FAMILIEBEDRIJF CORENDON Danielle Braun corporate antropoloog SOLLICITATIE TIPS HECHT EN GEDREVEN TEAM BIJ FTI CAREER SPECIAL Reisjobs P O W E R E D B Y R E I S B I Z Z & L U C H T V A A R T N I E U W S
2 — Voorwoord — De reissector komt goed uit de startblokken na een periode van twee jaar corona ellende. Sterker nog; ik was al optimistisch, maar het tempo waarin onze sector zich weer opricht, heeft mij in alle eerlijkheid ook wel verrast. Maar laten we vooral blij zijn met de massieve reisintentie van de Nederlander. Het herstel begint toch echt bij de consumenten die in grote getale vakanties boeken. Natuurlijk zit hier een inhaalvraag bij en uiteindelijk zullen de stijgende energiekosten en hoge inflatie wel doorwerken in het boekingsgedrag, maar ‘binnen is binnen’. Ook op het vlak van zakelijk reizen ben ik optimistisch. De opleving gaat wat minder heftig dan bij de leisure markt, maar ook HET WORDT ER ALLEEN MAAR LEUKER OP
3 — Voorwoord — hier hebben we de stijgende lijn te pakken en is er veel vertrouwen voor de wat langere termijn. Natuurlijk gaan we meer digitaal vergaderen, maar als ik de geluiden uit de mkb-hoek mag geloven, gaan ook die bedrijven in de (nabije) toekomst weer reizen. Is de crisis daarmee voorbij? Natuurlijk niet. Veel bedrijven hebben zich in de schulden moeten steken om de crisis door te komen en die schulden moeten worden afbetaald. En gaan we dan weer naar ‘business as usual’ als het om reizen gaat? Zeker niet. Covid is, zoals aanvankelijk gedacht, niet de aanjager van revolutionaire veranderingen in onze sector. Maar het is weldegelijk de drijver achter de versnelling en verdieping van een aantal trends die voor de crisis al speelden, zoals duurzaamheid, digitalisering en nog meer nadruk op veiligheid, hygiëne, gezondheid en ‘duty of care’. Hoewel historici dat altijd pas achteraf kunnen duiden, ben ik ervan overtuigd dat de reissector, zakelijk en leisure, een periode van transitie ingaat. “De winkel wordt als het ware verbouwd, maar ondertussen gaat de verkoop gewoon door!” Dat maakt dat human capital, het hebben van de juiste gekwalificeerde medewerkers, niet alleen op korte termijn maar zeker ook de komende jaren, een onderwerp van groot strategisch belang is. Om zo op korte termijn volledig te kunnen profiteren van de boekingshausse, die hopelijk nog wel even voortduurt, en daarbij ook het gewenste kwaliteitsniveau van de service te kunnen garanderen, maar zeker ook op de (middel) lange termijn om gezamenlijk met alle reisprofessionals invulling te geven aan de toekomstige uitdagingen en succesvol uit die transitie te komen. We waren natuurlijk al een interessante en uitdagende sector om in te werken, maar het wordt er de komende jaren alleen maar leuker op. Wie doet er mee? Frank Oostdam ANVR-topman
4
5 I NHOUD VOORWOORD 02 F rank Oostdam: ‘Het wordt er alleen maar leuker op’ I NTERV I EWS 06 D anielle Braun: ‘Je verkoopt geen transport of hotel, maar aandacht en een verhaal 11 C ovadonga: ’Als je jezelf wilt ontwikkelen, is FTI zeker de juiste werkgever’ 18 V incent van Dijk: ’Personal Touch Travel juiste ingang voor iemand zonder ervaring in de reisbranche’ 22 M ervyn Nankoe: ‘Mensen inspireren en empoweren’ 29 Simone van den Berk: ‘We zijn energiek en uitgesproken’ 36 Rosina Stolk: ‘Advies uit eigen ervaring wordt erg gewaardeerd door de klant’ 47 De uitdagende veelzijdige rol als Regional Account Manager bij Egencia 52 Ruud van der Heijden: ‘Geen boeking hetzelfde, alles is maatwerk’ 58 Kim Benjamins: ‘Werken bij TUI is ontzettend leuk en leerzaam’ 65 Dennis Spaan: ‘Als je graag in de reisindustrie wilt gaan werken, is oriëntatie een essentiële start’ COLOFON REISBIZZ: Hét maandelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom en Lolke van der Heide. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] Kelvin Bor ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022
6 — Interview — Hoe belangrijk is het in jouw opinie om te reizen en andere culturen over de wereld te ontdekken? “Heel erg belangrijk. Ik denk dat reizen ons mensen toleranter maakt. Je leert dat jouw manier van kijken, oordelen, het inrichten van de samenleving en het organiseren en geven van leiding geven slechts één van de vele manieren is. Mijn kinderen trokken vroeger graag op met andere ‘reizigerskinderen’, omdat zij minder zeurden over bijvoorbeeld de nieuwste X-box. Zij waren gewend om met basic spullen uit een kleine rugzak te leven en niet te veel geven om merkkleding. DANIELLE BRAUN: 'JE VERKOOPT GEEN TRANSPORT OF HOTEL, MAAR AANDACHT EN EEN VERHAAL' Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog, spreker, directeur van de Academie voor Organisatiecultuur, auteur van verschillende corporate boeken en stond 25 jaar met haar voeten in de corporate klei als manager en bestuurder. Maar wat Danielle vooral is, is een reiziger. Ze gaat bewust op veldwerk naar het buitenland om te leren wat we al weten, wat ze vervolgens toe past in boardrooms en op de werkvloer. In gesprekmet Reisbizz Magazine vertelt Danielle waarom reizen zo belangrijk is voor eenmens en wat het werken in de reiswereld zo interessant maakt Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Danielle Braun Danielle Braun
7 — Interview — Door mijn studie antropologie en al het reizen ben ik echt een cultuurrelativist geworden. Het maakt mij mild en in staat om met meer lol, compassie en afstand naar onze gekkigheid in Nederland te kijken. Het samen reizen heeft mijn gezin diep gevormd en verbonden. Toen onze kinderen 7 en 10 jaar oud waren, hebben we ze mee op wereldreis genomen. Wij gaven hen zelf les terwijl we rondtrokken door Thailand, Laos, Vietnam, Australië en NieuwZeeland. Het is voor ons allemaal de grootste levenservaring geweest en ik ben daar nog iedere dag dankbaar voor. Onze kinderen zijn inmiddels 19 en 21 jaar en gaan nog steeds vol enthousiasme jaarlijks met ons mee op een avontuurlijke reis. Tijdens de coronacrisis hebben we trouwens ook prachtige plekken in Nederland bezocht. Reizen gaat meer over mindset dan over de afstand.” Waarom geeft het werken in de reisbranche zo veel voldoening? “Als je werkzaam bent in de reisbranche verbindt je werelden van mensen met elkaar en doe je altijd je best om mensen een levenservaring te geven. In principe werk je met blije mensen – oké, klachten horen er natuurlijk ook bij – en de leukste medewerkers in de reisbranche vind ik de mensen die zelf echt heel erg veel van een bepaalde plek houden. Die geven je de beste insiderstips.” Welke speciale herinneringen heb jij zelf aan reizen? “Ach zo veel. Slapen voor onderzoek bij de Bachtiari Nomaden in een tent in Iran, trekkingstochten door de Himalaya, de zon zien opgaan boven Angkor Watt, begrafenisrituelen meemaken in het binnenland van Tana Toraja, door musea struinen in New York, Schildpadden eieren zien leggen in Costa Rica en rare dingen eten in China. Maar ook de eerste klaprozen zien opengaan in Limburg. Gek genoeg zijn juist de momenten waarbij het best zwaar was of je inspanning moest leveren die mij zijn bijgebleven. De dagen aan het strand waren zalig op dat moment en soms een welkome en Danielle in Iran
8 — Interview — noodzakelijke rust, maar die vergeet ik meestal snel.” Welke reizen zou je nog willen maken? “Ik zou samen met het gezin naar Japan gaan, deels ook voor onderzoek, maar dat ging helaas niet door vanwege corona. Nu staat een trekking door de Kaukasus in Georgië gepland deze zomer. De oorlog maakt het een beetje spannend of dat kan doorgaan. We hebben dus, net als veel andere mensen, pech. Maar een paar dagen Rome en een prachtreis door Kroatië hebben we wel kunnen doen, dat was echt heerlijk. Japan blijft hoog op het lijstje staan, net als een lange trekking over de Vulkanen rondom Roturura, Nieuw-Zeeland.” Er is momenteel een groot probleem voor reisorganisaties om nieuwe mensen aan te trekken. Wat kunnen organisaties volgens jou doen om een aantrekkelijke werkgever te worden? “In mijn werk wijs ik werkgevers erop dat je geen organisatie moet managen, maar een tribe moet bouwen. Veel mensen, zeker jongeren, zijn een beetje eenzaam en ontheemd geworden in coronatijd. Het gevoel zomaar aan de kant geschoven te worden, ook in de reisbranche. Heel begrijpelijk en niemands schuld natuurlijk, maar dat geeft wel een andere loyaliteit. Ook het thuiswerken is mijn inziens niet goed geweest voor het gevoel van ’samen iets moois neerzetten’. Ik denk dat juist de reisbranche veel moet investeren in het bouwen van onderlinge relatienetwerken van medewerkers. Hoe mooi is het als je collega’s hebt die je passie voor reizen en de wereld kunnen delen? Maar dat moet je wel organiseren met mooie ontmoetingen en door het delen van verhalen. Ga barbecueën op het strand en deel je mooiste klantcontacten. Dat doe je niet vanuit je zolderkamer achter je laptop. Zorg dat je de back-packers surf-vibe op kantoor weer organiseert. Zodat je een echt nomadisch volkje bouwt waar iedereen graag bij wil horen.” Welke lessen kan de reisindustrie leren uit de boeken die jij geschreven hebt? “Mijn motto is: ‘Aandacht is het nieuwe Goud’. Op zich is een reis boeken niet meer moeilijk. Je kunt alles wat je wilt via internet regelen. Algoritmes en big data zijn een deel van het succes van de toekomst. Maar ik ben ervan overtuigd dat alleen de organisaties die écht aandacht weten te geven aan klanten, medewerkers en de lokale partners over de hele wereld gaan overleven en zich gaan onderscheiden. En dat geldt voor “De leukste medewerkers in de reisbranche vind ik de mensen die zelf echt heel erg van een bepaalde plek houden. Die geven je de beste insiderstips”
9 — Interview — iedere branche, niet alleen de reisbranche. Menselijkheid is wat we zoeken als we op reis gaan, uit die sleur weten te komen. Je verkoopt geen transport of hotel, maar aandacht en een verhaal.” Wat wil je onze lezers verder nog meegeven? “Reizen krijgt steeds meer een ‘moeilijk’ imago door de klimaatzorgen en hypertoerisme. Terecht dat mensen vragen stellen bij ‘moet je echt drie keer per jaar vliegen’. Tegelijk is overconsumptie en personeelsgebrek niet alleen iets van de reisbranche. Met Hemelvaart liep Schiphol totaal vast, maar ook waren de wegen naar de kledingoutlets overvol en is de horeca over haar theewater. We willen veel en denken overal recht op te hebben. Zelf denk ik dat het enerzijds prachtig is dat goedkoop reizen voor iedereen toegankelijk is. Tegelijkertijd vind ik het redelijk als je goed over een reis moet nadenken en er een tijd voor moet sparen. Kwaliteit, slow travelling en duurzaamheid ter plekke mag een prijs hebben. Net zoals goedkope kinderarbeidkleding gewoon niet meer kan. Dat zal wennen zijn, maar ik denk dat het goed is als de reisbranche daarvoor gaat staan. Het geeft nieuwe kansen. Vegan reizen naar Tel Aviv, meer jongeren uitwisselingen in plaats van eenzijdig toerisme, aandacht voor cultuureducatie voor- en achteraf in reispakketten. Ik zie wel nieuwe, bewustere keuzes in de reisbranche mogelijk worden waarvoor mensen bereid zijn te betalen. Danielle in het Himalayagebergte in Nepal
BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE ALLROUND TOUROPERATOR MEER DAN 120 BESTEMMINGEN 3e GROOTSTE TOUROPERATOR VAN EUROPA EXTRA FLEXIBILITEIT EN ZEKERHEID MET ONZE AANVULLENDE PAKKETTEN BAGAGE ALTIJD INCLUSIEF Ga voor meer informatie naar www.fti-service.nl EINDELIJK WEER REIZEN MET
11 — Interview — Wie ben je en wat houdt je functie in bij FTI? “Mijn naam is Covadonga, ik werk als medewerker op het Service Center en Ben tevens verantwoordelijk voor de groepsafdeling. Inmiddels werk ik bijna vier jaar met veel plezier bij FTI.” Waarom is je functie belangrijk voor het succes van FTI waarvoor je actief bent? “Het succes van FTI hangt af van de reisagenten en klanten – dit is dan ook de reden dat zij centraal staan bij ons. Het Service Center is het eerste aanspreekpunt, waar wij reisagenten en klanten helpen met vragen en voorzien van het best mogelijke advies. Vakantie is natuurlijk de mooiste tijd van het jaar en het is daarom dan ook belangrijk om COVADONGA: 'ALS JE JEZELF GRAAG WILT ONTWIKKELEN, IS FTI ZEKER DE JUISTE WERKGEVER' Service agent Covadonga werkt als eindverantwoordelijke op de groepsafdeling van FTI. In onderstaand interview geeft ze aan dat het werken in een klein, hecht teamwaardoor je meerdere facetten van het bedrijf leert kennen, haar veel voldoening geeft.
12 — Interview — de klant te kunnen laten genieten van een zorgeloze vakantie. Wij begrijpen namelijk als geen ander hoe belangrijk een ontspannen vakantie is. Tevreden klanten zijn veelal terugkerende klanten en daardoor belangrijk voor het succes van FTI.” Wat maakt je functie zo leuk en wat maakt je werkgever bijzonder? “Wat werken bij FTI zo bijzonder maakt, is de diversiteit. Geen dag is hierdoor hetzelfde. We werken met een klein, hecht team waardoor je meerdere facetten van het bedrijf leert kennen. Dit biedt mogelijkheden om door te groeien, mede dankzij de open cultuur en laagdrempeligheid. Initiatief wordt zeer gewaardeerd en persoonlijke ontwikkeling staat hoog in het vaandel. Ikzelf heb mij kunnen specialiseren in de werkzaamheden op de groepsafdeling en ben uiteindelijk de verantwoordelijke voor deze afdeling geworden. Als je jezelf graag wilt ontwikkelen, is FTI zeker de juiste werkgever voor jou.” Welke tips heb je voor iemand die graag in de reisindustrie wil werken? “Ik kan wel zeggen dat de reisbranche de allerleukste branche is om in te werken. Wat is er nu leuker dan het helpen bij het boeken van droomvakanties – iets waar mensen lang naar uitkijken en hard voor werken. Jij bent de schakel tussen de klant en de touroperator en vormt dus echt de verbinding in deze dynamische branche. Naast het blijmaken van klanten, biedt het werk ook zeker persoonlijke voordelen. Zo profiteer je van een hoge “Tevreden klanten zijn veelal terugkerende klanten en daardoor belangrijk voor het succes van FTI”
13 — Interview — personeelskorting en mag je zo nu en dan mee op studiereis. Wel zo handig en leuk om zelf de bestemming te ervaren om zo de klant te kunnen adviseren.” Wat heb je zelf in al die jaren in reisbranche geleerd? “De afgelopen jaren hebben mij laten zien dat in turbulente tijden het om je heen hebben van een fijn team heel belangrijk is. Op die manier kun je elkaar motiveren en inspireren en je leert kritisch naar het bedrijf en processen te kijken waardoor het je uiteindelijk sterker maakt. Hierdoor heb ik altijd het vertrouwen gehad dat het weer goed zou komen. Inmiddels zien wij dat de boekingen weer goed aantrekken en is gebleken dat niet alleen wij, maar ook de reisagent en de klant vertrouwen zijn blijven houden in FTI. Wij kijken uit naar een zonnige toekomst, met veel mogelijkheden en ruimte om te groeien. Dat samen met een mooi team, waar jij onderdeel van kunt zijn.” Wat vind je nog belangrijk ommet ons te delen? “Het verlenen van service is heel belangrijk en dat zal altijd zo blijven. Wij willen onze service naar een nóg hoger niveau tillen en hebben grote ambities, met een nu nog klein team. Groei biedt kansen, zo zullen er nieuwe functies en mogelijkheden ontstaan. Groei jij graag met ons mee? Bekijk onze vacature op reisjobs.nl.” “De afgelopen jaren hebben mij laten zien dat in turbulente tijden het om je heen hebben van een fijn team heel belangrijk is”
14 — Infotorial — WIE ZIJN FTI EN AMS24? FTI Touristik is een Duitse reisorganisatie met ruim 35 jaar ervaring. Met meer dan 120 bestemmingen in ons portfolio zorgen wij ervoor dat iedere vakantieganger een droomvakantie beleeft. Wij zijn de derde grootste touroperator van Europa en sinds november 2016 ook actief op de Nederlandse HECHT EN GEDREVEN TEAM BIJ REISORGANISATIE FTI Ben jij op zoek naar een baan in de reisbranche? Komwerken bij de leukste reisorganisatie van Nederland! FTI is onderdeel van het Duitse FTI Touristik en is een jong bedrijf. Ons kantoor is gevestigd in Hoofddorp, direct naast het station en met waanzinnig uitzicht op Schiphol waar we de vliegtuigen zien opstijgen en landen. Vanuit Hoofddorp zorgen wij er met ca. 20 medewerkers voor dat onze klanten de beste vakantie ooit beleven, zonder zorgen en tot in de puntjes geregeld.
15 — Infotorial — markt. We hebben een klein, maar hecht en gedreven team dat elkaar helpt en ondersteunt waar nodig. In onze beginjaren lag de focus op de B2B-markt (reisbureaus en online partijen die onze reizen verkopen), maar zijn gestart met de branding van FTI op de Nederlandse markt om onze naamsbekendheid te vergroten. Naast FTI is ook de full-service touristic service company ams24 gevestigd in het hoofdkantoor. Dit Service Center staat alle klanten van het Nederlandse FTI te woord via de mail, telefoon en de chat. Samen zorgen we voor de optimale klantbeleving en de droomvakantie van onze klanten! AFDELINGEN BINNEN FTI Alhoewel het team van FTI op dit moment nog vrij klein is, zijn alle afdelingen vertegenwoordigd binnen het bedrijf. Zo staat ons Service Center, onderdeel van ams24, als middelpunt in de operatie. Medewerkers van het Service Center zijn de hele dag bezig met het mooiste product wat je maar kunt wensen; het verzorgen van mooie reizen. Zij zorgen ervoor dat speciale wensen en aanvragen zorgvuldig behandeld worden en staan in nauw contact met de reisorganisator, reisbureaus en directe klanten, zowel via de telefoon als per mail en soms ook via onze chat. Service staat hoog in het vaandel en door expertise weten zij vragen vakkundig en snel af te handelen. Helaas gaat er ook weleens iets mis tijdens een vakantie. Aan ons Customer Service team de taak klachten te beoordelen en zo goed mogelijk af te handelen. Tevreden klanten zien wij graag bij FTI! Het Sales, Product en Content team maken de organisatie compleet. Het Benelux Sales team focust zich op de groei van FTI bij de reisagenten en andere reisorganisaties, het Product team focust zich op het hebben en ontwikkelen van de juiste producten en het Content team is verantwoordelijk voor alle
16 creatieve uitingen die naar buiten worden gebracht. Wat werken bij FTI zo bijzonder maakt, is dat je kennis maakt met alle facetten binnen het bedrijf. Door het kleine team en de korte lijnen, staan alle afdelingen in verbinding met elkaar. Dit biedt jou de mogelijkheid om door te groeien en ontdek je wat nu echt bij jou past! WAT VINDEN WIJ BELANGRIJK BIJ FTI? Als echt scale-up company timmeren wij hard aan de weg om ons bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Dat kunnen wij niet zonder onze medewerkers en daarom wordt hun mening en initiatief enorm gewaardeerd. Wij gaan voor een lange samenwerking en leggen de focus op ontwikkeling. Dankzij een grondige onboarding, een persoonlijk ontwikkelingsplan en digitale leerplatformen zorgen we dat onze medewerkers niet stil blijven staan. Via onze FTI Academy bieden we de mogelijkheid om cursussen te volgen die zijn afgestemd op de functie. Samen groeien we en worden we beter in ons vak! In onze ideeënbus, brainstormsessies en werkoverleggen staat de input van onze medewerkers centraal. Elk idee nemen we onder de loep en wordt uitgebreid besproken. Ook feedback is van harte welkom en daarom sturen wij halfjaarlijks een enquête uit om de verbeterpunten in kaart te brengen. Uiteraard bestaat het leven niet alleen uit werken. Er zijn zoveel meer plaatsen om te ontdekken dan onze werkplek. Dus waarom
17 — Infotorial — niet genieten van personeelskorting voor je volgende reis? We geven onze medewerkers de kans om te vertrekken richting hun droomvakantie! Naast het maken van privéreizen met korting bieden wij ook de mogelijkheid om deel te nemen aan gave studiereizen. Kennis over de bestemmingen is wel zo belangrijk in onze branche. MEDEWERKERS AAN HET WOORD Wie kunnen er nu beter vertellen hoe het is om te werken bij FTI dan onze eigen medewerkers? Collega’s Kimberly en Sandra werken al enige jaren met veel plezier bij FTI. Sandra, Training & Coaching: ‘’Binnen FTI staat groei en ontwikkeling centraal. Het is dan ook fijn je ervaring in te kunnen brengen in een groeiende organisatie en hierop jouw persoonlijk ontwikkelingsplan af te stemmen. Jouw inzet en inbreng wordt gewaardeerd – het biedt de mogelijkheid mee te groeien met het bedrijf en eventueel een andere functie te bekleden. Door de diversiteit van de werkzaamheden is geen dag hetzelfde!’’ Kimberly, Teamleader Service Center: ‘’Ik bevind mij graag in het hart van de zaak, de operatie! Hier op het Service Center is haast geen dag hetzelfde. De diversiteit is iets wat mij erg trekt, het ene moment bereken je een prachtige maatwerkreis naar Thailand en het andere moment houd je je bezig met allerlei soorten wijzigingsverzoekingen vanuit de klant. Of we nu volop in het vroegboekseizoen zitten of in de drukke vakantieperiodes, elke periode daagt ons uit om prachtige reizen te verzorgen voor onze klanten!’’ WERKEN BIJ FTI Op dit moment staan er diverse vacatures open. Voor ons Service Center zijn wij op zoek naar meerdere collega’s die graag onze klanten te woord staan. Ook ons Sales en Customer Service team zijn op zoek naar versterking. In alle functies is het mogelijk om ook parttime aan de slag te gaan en is flexibel werken in overleg mogelijk. Daarnaast zijn er voor alle functies mogelijkheden voor stagiaires. Nieuwsgierig geworden naar de vacatures? Bekijk de actuele vacatures op www.fti.nl/ vacatures en solliciteer! Wil je graag meer informatie over de functies of kennismaken met de diverse afdelingen van FTI, neem dat contact op met onze Talent & Culture manager, Soraya Hollart via [email protected]
18 — Interview — Vincent begon op zijn zeventiende aan de Hotel Management School in Leeuwarden. Als onderdeel van zijn studie heeft hij tien maanden stage gelopen in het Fairmont St. Andrews Bay Resort in Schotland. “Door deze stage is mijn passie voor hospitality alleen nog maar meer gegroeid. Ook heb ik hier mijn hart verloren aan Schotland. De natuur, de cultuur en de passie zijn een zeer aanstekelijke combinatie”, vertelt Vincent. Na zijn stage heeft Vincent dan ook vijf jaar in Schotland gewoond waar hij diverse functies heeft gehad, van VINCENT VAN DIJK: 'PERSONAL TOUCH TRAVEL JUISTE INGANG VOOR IEMAND ZONDER ERVARING IN DE BRANCHE' Vincent van Dijk (41) is van kleins af aan geïnteresseerd in reizen en de hospitality industrie. Zijn carrière in deze branches heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat hij sinds januari 2021 aan de slag is gegaan als ZRA onder de vlag van Personal Touch Travel. In gesprek met Reisbizz Magazine vertelt Vincent over het verloop van zijn carrière en wat het zijn van ZRA voor hem zo leuk maakt. Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Vincent van Dijk Vincent van Dijk
19 — Interview — weddingplanner tot eventsmanager. “Ik ben continue bezig geweest met het creëren van belevingen en herinneringen.” Na terugkomst in Nederland heeft Vincent twaalf jaar bij de Efteling gewerkt. Een terugkeer naar Schotland heeft al die tijd in zijn hoofd gezeten. “Toen het moment eenmaal daar was, kwamen we in de coronapandemie terecht en was verhuizen naar Schotland geen mogelijkheid meer. En ook door de Brexit zijn de mogelijkheden om te verhuizen lastiger geworden.” LIEFDE EN PASSIE VOOR SCHOTLAND In die tijd is Vincent op het idee gekomen om voor zichzelf te starten als ZRA en reizen naar Schotland te organiseren. “Zo kan ik evengoed mijn liefde en passie voor dit land overbrengen op anderen en mensen adviseren over de schoonheid ervan. ” Hiervoor kwam hij bij de Academy van Personal Touch Travel terecht. “Doordat ik niet uit de reisbranche kom, was dit de juiste ingang voor mij. In september 2020 ben ik gestart met de opleiding waarin ik in drie maanden relevante informatie heb geleerd om van start te gaan en naast Schotland de hele wereld te kunnen verkopen, hoe gaaf is dat!” Het idee was altijd al om Schotland zijn specialiteit te maken. In de eerste maanden van zijn ZRA-schap heeft Vincent zelf zijn website gemaakt, waarin hij zich volledig focust op Schotland. “Mijn eigen brand ‘The Duke in the Forest’ was nu echt gestart. De naam komt van een verbasterde vertaling van ’s-Hertogenbosch, waar ik inmiddels dertien jaar woon, De Hertog in het Bos.” De aanvragen stromen sinds eind vorig jaar bij Vincent binnen. Naast Schotland heeft hij ook diverse andere aanvragen gehad, met name vanuit zijn eigen netwerk. “Ik ben enorm dankbaar dat zij mij dit hebben gegund en dat ik hierdoor een vliegende start heb kunnen maken.” MOOIE NIEUWE UITDAGING Geheel onverwachts is Vincent afgelopen maand benaderd voor een baan in Schotland. Een kans die hij, naar eigen zeggen, ondanks alle uitdagingen rondom Brexit niet kan laten schieten. “Op dit moment zit ik in een visumaanvraag traject en ga ik binnenkort aan de slag als Senior Events Manager binnen de Universiteit van St. Andrews. Naast deze mooie uitdaging blijf ik ook reizen naar Schotland Met ‘The Duke in the Forest’ specialiseert Vincent zich in Schotlandreizen
20 — Interview — organiseren, met nu even een tijdelijke break.” Op deze manier kan Vincent het ZRAschap doorzetten in Schotland, nog vaker accommodaties en locaties checken en zijn klanten nóg beter adviseren. “Mijn specialisme Schotland komt op deze manier nog beter tot zijn recht. En zo kan ik speciale belevingen blijven creëren.” Wat Vincent het meeste aanspreekt in het ZRA-schap, is om de uitdaging aan te gaan om zijn droom en passie om te zetten in iets concreets. “Hierin heb je als ZRA veel vrijheid, maak je veel nieuwe contacten en is vooral het adviseren en het creëren van belevingen voor de klant het leukst.” Ook loopt Vincent tegen de nodige uitdagingen aan. “Het zichtbaar zijn en het duidelijk maken wat jij te bieden hebt in plaats van het internet en de grotere touroperator kan wel lastig zijn. En het vinden van de juiste match tussen je klant en de juiste accommodatie en type reis is ook een uitdaging. Maar dat maakt het werk ook juist zo leuk.” Met welke zaken moet je rekening houden als je je aansluit bij Personal Touch Travel? “Personal Touch Travel is een superleuke club, waarbij je veel vrijheid krijgt en je veel contact onderling kunt hebben om elkaar te ondersteunen en te adviseren. Je bent echt zelfstandig; het is jouw onderneming en daarmee ook jouw verantwoordelijkheid dat je het tot een succes maakt. Personal Touch Travel levert de tools en maakt het makkelijk om te starten en te ondernemen. Er is een geweldig team ter ondersteuning en de risico’s, die er altijd zijn, worden tot het minimum beperkt. Bij Personal Touch Travel heb je de kans om die ‘persoonlijke touch’ echt toe te voegen.” Vincent in Schotland
Wordt het niet eens tijd om je eigen dromen te volgen? Dat je in de allerleukste branche werkt wist je natuurlijk al. Maar heb je je wel eens afgevraagd hoeveel leuker het is als je ook nog zelfstandig ondernemer bent? Dat jij besluit hoe, wanneer en voor wie jij je droomreizen samenstelt. Maar wel met de steun van een professionele organisatie die jou met alles kan helpen waar je hulp bij nodig hebt. Ondek het nieuwe werken en word net als vele andere reisprofessionals lid van de leukste reisclub van Nederland! Meer weten? Neem snel een kijkje op zelfstandigreisadviseur.nl/dromen
22 — Interview — MERVYN NANKOE: 'MENSEN INSPIREREN EN EMPOWEREN' In gesprek met Mervyn Nankoe, naast zijn baan als loopbaanadviseur bij een universiteit, heeft hij een eigen bedrijf waar hij coacht op het gebied van zelfmanagement, zelfvertrouwen en loopbaanvraagstukken. Wij vroegen Mervyn wat zijn belangrijkste tips zijn om die felbegeerde baan te bemachtigen. Tekst: Natasja Hoogstede - Foto’s: Mervyn Nankoe en Unsplash Foto: Unsplash
23 — Interview — Wie is Mervyn Nankoe en wat doe je op het gebied van arbeidsmobiliteit? “Mensen inspireren en empoweren zich gelijkwaardig op te stellen op zowel persoonlijk-, als op carrière vlak. Dat is mijn missie als coach, loopbaanbegeleider en trainer. Mijn naam is Mervyn Nankoe en heb een achtergrond in marketing, maar sinds tien jaar heb ik succesvol een switch gemaakt naar coaching, loopbaanadvies en training. Ik kwam erachter dat het me meer voldoening geeft mensen zelf tot inzichten te laten komen en in beweging te brengen, in het aangaan van transities op de arbeidsmarkt. Ik begeleid met name starters, young professionals, 30ers en 40-ers. Naast mijn eigen bedrijf heb ik een baan als loopbaanadviseur bij een universiteit.” Wat zijn je belangrijkste tips vooraf het sollicitatiegesprek? “Bestudeer alle informatie die je over het bedrijf hebt kunnen bemachtigen (website, LinkedIn, nieuwsbrief, artikelen online, mensen die binnen het bedrijf werken). Lees nog eens goed je brief en CV. Het kan enige tijd geleden zijn dat je deze brief verzonden hebt en lees de advertentie nog eens aandachtig door. Een sollicitatiegesprek bestaat in de regel voor 75 procent uit standaardvragen, deze kun je voorbereiden. Schrijf ook vragen op die je lastig vindt. Weet met wie je het gesprek hebt, want de achtergrond van mensen geeft richting aan de inhoud van het gesprek. Een recruiter of HRM-adviseur zal meer algemene vragen over jou als persoon stellen. Iemand die inhoudelijk op de hoogte is van de functie zal meer naar kennis en ervaring/ vaardigheden vragen. Presenteer je vanaf het moment dat je het bedrijf binnenstapt goed. Telefonistes/receptionistes worden wel eens ingeschakeld om een sollicitant te observeren terwijl deze zit te wachten. Lees de folders en jaarverslagen waarin het bedrijf zich presenteert, deze liggen er veelal niet voor niets. De eerste indruk wordt dus niet pas in het gesprek gevormd, maar al veel eerder.” En tijdens het gesprek? “Heb je sterke en zwakke punten op een rijtje en bedenk bij je kwaliteiten ook een onderbouwing. Haal voorbeelden zoveel Mervyn Nankoe
24 — Interview — mogelijk uit de praktijk van je (recente) werk. Maar ook voorbeelden uit de sport, vrijwilligerswerk en hobby’s kunnen prima jouw kwaliteiten onderbouwen. Wijd niet te lang uit over een minder sterke kant van jezelf. Noem deze kort en probeer positief af te sluiten door te vertellen hoe je hebt geleerd er mee om te gaan. Je kunt gerust even de tijd nemen om na te denken over een antwoord. Geef ook toe als je iets echt niet weet, wring je niet in allerlei bochten. Toegeven dat je iets niet weet, kan men ook als sterk ervaren. Als je heel erg gespannen bent voor en tijdens het gesprek, is het soms verstandig om dit bespreekbaar te maken. Als men toch al ziet dat je gespannen bent, zeg dat dan gewoon. Dit alleen al benoemen kan al een stuk van de spanning weghalen. Op de eerste plaats verwacht men zelfs enige spanning te zien. Daarnaast maakt men eruit op dat het voor jou dus een serieuze aangelegenheid is. Op de derde plaats vraagt het moed om je kwetsbaar op te stellen, wat vaak gewaardeerd wordt. Aan het einde van het gesprek is het gebruikelijk de sollicitant de ruimte te geven vragen te stellen. Maak hier altijd gebruik van. Dit staat gemotiveerd en goed voorbereid.” Na het sollicitatiegesprek? “Om snel in de gaten te krijgen wat je goed en fout doet in een gesprek, is het belangrijk dat je telkens na afloop van een gesprek nog eens kritisch het gehele gesprek doorneemt. Wat zijn jouw indrukken? Heb je een goed beeld van de functie en het bedrijf? Zie je jezelf werken in die functie bij die organisatie? Maak de samenvatting telkens zo snel mogelijk, anders vergeet je veel.” Welke zaken zijn not-done in een sollicitatie? “Kom niet te laat, liegen en zeggen dat je geen valkuilen hebt. Dit getuigt van weinig zelfreflectie en onvermogen om te leren. Laat je niet negatief uit over vorige werkgevers en de ander niet laten uitpraten.” Wat weet je nog van je eigen sollicitaties en wat heb je hier van geleerd? “Ik heb gesolliciteerd op banen omdat ik dacht dat een functie me leuk lijkt, of omdat het bedrijf een goede status had of omdat ik dacht snel een baan nodig te hebben. Maar regelmatig heb ik daardoor een mismatch gehad. Wat ik hiervan geleerd heb, is dat tijd nemen om gedegen zelfonderzoek te doen, de sleutel tot een goede sollicitatie is. Doe onderzoek naar wie je bent, waar je goed in bent, waar je interesses liggen en wat je belangrijk vindt in je werk. En doe onderzoek naar hoe het daadwerkelijk is om een bepaalde functie uit te oefenen bij een organisatie die je leuk lijkt door met mensen te praten die de baan doen die je leuk lijkt. Pas dan kun je écht goed gericht en vooral gemotiveerd en met enthousiasme solliciteren zodat de kans om aangenomen te worden groter is.”
26 — Infotorial — Zit dienstverlening in je bloed en wil je werken bij een organisatie die constant groeit en waar jij je kunt ontwikkelen? Kom dan bij FCMTravel Solutions werken. MAAK EEN VLIEGENDE START ALS ZAKENREIS CONSULTANT FCM Travel Solutions is wereldwijd één van de grootste zakenreisbureaus met jarenlange ervaring. Steeds meer bedrijven weten ons te vinden en gaan de samenwerking met ons aan. Daardoor groeien we constant. Wij staan dicht bij onze klanten. Wij weten de weg goed te vinden in de jungle van luchtvaarttarieven en bij elke aanvraag zoeken wij de beste en voordeligste mogelijkheid om te reizen, of het nu gaat om vliegtarieven, hotelovernachtingen of autohuur. Ons doel is transparant met onze klanten te werken en te communiceren. Wij zijn er trots op dat wij een omgeving gecreëerd hebben waar onze mensen hun ongelooflijke passie voor reizen en wereldculturen kunnen delen en er tegelijk voor kunnen zorgen dat elke klant een eersteklas service en de best mogelijke ervaring krijgt. Als bedrijf dat veel waarde hecht aan gelijke
— Infotorial — kansen, willen wij ervoor zorgen dat wij de carrières, aspiraties en ambities van onze mensen blijven stimuleren. In een razend tempo gaat de wereld na de pandemie weer open en zijn wij op zoek naar enthousiaste collega’s voor onze vestiging in Apeldoorn en te openen locatie in de omgeving van Utrecht. Er wordt in kleine zelfsturende teams van maximaal 7 collega’s gewerkt. Dit houdt voornamelijk in dat je als team samen verantwoordelijk bent voor de resultaten en het reilen en zeilen van alle operationele zaken. Daarnaast is er geen teamleider en hak je indien nodig zelfstandig knopen door. WERKZAAMHEDEN Samen met jouw collega’s werk je mee aan de verdere groei van de organisatie door het verzorgen van alle soorten zakenreizen. Je boekt vluchten, regelt het benodigde vervoer buiten het vliegen om, reserveert hotels en verdere reisgerelateerde zaken zoals visa etc. De klant staat hierbij centraal; je staat klaar om alles vlot te laten verlopen rondom het veilig en zo comfortabel mogelijk reizen van deze persoon. De administratieve handelingen zoals factureren behoren ook tot jouw taken. Vanzelfsprekend vervang je collega’s bij ziekte of vakantie of springt bij als de werkdruk bij een ander hoger is dan bij jou. Je hebt wat voor elkaar over als collega’s waardoor de klant het beste kan worden bediend. Ons motto is: Work hard, play hard. Regelmatig houden wij een buzz-night en ontmoeten wij jaarlijks onze andere Europese FCM collega’s op een bestemming ergens in Europa om samen onze successen te vieren. Voor de echte uitblinkers komt daar nog een spetterend feest in bijvoorbeeld Las Vegas, Cancun of Macau bij. Dit wil jij toch ook wel een keer meemaken! FCM zijn wij ervan overtuigd dat onze mensen het hart van ons bedrijf vormen en daarom ons meest waardevolle bezit zijn. Of je nu fulltime of parttime wilt werken, thuis of op kantoor, voor beide zijn er mogelijkheden. Bij FCM vinden we het belangrijk dat jij je prettig voelt. Ga jij met ons de uitdaging aan! Neem voor meer informatie contact op via [email protected]
29 — Interview — Wie ben je en wat houdt je functie in bij Corendon? “Ik ben 47 jaar, woon in Amsterdam, ben getrouwd en heb twee zonen van 10 en 14 jaar. Inmiddels werk ik bijna twintig jaar in de reisbranche; eerst bij Baobab, toen Thomas Cook, daarna TUI en nu alweer bijna zeven jaar bij Corendon. Bij Corendon ben ik binnen het MT eindverantwoordelijk voor HR, interne communicatie met de collega’s, woordvoering met de pers en MVO.” Waarom is je functie belangrijk voor het succes van Corendon? “Mijn functie is niet belangrijker dan welke andere functie dan ook; werkend binnen HR weet ik dat als geen ander. We proberen SIMONE VAN DEN BERK: 'WE ZIJN ENERGIEK EN UITGESPROKEN' Reisbizz in gesprek met Simone van den Berk. Als eindverantwoordelijke bij Corendon voor HR, interne communicatie en woordvoering met de pers en MVO, vindt ze het belangrijk dat haar collega’s energiek zijn, makkelijk contact maken en interesse tonen. In onderstaand interview licht ze het één en ander toe. Simone van den Berk
30 iedereen een zo aantrekkelijk mogelijke werkplek te bieden. Zeker in deze periode; na corona en in de huidige arbeidsmarkt. Daarnaast stoppen we veel tijd in onze interne communicatie om iedereen betrokken te houden. Onze woordvoering is open en to the point en dat vinden we belangrijk want slechte woordvoering kan je reputatie breken. MVO behoeft weinig toelichting: dat is belangrijk voor iedereen. Maar wel een uitdaging als je een airline hebt en vooral vliegvakanties verkoopt.” Wat zijn voor jou belangrijke kenmerken waar je naar kijkt als het gaat om het aantrekken van een sollicitant? “Ik vind het belangrijk dat iemand energiek is, contact maakt en interesse toont. Ik loop inmiddels al wat langer mee en ik zie keer op keer dat de succesvolste collega’s de collega’s zijn die open staan voor anderen en in staat zijn om constructief te communiceren. Zo ontstaat er een band, is er begrip en kun je samen écht dingen voor elkaar krijgen. Natuurlijk is feiten- en systeemkennis ook belangrijk, maar goede onderlinge communicatie tilt alles naar een hoger plan. Daarbij past dit type collega ook bij Corendon: we zijn energiek en uitgesproken.” Wat is jouw visie op het behouden van talent voor je organisatie en in de industrie? “Nieuwe management-theorieën vind ik eerlijk gezegd vaak oude wijn in nieuwe zakken.
31 — Interview — Collega’s moeten zich betrokken voelen bij jouw bedrijf en daar is simpelweg contact, aandacht en communicatie voor nodig. Je moet je gezien en gehoord voelen. Daarnaast moeten ook de basisvoorwaarden gewoon op orde zijn. Onze branche is geen hobbyclub, het is een serieuze en professionele branche en daar horen passende salarissen en goede secundaire arbeidsvoorwaarden bij.” Wat maakt het werken bij Corendon bijzonder? “We zijn een touroperator, een airline en een hotelketen. Heel divers dus en dat weerspiegelt zich in onze collega’s en in wat we doen. We zijn daarnaast ontzettend ondernemend. Dat zit in het DNA van Atilay en daarmee onlosmakelijk in het DNA van ons als bedrijf. En we zijn erg flexibel. We moeten soms oppassen dat flexibiliteit niet doorslaat in chaotisch maar het zorgt er in ieder geval voor dat werken bij Corendon dynamisch is. En dit past allemaal heel goed bij mij. Wat heb je in al die jaren in de industrie geleerd? “Zó ontzettend veel. Ik ben destijds na mijn opleiding via marketing doorgegroeid naar communicatie en woordvoering uiteindelijk bij HR en MVO terecht gekomen. Ik heb in deze branche de jaren meegemaakt waarin de bomen tot in de hemel groeiden en in de afgelopen jaren hebben we maar ternauwernood een faillissement kunnen voorkomen. Ik heb geleerd dat heel veel belangrijke beslissingen gewoon neerkomen op logisch nadenken. Een besluit moet je kunnen uitleggen en als je dat niet kan, dan is het wellicht niet zo’n goed besluit. Gelijke monniken, gelijke kappen vind ik persoonlijk ook erg belangrijk. En practice what you preach vind ik voor leidinggevenden essentieel. Als jij niet het goede voorbeeld geeft, gaan anderen jou niet volgen. Maar als je er wél staat, meewerkt, verantwoordelijkheid neemt en de weg wijst, dan kun je samen bergen verzetten.” “Onze branche is geen hobbyclub, het is een serieuze en professionele branche en daar horen passende salarissen en goede secundaire arbeidsvoorwaarden bij”
32 — Infotorial — Wil je zelf je eigen toekomst bepalen? Sluit je aan bij Travel Counsellors en geniet van een betere balans tussen werk en privé, goede verdiensten en een carrière waar je blij van wordt. NEEM HET HEFT IN EIGEN HANDEN ALS TRAVEL COUNSELLOR Travel Counsellors is een toonaangevende en dynamische reisonderneming met meer dan 200 zelfstandig reisadviseurs in Nederland & België en meer dan 1800 wereldwijd. Als Travel Counsellor ben je een zelfstandig ondernemer met de beste tools in handen om een succesvol bedrijf te runnen. Travel Counsellors zijn trots op het hoogstaande niveau van persoonlijke service die aan klanten wordt geboden. Travel Counsellors is lid van IATA, ANVR en deelnemer SGR en Calamiteitenfonds. Een betrouwbare en financieel sterke onderneming. De zelfstandig Diana Nohlen
33 — Infotorial — reisadviseurs worden intensief ondersteund door een team van vakmensen. Waardoor je je volledig kunt concentreren op de wensen van de klant en het samenstellen van de perfecte reis. JOUW BEDRIJF, JOUW MANIER Travel Counsellors ervaren de voordelen van een eigen bedrijf, maar worden ook 24/7 ondersteund door de hoofdkantoren. Dat is de Travel Counsellor “way of life”. Waar vrijheid en ondersteuning hand in hand gaan en waar de klant altijd koning is. VRIJHEID Wij gaan een echte business partnership met je aan zodat jij de vrijheid hebt om je eigen bedrijf te runnen zoals jij dat wil. Jij bouwt sterke relaties op met jouw klanten en wij investeren in de toekomst waardoor wij onze tijd en andere organisaties ver vooruit zijn. Het is aan jou om te bepalen of je je specialiseert of niet; je hoeft nooit exclusief voor één bestemming te werken, tenzij je dat zelf wilt. ONZE INTERNATIONALE COMMUNITY De mensen op het hoofdkantoor vormen samen met ons internationale netwerk van Travel Counsellors een hechte familie van enthousiaste reisexperts. Dat gevoel van saamhorigheid is onbetaalbaar wanneer je vanuit huis werkt. Vanaf dag één hoor je er helemaal bij en tijdens de introductietraining worden vaak vriendschappen voor het leven gesloten. TRAVEL COUNSELLORS AAN HET WOORD Astrid: “Ik voelde mij direct thuis” Travel Counsellor Astrid heeft ruime ervaring in de reisbranche en kwam er achter wat ze het leukste vindt om te doen: het adviseren en het samenstellen van reizen in combinatie met klantcontact. “Super blij ben ik dat ik Travel Counsellor ben geworden. Ik vind Travel Counsellors een professionele internationale organisatie, hierdoor zijn veel dingen gewoon goed geregeld. Ik vind het Phenix-systeem, om zelf maatwerk offertes te maken, bijvoorbeeld fantastisch. Zo hoef je niet te wachten op offertes van leveranciers, maar je maakt ze gewoon zelf; heerlijk! Voordat ik begon was ik een beetje bang dat ik het eenzaam zou vinden als zelfstandige.
34 — Infotorial — Tot nu toe voel ik daar helemaal niets van gelukkig. Ik heb veel contact met andere Travel Counsellors. Daarnaast zou ik de ondersteuning van het hoofdkantoor omschrijven als een warm bad. Ook niet onbelangrijk, de opbouw van mijn onderneming gaat nog veel beter dan ik had durven dromen! Voor wie ook overweegt om Travel Counsellor te worden zou ik willen zeggen; praat eens met een Travel Counsellor en vraag gewoon alles wat je wilt weten.” Kees: “Je kan 100 procent van je tijd in je klanten steken” Kees is in 2021 gestart als Travel Counsellor, na jarenlang gewerkt te hebben als winkelmanager van reisbureaus. Nu kan hij 100% van zijn tijd in zijn klanten steken. Travel Counsellors brengt hem gemak en zorgt ervoor dat hij zijn werk met plezier doet: “Ik ben bij Travel Counsellors terechtgekomen omdat ik ineens zonder werk kwam te zitten. De keuze voor Travel Counsellors was niet moeilijk. Van alle ZRA-organisaties zijn zij kwalitatief gezien gewoon de beste. En die professionaliteit straal je dan ook weer uit naar je klanten. Er heerst een positieve vibe binnen de organisatie. Tijdens het eerste event dat ik bezocht viel mij vooral de professionaliteit op van alle Travel Counsellors. Maar ook de mensen van het hoofdkantoor doen op diezelfde professionele no-nonsense manier hun werk voor ons. Als je ZRA-organisaties met elkaar gaat vergelijken, kijk dan niet alleen naar het directe verdienmodel, maar kijk vooral naar waar je over een jaar of vier staat. Tegenover lage kosten elders staat ook veel meer werk voor jezelf en minder ondersteuning vanuit de organisatie plus een groter risico. Zo kan je bij TC zelf reizen samenstellen en als je dat doet, dan ben je goed verzekerd als touroperator. Daar is TC uniek in.” Ga voor meer informatie naar www.wordeentravelcounsellor.nl
TRAVEL COUNSELLORS "DE ONDERSTEUNING VIND IK HEEL FIJN" - TRAVEL COUNSELLOR INGE GESTART IN APRIL 2021 WWW . WO R D E E N T R A V E L C O U N S E L L O R . N L
36 — Interview — NBBS Reizen is het online reisbureau van verre reizen specialist Travel Trend. Als reisspecialist bij NBBS Reizen adviseert Rosina Stolk potentiële klanten en helpt ze bij het samenstellen en reserveren van voornamelijk samengestelde reizen en maatwerk. In gesprek met Reisbizz Magazine vertelt Rosina over haar functie. ROSINA STOLK IS REISSPECIALIST BIJ NBBS REIZEN: 'ADVIES UIT EIGEN ERVARING WORDT ERG GEWAARDEERD DOOR DE KLANT' Kun je iets vertellen over NBBS Reizen en de link met Travel Trend? “NBBS Reizen verkoopt de reizen van Travel Trend direct aan de particuliere klant en Travel Trend verkoopt de reizen via reisagenten aan de klant. Wij werken zoals je van een plaatselijk reisbureau gewend bent; wij beantwoorden vragen, geven advies en reserveren de reis voor de klant. Doordat wij het directe online verkoopkanaal van Travel Trend zijn, kunnen wij de reizen snel vertalen naar een offerte die goed aansluit bij de wensen van de klant.” Rosina in Costa Rica
37 — Interview — Ben jij als reisspecialist ook een echte globetrotter? “Wij hebben allemaal een passie voor verre reizen en bezoeken het liefst ook al onze bestemmingen zelf. Uit eigen ervaring kun je de klanten toch het beste adviseren. Zelf heb ik al mooie studiereizen mogen maken naar o.a. West-USA, West-Canada en Nieuw Zeeland. Samen met collega’s op pad om de routes en accommodaties te ervaren is absoluut een pré van dit werk en geeft je ervaringen die je nooit meer vergeet. Zo vloog ik in West-Canada naar de Knight Inlet Lodge per watervliegtuig en zag ik tientallen grizzly beren zalm vangen in de rivier. Wat was dit tof! In Nieuw-Zeeland bezocht ik onder meer de beroemde Milford Sound. Het regent hier vaker dan dat het droog is en ik was hier op een zonnige dag. Hier laat de natuur zich van haar indrukwekkendste kant zien met enorme watervallen, verlaten fjorden en ondoordringbare regenwouden. Deze waanzinnige omgeving zal mij altijd bij blijven. Daarnaast bezoeken wij de NBBSbestemmingen ook tijdens onze eigen vakanties. China, Costa Rica, Oost-USA, Florida, Zuid-Afrika, Thailand, Dubai, Cuba en Curaçao heb ik al mogen bezoeken tijdens mijn vakanties. Maar ik heb nog lang niet alle NBBSbestemmingen afgevinkt.” Kun je een werkdag omschrijven? “Met een kopje koffie start je je computer op en praat je ondertussen bij met je collega’s. Vervolgens kijk je welke mails er voor je zijn en welke nieuwe aanvragen er binnen zijn gekomen. Als je genoeg informatie hebt om een reis samen te stellen, ga je aan de slag met je eerste offerte van de dag. Je stelt een mooie route samen, boekt zelf vluchten in en bekijkt welke accommodaties, auto’s of campers beschikbaar zijn. Dit werk je allemaal uit in een mooie uitgebreide offerte. Soms komt het voor dat je niet alle informatie en prijzen hebt, dan neem je contact op met de desbetreffende lokale agent. Is een klant akkoord met een offerte, dan ga je alles definitief boeken via de reserveringsystemen of per mail via de lokale agent. Je kijkt alle bevestigingen goed na en laat vervolgens een factuur voor de klanten opstellen. In de tussentijd komen telefoontjes van klanten binnen. Zij hebben nog vragen over een geboekte reis, over een ontvangen offerte of het zijn klanten die zich aan het oriënteren zijn op de website en graag advies willen. Daarna pak je een nieuwe aanvraag op en bekijk je welke informatie er nog nodig is om de offerte op te stellen. Indien je nog vragen hebt, neem je even per mail of per telefoon contact op met de klant. De volgorde is elke dag anders, want de
38 — Interview — ene dag maak je veel nieuwe offertes en de andere dag ben je juist meer lopende aanvragen en boekingen aan het behandelen. Het leuke is wel dat je de klant van A tot Z van dienst bent.” Waar haal jij de waardering uit? “Het is super leuk om voor klanten een droomreis samen te stellen. Verre reizen zijn natuurlijk een luxe product. De meeste mensen maken deze reizen niet elk jaar. Sommige klanten vinden het boeken van een dergelijke reis dan ook best spannend. Maar als je dan vervolgens tot een mooi resultaat bent gekomen, dan zijn zij zo blij dat hun droomreis vorm heeft gekregen. Sommige klanten komen na hun reis terug met een uitgebreid verslag of diverse foto’s. Dit vind ik zo leuk om te lezen en te bekijken.” Hoe ervaar je het contact met de klant? “Ik vind het heel fijn om direct met de consumenten te communiceren. NBBS Reizen biedt reizen aan naar verre bestemmingen en ik merk dat de meeste klanten zich zelf wel inlezen over de bestemming en daarbij je advies (vaak uit eigen ervaring) erg waarderen. Je kunt na het sparren snel met ze schakelen, omdat er geen extra schakel tussen zit en wij ook direct met lokale agenten communiceren.” Waar ligt de uitdaging binnen jouw functie? “Als klanten bij ons binnenkomen met alleen wat punten die in de reis moet zitten of naar plaatsen willen die niet heel gebruikelijk zijn om met elkaar te combineren, dan is het super tof om dit uit te werken in een logische route en super leuk programma.” Rosina op Curaçao met haar jongste dochter
Maak van je passie je werk! Nordic zoekt reisspecialisten Ben jij gepassioneerd door het Hoge Noorden, natuur en reizen? Bij Nordic kan je jouw passie en kennis dagelijks delen met potentiële reizigers. Als Travel Designer stel je dagelijks de mooiste reizen samen. Bovendien kom je terecht in een ambitieus bedrijf waar iedereen kan groeien, uitdaging kan vinden en vooral ook plezier kan maken. Ontdek alle vacatures op Nordic.nl
40 — Infotorial — Sinds 1978 organiseert Travel Trend verre reizen op maat. Het ruime aanbod varieert van roadtrips per huurauto of camper tot begeleide rondreizen, en van island hopping vakanties en familiereizen tot geheel op maat gemaakte reizen. Al bijna 45 jaar is Travel Trend een betrouwbare partner van de reisagent. De directe verkoop vindt plaats via het reismerk NBBS Reizen. TRAVEL TREND: AL 45 JAAR EEN BETROUWBARE PARTNER VAN DE REISAGENT WERKEN BIJ TRAVEL TREND In het mooie, nieuwe kantoor van Travel Trend in Rotterdam Alexander is de sfeer dynamisch en informeel. De communicatielijnen zijn kort en de medewerkers hebben passie voor verre reizen. Geen boeking is hetzelfde, waardoor het werk uitdagend blijft. Niet voor niets werken veel medewerkers al meer dan 15 jaar bij het bedrijf! OP ZOEK NAAR NIEUWE COLLEGA’S Nu de pandemie achter de rug is en de vooruitzichten voor verre reizen weer goed zijn, wordt de organisatie uitgebreid. De komende tijd zullen er daarom regelmatig vacatures zijn, onder meer op onderstaande afdelingen. RESERVERINGSAFDELING TRAVEL TREND Op de afdeling Reserveringen Travel Trend worden offertes en boekingen van reisagenten verwerkt, zowel telefonisch als schriftelijk. Je hebt dagelijks contact met reisagenten, die je adviseert bij het samenstellen van reizen voor hun klanten. Met de ‘bestseller’ agenten heb je
reisbizz.nlRkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=