Reisbizz

SUZANNE GOOSSEN: TUI REISBUREAUS NAARVERSIE 2.0 NOVEMBER 2022 MAGAZINE Nr 53 Kirsten Karrenbeld heeft steeds meer moeite met CO2-uitstoot WINTERBELEVINGSPECIAL KOKEN MET: MATHIJS BOS VAN SILVERJET VAKANTIES

2 — Voorwoord — Wat een stress voor alle ouders met kleine kinderen toen bleek dat de boot van Sinterklaas zonk als de Titanic. Het leidde tot groot verdriet bij de jonge kijkers en misschien wel tot een nog groter verdriet bij de ouders, want de verhaaltjes voor het naar bed gaan werden steeds langer voordat het kroost rustig in slaap viel. Gelukkig weten wij dat Sinterklaas vaker voor hetere vuren heeft gestaan en dat hij vast voor een oplossing zou zorgen om op Nederlandse bodem te raken. En wat voor een oplossing, de Sint koos ervoor om met een Boeing-787 privéjet te landen op een mysterieuze luchthaven in JE MOET ERIN GELOVEN ANDERS WORDT HET NIETS

3 — Voorwoord — de buurt van Hellevoetsluis. Het vliegtuig werd door Sinterklaas en Hoofdpiet zelf bestuurd nadat ze eerst naar Duitsland uit moesten wijken, omdat het op Schiphol te druk zou zijn. Luchtvaartkenners onder ons zagen op de beelden gelijkenis met Maastricht Airport maar dit is tot op heden nog niet bevestigd. Wat een blijdschap was er te zien in de oogjes van de kinderen en ik zag ze ook in die van de ouders. De slapeloze nachten behoren weer tot het verleden. Maar zoals het met veel dingen in het leven gaat was niet iedereen happy met de keuze van de Sint. Zo vond ProRail het jammer dat de Sint niet heeft gekozen voor een ander alternatief en twittert: “Hoera! Sinterklaas is weer in ‘t land. Je zou denken: niets aan de hand. Maar één ding vinden we niet zo fijn. Sinterklaas komt met het vliegtuig, niet met de trein.” Dit bewijst maar weer dat het bijzonder lastig is om het iedereen naar de zin te maken en dat reizen tegenstrijdigheden oproept. Hier maakt zelfstandig reisagent Kirsten Karrenbeld een terechte opmerking over tijdens het interview met haar. In dit gesprek vertelt ze dat ze op persoonlijk vlak steeds meer moeite heeft met de CO2uitstoot van haar eigen reizen. Maar is ze zich er ook van bewust dat reizen veel oplevert richting de lokale bevolking, die ervan moet leven. Zij gelooft erin dat reizen je als mens verrijkt en dat kan ik alleen maar beamen. En zo geloof ik in Mathijs Bos, marketingmanager van Silverjet Vakanties. Wij spraken uitgebreid met elkaar aan de eettafel voor de rubriek ‘koken met’ over zijn plannen. De ambitieuze Bos bewijst ook nog eens een uitstekende kok te zijn, met de kanttekening dat we geen vragen moeten stellen tijdens het koken. “Ik ben een man hé, ik kan maar één ding tegelijk”, verontschuldigde hij zich netjes, dat dan weer wel. Waar we ook in geloven is het komend wintersportseizoen waar nu de vooruitzichten goed zijn. Om die reden vind je in deze uitgave een Winterbeleving Special en laten we verschillende partijen aan het woord. Zo zie je maar, je moet erin geloven, anders wordt het niets. Veel leesplezier! Natasja Hoogstede

4

5 I NHOUD I NTERV I EW 06 Kirsten Karrenbeld: Steeds meer moeite met CO2-uitstoot 14 Koken met: Mathijs Bos 23 Suzanne Goossen: Reisbureaus TUI op weg naar versie 2.0 BLOGS EN COLUMNS 32 Kees Bikker: Het spoor bijster WI NTERBELEV I NG SPEC I AL 37 A ll Inclusive genieten van authentiek ‘skidorp’ Club Med Pragelato Sestrière 49 T UI’s winteraanbod: Welke wintersport past bij jou? 57 B ijzondere winterbestemmingen van de Jong Intra Vakanties COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede EINDREDACTIE: Bibi Mol REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, Lolke van der heide, Linda van Maanen, Sybylle Kroon en Fabian Bais. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Kees Bikker, TUI en de Jong Intra Vakanties. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

— Dag van — 6 Kirsten op haar kantoor in Barneveld

7 — Interview — KIRSTEN KARRENBELD: STEEDS MEER MOEITE MET CO2-UITSTOOT Op haar 21e koos ze voor de reiswereld. Na zes jaar Bontour was de uitdaging weg en verliet ze de branche om hele andere functies te bekleden: van onder meer het opzetten van een backoffice in de assurantiën tot de IT. Inmiddels werkt Kirsten Karrenbeld (50) vanaf 2010 toch weer in de reisbranche om hier niet meer uit te stappen. Ze zetelt met haar kantoor driehoog op een van de industrieterreinen die Barneveld rijk is. Tekst: Linda van Maanen - Foto’s: Reismedia “De IT was zó leuk. Ik voelde me daar als een vis in het water”, blikt ze terug. In 2009 zorgt een hele vervelende zenuwbeknelling in de buikwand voor een gedwongen afscheid van haar baan in loondienst. “Je ziet niks aan de buitenkant, maar ik kon niet eens meer zitten. Zittend werken werd dus heel lastig.” Ze weet even totaal niet wat ze zal gaan doen en neemt afstand. Dan valt toevallig haar oog op een advertentie in het blad Management Team, ‘ZRA’s gezocht’ bij Personal Touch Travel. “Ik werd er toch door getriggerd en ging langs in Den Haag. Ik bezocht ook de Travel Counsellors om goed te kunnen vergelijken, mocht ik doorgaan. Het concept van Personal Touch Travel sprak me aan en ik heb me aangesloten in 2010. Toen ben ik gewoon gestart. Ik had helemaal geen klanten hè. Niets. Ben gewoon heel rustig aan gaan opbouwen. Dat paste toen ook bij de fase van mijn gezondheid.” OVERSTAPPEN VOELT BETER Toch besluit ze in 2012 over te stappen naar The Travel Club. “Deze club voelde gelijk erg goed.”Nu tien jaar later - met een volledig zelf opgebouwde trouwe, grote klantenkring - is ze nog altijd blij met haar keuze als zelfstandig reisagent en heeft inmiddels haar kantoor in het centrum verruild voor een plekje op industrieterrein De Briellaerd. Kirsten heeft bewust voor een goedkopere plek buiten het centrum gekozen. “Ik wil juist geen

BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE ALLROUND TOUROPERATOR MEER DAN 120 BESTEMMINGEN 3e GROOTSTE TOUROPERATOR VAN EUROPA EXTRA FLEXIBILITEIT EN ZEKERHEID MET ONS AANVULLENDE PAKKET BAGAGE ALTIJD INCLUSIEF Ga voor meer informatie naar www.fti-service.nl EINDELIJK WEER REIZEN MET

9 inloopfunctie, dat mensen zo maar binnenlopen. Ik werk alleen op afspraak. De boer opgaan, dat doe ik ook niet meer. In het begin heb ik heel veel geïnvesteerd in het opbouwen van klanten en was ik mega actief in netwerkclubjes en sponsoring. Die tijd van investeren, heeft zijn vruchten afgeworpen.” Wat maakt het bijzonder om ZRA te zijn? “Sowieso die vrijheid en het contact maken met mensen. Dat je je eigen tijd indeelt en dat ik klanten bedien die bij mij passen. Ik heb natuurlijk zijstappen gemaakt in mijn carrière, dus ik ken ook genoeg andere banen. Maar dit werk doe ik het allerliefste en nog jarenlang als het aan mij ligt. De laatste tijd ben ik wel selectiever geworden. Zo leg ik steeds meer de focus op verre reizen, maatwerkreizen buiten Europa en bedrijfsreizen/incentives. Een autoreis met het gezin naar een Italiaans meer bijvoorbeeld? Liever niet. Dat zeg ik dan ook eerlijk.” Kirsten kijkt naar de verhouding kosten-baten. “Zulke reizen kosten je soms gewoon veel tijd en leveren niet veel op. Wat ik ook graag doe - maar is niet mijn corebusiness - zijn speciale reizen samenstellen. Zoals de ‘Bachreizen’ of elke vijf jaar met een team van vijftig man van een overkoepelende vereniging van transportbedrijven naar bijvoorbeeld Scandinavië om allerlei bedrijfsbezoeken af te leggen. Dat zijn écht projecten op zich. En ook spannend of alles goed verloopt. Er komt zóveel bij kijken.” Wat betreft zelf samenstellen van reizen is Kirsten voorzichtiger geworden. “Vóór corona — Interview —

10 speelde ik echt graag eigen touroperator. Ik stelde zelf pakketten samen en was ‘aan het cowboyen’ zeg ik altijd. Nu is het financiële risico veel te groot geworden. Je hebt de volledige verantwoordelijkheid over de uitvoering namelijk.” Wat zijn grote uitdagingen de komende tijd? Kirsten heeft geen bedenktijd nodig en antwoordt rap: “De prijs is de allergrootste uitdaging. Neem vanochtend bijvoorbeeld. Ik ben druk aan het rondbellen voor klanten die in de zomer van 2023 naar Bali willen. Ik krijg ruime budgetten van deze klanten door en ik kom daar - nú al - niet meer mee uit. Dan heb ik het dus over maanden vóór aanvang van de reis. Denpasar zit nu al op 1.600 euro voor een ticket. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van tarieven van vóór corona. Deze beweging zie ik dus niet snel veranderen. Als dit zo blijft, worden reizen voor de gemiddelde reiziger onbereikbaar. Dan krijg je dus dat reizen straks alleen nog voor de elite toegankelijk is. En ook op de locaties zelf wordt alles anders. Neemmaar eens het rondreizen met een lokale chauffeur, de brandstof is omhooggegaan. Het aanbod neemt af en de prijzen nemen toe. Zo werkt de markt. Het loopt op deze manier niet meer in de pas. Ik ben ervan overtuigd dat de mensen, die zich voorheen nèt een verre reis konden veroorloven, straks afvallen. Tegelijkertijd zal er altijd een kleine groep klanten overblijven, die wel verre reizen blijft maken ondanks forse prijsstijgingen”, legt Kirsten uit. In Chengdu (China) tijdens een vrijwilligersdag

11 Hoe kijk je tegen het thema duurzaamheid aan? “Eerlijk gezegd heb ik op persoonlijk vlak steeds meer moeite ommet mijn reisjes zoveel CO2gassen uit te stoten. Als het ommijn eigen reizen gaat, denk ik echt serieus meer na of ik het vliegtuig wel wil nemen. Sowieso vind ik reizen op zichzelf al niet zo leuk. Tel daarbij op dat ik de waarde van de natuur steeds meer inzie. Ik woon namelijk zelf middenin de natuur op de Veluwe en wil deel uitmaken van die natuur. Ik zie nu met eigen ogen de nadelige effecten van toerisme en dagjesmensen op de omgeving. We hebben serieus een klimaatcrisis. Het kan niet langer zo doorgaan. Als je terugkijkt op jarenlang al die goedkope charters naar zonbestemmingen en overal dikke rijen met wachtende mensen voor de entree van bezienswaardigheden. Het is wat hypocriet misschien omdat ik al heel veel reizen heb mogen maken, maar voor mezelf wil ik nu wat matigen. We moeten met elkaar zuinig zijn op onze natuur. Ik wil onderdeel blijven uitmaken van die natuur.” Maar je verkoopt het product reizen. Dat is toch tegenstrijdig? “Tegelijkertijd verkoop ik reizen. Dat klopt, ja. Reizen is niet duurzaam en is het meest milieubelastend. Inherent aan reizen, is dat we dingen in stand houden. Maar reizen levert ook veel op richting de lokale bevolking, die ervan moet leven. We moeten lokale mensen blijven steunen door erheen te reizen. Reizen verrijkt je als mens. Reizen maakt rijkt. Je ontmoet andere culturen. Toch stip ik tijdens — Interview — Kirsten in Valletta, Malta

12 — Interview — mijn verkoopgesprek niet per se het stukje duurzaamheid aan. Ik begin niet over de mogelijkheid van het compenseren van hun CO2-uitstoot bijvoorbeeld. Naar mijn mening ben ik hiervoor niet de aangewezen persoon. Die kennis over milieuvervuiling halen de mensen zelf wel uit de media. Neem de tax op tickets in 2023. Die vliegbelastingen komen ergens in een grote pot. Eerlijk gezegd heb ik er niet veel vertrouwen in dat die toeslagen precies op de juiste plek terechtkomen. Helaas geloof ik er dus niks van als ik eerlijk ben. Het gaat meer om het willen deugen.” OOG VOOR DIERENLEED EN ECO LABELS Kirsten stipt niet actief het stukje compensatie aan bij vliegreizen, maar als het gaat om dierenleed op de bestemming laat ze zich duidelijk horen. “Tien jaar terug zei al ik tegen mijn klanten dat ze niet op een olifant moeten rijden, niet met papagaaien of apen op de foto moeten gaan en ook niet met dolfijnen moeten willen zwemmen. Op studiereizen ben ik wel eens de enige geweest van een hele groep reisagenten die niet op een olifant zijn rug ging zitten, maar met de eigen benenwagen dezelfde route door de jungle aflegde. Ik heb een groot dierenhart en sta op voor dierenrechten. Verder kijk ik ook wel naar accommodaties met een duurzaamheidslabel. TUI is daar sterk in.” Als een klant naar Berlijn of Parijs wil, adviseert Kirsten de trein. “En toch kiezen ze soms wel voor het vliegtuig vanwege prijs of snelheid. En sommige producten weiger ik te verkopen. Tickets van Ryanair? Die verkoop ik absoluut niet, puur vanwege hun bedrijfsvoering. Ik kan én wil daar niet achter staan. Mijn klanten hebben er ook begrip voor als ik ze dit uitleg. Ze vinden het prima om dan een andere airline te boeken. Als iets niet goed voelt, doe ik het niet. Ik heb nu wel meer bedenkingen bij bedrijven of producten dan vroeger. Misschien omdat ik inmiddels ouder en wijzer ben geworden of gewoon door de corona-ellende? Die periode heb ik overigens goed kunnen managen hoor. Het maakt dat je meer stilstaat bij zaken. Dat je je afvraagt of dingen wel bij je passen.” Ook bij The Travel Club is duurzaamheid volgens Kirsten zeker een thema. “Dit onderwerp wordt steeds groter en belangrijker, maar het komt nog niet helemaal goed van de grond. Dat kost tijd. Ik heb het idee dat het ook ontzettend lastig uitvoerbaar is. Er is één reisagent bij onze club aangesloten, die er heel actief mee bezig is en zich helemaal heeft gespecialiseerd in duurzame vakanties. Ja, dat vind ik mooi”, besluit Kirsten. “Als dit zo blijft, worden reizen voor de gemiddelde reiziger onbereikbaar”

Registreer je nu gratis op vakantiebeurs.nl/vakbezoekers 11 JAN ‘23 JAARBEURS | UTRECHT Wie ga jij ontmoeten?

14 — Interview — KOKEN MET: MATHIJS BOS Voor de rubriek ‘koken met’ reist Reisbizz Magazine dit keer af naar Epe. Mathijs Bos, Marketing Manager van Silverjet Vakanties, voelt zich als een vis in het water bij de luxe reizen aanbieder. Vlak voor aankomst belt hij en checkt of we zijn huis wel kunnen vinden. We krijgen de laatste instructies en bij aankomst kijken we onze ogen uit; wat woont hij op een mooie plek. Tekst: Natasja Hoogstede - Foto’s: Reismedia

15 — Interview — Mathijs laat met zichtbare trots zijn huis zien en vertelt dat hij de coronaperiode heeft gebruikt om zijn woning eigenhandig op te knappen. Smaak heeft hij zeker, wat dat betreft past hij perfect bij Silverjet Vakanties. Het voelt voor ons bijna alsof we in een luxe hotel verblijven, oftewel op reis zijn. Alle ruimtes worden goed benut en het oogt opgeruimd, alles in control. Het meest onder de indruk zijn we van de walkin closet, jaloersmakend. Terwijl Mathijs een groot glas rode wijn voor ons inschenkt, praten we elkaar bij over het onlangs in Bremen gehouden ANVR-congres. Hij ontspannen hangend tegen het kookeiland, wij relaxt loungend op de bank met jazzmuziek op de achtergrond. “Trek lekker je laarzen uit en doe alsof je thuis bent”, zegt hij tegen me. Dit typeert de charmante gastheer van vanavond. Hoe heb je het ANVR-congres ervaren? “Het was voor mij de eerste keer en vond het ontzettend leuk. Het heeft mijn gevoel over hoe fijn het is om in de reisbranche te werken, weer bevestigd. Het is een nieuw te ontdekken branche waarbij ik nog steeds een hoop mensen wil leren kennen. Daar leende het congres zich prima voor. Het zou goed zijn als er de volgende keer nog meer jonge mensen bij betrokken worden. Daar wil ik me best hard voor maken. En wat mij telkens weer opvalt met dit soort evenementen, is dat er ogenschijnlijk

16 — Interview — geen sprake is van een concurrentiestrijd tussen partijen.”Of dat in werkelijkheid ook zo is, laten wij in het midden. Dat alles nieuw is voor Mathijs en hoe hij daarmee omgaat als 25-jarige, valt te bewonderen. Hij studeerde aan de IVA Business School in Driebergen, een managementopleiding voor de auto- en watersportbranche. Uiteindelijk is hij daar nooit in terecht gekomen. Hoe ben je de branche eigenlijk ingerold? “Voor mijn afstudeerstage zocht ik een werkplek gericht op luxe. Dat heb ik al van jongs af aan, de wens om iets met luxe te doen. Op een verjaardagsfeestje ving ik de naam Silverjet Vakanties op; een reisorganisatie die iets met luxe reizen deed, werd mij verteld. Dat trok mijn aandacht, dus heb ik een opensollicitatie gestuurd. Een week later stapte ik het kantoor in Apeldoorn binnen en de rest is history.” De klik is er met directeur/eigenaar Rob Bremer en dat maakt het geheel nog interessanter. Bremer ziet potentie in de jonge Mathijs en laat hem voor zijn afstudeerproject een markt- en bedrijfsanalyse uitvoeren. “Ik kreeg alle ruimte om een bloedeerlijk rapport te schrijven waarin ik niet schroomde om veranderingen voor te stellen. Rob stelde zich ervoor open en deelde de uitkomst van het rapport met

17 — Interview — alle medewerkers. Naar tevredenheid, want de volgende stap was indiensttreding op de afdeling product.” FIRST THINGS FIRST Ondertussen start Mathijs met koken. Het recept uit het kookboek van zijn moeder ligt opengeklapt op het aanrecht en de benodigde ingrediënten netjes verdeeld in schaaltjes. De schort gaat om en de knop ook. Met volle focus op het koken en af en toe turend naar het recept ben ik hem kwijt. Als ik hem nog een vraag wil stellen verontschuldigt hij zich: “Ik ben een man hè, ik kan maar één ding tegelijk.” Ik besluit om hem verder met rust te laten, want de keuze van het hoofdgerecht, een Italiaanse ovenschotel, heeft duidelijk zijn volle aandacht nodig. Het is een gerecht wat zijn moeder graag maakt en voor Mathijs nu een hele uitdaging is. “Ik maak het vanavond voor de eerste keer”, zegt hij al roerend in de pan. Als hij niet zeker weet of er wel of geen aluminiumfolie over het gerecht moet, appt hij z’n moeder toch maar even. Ik geloof er niets van dat jij maar één ding tegelijk kunt, je gaat als een speer bij Silverjet. Hoe kijk je erop terug? “Met heel veel plezier! Er valt nog steeds veel te leren en ik moet nog zoveel mensen leren kennen en herkennen. In de afgelopen twee jaar heb ik alle facetten van de organisatie in sneltreinvaart meegekregen. Hoe de reiswereld in elkaar zit, wat touroperating überhaupt inhoudt en het specialistische cruiseproduct. Daarvoor heb ik echt wel dingen uit mijn hoofd moeten zetten hoor. Als je jong bent, denk je dat je al heel veel weet. En gaandeweg kom je erachter dat je denkwijze misschien wel klopt, maar hoe ga je het daadwerkelijk uitvoeren?” Wat bedoel je met mensen herkennen? “Het leren omgaan met verschillende type mensen. Door nog meer gesprekken te voeren en erop uit te gaan hoop ik daar nog meer ervaring in op te doen.” Kun je nog een specifiek iets noemen waar je moeite mee hebt? “Nee leren zeggen. Ik weet, het klinkt cliché, maar dat is toch het eerste wat bij me opkomt”, zegt hij met enige twijfel. “Al gaat het steeds

18 — Interview — beter hoor, ik leer het al aardig. Ik heb nog lessen te leren, prioriteiten stellen is er ook zo één.” Silverjet Vakanties is een organisatie die de lat hoog legt. Niet alleen voor de klant, maar ook voor de medewerkers. Dit beaamt Mathijs: “Alleen 100 procent is genoeg en daar zetten we ons met z’n allen voor in met als doel dat de klant ook 100 procent tevreden is. Het liefst nog een beetje meer trouwens. Dat is hard werken en dat lukt alleen als je plezier hebt in je werk.”Dat plezier heeft hij zeker in zijn job, met name het contact tijdens de events vindt hij erg leuk. Onder de mensen zijn, het verhaal van Silverjet kunnen doen en samen met een groep mensen iets in beweging brengen, geeft hem voldoening. Dat brengt druk met zich mee, lijkt me. “Dat klopt en die is continu aanwezig. Toch zou ik niet anders willen. Ik sta echt volledig achter dit product en de wijze waarop we werken, het past perfect bij mij. Wat dat betreft heb ik veel respect voor Rob wat hij in de afgelopen 25 jaar heeft neergezet en ik bouw daar graag aan verder. Er is nog groei mogelijk in Nederland en naar andere landen kunnen we zeker uitrollen.

19 — Interview — Daar zie ik echt wel kansen, dat we verder internationaal groeien. Klantrelatie, loyaliteit en beloning is daarbij van belang en hierin is nog ruimte voor verbetering. Ook interne zaken verder optimaliseren en verjongen.” Hoe staan jullie tegenover elkaar? Hij is toch 50 jaar ouder. “Rob voelt als een mentor voor mij. Wij schelen inderdaad 50 jaar, daar zitten twee generaties tussen. Dan kijk je soms anders tegen zaken aan. Dat botst wel eens, logisch. Toch weten we elkaar altijd weer te vinden en zorgen we ervoor dat we in een stijgende lijn blijven. Dat doen we bijvoorbeeld door zo nu en dan samen een biefstuk te eten. Ja, ik heb wel een fijne band en leer graag van hem.” Nu genoeg gesproken over je werk. Je bent ambitieus en dat heb je vast niet van een vreemde? “Dat zou wel eens bij mijn vader vandaan kunnen komen. Ik kom uit een ondernemersgezin en ken de klappen van de zweep. Dat wil niet zeggen dat ik hem achterna ga, want hij was meer op reis dan thuis. Daar bewonder ik hem in en het heeft hem geen windeieren gelegd, maar het heeft ook een keerzijde. Ik bewandel graag mijn eigen pad. Toch sluipen de werkuren er bij mij ook in en ben ik doordeweeks echt een één pitter. Dan werk ik hard en als ik thuiskom ga ik koken en daarna sporten, kickboksen. Dan is het al snel 21:30 uur voordat ik terug ben en is de avond al bijna voorbij. Eigenlijk ben ik best graag op mezelf en pak ik het weekend om gezellig samen met vrienden ergens te borrelen.” Je komt op me over als een ‘gever’ en wil het de mensen om je heen zo comfortabel mogelijk maken. “Geven vind ik leuker dan krijgen ja. Als ik een feestje geef, ben ik volgens mij degene die het meest geniet van alles. Mensen lekker in de watten leggen vind ik fijn.” En dan is het tijd om aan tafel te gaan. Het is inmiddels 20:30 uur en het ruikt heerlijk in huize Bos. De Italiaanse ovenschotel smaakt verrukkelijk. Daarmee bewijst Mathijs dat hij ook nog eens kan koken op hoog niveau. Na deze avond concluderen we dat onze bedachtzame gastheer, met sterk ontwikkeld empathisch vermogen, veel elementen bezit voor een succesvolle carrière. Laat hem zijn eigen pad maar bewandelen, dan komt het zeker goed.

20 Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner

21 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners Bronze Partners

22 — Advertorial — Sandboarden in de Sharqiyah woestijn, klimmen in de bergen van Jebal Akhdar en grotten verkennen bij Majlis Al Jinn. In Oman ligt er dan wel geen sneeuw, maar het is toch een perfecte bestemming om in de winter naartoe te reizen WINTER IN OMAN In de bergen koelt het in de winter af naar zo’n 15-20 graden wat het ideaal maakt voor de meest uiteenlopende outdoor activiteiten. Aan de kust is het echter nog zo’n 25 graden zodat je nog heerlijk bij het strand of zwembad kunt liggen. OUTDOOR BESTEMMING OMAN Van rotsklimmen tot abseilen, Oman biedt tal van prachtige plekken voor bergbeklimmers. Ervaren klimmers kennen Jebel Misht als een perfect locatie voor serieus rotsklimmen in Alpine stijl. Eenvoudigere opties worden geboden op de Via Ferrata routes waarbij je langs een stalen kabel langs de wand klautert. Er lopen ook goed aangegeven wandelroutes door de bergen waarbij je fantastische uitzichten hebt! Loop langs dadelplantages, oases en eeuwenoude dorpjes en maak een praatje met de gastvrije lokale bevolking. DE FJORDEN VAN OMAN Het uiterste noorden van Oman, de exclave Musandam, wordt vaak vergeleken met Scandinavië. Hier ontmoeten 2000 meter hoge bergen de zee met prachtige fjorden en kristalhelder water. Je kunt er prachtige hikes maken, maar het heeft ook waanzinnige duik- en snorkelplekken. WOESTIJN AVONTUREN Om toch het wintersport gevoel te ervaren, stap je op een sandboard in de Sharqiyah woestijn en zoef je langs het duin naar beneden. Stap vervolgens in je 4x4 en ga ‘dune bashen’. Met een jeep scheur je door de duinen en ervaar je een achtbaangevoel. Meer informatie: www.experienceoman.om of mail naar [email protected]

23 — Interview — Ruim een jaar geleden interviewde Reisbizz Magazine Suzanne Goossen, Head of Retail bij TUI. Ze vertelde over de onschatbare waarde van de ‘stenen’ reisbureaus en waarom een noodzakelijke reorganisatie nodig is omwaardevol voor klant en bedrijf te blijven zijn. Ondertussen worden meer wijzigingen doorgevoerd, onder meer een nieuw winkelconcept: “We zijn op weg naar een volgend niveau van professionalisering.” SUZANNE GOOSSEN: REISBUREAUS TUI OP WEG NAAR VERSIE 2.0 Tekst: Sybylle Kroon - Foto’s: TUI

24 — Interview — Welke grote veranderingen zijn bij TUI-retail doorgevoerd? “We hebben de organisatie omgedraaid. Er waren voorheen acht regiomanagers die elk zo’n twintig reisbureaus aanstuurden en daaronder zat een laag managers. Dat hebben we nu omgedraaid: er zijn nu 21 regionale managers die elk zo’n vijf tot zeven winkels aansturen. Met als doel veel meer aandacht op de mens te hebben. Met twintig reisbureaus kun je eenvoudigweg niet iedereen persoonlijk kennen en ondersteunen waar nodig. Bovendien ken je de kracht en diversiteit van de shops niet voldoende. We hadden te maken met 140 eilandjes en dat moest anders. Het was eenheidsworst, alles was voor alle winkels hetzelfde.” Zijn de effecten van de reorganisatie al zichtbaar? “We zien dat regio’s en winkels veel meer met elkaar in verbinding staan. Leidinggevenden kunnen nu beter het gesprek aangaan omdat ze een kleinere groep aansturen. We gaan daardoor veel gerichter te werk. Kennisdeling is daarbij ook belangrijk. Niet iedereen hoeft álle kennis te hebben. Als je weet bij wie of waar je bepaalde expertise kunt halen, is het ook goed. Je kunt dan veel gerichter met je kennis omgaan. Collega’s rouleren tussen winkels daar waar welke kennis nodig is. Iedereen heeft nog wel een standplaats maar kan ook op andere winkels worden ingezet. Daarmee leer je de diversiteit aan klanten kennen en houden we er een uniforme werkwijze op na. Daar hebben we

25 het afgelopen jaar veel aandacht aan besteed. Want de reorganisatie is dan wel afgerond, het is geen kwestie van een vinkje zetten. We kunnen nog steeds stappen maken. We hebben veel geleerd en zijn veel beter op elkaar ingespeeld, maar we blijven schaven.” Heeft de reorganisatie ook financieel zijn vruchten afgeworpen? “Boekjaar 2021-2022 is voor TUI-retail het beste jaar ooit. En dat terwijl we eind 2021 ook nog in lockdown waren. Vanaf januari is het gaan lopen en tot september is het niet meer gestopt. We merken nu, dat de winterverkoop later op gang komt. Dat heeft alles te maken met de energiecrisis en de toestanden op Schiphol. Mensen zijn onzeker, dat merken we ook in onze winkels. En juist daar kunnen we het verschil maken.” TUI kiest er bewust voor de stenen reisbureaus te behouden? “Wij geloven in het model. Offline en online kunnen prima naast elkaar bestaan. We wilden daarom ook niet fors schrappen in onze 140 winkels, we hebben alleen een paar winkels die niet rendabel waren gesloten. Na het faillissement van D-reizen hebben we er ook weer een paar locaties bij gekregen en we gaan binnenkort openen in Laren. Dan zitten we nu weer rond de 140 winkels, wat een goede dekking biedt in Nederland, samen met — Interview —

Na een heerlijk ontbijt, stap je in de skilift om de pistes te verkennen. Ski je naar Saalbach en Hinterglemm, of pak je vandaag Zell am See ook mee? Terug in Fieberbrunn sluit je aan bij de après-ski dichtbij het hotel, of relax je in de sauna? Daarom TUI BLUE Fieberbrunn  Opwarmen in de sauna  Goede start: uitgebreid ontbijt  Direct aan de piste  Opwarmen in de sauna  Tatzi kinderclub  Fitness faciliteiten TUI BLUE Fieberbrunn4 Klantbeoordeling: 8,0 8 dagen, Halfpension Incl. skipas Vertrek december '22 t/m april '23 Per persoon al vanaf 1099,- Aan de piste Genoemde prijs is een vanafprijs p.p. o.b.v. 2 personen o.b.v. eigen vervoer en inclusief skipas. Verblijf in een tweepersoonskamer Duo Plus o.b.v. halfpension. Boekingsperiode 24 november t/m 8 december 2022. Prijswijzigingen, zet- en drukfouten voorbehouden Heerlijk genieten van je wintersport

27 — Interview — onze TUI at Home-collega’s. Of het nu op een a-locatie in één van onze grote steden is, in een winkelcentrum dicht bij de supermarkt of juist in de winkelstraat van een kleiner dorp. Onze reisbureaus zijn niet alleen verkooppunten, maar juist ook het service-element is van groot belang. Afgelopen zomer bestond soms zelfs zestig procent van het klantencontact uit servicevragen. De reisbureaus zijn letterlijk het gezicht van TUI, we staan dicht bij de klant.” Blijkbaar is er bij de klanten ook behoefte aan persoonlijk contact? “Natuurlijk zie je ook dat mensen hun reizen via internet boeken en zelf hun reis samenstellen, maar het is zeker niet zo dat het stenen reisbureau passé is. Integendeel zou ik haast zeggen: het is juist booming. We hebben naast de traditionele klant die de zekerheid zoekt ook andere doelgroepen aan ons weten te binden. Dat zijn de mensen die ontzorgd willen worden en de mensen die online de bomen door het bos niet meer zien. Wij kunnen die service bieden. In het reisbureau zelf, of telefonisch, per mail of videobellen. Sales door service, dat is een heel belangrijk element in onze werkwijze. Dat moet in het DNA van iedere TUI-medewerker zitten. We zijn niet alleen een saleskanaal, we zijn ook het uithangbord en gezicht van ons bedrijf. Bovendien zijn we een stabiel kanaal en dat kun je niet altijd van aanbieders zeggen die uitsluitend online werken. En kunnen net zo flexibel werken als een internetaanbieder.” Toch zijn er steeds minder reisbureaus in het straatbeeld te vinden. “Ja, dat vind ik ook jammer, want een gezonde mate van concurrentie houd je scherp. Ook al zijn die concurrenten vaak ook TUI-partners en verkopen ze reizen van ons. Maar wat het allergrootste gemis is: ‘reizen’ verdwijnt uit het straatbeeld. Ik vind dat reizen juist toegankelijk moet blijven en een lage drempel moet hebben. Ik denk dat een bedrijf als de HEMA een grotere “Stenen reisbureaus zijn niet passé, maar juist booming”

28 — Interview — concurrent zou zijn dan collega-reisbureaus. Als de HEMA morgen reizen gaat verkopen, dan gaan we dat zeker merken. We willen daarom ook niet zomaar werknemers in dienst, maar mensen met een ondernemersgeest. Collega’s die continu meedenken aan de ontwikkeling en het vergroten van de klantenkring in de regio waar ze werken. Daar gaat ons nieuwe shopconcept ook bij helpen.” Hoe ziet dat nieuwe shopconcept eruit? “We hebben onderzocht wie er in onze winkels komen, welke nieuwe doelgroepen we willen bereiken en wat klanten verwachten van een winkel. Daaruit bleek dat de drempel soms te hoog was, vooral bij jongere doelgroepen. Ook denkt men vaak dat het duurder is en dat men iets móet boeken. Dat soort drempels wilden we wegnemen. Soms gaat het om details. In het nieuwe concept, dat uit modules bestaat, staat de koffieautomaat niet achter de medewerkers, maar voorin, in een Starbucksachtige setting. Ook hebben we gezorgd voor meer privacy, in een soort huisjes waar je met je klant kunt zitten. Naast formele werkplekken zijn er ook informele werkplekken, zoals een hoge bar, aan een ronde tafel of in de koffiebar. Men kan dus kiezen waar je gaat zitten met je klant, afhankelijk van wat de klant wil. Ook komt er een soort warm-welkom-desk waar op drukke dagen de medewerker de klanten kan opvangen, korte vragen kan beantwoorden, aan

— Interview — verwachtingsmanagement kan doen en indien nodig afspraken kan maken. We gaan niet in al onze 140 winkels dat concept uitrollen, daar is het te kostbaar voor en is ook niet nodig. Nieuwe winkels en winkels die verhuizen krijgen de nieuwe inrichting. En bij winkels waar bijvoorbeeld behoefte is aan meer privacy, een andere koffiehoek of een ontvangstdesk, daar passen we dat deel aan. Dat is het voordeel van een modulair concept. Elke shop blijft diezelfde bekende TUI-uitstraling behouden, maar op basis van het type klant en bijbehorende verwachtingen steken we het in een nieuwer jasje. Op dit vlak stappen we dus af van de ‘eenheidsworst’ waarin elk reisbureaus exact hetzelfde is, maar kiezen we voor een diversiteit aangepast aan het type klant.” Al met al een behoorlijke investering dus? “De reorganisatie van retail was nodig om de organisatie naar een hoger niveau van professionalisering te brengen. Nu is het tijd om te investeren in de mensen, onze medewerkers, onze reisagenten. Een investering die we willen doen, in retail én de medewerkers. We willen meer aandacht voor de mens en de werkomgeving. Het is voor iedereen zwaar geweest en we zijn van heel ver moeten komen. Eerst de pandemie, daarna de reorganisatie: dat is niemand in de koude kleren gaan zitten. We zetten in het nieuwe concept onze mensen op nummer één. Daarna komt de klant en op nummer drie staat de winst. Want als je medewerkers tevreden zijn, dan komt de klant én de winst vanzelf. Er staat een fantastische basis en we hebben er met z’n allen voor gezorgd dat de retail toekomstbestendig is. Aan ons de taak om te blijven aansluiten op nieuwe wensen van onze klanten en elke dag een beetje beter te worden: zo werken we aan de 2.0-versie van ons reisbureau.” “We geven TUI een gezicht, maken het merk persoonlijk”

30 — Advertorial — REISPROFESSIONAL, WIJ ZOEKEN JOU! ‘De reisbranche is de mooiste branche die er is. En het vak van zra is het mooiste vak binnen de reisbranche ‘. Sluit je nu aan bij de grootste, meest ondernemende club en snelst groeiende franchiseketen van Nederland. VRIJHEID IN ONDERNEMERSCHAP Wij bieden goede reisadviseurs de kans om het vak van zra succesvol uit te voeren. En jij bepaalt helemaal zelf wie en waar je boekt: via touroperators, beddenbanken, DMC’s of rechtstreeks. Vrijheid in ondernemerschap staat bij ons hoog in het vaandel. Alleen wanneer je jezelf kunt zijn, kun je succesvol ondernemen. VERDIENMODEL Dankzij het volume van onze keten beschikken wij over uitstekende commissie- en bonusafspraken waar elke zra van profiteert. Bij ons behoudt de zra de volledige commissie over reizen, autohuur, verzekeringen, extra’s etc. Ook de reisbureaukosten die bij de klant in rekening worden gebracht, zijn volledig voor de zra. Per boeking geldt een vaste afdracht. Dus geen percentage met flexibele bedragen, maar vooraf weten wat je verdienste is. Deel je passie voor reizen met anderen op een succesvolle wijze door gebruik te maken van een optimaal verdienmodel. ONZE FRANCHISEFORMULES Voor eenieder hebben wij een geschikte formule. Met ruim 400 aangesloten zra’s verdeeld over diverse formules is er altijd één die bij jou past: VOOR ZELFSTANDIG REISADVISEURS (ZRA’S) - The Travel Club, YourTravel, The Travel Company: voor de ervaren allrounder - The Travel Club Business en YourTravel Business: voor de zakelijke reisexpert - The Travel Club Groups & Incentives: voor de organisatorische duizendpoot - United Travel: voor de specialist met eigen identiteit en huisstijl - HolidayPlanners: voor de startende ondernemer zonder ervaring

31 — Advertorial — VOOR REISBUREAUS - ZRB (zelfstandig reisbureau): voor de zelfstandige reisondernemer met een reisbureau (soft franchise) - The Travel Company: voor de snelle starter, ervaren reisondernemer (hard franchise) VOOR REISBRANCHE HERINTREDERS - Reisambassadeurs: promoter van ‘reizen en het boeken van reizen’ WAAROM BIJ ONS AANSLUITEN? Naast de vrijheid in ondernemen en het uitstekende businessmodel zijn we transparant en innovatief. We beschikken over een uitgebreid intranet en forum voor het delen van kennis en informatie én het versterken van de onderlinge betrokkenheid. Je ontvang ondersteuning door het hoofdkantoor naar wens en behoefte. Ook organiseren we trainingen, brainstormsessies, productpresentaties, studiereizen, workshops en op z’n tijd een gezellig feest. Dit alles om jouw kans op succes te vergroten. STARTEN ALS REISONDERNEMER Voor een blijvend succesvolle toekomst in de reisbranche start je bij ons. Ben jij gedreven, een doorzetter en een ambitieuze ondernemer met jarenlange ervaring in de reisbranche? Dan zoeken we jou! Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op met Martine de Knoop. T. 06-11588358 E. [email protected] Elke aanvraag wordt vanzelfsprekend discreet behandeld. www.thetravelclub.nl www.travelcompany.nl www.yourtravel.nl www.holidayplanners.nl www.unitedtravel.nl www.reisonderneming.nl

32 — Blog — Ik geloof dat niemand met de boot is gekomen en het dichtstbijzijnde treinstation is in Cairo. Komt er een tijd dat we met z’n allen met een door wind -en zonne-energie aangedreven vliegtuig naar Egypte op vakantie gaan? Of misschien wel met de trein? Wie zal het zeggen. POSITIEF NAÏEF Bij dat laatste idee dwalen mijn gedachten af naar een BBC-serie die ik zo’n dertig jaar geleden met intens genoegen bekeek: Pole to Pole with Michael Palin. Het concept kon alleen uit het brein van een kind van tien zijn gekomen: een reis maken van de noordpool tot de zuidpool over land en zee. Maar het brein van Monty Python-ster Michael Palin zit misschien wel net zo eenvoudig in elkaar als dat van een kind. Positief naïef zou ik het willen noemen. Hadden onze wereldleiders maar zulke hersenen. Heerlijk was het om te zien hoe hij per trein door de Finse naaldwouden zoefde, een ferry van Odessa naar Istanbul nam en per luchtballon over de steppes van Kenia voer. Palin was zijn tijd ver vooruit, de tijd van slow travel. Zijn redactieteam moet in 1991 een hele kluif hebben gehad aan het bij elkaar regelen van al zijn trein, bus en boottickets. En dat zonder internet. Alleen dienstregeling, niet te boeken Snel naar 2022. We zijn allemaal aan elkaar verbonden door netwerken en je hebt websites die met het invullen van twee plaatsnamen en één muisklik je binnen enkele nanoseconden een exacte dienstregeling voorschotelen tussen Leiden Lammerschans en Joensuu. Per vliegtuig, maar ook per trein, bus en boot. Ik gebruik die site graag: hij heet Rome2Rio. Probeer het zelf maar eens. En ik voorspel voor 2023 dat steeds meer mensen de trein gaan zoeken als alternatief voor KLM, Schiphol en Ryanair. En boeken? Een treinkaartje naar Londen of Berlijn kun je nog wel met enige gemak fixen via NS International. Maar kijk je naar wat meer avontuurlijke bestemmingen zoals Oslo KEES BIKKER: HET SPOOR BIJSTER We hebben er weer eentje gehad: een klimaattop. In het snikhete Sharm-el-Sheikh draaiden de airco’s overuren om bij alle afgevaardigden het hoofd koel te laten tijdens de onderhandelingen. Zodat het boter op hun hoofden minder snel zou smelten dan de poolkappen. Er was weer een hoop onwil.

33 — Blog — of Ljubljana, dan krijg je geen thuis. Volgende week naar Barcelona? Is nog niet beschikbaar. Je kunt wel een alert instellen. Krijg je een mail als je kan boeken. Naar Rome? Krijg je “Alleen dienstregeling, niet te boeken”. ONWIL Bij de Treinreiswinkel kun je gelukkig al wel terecht. Maar als mijn klant wil doorreizen naar Valencia, dan is zo’n heel eenvoudig treinkaartje binnen Spanje ook bij het Nederlandse orakel van internationale treinreizen niet te hosselen. Een andere klant die wat mooie trajecten in Noorwegen per trein wil gaan doen, komt ook van een koude kermis thuis. Die kunnen niet geboekt worden bij de Treinreiswinkel. Maar ook in Noorwegen heb je trajecten die dagen vooraf volgeboekt zijn, zoals de immens populaire reis van Oslo naar Bergen over bevroren hoogvlaktes. Iemand anders leek het wel eens leuk om een treinreis naar Lissabon te maken: nul resultaten. Met de hersenen van een kind van tien zie ik het allemaal wel duidelijk voor me. Als je vliegtickets van alle luchtvaartmaatschappijen ter wereld in een CRS zoals Galileo kan boeken, waarom heb je dan niet zo’n systeem voor de spoorwegen, ferries en buscompanies en dan speciaal voor de reisbranche? In het jaar dat Palin de wereldzeeën bestormde begon het internet voor het eerst breed te functioneren. Maar in de reiswereld hadden we al heel lang Galileo. De consument kan nu zelf plannen via Rome2Rio. De techniek is voor iedereen breeduit voor handen dus ik gooi het maar op onwil van de stakeholders: negatief naïef. Kees Bikker Oprichter van travelkees.nl

BIJZONDEREWINTERBESTEMMINGENVANDE JONG INTRA NOVEMBER 2022 MAGAZINE Nr 53 All Inclusive genieten in authentiek ‘skidorp’ Club Med Pragelato Sestriere TUI:WELKEWINTERSPORT PAST BIJ JOU? Winterbeleving Special © Club Med

35 WINTERBELEVING SPECIAL De afgelopen twee winters stonden grotendeels in het teken van de coronacrisis en de regels en beperkingen die daarbij kwamen kijken omtrent vakantie en reizen. De drang omweer te genieten van een vakantie in de sneeuw is bij mensen groot nu de vooruitzichten voor het komende wintersportseizoen goed zijn. Omdie reden gaan we in deze uitgave van Reisbizz Magazine met onzeWinterbeleving Special in op deze behoefte en laten we verschillende partijen aan het woord over hun aanbod. Zo reisde Reisbizz Magazine begin dit jaar af naar Italië om een kijkje te nemen in het authentieke skidorp Club Med Pragelato Sestrière, waar luxe hoog in het vaandel staat. Hoewel het resort die extreme luxe niet direct uitstraalt, overtuigen de charmes van het skidorp je meteen. TUI licht hun winteraanbod uit die bestaat uit veel keuzes. Is een gezellig après-ski bijvoorbeeld een belangrijke graadmeter? En ga je voor Oostenrijk, Frankrijk, Italië of Zwitserland? “Wat voor jou belangrijk is, welke wens je ook hebt, op elk potje past een deksel.” Als laatste vertelt de Jong Intra Vakanties over de bijzondere bestemmingen in hun aanbod. Ga mee naar Tromsø en Rovaniemi of stap aan boord van de Glacier Express.

Geniet van o.a. wifi en individueel inflight entertainment aan boord van onze comfortabele B787-Dreamliner. U heeft de keuze uit Economy Class (Main Cabin), Main Cabin Extra, Premium Economy en Business Class vanaf Schiphol. *Betreft voorgenomen zomer 2022 schema. Alle schema’s zijn onder voorbehoud van wijziging. American Airlines en de Flight Symbol zijn merken van American Airlines, Inc. oneworld is een merk van de oneworld Alliance. © 2021 American Airlines, Inc. Alle rechten voorbehouden. Dagelijkse en non-stop vluchten naar Philadelphia en Dallas/Fort Worth*

37 — Winterbeleving Special — Luxe staat hoog in het vaandel bij Club Med. En hoewel de service van hoog niveau is, lijkt het Italiaanse Club Med Pragelato Sestrière niet die extreme luxe uit te stralen zoals we die van de Franse resortgroep kennen. Tot je je onderdompelt in de charmes van dit authentieke skidorpje. Reisbizz Magazine reisde afgelopen maart af naar het Italiaanse skidorp en beleefde ondanks de beperkte hoeveelheid sneeuw een winterervaring van hoog niveau. ALL INCLUSIVE GENIETEN IN AUTHENTIEK 'SKIDORP' CLUB MED PRAGELATO SESTRIÈRE Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Reismedia/Club Med Club Med Pragelatie Sestrière

38 — Winterbeleving Special — Club Med Pragelato Sestrière bevindt zich in het dorpje Pragelato, dat behoort tot het skigebied Via Lattea en op ruim 1500 meter hoogte ligt. Dit skigebied ligt op de grens van Piemonte in Italië en de Alpes du Sud in Frankrijk. Met een hoogste punt van ruim 2800 meter en 400 km aan pistes is hier voor iedere skiër voldoende plezier te beleven. Het all-inclusive Club Med-resort maakt uitgebreid gebruik van alle mogelijkheden in het skigebied. Net als Club Med-resorts in andere skigebieden zijn zowel de skipas als eventuele lessen inbegrepen. Tevens kan skimateriaal gehuurd worden. De lessen zijn voor ieder niveau vanaf vier jaar. Voor de jeugd van 4 tot en met 17 jaar is er een kidsclub, waardoor ouders op hun eigen gemak het skigebied kunnen verkennen. ’s Ochtends verzamelen de lesgroepen op verschillende tijdstippen rondom de fontein op het voorplein van het resort. De naast het resort gelegen gondel zet de skiërs in vogelvlucht af in Sestriere, het hart van Via Lattea. In een paar ochtenden ontdekken we onder begeleiding van Eric Bertalot, de Mountain Manager van het resort, alle hoeken van het skigebied. Zo laat hij ons de skipistes zien die in 2006 het strijdtoneel waren voor de alpine skiërs op de Olympische Winterspelen van Turijn. Helaas kunnen we de afdaling van de slalompiste niet maken, omdat dit weekend de Nationale Kampioenschappen worden gehouden. Naast het ski- of snowboardplezier in de bergen biedt Club Med Pragelato Sestrière andere verrassend leuke activiteiten in de sneeuw. Zo kun je op aanvraag langlaufen en bergwandelen met sneeuwrackets in het skigebied. Dit stond op ons programma, maar vanwege de weinige hoeveelheid sneeuw kon dit niet doorgaan. In plaats daarvan maakten we een mooie wandeling in de omgeving van het resort, daarover later meer. Ook activiteiten zoals een hondenslede- of sneeuwscootertocht zijn te boeken. Bij Club Med kun je een hondensledetocht boeken

39 ONTSPANNING Degenen die op zoek zijn naar activiteiten die wat meer ontspannen zijn, kunnen terecht bij Club Med Spa by PAYOT met een aangrenzend binnenzwembad en fitnessruimte. Plan een manicure of pedicure, neem een duik in het verwarmde binnenzwembad – waar je wel verplicht bent een badmuts te dragen – of boek één van de massagemogelijkheden en sluit af in de sauna of hamam. Een absolute aanrader na een dag op de latten doorgebracht te hebben. — Winterbeleving Special — VERVOER Het resort is te bereiken per auto. Wie geen zin heeft in een autorit van ruim twaalf uur (vanuit Nederland), kan per vliegtuig naar één van de nabijgelegen vliegvelden reizen: - Transfer vanaf Milaan-Linate (195 min) - Transfer vanaf Milaan-Malpensa (180 min) - Transfer vanaf Turijn-Caselle (105 min) - Transfer vanaf Genève-Cointrin (180 min) - Transfer vanaf Milaan-Bergamo (210 min) - Transfer vanaf Grenoble Alpes Isère Airport (195 min) Het ‘skidorp’ heeft typische chalets waar gasten in slapen

40 GASTRONOMIE Naast de faciliteiten op het gebied van skiën, biedt Club Med Pragelato Sestrière ook qua eetgelegenheden veel variatie binnen het all-inclusive concept. Het hoofdrestaurant Il Piemonte op de eerste verdieping van het hoofdgebouw bestaat uit vier delen waar gasten gedurende de dag kunnen kiezen uit de verschillende gerechten van het buffet. In de ochtend wordt hier een uitgebreid ontbijt voorgeschoteld. Tegenover het hoofdgebouw biedt restaurant La Trattoria tijdens de lunch met een buffet het beste van de Italiaanse keuken. ’s Avonds kunnen gasten op reservering à la carte dineren. Daarnaast beschikt La Trattoria over een dakterras en een broodjeszaak waar Italiaanse delicatessen gekocht kunnen worden. Wat zeker niet mag ontbreken tijdens een verblijf aan het resort, is een avondje kaasfonduen in het specialiteitenrestaurant La Tana. Op de benedenverdieping van het hoofdgebouw bevindt zich het sfeervolle restaurant waar je naast fonduen ook kunt steengrillen of kunt kiezen uit andere bergspecialiteiten. Het leuke aan het all-inclusive concept is dat - naast de verschillende restaurants op het resort zelf - gasten ook kunnen genieten van lunch of diner in het bergrestaurant The Chalet Mollino. Gedurende de dag kunnen gasten pauze nemen tijdens het skiën om even bij te komen met een snack of lunch. Ook ’s avonds is het bergrestaurant open voor gasten van het Club Med-resort, waar ze op reservering heen gebracht kunnen worden met sneeuwscooters. — Winterbeleving Special — Het gastronomische niveau in Club Med Pragelato Sestrière is hoog

41 Ook voor ons was dit bergrestaurant voor een avond gereserveerd. Wederom wijzigden de plannen om met de sneeuwscooters de berg op te gaan vanwege de weinige hoeveelheid sneeuw die er lag. Echter werd er voor een passend alternatief gekozen: een grote pistenbully met achterin cabines voor passagiers bracht ons naar het restaurant op 2300m. De smalle stukjes piste, waar de sneeuwscooters normaal gesproken soepel overheen scheuren, zorgden nu voor grote spanning in de cabine. Voornamelijk bij degenen die aan de raamkant zaten en zagen dat de pistenbully met zijn grote rupsen een stukje over de rand hing uitkijkend op de afgrond. Uiteindelijk heelhuids en met een prachtig uitzicht vanaf de berg werden we ontvangen met een welkomstborrel en een buffet vol Italiaanse hapjes, gevolgd door een heerlijk diner. Kortom, op gastronomisch gebied kom je bij Club Med niets tekort. Mountain Manager Eric Vanaf Club Med heb je direct toegang tot skigebied Via Lattea

42 — Winterbeleving Special — DE OMGEVING Naast de Italiaanse charme van het ‘skidorp’ van Club Med Pragelato Sestrière zelf, is een bezoek aan nabijgelegen dorpjes en de verdere omgeving ook zeker aan te raden. Mountain Manager Eric nam ons voor een wandeling door de Italiaanse natuur mee door de regio. Met uitzicht op de omringende bergtoppen wandelden we naar Bessè Alto in de regio Sauze di Cesana. Dit verlaten dorpje straalt net als het resort met zijn oude huisjes de echte Italiaanse authenticiteit uit. Een leuk uitstapje als je even iets anders wilt dan skiën. Bij terugkomst op het resort verwelkomt de muziek van de DJ op het plein de terugkerende skiërs voor een après-ski borrel en een snack in de zon. Iets wat iedere dag terugkeert met steeds een andere vorm van entertainment. Ook in de hoofdbar La Lanterna worden gasten iedere avond voorzien van wisselend entertainment. Dansfeesten, goochelshows of acrobaten op rolschaatsen, je hoeft je hier niet te vervelen. En dat in een bepaalde dress code. Net als in ander Club Med resorts werken ze hier iedere dag met een kledingvoorschrift waar je enigszins geacht wordt om je aan te houden. Thema’s als ‘Mountain Vibes’, ‘Kleurrijk, 80’s & fluo’ en ‘Italian Touch’ zijn terug te zien in de kledingstijl van de bezoekers. Echter is het geen schande als je je hier niet aan houdt. TOT OOIT Op ieder vlak biedt Club Med een service en ervaring van hoog niveau: van de Italiaanse gastronomie in restaurants tot de volledige verzorging op het gebied van skiën en van de ontspanning in de spa tot een echte winterbeleving met een hondensledetocht. Ik kan me voorstellen dat de winterpret nóg groter is als er meer sneeuw ligt, zowel in het skigebied als in het dorp zelf. Een goede reden om ooit nog eens terug te gaan. Meer informatie over Club Med Pragelato Sestrière op clubmed.nl. Bessè Alto

— Groeps- en sportreizen — Wie denkt aan wintersport, denkt vaak aan de Alpen. Maar wist je dat je in Zweden en Noorwegen ook fantastisch kunt skiën en snowboarden? BBI Travel neemt je mee naar het Zweedse Stöten. ONTDEK WINTERSPORT IN HET GEMOEDELIJKE STÖTEN IN ZWEDEN MET BBI TRAVEL ADVERTORIAL Tekst en foto’s: BBI Travel

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=