Career Special

37 — Interview — Ben jij als reisspecialist ook een echte globetrotter? “Wij hebben allemaal een passie voor verre reizen en bezoeken het liefst ook al onze bestemmingen zelf. Uit eigen ervaring kun je de klanten toch het beste adviseren. Zelf heb ik al mooie studiereizen mogen maken naar o.a. West-USA, West-Canada en Nieuw Zeeland. Samen met collega’s op pad om de routes en accommodaties te ervaren is absoluut een pré van dit werk en geeft je ervaringen die je nooit meer vergeet. Zo vloog ik in West-Canada naar de Knight Inlet Lodge per watervliegtuig en zag ik tientallen grizzly beren zalm vangen in de rivier. Wat was dit tof! In Nieuw-Zeeland bezocht ik onder meer de beroemde Milford Sound. Het regent hier vaker dan dat het droog is en ik was hier op een zonnige dag. Hier laat de natuur zich van haar indrukwekkendste kant zien met enorme watervallen, verlaten fjorden en ondoordringbare regenwouden. Deze waanzinnige omgeving zal mij altijd bij blijven. Daarnaast bezoeken wij de NBBSbestemmingen ook tijdens onze eigen vakanties. China, Costa Rica, Oost-USA, Florida, Zuid-Afrika, Thailand, Dubai, Cuba en Curaçao heb ik al mogen bezoeken tijdens mijn vakanties. Maar ik heb nog lang niet alle NBBSbestemmingen afgevinkt.” Kun je een werkdag omschrijven? “Met een kopje koffie start je je computer op en praat je ondertussen bij met je collega’s. Vervolgens kijk je welke mails er voor je zijn en welke nieuwe aanvragen er binnen zijn gekomen. Als je genoeg informatie hebt om een reis samen te stellen, ga je aan de slag met je eerste offerte van de dag. Je stelt een mooie route samen, boekt zelf vluchten in en bekijkt welke accommodaties, auto’s of campers beschikbaar zijn. Dit werk je allemaal uit in een mooie uitgebreide offerte. Soms komt het voor dat je niet alle informatie en prijzen hebt, dan neem je contact op met de desbetreffende lokale agent. Is een klant akkoord met een offerte, dan ga je alles definitief boeken via de reserveringsystemen of per mail via de lokale agent. Je kijkt alle bevestigingen goed na en laat vervolgens een factuur voor de klanten opstellen. In de tussentijd komen telefoontjes van klanten binnen. Zij hebben nog vragen over een geboekte reis, over een ontvangen offerte of het zijn klanten die zich aan het oriënteren zijn op de website en graag advies willen. Daarna pak je een nieuwe aanvraag op en bekijk je welke informatie er nog nodig is om de offerte op te stellen. Indien je nog vragen hebt, neem je even per mail of per telefoon contact op met de klant. De volgorde is elke dag anders, want de

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=