Reisbizz

STUDIEREIS CORENDONNAAR GAMBIA NOVEMBER 2022 MAGAZINE Nr 52 Chantal Roskam: ‘Social media werkt echt’ SPECIALTRAFFIC:AZIËSPECIAL SALESTALK: HET TEAMVAN LIEB MANAGEMENT

2 — Voorwoord — Na drie jaar van afwezigheid was het dan zover, versie 2022 van het ANVR-congres kon eindelijk plaatsvinden. Ontmoetingsplek was een bar met de spannende naam Beton op het perron van station Amersfoort. Het voelde bijna of we een film van Harry Potter instapten. Het vroege tijdstip van aanmelden bleek voor niemand een probleem, bleek uit het vrolijke gekakel van de deelnemers. Met de trein toog het bonte gezelschap onder leiding van orkestleider Frank Oostdam richting Bremen. Geen hogesnelheidstrein, maar een heuse ANVRExpress in vintage stijl bracht ons naar de voor velen nog onbekende Duitse stad Bremen. Wat een goede keuze om de trein te nemen beaamden ook de aanwezige luchtvaartvertegenwoordigers in het gezelschap. We voelden ons direct welkom want de verzorging aan boord door de ladies in Red van GI Travel was meer dan voortreffelijk. Zij weten hoe ze reizigers in de watten moeten leggen, dus werd iedereen voorzien van een natje en een droogje. Om te voorkomen HET ANVR-ORKEST

3 — Voorwoord — dat leden in zouden dutten, schalde er discomuziek uit de speakers waarbij sommige van de coupés de volumeknop niet kon worden teruggedraaid. Dat maakte een goed gesprek onmogelijk. Zou hier sprake van opzet zijn geweest? Al met al bracht de bijna historische ANVRExpress ons veilig naar Bremen waar we na een korte wandeling arriveerden in het luxe Park hotel. Onder leiding van trommelaar Arjan Kers werd het congres officieel afgetrapt. De kersverse ANVR-voorzitter dirigeerde het gezelschap en riep op om samen als branche de bakens te verzetten. Gevolgd door sprekers Martin Visser van de Financiële Telegraaf en Henk Delfos van GFK die de aanwezigen onder de (rode) cijfers bedolven. Beide heren verstonden de kunst om de zaal een toontje lager te laten zingen. Als dit toekomstmuziek wordt dan staat ons nog wat te wachten…het orkest viel stil. Onderwerpen als inflatie en duurzaamheid kwamen binnen. Het thema ‘anders denken, anders doen’ werd tijdens het hele congres breed uitgedragen door nog een aantal interessante sprekers en gaf stof tot nadenken. En toen op de laatste ochtend, nam Richard de Hoop ons mee in de wereld van muziekinstrumenten. Instrumenten die zich makkelijk laten vergelijken met karakters van mensen. Ben jij de trommelaar die voor de fanfare uitloopt en van zich laat horen? Of ben je juist diegene die altijd in control is zoals de bas? Met veel humor wist hij de vinger op de soms zere plek te leggen en juist ook om te buigen naar talenten van bepaalde karakters. Richard kreeg de zaal met zijn tomeloze energie (een echte trompet) aan het zingen en maakte er een echt orkest van. Waarmee hij liet zien hoe verschillend de instrumenten ook zijn, je samen een prachtige klank kan laten horen. Samen met collega Bibi interviewden, netwerkten en dansten we volop en vonden hier en daar zelfs een moment om samen dit magazine af te ronden. Een magazine waar we weer trots op zijn. Een magazine waarin onze Reisbizz Society partner Special Traffic zich uitgebreid voorstelt aan de branche door de volledige special te vullen. Chantal Roskam, Friese reisblogger en zelfstandig reisagent bij Travel Counsellors, prijkt op de cover en laat zien dat sociale media een belangrijke basis is voor haar bedrijf. In de Sales Talk stellen de dames van het team van Lieb Management zich voor. In Bremen is wat mij betreft het ANVR-orkest geboren. Volgend jaar hoop ik op nog meer leden en of je nu een trompet, een harp of een bas bent, het gaat om het samenspel! Natasja Hoogstede

4

5 I NHOUD I NTERV I EW 06 Travel Counsellor Chantal Roskam: ‘Social media werkt écht’ 15 SalesTalk: Het team van Lieb Management 23 Cathay Pacific kruipt langzaam uit het dal BLOGS EN COLUMNS 20 Harri Theirlynck: De reiziger die je nooit wil worden; De stinkende vrek RE I SB I ZZ ON TOUR 29 Studiereis naar Gambia: The Smiling Coast of Africa SPEC I AL TRAFF I C : AZ I Ë SPEC I AL 42 Voorwoord Patrick Goorhuis 44 Wie is Special Traffic? 46 DeWensenvervullers van Special Traffic 52 Inspiratie van de reisspecialisten van Special Traffic COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede EINDREDACTIE: Bibi Mol REDACTIE: Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, Lolke van der Heide, Linda van Maanen en Fabian Bais. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Sybylle Kroon, Harri Theirlynck, Jennie Visser en het team van Special Traffic. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

— Dag van — Chantal heeft twee katten, Moira (kruising pers) en Britse korthaar Lucy. Die laatste ‘helpt’ wel eens mee.

7 — Interview — TRAVEL COUNSELLOR CHANTAL ROSKAM: 'SOCIAL MEDIA WERKT ÉCHT' Reizen was iets wat Chantal Roskam (28) uit Leeuwarden altijd al deed. Meteen na haar hbo-opleiding rechten ging ze backpacken en deelde haar avonturen op Instagram. Een jaar geleden begon de Friese reisblogger als zelfstandig reisadviseur bij Travel Counsellors: “Het is een uit de hand gelopen hobby met social media als belangrijke basis voor mijn bedrijf.” Tekst: Sybylle Kroon - Foto’s: Reismedia/Chantal Roskam Even rewinden: hoe kwam je in de reisbranche terecht? “Ik heb altijd veel gereisd. De laatste vijf jaar na mij afstuderen, in het bijzonder backpacken, ben ik overal naar toe geweest, Azië, ZuidAmerika, Afrika. Ik vind het leuk om alles over mijn reizen te delen op social media. Zo is mijn Instagramaccount Dutchie travels the world ontstaan en dat is ook mijn bedrijfsnaam. In de coronatijd dacht ik: hier moet ik meer mee gaan doen, ik kan hier misschien zelfs mijn geld mee verdienen. Toen kwam het ZRAschap op mijn pad. Ik had geen ervaring in de reisbranche. Ik heb een korte cursus gedaan bij Travel Counsellors en toen ben ik in het diepe gesprongen. Ik moest vooral even leren omgaan met de boekingssystemen, maar verder ben ik heel handig online en dat heeft echt in mijn voordeel gewerkt.” Hoe is je eerste jaar als ZRA verlopen? “Het is eigenlijk best goed gegaan. In het begin viel het me wel wat tegen. Ik had een beetje moeite met opstarten, het zoeken naar de juiste klanten, vertrouwen winnen in de markt. Ook vond ik het moeilijk dat voorstellen werden afgewezen, ik heb moeten leren omgaan met afwijzingen. Maar nu word ik wekelijks gebeld met vraag of ik een reis kan regelen. Ik doe het een stuk beter dan een half jaar geleden. Ook komen klanten bij me terug, dus dat vind ik wel een teken dat ik het goed doe. Ik zie genoeg

Met KLM Holidays (powered by Airtrade) stel je voor jouw klant de ideale pakketreis samen. Vlucht, hotel, huurauto, activiteiten, je regelt alles in één keer en voor een scherpe prijs. We hebben de voordelen van KLM Holidays nog verder uitgebreid. Zo kun je een boeking nu in optie zetten en kun jij jouw klant een flexibele aanbetaling aanbieden. Je ontvangt jouw commissie direct nadat je het pakket hebt verkocht. Ontdek alle voordelen van KLM Holidays door je vandaag nog te registreren op klm.nl/klmholidayspartner Nieuw bij KLM Holidays: bedenktijd en aanbetaling

9 potentie voor volgend jaar ommijn omzet te verdubbelen. Men weet mij steeds beter te vinden, ook online. Ik kan er nog niet van leven, daar heb ik toch meer boekingen voor nodig. Ik heb nu vooral jonge stellen en gezinnen als klant en ik zou daar graag meer groepen en workations aan toe willen voegen. Ik heb er nu geen baan naast. Ik werkte tot een half jaar geleden op de fraudeafdeling van een bank, maar na vier jaar had ik het wel gezien. Ik miste de uitdaging en wilde graag mijn hart volgen en doen wat ik het allerleukste vind. En dat is reizen. Omdat ik nu nog niet van het ZRAschap kan leven, zoek ik nu toch wel weer wat freelance werk ernaast, op het gebied van social media of copywriting.” Social media is echt jouw ding hè? “Men kent mij vooral van Instagram, daar heb ik meer dan vijfduizend volgers op. Zo is het ook ontstaan: Instagram is altijd mijn basis geweest, daar heb ik mijn werk als zelfstandig reisadviseur aan toegevoegd. Mijn eerste klanten kreeg ik via Instagram. Afgelopen jaar heb ik mijn eigen website gebouwd en ben ik bezig geweest met mijn Google bedrijfspagina. Daar heb ik reviews voor verzameld. Klanten vanuit heel Nederland vinden mij via-via, maar ook via mijn website en Google. Vaak via zoekwoorden zoals reisagent, reizen op maat en reisvoorstel. Ik denk dat ik een van de weinige ZRA’s ben met een eigen website met eigen blogs en verhalen. Ook heb ik best veel verstand van SEO en vindbaarheid op internet. Dat werkt zeker in mijn voordeel. Het is echt zonde als je geen gebruik maakt “Het is echt zonde als je geen gebruik maakt van internet en social media - het is een ideale manier om klanten te vinden” — Interview —

10 van internet en social media. Het is een ideale manier om klanten te vinden, absoluut. Social media werkt zo goed. Het kost wel veel tijd, maar ik vind het ook leuk om te doen. Hoe meer tijd ik eraan besteed, hoe meer ik ervoor terug krijg. Het is je belangrijkste visitekaartje.” Je bent aangesloten bij Travel Counsellors? “Ik heb eerst rondgekeken, maar bij Travel Cousellors had ik het beste gevoel. Ik doe zoveel mogelijk op mijn eigen manier, met mijn eigen huisstijl en website. Natuurlijk verwijs ik op mijn website wel naar Travel Counsellors, maar verder ben ik vrij ommijn bedrijf in te richten zoals ik dat wil. Dat vind ik het fijne van deze club. Ze bieden mij de vrijheid en tegelijkertijd zekerheid. Bovendien kon ik meteen beginnen na een korte training, terwijl ik bij andere reisclubs eerst langere tijd op cursus moest. Dat wilde ik niet en was voor mij ook niet nodig, omdat mijn kennis al heel breed was.” Wat heb je het afgelopen jaar geleerd? “In het begin was ik iets te positief over hoe het zou gaan lopen. Ik had gehoopt dat ik meteen van het ZRA-schap kon leven, maar dat is niet zo. Ik zie dat andere collega’s met dezelfde problemen zitten en dat het dan toch goed komt. Het is helemaal niet erg dat het in het begin wat stroever loopt, ik heb mezelf meer tijd gegund om in de juiste flow te komen. En nu gaat het goed. Ik ben nu ongeveer twee volle dagen per week aan het werk, exclusief social media, daar gaat ook veel tijd en werk in zitten, Chantal in Fins Lapland

11 dat wordt wel eens onderschat. Wat ik anders ben gaan doen, zijn mijn offertes. Ik sneed mezelf in de vingers door die offertes, waar je best veel tijd mee kwijt bent, gratis aan te bieden. Als die offerte dan werd afgewezen, zat ik met een rotgevoel. Veel tijd en energie voor niks en geen inkomsten. Nu hanteer ik offertekosten, dat spreek ik ook van tevoren met de klant af en het staat ook heel duidelijk op mijn website. Ze weten precies wat ze aan me hebben. Als ze niet met het voorstel verder gaan, dan krijg ik er een kleine compensatie voor. Dat vond ik in het begin best lastig, maar sinds ik het heb ingevoerd, geeft het mij veel rust. Klanten gaan er tot nu altijd mee akkoord, er is nog niet iemand afgehaakt vanwege de offertekosten. Bovendien krijgen ze de kosten verrekend als ze wel met mij in zee gaan.” Wat zou je anders doen, als je nu opnieuw kon beginnen? “Het zou gemakkelijker zijn geweest als ik er geen baan naast had gehad. Ik werkte toen 32 uur, dus het was behoorlijk doorbeuken naast het opstarten van mijn bedrijf. Dat was heel pittig en niet handig. Ik kon niet goed schakelen, ik had niet de tijd die nodig was ommijn bedrijf een goede start te geven. Parttime werken is prima, maar geen 32 uur. Een goede balans is belangrijk, dus twee tot drie dagen werken naast het ZRA-schap.” Andere adviezen voor je (toekomstige) collega-ZRA’s? “Ga veel sparren met je collega’s, daar leer je echt van. Word lid van een businessclub voor ondernemers in je eigen regio, dan heb je de eerste klanten al binnen. Zorg voor ijzersterke social media, een eigen website en een Google bedrijfspagina. Dat zijn de allerbelangrijkste zaken die je op orde moet hebben. Want online — Interview — “Online zichtbaarheid is zó belangrijk, een fysiek reisbureau is eigenlijk niet meer van deze tijd” Chantal Roskam is niet alleen ZRA, ze is ook medeauteur van het boek One Night Stay. Het boek omvat 75 unieke slaapplekken in Nederland en België.

12 — Interview — zichtbaarheid in deze tijd is zó belangrijk, alles wordt tegenwoordig online gedaan. Ik kom wel eens bij mensen thuis, maar het meeste gaat via mail, telefoon of Teams. En dat vindt bijna iedereen ook prima. Een fysiek reisbureau is eigenlijk niet meer van deze tijd. Dus hoe beter je online zichtbaar bent, hoe beter klanten je zullen vinden. Het geeft mij daarnaast ook heel veel vrijheid, want ik kan werken waar ik wil, aangezien fysieke aanwezigheid niet echt meer nodig is.” Waar droom je van? “Het liefst organiseer ik rondreizen, vooral safari’s vind ik fantastisch. Ik blog veel over mijn reizen en mijn ervaringen en zo vinden klanten mij ook. Ze hebben over mijn reis gelezen en denken dan: ik wil net zo’n reis als Chantal. Natuurlijk verkoop ik ook reizen waar ik nog niet geweest ben, maar het liefst verkoop ik reizen waar ik vanuit mijn eigen ervaring over mee kan praten. Dat vinden klanten ook fijn. Ik hoop natuurlijk snel van het ZRA-schap te kunnen leven en dat mijn omzet verdubbeld is. Maar mijn ultieme droom heeft toch met reizen zelf te maken: locatieonafhankelijk werken. Laptop inpakken en ergens in het buitenland werken, dat lijkt me helemaal fantastisch. Misschien ga ik dat deze winter wel uitproberen, tijdens een workation in Zuid-Spanje of Portugal.” “Ik doe zoveel mogelijk op mijn eigen manier, met mijn eigen huisstijl en website”

BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE ALLROUND TOUROPERATOR MEER DAN 120 BESTEMMINGEN 3e GROOTSTE TOUROPERATOR VAN EUROPA EXTRA FLEXIBILITEIT EN ZEKERHEID MET ONZE AANVULLENDE PAKKETTEN BAGAGE ALTIJD INCLUSIEF Ga voor meer informatie naar www.fti-service.nl EINDELIJK WEER REIZEN MET

Reizen in Indonesië Bij de ANWB vind je een uitgebreid reisaanbod naar het veelzijdige Bali en Java. We laten jou en je klant graag kennismaken met de verschillende reistypes die we aanbieden op deze indrukwekkende bestemming. ✓ Heeft je klant interesse in een groepsrondreis? Onze Nederlandssprekende reisleiders nemen hen graag mee op pad naar de hoogtepunten. ✓ Wil je klant met andere alleengaande reizigers het land ontdekken? Speciaal voor reizigers die alleen op vakantie gaan, zijn er single groepsrondreizen. Met het gemak en de gezelligheid van een groepsreis en de nodige individuele vrijheid. ✓ Gaat je klant met de hele familie op pad? De ANWB biedt verschillende familiegroepsrondreizen aan waarbij veel unieke excursies inbegrepen zijn. ✓ Of gaat je klant liever op privérondreis? Tijdens onze verzorgde verre (familie) privérondreizen ervaren reizigers alle vrijheid. Men gaat op pad met een huurauto of privéchauffeur en/of gids. Bekijk het reisaanbod op reisagent.anwbreizen.nl 0nbezorgd op vakantie begint bij de ANWB

15 — SalesTalk — SALESTALK: HET TEAM VAN LIEB MANAGEMENT Normaal gesproken laten wij in onze rubriek ‘SalesTalk’ een vertegenwoordiger uit de reisindustrie aan het woord om iets over zichzelf en zijn of haar product te vertellen. Deze editie gaat dat iets anders. De dames van het team van Lieb Management hebben ieder hun eigen klanten en daardoor allemaal hun eigen contacten met de trade. Daarom stelt het gehele team van het Marketing- en PR-bureau zich graag voor. Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Karine de Bruijn Het team van Lieb Management Nederland

16 — SalesTalk — NICOLE CONRAD Nicole Conrad is commercieel directeur voor de Nederlandse tak van de organisatie. Van origine is zij een “echte Hamburger”, maar ze woont inmiddels twintig jaar in Nederland. “Ik ben verantwoordelijk voor de hele organisatie in Nederland. Lieb Management is in 2017 gestart met een eigen kantoor hier, nadat de organisatie in 2009 werd opgericht in Duitsland. Ook ben ik zelf actief bij veel klanten, waaronder Brand USA, Travel Texas en Oman.” Nicole kent Lieb Management-eigenaar, Ralf Lieb, al dertig jaar en via hem is ze in 2017 bij het bedrijf terechtgekomen. “Jaren geleden riep hij al: ‘Indien je ooit van baan wil veranderen, ben je bij deze aangenomen en laten we samen iets beginnen in de Benelux’. Zo gezegd, zo gedaan.” Volgens Nicole maken vooral de mensen in het team en de passie voor het werk de organisatie zo bijzonder. “De toerisme wereld weet vaak niet welke klanten allemaal in ons portfolio zitten. Dat is voor ons één van de grootste complimenten die we kunnen krijgen, aangezien wij ons altijd zien als onderdeel van de klant en niet met verschillende ‘petten’ tegelijk op werken. Ons portfolio is heel afwisselend, wat het alleen maar leuker maakt. Wij staan altijd voor de reisagent klaar om hen verder te helpen.” EVELYN GROENENBERG Als voormalig reisspecialist en product manager bij Riksja Reizen, heeft Evelyn Groenenberg uitgebreide kennis van de reisbranche. Tijdens de coronapandemie is Evelyn de reisbranche uitgestapt. Iets wat ze precies nodig had om te beseffen dat de reissector toch de leukste branche is die er bestaat. Sinds 1 augustus is Evelyn PR, Sales en Marketing manager bij Lieb en focust ze zich op de bestemming Oman. “Het enthousiasmeren van andere mensen over Oman vind ik geweldig. En dat kan op zoveel manieren: op een beurs, tijdens een presentatie of een famtrip waarop ik mensen mee mag nemen en mag laten zien hoe bijzonder de bestemming is.” Het team van Lieb denkt volgens Evelyn heel graag mee met touroperators en reisagenten als het gaat om het opzetten, verder ontwikkelen of in de markt zetten van een bestemming. “Dat gaat dan niet alleen om marketingbudgetten, maar ook om kennis, beeldmateriaal en contacten van DMC’s en accommodaties.”

17 — SalesTalk — IRENE LIPPER Head of PR Irene Lipper is haar hele werkzame leven in de reisbranche actief. “Als geboren en getogen Tukker ben ik begonnen bij Arke Reizen, dat waren nog eens dagen”, lacht ze. “Na een aantal uitstapjes via andere mooie bedrijven ben ik sinds 2019 geland bij Lieb.” Hierbij richt ze zich op alle PR-activiteiten die de organisatie voor klanten ontwikkelt en uitvoert. “Van het bedenken van de meeste creatieve uitingen tot een vlekkeloze uitvoering.”De afwisseling, creativiteit en bovenal de vrijheid in het werken spreken Irene het meeste aan. “Geen enkele dag is hetzelfde en iedere dag leer ik weer wat bij. Wat ook fijn is, is dat we terug kunnen vallen op de kennis en ervaring van onze Duitse collega’s. Tegelijkertijd zijn we binnen onze eigen markten volledig autonoom. Korte lijnen, snel schakelen en daarna samen genieten van de resultaten.” Juist omdat Irene zo lang in de reisbranche werkt en veel mensen persoonlijk kent, heeft de coronaperiode haar enorm geraakt. “Mooi was het gevoel van saamhorigheid dat toch overal naar boven kwam. Bij Lieb hebben we tegen onze klanten gezegd dat de samenwerking voor ons als een huwelijk is en dat we ons in voor- en tegenspoed volledig blijven inzetten. Deze ‘can do’-mentaliteit typeert Lieb ten voeten uit.” Irene heeft één tip voor de reisagent: “Verkeersbureaus kunnen voor touroperators en reisagenten een grote bron van informatie en inspiratie zijn, of ze nu rechtstreeks aanwezig zijn in de markt of werken via een bureau als Lieb. Maak daar gebruik van.”

18 — SalesTalk — CHARONNE IN HET VELD-OLING Als klein meisje heeft Charonne in het Veld-Oling vier jaar in de Verenigde Staten gewoond vanwege het werk van haar vader. Het reizen zat daarmee vroeg in haar bloed. Dat zij nooit ergens anders dan in de reisbranche heeft gewerkt, is ook niet zo gek. “Het adviseren van anderen om onbekende en unieke plekken te ontdekken is een groot voorrecht.” Jarenlang heeft ze als contract en product manager gewerkt, haar absolute droombaan. Tot de coronapandemie om de hoek kwam kijken. Ze is op zoek gegaan naar datgene waar haar passie ligt. Het team, de uitstraling en de werkwijze van Lieb sloot daar voor Charonne naadloos op aan. “Sinds 1 september dit jaar heb ik de eer om onze klanten Travel Texas, Brand USA, Ottawa en Escape Campervans te mogen vertegenwoordigen in de Benelux.” Reisagenten moeten zich volgens Charonne vooral welkom voelen om vragen te stellen. “We zijn er om zoveel mogelijk kennis en informatie te delen over de landen, regio’s en plaatsen die we vertegenwoordigen. De wereld is zo groot en de verwachtingen van je klant vaak hoog, maar je hoeft echt niet alles te weten over een bestemming. De klanten van Lieb hebben veel trainingen, informatie- en beeldmateriaal, maar ook unieke plekjes, hotels en belevenissen.” LOREN GRIM Loren Grim heeft zo lang als zij zich kan herinneren een passie voor reizen: als kind stond haar koffer een week voor een vakantie klaar. “Ik kon niet wachten op het beleven van nieuwe avonturen.”Die drang is nooit weggegaan. Sinds mei 2022 is zij onderdeel van het team van Lieb en ondersteunt zij als zelfstandige op het gebied van PR en Content Marketing. Met haar creatieve pen schrijft ze de meest uiteenlopende persberichten voor alle klanten. “Ook struin ik het hele internet en de databanken af om onontdekte plekjes, briljante restaurants en unieke ervaringen te kunnen delen met onze doelgroepen.” Tijdens de pandemie begon Loren voor zichzelf in de reisbranche. “Gekke periode, zou je denken. Maar ik heb altijd vertrouwen gehad dat de reisbranche er weer bovenop zou komen.” Loren en Irene kennen elkaar van een ander PR-bureau en na haar start als zelfstandige kwam de vraag om het team van Lieb op freelance basis te versterken. “Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Toen ook de klik met Nicole goed was en ik het klantenpakket zag wist ik direct: dit is de perfecte match.”

vcktravel .nl /mar ine-travel | +31 20 6800 852 | [email protected] .nl Jouw dag begint pas als iedereen naar huis gaat “Wil je meer weten over de functie en over hoe het is om bij ons te werken? Neem dan contact met me op via 06 393 560 49, en ik vertel je graag meer.“ Heb jij die 5 tot 9 mentaliteit die we zoeken? Als Senior Business Travel Consultant bij onze 24-uursdienst werk je zelfstandig en 100% vanuit huis. Buiten kantooruren en in het weekend regel je de vaak spoedeisende reisaanvragen van onze klanten en zorg je dat ze snel op reis kunnen. Ben jij op je best als iedereen al naar huis is? Kijk dan voor meer informatie op werkenbijvcktravel.nl/24x7. van Nikolien Bierma, HR werkenbi jvcktravel .nl | 088 120 1900 | [email protected] jvcktravel .nl

20 — Column — Vraag 1: “Ik vind het interessant om nieuwe culturen en tradities te ontdekken.” Geen twijfel: Helemaal eens 2: “Ik boek liever een complete pakketreis dan de reis en het verblijf apart.” Helemaal oneens 3: “Ik ga het liefst naar alternatieve bestemmingen, zonder te veel Nederlandse toeristen.” He-le-maal eens. En zo fantaseer ik er op los. Uitkomst van de quiz: Je bent een avonturier. “Als echte avonturier kies je voor ongetemde bestemmingen met nieuwe ervaringen. En ieder avontuur zorgt voor persoonlijke groei.” Wie wil dat nou niet? Hier met die reis - meestal een Startpakket Bangkok, nou dat durf ik wel aan. Maar het lijkt me knap vermoeiend uit principe je hele leven krampachtig alle luxueuze all inclusives te omzeilen. Voor de zekerheid vul ik de quiz nog eens totaal omgekeerd in. Dus: 1: “Ik vind het interessant om nieuwe culturen en tradities te ontdekken.” Helemaal oneens; 2: “Ik boek liever een complete pakketreis dan de reis en het verblijf apart.” Helemaal eens; 3: “Ik ga het liefst naar alternatieve bestemmingen, zonder te veel Nederlandse toeristen.” He-le-maal oneens; 4: “Ik ga het liefst naar landen waar ik zeker ben van mooi weer.” Helemaal eens. Enzovoort. Uitkomst: Je bent een Gezelligheidsdier. “Jij wil graag een fijne vakantie met een vertrouwd gevoel. Gewoon lekker met het gezin weg van alle drukte thuis. Altijd de positieve pet op…” Nou, los van de formulering: gezellig ben ik HARRI THEIRLYNCK: DE REIZIGER DIE JE NOOIT WIL WORDEN; DE STINKENDE VREK “Wat voor type reiziger ben jij?” is na“Wat is nou jouw favoriete vakantieland?”de meest gestelde, niet-te-beantwoorden vraag. Ik laat dus geen gelegenheid passeren ommezelf beter te leren kennen. Als op de TUI-site een quizje van zes vragen staat onder de titel ‘Welke vakantie past bij jou?’ sla ik direct toe.

21 — Column — minstens vier weken in het jaar. Kommaar dóór met die all inclusives met vier restaurants en zeven bars aan een belachelijk blauwe zee. Op een andere site las ik onnozele quizvragen met onnozele keuze-antwoorden. Van het type: “Wat stop jij sowieso in jouw koffer? Teenslippers en zonnebrand OF gitaar, marshmallows en wandelschoenen.”Dat laatste klinkt wel heel erg ‘Jo met de banjo, en Mien met de mandolien’. En: “Een dag zonder programma tijdens de reis! Wat ga je doen? Op zoek naar een leuke kledingwinkel in de buurt OF een mooie wandeling in de omgeving.” Ik weet het wel, van mijn vrouw ben ik niet zeker. Ik ben atypisch dol op shoppen in vreemde steden. Mijn vrouw wil lopen in winkelloze natuur. Er wonen kennelijk vele reistypes in ieders borst, en zeker in de mijne. En een goede reisorganisatie paait ze allemaal op haar site. Mijn ervaring is dat de mensen die op verjaardagen het hardst roepen “wij willen geen Nederlanders zien” en “wij gaan waar de wind ons brengt” stiekem het vaakst georganiseerd reizen. En ze bellen mij ’s nachts altijd huilend op vanuit Namibië, als ze daar aan de grens hun OV-Chipkaart niet accepteren. “Kun jíj daar wat aan doen, met al je contacten?” “Wat bestel jij voor drankje in een kroeg of café? Een cocktail OF iets lokaals?” Bij het antwoord ‘iets lokaals’word je dan wereldburger genoemd. Wie wil dat nou niet? En zo rijgen de clichés zich aan elkaar. Ik ben alle clichés bij elkaar, net als de meeste reizigers dat zijn of worden, al denken ze van niet. Een reistype dat ik in elk geval nooit wil worden: de farang khee nok, ofwel de bird shit Westerner. Zo noemen ze in de Thailand de ‘stingy’ (‘vrekkige’) reiziger die zich nooit wast, te gierig is om op de markt ook maar één baht te veel te betalen en overal zijn rotzooi achterlaat. Bestaan ze nog? Dit type komt in elk geval nooit uit een vakantiequiz. Je zou geen reis meer verkopen. Harri Theirlynck

TRAVEL COUNSELLORS WWW . WO R D E E N T R A V E L C O U N S E L L O R . N L "ECHT EEN WARM BAD" - TRAVEL COUNSELLOR MADELON GESTART IN 2020

23 — Interview — Van alle regio’s ter wereld is Oost-Azië dezer dagen het slechtst hersteld van de pandemie. Niet omdat het aantal besmettingen hoger ligt dan elders, in tegendeel zelfs, maar omdat de autoriteiten nog altijd strikte normen hanteren. Aziatische luchtvaartmaatschappijen moeten ermee leven en zien dat hun verkeersstromen nog ver achterliggen bij concurrenten elders. Zo ook Cathay Pacific. CATHAY PACIFIC KRUIPT LANGZAAM UIT HET DAL AANTAL REIZIGERS NOG VER ACHTER OP 2019 Tekst: Lolke van der Heide - Foto’s: Cathay Pacific/Pixabay

24 — Interview — De luchtvaartmaatschappij zit nu op 11 procent van het aantal passagiers uit 2019. Toch toont Paul Johannes, directeur marketing Europa van de carrier uit Hongkong, zich tijdens een vraaggesprek op Schiphol optimistisch. “Eind dit jaar zitten we weer op een derde van de capaciteit en de bezettingsgraad van onze vliegtuigen is hoog.” Hoe is de situatie in Hongkong momenteel? “Sinds eind september is de plicht tot quarantaine voor passagiers komen te vervallen. Wel moet je meteen na aankomst nog een PCR-test afleggen, maar op de uitslag hoef je niet te wachten (dit heet Test & Go, zie inzet). De zeven dagen daarna moet je elke dag testen. Verder krijg je de eerste drie dagen een amber code op de app in je telefoon en kun je niet naar restaurants gaan bijvoorbeeld. Na drie dagen wordt de code groen. Toch gaat de situatie in vergelijking met hoe het was meer en meer terug naar normaal.” En hoe staat Cathay Pacific ervoor? “Ons netwerk groeit langzaammaar zeker weer. Tegen het eind van het jaar zitten we op ongeveer een derde van onze capaciteit van vóór corona en dat gaat zo door. In oktober hebben we er 400 segmenten aan toegevoegd, in november is dat cumulatief 700 en in december 1.200. Hongkong is onze thuismarkt, we zijn hard bezig weer the hub of Asia te worden die we in het verleden ook waren.” Hoe vertaalt zich dat reëel in aantallen passagiers? “In september zaten we nog altijd lager in aantallen vervoerde passagiers. De bezettingsgraad was goed, met 72,5 procent. Het herstel is heel gezond, ik verwacht dat de aantallen snel zullen stijgen. We hebben recent de route naar Milaan heropend, met een vliegtuig dat van kop tot staart vol zat. Even daarvoor vlogen we weer op Madrid, met hetzelfde verhaal: een afgeladen vliegtuig. We zien dat er meteen veel pent-up demand is als wij de stoelen aanbieden. Dit is overal het geval. Neem Japan: Tokio Narita was al open, Paul Johannes, marketingdirecteur Europa bij Cathay Pacific

25 binnenkort vliegen we ook weer op Tokio Haneda, Osaka en Sapporo. De boekingen stromen binnen, want mensen willen gewoon weer reizen. Als de capaciteit er is, stromen de toestellen vol.” Wat doet Cathay Pacific aan duurzaamheid? “Duurzaamheid is een deel van onze strategie en zeer belangrijk. Net zero uitstoot van CO2 in 2050 is ons hoofddoel. In 2030 willen we dat 10 procent van onze brandstof SAF is. Verder hebben we ons compensatieprogramma Flying Greener dat al ruim tien jaar bestaat en beperken we op grote schaal het gebruik van eenmalige plastic producten aan boord. Veel van onze klanten eisen ook van ons dat we de nadruk op duurzaamheid leggen.” U brengt de First Class terug naar Europa? “Ja, vanaf december. Maar alleen naar Londen, waar vraag naar het product is. Niet op de route naar Amsterdam. Het gaat om de Boeing 777300ER, die vier klassen heeft: First, Business, Premium Economy en Economy Class. Er staan zes stoelen in First die al te boeken zijn (de ticketprijs ligt rond de 11.000 euro retour, red.). Niet omdat het mijn bedrijf is, maar het is werkelijk een eerste klasse product.” Lees het hele interview in de nieuwe uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine. Businessclass in de Airbus A350-1000 Hongkong moet weer een toeristische en zakelijke trekpleister worden

26 — Interview — Hongkong mag dan het corona-regime hebben ‘versoepeld’, er geldt nog altijd een hele reeks van bepalingen voorafgaande en tijdens de reis en na aankomst in de stad. Het aantal verplichte testen bedraagt in totaal twaalf. Hieraan lijkt voorlopig geen einde te komen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag geeft op nederlandwereldwijd.nl onder meer de volgende instructies: • Iedereen die afreist naar Hongkong moet een volledige vaccinatie tegen corona kunnen tonen, met minimaal drie prikken; • Een negatief PCR-testresultaat is niet meer nodig, maar wel moeten reizigers voordat ze op het vliegtuig stappen bij zichzelf een antigeentest (RAT) afnemen; het negatieve testresultaat daarvan moet worden aangemeld via een website bij de gezondheidsautoriteiten van Hongkong en mag voor vertrek niet ouder dan 24 uur zijn; • Reizigers moeten vooraf online een gezondheidsverklaring invullen (in het Engels), waarna ze een groene QR-code ontvangen die na aankomst in Hongkong moet worden geüploaded in de lokale app LeaveHomeSave; • Bij aankomst in Hongkong SAR volgt een verplichte PCR-test; reizigers hoeven niet op de uitslag te wachten (Test & Go) maar zullen dit later in hun app vinden; • Op dag 2, dag 4 en dag 6 na aankomst zijn PCR-testen opnieuw verplicht; • Van dag 1 tot en met dag 7 is er bovendien een verplichte antigeen-sneltest. “Maak een foto van het resultaat en sla deze op in uw smartphone of draag de testkaart voorzien van uw naam en datum van de test bij u,” aldus BZ; • Verder is het dragen van een mondkapje is overal verplicht, zowel aan boord van vliegtuigen als in openbare binnen- en buitenruimtes. BZ: “Dit geldt niet als u thuis bent, of eet of drinkt. Dit geldt ook voor minderjarigen.” • De LeaveHomeSafe app moet op de smartphone zijn geïnstalleerd, met daarin de vaccinatiestatus; • Voor toegang tot openbare gelegenheden (zoals horeca, sportscholen, bioscopen en musea) moet u zich bij de ingang eerst registreren met app; dit geldt ook voor kinderen vanaf 5 jaar. Voor de terugreis naar Nederland meldt BZ: “Je mag gewoon (terug-) reizen. Er zijn geen aparte maatregelen meer als je naar Nederland reist. Je hoeft dus ook geen coronatest te doen.” VOOR HONGKONG ZIJN TWAALF CORONATESTENVEREIST

Rechtstreekse vluchten vanuit Amsterdam naar Toronto en Montreal maar ook, met een tussenstop, naar Québec, Calgary of Vancouver Neem plaats in ons gloednieuw Airbus A321neoLR toestel Vlieg in Economy of Club Class voor een verfijnde reisbeleving Voeg Option Plus toe aan jouw boeking voor meer comfort in Economy airtransat.nl | [email protected] | 00800 872 672 84 (gratis) Tijd voor nieuwe reisbelevingen in Canada!

Werken bij Airtrade? Ga naar werkenbij.airtrade.nl of scan de QR-code met je camera Scan om de vacatures te bekijken Bekijk onze vacatures: werkenbij.airtrade.nl Kom werken aan de toekomst van reizen!

29 — Reisbizz On Tour — Eerder deze maand vlogen negen Corendon medewerkers en twintig reisagenten af naar Gambia voor een studiereis. Corendon vliegt op woensdag en zondag naar Banjul, de luchthaven en tevens hoofdstad van het land. Jennie Visser ging namens Reisbizz Magazine op uitnodiging van Corendon mee tijdens de studiereis naar het Afrikaanse land. STUDIEREIS NAAR GAMBIA: THE SMILING COAST OF AFRICA Tekst: Jennie Visser - Foto’s: Reismedia/Corendon De gehele groep van de studiereis

30 — Reisbizz On Tour — Onderweg naar het hotel werden we uitgebreid getrakteerd op het Gambiaanse leven. Door wegwerkzaamheden ontstaat een file en zien we de drukte van het alledaagse leven aan ons voorbij trekken. Eenmaal in het hotel is het personeel niet direct op onze aankomst voorbereid. Het seizoen is net gestart. Dat is meteen onze eerste kennismaking met Gambiaanse tijden, zo vertelt onze gids, de GMT; Gambian Maybe Time. Alles heeft hier zijn eigen tijd en manier en laat zich onder invloed van de warme temperaturen en cultuur vooral niet opjagen. Het hotel waar de groep verblijft is het Kalimba Beach Resort, het populairste hotel van Corendon. Een adults only resort direct aan het strand van Kotu met 4,5 sterren. Een modern resort met ruime kamers of kies voor de luxe swim up kamers. THE SMILING COAST OF AFRICA Palmbomen, eindeloze stranden en warme temperaturen in hartje winter en dat op slechts zes uur vliegen. Genieten onder de Afrikaanse zon zonder jetlag. Dat kan in Gambia, ook bekend als the Smiling Coast of Africa. Het kleinste land van het Afrikaanse continent is langgerekt en heeft een klein stukje kust. En precies daar kun je uitstekend vakantie vieren en relaxen. Maar Gambia is meer dan zon, zee, strand en cocktails. Beleef vooral iets van de cultuur en natuur. Op de eerste excursiedag staan twee stoere 4x4 open trucks klaar. We gaan op pad, langs de weg zien we van alles. Je kijkt je ogen uit: karren met ezels, vrachtauto’s volgeladen met mensen, alle soorten verkoopwaar wordt verkocht langs de weg en kinderen in schooluniform lopen naar school. En we worden overal begroet door zwaaiende en roepende locals. Ook wij zijn een bezienswaardigheid hier. Onze eerste stop is bij een schooltje waar we ontzettend leuk ontvangen worden door de lieve kinderen met een lied. Onze gids Fanta vertelt over het onderwijssysteem van Gambia Vissers bij Tanji

31 en nemen we een kijkje in de verschillende klasjes. We doneren geld en meegebracht speelgoed en schoolspullen. VISMARKT VAN TANJI De volgende stop is een lokale koe-, geiten- en schapenmarkt waar je een dier kunt kiezen die direct voor je geslacht wordt. Over het platteland hobbelen we naar het zuiden bij de Senegalese grens naar een klein dorpje Berending. Hier geeft de lokale gemeenschap een mooi dans-, zang- en drumoptreden. Het hele dorp loopt uit ommet ons mee te genieten. Wat een geweldige beleving. Na een korte rit belanden we bij de rivier die op de grens tussen Senegal en Gambia ligt ommet twee bootjes een mooie tocht te maken. Hier varen we langs de mangrove op zoek naar mooie vogels en krokodillen. De laatste lieten zich helaas niet zien vandaag. CIGDEM AKIN, KEY ACCOUNTMANAGER RETAIL CORENDON, OVER DE REIS “Niet voor niets wordt Gambia ‘The Smiling Coast of Africa’ genoemd. Van jong tot oud, echt iedereen die voorbijkomt zwaait enthousiast met een glimlach. Deze perfecte winterzonbestemming biedt een unieke mix van Afrikaanse traditie en Westers comfort en roept om ontdekt te worden. Exotisch natuurschoon, rijke cultuur, kleurrijke markten, historie en heerlijke stranden; de bezienswaardigheden van Gambia zijn interessant genoeg om je dagenlang te vermaken. En helemaal fijn, het veelzijdige hotelaanbod is zeer betaalbaar. De excursies die we hebben gemaakt en de hotels die we hebben bezocht, hebben ons een mooi beeld van deze bestemming gegeven. Daarnaast ben ik dankbaar dat ik tijdens deze studiereis nieuwe reisagenten heb leren kennen, waarmee ik vijf bijzondere dagen heb doorgebracht.” Lambai school in Bakau

ADAPTING TO CHANGE UTRECHT JAARBEURS 10 01 23 BESTEL JE TICKETS VIA TRAVELCONGRESS.NL

33 En dan tijd voor een lokale lunch en een duik in zee voordat we vertrekken naar de bekende vismarkt van Tanji. Dit is de grootste vismarkt van Gambia en ligt direct aan zee. We lopen langs het strand en naar de plek waar net een aantal vissersboten binnenkomen. Het is een drukte van jewelste. We moeten goed opletten om elkaar niet kwijt te raken. Overal wordt vis gerookt, gedroogd of in een van de vele vrieskisten met ijs gelegd ommorgenochtend weer vers te kunnen verkopen. Na het bezoek aan de markt wordt het tijd om richting het hotel te rijden en bij te komen van de vele indrukken die we hebben opgedaan. POCO LOCO In de avond worden we verwacht in Poco Loco in Kololi, een populaire en gezellige beachclub. Hier genieten we van een Gambiaans buffet en worden we verrast door muziek en dansers en een spectaculaire vuurspuwer. Een aanrader voor een bezoekje, om overdag aan het strand te relaxen of lekker in de avond voor diner en een drankje. Dag drie beginnen we met een aantal hotelinspecties. Zo bezoeken we Hotel Ocean Bay, een resort met 4,5 sterren en Afrikaanse sfeer, ruime sfeervolle tuin en all-in mogelijkheid. We spreken hier Nederlandse gasten van Corendon en zij zijn zeer te spreken GIDS FANTA JAWARA “Gambia verwelkomt iedereen en het is er veilig en vredig. Gambia geeft je natuur, avontuur en wildlife. Het hoogtepunt van Gambia is niet het hotel, maar de mensen en het land. Wij behandelen iedereen als de onze.” Strand bij Kololi

34 — Reisbizz On Tour — over het resort en het ruime aanbod tijdens de buffetten. KAJAKKEN Vroeg uit de veren op zaterdagochtend. Het is nog donker om 06:00, op het maanlicht na die op de palmbomen schijnt. Even goed de muggenspray gebruiken voor we de deur uitgaan. Er staat ons een actieve excursie te wachten: we gaan kajakken. Op een startpunt waar net de zon opkomt, liggen de kajaks op ons te wachten. Dat ziet er veelbelovend uit. Voor degene die niet willen of kunnen kajakken, is een grote houten kano die wordt bestuurd. Bij zonsopgang is deze kajaktocht echt schitterend en zo rustgevend. We spotten vogels zoals ijsvogels, weelderige groene natuur en alles wordt begeleid door de rustgevende natuurgeluiden en de opkomende zon. Onze DAPHNE HOLKAMP, SUPERVISOR CONTACT CENTER CORENDON, OVER GAMBIA “Gambia, een land vol leven en met het toerisme nog in de kinderschoenen, is geen aanrader voor de ‘weakhearted’. Wanneer je eenmaal gewend bent aan het tempo, de zogeheten GMT, kun je deze parel omringd door Senegal pas echt gaan waarderen. Geef jezelf dus op z’n minstens twee dagen om te acclimatiseren. Klaar om het land te gaan ontdekken? Niets kan je dan voorbereiden op de geuren, de kleuren, de geluiden en de warme gevoelens die de Smiling Coast of Gambia voor je klaar heeft staan. De mensen zijn warm en verwelkomend en staan te popelen om Gambia aan je te laten zien. Al dansend en sjansend kregen we een spoedcursus Gambiaanse cultuur; kajakken door mangrove bossen, aapjes aaien, koopjes scoren op de markt, hutsend en butsend het binnenland door, Gambiaanse dames in kleurige gewaden, kip met rijst en pindasaus, zon, zee en trommels. Het is een ervaring die ik iedereen gun. Tip: Mocht je een bezoek wagen net na het regenseizoen, vergeet je vliegenmepper dan niet.” Royal Albert Markt in Banjul

weg voert door dik begroeide mangrove wat soms best een uitdaging is, maar het des te avontuurlijker maakt en voor hilarische momenten zorgt. Wat een unieke ervaring. Tip je klant, ze zullen je dankbaar zijn. Na het kajakken vertrekken we naar de hoofdstad Banjul voor een bezoek aan de Royal Albert Market. Hier slenteren we langs de kraampjes, mensen op kleedjes en de enthousiast kooplui die graag hun waar aan je tonen. Een enkeling is erg volhardend, maar wel altijd vriendelijk. We maken een rondje over de arts and crafts markt en hier wordt door de deelnemers flink onderhandeld en vele souveniertjes gekocht. Mooi houten snijwerk, sieraden, tasjes, kleding en nog veel meer. Onze gids wijst ons erop je niet mee te laten leiden, want je verdwaalt makkelijk. De markt is groot. SENEGAMBIA STRIP ’s Middags is het tijd voor de volgende hotelinspecties. Eén van de hotels is Balafon Beach Resort. Dit adults only hotel is gelegen aan het strand met frisse kamers en een gezellige bar en restaurant bij de zwembaden en het strand. De faciliteiten zijn liggen centraal en het hotel maakt een gezellige indruk. Ook Kajaktocht Cigdem Akin van Corendon met schoolkinderen

36 — Reisbizz On Tour — hier spreken we Nederlandse gasten en zij hebben genoten van het hotel en de vele excursies die ze hebben gedaan. In de avond vertrekken we naar de Senegambia Strip. Hier zijn meerdere restaurants, barretjes en uitgaansgelegenheden. We gaan eten in Skala, een gezellig restaurant waar twee grote gedekte tafels voor ons klaar staan in de tuin. Skala staat bekend als één van de beste restaurants van Gambia en dat kunnen we alleen maar beamen. De Deense eigenaresse, Lone, vertelt ons dat ze al sinds 1994 geopend zijn. MONKEY PARK Voordat we huiswaarts gaan, bezoeken we nog een aantal laatste hotels. Als slotstuk bezoeken we Bijilo Forest Park, ook wel bekend als Monkey Park. In dit mooie park direct aan de oceaan vind je drie soorten aapjes. Ze zijn erg vriendelijk, grappig en niet brutaal. Soms willen ze wel de pinda’s of bananen uit je hand pakken, maar ze gaan niet voor je tas of zonnebril. Erg veilig, dus wees niet bang. Er zijn diverse routes uitgezet om te wandelen. Je kunt hier prima een paar uur rondwandelen. Wil je meer (kleine) dieren spotten? Dan is het handig één van de gidsen te gebruiken tijdens je wandeling. Zij weten ze meestal beter te vinden. In de middag neem ik een laatste duik, maak ik een strandwandeling en pak ik de koffer in. Na het diner nog een laatste drankje en genieten we samen na van deze bijzondere reis vol met indrukken en belevenissen. KARINA DE LEEUW, PERSONAL TOUCH TRAVEL “Het allermooiste moment tijdens deze studiereis was zonder meer de zonsopkomst tijdens het kajakken tussen de mangrove. Echt zo’n intens geluksmomentje. Daarna komt zeker het moment dat onze gids Fanta van African Adventure Tours Gambia ons bedankte voor deze geweldige ervaring. Ze zei dat ze na deze ervaring het gevoel had van waarde te zijn. En dat is ze zeker. Mede door haar hebben we een goed beeld gekregen van het rauwe en echte Gambia.” Monkeypark

Geniet van o.a. wifi en individueel inflight entertainment aan boord van onze comfortabele B787-Dreamliner. U heeft de keuze uit Economy Class (Main Cabin), Main Cabin Extra, Premium Economy en Business Class vanaf Schiphol. *Betreft voorgenomen zomer 2022 schema. Alle schema’s zijn onder voorbehoud van wijziging. American Airlines en de Flight Symbol zijn merken van American Airlines, Inc. oneworld is een merk van de oneworld Alliance. © 2021 American Airlines, Inc. Alle rechten voorbehouden. Dagelijkse en non-stop vluchten naar Philadelphia en Dallas/Fort Worth*

38 Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner

39 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners Bronze Partners

40 INDRUKWEKKENDE ENMOOIE AZIË-BESTEMMINGEN NOVEMBER 2022 MAGAZINE Nr 52 Van de Specialist, voor de Specialist! DEWENSENVERVULLERSVAN SPECIAL TRAFFIC Special Traffic

41 SPECIAL TRAFFIC: AZIË SPECIAL Azië, hét continent waar het allemaal begon voor reisorganisatie VanVerre, het moederbedrijf van Special Traffic. De reisorganisatie heeft een breed aanbod van het continent en heeft reisspecialisten in het teamdie uitgebreide kennis bezitten over de verschillende landen. Daarom in deze uitgave van Reisbizz Magazine een uitgebreide Azië Special van reisorganisatie Special Traffic. Zo vertelt Patrick Goorhuis, Sales Executive voor de Retail, in zijn voorwoord over de bakermat van het bedrijf en gaan we in gesprek met reisspecialisten Irene, Lara en Chantal die vertellen over hun favoriete bestemming in Azië en hoe zij als reisspecialisten de boekingen van de reisagent aanpakken. Daarnaast besteden we uitgebreid aandacht aan de verschillende bestemmingen die Special Traffic aanbiedt in dit continent.

42 — Voorwoord — Voor jullie ligt onze Azië Special, waarin wij, Special Traffic, jullie meenemen naar dit prachtige continent. Hét continent waar het ooit allemaal begon voor ons moederbedrijf. In deze Azië Special laten wij jullie kennis maken met een aantal van onze reisspecialisten en het spreekt voor zich dat er ruime aandacht is voor het land waar het voor ons allemaal mee is begonnen: Indonesië. Maar ook zal er aandacht zijn voor een aantal andere interessante, indrukwekkende en mooie Aziëbestemmingen, zoals Maleisië, Indochina en Vietnam. Allemaal uitgelicht door één van onze reisspecialisten. De bakermat van ons moederbedrijf ligt dus in Indonesië. De eerste kennismaking met dit land ligt in Java, waar Emmy Nijman (de oprichtster van ons moederbedrijf Van Verre) haar hart aan verloor. De belofte die zij toen maakte, om er snel weer terug te keren, maakte zij waar en ondertussen kent ze Indonesië op haar duimpje. SPECIAL TRAFFIC AZIË SPECIAL

43 — Voorwoord — Dat geldt ook voor onze Indonesië en overige Azië-specialisten. Iedere Special Traffic-specialist is met recht een expert op haar bestemming. Ben je er niet geweest, dan verkoop je het niet. Zo simpel is het. Je wilt geen Google informatie van de Special Traffic-specialisten, je wilt dat de kennis en kunde van één van onze specialisten door de telefoon knalt. Dat gezegd hebbende, alvorens wij een offerte gaan uitwerken, nemen wij dus contact met jullie op. Om persoonlijk het verzoek door te nemen om zodoende een gerichte reis op maat met elkaar samen te kunnen stellen. Want één van onze motto’s is: “Er zijn geen standaard mensen, dus ook geen standaard reizen”. Velen van jullie weten wellicht dat mijn continent Noord-Amerika is, ook aanwezig binnen het Special Traffic-aanbod. Ook ik heb kennis gemaakt met een aantal Aziatische landen, maar mag mij zeker geen specialist noemen op dit continent. Wel heb ik twee mooie ervaringen die nog steeds van tijd tot tijd door mijn hoofd aan het reizen zijn. Een hoogtepunt was zeker toen ik aan boord zat van de Aziatische versie van de beroemde Oriënt Express in Europa. Een treinreis vanuit Singapore door Maleisië naar Bangkok. Genietend van alle culinaire hoogstandjes uit de Aziatische keuken met als toetje het schitterende landschap wat aan mijn ogen voorbij gleed. En de kers op de taart? Een vers gebakken verjaardagstaart. Wat een verrassing én wat een lekkernij. Ook de oude stad Ayutthaya in Thailand heeft een speciaal plekje in mijn reishistorie. Dit UNESCO-werelderfgoed heeft veel indruk bij mij achter gelaten toen ik daar praktisch alleen rondliep. Met zijn prachtige tempels en Boeddhabeelden. En één lied heb ik daar helemaal grijs gedraaid op mijn walkman (ja, zo lang geleden is het dus al weer). ‘This ain’t a love song’ van Bon Jovi. Ik mijmer zo weer weg naar toen ik daar tussen de Boeddhabeelden zat met een ondergaande zon. Magisch. En het grappige aan dit verhaal? Dat ik er pas thuis achter kwam dat de videoclip van dit lied daar in Ayutthaya was opgenomen. Ik wens jullie veel leesplezier met deze Azië Special van Special Traffic en neem gerust contact op met één van onze reisspecialisten zodra jullie een maatwerk rondreis hebben naar één van onze bestemmingen. Goed najaar toegewenst namens iedereen van Special Traffic Patrick

44 — Special Traffic — Werk je al wat jaren in de reisbranche? Dan komt de naam‘Special Traffic’ je vast bekend voor. De associatie met maatwerkreizen naar verre bestemmingen is vlot gemaakt. Speciaal voor alle reisagenten hebben wij het ‘oude’merk Special Traffic nieuw leven in geblazen. Het is een puur retailmerk: van de specialist touroperator in verre reizen, voor de specialist reisagent. WIE IS SPECIAL TRAFFIC? EEN NIEUW MERK, MAAR TOCH EEN SPECIALIST? Een begrijpelijke vraag, met een logisch antwoord. Achter het merk Special Traffic zitten de medewerkers van Van Verre Reizen. Samen goed voor honderden jaren reiservaring. Van Verre is in 2000 opgericht en kent sindsdien een gestage gezonde groei met veel tevreden repeaters. Van een specialist op Indonesië is Van Verre gegroeid naar een aanbieder van reizen naar geheel Azië, Zuidelijk- en Oost-Afrika, Latijns Amerika, Down Under, de Verenigde Staten en Canada. Misschien heb je ook wel van Van Verre gehoord? De laatste jaren verkocht Van Verre namelijk steeds meer reizen via de Retail, tot volle tevredenheid van de reisagenten. Maar dit was toch maar een klein percentage van de volledige omzet. Met het Retailmerk Special Traffic gaan we daar verandering in brengen. DNA VAN SPECIAL TRAFFIC Het mag duidelijk zijn dat Special Traffic hetzelfde DNA hanteert als het moederbedrijf. Namelijk:  Persoonlijke service: wij willen de klant via jou leren kennen en de ideale reis voor hem/haar uitstippelen.  Betrouwbaar zijn en ontzorgen: afspraken nakomen, doen wat we zeggen en zeggen wat we doen.  Diepgaande kennis van al onze bestemmingen: als we de kennis niet in huis hebben, verkopen we die bestemming ook niet. We vinden het belangrijk om uit eigen reiservaring te adviseren, vandaar dat we onszelf ook landendeskundigen noemen. Sterker nog, als er een land is waar we niet thuis in zijn, bieden we dit ook niet aan. We gaan regelmatig op inspectiereizen om hotels te beoordelen en excursies uit te proberen. We gaan dan de diepte in en nemen de tijd om het land, de cultuur en de mensen te leren kennen. Dat merk je als je

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=