Bij Buro Scanbrit is dit al langer het geval. Wat doen jullie in dat uur? Paula: “Dat gebruiken wij voor overleg en het ordenen van ingekomen mails en boekingen. En jullie? Natasja: “Wij werken de mailboxen bij en filteren op korte vragen, lopende offertes en nieuwe aanvragen. Zo starten we de dag met overzicht en kunnen we de eerste offertes al versturen voordat de telefoonlijnen open gaan.” Tijdens een kopje espresso na de lunch is de conclusie duidelijk: maatwerkreizen naar Noodwest-Europa en verre bestemmingen bieden dezelfde uitdagingen, vooral op het gebied van efficiency. Een goede reden voor Travel Trend en Buro Scanbrit om ideeën te blijven uitwisselen, ook in het belang van een efficiënte samenwerking met reisagenten. Helikoptervlucht in de Grand Canyon
reisbizz.nlRkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=