20 — Column — Ik vraag ChatGPT: “Schrijf een kort toeristisch verhaal over Barcelona.” Binnen 2 seconden volgt tekst: “Barcelona is een prachtige stad met veel te bieden voor toeristen. De stad staat bekend om haar indrukwekkende architectuur, zoals de Sagrada Familia en haar bruisende culturele scene. Een van de leukste dingen aan Barcelona is de diverse wijken, elk met hun eigen kenmerken en sfeer. Zo kun je in de wijk Gracia genieten van trendy boetiekjes, terwijl je in de wijk El Raval kunt verdwalen in kleurrijke straatjes vol street art. (…) De stad staat bekend om haar heerlijke tapas. Vergeet zeker niet om een bezoek te brengen aan het strand van Barcelona, met zijn azuurblauwe zee en heerlijk zandstrand. (…) Al met al is Barcelona een fantastische stad om te bezoeken, Barcelona heeft het allemaal.” Niet slecht, op enige taalfoutjes na. Maar de tekst sterft van de clichés. ‘Prachtig’, ‘bruisend’, ‘heerlijk’ (3 x), ‘heeft het allemaal’. Ik zou me doodschamen. Aan de andere kant: ik sluit niet uit dat de opdrachtgever er blij mee is. Clichés horen bij reisfolders als cobra’s bij oudejaarsavond. 5 minuutjes werk, een factuurtje is snel gestuurd, mijn naam staat er toch niet bij. Ik vraag ook een Costa Rica-tekstje. De chatbot HARRI THEIRLYNCK: 'LAAT CHATGPT UW REISFOLDERS SCHRIJVEN EN STERF VAN DE CLICHÉS' Ik kreeg opdracht van een reisorganisatie voor een wervende brochuretekst over Barcelona. Weinig is vervelender dan teksten schrijven voor een reisfolder. Dus ik wend me tot de grootste uitvinding van het afgelopen jaar: ChatGPT. De chatbot van ChatGPT maakt desgewenst je huiswerk, een recept of een essay over de Cubacrisis.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=