9 — Interview — iedere branche, niet alleen de reisbranche. Menselijkheid is wat we zoeken als we op reis gaan, uit die sleur weten te komen. Je verkoopt geen transport of hotel, maar aandacht en een verhaal.” Wat wil je onze lezers verder nog meegeven? “Reizen krijgt steeds meer een ‘moeilijk’ imago door de klimaatzorgen en hypertoerisme. Terecht dat mensen vragen stellen bij ‘moet je echt drie keer per jaar vliegen’. Tegelijk is overconsumptie en personeelsgebrek niet alleen iets van de reisbranche. Met Hemelvaart liep Schiphol totaal vast, maar ook waren de wegen naar de kledingoutlets overvol en is de horeca over haar theewater. We willen veel en denken overal recht op te hebben. Zelf denk ik dat het enerzijds prachtig is dat goedkoop reizen voor iedereen toegankelijk is. Tegelijkertijd vind ik het redelijk als je goed over een reis moet nadenken en er een tijd voor moet sparen. Kwaliteit, slow travelling en duurzaamheid ter plekke mag een prijs hebben. Net zoals goedkope kinderarbeidkleding gewoon niet meer kan. Dat zal wennen zijn, maar ik denk dat het goed is als de reisbranche daarvoor gaat staan. Het geeft nieuwe kansen. Vegan reizen naar Tel Aviv, meer jongeren uitwisselingen in plaats van eenzijdig toerisme, aandacht voor cultuureducatie voor- en achteraf in reispakketten. Ik zie wel nieuwe, bewustere keuzes in de reisbranche mogelijk worden waarvoor mensen bereid zijn te betalen. Danielle in het Himalayagebergte in Nepal
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=