Reisbizz

KEES BIKKER: 1-PERSOONSKAMER AANVRAAG PERIKELEN MEI 2022 MAGAZINE Nr 40 Caroline van Huigenbos: ‘2022 wordt mijn beste jaar’ BIJZONDERESTEDENSPECIAL FOTOGENIEK OP STUDIEREIS DOOR TURKIJE

In de USA en Canada vind je een aanbod van diverse types auto’s: van kleine stadswagens tot minibus en terreinwagens tot cabrio’s. Natuurlijk met een uitgebreide dekking zodat jouw klanten goed verzekerd en zonder zorgen op reis kunnen. Wel zo prettig én voor jou een geruststelling dat alles tiptop geregeld is. EURAM sloot als eerste Hertz aan vanwege de beste beschikbaarheid. Voor al hun auto’s gelden de gangbare dekkingen zoals aansprakelijkheidsverzekering (LIS) van tenminste USD 1.000.000, schade- en diefstaldekking (LDW) en afkoop eigen risico (DDW) behalve in Canada waar een eigen risico van CAD 500 van toepassing is. Kies je voor All Inclusive dan zijn ook extra bestuurders en een volle tank inbegrepen in de huurprijs. Kortom, jouw klanten zijn volledig verzekerd en er hoeven ter plaatse geen aanvullende verzekeringen te worden afgesloten. AUTOHUUR BIJ EURAM CREATIVE PACKAGING! ADVERTORIAL Autohuur is terug van weggeweest op onze website. Wij hebben hard gewerkt om de autohuur anders en gebruiksvriendelijk aan te pakken.

Binnenkort: meer autohuuraanbieders én huurauto’s in Europa! HOE WERKT HET? Het toevoegen van autohuur aan het dossier gebeurt via Segmenten. Een nieuwe feature die je in staat stelt bepaalde producten, om te beginnen autohuur, aan meerdere stops toe te wijzen.  Stel zoals altijd je Journey samen door het toevoegen van stops: gebruik bij grote plaatsen de area (bv. San Francisco Area) om het volledige aanbod inclusief de luchthaven te krijgen  Klik bovenaan op Segmenten en voeg een segment toe via de paarse knop ‘+Segment’  Wijzig eventueel het start- en eindpunt van het Segment door op ‘Wijzigen’ te klikken of de roze balk te verschuiven. Klik vervolgens op ‘+Create’  Klik nu op de roze knop ‘+Product’  Kies het type auto (bv. Standaard of Cabrio)  Selecteer de locaties voor ophalen en terugbrengen en wijzig eventueel de datum en tijd en klik op ‘Volgende’  Kies het product door op de roze knop met vergrootglas te klikken  Selecteer ‘Standard inclusive’ of ‘All inclusive’ en klik op ‘Volgende’  Bekijk bij Toon beschrijving alle voorwaarden van het product  Voeg eventueel verzoeken toe (niet gegarandeerd en mogelijk extra kosten ter plaatse)  Klik op ‘+Toevoegen’  In het boekingsproces kun je de hoofdbestuurder en vluchtnummer aangeven Uiteraard vind je de autohuur op een aantrekkelijke manier weergegeven in het reisvoorstel en het roadbook. Wil je zelf zien hoe je autohuur toevoegt aan een dossier? Check dan snel deze video! Tip: onder de video staat per minuut aangegeven welk onderwerp wordt behandeld. ADVERTORIAL

4 — Voorwoord — Afgelopen zondag was het Moederdag. Een dag waarbij je als moeder, bonusmoeder, moeder in wording, honden- of kattenmoeder eens flink in het zonnetje wordt gezet. Daarnaast zet zo’n dag je ook aan het denken wat voor een rol je eigen moeder in je leven speelt, of heeft gespeeld. Er ligt nogal een taak als moeder. Moeders in wat voor vorm dan ook hebben in mijn ogen een extra taak; de taak om EEN MOMENT VAN RUST

5 — Voorwoord — zelfverzekerd te zijn. Je wilt je kinderen iets meegeven zodat ze stevig in de vaak (harde) maatschappij komen te staan. Soms krijg ik het idee dat wij als vrouwen daar een levensmissie van hebben gemaakt. Niet alleen op privé maar ook op zakelijk vlak. Neem als voorbeeld onze branche waarin veel vrouwen werkzaam zijn. Vrouwen met pit. Ik zie de meest fantastische foto’s voorbijkomen van reisprofessionals die vol zelfvertrouwen recht de camera inkijken en een houding hebben; ‘kom maar op, mij maak je niks!’ Ze stralen zelfvertrouwen uit, levenslust en veerkracht. Niemand weet wat er achter die glimlach schuilt. Maar dat hoeft ook niet, want ook daar zijn wij vrouwen heel goed in. Aan de andere kant maak ik me stiekem ook zorgen. Ook ik ontvang appjes van reisagenten op tijden waarop we beiden niet zouden moeten werken. Of beter gezegd, ons niet met ons werk bezig zouden moeten houden. Maar zo werkt dat nu eenmaal, nu we als branche weer opgestart zijn wil je je klant niet langer laten wachten en daardoor teleurstellen. In het interview met Caroline van Huigenbos valt me als eerste wéér die foto op. Ik zie een krachtige vrouw staan, die heel goed weet waar ze mee bezig is. Ze komt zelf uit een ondernemersgezin en kent de klappen van de zweep. Ze durft nu de keuze te maken om nee te verkopen, maar daar ging wel wat aan vooraf. De bekende bom viel, Caroline had daarna drie maanden nodig om tot rust te komen. En dan terugkomend op die vele mooie foto’s. Blader maar snel door naar het reisverslag van onze redacteur Sybylle Kroon, die met een groep reisprofessionals door Turkije reisde. Sybylle schreef er een mooi verhaal over met als rode draad ‘het op de foto gaan’. Ik heb mijn rustmoment gepakt en genoten van alle leuke verhalen in deze editie van Reisbizz Magazine. Pak jij ook even dat moment? Veel leesplezier, let een beetje op jezelf en op elkaar! Natasja Hoogstede

6

7 I NHOUD I NTERV I EW 08 ZRA Caroline van Huigenbos: ‘2022 wordt mijn beste jaar’ I N GESPREK MET 15 S alesTalk: Eliane van den Huijssen van MSC Cruises BLOGS EN COLUMNS 20 Jan Cocheret: Nooit meer vliegen 24 K ees Bikker: Boek nooit een eenpersoonskamer ‘op aanvraag’ EN VERDER 22 Atout FranceWebinar: Franse bergen in de zomer 27 Reisbizz On Tour: Fotogeniek op studiereis door Turkije B I JZONDERE STEDEN SPEC I AL 38 S unair: Deze 5 Brooklyn-belevenissen wil je niet missen 41 S unair: Wandelen in de Londense zon 44 Cynthia Roos-Lapar op reis naar indrukwekkend Belfast 50 M et TUI op stedentrip per trein 55 Atout France: Genieten met hoofdletter G in Franse steden 60 O p stedentrip met de Jong Intra Vakanties: Van Marrakech tot Florence COLOFON REISBIZZ: Hét maandelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, Niek Vernooij en Lolke van der Heide. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Kelvin Bor, Linda van Maanen, Eliane van den Huijssen, Kees Bikker, Jan Cocheret, Sybylle Kroon, Marc van Amsterdam, Marjan van der Vlies, Cynthia Roos-Lapar, Sarena Zijlmans en Coby van Dongen. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] Kelvin Bor ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

8 — Interview — ZRA CAROLINE VAN HUIGENBOS: '2022 WORDT MIJN BESTE JAAR' Idyllisch en landelijk gelegen, omgeven door weilandenmet grazende schapen, ligt in het groen verscholen het kantoor van Caroline van Huigenbos (40). Op hetzelfde erf van de rustieke boerderij waar ze met man en kind (3) woont.Wie haar knusse kantoor in de schuur binnenstapt, voelt zich direct thuis. Niet alleen de warme kleuren, gezellige inrichting en het gebruik van veel hout zorgen ervoor. Het is ook dat vertrouwen en de rust die Caroline uitstraalt ondanks de enorme hectiek qua boekingen - “een gekkenhuis” - op dit moment. Caroline van Huigenbos

9 — Interview — Vertel eens iets over jezelf? “Ik kom uit een ondernemersgezin. Mijn ouders hadden een kledingzaak in Putten. Het ondernemerschap is wel met de paplepel ingegoten. Ik kende dus de voordelen, zo gingen wij vaak op vakantie. Maar die andere kant zag ik natuurlijk ook. Zelf had ik niet de ambitie om de mode in te gaan. Ook niet om de zaak van mijn ouders over te nemen, ook al voelde het toen wel een beetje als mijn plicht. Kleding is gewoon niet helemaal mijn passie. Toen ik in contact kwam met Travel Counsellors laaide mijn vuurtje pas écht op. Na het eerste gesprek wist ik meteen: dit wil ik! Het kwam direct rond.” In 2008 werd ze zelfstandig ondernemer. Daarvoor werkte ze - vanaf de MTRO - jarenlang op een stenen reisbureau naast de hele administratie voor de kledingzaak van haar ouders. Het waren bomvolle werkweken in twee verschillende branches. Tussendoor zijn er uitstapjes geweest naar Tenerife (in een hotel) en Schiphol (grondstewardess). Wat maakt het bijzonder omTravel Counsellor te zijn? “Deze groep is mijn tweede familie. Echt zo voelt het! Geld verdienen is leuk, maar het draait om het echte familiegevoel. Mijn beste vriendinnen zitten dan ook bij deze club. Dat zegt wel iets hè over de verbinding met mijn privéleven.” En tegelijkertijd kan ze juist haar zakelijk en privéleven ook heel goed scheiden. Daar was wel een les voor nodig. “Ik stond echt altijd ‘aan’, daar werd ik gek van. Het ging maar door. Ik werd continue afgeleid en had er zó geen zin meer in. De bekende bom viel en ik nam drie maanden vrij om tot rust te komen. Vanaf dat moment heb ik twee aparte telefoons met twee verschillende nummers. En het werkt voor mij geweldig. Privé vind ik gewoon heel belangrijk”, zegt ze. Toch staat op dit moment haar persoonlijk leven even op een lager pitje, maar thuis is het top georganiseerd met manlief want die heeft toevallig nu vier maanden ouderschapsverlof. “Het is momenteel een gekkenhuis. Als het zo doorgaat en er geen rare dingen gebeuren in de wereld, haal ik mijn beste jaar ooit. Ik ben écht van de cijfers. ’s Ochtends in bed check ik als eerste de cijfers op mijn telefoon”, lacht ze. Die gedrevenheid en tomeloze energie heeft haar al veel opgeleverd. In 2010 wordt ze bekroond met de prestigieuze Gold Status. “Het absolute hoogtepunt in mijn carrière is toch wel geweest in het jaar 2018. Toen werd ik namelijk als beste Travel Counsellor uitgeroepen. Kijk, ik was zó vaak genomineerd en steeds werd ik tweede. Dus net niet. Ik wilde per se een keer nummer één worden en dat is me gelukt! Ik heb tranen van geluk gehuild daar op het podium in Schotland. Zo intens blij en het werd me ook zo gegund.” Caroline verwacht dus een topjaar. Tekst: Linda van Maanen - Foto’s: Reismedia

werkenbi jvcktravel .nl | 06 393 560 49 | [email protected] jvcktravel .nl Ben je als ervaren Reisadviseur toe aan iets nieuws? Stap nu over naar zakenreizen en wordt Business Travel Consultant bij VCK Travel. Wij leiden je op, zodat je elke trip van onze zakelijke klanten van A tot Z vlekkeloos kunt laten verlopen. Een afwisselende baan, in een open, nuchtere omgeving, met gezellige, deskundige collega's. "Wil je meer weten over de overstap van Reisadviseur naar Business Travel Consultant? Of ben je nieuwsgierig naar onze uitstekende arbeidsvoorwaarden? Neem dan contact op, ik vertel je graag meer." Klaar voor de volgende stap? van Nynke Kootstra

11 — Interview — “Heel even dacht ik dat de oorlog in Oekraïne invloed zou hebben op het boekingsgedrag, maar het is niet zo. Je merkt dat de mensen zo graag weer op reis willen na twee jaar coronaellende. Mensen willen ook weer ver weg. Van Hawaii, Curaçao en Bali tot Amerika. Binnen Europa is Turkije een grote topper. Klanten hebben er gewoon geld voor over. Ze geven het graag uit. Ik merk alleen dat het moment tussen boeken en vertrekken korter is geworden. Voorheen had je cijfers over een langere periode, dus er was meer verspreiding. Neem de maand augustus, daar heb ik in verhouding minder boekingen staan dan maanden ervoor. Mensen gaan zeker weg, alleen het moment tussen boeken en vertrekken is verkort.” Samen met haar nauw betrokken assistente Ilse - afkomstig van Jan Doets en ook Travel Counsellor - kan ze de grote drukte goed aan. “Wij snappen elkaar en weten precies wat we aan elkaar hebben. Dat werkt héél fijn”, vertelt ze. Geen boekingen wél huis verbouwd Ze draaide al eens een omzet van een miljoen. Als het aan Caroline lag, had ze in het jaar 2019 dat miljoen alweer weten te overschrijden. “Dat coronajaar leek mijn állerbeste jaar te worden. Alles wees in die richting, want ik was enorm goed op weg qua omzet en winst. Maar 2019 viel natuurlijk compleet om. Achteraf kwam die periode dat ik niets kon doen enorm goed uit. We kochten namelijk dit huis in Putten, verhuisden van Hilversum hierheen en zijn ruim een jaar met de verbouwing bezig geweest. En “Ik durf ook gerust nee te verkopen. Ik denk bij elke reis ‘ik moet er zelf ook heen willen’. Met andere woorden: alleen wat goed tot uitstekend is”

12 — Interview — er moet nog steeds geverfd worden hè…We hebben in die tijd ook mooie reizen kunnen maken. Ik heb me dus absoluut niet verveeld en ook altijd gevoeld dat het wel goed zou komen”, blikt ze terug. En daarom wordt 2022 nu haar jaar. Het jaar is nog niets eens halverwege en die felbegeerde boekingscijfers zijn nog niet compleet, maar alles wijst in de goede richting… Waarin zit jouw onderscheidende vermogen? “Mijn klanten boeken bij mij omdat ze het heel vertrouwd vinden. Ik omarm ze en zorg voor ze. Ze vertrouwen op mij. Soms zijn ze onrustig of onzeker. Ik regel kleine én grote dingen voor ze. Van kleine vraag - is er wel een föhn - tot en met al het regelwerk en online inchecken. Ook durf ik keuzes voor ze te maken. Dan zeg ik: ‘ik zou dat kiezen, doe dat nu maar.’ Andere reisagenten durven niet altijd een keuze te maken voor hun klanten. In het begin van mijn loopbaan nam ik bijvoorbeeld alles aan, want ja je wilt iedereen helpen. Inmiddels durf ik ook gerust nee te verkopen. Ik denk bij elke reis ‘ik moet er zelf ook heen willen’. Met andere woorden: alleen van goed tot uitstekend. Een all-inclusive voor een prikkie, daar sta ik zelf niet achter omdat ik weet dat er vaak gedoe over de kwaliteit kan komen.”Over de recente chaos op Schiphol is ze duidelijk. “Ik had het geluk dat weinig klanten van mij in de meivakantie vanaf Schiphol vertrokken. En ik weet zeker dat dit probleem nooit voor komende zomer is opgelost. Het duurt alleen al een aantal weken

13 — Interview — om een VOG voor nieuwe bagagemedewerkers aan te vragen. Voor mijn klanten met vertrek in de zomer kijk ik al naar airports als Düsseldorf en Eindhoven. En als ze dan iets meer kwijt zijn, is dit geen enkel probleem voor ze.” Je hebt belachelijk veel van de wereld gezien. Wat is jouw favo bestemming? “Dat is lastig kiezen zeg, maar Tanzania heeft wel de meeste indruk op me gemaakt. Het was ook de eerste keer naar het Afrikaanse continent, dat scheelt natuurlijk ook. Het is zo mooi daar. En bijvoorbeeld de Malediven vind ik ook geweldig. En met een kindje maak je ook weer andere keuzes. Zo gaan we deze zomer naar Kroatië en Slovenië om rond te trekken en te kamperen. Het is een cliché, maar als ons zoontje met zijn schepje aan het strand zit, heb je het zelf toch ook super? Eigenlijk wil ik altijd weer naar een nieuwe bestemming, want er is nog zóveel te ontdekken. Er is echter één bestemming waar ik steevast elk jaar naar terugga…En dat is Kirchberg in Oostenrijk om te skiën. We móeten daar elk jaar opnieuw weer even heen hoor. Mijn man en ik hebben elkaar daar jaren geleden ontmoet namelijk. Ja, dit is voor ons een magische plek die blijft trekken.” “Heel even dacht ik dat de oorlog in Oekraïne invloed zou hebben op het boekingsgedrag, maar het is niet zo. Je merkt dat de mensen zo graag weer op reis willen na twee jaar corona-ellende”

15 — SalesTalk — SALESTALK: ELIANE VAN DEN HUIJSSEN VAN MSC CRUISES In de rubriek SalesTalk laten wij iedere maand een vertegenwoordiger uit de reisindustrie aan het woord om iets over zichzelf en zijn of haar producten te vertellen. Deze maand: Eliane van den Huijssen, Sales Executive bij MSC Cruises. Foto’s: MSC Cruises Eliane en Danielle Groot, Sales Manager bij MSC Cruises, op het Cruise Event in 2021

16 — SalesTalk — Vlak voor de coronacrisis, op 1 maart 2020, begon Eliane als Sales Executive bij MSC Cruises. Het is voor haar een hele rare start geweest in een functie die door de maatregelen en lockdowns vrijwel niet uitgevoerd kon worden. “Hierdoor heb ik allerlei werkzaamheden gedaan, opgepakt wat nodig was en enorm veel geleerd over het bedrijf, de diverse afdelingen en verschillende werkzaamheden.” In die periode is de cruiserederij gestart met het geven van webinars om toch contact te kunnen onderhouden met de reisagenten en partners. Hier was Eliane ook bij betrokken. “Het is ook een goede manier om productinformatie te geven en mensen te informeren. Het grote voordeel is ook dat de Webinars worden opgenomen en teruggekeken kunnen worden op een moment dat het jou uitkomt, zo zit je niet vast aan een tijdstip en kan je in het comfort van je eigen huis of waar dan ook de Webinar bekijken.” Wist je altijd al dat je de reisbranche in zou gaan? “Op de middelbare school wist ik al dat ik in het toerisme wilde werken en na mijn opleiding aan de NHTV in Breda heb ik ook nooit in een andere branche gewerkt. Het is niet de meest stabiele branche, dat hebben we wel weer gemerkt tijdens de coronapandemie. Echter is het voor mij wel de mooiste branche die er is om in te werken.” Wat is het leukste aan jouw functie? “Het leukste aan mijn functie vind ik de veelzijdigheid. Ik leer veel mensen kennen door heel Nederland en als je een reisbureau binnenloopt weet je nooit exact wat je te wachten staat. Naast de bezoeken heb ik uiteraard ook diverse administratieve werkzaamheden en mag ik ook MSC Cruises vertegenwoordigen op beurzen, tijdens studiereizen en scheepsbezoeken. Kortom, het is een afwisselende baan met vrijwel Ocean Cay, MSC’ privé eiland in de Bahamas

17 — SalesTalk — iedere dag nieuwe ontmoetingen en uitdagingen.” Voor haar functie bij de cruiserederij was Eliane werkzaam als Product Manager bij Peter Langhout Reizen dat begin 2020 failliet is verklaard. “Op dat moment was MSC Cruises op zoek naar een Sales Executive en doordat ik als Product Manager verantwoordelijk was voor onder andere de cruises was ik al bekend met MSC. Ik vond het een mooi product met veel mogelijkheden en toekomstperspectief. Daarnaast is MSC Cruises een groot internationaal bedrijf met mooie waarden en oog voor het personeel, milieu en duurzaamheid. Dat sprak mij erg aan en daarom heb ik ook geen moment getwijfeld om hier te solliciteren.” Wat was in jouw vorige functie bij Peter Langhout Reizen de reden omMSC Cruises mee te nemen in het aanbod? “Voornamelijk de zeer goede prijs-kwaliteit verhouding en de vele doelgroepen waar het product geschikt voor is. Op de MSCschepen kan jong en oud zich vermaken door de vele faciliteiten en het uitgebreide animatieprogramma. En door de diversiteit aan hutten, experiences en de MSC Yacht Club op veel schepen is er ook qua service en prijs voor vrijwel iedereen een goede passende keuze. Cruisen is niet uitsluitend geschikt voor de gepensioneerden en newly weds, althans niet Op MSC Seaside kun je ziplinen

18 bij ons. Het overgrote deel van onze gasten aan boord is jonger dan 60 jaar en we zien ook steeds meer vriendengroepen, gezinnen en meerdere generatie families aan boord.” Wat moet de reisagent weten van jullie cruiseproduct? “Reisagenten die niet veel ervaring hebben met cruisen in het algemeen zijn vaak wat huiverig, merk ik zelf, om het (actief ) te boeken. En dat is ook niet zonder reden; er is een grote diversiteit aan cruiserederijen en het boeken is ook heel anders dan een pakketreis naar Spanje of Turkije. Maar het is niet bepaald hogere wiskunde en het kan heel interessant zijn om cruises actief te gaan verkopen. We zien ook dat mensen die voor het eerst een cruise maken daarna vrijwel jaarlijks terugkomen om te cruisen. Het percentage repeaters is dus hoog, net als bij de wintersport, en het is altijd fijn om te weten dat je klanten minimaal één of twee keer per jaar een vakantie bij je boeken.” “Daarnaast hebben cruises in Nederland veelal een ‘verkeerd’ imago. Zo zou het niet geschikt zijn voor een gezinsvakantie of voetbalverenigingsuitje en is het altijd duur. MSC Cruises biedt echter cruises aan voor jong en oud, kleine en grote budgetten, zonliefhebbers en cultureel geïnteresseerden. En dat met een zeer goede prijskwaliteitsverhouding.” Welke tips heb je voor ze? “Laat je dus niet tegenhouden door het onbekende en waag de sprong gewoon een keer door je erin te verdiepen. We hebben ook een mooie agentenaanbieding voor reisagenten zodat je (tegen een leuke prijs) zelf kennis kan maken met MSC Cruises. Klanten informeren vanuit eigen ervaring is nog altijd het makkelijkste en beste tenslotte.” Eliane tijdens een webinar van MSC Cruises

Europese steden ontdekken Met een ANWB stedentrip ontdek je in korte tijd veel van de wereld. Het is dé manier om de sfeer van een stad te proeven en een indruk te krijgen van een land. En hoe langer je klant lid is van de ANWB, hoe meer extra’s er zijn inbegrepen. Wie wil dat nou niet? Ga voor meer informatie en voorwaarden naar reisagent.anwbreizen.nl Luik - België Turijn - Italië • Ontdek de levendige pleintjes en leuke stadswijken • Beleef de rijke historie in deze gezellige Ardennenstad • Verblijf in een voormalig Recollectines-klooster • Dé slow food stad van Italië • Bezoek de Dom en Parco del Valentino • Verblijf in een prachtig 19e-eeuws pand € 155,- vanaf* p.p. € 451,- vanaf* p.p. 3-daagse stedentrip 4-daagse stedentrip * 2 volwassenen bij vertrek op 24-05-2022 * 2 volwassenen bij vertrek op 31-05-2022 Ga met ons mee op ontdekkingstocht in Europa!

20 — Column — Tussendoor heb ik mijn VR-bril echt wel even af moeten zetten. Het was soms gewoon te intens. Dankzij die bril kan ik in mijn eigen huiskantoortje blijven zitten en toch overal ter wereld landen en rondlopen. Ik kan in een antieke tweedekker stappen en ermee wegvliegen. Zonder eerst te oefenen stap je in, start je de motor en hobbel je over het gras de lucht in. Vooruit, de wind waait nog niet door je haren, maar daarvoor heb ik al een ventilator besteld. Het is net echt, met de nadruk op echt! Behalve als het mis gaat. Na een stevige crash begin je gewoon weer opnieuw. Geen centje pijn. De huidige VR-brillen zijn een tussenstation. Nieuwe brillen zijn al in de maak en uiteindelijk zullen we in staat zijn om onszelf samen met anderen te bewegen JAN COCHERET: NOOIT MEER VLIEGEN Ik heb het licht gezien! Ik weet hoe onze toekomst eruit ziet.We stoppenmet vliegen, het is niet meer nodig. Toch gaan we overal naartoe. Vliegen, met de boot, de auto of een raket, het maakt niet meer uit. Vanochtend heb ik in een Spitfire gevlogen en in een Boeing. Ik heb met MaxVerstappen op Imola geracet. Ik zat aan tafel bij Johan Derksen, ik liep door het oerwoud in Indonesië en tussendoor gingmijn allergrootste wens in vervulling. Ik vloog als een echte ‘bushpilot’met een DeHavilland Beaver boven de gletsjers van Alaska. Het was nogmooier dan ikme had voorgesteld. “De ontwikkelingen in de virtuele realiteit gaan ervoor zorgen dat bijna alle geldige redenen om zelf je huis te verlaten, bijvoorbeeld om te gaan vliegen, als sneeuw voor de zon verdwijnen”

21 — Column — in de onmetelijke virtuele wereld. Het duurt niet lang meer of je kunt samen met een vriendin uit Australië rondlopen in het Museum of Modern Art in New York om te genieten van de pop art van Andy Warhol. En als je daar genoeg van hebt, dan ga je lekker samen boven op de Mount Everest van het prachtige uitzicht genieten. Aan het eind van de rit geef je elkaar een zoen en zetten jullie je bril af, of wat voor apparaatje je in de toekomst nodig hebt om deze sensaties te kunnen creëren. Dan zit jij weer in Almere en zij in Australië. De ontwikkelingen in de virtuele realiteit gaan ervoor zorgen dat bijna alle geldige redenen om zelf je huis te verlaten, bijvoorbeeld om te gaan vliegen, als sneeuw voor de zon verdwijnen. Dus, beste vrienden in de luchtvaart en reisindustrie, denk nog maar eens goed na over je toekomst. Misschien kunnen we beter een baan zoeken in transport, logistiek of bij de bezorgdiensten. Want al die VR-brillen en andere spulletjes die we graag willen hebben, kunnen natuurlijk niet door de virtuele realiteit reizen. Maar we willen alles wel thuisbezorgd hebben, want we blijven straks allemaal thuis. Van de wieg tot aan het graf. Jan Cocheret Piloot

ATOUT FRANCE WEBINAR: FRANSE BERGEN IN DE ZOMER - 17 MEI 2022 ADVERTORIAL Dat je in de Franse bergen kunt genieten van de wintersport wist je waarschijnlijk wel, maar weet je ook wat er in de zomer te doen is? Volop de ruimte, pure berglucht, veel zon en meer dan 80 verschillende activiteiten, zowel sportief, cultureel, gastronomisch of om gewoon helemaal tot jezelf te komen. Het aanbod is divers, net als de accommodaties en aan te passen aan elk budget.

Wil je meer weten? Doe dan mee met de Webinars Franse bergen in de zomer georganiseerd door France Montagnes in samenwerking met Atout France, het Frans Bureau voor Toerisme. Op 17 mei a.s. vertellen zeven bekende bergdorpen je live wat de klant er allemaal kan doen en wat nieuw is deze zomer. Zo weet je gelijk wat je de klant het beste kan adviseren of wat er mogelijk is aan producten om in te kopen. Doe je mee, dan maak je ook nog eens kans op een mooi verblijf voor jezelf deze zomer, of ontvang jij misschien wel één van de heerlijke mandjes met specialiteiten uit de regio. France Montagnes, het overkoepelende orgaan dat de promotie van de Franse bergen in binnen- en buitenland verzorgt, start de dag met een introductie over de Franse bergen in de zomer en sluit de dag af met een conclusie. - Je kunt je aanmelden voor de bestemming(en) naar keuze; - Elke webinar duurt 10 minuten en er zijn 5 minuten om live vragen te stellen; - Er zit steeds 10 minuten tussen de webinars, dus je kunt rustig switchen naar de volgende sessie; - Er is een koffie pauze en een lunch pauze voorzien. Meer informatie en inschrijven? Klik hier ADVERTORIAL

24 — Blog — Want waar ik een stelletje zo weg zou kunnen boeken, kwam de kamer voor mevrouw gelijk ‘op aanvraag’ te staan bij de bustouroperator. Uit ervaring wist ik dat er voor ons een spannende tijd aan zou gaan breken. Tegen beter weten in probeerde ik van de reserveringmedewerkster nog wel iets van een termijn te horen waar binnen men zou moeten reageren met een bevestiging. Nou daar stonden dan twee werkdagen voor, maar het zouden er ook zomaar vier kunnen worden werd me al snel toegevoegd. Blijde boodschap. Ik ben een simpel denkend persoon en ik zie dan een e-mail naar het hotel uitgaan met de blijde boodschap: “Hoera! We hebben er weer een boeking bij!” En het hotel, direct reagerend: “Gefeliciteerd jongens! Wat fijn, we hebben direct de mooiste kamer voor mevrouw vastgelegd.” Een dergelijke mailwisseling zou in een middagje toch wel moeten hebben kunnen plaatsvinden? Vroeger, in de jaren 80 ( ja mensen, toen deed ik dit werk ook al), werd er dan na een paar dagen radiostilte door de touroperator een verhaal opgehangen dat het nog wel een paar weken zou kunnen duren “want tja, het hotel zat nog dicht buiten het seizoen, en het personeel was geiten aan het hoeden in de bergen”. Met dat verhaal naar je klant maakte je toen al niet een al te grote sier. KEES BIKKER: BOEK NOOIT EEN EENPERSOONSKAMER 'OP AANVRAAG' Dát was lang geleden! Weer eens een aanvraag van een klant die gewoon een eenvoudige excursiereis wilde boeken naar Italië. Veel eisen had ze niet: er moest wat kunst en cultuur in zitten en misschien nog iets culinairs. Een beetje reisadviseur weet dan dat je in Italië sowieso goed zit. Vertrek? Doe maar ergens in mei. Ook prima, er zijn reizen zat in die maand. Er was echter een dingetje: mevrouw, nog niet zo lang weduwe, reist alleen. Ik voelde gelijk de bui alweer hangen.

25 — Blog — MANTRA’S VAN DE TOUROPERATOR Ik had stille hoop, dat bedrijven tijdens corona eindelijk eens de bezem hadden gehaald door hun verouderde processen én het personeelsbestand hadden opgeschoond door luie en niet betrokken medewerkers te ontslaan. Maar onder de IJssel was niets veranderd. Daar kreeg ik zelfs na een week wachten nog steeds het ene na het andere mantra naar mijn kop geslingerd: “Neeee, we moeten het zwaaart op wiit van het hotel hebben” en: “Neeee, als we elke aanvraag zouden moeten nabellen, dan is het einde zoek”. De klant had inmiddels al lang op booking. com een keuze uit wel drie soorten eenpersoonskamers. En ik zag de paarse krokodil alweer liggen. DE VERLOSSING Op dag negen, toen de touroperator echt geen zin meer in mijn klant en mij had, speelden ze nog hun ultieme kaart: “Je klant mág, als ze wil, kosteloos annuleren”. Het pragmatisme droop er van af. Op dag elf, acht dagen voor mevrouw haar vakantie zou moeten gaan beginnen, kwam de verlossing: het hotel heeft de aanvraag van mevrouw goedgekeurd. Ook echt met die woorden. Ik weet niet of ik nu dankbaar moest zijn of verbaasd. Ik denk wel het laatste. Verbaasd over hoe je het godsnaam voor elkaar kan krijgen om elf volle dagen te nemen om een hele simpele handeling te verrichten. HET BESTE VOOR IEDEREEN Nu ben ik op dit moment bezig met tal van ingewikkelde reizen voor mijn klanten. Van trektochten door de Jordaanse woestijn tot rafting tours door de Grand Canyon. Maar zo’n heel eenvoudig kamerreserverinkje op zo een simpele groepsreis daar waag ik me niet meer aan. Ik zweer dat ik nooit, maar dan ook nooit meer een eenpersoonskamer ga inboeken die niet direct akkoord kan worden gegeven bij de boeking. Dat lijkt het me het beste voor alle partijen. Kees Bikker Oprichter van travelkees.nl

Ontdek de zonnige kant van autohuur. Bij Sunny Cars houden we ervan om autohuur makkelijk en helder te maken. Daarom is all-in bij ons ook echt all-in. Simpel en betrouwbaar! We bieden een duidelijk en transparant proces én ondersteunen met kant-en-klare communicatie. Alles is gemakkelijk zelf te regelen via de B2B-tool en ons salesteam staat altijd voor je klaar. Dát is de zonnige kant van autohuur. PARKEER ALLE ZORGEN WANT ALL-IN IS OOK ÉCHT ALL-IN.

27 — Reisbizz On Tour — SMAKELIJK PROGRAMMA Aan de hoeveelheid groepsfoto’s af te meten was het een trip vol hoogtepunten. Om over het aantal selfies maar te zwijgen. Influencers zijn er niks bij… Organisator Sharmila Munshi en haar Turkse collega’s van Kanon Tours hadden dan ook een programma samengesteld om je vingers bij af te likken. Ook letterlijk, want op dag twee van de trip stond een Ottomaanse kookworkshop in Istanbul op het programma. Onder leiding van chef Necati Yilmaz werd in restaurant Deraliye de eigen lunch bij elkaar gekookt. Uitgerust met koksmutsen en schorten stonden de reiscollega’s enthousiast wijnbladeren te vullen, biefstuk tot gehakt te snijden, gans te pullen, uitgeholde appels te vullen en het bord zo appetijtelijk mogelijk op te maken. Tijdens de lunch was het even stil. Even maar. SIGHTSEEING ISTANBUL Na aankomst op het nieuwe vliegveld in Istanbul werd namelijk al snel duidelijk dat de collega’s het goed met elkaar konden vinden. FOTOGENIEK OP STUDIEREIS DOOR TURKIJE Was het een rondreis, een studiereis of een vakantie? Het was in elk geval een FAM-trip met tien reisagenten langs vele hoogtepunten – en ‘slechts’ vier hotels - in Turkije. De dames vlogen eind maart met Turkish Airlines naar Istanbul om vervolgens in zes dagen zo’n tweeduizend kilometer door het land te toeren. Reisbizz Magazine was mee op deze FAM-trip. Tekst en foto’s: Sybylle Kroon De deelnemers aan de studiereis naar Turkije: Kim Schutter – Tiara Tours Myrthe Tijhuis – Bookunited Janet de Jonge – Young Travel Company Astrid Bouhuys – Travel Counsellors Francis Dekker – Personal Touch Travel Ingrid Rombouts – YourTravel IreneWelleman – Blue Travel (Voorheen Irene’s Eigenwijze Reizen) Ellen ter Burg – Travel By Ellen / Face2Face Travel Shirley Peperkamp – Personal Touch Travel Sharmila Munshi – Kanon Tours

28 — Reisbizz On Tour — En dat werd regelmatig vastgelegd. Het begon al in het Oriënt Express Restaurant. Daar werd de eerste foto met z’n allen gemaakt. Groepsfoto 2 bij de oude stadsmuur van Constantinopel – de vroegere naam van Istanbul -, groepsfoto 3 bij Pierre Lotti - een fraai uitkijkpunt over de stad en de Gouden Hoorn waar je met een kabelbaan naartoe gaat - en groepsfoto 4 tijdens de kookworkshop. Groepsfoto 5 bij de Blauwe Moskee en groepsfoto 6 tot slot bij de Hagia Sofia Moskee. En dat was nog maar één dag. In Istanbul werd ook nog de spice bazaar – met Turks fruitproeverij - én de spiksplinternieuwe Camlica Toren – hoogste punt van Istanbul – bezocht. Vreemd genoeg zijn daar geen fotografische bewijzen van de groep van, terwijl het toch opzienbarende locaties waren. Gids Eylem kon ‘zijn’ groep soms met moeite bij elkaar krijgen, juist omdat er zoveel te zien was. En hij had zoveel interessants te vertellen. Toch wachtte hij geduldig tot de groep weer compleet was voordat hij zijn verhaal deed. Maar het deed hem wel af en toe glimlachend verzuchten: ‘alsof je een kudde katten moet hoeden’. UNIEKE ERVARINGEN Er volgden die week nog vele groepsfoto’s en selfies. Na een binnenlandse vlucht van Sabiha Gokcen Airport – in het Aziatische

BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE NAAR MALTA Van struinen door de historische straten en wandelen door de groene natuur tot aan het bewonderen van de prachtige onderwaterwereld en genieten van de culinaire keuken - het kan op Malta! VOORDEEL DRIEVOUDIG BOEK MET

30 — Reisbizz On Tour —

31 deel van Istanbul – naar Cappadocië in centraal Turkije werd er overnacht in een boutiquehotel dat deels in de rotsen is uitgehouwen. Cappadocië, wat letterlijk ‘land van de mooie paarden’ betekent, is een surrealistisch landschap, gevormd door een mix van vulkaanuitbarstingen en miljoenen jaren erosie. Topattractie: een ballonvlucht over deze bizar gevormde regio. Je moet er vroeg je bed voor uit, want de ballonnen stijgen alleen voor zonsopkomst op. En je moet geluk met het weer hebben, want bij te harde wind gaat het feest niet door. De reiscollega’s hadden mazzel. Hoewel het een beetje mistig was en de zonsopkomst niet te zien was, bleef het een unieke ervaring. Uiteraard vastgelegd met een groepsfoto en talloze selfies. In Cappadocië werd daarnaast een ondergrondse stad, de ‘Duivenvallei’, het pottenbakkersdorp Avanos en de historische stad Goreme – beroemd vanwege de zogeheten feeënschoorstenen - bezocht. Goed voor weer de nodige fotomomenten. MET DE BUS VERDER Turkije is een groot land. Om van Cappadocië naar de volgende stop in Pamukkale te komen, moesten er zo’n 650 kilometers worden afgelegd. Dat werd dus een dagje in de bus zitten. Het landschap veranderde langzaam van kaal en onherbergzaam naar groen en vruchtbaar. De bus kruiste daarbij zelfs de Zijderoute waar even werd stilgestaan bij een kervansaray, een vroegere rustplek voor de karavaan, een soort hotel avant la lettre. Na een lunchstop in Konya (plus groepsfoto) reed de bus verder. Het was al laat toen de reisagenten in het hotel in Pamukkale aankwamen. Na een snel buffet doken een paar diehards nog even het thermale zwembadwater in (natuurlijk is hiervan bewijs op foto). De volgende dag stond in het teken van groepsfoto’s in de Romeinse stad Hierapolis en selfies bij de travertijnterrassen van Pamukkale. Het laatste avondmaal werd genoten in Kusadasi aan de Turkse westkust en – zoals hij zo’n twintig keer trots vertelde – de woonplaats van gids Eylem. Uiteraard zijn hier ook weer fotografische bewijzen van. De laatste groepsfoto - we zijn inmiddels de tel kwijt - is gemaakt op de laatste dag van de trip, in de oude Romeinse stad Efeze. Bang om deze trip te vergeten, hoeven we niet te zijn. We hebben immers de foto’s nog. ERVARINGEN VAN DRIE REISAGENTEN Janet de Jonge (52) Bedrijf: eigenaar Young Travel Company Standplaats: Hoofddorp Aangesloten bij VvKR — Reisbizz On Tour — Janet de Jonge tijdens de ballontocht boven Cappadocië. Foto © Myrthe Tijhuis

32 “In Istanbul ben ik wel eens geweest, maar de rest van Turkije kende in nog niet. Om mijn klanten goed te adviseren, is het goed de bestemmingen zelf ook te kennen. Mijn klanten bestaan voornamelijk uit gezinnen met kinderen. Ik vind het belangrijk om jonge mensen bewust te maken van de diversiteit van de wereld. Laten zien hoe mensen leven en vroeger leefden. Dat heeft ook met mijn achtergrond te maken: ik ben antropoloog. De cultuur en historie in Turkije is heel bijzonder, er is veel te ontdekken en veel te doen, zo heb ik ervaren tijdens deze rondreis. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er zoveel Romeinse overblijfselen waren. En die ballonvaart… heel bijzonder. Mooi om te zien hoe divers dit land is, het is daardoor heel geschikt voor mijn klanten. Vooral de combinatie van stad, natuur en cultuur past goed bij mijn bedrijf. Daarnaast viel het me op hoe gastvrij en vriendelijk de bewoners zijn. Turkije is een aanrader, er is zoveel meer dan strand alleen.” — Reisbizz On Tour —

33 Kim Schutter (31) Bedrijf: Contracting manager Tiara Tours Standplaats: Breda “Bij Tiara Tours bieden we avontuurlijke treinreizen aan, zoals de Trans Siberië Express en de Oriënt Express. Daarnaast ontwikkelen we nieuwe routes. Om dat te kunnen doen, moeten we zelf eerst de bestemmingen bekijken. Ik bekijk tijdens deze trip de mogelijkheden om de Oriënt Express, die als eindstation Istanbul heeft, te verlengen naar bijvoorbeeld Cappadocië. Is het interessant voor onze klanten? We hebben een avontuurlijke doelgroep met veel reiservaring die op zoek zijn naar cultuur en geschiedenis. Maar onze klanten willen ook dat zaken goed geregeld zijn. Het hoeft niet luxe, maar wel goed geregeld. Op dat soort zaken stemmen we onze reizen af. Een leuke bijkomstigheid bij deze trip was dat een stukje Zijderoute hebben gereden, die hebben we ook in ons pakket. Daarnaast biedt deze reis een goede gelegenheid om goed kennis te maken met de organisator Kanon Tours en te kijken hoe ze zaken organiseren. We zijn heel tevreden, een betrouwbare partner is heel belangrijk.” Ellen Ter Burg (46) Bedrijf: eigenaar Travel by Ellen Standplaats: Helmond Aangesloten bij Face 2 Face “Dit is toch een cadeautje? Op andere studiereizen bezoeken we soms wel vier hotels per ochtend en zien we niet zoveel van de omgeving. Tijdens deze hele reis hebben we maar vier hotels gezien en heel veel van het land zelf. Ik beschouw dit meer als vakantie. Het is eerder een ontdekkingsreis dan een studiereis. Voor mij is dit cultuursnuiven, heerlijk. Ik had wel wat meer van Istanbul willen zien. Voordeel is dat je nu je collega’s en — Reisbizz On Tour — Kim Schutter bij de Romeinse bibliotheek in Efeze. Foto © Myrthe Tijhuis Ellen Ter Burg bij de travertijnterrassen in Pamukkale. Foto © Myrthe Tijhuis

34 de DMC, in dit geval Kanon Tours, beter leert kennen. Dat is ook veel waard. Zelf ben ik onder meer gespecialiseerd in reizen naar Australië, Nieuw-Zeeland, Amerika en Canada. Toch heb ik veel inspiratie opgedaan. Turkije heeft landschappen die lijken op die in Amerika, prachtig gewoon. Ik kende Turkije helemaal niet, maar ik boekte het wel voor mijn klanten. Ik heb nu met eigen ogen gezien hoe mooi dit land is. Het grothotel was echt een pareltje en de ballontocht heb ik tóch gedaan, ondanks mijn hoogtevrees. Zeer de moeite waard.” — Reisbizz On Tour — In Triptalk lees je meer over deze rondreis door Turkije.

DE JONG INTRA: VANMARRAKECHNAAR FLORENCE MEI 2022 MAGAZINE Nr 40 Met Sunair naar Londen en NewYork TUI KIJKT UIT NAAR EERSTEVERTREK GREENCITYTRIP Bijzondere Steden Special ©Unsplash

BIJZONDERE STEDEN SPECIAL Op het gebied van stedentrips hebben reizigers een uitgebreide keuze. Zoals Rome, Londen, Barcelona of toch Parijs, met al hun bekende hotspots. Maar ook de wat onbekendere steden hebben veel te bieden. In deze uitgave van het Reisbizz Magazine nemen we je in de Bijzondere Steden Special mee naar die wat onbekendere én bekendere steden. Sunair Vakanties, dé stedenspecialist, neemt je mee naar voor hun twee hele belangrijke steden, Londen en New York, en vertelt wat je in deze steden absoluut niet mag missen. Antoin Klein Hofmeijer, Product Lead City Western Region bij TUI, vertelt in een interview over de nieuwe samenwerking van TUI met GreenCityTrip voor het aanbieden van stedentrips per trein. Verder neemt Atout France je mee naar drie steden in de Vallei van de Gastronomie en TUI at Home Cynthia Roos-Lapar vertelt over haar stedentrip naar Belfast. Als laatste neemt de Jong Intra Vakanties je mee op reis van Marrakech tot Florence.

38 — Bijzondere Steden Special — Tekst: Marc van Amsterdam - Foto: Shutterstock NewYork! Een stad waar veel over is geschreven, maar waar we al veel te lang niet naartoe konden. Natuurlijk gaan jij en jouw klant Manhattan uitkammen, maar ook het stadsdeel Brooklyn telt fantastische bezienswaardigheden. Stedenspecialist Sunair zet Brooklyn in de spotlight. DEZE 5 BROOKLYN-BELEVENISSEN WIL JE NIET MISSEN 1. WANDELEN OVER WILLIAMSBURG BRIDGE NAAR BROOKLYN Natuurlijk, de Brooklyn Bridge is één van de bezienswaardigheden die je niet overslaat. Iedereen die The Big Apple bezoekt, zorgt dat hij er tenminste één keer op heeft gestaan. Maar juist als je te voet naar Brooklyn wilt, is er een schitterend alternatief: Williamsburg Bridge. Dit was de laatste brug die werd gebouwd in het autoloze tijdperk. In tegenstelling tot de Brooklyn Bridge heeft Williamsburg Bridge een eigen overgang voor wandelaars.

39 — Bijzondere Steden Special — 2. DROOMHUIZEN KIJKEN IN PARK SLOPE De wijk Park Slope in het noordwesten van Brooklyn is enorm populair op de woningmarkt. Hippe starters kopen er huizen en geven er hun dollars uit in trendy boetieks. Voor de ultieme young-Brooklyn-ervaring wandel je gewoon een poosje rond. Bekijk watertandend de 19e-eeuwse Brownstone huizen, bekend van films en series. Verbaas je niet als je ineens op een informele buurtborrel stuit, of op een moestuin waar bewoners biologische groente telen. Neem een pauze bij een café, of ga zitten op een bankje in het Prospect Park. 3. EEN BLOKJE OM IN BUSHWICK Brooklyn was ooit een broeinest voor praktijken die het daglicht niet konden verdragen. Je kon er ’s avonds maar beter niet meer over straat gaan. Dat is nu wel anders: Brooklyn is hip en happening, met tal van populaire bezienswaardigheden. Street art bijvoorbeeld. Beroemde graffiti-artiesten als Bansky, maar ook veelbelovende nieuwe talenten, hebben in de wijk Bushwick menige vierkante meter muur en trottoir opgesierd met kunst. Tip: sluit je aan bij een gids, dan weet je zeker dat je geen topstukken mist. 4. OP JE PICKNICKKLEED GENIETEN VAN DE MANHATTAN SKYLINE Waar Manhattan uitblinkt in hoogbouw, staat Brooklyn bekend om zijn knusse buurten vol laagbouw. En juist daarom is Brooklyn dé plek waar je moet zijn om unieke foto’s te schieten van de skyline van Manhattan. Tijdens je wandeltocht door de wijk Williamsburg, waar heel hip Brooklyn op de been is om te shoppen en te dineren, zul je vele bijzondere doorkijkjes op Manhattan tegenkomen. Koop een fles wijn, spreid je picknickkleed uit in Brooklyn Bridge Park en gluur tussen de bomen door naar de overkant van de rivier. Liefst als de avondzon de spiegelende gebouwen doet glimmen. 5. PEUZELEN EN PIMPELEN IN BROOKLYN’S CHINA TOWN New York roemt zijn immigrantenverleden. De smeltkroes van culturen en de onderlinge tolerantie. In Brooklyn is men groos op China Town in Sunset Park. We hebben het hier over de meest omvangrijke Chinese wijk van New York. Heerlijk om er rond te lopen en de levendigheid van het straatbeeld in je op te nemen en een avontuur als je van lekker eten houdt. Chinezen zijn extreem precies waar het om voedsel gaat. Je zult hier dan ook nauwelijks een maaltje vinden dat niet met dagverse producten bereid is. Hoteltips van inkoper Marc: Hotel The Square***, Hotel Ameritania***, Hotel Beacon***, Kixby**** en Hotel Empire****. Maar ook de Arlo hotels zijn leuk en hip! Bij boeking van een pakketreis krijgt de klant een gratis Time to Momo stadsgids en entree tot Top of the Rock.

Hot News! BBQ-actie is back Meer info volgt! Voor nu stoken we het vuurtje alvast een beetje op! Het kàn weer: samen sparen voor een compleet verzorgde Sunair BBQmet jouw team! Alles is geregeld. De BBQ, vlees (of vis), brood, salades en sausjes. Zelfs de afwas wordt gedaan.We hebben alleen een afleveradres nodig. De volgende dag halen wij de vuile spullen weer op. Boek in de maanden juni, juli en augustus voor tenminste 18 personen een pakketreis. Dan geniet je met in totaal vijf personen van een compleet verzorgde BBQ. Boek je méér, dan krijg je méér. Dus boek zoveel je op kunt. Ook Zelfstandig Reisagenten sparen voor de BBQ. Jij krijgt een Kadokaart voor de Keurslager! Hoe meer je boekt, hoe hoger de waarde van de kaart. Zo kan jij straks met je gezin, vrienden of allerleukste collega’s ook genieten van een BBQ.

41 — Bijzondere Steden Special — Tekst: Marjan van der Vlies - Foto’s: Shutterstock Londen, je denkt nu waarschijnlijk bij jezelf dat deze stad geen geheimen meer voor je heeft. Toch laat Marjan van der Vlies, inkoper bij Sunair Vakanties, je een bijzondere kant van deze metropool zien. Het is een bestemming waar je nu ‘gewoon’ naartoe kunt zonder formulieren, zonder apps, met de trein, rechtstreeks vanaf Amsterdammet de Eurostar, of gewoon met het vliegtuig. WANDELEN IN DE LONDENSE ZOMERZON Londen is één en al gezelligheid in de zomer. De Londenaren zoeken sowieso hun vertier buiten de deur. Aan het einde van de werkdag zie je groepjes collega’s of vrienden gemoedelijk kletsend voor de pubs staan, half hangend in de deuropening of aan een statafel met een glas in de hand. En op vrijdagmiddag is de stemming helemaal uitbundig in de stad. VAKANTIEGEVOEL Weet je wat zo’n lekker vakantiegevoel geeft? Dat je neerstrijkt in Hyde Park in het gras en daar

42 — Bijzondere Steden Special — je vers gekochte lunch verorbert. Overal waar je gaat of staat in de straten grenzend aan het park, word je omringd door take-away zaakjes waar je heerlijke vers bereide sandwiches, wraps, soepjes, salades, sushi en noedels kunt kopen. Er is van alles te zien. Schoolkinderen tijdens hun ‘break’, joggers, lunchende collega’s, zonaanbidders en natuurlijk de hondenuitlaters. Denk niet dat de grappige eekhoorns die om je heen rennen schuw zijn. Ze schromen niet om je op te zoeken en zelfs op je te klimmen. WANDEL IN DE LONDENSE ZOMERZON Zonder tekort te willen doen aan ‘the places to be’ in het hart van de stad, zoals Piccadilly Circus, Leicester Square of Covent Garden, wil ik je toch eens even meenemen naar andere plekjes in de stad. Met de iconische dubbeldekkers en met de metro kom je echt overal in no-time. Vanaf metrostation Tower Hill sta je oog in oog met de Tower of London en de Tower Bridge. Terwijl de meeste toeristen druk bezig zijn met het fotograferen van deze bekende bezienswaardigheden, zou ik eens even een andere richting kiezen. Aan de noordkant van de brug heb je namelijk de levendige jachthaven St. Katherine’s Docks en als je over de brug gaat, heb je aan de zuidkant Butlers Wharf. Ooit de locatie voor tal van griezelige films, maar nu zijn de verbouwde pakhuizen en hun ijzeren loopbruggen een lust voor het oog. TAKE AWALK ON THE SOUTH SIDE Tijd voor een wandeling langs de zuidkant van de Thames. Als je over de Tower Bridge naar rechts gaat, loop je de Londense antiekwijk Bermondsey binnen. Voor de antiekliefhebber een must om even rond te neuzen. Veel Londense handelaren zoeken hier hun spullen om die vervolgens weer op andere markten te verkopen. Verder westwaarts kom je ter hoogte van The Shard bij Borough Market. Hier moét je echt even naar binnen. Het water loopt je in de mond bij het zien van een groot assortiment biologische producten. De route vervolgt zich langs het water en dan kom je langs Tate Gallery of Modern Art. Al houd je niet van kunst, het is absoluut de moeite waard om je te vergapen aan de immense opzet van deze kunsthal in een voormalige energiecentrale. Je kunt hiervandaan de Millennium Bridge oversteken naar St. Pauls Cathedral, maar ik zou zeker ook weer teruggaan en de route vervolgen langs het water terwijl je talrijke straatartiesten passeert. Uiteindelijk kom je uit bij de Londen Eye. Zo ben je weer aanbeland in het bekende toeristische gedeelte van de stad. Hiervandaan kun je de boot pakken om terug te varen naar de Tower Bridge, waar je je wandeling bent begonnen. Hoteltips van inkoopster Marjan: Hotel The Rembrandt****, Hotel H10Waterloo, Hotel Phoenix*** en Aparthotel Grand Plaza****

Stedentrip met de trein Geniet van een mooie reis Venetië Wenen Kopenhagen Praag Ontdek ons stedentrip aanbod met de trein op TUI.nl/stedentrip/trein Reis nu met de nachttrein naar... Milaan Florence

44 — Bijzondere Steden Special — Belfast: de stad met natuurschoon en een hoop geschiedenis. En de supervriendelijke bewoners weten hoe je een feestje moet bouwen. Geen wonder dat Belfast één van de populairste bestemmingen van Europa is. Cyntia Roos-Lapar van TUI at Home bezocht onlangs deze bijzondere, creatieve stad. CYNTHIA ROOS-LAPAR OP REIS NAAR INDRUKWEKKEND BELFAST Cynthia in de straat van restaurant Duke of York en andere gezellige tentjes, waar het vooral in het weekend volstroomt met mensen.

45 — Bijzondere Steden Special — De creativiteit zie je terug in de kunstgaleries in het Cathedral Quarter, in de supercoole pop-uprestaurants die overal in de stad opduiken en op de St. George’s Market. Leuke winkels, musea en uiteraard veel Irish pubs. Wij zijn er vijf dagen geweest en hebben veel gezien en volop genoten! THE MERCHANT HOTEL Ons hotel The Merchant is het mooiste hotel in Belfast, met een zeer goed restaurant The Grand en Bert’s Jazz cocktail bar. Dit hotel is een voormalig bankgebouw en ligt midden in het centrum van de stad. Vanuit het hotel kun je alles lopend bezoeken. ON TOUR Noord-Ierland heeft een indrukwekkende kust met ruige kliffen, helderblauw water, verlaten stranden en historische overblijfselen. Wij hebben een excursie geboekt om zo de kustroute Causeway Coastal van Belfast naar Londonderry te ontdekken. Dit is één van de meest spectaculaire kustroutes van de wereld. Tijdens deze 9 uur durende busexcursie rijd je het ene moment vlak langs zee en het volgende moment hoog over een klif. De uitzichten zijn indrukwekkend en elke bocht anders. Er is onderweg veel te zien. Zo zijn Dunluce Castle, Carrick-a-Rede hangbrug en Giant’s Causeway slechts enkele van de hoogtepunten. Tekst en foto’s: Cynthia Roos-Lapar Cynthia’s restaurant tips: Yugo, Buba, Copi, Bert’s Jazz bar, Hadskis, Bars the National, Duke of York, The Crown bar en Bittles Bar. Cynthia Roos-Lapar

46 — Bijzondere Steden Special — Maar ook voor een ‘gewoon’ stadsbezoek met shoppen, cultuur, het bezoeken van pubs en heerlijk eten kun je in Belfast terecht. De mensen zijn zeer vriendelijk en hulpvaardig. GAMES OF THRONES Ben je net als ik een fan van Games of Thrones? Dan zou Ierland zeker op je ‘Alles ademt hier Game of Thrones.’ “De kustroute van Causeway Coastal naar Londonderry is één van de meest spectaculaire kustroutes van de wereld”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=