3 — Voorwoord — hier hebben we de stijgende lijn te pakken en is er veel vertrouwen voor de wat langere termijn. Natuurlijk gaan we meer digitaal vergaderen, maar als ik de geluiden uit de mkb-hoek mag geloven, gaan ook die bedrijven in de (nabije) toekomst weer reizen. Is de crisis daarmee voorbij? Natuurlijk niet. Veel bedrijven hebben zich in de schulden moeten steken om de crisis door te komen en die schulden moeten worden afbetaald. En gaan we dan weer naar ‘business as usual’ als het om reizen gaat? Zeker niet. Covid is, zoals aanvankelijk gedacht, niet de aanjager van revolutionaire veranderingen in onze sector. Maar het is weldegelijk de drijver achter de versnelling en verdieping van een aantal trends die voor de crisis al speelden, zoals duurzaamheid, digitalisering en nog meer nadruk op veiligheid, hygiëne, gezondheid en ‘duty of care’. Hoewel historici dat altijd pas achteraf kunnen duiden, ben ik ervan overtuigd dat de reissector, zakelijk en leisure, een periode van transitie ingaat. “De winkel wordt als het ware verbouwd, maar ondertussen gaat de verkoop gewoon door!” Dat maakt dat human capital, het hebben van de juiste gekwalificeerde medewerkers, niet alleen op korte termijn maar zeker ook de komende jaren, een onderwerp van groot strategisch belang is. Om zo op korte termijn volledig te kunnen profiteren van de boekingshausse, die hopelijk nog wel even voortduurt, en daarbij ook het gewenste kwaliteitsniveau van de service te kunnen garanderen, maar zeker ook op de (middel) lange termijn om gezamenlijk met alle reisprofessionals invulling te geven aan de toekomstige uitdagingen en succesvol uit die transitie te komen. We waren natuurlijk al een interessante en uitdagende sector om in te werken, maar het wordt er de komende jaren alleen maar leuker op. Wie doet er mee? Frank Oostdam ANVR-topman
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=