8 — Interview — noodzakelijke rust, maar die vergeet ik meestal snel.” Welke reizen zou je nog willen maken? “Ik zou samen met het gezin naar Japan gaan, deels ook voor onderzoek, maar dat ging helaas niet door vanwege corona. Nu staat een trekking door de Kaukasus in Georgië gepland deze zomer. De oorlog maakt het een beetje spannend of dat kan doorgaan. We hebben dus, net als veel andere mensen, pech. Maar een paar dagen Rome en een prachtreis door Kroatië hebben we wel kunnen doen, dat was echt heerlijk. Japan blijft hoog op het lijstje staan, net als een lange trekking over de Vulkanen rondom Roturura, Nieuw-Zeeland.” Er is momenteel een groot probleem voor reisorganisaties om nieuwe mensen aan te trekken. Wat kunnen organisaties volgens jou doen om een aantrekkelijke werkgever te worden? “In mijn werk wijs ik werkgevers erop dat je geen organisatie moet managen, maar een tribe moet bouwen. Veel mensen, zeker jongeren, zijn een beetje eenzaam en ontheemd geworden in coronatijd. Het gevoel zomaar aan de kant geschoven te worden, ook in de reisbranche. Heel begrijpelijk en niemands schuld natuurlijk, maar dat geeft wel een andere loyaliteit. Ook het thuiswerken is mijn inziens niet goed geweest voor het gevoel van ’samen iets moois neerzetten’. Ik denk dat juist de reisbranche veel moet investeren in het bouwen van onderlinge relatienetwerken van medewerkers. Hoe mooi is het als je collega’s hebt die je passie voor reizen en de wereld kunnen delen? Maar dat moet je wel organiseren met mooie ontmoetingen en door het delen van verhalen. Ga barbecueën op het strand en deel je mooiste klantcontacten. Dat doe je niet vanuit je zolderkamer achter je laptop. Zorg dat je de back-packers surf-vibe op kantoor weer organiseert. Zodat je een echt nomadisch volkje bouwt waar iedereen graag bij wil horen.” Welke lessen kan de reisindustrie leren uit de boeken die jij geschreven hebt? “Mijn motto is: ‘Aandacht is het nieuwe Goud’. Op zich is een reis boeken niet meer moeilijk. Je kunt alles wat je wilt via internet regelen. Algoritmes en big data zijn een deel van het succes van de toekomst. Maar ik ben ervan overtuigd dat alleen de organisaties die écht aandacht weten te geven aan klanten, medewerkers en de lokale partners over de hele wereld gaan overleven en zich gaan onderscheiden. En dat geldt voor “De leukste medewerkers in de reisbranche vind ik de mensen die zelf echt heel erg van een bepaalde plek houden. Die geven je de beste insiderstips”
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=