Reisbizz

47 waar alle relevante vragen op staan. Als die vragen zo nauwkeurig mogelijk worden ingevuld, helpt dat de retail en helpt dat mijn collega’s om de snelheid erin te houden.” Kun je ook omschrijven hoe de ideale reisagent eruitziet voor een touroperator? “Jazeker, Paul. Een reisagent waarmee je oplossingsgericht kan denken en handelen. Het is belangrijk dat de reisagent en touroperator elkaar de bal toespelen, aandacht voor elkaars uitdagingen hebben, en begrip hebben voor elkaar als het soms niet loopt zoals het zou moeten. Ook heldere afspraken, enige flexibiliteit, vertrouwen in elkaar en meedenken met elkaar, is prettig. Het is ideaal als beiden verantwoordelijkheid voelen voor de gezamenlijke klant. Hoe zie jij dat?” “Ik kan me wel vinden in jouw woorden. Een ideale reisagent is iemand die haar of zijn vak verstaat en begrijpt dat we onze relatie niet moeten zien als een klant-leverancierverhouding, maar dat we business-partners zijn.” Er is een flinke vijver om uit te vissen voor reisagenten om een reis te laten samenstellen. Toch, Coby? Hoe steek je als touroperator boven het maaiveld uit met gevolg dat er minder geshopt wordt? “Mooie offertes presenteren die de aandacht van de klant trekken waardoor er een betere conversie ontstaat. Verder helpt het als je een persoonlijke band met elkaar en aandacht voor elkaar hebt. Ook is het goed om zo snel als mogelijk trachten te handelen. Daarnaast moet Paul Backer

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=