Reisbizz

SALESTALK: SANDRAVANDERWAL VANDTS JUNI 2022 MAGAZINE Nr 42 Verjonging team VakantieXperts Bennekom STUDIEREISCORENDON:ONTDEKKINGSTOCHTOPCURAÇAO INTERVIEW: PIETER ELBERS ZWAAIT AF ALS TOPMAN

5* ME IBIZA DE WERE L D VAN S I LV ER J E T LU XURY T R AV E L

Voor meer informatie ga je naar www.silverjet.nl/me of bel met onze Luxury Travel Consultants: 055-357 55 00. SILVERJET SELECTEERT HET BESTE WAT DE WERELD TE BIEDEN HEEFT Voor jou én de klant een aangename zekerheid Silverjet is al 24 jaar dé specialist in op maat samengestelde luxe vakanties Complete pakketreizen inclusief vluchten, hotelovernachting, Executive Lounge, ruimbagage & privétransfers Aanvragen van essenties/preferenties uiteraard mogelijk, de klant bepaalt Informatieve en stijlvolle brochures Fraai verzorgde reisbescheiden voor de klant Een zeer aantrekkelijke commissiestaffel 24/7 nooddienst door eigen personeel ME IBIZA Het ME Ibiza is een trendy strandhotel met moderne architectuur gelegen aan een afgelegen fraaie baai op ca. 12 km van Ibiza stad. Hier beweegt alles op het ritme van mode, muziek en gastronomie in een levendige en sfeervolle omgeving. Een perfecte locatie voor hen die van entertainment en muziek houden. Naast het hotel bevindt zich het beroemde Nikki Beach. AURA KAMER Indicatieprijs juli € 2.305 p.p. o.b.v. logies & ontbijt. Prijs is o.b.v. 7 overnachtingen en een 2-persoonsbezetting. Inclusief huurauto.     

4 — Voorwoord — Ik kan er niet omheen, het koppijndossier Schiphol zoals TUI-topman Arjan Kers het inmiddels noemt in de pers. Veel vragen met vage antwoorden. Daarop voortbordurend trok een column met als thema ‘vragen waarop een antwoord eeuwig uitblijft’ afgelopen weekend mijn aandacht. De schrijver namme mee in zijn verhaal en noemde daarbij enkele praktijkvoorbeelden uit z’n dagelijkse leven. De stijgende energieprijs was er één van, en hoe het toch komt dat de prijs van zijn ijsje bij de plaatselijke super opeens veertig procent hoger was dan vorige keer. Op al zijn vragen kreeg hij één antwoord; ’komt door Oekraïne’. Als we de parallel trekken naar de reisbranche poppen er bij mij ook spontaan een aantal prangende vragen op. Het personeelstekort? ‘Komt door corona’. Problematiek rond Schiphol? ‘Komt door 'KOMT DOOR CORONA'

5 — Voorwoord — corona’. De volgens de media grote aantallen reizigers op de luchthavens? ‘Komt door corona’. Allemaal vragen waarop een eenduidig antwoord uitblijft. Nu hoor ik je denken, dat is niet helemaal waar, want ‘komt door corona’ is een antwoord, maar wel één waar we niet veel wijzer van worden. Zo laten we ons een hoop wijs maken door de media, zo blijkt uit de statistieken. Volgens de voorspelling van Schiphol passeren er in 2022 ongeveer 60 miljoen reizigers de luchthaven. Wanneer we kijken naar de cijfers op de website van het CBS, zien we dat er in het jaar 2019 72 miljoen passagiers zijn verwerkt. Dat betekent dat er nu 12 miljoen minder passagiers gebruikmaken van de Schiphol dan voorheen, terwijl er in de media wordt verkondigd dat de cijfers door het dak gaan. En dan nog de vraag hoeveel stoelen er komen te vervallen aankomende zomer. Zijn het er 14.000 of wordt het een tweevoud zoals in de wandelgangen wordt beweerd? Het is niet altijd makkelijk maar wij proberen met Reisbizz en de zustertitels Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws feiten en fictie van elkaar te onderscheiden. Als je klanten op een vlucht zet naar een bestemming die bijvoorbeeld maar eenmaal per dag wordt aangevlogen, dan gaat deze vlucht waarschijnlijk gewoon door. Vliegt een airline echt vaak op een dag naar een bestemming, dan is de kans groot dat er door een of meerdere van deze vluchten een streep wordt gezet door de slotcoördinator, die toevalligerwijs een van onze buren is op Schiphol. Maar dat terzijde. Andere feiten in deze uitgave: Pieter Elbers, de CEO van KLM. Wij spraken hem uitgebreid en exclusief vlak voor zijn afscheid. In Bennekom staat al jaren een VakantieXpertskantoor en het mooie doet zich voor dat er opvolging in de maak is, waardoor het kantoor nog jaren door kan. In de rubriek Sales Talk komt deze maand Sandra van der Wal, sales manager bij Dutch Travel Services, aan het woord. Kees Bikker ging op studiereis en zoals we Kees kennen is dit niet bepaald een voorspelbare studiereis geweest. En verder ging ZRA Jennie Visser namens ons naar Curaçao met Corendon, en spraken we met Yvonne Halderman van Air Transat over de nieuwe lijndienst naar Montreal. Onze special staat in het teken van upselling: hoe bied je net dat stukje extra betaalde service aan je klant? Natasja Hoogstede

6

7 I NHOUD I NTERV I EW 08 Verjonging team VakantieXperts Bennekom 21 Pieter Elbers zwaait af als topman: ‘Ik ben vergroeid met KLM’ 41 Yvonne Halderman over de nieuwe lijndienst van Air Transat naar Montreal I N GESPREK MET 16 SalesTalk: Sandra van der Wal van Dutch Travel Services BLOGS EN COLUMNS 28 Kees Bikker: ‘Ook studiereizen zijn na corona veranderd’ EN VERDER 31 Reisbizz On Tour: Jennie Visser op ontdekkingstocht op Curaçao 50 Natuurlijk naar de zon met de Jong Intra Vakanties 60 Food for thought: Peru voor ‘Foodies’ UPSELL I NG SPEC I AL 46 Ali Chhaib: ‘TUI Collection is het neusje van de zalm’ 54 Je koffers laten inchecken bij de voordeur: relaxter reizen kán haast niet 63 Vincent Hekkert: ‘Met up- en crossselling toon je toegevoegde waarde’ COLOFON REISBIZZ: Hét maandelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, en Lolke van der Heide. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Kelvin Bor, Linda van Maanen, Sandra van der Wal, Kees Bikker, Jennie Visser en Natasja Eshuis. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] Kelvin Bor ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

— Interview — Daphne, Anita, Corina en Lisa

9 — Interview — “In de coronatijd is ons werk zelf stressvoller geworden. De verantwoordelijkheid is veranderd en die kostte ook de nodige energie. Eveline is toen vrijwilligerswerk in de zorg gaan doen. Er zijn daardoor verschuivingen ontstaan”, legt directeur Corina uit. Het moest zo zijn, want dochter Lisa wilde net in die periode iets anders gaan doen. Tien jaar pedagogisch werk was wel mooi geweest. Lisa: “Ik deed dat werk al vanaf mijn stage en was er ondertussen wel uitgegroeid. Eigenlijk heb ik het er helemaal nooit met mijn moeder over gehad om in haar reisbureau te komen werken. Wij waren thuis ook altijd vrij in onze keuzes, ik ben niet in deze richting geduwd. Nooit gedacht om samen te gaan werken en nu is het gewoon gebeurd. Maar ik ga er natuurlijk niet helemaal blanco in hè. Als klein meisje kwam ik hier altijd al om de gidsen te stickeren. En het reizen is ons met de paplepel ingegoten. Wij plukten zeker de vruchten van haar harde werken, want niemand in mijn klas had vakanties zoals wij. Ik ben op heel veel plekken geweest. Malediven en Sri Lanka zijn indrukwekkend, maar Portugal of een weekje op een camping maakt me ook gelukkig hoor.” VERJONGING TEAM VAKANTIEXPERTS BENNEKOM In het gemoedelijke en vriendelijke Bennekom is het reisbureau van Corina IJkhout (59) gevestigd: VakantieXperts Bennekom. Sinds 1 juni jl. is het team van de eigenaresse behoorlijk veranderd van samenstelling. Collega Eveline van den Heuvel is recentelijk na bijna 25 jaar vertrokken en dochter Lisa IJkhout (28) - nieuwkomer in het vak - heeft die baan overgenomen. Collega Daphne Bakker is weer terug van zwangerschapsverlof. Anita van Buren is sinds vorig jaar aan het team toegevoegd na het faillissement van de D-rt Groep. Kortom, eenmooi evenwicht tussen oud en jong. Ofwel ‘JongVakantieXperts’ volgens een opgetogen Corina. Tekst: Linda van Maanen - Foto’s: Reismedia 'NEVER A DULL MOMENT' VOOR CORINA IJKHOUT

BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE NAAR EL GOUNA Het Egyptische pareltje, El Gouna, wordt met dank aan de vele kanalen ook wel het Venetië van Egypte genoemd. Uniek is de badplaats zeker: het laguneparadijs kent eindeloze mogelijkheden. VOORDEEL DRIEVOUDIG BOEK MET

11 BOX IN DE HOEK VAN HET KANTOOR In 1981 begint Corina bij Leppers Reizen in Bennekom, zonder toeristische opleiding. Eigenlijk droomde ze van een baan als stewardess. In 1994 start ze haar reisbureau wat precies samenvalt met de start van het prille moederschap, maar dat is geen enkel probleem voor de gedreven Corina. Baby Lisa gaat dagelijks mee naar kantoor - de box bood uitkomst - waar ondertussen de klanten werden voorzien van reisadvies. Je bent nu ruim 27 jaar ondernemer. Wat is het allermooiste hieraan? “Dat ik iets bedenk voor een klant waarin álles zit wat hij/zij zoekt. Dat ik iets met grote passie samenstel en ze zeggen dat ze dit nooit zelf hadden kunnen bedenken. Ik wil klanten gewoon graag goed helpen. Ook wanneer ik weet dat het bijna niet gaat lukken, wegens capaciteit bijvoorbeeld. Het is fijn als het dan tóch lukt. Beter iets dan niets vind ik”, aldus Corina. Ze maakt zich niet druk om de toekomst, maar heeft wel een wens. “Ik hoop op betere tijden voor de reiswereld. Wij zijn er nog niet hoor. Er is nog veel gedoe, denk maar aan de toestanden op Schiphol. Ik ben oprecht blij dat wij hier zo centraal in het land zitten. Onze klanten kunnen gerust vanaf Groningen, Münster of Eindhoven vertrekken. Naast wachttijden die oplopen, verwacht ik ook dat de komende tijd nóg meer vluchten gaan Corina en dochter Lisa — Interview —

12 — Interview — uitvallen. Je ziet al dat KLM er vluchten uithaalt. Ook worden andere type toestellen ingezet. Al met al zijn we er helaas nog niet”, legt ze uit. En hoe zit het eigenlijk met de vergrijzing in Bennekom, is dit geen bedreiging voor je reisbureau? “Nee, daar ben ik helemaal niet bang voor. Ik vind die vergrijzing hier erg meevallen. Natuurlijk schrik ik wel als vaste oudere klanten overlijden. Je ziet ook dat veel jongere mensen uit de randstad hierheen trekken. Ik zie juist ook kansen om de jongeren aan te trekken. Deze week heb ik nog twee keer ervaren dat jongeren online helemaal niet verder kwamen in het boeken van hun reis. De een wilde naar Berlijn met haar vader en ze kon het niet goed vinden op internet. Binnen mum van tijd had ik het geregeld én nog onder haar gewenste budget ook. Ze was helemaal positief verrast. Het vooroordeel dat een reisagent duurder is dan internet leeft toch nog bij veel jongeren. De andere reis was voor een jongen die naar Japan wilde. Het lukte hem maar niet om het land binnen te komen, omdat hij alle onderdelen los wilde boeken. Bepaalde dingen weet die generatie niet, zoals bijvoorbeeld een ESTA-aanvraag. Ik zie dat ze bij ons komen omdat ze toch tegen dingen aanlopen”, zegt Corina. ACHTEROVERLEUNEN Niet alleen reizen verkopen aan de jonge generatie is leuk, ook de samenwerking zelf en Corina IJkhout, eigenaresse van VakantieXperts Bennekom

13 — Interview — aansturing van jonge dames aan boord is een mooie uitdaging voor Corina. “Natuurlijk, ze zijn een andere generatie. ‘Laat die jonkies hier maar lekker vloggen, tiktokken en influencers zijn, dan leunen wij wel achterover’, zeggen collega Anita en ik wel eens gekscherend tegen elkaar. Die interactie tussen oud en jong hier is leuk om te zien. Ze pakken zaken snel op, die snelheid om iets te vinden vind ik echt opvallend. Ik leer sowieso elke dag van hen, maar ook van anderen. Geen dag is hetzelfde. ‘Never a dull moment’, is écht mijn lijfspreuk. Niet voor niets kreeg ik een tegeltje met deze uitspraak tijdens het afscheid van collega Eveline”, blikt ze terug. En in de eigen Het reisbureau in Bennekom “We hebben afgesproken om het ‘s avonds niet over ons werk te hebben. Privé is privé”

14 — Interview — Whatsapp-groep van deze VakantieXperts komt de passende uitspraak ook met zéér grote regelmaat voorbij na weer eens ‘n bijzondere dag op kantoor. AFSPRAKEN OVER PRIVÉTIJD Moeder en dochter werken nog maar kort samen, maar het voelt vanaf dag één goed. “Ik vind het nu al heel leuk om Lisa erbij te hebben. Ze zoekt vaak precies dezelfde dingen voor klanten uit als ik, dat is grappig om te merken. De vakanties moeten een bepaald kwaliteitsniveau hebben, geen plastic tafelzeil op de tafels bijvoorbeeld”, lacht ze. Ze krijgen ook veel positieve reacties uit de omgeving. Mensen vinden het bijzonder. “We hebben trouwens wel afgesproken om het ‘s avonds niet over ons werk te hebben. Privé is privé. Ik heb dus wat regels opgesteld”, glimlacht Corina. En Lisa, hoe zijn jouw eerste dagen bevallen? “Heel goed. Ik ben eigenlijk gelijk in het diepe gegooid, je moet het gewoon dóen. Ben lekker bezig met mijn eigen baan binnen één team, zo voelt het. Wat ik vooral wil, is mensen blij maken met mooie reizen. Dat je wat voor ze kunt betekenen in hun ontspanning.” Waar sta jij over tien jaar? “Als ik iets doe, doe ik het voor de 100 procent. Dus ja, ik zie mezelf dit nog wel even doen hoor. En ik voel ook geen druk om Eveline op te volgen. Ieder doet het op zijn of haar manier. Ik doe het ook weer anders dan mijn moeder. Het is niet goed of fout. Zolang het voor mij goed voelt, is het goed. En ik ken mijn moeder door en door. Ik kan iets van haar gezicht aflezen. Dus als ik aanvoel dat ik iets niet moet zeggen, doe ik dat niet. Dit is dus een groot voordeel dat we elkaar zo goed kennen. Voorlopig stopt mijn moeder nog niet. Zelfs als ze met pensioen gaat, zie ik haar nog wel met één been in de zaak staan”, zegt Lisa. Corina, hoe lang zie jij jezelf nog werken in je knusse kantoor aan de Kerkstraat in Bennekom? “Kijk, ik kan niet in de toekomst kijken, maar nu heb ik nog volle bak energie om door te gaan”, zegt ze vol passie. Corina popelt om samen met haar nieuwe, verjongde team weer de mooiste vakanties samen te stellen en eindelijk ook weer haar eigen groepsreizen aan te bieden. Van sportieve dart- en golfreizen tot interessante wijn- (Rüdesheim) en heuse kookreizen (Fête de la cuisine). Ze draait haar hand er niet voor om. “Ik kan niet in de toekomst kijken, maar nu heb ik nog volle bak energie om door te gaan”

WELLNESS SPORT MUSEA & KUNST OPTREDENS ACTIEF & AVONTUUR TOCHTEN & ATTRACTIES ETEN &WIJN WELLNESS SPORT MUSEA & KUNST OPTREDENS ACTIEF & AVONTUUR TOCHTEN & ATTRACTIES ETEN &WIJN Alles wat je vakantie nog leuker maakt Boek je makkelijk vooraf… TUI.nl/extra/activiteiten-op-bestemming

16 — SalesTalk — SALESTALK: SANDRA VAN DER WAL VAN DUTCH TRAVEL SERVICES In de rubriek SalesTalk laten wij iedere maand een vertegenwoordiger uit de reisindustrie aan het woord om iets over zichzelf en zijn of haar producten te vertellen. Deze maand: Sandra van derWal, Sales Manager bij Dutch Travel Services. Sandra met kantoorhond Moos

17 — SalesTalk — Met een leeftijd van 38 jaar is Sandra precies de helft van haar leven werkzaam binnen de reisbranche. “Na de MTRO in Zwolle heb ik negen jaar in de reisleiding gewerkt. De zomers bracht ik door aan de Costa Brava, later op Mallorca, en de winters in Andorra. Terug in Nederland ben ik aan de slag gegaan op het hoofdkantoor van Thomas Cook. Hier legde ik op de afdeling Sales mijn eerste contacten met reisagenten. In 2018 heb ik Miles Attack in Nederland geïntroduceerd, een spaarprogramma voor reisagenten. Het Dutch Travel Services-boekingsplatform is ook gericht op reisagenten, ik zie hierin wel een rode draad.” Vanuit haar vorige baan heeft Sandra de initiatiefnemers van Dutch Travel Services leren kennen en begin 2021 werd zij benaderd met hun plannen. “De positieve energie die ik voelde na ons eerste gesprek vertelde mij genoeg.” Inmiddels is Sandra ruim een jaar aan de slag binnen het bedrijf. “Wat ik bijzonder vind is dat wij onze partners/gebruikers onderdeel laten zijn van de toekomst van het platform. Iedereen kan meedenken over nieuwe functionaliteiten. Het is een platform dat ontzorgt en efficiency brengt. Op basis van commitment wordt het alleen maar nóg beter. We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen. De beste techniek en korte lijnen. En niet alleen met een IT-team, maar ook met een team van ervaren reisbranchecollega’s.” COMBINATIE VAN TAKEN Haar functietitel is Sales Manager, maar in TIPS VAN SANDRA 1. S tart de dag met ons platform, maak boekingen bij partners die reeds zijn gekoppeld en vind er de links naar overige touroperators 2. Check de dynamische touroperator voor scherpe prijzen en ontvang 10 procent commissie 3. Deel je ervaringen met ons, zo heb je invloed op nieuwe ontwikkelingen. Functionaliteiten als de directe vluchten knop, optieboekingen en binnenkort ook multi-room & transfers zijn hier voorbeelden van. 4. Plan een korte kennismaking, dan presenteer ik graag de mogelijkheden: [email protected] Sandra in Israël

18 de praktijk pakt Sandra echter van alles en nog wat op. “Contacten met reisagenten en touroperators, zorgen voor een goed aanbod op het platform, communicatie, meedenken met ontwikkelingen en ga zo maar door.” Er is daardoor ook niet één specifiek ding wat haar aanspreekt in haar functie. “Wat mij het meeste aanspreekt is een combinatie van het introduceren van een kansrijk, innovatief platform waar reisagenten blij en beter van worden, de diversiteit van mijn werkzaamheden, de vrijheid die ik ervaar bij de uitvoering hiervan en daarnaast de vele contactmomenten die ik heb met branchegenoten.” Het duidelijke plan wat er binnen het bedrijf is, heeft ervoor gezorgd dat Sandra ook gedurende de coronapandemie bij Dutch Travel Services is blijven werken. “Dat plan is; hét distributieplatform zijn voor de Nederlandse markt, een platform vóór en dóór reisondernemers. De pandemie gaf ons de mogelijkheid om het platform “De positieve energie die ik voelde na het eerste gesprek met de initiatiefnemers van Dutch Travel Services vertelde mij genoeg” Sandra in Marokko

19 — SalesTalk — rustig te introduceren. Daarnaast gaf het mij de mogelijkheid om het platform en de achterliggende IT goed te leren kennen. Ik weet tot in detail wat we kunnen en ben er daarom van overtuigd dat we onze doelen behalen.” Wat moet de reisagent nou echt weten van jullie diensten? “Op ons platform heb je als reisagent je persoonlijke omgeving, boekingen maak je via je eigen commissie- en betalingsafspraken. Verder zoek vergelijk en boek je producten van FTI, Corendon, Alltours, Schauinsland en binnenkort ook De Jong Intra Vakanties. Bijkomend voordeel; je hebt zo ook toegang tot onze dynamische touroperator. Tegen 10 procent commissie vind je heel veel extra aanbod. Zo stel je samen zonder zelf de verantwoordelijkheid te dragen. Voor de overige touroperators raadpleeg je onze ‘Partnerlinks’-pagina. Hier log je gemakkelijk in bij bijvoorbeeld BAS en je vindt er alle B2B-links van touroperators. Wat ons platform verder typeert? Het is razendsnel, levert accurate prijzen en beschikbaarheid en je kunt er naast standaard pakketreizen ook specialistisch aanbod vinden. Dit ga je binnenkort zien als De Jong Intra Vakanties is toegevoegd. Verder bieden wij Nederlandse support en een snelle followup.” Het boekingsplatform van Dutch Travel Services

21 — Interview — PIETER ELBERS ZWAAIT AF ALS TOPMAN Eind deze maand komt er een einde aan de loopbaan van Pieter Elbers bij KLM. Maar liefst drie decennia was hij in dienst bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, waar hij sinds 2014 als president-directeur aan het roer stond. Hij blikt met ons terug op de triomfen en teleurstellingen van zijn periode in het blauw. ' IK BEN VERGROEID MET KLM' Tekst: Klaas-Jan van Woerkom - Foto’s: Reismedia

22 — Interview — In januari dit jaar werd bekend dat u geen derde termijn krijgt als CEO. Had u dat besluit van de Raad van Commissarissen zien aankomen? “Bij veel grote bedrijven blijft de topman zo’n zes tot tien jaar aan. Ik heb er inmiddels acht jaar opzitten. Zoals bij de aankondiging in januari gemeld is de Raad van Commissarissen, in goed overleg met mij, tot het besluit gekomen om mij niet voor een derde termijn te benoemen en op zoek te gaan naar een nieuwe CEO. Die was daarna snel gevonden en ik heb mij, naast mijn huidige werkzaamheden, ook op de toekomst buiten KLM gericht. Het is zoals het is.” U wekte de indruk het naar u zin te hebben en best langer te willen blijven zitten… “Ik had het zeker naar mijn zin. En dat blijft ook zo, tot de laatste dag. KLM is een prachtig bedrijf waar ik mij altijd heel erg thuis heb gevoeld. Ik ben enorm dankbaar dat ik dertig jaar lang voor zo’n mooi bedrijf als KLM heb mogen werken. Weet u nog wat uw eerste speerpunten als topman waren? “Toen ik in 2014 CEO werd zat ik al een paar jaar in de directie, dus ik was al op de hoogte van wat er speelde binnen KLM en vooral ook van wat er nodig was. Eén van de grootste uitdagingen was het bepalen van de koers om de marges en het operationele resultaat te verbeteren. Ik heb toen een vijfjarenstrategie opgesteld, met als doel om KLM in 2019, wanneer het bedrijf honderd jaar zou worden, fit en gezond te hebben.” “De collega’s, het specifieke blauwe KLM-gevoel, het na afloop van een vlucht een praatje maken met de mensen op de grond, ja dat ga ik zeker missen”

23 Dat leek goed te lukken, totdat corona opdook… “Klopt. Het was goed gelukt. KLM stond er in 2019 echt goed voor. De klantwaardering was hoog, de medewerkerstevredenheid ook. Het huishoudboekje was op orde, de schuldenlast was afgebouwd en we investeerden 1,3 miljard euro per jaar. Dat was in 2014 nog slechts zo’n 350 miljoen per jaar. Eigenlijk kan ik mijn acht jaar als CEO in drie delen hakken. De eerste vijf jaar ging het vooral om transformatie: we moesten investeren in ons product, de klantervaring en het personeel. Daarvoor was het ook nodig om de productiviteit te verhogen en onze schuldenlast te verlichten. Dat is dus allemaal echt goed gelukt. Daarom

24 — Interview — werd het jubileum van KLM ook zo’n mooi feest. Je gaat immers geen feest vieren met elkaar als het bedrijf er niet goed voor staat. Toen kwam de pandemie en lag de focus twee jaar lang op heel intensief crisismanagement: vluchtschema’s aanpassen, het aantal werknemers verminderen en leningen afsluiten. Het afgelopen jaar stond in het teken van herstel. Dat gaat in hoog tempo: qua capaciteit zitten we tussen de tachtig en negentig procent, uitgezonderd een paar bestemmingen in Azië vliegen we weer overal naartoe.” Terugkijkend op acht jaar als topman, wat was voor u het hoogtepunt? “Als ik er één ding uit moet pakken is het wel het honderdjarig bestaan van KLM. Ik ervaar het als een voorrecht dat ik het bedrijf op zo’n bijzonder moment heb mogen leiden. Ik word er bijna emotioneel van, als ik eraan terugdenk. Het was euforisch. Zoveel passie, trots en commitment in het bedrijf bij collega’s. Maar ook zoveel klanten en relaties die allemaal een bijzondere band of herinnering met KLM hebben. Uiteraard zijn er de afgelopen jaren ook andere mooie momenten geweest. Denk daarbij aan het meevliegen op openingsvluchten, het bezoeken van de teams in zeventig landen waar we naar vliegen, of het ophalen van nieuwe toestellen. Overigens beleef ik net zoveel plezier aan het rondlopen door de hangaar of een kop koffie drinken bij belading of in het bemanningencentrum. We hebben zo ontzettend veel mooie, inspirerende en goede mensen werken bij KLM” Het dieptepunt laat zich raden… “Het is eigenlijk bizar, als je erover nadenkt: in oktober 2019 stonden we nog groots onze verjaardag te vieren, en in december 2020 moesten we, als gevolg van de crisis, ineens afscheid nemen van duizenden collega’s. In een hangaar was een ‘goodbye lane’ ingericht waar talloze mensen hun uniform en pasjes kwamen inleveren. Dat deed me heel veel; er loopt op zo’n dag zoveel betrokkenheid, ervaring en toewijding het bedrijf uit… De collega’s van wie we afscheid namen kozen daar min of meer vrijwillig voor via de VVR, maar er vloeiden wel veel tranen. Logisch, want voor veel collega’s is KLM veel meer dan alleen hun werk. Een emotioneel moment, ook voor mij. Ik zeg vaak: het zijn de mensen die het bedrijf bepalen. Vliegtuigen kun je in elke kleur schilderen, maar het zijn de collega’s die “Zoals ik eerder al zei beslis ik op basis van feiten en gevoel, en beide kloppen helemaal voor mij op dit moment bij deze keuze”

25 — Interview — het verschil maken, die de kracht vormen van KLM.” KLM investeerde onder uw leiding veel in het product. Lukt het om onderscheidend te blijven van bijvoorbeeld prijsvechters? “Ik denk dat we de afgelopen jaren geïnvesteerd hebben in zaken die ons onderscheiden van concurrenten. Het meenemen van ruimbagage is weliswaar sinds 2012 betaald voor de goedkoopste Economy-tickets, maar daar staat tegenover dat we werk hebben gemaakt van het verbeteren van ons boordproduct, het frequent flyer-programma en onze catering, die nog altijd inbegrepen is in de ticketprijs. We investeren ook veel in stoelen, lounges, et cetera. En daarnaast natuurlijk alles wat we doen op het gebied van verduurzaming.” U draagt op 1 juli het stokje over aan Marjan Rintel. Welke tips krijgt zij van u? “Mijn laatste werkdag als CEO van KLM is 30 juni, waarna Marjan het stokje overneemt. Uiteraard doe ik mijn best om alles zo goed mogelijk over te dragen en deel ik ervaringen en achtergronden met haar. Het is vervolgens natuurlijk

26 — Interview — aan Marjan om te kijken wat ze met die informatie doet en hoe ze haar functie gaat invullen. Ik doe de dingen op een manier die bij mij past, waar ik energie van krijg en waar ik me comfortabel bij voel, maar ik ga haar niet voor de voeten lopen door te zeggen hoe zij bepaalde dingen zou moeten doen of door tips te geven. Uiteindelijk vullen we het allemaal op onze eigen manier in. Gaat u KLMmissen? “Zeker! Ik ben vergroeid met het bedrijf. De collega’s, het specifieke blauwe KLM-gevoel, het na afloop van een vlucht een praatje maken met de mensen op de grond, ja dat ga ik zeker missen. Ik ben 52, daarvan zijn dertig jaar onlosmakelijk vervlochten geweest met KLM. Not a day without… Zeker de laatste acht intensieve jaren niet. ” Per 1 oktober gaat u aan de slag bij IndiGo. Een verrassende keuze… “Op het eerste gezicht wellicht wel. Maar voor mij een hele mooie match. Ik heb gekozen voor een bedrijf dat in de afgelopen zestien jaar is uitgegroeid tot marktleider in India, met zeventig binnenlandse bestemmingen, 25 bestemmingen in de regio een vloot van meer dan 275 vliegtuigen en nog honderden toestellen in bestelling. Ongelooflijk indrukwekkend en professioneel. Het bedrijf biedt hoge kwaliteit tegen lage prijzen en doet het goed op de zeer competitieve Indiase markt. Ik kijk ernaar uit om mijn steentje bij te dragen aan de ambitieuze toekomstplannen. Zoals ik eerder al zei beslis ik op basis van feiten en gevoel, en beide kloppen helemaal voor mij op dit moment bij deze keuze. Ik kijk zeer uit naar deze nieuwe uitdaging.” Het volledige afscheidsinterview met Pieter Elbers is te lezen in de juni-editie van Luchtvaartnieuws Magazine. “Mijn laatste werkdag als CEO van KLM is 30 juni, waarna Marjan het stokje overneemt. Uiteraard doe ik mijn best alles zo goed mogelijk over te dragen”

FareFinder, de vluchtboekingstool voor Touroperators en Reisagenten Speciale touroperator tarieven op meer dan 25 airlines KLM NDC Touroperator tarieven Wijzigen & Annuleren definitieve boekingen Opvragen e-tickets en facturen Koppelingen met Site Spirit, BAS en TravelNote Eenvoudig optieboekingen maken Specialistische reserverings en groepenafdeling 24 / 7 noodnummer Uniting travel and technology www.airtrade.com

28 — Blog — SCHIPHOL ISSUES Het begon natuurlijk al op Schiphol waar wij ons nu veel en veel eerder zouden moeten melden. Ook bij vertrek om 6 uur? Ja ook bij vertrek om 6 uur zei Transavia. Nou, alles wat ze zeggen is waar hoor. Bij aankomst om 3 uur op de luchthaven leek het wel of het vandaag gratis vliegen was. Met veel meer moeite dan anders vond ik mijn reisgenoten tussen het gewoel van de mensenmenigte die zich gedwee linksom en rechtsom al ijsberend richting de veiligheidscontrole aan het bewegen was. Slaapdronken maakten we kennis met elkaar en sloten we ook aan in de kolonne der zotten. Eerst naar buiten en dan weer naar binnen. In polonaise. Dan de trap op. De roltrap had Schiphol maar even uitgezet om het ongemak voor ouderen en invaliden nog te vergroten. Overigens was er voor die categorie ook geen rolstoel meer te krijgen. Zouden die ook zo slecht betaald worden soms? Geen tijd voor taxfree direct door naar de gate. Alles precies in 2,5 uur. HET STUDIEREISGEVOEL Bij aankomst op Tenerife was al deze ellende gelukkig snel vergeten toen we oog in oog stonden met onze goedlachse gids die ons direct naar de eerste hotelbezichtiging bracht. Natuurlijk, er moest gewerkt worden. Dus KEES BIKKER: 'OOK STUDIEREIZEN ZIJN NA CORONA VERANDERD' Nadat ik na de corona al weer talloze klanten op reis heb kunnen sturen, was het nu ook eindelijk weer eens de beurt aan mij. Er stond een studiereis op het programma naar Tenerife. En ik was rete benieuwd naar hoe dat zou gaan. Want corona had mij getransformeerd van reiswinkelmanager tot zelfstandig reisagent, er zijn Schipholissues en misschien is er nog wel veel meer veranderd. Nou daar kwamen we achter hoor.

29 — Blog — volgden we lijdzaam de rondleiding door het luxe resort in onze plakkerige reiskloffie. Gelukkig volgde daarna dan toch dat moment dat we plaats mochten nemen aan een fris gedekte tafel in een breezy visrestaurant aan zee voor een werkelijk toplunch. Het studiereisgevoel nam langzaam weer bezit van ons. Waar ik vroeger collega’s in het reisbureau achter liet die de klanten te woord bleven staan, kreeg ik nu gedurende de dag telkens tringeltjes op mijn telefoon met mailtjes, whatsappberichten en gemiste oproepen, dus bleef ik de hele dag waakzaam op momenten dat ik mij even aan de groep kon onttrekken om deze te checken en zo nodig te beantwoorden. Dat was wel een verschil met vroeger. Een ander verschil met de ‘old school’ studiereizen was dat -ondanks de wat hectische start- de tijd die werd genomen om ook de bestemming zelf goed te leren kennen. Waarom je website en reisgids volstampen met de idiootste details van hotels maar niets over de rest van je bestemming? Tijdens deze reis kwamen we er achter, dat Tenerife niet alleen uit Costa Adeje bestaat. De bus slingerde ons door het verbluffende Parque Rural de Teno, we slenterden door het zelden door toeristen bezochte kuststadje Garachico en we namen heerlijk de tijd om kaas en wijn te proeven onder een oude vijgenboom op een eco-boerderij. En heel af en toe stond er een hotelbezichtiging op het programma. Eén bezichtiging zullen we niet snel vergeten. Helemaal weggedoken in het noordoosten van het eiland had de organisatie een hotel op het oog, dat deze Nederlandse groep reisagenten toch echt moest zien. Nou ja, hotel, het was een “health spa”. Daar hadden we al argwaan moeten krijgen achteraf. HOTEL OF KLINIEK? We werden opgevangen in een smetteloze ruimte met grijze gordijnen en vloerbedekking door de Duitse manager die zich verontschuldigde, dat Herr Doctor zelf helaas verhinderd was voor deze rondleiding. Hotelkamers kregen we niet te zien. Wel behandelkamers. Ruimtes die veel weg hadden van werkruimtes van een tandarts

30 — Blog — of gynaecoloog. Weer een deur door en we stonden in een kale ruimte waar een vreemde lucht hing. In de ruimte zelf was niets, alleen rondom grijze gordijnen. De aanpalende vleugel bleek net twee weken geleden afgebrand te zijn. Vandaar de lucht dus. Er werd wat nerveus gelachen in de groep. Veel aandacht voor het zonneterras op het dak van het hotel. De manager stond uitgebreid stil bij de topless zone, die overigens uitgestorven was. We eindigden in de eetzaal, waar patiënten alleen aan een tafel moesten eten van hele kleine porties omdat Herr Doctor zo goed zou kunnen letten op hun kauwgedrag. Op dit punt was de groep compleet afgehaakt en we wisten niet hoe snel we weg moesten komen. De manager, die nu goed op dreef was gekomen, voegde ons nog toe dat deze kliniek (het woord hotel was al even niet meer gevallen) uniek in the middle of nowhere was gelegen. In the middle of een woonwijk zal hij hebben bedoeld. Van een mislukte badplaats. Waar we een vrouw topless buiten over de boulevard zagen lopen terwijl ze in de daartoe bestemde topless zone van het hotel had moeten zijn. Was ze op de vlucht? Een levenseindekliniek ver weg gestopt op het o zo mooie Tenerife. Nee we zullen het nooit, nooit vergeten. Nu weet ik het zeker: ook studiereizen zijn definitief veranderd. Kees Bikker Oprichter van travelkees.nl “Met veel meer moeite dan anders vond ik mijn reisgenoten tussen het gewoel van de mensenmenigte die zich gedwee linksom en rechtsom al ijsberend richting de veiligheidscontroles aan het bewegen was”

31 — Reisbizz On Tour — Tekst: Jennie Visser - Foto’s: Stephanie Michelbrink (Wijst Travel) Nog nooit keek Travel Counsellor Jennie Visser zo uit naar een studiereis. Samen met een groep reisagenten ging zij namens Reisbizz Magazine met Corendon op studiereis naar de heerlijk tropische en vrolijke bestemming Dushi Curaçao. “Niet alleen de reisagenten waren hier aan toe; de locals ontvangen ons met open armen.” Jennie doet verslag van de reis. JENNIE VISSER OP ONTDEKKINGSTOCHT OP CURAÇAO 'HET ZELF BELEVEN VAN EEN BESTEMMING WERKT HET ALLERBEST'

32 — Reisbizz On Tour — Het overgrote deel van de groep is nooit eerder op het Nederlands Caribische eiland geweest. Ook voor mijzelf was het een nieuwe bestemming. We waren dus erg benieuwd. Elke reisagent heeft wel vaker Curaçao geboekt, kent vele hotels en de leuke plekjes om aan te raden. Maar je weet, het zelf beleven is beter, vooral voor het enthousiasmeren van je klanten. De vlucht met KLM begint als een feestje. Wat een geluk dat ik een andere stoel krijg aangeboden i.v.m. een pasgeboren baby naast mij. De nieuwbakken ouders een beetje extra ruimte en ik ook. Dat is toch fijn meegedacht van de uiterst vriendelijke stewardess. Maar daar eindigt het niet, de hele vlucht hebben we zorgzaam en uiterst vrolijk vliegtuigpersoneel. Komt dit soms doordat zij twee nachtjes op Curaçao mogen verblijven? Ook de aankomst is voortreffelijk. Door de open aankomsthal waait een warme wind en klinken er Caribische klanken uit de boxen bij de bar. Zo zou elke aankomst moeten zijn. Ondanks de lange vlucht ben je direct in de juiste stemming. Dat voorspelt veel goeds. Met een korte transfer worden we naar het Mangrove Beach Resort van Corendon gebracht. We worden vrolijk ontvangen met een heerlijk welkomstdrankje. Na het inchecken in mijn mooie en grote kamer staat ons een heerlijke BBQ-diner op het strand van het hotel te wachten. MAMBO BEACH IS NET ZO LEUK ALS IEDEREEN ZEGT De eerste dag starten we met meerdere hotelinspecties en rijden door de verschillende wijken van Willemstad. We worden overal zeer welkom ontvangen en rondgeleid met veel

33 — Reisbizz On Tour — passie voor hun verblijf. Er wordt veel verteld over het concept van elk hotel en welk soort gasten het beste passen, hierover later meer. Na ons tweede hotelbezoek zijn we op steenworp afstand van het bekende Mambo Beach. Een bezoekje mag zeker niet ontbreken. Korte strandwandeling langs de verschillende beachclubs, nog even wat selfies bij het azuurblauwe water en langs de leuke winkeltjes. Mambo Beach is net zo leuk als iedereen altijd zegt. Na alle hotelinspecties bezoeken we een ander populair strand, Jan Thiel Baai. We hebben een overheerlijke lunch bij Zest Beach Club, wat op een steenworp afstand ligt van Livingstone Jan Thiel Resort, een aanrader met veel lekkers op het menu. Bij Beach Club Zanzibar hebben we even de tijd om te ontspannen en een duik in zee te nemen. Het is hard werken, maar je moet het natuurlijk wel allemaal ervaren. Cigdem Akin: “De laatste studiereis voor de zomer zit erop. Samen met mijn collega’s en 17 reisagenten zijn we afgereisd naar Curaçao om het eiland te ontdekken en de producten van Corendon beter te leren kennen. Voor een aantal van de groep bleek Curaçao onbekend terrein maar dat mocht de pret niet drukken: door een goede balans tussen excursies en site inspections kreeg iedereen het juiste beeld van alles wat het eiland te bieden heeft. Het plezier van de groep werkte aanstekelijk. Zowel reisagenten als collega’s gaven super positieve feedback over deze studiereis en kwamen met goede verbeterpunten die meegenomen worden bij komende studiereizen. Als verantwoordelijke voor het retailkanaal ben ik trots op wat ik heb bereikt: ik heb reisagenten beter leren kennen, onze parels op Curaçao laten zien (zoals Corendon Mangrove Beach Resort en Livingstone Jan Thiel Resort), plezier gehad én ... een fantastische studiereis neergezet! Deze studiereis houd ik nog wel even in mijn gedachten... op naar de volgende!”

HET JUWEEL VAN DE MIDDELLANDSE ZEE Mei 2022 #12 INTERVIEW JUDITH DE LEEUW SLAPEN IN PLANTAGE ROCOCO AVONTUURLIJK ALBANIË HIKEN IN OLDEDALEN NOORWEGEN TRIPTALK.NL / €7,95 8 719325 841732 0 1 2 2 2 Lezers over hun vakantieliefde “HIJ WAS STRIPPER” Met de camper door AMERIKA BP Tijdelijk Kennismakingstarief Ga naar Triptalk.nl/triptalk-magazine/

2 nummers Triptalk magaz ine Hierna maandelijks opzegbaar Van e 15,90 voor e 11,50

36 — Reisbizz On Tour — BUMPY RIDE De volgende ochtend verkennen we het eiland met een open truck, maar beginnen we eerst met een hotelinspectie bij het verrassend leuke all inclusive Kunuku Resort. Het ligt misschien wat afgelegen, maar de gezellige sfeer, de vele zwembaden en mooie hotelkamers en appartementen maken het een top resort. Hier vindt je ook robot-bar Knoekie. En die heeft niet alleen ons hart gestolen, maar ook dat van menig kind. Iedereen wil hier zijn drankje bestellen. Hij feliciteert je zelfs op je verjaardag. Dan is het tijd voor de eilandtour met ons gave vervoersmiddel. Het is een bumpy ride en erg windering, maar echt een spectaculaire wijze om Curaçao te ontdekken. We rijden off-road en bezoeken een grot, nationale parken, mooie en ruige kustlijnen en natuurlijk een aantal prachtige baaien zoals de Grote en Kleine Knip. Onze enthousiaste gids weet veel te vertellen en onze uitstekende chauffeur weet ons veilig en behoorlijk kundig door de ruige wegen van de parken te manoeuvreren. Petje af! Na de ruige rit genieten we van een lunch aan het strand van Cas Abou. ’s Avonds dineren we bij het sfeervolle restaurant de Gouverneur de Rouville in Willemstad met uitzicht op de Handelskade en de pontjesbrug. Dit is zeker een aanrader. Heerlijke cocktails, lekker eten en boven aan de balustrade geniet je van een geweldig uitzicht. Ook in de binnentuin is het erg gezellig en sfeervol. VOL MET HISTORIE Ook het historische gedeelte van Willemstad staat op ons programma. Heliane, geboren

37 — Reisbizz On Tour —

38 — Reisbizz On Tour — en getogen op Curaçao, begeleidt ons door de wijken Punda en Otrobanda. Willemstad is mooi en kleurrijk en zit vol met historie en ligt op loopafstand van het Mangrove Beach Resort. Een goede gids met veel kennis is echt van meerwaarde om meer over Willemstad maar ook over het eiland te weten te komen. Na deze ontdekkingstour genieten we weer van een heerlijke lunch aan een prachtig strand bij de strandtent Brisa do Mar, met pokébowls, quesedilla’s en burgers. In de middag staat bij het Spaans water ons een geweldige activiteit te wachten. We gaan suppen, oftewel Stand Up Paddling, door baaitjes en mangrovebossen. Ook komen we langs een aantal luxe villa’s, waaronder die van bekende dj Hardwell. Een leuke activiteit voor een groep, maar ook ideaal voor een familie. Voor bijna de hele groep was dit één van de hoogtepunten van de reis. Na de actieve middag bezoeken we in de avond een hele populaire plek om te eten: de Truk’i Pan. Hier komen veel locals, maar ook toeristen weten deze foodtrucks te vinden. Truk’i Pan BBQ Express is één van de bekendste en populairste van het eiland. En terecht! Heerlijke grote porties vlees, gegrilde kip of garnalen, taco’s of burgers met friet. Hier moet je geweest zijn. IK DAAG JE UIT Op de laatste dag hebben we de tijd om bij te komen van alle indrukken die we hier hebben opgedaan. De laatste uurtjes voor onze vlucht kunnen we zelf invullen. Nog even Mambo Beach opzoeken of de mooie wijk Pietermaai? Of het legendarische glijbanenpark uittesten? Hoe kun je nou de KING COBRA adviseren aan de kinderen van je klanten, als je die niet zelf hebt beleefd? En ja, hij gaat ontzettend hard. Ik daag je uit deze te ervaren zonder gillen… Tijdens de reis was ook Niels Terol mee, Hoofd Graphic Design & Social Media bij Corendon. De reis naar Curaçao met zeventien reisagenten heeft hem op twee manieren verrijkt. “Eén, Curaçao wat ben je mooi en wat heb je veel te bieden en twee, een kijkje vanuit de ogen van een reisagent is een leermoment voor mij, met name hoe de reisagent met zijn of haar klanten omgaat en hier tegenaan kijkt.” Ook Marlou Lammers, HolidayPlanners, heeft genoten van de reis. “De hele reis was super leuk en het programma was mooi in balans. De sfeer was top en de activiteiten waren heel afwisselend. Voor mij waren de trucktour door het binnenland en de lunch bij Zest de echte hoogtepunten.”.

39 — Reisbizz On Tour — HOTELS OP CURAÇAO The Freedom Hotel – Otrobanda, Willemstad Een gezellig budgethotel met een duidelijk en mooi concept: celebrate freedom! Geschikt voor, zoals ze zelf zeggen, adventurers & explorers en the young at heart, maar ook voor alle leeftijden als jij vind dat je in deze categorie valt. Persoonlijk betrokken personeel die het de gasten graag naar de zin maakt. The Beach House – Mambo Beach Luxe appartementen aan het populaire Mambo Beach, met een besloten tuin met een mooi zwembad en terras. Mooie suites met terras aan het zwembad en drie kamerappartementen uitstekend geschikt voor families of vrienden. De appartementen hebben een groot terras met over de gehele breedte een schuifpui. Curinjo Resort – Nabij Willemstad Dit gezellig kleinschalige budgetresort wordt gerund door de vrolijke gastvrouw Dana met een passie voor haar verblijf. Ze adviseert en vertelt graag over het eiland. De eenvoudige studio’s en tweekamerappartementen zijn gelegen in een mooie tropische tuin waar de kolibries rondvliegen. Geschikt voor zowel stellen als kleine gezinnen en je hebt hier een auto nodig. Livingstone Jan Thiel Resort – Jan Thiel Baai Een kleurrijk resort vlakbij het populaire Jan Thiel strand. Het resort heeft veel faciliteiten waardoor het je aan niets ontbreekt. Ook heb je gratis toegang tot het populaire Jan Thiel strand. Met diverse verblijven kun je voor je klant kiezen uit hotelkamers, appartementen of 3-kamervilla’s. Geschikt voor stellen en families. Binnenkort wordt er gestart met een renovatie waarbij het hele resort in delen in een nieuw jasje wordt gestoken. Kunuku All Inclusive Resort – Sint Willibrordus Ruim en dorps opgezet, kleurrijk en gezellig all-in resort voor families met kleine kinderen. Ook zijn er wat rustigere delen op het resort waardoor het ideaal is voor stellen. Kortom, voor iedereen die op zoek is naar een all-in resort op Curaçao. I.v.m. de ligging wel een auto nodig. Corendon Mangrove Beach Resort – Willemstad Centraal op Curacao bij Willemstad ligt dit all-in resort. Geschikt voor iedereen die op zoek is naar een all-in resort. Veel restaurants en faciliteiten, direct aan zee. Ontbijten met zicht op strand en zee en soms de mooie cruiseschepen. Ook het sushi restaurant is een aanrader

Rechtstreekse en dagelijkse vluchten vanuit Amsterdam naar Canada : Amsterdam > Toronto 4 vluchten/week NIEUW IN 2022 Amsterdam > Montréal 3 vluchten/week Doorverbindingen vanuit/naar : Québec, Calgary, Vancouver Reserveringen via GDS [email protected] | 00800 872 672 84 (gratis) Airbus A321neoLR De groenste in zijn categorie airtransat.nl Tijd voor nieuwe reisbelevingen in Canada

41 — Interview — Tekst: Neal Luitwieler - Foto’s: Reismedia en Air Transat Air Transat heeft vorige maand een nieuwe lijndienst geopend tussen Schiphol en Montreal, ter aanvulling op de vluchten naar Toronto. Reisbizz Magazine sprak erover met Yvonne Halderman, die de Canadese luchtvaartmaatschappij in Nederland vertegenwoordigt. YVONNE HALDERMAN OVER DE NIEUWE LIJNDIENST VAN AIR TRANSAT NAAR MONTREAL Op de route wordt de gloednieuwe Airbus A321 Long Range ingezet, met plaats voor 187 passagiers in Economy Class en 12 in Club Class (een Premium Economy-cabine met meer comfort).

42 — Interview — Yvonne, waarom vliegt Air Transat nu naar Montreal? “In Montreal staat het hoofdkantoor van Air Transat, en het is ook een belangrijke hub, die we de komende jaren verder gaan ontwikkelen. Zo komen er steeds meer overstapmogelijkheden naar bestemmingen elders in Noord-Amerika. Daarnaast is Montreal als toeristische bestemming sterk in opkomst. We vliegen nu drie keer per week naar die stad, en op de andere vier dagen van de week naar Toronto, waardoor we dagelijks een vlucht vanaf Schiphol naar Canada kunnen aanbieden.” Vóór corona vloog Air Transat ook van Schiphol naar Vancouver. Komt die route niet meer terug? “Nee, die vluchten zullen rechtstreeks niet meer terugkomen. Er was vanuit Nederland wel veel vraag naar, maar niet vanuit Canada, waardoor de route niet rendabel genoeg was. Wél kunnen reizigers zowel in Montreal als Toronto overstappen op binnenlandse vluchten van Air Transat naar Vancouver. We gaan dat proces de komende tijd verder finetunen, om een zo naadloos mogelijke overstap te realiseren. Bovendien kunnen reizigers kosteloos voor een extra lange overstap in Toronto of Montreal kiezen, zodat ze onderweg naar Vancouver nog twee of drie dagen die steden kunnen verkennen voor ze verder vliegen. Zowel Toronto als Montreal zijn zeer de moeite waard.”

43 — Interview — Wat is voor reisagenten belangrijk om te weten? “Air Transat is opnieuw verkozen tot beste leisure airline ter wereld door Skytrax. Dat zegt wel wat over hoe goed het product is dat wij aanbieden. Ook bieden we heel veel mogelijkheden aan om het product aan te passen aan de wensen van de klant. We bieden bijvoorbeeld voor een beperkt bedrag (94 euro) Option Plus aan, waarbij Economy-reizigers niet alleen een extra stuk ruimbagage van 23 kilo mogen meenemen, maar ook van de priorityrijen gebruik mogen maken en aan boord een extra snack, een alcoholisch drankje, een comfort kit en een setje oortjes ontvangen. Onze Club Class is eveneens interessant. Voor maar een paar honderd euro extra ten opzichte van Economy kun je in deze Premium Economy reizen, met extra brede en comfortabele stoelen in een 2-2-opstelling.” Tot slot, waarom zouden reizigers naar Montreal moeten gaan? “Het is echt een leuke stad: een mix tussen Parijs en New York. Door de Franse invloeden kun je hier uitstekend eten. Het is allemaal net wat minder zakelijk dan in Toronto, met veel gezellige terrasjes en leuke winkelstraten. En je kunt een bezoek aan Montreal, dankzij de mogelijkheid om je overstap kosteloos te verlengen, uitstekend combineren met de Canadese westkust. Je zou zelfs op de heenweg naar Vancouver een lange tussenstop kunnen maken in Montreal, én op de terugweg naar Schiphol een lange tussenstop in Toronto, of andersom. Dat is bij ons allemaal mogelijk.”

44 EURAM: UPSELLING EXPERTVINCENT HEKKERT JUNI 2022 MAGAZINE Nr 42 Luggo checkt je koffers thuis in ALI CHHAIB: ‘TUI COLLECTION NEUSJEVAN DE ZALM’ Upselling Special

45 UPSELLING SPECIAL Voor reisagenten is het toevoegen van een activiteit, transfer, autohuur en dergelijke een zeer aantrekkelijke manier omde omzet te verkopen. Toch worden er nog regelmatig activiteiten door de klant ter plaatse geboekt. In deze uitgave van het Reisbizz Magazine belichten een aantal partijen in de Upselling Special hun services. Zo gaan we in gesprek met Ali Chhaib, Sales Manager van Western Region van TUI Experiences, over de vele mogelijkheden binnen het platform van de reisorganisatie. Daarbij benadrukt hij dat een TUI Experience niet gekoppeld hoeft te zijn aan een TUIboeking, maar ook los geboekt kan worden. Bagageservice Luggo vertelt uitgebreid over het wegnemen van een groot deel van de stress voor je klanten door het thuis inchecken van je bagage. Reizen met het vliegtuig is namelijk enerzijds het leukste wat veel vakantiegangers kunnen bedenken, maar het kan ook behoorlijk wat stress opleveren. Met deze service wordt de bagage thuis opgepikt en ingecheckt, en op de bestemming pakken de reizigers de koffers weer van de band. Als laatste gaat Reisbizz Magazine in gesprek met Vincent Hekker van EURAM over de toegevoegde waarde van up- en crossselling. “Bij EURAM bepaal je zelf je marge, van elk product. Ook kun je een reisvoorstel creëren met een totaalprijs.”

46 — Upselling Special — Reisbizz sprak met Ali Chhaib, Sales ManagerWestern Region van TUI experiences. In onderstaand artikel licht hij het één en ander toe over de vele mogelijkheden binnen het platform. Daarbij benadrukt hij dat een TUI experience niet gekoppeld hoeft te zijn aan een TUI-boeking, maar ook los geboekt kan worden. ALI CHHAIB: 'TUI COLLECTION IS HET NEUSJE VAN DE ZALM' Jeroen Bultinck (Regional Sales Executive TUI) en Ali Chhaib Tekst: Natasja Hoogstede - Foto’s: TUI

47 — Upselling Special — Kun je iets meer vertellen over TUI experiences? “TUI experiences is ontstaan nadat het eigen excursie-programma is samengesmolten met de content van Musement. Deze start-up, die gespecialiseerd is in excursies en activiteiten, werd in 2018 overgenomen door TUI Group. TUI experiences is een digitaal platform en biedt excursies, activiteiten, tickets en transfers in meer dan 100 landen. Ook de ‘must-see, mustdo’ ervaringen in steden staan er in, evenals de activiteiten voor cruisevakanties. Reizigers kunnen deze excursies en activiteiten boeken via diverse kanalen, voor of tijdens de reis. Ze kunnen een boeking maken in de TUI-app, via de website, het customer services center, de reisagent of de reisleiding ter plaatse. Een boeking van een TUI experience hoeft niet persé gekoppeld te zijn aan een TUI-boeking en kan ook los gemaakt worden en toegevoegd aan een zelf samengestelde reis.” Wat is het voordeel voor de reisagent om via TUI deze excursies/activiteiten te verkopen? “Op dit platform vind je een enorme keuze aan activiteiten die je naar eigen keuze kunt “En, niet onbelangrijk, er geldt een commissie van 15 procent”

48 — Upselling Special — toevoegen aan een boeking. Ze zijn realtime beschikbaar en in een paar klikken te boeken. En, niet onbelangrijk, er geldt een commissie van 15 procent.” Welke ‘experiences’ worden goed geboekt?Wat zijn de verborgen schatten? “We hebben al het beste uit ons eigen aanbod gehaald en samengevoegd tot een nieuwe en verbeterde TUI Collection. Waar moet je dan aan denken? Aan het neusje van de zalm; het beste op het gebied van unieke ervaringen voor de reizigers, maar die ook rekening houden met duurzaamheid en bijdragen aan lokale gemeenschappen en economie. Ook interessant is de TUI Pass. Hiermee kunnen reizigers bepaalde topattracties op een bestemming tegen een gereduceerd tarief bezoeken. Het is nu al beschikbaar op Mallorca, in twee ‘smaken’; Mallorca Arts & Culture en VOORDEEL VOOR REISAGENTEN • Eén platform voor alles, van inspiratie tot snel en eenvoudig boeken • Extra informatie voor je verkoopgesprek (reistips, expert interviews, populairste activiteiten) • Selecteer tot 10 activiteiten die je wil verzenden of downloaden als PDF • Onmiddellijke bevestiging van 99 procent van de activiteiten • Lokaal verkoop- en marketingsupportsteam • 15 procent commissie voor de agent VOORDEEL VOOR DE CONSUMENT • Skip-the-line tickets • Je wordt opgehaald in – of vlak in de buurt van – je hotel • Toegang tot exclusieve tours • Breed aanbod van privé-tours en tours in kleine groepen • Gratis annuleren tot 24 uur van tevoren bij 85% van de activiteiten • 24/7 klantenservice, waar je klanten ook zijn

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=