54 — Maatwerkspecialisten Special — werken altijd heel fijn samen met jou, Pascal. Ik zie dan ook geen verbeterpunten voor onze samenwerking. Overigens werken we ook zeker met veel van onze andere reisagenten fijn samen. Reisagenten kunnen de klant net dat stukje aandacht geven waar wij minder tijd voor hebben. Daarnaast zien zij de klant vaak in de thuissituatie waardoor zij kunnen inschatten wat een klant wel of niet leuk zal vinden.” Pascal: “Ik zie ook geen verbeterpunten voor jullie hoor. Ik ben erg tevreden over de samenwerking. Ondanks de werkdruk zijn de wachttijden nog prima te doen en ontvang ik redelijk snel een mooi voorstel.” Pascal: Nu even los van onze samenwerking, Eveline. Waar liggen volgens jou voor de reisagent verbeterpunten om de samenwerking met maatwerkspecialisten te verbeteren? Eveline: “Het zou heel fijn zijn als we zoveel mogelijk informatie krijgen vanuit de reisagent met betrekking tot de wensen van de klant. Wij kunnen dan vaak al inschatten of een offerteaanvraag haalbaar is. Op die manier hoeven wij, onze lokale agent, maar ook de reisagent geen dubbel werk te doen. Met name het budget is daar vaak een leidraad in. Wij krijgen nog regelmatig terug dat de klant geschrokken is van de prijs en dat dit niet voldoet aan het budget dat zij in hun hoofd hadden. Terwijl er bij de start van de offerteaanvraag er nog geen budget bekend was. Dat is zonde.” Pascal: “Daar ben ik het met je eens. Ik vind dat de reisagent zelf ook gedegen onderzoek moet doen naar de wensen van de klant. Het budget is daarin erg belangrijk. Pas wanneer je de wensen van de klant goed in kaart hebt gebracht en waar mogelijk al het een en ander hebt uitgewerkt qua route, kun je de aanvraag insturen bij de maatwerkspecialist. Verder is het belangrijk om meteen namen volgens paspoort mee te sturen zodat de maatwerkspecialist ook direct vluchten in optie kan zetten.” Eveline: Laatste vraag. Je hoort van veel touroperators dat reisagenten hun aanvragen bij verschillende partijen indienen om vervolgens met degene die de beste prijs levert in zee te gaan. Dit levert voor veel touroperators onnodig werk. Hoe kijk jij als reisagent hier tegenaan? Pascal: “Ik vind dat persoonlijk niet kunnen. Je weet uit ervaring welke maatwerkspecialist voor welke klant geschikt is en ik vraag dan ook maar bij Wandelen in Gros Morne Pascal de Kort in Griekenland
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=