Reisbizz

41 — Maatwerkspecialisten Special — Natasja: Paula, is het bij jullie ook druk? Paula: “Zeker! We zitten volop in het boekingsseizoen en er wordt goed geboekt voor zowel wintersport als zomer. De klant lijkt zich niets aan te trekken van de sombere berichten over inflatie en energiekosten, want de gemiddelde reissom ligt hoog en dat is niet alleen een gevolg van prijsstijgingen. De klant boekt meer aangeklede reizen, inclusief excursies. De huskysafari’s in de winter en gletsjerhikes in de zomermaanden zijn bijvoorbeeld een echte hit. Zien jullie deze trend naar complete reizen ook?” Natasja: “Ja, dat herken ik. Dit jaar heb ik vanwege de drukte meegedraaid op verschillende afdelingen en heb ik fantastische boekingen voorbij zien komen, met alles erop en eraan. Helikoptervluchten, whale en bear watching-excursies, ziplinen, rafting, food tours en excursies per fiets of op de brommer, om wat voorbeelden te noemen. Ik denk dat hierbij de toegevoegde waarde van de reisagent goed tot uiting komt. Door de boeking aan te kleden met extra’s die bij de klant passen, wordt de reis uniek en creëert de reisagent tegelijkertijd extra marge voor zichzelf.” Natasja: Buro Scanbrit verkoopt zowel direct als indirect. Ben je tevreden over het aandeel van reisagenten? Paula: “Sinds het faillissement van de D-rt groep is het aandeel van de retail iets gedaald, maar dat is van ons uit geen bewuste sturing. Wij zijn tevreden met het huidige omzetaandeel van ongeveer 45 procent. En bij Travel Trend?” Natasja: “Bij ons is de verhouding ongeveer 80-20, waarbij 20 procent wordt gerealiseerd bij ons directe merk NBBS Reizen.” Natasja: Wat valt bij Buro Scanbrit onder maatwerk? Paula: “Sinds afgelopen zomer vallen daar bij ons alleen aanpassingen aan bestaande reizen onder. Wij doen namelijk geen maatwerk meer voor producten die wij niet in het aanbod hebben, zoals luxe hotels in Schotland. Wij hebben honderden rechtstreekse contracten met accommodaties en aanbieders van excursies. Bij reizen die wij zelf inkopen kunnen we daardoor makkelijk aanpassingen doen, zoals nachten tussenvoegen. Bij reizen die volledig worden ingekocht bij lokale agenten, zoals in IJsland, beperken wij ons bij het maatwerk tot het toevoegen van pre- of postnights. Voor het los opbouwen gebruiken reisagenten en klanten onze nieuwe Reisplanner-tool. Is dat vergelijkbaar met hoe Travel Trend op verre bestemmingen werkt?” Natasja: “Bij ons kunnen bijna alle standaardreizen aangepast worden en op grote bestemmingen boeken wij ook autorondreizen volledig op maat in de systemen van onze agenten. Regelmatig moeten boekingen op aanvraag, zoals naar bestemmingen in Azië en Zuid-Amerika waar onze klanten met een gids en chauffeur reizen. Dan hebben wij een complete prijsopgave nodig inclusief auto, chauffeur en gids. Rechtstreekse contracten

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=