26 — Interview — Volgens Terhorst is de catchment area van Airport Weeze groot. “Binnen een uur rijden wonen er vijf miljoen Nederlanders en zes miljoen Duitsers. In een straal van twee uur hebben we het zelfs over 28 miljoen mensen. Maar in Nederland zijn we denk ik het meest aantrekkelijk voor mensen die op circa anderhalf uur rijden wonen. Dan heb je het over de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland, Utrecht en Overijssel.” De zomerchaos op Schiphol en ook grote Duitse luchthavens hebben er volgens Papst voor gezorgd dat kleinere airports, zoals Airport Weeze, zich goed hebben kunnen onderscheiden. “Tijdens de coronacrisis hebben wij en onze partners geen mensen hoeven te ontslaan. Daardoor konden we snel weer opschalen toen dat nodig was. Daardoor zijn onze unique selling points, zoals zeer korte wachtrijen, behouden gebleven.”Terhorst voegt toe: “Als er al een wachtrij is bij de check-in of de veiligheidscontrole, dat is die maximaal tien tot twintig minuten lang. Gecombineerd met het feit dat je hier voor weinig geld recht voor de terminal kunt parkeren is dat een mooi uithangbord.” UITGEBREID NETWERK Zoals eerder gesteld zorgt de zomer voor nieuwe routes. In de dienstregeling van Airport Weeze staan in totaal 35 Europese luchthavens, de meeste rond de Middellandse Zee. Ryanair, dat komende zomer een vierde Boeing 737 op de luchthaven stationeert, heeft het grootste aandeel. De Ierse prijsvechter vliegt naar naar Agadir, Alicante, Ancona, Asturias, Barcelona (Girona en Reus), Bari, Beziers, Cagliari, Edinburgh, Faro, Fez, Fuerteventura, Ibiza, Corfu, Kreta (Chania), Mallorca, Malaga, Milaan (Bergamo), Nador, Oujda, Pescara, Porto, Pula, Rabat, Tanger, Thessaloniki, Trapani, Zadar en Zagreb. Sky Express vliegt (voor Sunweb) naar Kos, Kreta (Heraklion), Rhodos en Zakynthos, en zowel Freebird Airlines, SunExpress (beide voor Sunweb, SunExpress ook deels seat only) en Tailwind (voor Duitse touroperators) vliegen naar Antalya. Boeing 737-800 Ryanair
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=