JANUARI 2023 MAGAZINE Nr 57 BONAIRE AIRPORT: UPGRADEN ENUITBREIDEN Iris Goulmy: Hoge omzet is mooi, maar balans is belangrijker CANARISCHEEILANDENSPECIAL KOKEN MET: FREDVAN EIJKVAN TRAVEL COUNSELLORS
2 — Voorwoord — In sommige edities komt alles samen en vind ik onverwachts een rode draad in het geheel. Als ik het interview lees van collega Bibi met Iris Goulmy, zelfstandig reisagent bij Personal Touch Travel, valt het me op dat ze van jongs af aan al naar haar hart luistert. Als kind droomde ze weg op de achterbank bij haar ouders in de auto en vroeg ze zich af wat er allemaal nog meer in de wereld te ontdekken was. Eén ding wist ze zeker, ze wilde de reiswereld in maar liet zich afschrikken door een veel te dure opleiding in Haarlem en daarmee stopte haar droom. HOOFD UIT EN HART AAN
3 — Voorwoord — Ze nam het besluit om geheel tegen haar gevoel in, iets totaal anders in het vastgoed te gaan doen. Tot ze na het verlies van haar beide ouders tot het besef kwam dat het leven zo voorbij kan zijn. Er zat maar één ding op: ze luisterde naar haar hart en trok als 28-jarige de wijde wereld in. Uiteindelijk belandde Iris samen met haar man in Australië waar ze een bestelbusje ombouwden tot camper. Het leven daar beviel Iris goed en ze had zich daar wel willen settelen. Echter miste haar man zijn familie en vrienden dus besloot het stel om terug te keren naar Nederland. Ook dat is luisteren naar je hart. En als je dan zover bent dat je je hart laat spreken, neem je daar soms ongewild je omgeving in mee. Het vraagt moed om je te laten leiden door je hart in plaats van je hoofd, want wat kan dat hoofd je toch vreselijk in de weg zitten. Fred van Eijk, founder en managing director van Travel Counsellors Nederland en België, sprak in alle openheid hierover tijdens een gezamenlijk diner aan zijn eettafel thuis in Amsterdam. Een eerlijk gesprek waarin hij zijn kwetsbaarheid laat zien en niets liet schrappen in het verhaal. Het gevolg is een extra lange versie ‘koken met’ en een artikel dat bijna tot een biografie is omgedoopt. Kom ik bij het laatste eindje van de rode draad van dit magazine, de Canarische Eilanden special. Met hierin culinaire tips van Arjan Kers die zijn hart ooit verloor op het eiland Gran Canaria. Nee, misschien moet ik zeggen, naar zijn hart geluisterd heeft en het open heeft gezet voor zijn vrouw Maru die tot op de dag van vandaag nog steeds een tafeltje voor hen reserveert bij het favoriete restaurant van het stel. Verder kun je je hart ophalen met het lezen over de mooiste stranden van de Canarische Eilanden en zetten we Tenerife in de spotlight met verschillende initiatieven om het milieu zo min mogelijk te belasten. Veel leesplezier! Natasja Hoogstede
4
5 I NHOUD I NTERV I EW 06 Iris Goulmy wil ZRA-schap behapbaar houden 14 Koken met: Fred van Eijk van Travel Counsellors 24 KLMwil eigen pakketreizen weer op de kaart zetten 27 Bonaire Airport investeert in upgrade en uitbreiding BLOGS EN COLUMNS 32 Kees Bikker: Zo, de #Schipholellende is voorbij, of niet…? CANAR I SCHE E I LANDEN SPEC I AL 38 D e mooiste stranden van de Canarische Eilanden 48 Arjan Kers tipt de culinaire hotspots op Gran Canaria 53 1 0 Canarische RIU-weetjes van Christine Oey 58 La Palma – La Isla Bonita COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede EINDREDACTIE: Bibi Mol REDACTIE: Bibi Mol, Fabian Bais, Sybylle Kroon, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom en Richard Schuurman. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Paul Eldering, Kees Bikker, Arjan Kers, Christine Oey en Visit La Palma. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2023
6 Iris Goulmy
7 — Interview — IRIS GOULMY WIL ZRA-SCHAP BEHAPBAAR HOUDEN De reislustige Iris Goulmy (43) droomde als kind van al het moois dat de wereld te bieden heeft. Na het verlies van haar ouders besloot ze een sprong in het diepe te nemen en startte ze als ZRA bij Personal Touch Travel. Reisbizz Magazine ging op bezoek bij Iris in Nieuw-Vennep ommet haar in gesprek te gaan over haar start als ZRA en de liefde voor reizen. Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Reismedia/Iris Goulmy Voordat Iris de reisbranche instapte, was zij werkzaam in een compleet andere markt. “Ik heb veel administratief werk gedaan bij onder andere een kledingmerk in Halfweg en in het vastgoedbeheer. Op de middelbare school trok de reisbranche mij wel, maar nadat ik in Haarlem keek bij een veel te dure opleiding, heb ik dat idee laten varen en ben ik iets totaal anders gaan doen.” Na het verliezen van haar ouders besloot Iris het roer om te gooien. “Ik besefte dat het leven zo voorbij kan zijn en wilde van mijn passie voor reizen mijn werk maken.” Waar komt die passie voor reizen vandaan? “Als kind was ik altijd al een dromer. Dan zat ik in de auto, keek ik naar buiten en vroeg ik mezelf af wat er allemaal nog meer in de wereld is. Op een gegeven moment is mijn broer voor een jaar naar Australië vertrokken. Dat leek mij ook fantastisch, maar ik had mijn leven hier in Nederland. Op mijn 28ste heb ik toch de plannen gemaakt om in mijn eentje naar Australië te gaan. Tot ik een paar maanden voor vertrek mijn huidige man leerde kennen. Toen veranderde de plannen.” Iris reisde naar Curaçao om vier maanden bij familie in huis te wonen. “Daar paste ik af en toe op de kinderen van vrienden en verder leefde ik met het gezin mee. Ik haalde bijvoorbeeld de kinderen op van school, 'GEWOON ZOALS IK DAT FIJN VIND'
Viva España: ‘proef de sfeer van tapas en paella’ • Overwinteren aan: de Costa Blanca de Costa del Sol Canarische eilanden: Tenerife, Lanzarote en Gran Canaria ZOMER ENWINTER IN SPANJE
9 bracht ze naar hun sporttrainingen en deed de boodschappen. Het voelde niet alsof ik een soort nanny was, maar meer een grote zus. In die tijd heb ik ervaren hoe het is om op het eiland te wonen. Dat was een geweldige tijd.” Na deze vier maanden heeft Iris met haar – toen nog – vriend Emile rondgereisd in Zuid-Amerika. “We begonnen in Ecuador en bezochten daarna de Galapagoseilanden en Peru. Vervolgens vlogen we naar Manaus in Brazilië om een tour over de Amazone te maken. Na tien dagen terug in Nederland te hebben doorgebracht, vlogen we naar Sao Paulo en hebben we van daaruit Argentinië en Bolivia ontdekt. Na vier maanden was ik er aan toe om weer normaal te eten. We gingen bijna alleen maar uiteten waar we dan veelal vlees aten. Veel luxer dan dat konden we ook niet veroorloven, we waren toch backpackers. Ook had ik na vier maanden de behoefte om weer Engels te praten.” Het stel vervolgde de reis naar Australië met het idee om daar een jaar te blijven. “In Sydney kochten we een bestelbusje die was omgebouwd tot een soort camper. Omdat het onze intentie was om een jaar te blijven, zijn we op zoek gegaan naar werk. Dat bleek toentertijd lastiger dan gedacht, omdat we een stel waren. Als vrouw alleen — Interview — Iris en haar gezin bij de Grand Canyon
10 was dat makkelijker geweest. Uiteindelijk zijn we via een vriend in Melbourne in de bloemen terechtgekomen. Na een tijdje trokken we verder het land in en belandden we uiteindelijk in Tasmanië bij een Nederlands stel in de pioenrozen. Dat beviel zo goed, dat zij ons vroegen of wij samen het bedrijf over wilde nemen. Dat ging alleen niet door, omdat mijn man terug naar Nederland wilde. Hij had behoefte aan een vast ritme en het terugzien van familie en vrienden. Ik had dat iets minder en wilde wel graag blijven. Zoiets doe je namelijk niet zo snel meer. Mijn verlangen naar Australië is er dus nog steeds. Ook om er langere tijd te verblijven, maar met onze twee zoons is dat nu lastig. Maar ik zeg nooit nooit.” Reizen jullie nu met het hele gezin? “Ja. In 2019 hebben we voor het eerst een lange reis gemaakt naar West-Canada. Hier wilden we mee wachten tot onze jongste zeven jaar was. Vanaf die leeftijd is het toch wat makkelijker om dingen te ondernemen. Afgelopen jaar deden we hetzelfde naar West-Amerika en zijn we zo’n zes weken weggeweest. Zo willen we kijken of we om de zoveel jaar zo’n mooie reis kunnen maken. Het is compleet anders dan dat je met z’n tweeën reist en je moet rekening houden met zoveel dingen. Maar het is het allemaal waard.” START ALS ZRA In 2018 begon Iris de opleiding van Personal Iris in Australië
11 Touch Travel en startte in 2019 – vlak voor corona – als ZRA. “Gevoelsmatig heb ik afgelopen jaar mijn eerste jaar gedraaid. Omdat ik net startte, kwam ik in de coronaperiode niet in een gat terecht. Ik ging niet van grote omzetten naar helemaal niets. Eigenlijk was dat prima voor mij: ik had ineens twee kinderen thuis en we zaten midden in een verbouwing. Wel merkte ik dat ik daardoor niet erg op gang kwam. Je wilt heel graag, maar alle restricties waren er nog. In die tijd hield ik me naast het omboeken en annuleren van vakanties van klanten bezig met het volgen van webinars en het opzetten van mijn social media. Ik hoop dat het nu in een stijgende lijn verder gaat.” Ben je van plan om je te specialiseren? “Eigenlijk niet. In dat eerste jaar had ik leuke opdrachten voor onder andere Costa Rica en een rondreis Kenia en Tanzania, maar ook gewoon een campingvakantie naar Frankrijk. Het was een beetje proeven van alles en dat beviel mij eigenlijk wel. Hierdoor reis je een beetje met je klanten mee over de wereld. Hopelijk kan ik dat steeds verder uitbreiden.” Waarom koos je voor Personal Touch Travel? “Bij deze partij kun je heel goed zonder ervaring starten aan de opleiding. Buiten dat was de eerste kennismaking heel goed. Er zijn zoveel partijen waar je uit kunt kiezen, maar ik denk dat het onderaan de streep allemaal — Interview — Iris in San Francisco
12 — Interview — hetzelfde is. Het gaat erom waar je een prettig gevoel hebt en dat had ik bij Personal Touch. Ze doen veel, hebben een goede backoffice en waar vragen zijn, helpen ze je heel goed. Daar ben ik heel blij mee.” Hoe kijk je naar de toekomst? “Ik hoop dat wij als gezin mooie bestemmingen mogen ontdekken, maar ook dat ik samen met collega’s gave studiereizen mag maken. Sinds een jaar neem ik deel aan de Personal Touch Travel studiereizenwerkgroep, waar we met een groep van vijf studiereizen samenstellen voor alle Personal Touch-collega’s. Nu ben ik bezig met een studiereis naar Istanbul waarvoor ik met leveranciers en DMC’s goede prijzen probeer af te spreken en een leuk programma samenstel. Zo ben je op een andere wijze bezig met je werk. Tijdens een studiereis ontdek je een bestemming op een andere manier dan dat je zelf op vakantie bent. Het is heel leuk om hier bezig mee te zijn en zo ook iets te kunnen doen voor mijn collega’s.” Verder heeft Iris geen grote toekomstplannen. “Ik wil mijn werk als ZRA behapbaar houden. Het is fantastisch als mensen een bepaalde omzet draaien, maar ik hoef dat niet. Ik wil ook gewoon hier thuis zijn bij mijn gezin en als er iets bij de kinderen op school is, wil ik daarbij kunnen zijn. Dat vind ik ook belangrijk in het leven en probeer daar zeker balans in te vinden. Natuurlijk wil ik groeien met mijn bedrijf, anders is het geen gezond ondernemen. Maar gewoon zoals ik dat fijn vind.” Iris in haar favoriete restaurant in Nieuw-Vennep
BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE NAAR DE CANARISCHE EILANDEN De Canarische Eilanden is de ideale bestemming tijdens de zomer en winter voor een vakantie vol zon, zee en culturele of actieve uitstapjes. Elk eiland is van vulkanische oorsprong en tóch uniek - ontdek het brede aanbod van FTI! TARIEF FLEXPLUS BOEK MET
14 — Interview — Het is donker, het regent en het waait hard als ik de bus uitstap in hartje Amsterdam. Na twee mislukte pogingen om elkaar te ontmoeten is het dan zover. Ik schuif aan de eettafel bij de gastheer van vanavond: Fred van Eijk, founder en managing director van Travel Counsellors Nederland en België. Met twee drukbezette agenda’s vonden we een gaatje op vrijdag, vrijdag de 13e nog wel. KOKEN MET: FRED VAN EIJK Tekst: Natasja Hoogstede - Foto’s: Reismedia
15 — Interview — Er klinkt muziek en gezelligheid uit de cafés als ik het Leidseplein oversteek onderweg naar het huis van Fred. Terwijl ik langs de grachtengordel loop kan ik me goed voorstellen dat Amsterdam zijn happy place is. Geboren en getogen in Den Haag verhuisde hij enkele jaren geleden naar het 17e-eeuwse grachtenpand aan de Leidsegracht. Omdat ik iets aan de vroege kant ben, stap ik een hippe bar binnen met de naam Café George. Later aan tafel bij Fred blijkt dat dit één van z’n favoriete plekken is om een drankje te doen of een hapje te eten. Fred had me vooraf gewaarschuwd dat hij op de vierde verdieping woont en dat ik veel trappen op moet. Boven aangekomen beneemt het me de adem en niet alleen vanwege het traplopen. Ik stap een ruime, voornamelijk wit ingerichte woonkamer binnen. Er klinkt muziek van Frank Sinatra op de achtergrond en er branden overal kaarsjes. Hier hangt een fijne energie en met het uitzicht op de Leidsegracht a real room with a view. SIMPEL HOUDEN We nemen plaats aan het kookeiland en proosten met een glas Chardonnay op een gezellige avond. Voor me staan verschillende schaaltjes met olijven, gevulde paprika’s en dadels. Fred verontschuldigt zich direct dat hij het ‘simpel’ heeft gehouden voor vanavond. “Toen ik onlangs bij de osteopaat was, voelde ze dat ik gespannen was. Ik vertelde haar dat WAT STOND ER OP TAFEL? Bij de borrel en tegelijk ons voorgerecht: olijven, hummus, peppadews, geroosterd pita brood en gevulde vijgenbladen. Hoofdgerecht: een vegetarische pasta met kikkererwten uit één van de laatste kookboeken van Ottolenghi. En een espresso met een gevulde dadel toe.
16 jij kwam eten en dat ik nog geen enkel idee had wat ik ging koken. Dat spookte maar door mijn hoofd. Het moment dat ik besloot om het simpel te houden voelde ze de spanning wegglijden. Die bezoekjes aan haar doen me goed, al begrijp ik niet hoe het werkt, maar het werkt. Dus houd ik ze er maar in.” Aan gesprekstof geen gebrek en terwijl mijn glas wordt bijgevuld zegt Fred: “Deze borrelhap is je voorgerecht, dus je moet wel eten.” Het zijn hapjes van de markt in Amsterdam waar de hele familie Van Eijk altijd de hummus haalt. Hij spreekt zijn liefde uit voor het land Israël: “Los van de huidige regering en mensenrechtenproblematiek heeft het land zoveel opgebouwd uit het niets. Daar heb ik echt bewondering voor. Daarnaast is de vrijheid in Tel Aviv met de LHBTQgemeenschap heel bijzonder.” Hoe oud ben je als ik vragen mag? “Afgelopen september ben ik zestig geworden en dat wilde ik echt groots vieren, met een uitgebreide lunch en party met alle lieve mensen om me heen. Moeite met ouder worden heb ik niet. Het is meer de stigmatisering. Toen ik laatst in de tram zat en korting kon krijgen voor een OV-pas bijvoorbeeld, doe eens normaal denk ik dan. En voordat ik überhaupt zestig werd, kreeg ik een oproep voor de booster. Het was al een rotdag, dus het schoot helemaal verkeerd bij me. Daarbij was ik nog niet eens zestig! Heel kinderachtig van me, ik weet het, maar het is zo’n label-ding. Ach, ik was onlangs nog model
17 — Interview — in een internationale campagne en hang deze winter in 83 winkels door Europa. Super leuk om te doen. Je bent echt nergens te oud voor. Mensen vragen ook steeds vaker wanneer stop je?” Ik kop ‘m in, wanneer stop je? “Daar ben ik helemaal nog niet mee bezig. Ik ken mensen van mijn leeftijd die al aan het afbouwen zijn. Regelmatig hoor ik hoeveel jaar ze nog moeten. Nee, dat wil ik niet. En dan zeker eindigen als een oude witte man die zijn autoriteit baseert op wat hij ooit in het verleden heeft gedaan? In een adviesorgaan gaan zitten praten over hoe het vroeger was. Dat vind ik echt verschrikkelijk. Laat mij maar functioneren zodat ik over het hedendaagse en de toekomst kan praten. Reistrends volgen en in het nu werken en leven.” Over dat in het nu leven: je vervult nog een belangrijke rol als opa “Het opa zijn is superleuk, maar was ook wel even een dingetje. Zo zag ik weer een nieuw label op mijn voorhoofd verschijnen. Daar heb ik wel even mee gestruggled. Het ontbreekt me ook aan tijd en leid niet bepaald een leven om op vaste dagen op te passen. Aan de andere kant ben ik er voor noodgevallen altijd en laat ik daarvoor alles vallen, dan boekt mijn dochter me wel. We zien elkaar heel regelmatig.” Struggelen, wat zijn nog meer moeilijke momenten geweest in je leven? “Als ik het vanaf het begin opbouw naar later, was het heel moeilijk om als jong iemand uit de kast te komen. Alleen al de gedachte ‘wat is er mis is met mij’ zat maar in mijn hoofd. Om dan uiteindelijk, jaren later, de beslissing te nemen om in feite je gezin op te blazen en het je kinderen te vertellen, was zwaar. We zijn echter heel hecht gebleven en met de kinderen heb ik een hele bijzondere band. We reizen regelmatig met elkaar, zien elkaar veel en wonen allemaal op loop- en fietsafstand in Amsterdam. Het zijn echt mijn inspiratiebronnen.” “Om dan uiteindelijk jaren later de beslissing te nemen om in feite je gezin op te blazen en het je kinderen te vertellen, was zwaar”
18 — Interview — Een aantal jaren geleden overleed Freds enige broer. “Dat blijft moeilijk. En van geheel andere orde, het overlijden van mijn oma. Dat heeft ook diepe indruk op mij gemaakt. Ik was zo gek op mijn oma. Het meest recent is het verlies van mijn vader. Hij werd snel ernstig ziek en is net voor corona overleden. Hem verzorgen tijdens de laatste dagen van zijn leven, wat ik met liefde deed, vond ik echt moeilijk. Het is zo’n omgedraaide wereld om als zoon je vader zo hulpeloos te zien.” Wat betekende het verlies van je vader voor de relatie tussen jou en je moeder? “Mijn moeder is 89 en nu zeer zelfstandig. Dat was vroeger wel anders. Ze had nooit eerder in haar leven alleen gewoond en helemaal voor zichzelf moeten zorgen. Ze is van een generatie waarin de man bepaalde en ze moest stoppen met werken toen ze zwanger werd. De relatie tussen ons is wel veranderd. Neem de hele LHBTQ- gemeenschap, daar kijkt ze nu heel anders tegenaan en ik kan daar nu goede gesprekken met haar over voeren. Sterker nog, na het WK in Qatar hoopt ze dat voetballers ook uit de kast durven komen. Hoe mooi is dat!” Fred start met koken en we praten rustig verder. Multitasken blijkt geen enkel probleem.
19 — Interview — Het lijkt hem allemaal makkelijk af te gaan, al heeft hij als goed voornemen om vaker thuis te koken. “Dat bestellen van eten bij restaurants is natuurlijk tijdens corona ontstaan, toen konden we alleen maar eten, eten, eten. Dat was eigenlijk het enige wat we nog konden doen”, zegt hij met een lach. Het waren pittige jaren tijdens corona. Hoe was dat voor jou? “Het heeft me een hoop ellende gebracht en in het tweede jaar kwam ik mezelf tegen. Ik was weer een paar jaar single, mijn zoon woonde tijdelijk weer bij mij, maar verhuisde naar Berlijn. Mieke Padberg, de allereerste Travel Counsellor overleed, een jaar later Jean-Paul Roels en Brenda Stegman overleed net als mijn broer aan een hersentumor. Ik kon het niet opbrengen om haar tijdens haar ziekbed te bezoeken, het was te confronterend. Collega TC’s en dierbare vriendinnen hebben mij daarop aangesproken dat ik wel moest gaan. Dat heb ik gedaan en ben daar dankbaar voor.” Je had behoefte aan rust? “Het werd wel duidelijk dat ik mentale zorg nodig had om uit de burn-out te komen. Ook het in 2021 in retraite gaan op het Griekse eiland Armagos heeft me goed gedaan. Er is geen luchthaven en je kunt er alleen met een boot komen. Ik verbleef in een studio van grootouders van een vriend, echt super basic. Er is één beachbar en drie restaurants in het dorp, and that’s it. De toeristen die het eiland bezochten bleven maar twee of drie nachtjes en gingen weer weg. Ik bleef. Dat was precies wat ik nodig had. Laat mij maar weer lekker alleen”, dacht ik vaak. Op zakelijk vlak ben je niet alleen, want je hebt ruim 200 Travel Counsellors aan je weten te binden. Hoe is het allemaal begonnen? “Op mijn 22e ben ik gestart met reisbureau ‘Intermezzo’ in Leidschendam. Dat bemiddelen, adviseren en klanten aantrekken lag me wel. In mijn persoonlijke netwerk was iedereen natuurlijk veel te jong om te boeken, dus dan moet je andere netwerken aanboren. Dat werden onder andere vrienden van mijn ouders. Ik moest het dus een stapje hoger opzoeken. Dat verspreidde zich als een olievlek. Arke had destijds interesse en kocht het van me over. Mijn ambities waren groter en ik wilde graag in een ander land wonen en werken. Ik kon het redelijk loslaten en hoewel “Stop met vlees eten, want dan kun je prima blijven vliegen. Dan is de helft van het probleem al opgelost”
20 — Interview — ik het moeilijk vond, voelde ik dat ik niet mijn hele leven achter de balie wilde zitten.” Fred vervolgt zijn verhaal en vertelt dat hij van jongs af aan diplomaat wilde worden, maar zich bedacht na een persoonlijk relaas van een jeugdvriend. Hij was zoon van een diplomaat, verhuisde van kostschool naar kostschool en bewaarde daar geen warme herinneringen aan. “Dat wilde ik mijn kinderen niet aandoen. Uiteindelijk hebben wij ook in diverse landen gewoond en regelmatig van huis en scholen veranderd. Bloed kroop toch waar het niet gaan kon.” Je carrière nam een aardige vlucht “Wat ik wilde was in een grotere omgeving functioneren en meer reizen, dus verhuisde ik naar Engeland. Daar werd ik inkoper bij Airtours en al snel hoofd-inkoper. Vervolgens kreeg ik de functie van directeur aangeboden bij Forte hotels in de sales. Daarmee veranderde mijn positie van de ene kant van de tafel naar de andere kant, inkoop werd verkoop. Daarna nog diverse reisondernemingen geleid in Londen en teruggekeerd naar Airtours die toen omgedoopt was in MyTravel om de Benelux te managen. Toen twee jaar in Qatar als CEO Tourism Authority en boardmember Qatar Hotels. Ik keerde terug in 2005 en richtte Travel Counsellors Nederland op en elf jaar later Travel Counsellors België. In 2017 en 2018 heb ik tevens Travel Counsellors Australië aangestuurd.” Ik heb je een aantal keer horen zeggen dat je het lastig vindt omTravel Counselllors los te laten “Het gaat me wel aan het hart als mensen afscheid nemen. We zitten allemaal in het reisvak en delen veel met elkaar. We gaan samen op reis, naar congressen en hebben intensief contact. Dat is wel uniek aan onze branche. Mijn zorg dat tijdens corona mensen vertrokken was er zeker. Gelukkig is dat niet uitgekomen, er zijn er juist veel bijgekomen. Het gras lijkt soms groener bij de buren en als de reden van vertrek puur rationeel is en ik er iets mee kan dan, zal ik dat doen. Als het heel emotioneel is, dan niet. Als je op het punt komt dat iemand zoveel aandacht nodig heeft, dan moet je afscheid van elkaar nemen. Dat herinnert me aan de tijd dat ik reisleider bij de Snelle Vliet was in Oostenrijk, en ik één gast had die dood en doodziek werd. Die wilde cold turkey afkicken in het buitenland. In het dorp trok men de handen van hem af en stond ik er alleen voor. Toen zei mijn leidinggevende: ‘niemand is groter dan de groep.’ Dan ga ik te ver. Dat stemmetje hoor ik soms nog. Het gaat om de community.” Met de community van Travel Counsellors zit het wel goed. De dagelijkse leiding ligt in handen van Fred en Milka van Dam. Als ik Fred vraag hoe hij over de branche denkt, zegt hij: “Het mag wel iets moderner en sneller allemaal. De branche gaat altijd voor de veilige keuzes. Het mag wel een beetje opgeschud worden. Er zijn dominante factoren zoals
21 — Interview — TUI. Daarmee zeg ik niets slechts over Arjan Kers. Hij is oprecht en draagt de branche op zijn schouders als marktleider. Tijdens de TUI Courtesy Club-reis heb ik mijn waardering naar hem uitgesproken. Hoe alligned zijn team is en dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Daar heb ik bewondering voor.” Wil je nog iets aan me kwijt? “Dat we als branche in het verdomhoekje raken als het gaat om het stikstofprobleem. Stop met vlees eten, dan kun je prima blijven vliegen. Dan is de helft van het probleem al opgelost. Het is goed dat die goedkope tickets verdwijnen. Dan ga je maar een keer minder naar Parijs of pak eens wat vaker de trein. Mensen denken dat ik enorme luxe zoek voor mijn vakanties, maar die grote cruiseschepen en all-inclusives zijn niets voor mij. Ik ben meer van de boutique en design en vind het ook prima als het simpel is.” We zijn beiden in september jarig en hebben als sterrenbeeld Maagd. Wat is je valkuil? “Ik ben niet van de sterrenbeelden, maar Maagd herken ik enorm. Daar kan ik vreselijk mee lachen. Mijn valkuil is dat ik graag begrepen wil worden en wil pleasen. Van het type: ‘ik regel het wel, maak je maar geen zorgen!’ Daar gaat het in relaties ook nog wel eens mis. Denken dat we iemand wel kunnen veranderen, herken je dat?” Dat herken ik wel en terwijl we afscheid van elkaar nemen, spreken we af dat we dat niet meer gaan doen. Een mooi voornemen zo aan het begin van het jaar.
22 Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner
23 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners Bronze Partners
24 — Interview — KLM Holidays, dat begin 2021 met veel tamtamwerd gelanceerd door de luchtvaartmaatschappij, krijgt een nieuwe kans. Het eigen pakketreizenmerk van KLM was tot verbazing van concurrerende vliegtouroperators fors weggezakt. Nu moet het merk weer op de kaart worden gezet, laat een woordvoerster aan Reisbizz Magazine weten. KLM WIL EIGEN PAKKETREIZEN WEER OP DE KAART ZETTEN Tekst: Paul Eldering - Foto’s: Reismedia Aankomst in Bridgetown op Barbados met KLM
25 — Interview — “Tot nu toe hebben we erg weinig last gehad van KLM Holidays, geheel tegen de verwachting in”, lieten diverse reisorganisaties op de Vakantiebeurs in Utrecht aan Reisbizz Magazine weten. Ook daar was KLM Holidays nergens te bekennen. “Eind januari starten we een grote drieweekse campagne om KLM Holidays weer goed in Nederland op de kaart te zetten richting zomervakantie 2023. We willen dit product breed onder de aandacht brengen”, aldus de woordvoerster van KLM. KLM Holidays is volgens haar onder meer te zien in tv-commercials, op social media en in mailacties. “De campagne laat zien dat onze klanten op deze manier makkelijk en snel een complete vakantie kunnen boeken voor goede prijzen, met de vertrouwdheid van KLM als carrier. Dus naast vlucht ook verblijf en landvervoer. De nadruk ligt op ontzorging en zekerheid. Passagiers maken hierbij gebruik van een eenvoudige online bookingtool.” KLM-techdochter en consolidator Airtrade zorgt voor de inkoop, afhandeling en SGR-dekking. Twee jaar geleden zorgde de introductie van KLM Holidays nog voor veel ophef in de reisindustrie. KLM werd toen beschuldigd van concurrentievervalsing met staatssteun. Touroperators doen veel zaken met KLM voor stoelen bij samenstellen van hun pakketreizen. Ingewijden denken niet dat KLM daardoor is afgeschrikt, maar wel dat de hoge postcorona yield van ticketverkoop prijsconcurrentie met een vakantiemerk wellicht minder aantrekkelijk en nodig maakt. Tijden kunnen echter veranderen. KLM wil niet zeggen hoeveel passagiers een pakketreis van KLM Holidays in 2021 en 2022 hebben geboekt. Evenmin wat voor dit jaar de verwachtingen zijn. Overigens werkte KLM al jaren met zogeheten ‘package deals’, maar dat was nog redelijk low profile. Het was de bedoeling dat KLM Holidays een volwaardig vakantie-alternatief zou worden in de markt. De nieuwe campagne moet het tij keren om er alsnog een toonaangevende touroperator van te maken. Barbados
Werken bij Airtrade? Ga naar werkenbij.airtrade.nl of scan de QR-code met je camera Scan om de vacatures te bekijken Bekijk onze vacatures: werkenbij.airtrade.nl Kom werken aan de toekomst van reizen!
27 — Interview — Upgraden, uitbreiden, veiliger en duurzamer. Dat zijn vier thema’s die de kern vormen van de toekomstvisie van Bonaire International Airport, ook bekend als Flamingo Airport. “We zijn er om het eiland te verbinden met de regio en de rest van de wereld, en willen de capaciteit en kwaliteit bieden die daarvoor nodig is”, aldus luchthavendirecteur Maarten van der Scheer in gesprek met Reisbizz Magazine. BONAIRE AIRPORT INVESTEERT IN UPGRADE EN UITBREIDING Tekst: Klaas-Jan van Woerkom - Foto’s: Bonaire International Airport Maarten van der Scheer
28 — Interview — De luchthaven vormt al sinds de oprichting in de jaren ’30 van de vorige eeuw de toegangspoort tot Bonaire. Het Caribische eiland, dat officieel de status van bijzondere gemeente heeft binnen het Nederlandse koninkrijk, moet het vooral hebben van toerisme en wordt dagelijks met Schiphol verbonden door vluchten van KLM en TUI fly. Sinds 1 augustus vorig jaar staat de Nederlander Maarten van der Scheer (42) aan het roer. Vanuit zijn kantoor op de luchthaven, dat uitzicht biedt op de aankomende en vertrekkende vliegtuigen, vertelt hij Reisbizz Magazine over zijn eerste maanden als directeur en laat hij zien welke ambitieuze toekomstplannen de luchthaven heeft. Om te beginnen: moeten we nu spreken over Bonaire International Airport of over Flamingo Airport? Of worden beide namen door elkaar heen gebruikt? “De organisatie heet officieel Bonaire International Airport, afgekort BIA. Maar als er hier op het eiland of intern specifiek over de luchthaven wordt gesproken, dan wordt de naam Flamingo Airport gebruikt. Dat staat ook in grote letters op de gevel van de terminal, en op een fraaie muurschildering die we daar recent op hebben laten aanbrengen. Die wordt overigens nu veel als achtergrond gebruikt voor selfies. Goed voor onze naamsbekendheid - en die van het eiland - op social media.” De luchthaven heeft een Masterplan opgesteld voor de komende jaren. Wat gaat u doen? “Kortweg zijn we op drie gebieden aan het werk voor een betere en duurzamere luchthaven. Allereerst is de basis in de afgelopen jaren al goed op orde gebracht. Zo is er veel achterstallig onderhoud gepleegd en is er werk gemaakt van het verbeteren van de veiligheid. Ook is er een planning gemaakt voor het vervangen van de baanverlichting. Nu zijn we beland bij de tweede stap, die een stuk zichtbaarder wordt voor passagiers. Zo gaan we de komende paar jaar de bestaande terminal zichtbaar en merkbaar verbeteren. Het luchthavengebouw is nu goed en authentiek, maar je staat als reiziger Bonaire International Airport, ook wel Flamingo Airport
29 onoverdekt in de rij voor de grenspassage. En het kan hier nogal warm zijn, of flink regenen. Daarom komt er een overkapping, waarvoor de fundering nu wordt gelegd. Daarnaast gaan we de ruimte in de bagagehal vergroten, kijken we naar renovatie en uitbreiding van de incheckbalies, wordt de aankomsthal vergroot en vernieuwen we het restaurant. Daarna is het tijd voor de derde stap, die echt een enorme sprong voorwaarts betekent voor de luchthaven. We gaan de terminal en platformen upgraden en uitbreiden.” Wat gaat daar allemaal gebeuren? “We gaan de luchthaven op de huidige locatie een flinke uitbreiding geven. Het huidige platform wordt deels verplaatst, omdat vliegtuigen op de huidige manier iets te dicht bij de baan geparkeerd staan. Dat wordt afgeraden volgens de internationale veiligheidsregels. Daarnaast komt er een stuk platform bij, waardoor we daar straks maximaal twee grote toestellen van het formaat Boeing 777 of Airbus A330 kwijt kunnen, of vier vliegtuigen van een grootte zoals de Boeing 737 of Airbus A320. Dat is hard nodig, want tijdens piekmomenten is het nu soms puzzelen. En we willen de vraag goed kunnen faciliteren. Ook het luchthavengebouw wordt aangepakt: er komt een uitbreiding van ongeveer 4.000 vierkante meter aan de huidige terminal vast, aan de oostzijde. Daarmee wordt de vertrekhal een stuk groter. Vertrekkende passagiers worden straks nog steeds centraal afgehandeld. Of je nu naar Curaçao, de VS of Schiphol vliegt: inchecken en door de security gaan gebeurt daar.” In de uitbreiding is ook een nieuwe aankomsthal voorzien voor met name internationaal inkomende reizigers. Wanneer moet alles af zijn? “De verbeteringen in de bestaande terminal moeten komend jaar al zichtbaar worden, net als het vorig jaar gerealiseerde terras voor vertrekkende passagiers. Verder gaan we de komende twee jaar de details van onze uitbreidingsplannen uitwerken. Zo moeten we Opening van het nieuwe terras
30 onderzoeken laten verrichten naar de effecten op het milieu en de waterhuishouding, de ondergrond moet gecheckt worden en er zijn nog de nodige vergunningen nodig. Ook nemen we in deze fase de wensen van onze gebruikers mee in het uiteindelijke ontwerp. Als alles in kannen en kruiken is volgt het aanbestedingstraject, daar trekken we een jaar voor uit. Ik hoop dat in 2026 kan worden begonnen met de bouw van de uitbreiding van de terminal en van het platform, zodat alles nog voor het einde van dit decennium gerealiseerd is.” Umikt op meer passagiers in de toekomst. Wat is de trend op dit moment? “Bonaire is erg in trek, en dat zien we terug in de passagiersaantallen. In 2022 kwamen we boven de 424.000 uit, dat is 11 procent meer dan in 2019. Het aantal inwoners op het eiland is gegroeid, waardoor er meer gereisd wordt, en er zijn hotelkamers bijgekomen waardoor er plek is voor meer toeristen. Daar spelen de airlines op in. Wij faciliteren dat, want dat is onze rol.” Hoe ontwikkelt de markt zich qua Nederlandse reizigers? “Die is sterk gegroeid. Voor de pandemie kwam ongeveer een derde van de passagiers binnen via Schiphol. Ook het regionale verkeer en vluchten vanuit Noord-Amerika waren elk goed voor een derde van de reizigers. Dat is verschoven: bijna de helft van de passagiers komt nu uit Europa, een derde uit NoordAmerika en we zien dat het vervoer vanuit de buureilanden zich minder positief ontwikkeld.” Hoe belangrijk zijn KLM en TUI fly voor Bonaire? “Beide zijn belangrijke partijen voor ons, waar we erg blij mee zijn. Het aantal vluchten is in de loop der tijd vergroot naar een dagelijkse verbinding, waardoor er meer reizigers naar het eiland kunnen komen. Overigens wordt er vaak een driehoeksverbinding uitgevoerd met bijvoorbeeld Aruba, Curaçao of Punta Cana, waarbij we zien dat een steeds groter deel van de passagiers Bonaire als bestemming heeft.” Maarten van der Scheer is sinds 1 augustus directeur van de luchthaven
vcktravel .nl /mar ine-travel | +31 20 6800 852 | [email protected] .nl Jouw dag begint pas als iedereen naar huis gaat “Wil je meer weten over de functie en over hoe het is om bij ons te werken? Neem dan contact met me op via 06 393 560 49, en ik vertel je graag meer.“ Heb jij die 5 tot 9 mentaliteit die we zoeken? Als Senior Business Travel Consultant bij onze 24-uursdienst werk je zelfstandig en 100% vanuit huis. Buiten kantooruren en in het weekend regel je de vaak spoedeisende reisaanvragen van onze klanten en zorg je dat ze snel op reis kunnen. Ben jij op je best als iedereen al naar huis is? Kijk dan voor meer informatie op werkenbijvcktravel.nl/24x7. van Nikolien Bierma, HR werkenbi jvcktravel .nl | 088 120 1900 | [email protected] jvcktravel .nl
32 — Blog — En inderdaad, van al die wachtrij-ellende was geen spoor meer over. Het bord dat aangaf dat de wachttijd voor de veiligheidscontrole minder dan 5 minuten was, stond werkeloos midden in een lege hal die werd gedomineerd door lintafzettingen waartussen de enkele passagiers onnodig lang hun zigzagjes maakten richting de bagagecontrole. PERSMOMENTJE Vorige week koos Schiphol een persmomentje om aan te kondigen dat ze het lek wel boven dachten te hebben en dat we een redelijk probleemloos 2023 tegemoet mochten zien. Jubel alom. Collega blogger Jan Lokhoff dichtte Schiphol’s CEO Ruud Sondag al een standbeeld toe. En het woord “Schipholellende” had het alsnog verloren van “Energiearmoede” als woord van het jaar 2022. Eind goed al goed zou je dus denken. Niets is minder waar. ‘Wie veel reist, kan veel vertellen’, zeggen ze wel eens. In mijn geval heb ik vooral veel mensen gesproken op recente reizen. In december was ik in Dubai op site inspectie langs een aantal tophotels. Ik sprak daar met Portugese, Duitse, Canadese en Deense salesmanagers. In januari was ik in Finland met collegabloggers uit Italië, Brazilië en Londen op een persreis. HORRORVERHALEN Kreeg ik het ene na het andere horrorverhaal te horen van gemiste aansluitingen, gedwongen nachtelijke verblijven op onze KEES BIKKER: ZO, DE #SCHIPHOLELLENDE IS VOORBIJ, OF NIET...? De afgelopen maanden heb ik twee buitenlandse reizen gemaakt die begonnen in de vertrekhal van Schiphol. Met de ervaringen van het afgelopen jaar zou je je normaal gesproken schrap moeten zetten, maar ik las in de media al een tijd lang niets meer over wachttijden en ook mijn vertrekkende klanten hoorde ik er niet meer over. Dat betekent meestal “geen nieuws is goed nieuws”.
33 — Blog — luchthaven en nooit vergoede kosten voor vliegtickets en extra hotelnachten. Niet ergens in Calcutta of Bogota, maar op ons vliegveld in de Haarlemmermeer. Ik kreeg vragen als “hoe serieus nemen jullie de reizigers” en “hebben jullie het allemaal nog wel onder controle daar in de polder?” Vragen waarvan je het schaamrood naar de kaken zou stijgen als je maar een heel klein beetje chauvinistisch bent. Niet eens het aantal mensen die uit zichzelf over Schiphol begonnen, maar de ongewone felheid van de toon verraste me volledig. Iedereen had wel een verhaal paraat. Een persoonlijke ervaring of die van een familielid, vriend of collega. Amsterdam Airport bleek in één jaar het loodzware tag van horror airport om zijn nek te hebben gekregen. Met conclusies als “never nooit meer naar, via of vanaf Amsterdam reizen”. HELL OF A JOB Mijn uitleg dat wij een politicus de leiding hadden gegeven over onze nationale luchthaven maakte het alleen nog maar erger merkte ik. Wat zal KLM een kluif hebben om haar buitenlandse markten er weer toe te bewegen om Amsterdam in hun reisplannen te betrekken. Met het opbergen van de partytenten is de crisis op Schiphol dus nog lang niet voorbij. Ik vrees dat we nog jarenlang met een behoorlijke vervolgschade blijven zitten. Iets met vertrouwen dat te voet komt. En als meneer Sondag denkt dat hij nu rustig achterover kan leunen: zijn werk is nog niet eens begonnen. Er staat hem nog een hell of a job te wachten. En als je denkt dat het toch wel meevalt, probeer je dan nog eens voor de gein te herinneren hoe lang je de laatste keer op je koffer hebt moeten wachten bij thuiskomst. Mijn score in januari was 45 minuten na aankomst in de bagagehal na een vlucht van iets meer dan 2 uur vanuit Helsinki. Dat is een wachttijd die we bijna al normaal zijn gaan vinden. Totdat je je herinnert dat na aankomst in Helsinki op de heenweg je koffer gewoon geduldig rondjes op de band aan het draaien is als je aan komt lopen. Kees Bikker Oprichter van travelkees.nl
— Advertorial — 5 HANDIGE AUTOHUURTIPS CANARISCHE EILANDEN Op de Canarische Eilanden zijn de wegen goed en je verplaatst je met een huurauto snel naar de mooiste zandstranden, idyllische dorpen of spectaculaire natuurparken. Het is dan ook een ideale bestemming ommet een huurauto te ontdekken en dat ziet Sunny Cars al jaren in de boekingscijfers. Michael Mangar van het Customer Service team bij Sunny Cars weet niet alleen alles van autohuur, maar maakte onlangs zelf ook een mooie roadtrip op Lanzarote. Hij deelt zijn vijf tips om een auto te huren op de Canarische Eilanden. 1. ADRESAFLEVERING Een van de meest geboekte services op de Canarische Eilanden is de adresaflevering. Met deze service wordt de huurauto naar je accommodatie gebracht. Je reserveert de auto bij een stadskantoor dat dichtbij het hotel van jouw klant ligt. Vanaf daar wordt de auto gebracht. Mijn tip is om de auto de avond van tevoren af te laten leveren. Je klant kan even rustig ontbijten en daarna direct vertrekken — Groeps- en sportreizen — ADVERTORIAL
met de huurauto. De huursom wordt berekend per 24 uur, dus wanneer de auto weer in de avond ingeleverd wordt op hetzelfde tijdstip kost het geen extra huurdag, maar levert het een relaxte start van de dag op! 2. KIES VOOR EEN COMFORTABELE AUTO Op de Canarische Eilanden zijn de afstanden relatief kort. Ons advies is om samen met je klant te kijken naar een comfort model. Een té grote auto kan problemen geven als je je door kleine, smalle straten moet manoeuvreren. Terwijl een te kleine auto je beperkt qua motorinhoud als je de bergen inrijdt. Een mooi tussenmodel is de juiste keus! 3. TEENSLIPPERS EN BADKLEDING Na een heerlijk dagje strand snel je teenslippers aan en achter het stuur duiken? Doe dit niet, het levert je een flinke boete op. Net als achter het stuur met oortjes in naar muziek luisteren. Adviseer je klant en zorg dat er altijd een paar sneakers in de auto liggen om onnodige boetes te voorkomen. 4. EILANDHOPPEN Steeds vaker worden meerdere eilanden gecombineerd tijdens een vakantie. Wil je klant een overtocht maken met de huurauto? Dit is mogelijk! Met uitzondering van de kleinere eilanden La Gomera, La Palma en La Frontera mag je op alle eilanden de oversteek maken. De klant betaalt hiervoor een klein bedrag extra, maar behoudt de all-in service. 5. OP MAAT MAKEN In de zesde versnelling in je huurauto stappen? Dat kan met onze Fastlane en Contactloos ophalen service. Beide services zijn op alle eilanden bij te boeken. Met de Fastlane service vermijd je lange wachtrijen en door contactloos je auto op te halen, ligt je sleutel klaar in een sleutelautomaat. Er is bij deze laatste service geen contact met een baliemedewerker. Op Lanzarote hebben we zelfs een eigen Sunny Cars sleutelautomaat staan. Het grote voordeel aan een all-in huurauto van Sunny Cars is dat je voor alles verzekerd bent. Je kunt met een gerust hart nee zeggen als er extra verzekeringen aangeboden worden op locatie. Nadat je de huurauto hebt opgehaald, kan je zorgeloze roadtrip beginnen! — Groeps- en sportreizen —
36 JANUARI 2023 MAGAZINE Nr 57 Arjan Kers tipt de culinaire hotspots van zijn tweede thuis Gran Canaria 10 CANARISCHE RIU-WEETJES DE MOOISTE STRANDENVAN DE CANARISCHE EILANDEN Canarische Eilanden Special © © Unsplash
37 CANARISCHE EILANDEN SPECIAL De Canarische Eilanden zijn één van de populairste zonvakantiebestemmingen bij Nederlanders. Op het strand liggen, uiteten gaan en excursies door de vulkanische landschappen zijn erg populair bij de reiziger. In de Canarische Eilanden Special zoomen we daarom in op een aantal van de eilanden en hun activiteiten en hotspots. We trappen af met onze top drie stranden van de vier grootste eilanden Tenerife, Gran Canaria, Lanzarote en Fuerteventura. De eilanden kennen diverse soorten stranden: van lavastranden tot gele en sneeuwwitte stranden. Arjan Kers, CEO bij TUI Nederland, is geen onbekende op Gran Canaria en pendelt regelmatig tussen Rijswijk en zijn huis in Las Palmas. Onderweg in het vliegtuig verheugt hij zich iedere keer op een etentje bij zijn favoriete restaurant. Arjan deelt vier culinaire hotspots op het eiland die de moeite waard zijn om eens te gaan eten. Zeg je Canarische Eilanden, dan zeg je ook RIU. Je vindt maar liefst 21 hotels van de keten op de vier grote Canarische Eilanden. Christine Oey, Business Development Director bij RIU Nederland, vertelt tien opvallende weetjes over de hotelketen op de vier eilanden. Tot slot een eiland dat niet tot de ‘grote vier’ behoort, maar het bezoeken zeker waard is: La Palma. Het eiland werd eind 2021 geteisterd door een vulkaanuitbarsting, maar heeft nog steeds een hoop mooie natuur, cultuur en historie te bieden.
38 De Canarische Eilanden zijn één van de populairste zonvakantiebestemmingen bij Nederlanders. Aan goed weer en warme temperaturen geen gebrek. Velen reizen dan ook af naar de Spaanse eilanden om lekker een weekje op het strand te liggen. Playa de las Américas op Tenerife, Playa del Inglés op Gran Canaria, Puerto del Carmen op Lanzarote en Corralejo op Fuerteventura: die stranden zijn mateloos populair bij de toerist. Maar wat zijn nu de iets minder bekende, en misschien wel mooiere stranden op de vier grootste eilanden. Reisbizz Magazine zoekt het voor je uit! DE MOOISTE STRANDEN VAN DE CANARISCHE EILANDEN Tekst: Fabian Bais - Foto’s: Unsplash/Pexels
39 — Canarische Eilanden Special — TENERIFE Tenerife is het grootste eiland en tevens één van de populairste van de Canarische Eilanden. Het eiland beschikt over grote gele zandstranden, maar ook over zwarte lavastranden. Het eiland biedt een exotische cocktail van natuur, authentieke dorpen, gastronomie en aangename temperaturen. Van de Orotavallei en El Teide tot natuurbaden in Garachico en de Atlantische Oceaan. Voor jouw ideale stranddag hebben wij alvast wat hotspots uitgezocht: 1. Playa de las Teresitas Ten noorden van Santa Cruz de Tenerife ligt Playa de Las Teresitas: een stukje goudkleurig strand van zo’n 1,5 km lang. Oorspronkelijk was het zwart rotsachtig stukje kust, later werd het omgetoverd tot een prachtig strand met zacht zand en palmbomen. Het wordt dan ook beschouwd als een van de beste stranden van de noordkust van het eiland. 2. Costa Adeje Costa Adeje ligt samen met de twee andere toeristische stranden van Playa de Las Americas en Los Cristianos in het zuiden van het eiland. Na alle drie de stranden te hebben uitgeprobeerd, heeft Costa Adeje de voorkeur. Je vindt er zowel gele stranden als lavastranden omringd met een mooie boulevard, restaurants en lounges. Dit deel wordt gezien als het luxere gedeelte van de zuidkust. 3. Playa los Guíos/Gigantes Wie ervan houdt om nabij kliffen te zwemmen, moet echt een dagje vertoeven op het strand van Los Gigantes. Vanaf het zwarte strand heb je uitzicht op de adembenemende kliffen. Het toerisme begint hier steeds meer te groeien, dus ook qua eet- en drinkgelegenheden hoef je je geen zorgen te maken. Vanuit hier vertrekken ook boottochten om walvissen te spotten. Playa de las Teresitas
40 SILVERJET VAKANT IES; AL 25 JAAR TOONAANGEVEND IN EXCLUSIEVE VAKANT IES • Keuze uit meer dan 500 zorgvuldig geselecteerde hotels en resorts • 10 exclusieve rederijen voor een onvergetelijke cruise vakantie • Kosteloos aanvragen van inspirerende en informatieve brochures • Persoonlijk en gedetailleerd advies van onze Luxury Travel Consultants • 24/7 persoonlijk bereikbaar via eigen Silverjet staf Standaard inbegrepen bij Silverjet Vakanties; • Fraai verzorgde en stijlvolle reisbescheiden • Toegang tot de Executive Lounge voor vertrek • Comfortabele privétransfers op de vakantiebestemming • Minimaal 20kg ruimbagage Vlijtseweg 230 . 7317 AN Apeldoorn | +31 (0)55 357 55 00 | [email protected] | www.silverjet.nl/reisbizz
41 GRAN CANARIA Het eiland van zon, zee, strand én een bruisend nachtleven. In de zon liggen doe je op een van de vele goudkleurige zandstranden en ook voor watersportactiviteiten kun je terecht op Gran Canaria. ’s Avonds drink je cocktails aan het strand om de volgende dag een bezoek te brengen aan de hoofdstad Las Palmas om wat cultuur te snuiven en knusse winkeltjes te bezoeken. Met zo’n 160 stranden was het lastig om de pareltjes uit te zoeken, maar hieronder een selectie van onze favorieten: 1. Dunas de Maspalomas Wat ons betreft één van de meest unieke standen op het eiland. Om bij het strand en de zee van Maspalomas te komen, moet je eerst jezelf door enorme zandduinen en woestijnachtige heuvels wurmen. Een erg mooi aangezicht dat een plekje in dit lijstje verdient. 2. Anfi del Mar Bij aankomst loop je eerst langs kleurrijke bloemenperken en palmbomen om vervolgens uit te komen op een strand met hagelwit zand en een turquoise zee. Dit maakt het dan ook een van de mooiste stranden van Gran Canaria is. 3. Puerto de las Nieves Wie zich graag tussen ‘de locals’ bevindt, doet goed aan een bezoek aan Puerto de las Nieves. Het is een dorp met blauwwitte huisjes, waar de inwoners van Gran Canaria zelf graag komen om even heerlijk te ontspannen. Er hangt dan ook een relaxte sfeer. Er zijn twee kiezelstranden bij het plaatsje die een goed uitzicht bieden op de Atlantische Oceaan en indrukwekkende kliffen. — Canarische Eilanden Special — Dunas de Maspalomas
42 — Canarische Eilanden Special — LANZAROTE Lanzarote is een haast mysterieus eiland, met een zwarte bodem, vulkaankegels en weinig groen. Op het eiland kom je oog in oog te staan met bergen die zichtbaar gevormd zijn door lavastromen. Een plek waar dit vooral prachtig zichtbaar is, is in nationaal park Timanfaya. Voor en relaxvakantie zijn er genoeg zwarte zandstranden die in mooi contrast staan met de aanwezige goudkleurige stranden. Maar welke zijn nou echt een aanrader? 1. El Golfo Een wel héél bijzonder strand is het strand bij El Golfo. Het is een vulkanisch strand, dat het gevoel geeft alsof je over de maan loopt. Het strand heeft een kratermeer, dat door algen felgroen is gekleurd. Een heel bijzonder verschijnsel! 2. Playas de Papagayo We hebben het hier over playas, omdat het niet één strand is, maar een groep stranden die vlak bij elkaar liggen en op elkaar lijken. Het zijn ruige zandstranden, tussen hoge kliffen. Geen ligbedjes of strandtentjes: het is hier één en al natuur. De kliffen zorgen voor beschutting, waardoor je geen last hebt van wind. 3. La Graciosa La Graciosa is een los eiland dat dichtbij Lanzarote ligt. Toch verdienen haar stranden een plekje in deze lijst. De stranden van La Graciosa worden geprezen vanwege haar sneeuwwitte stranden en azuurblauwe zee. Om er te komen maak je een 25 minuten durende boottocht van Órzola op Lanzarote naar La Graciosa. Verschillende plekken zijn erg geschikt voor surfers en duikers. El Golfo
43 — Canarische Eilanden Special — FUERTEVENTURA De laatste van de vier grote Canarische Eilanden is Fuerteventura. Dit eiland leent zich ook uitstekend voor surfers en strandvakantiegangers. Fuerteventura is in tegenstelling tot Tenerife en Gran Canaria een stuk minder toeristisch en daarom misschien wel de ideale bestemming om juist hier op het strand te gaan liggen. Vind hieronder onze top drie stranden op Fuerteventura: 1. Playa Barca Dit strand is een zandstrook in een ondiepe lagune bij Playa Barca; een mix van wit zand en turquoise water dat bijna droog ligt tijdens eb waardoor dit een van de veiligste stranden is om af te koelen in de zee. Het staat ook bekend als een van Europa’s beste windsurfing spots. Niet voor niets vindt hier elk jaar de Windsurf World Cup plaats. 2. Playa de Cofete In het zuiden van Fuerteventura ligt Playa de Cofete. Geniet van deze rust op het geïsoleerde strand waar je enige gezelschap hoogstwaarschijnlijk de Jandia-bergen zullen zijn. Neem wel je eigen eten en drinken mee. Er zijn hier namelijk geen voorzieningen. Ideaal voor surfers en rustzoekers. 3. Playa Esmeralda Dit is één van de mooiste stranden van Fuerteventura aan een kustlijn met een heel toepasselijke naam: de Costa Calma. De plaatselijke golven doen die naam alle eer aan. Dit strand kent kraakhelder water en rotsen waar je lekker tegenaan uit de wind kunt liggen. Playa de Cofete
reisbizz.nlRkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=