24 — Interview — Welke grote veranderingen zijn bij TUI-retail doorgevoerd? “We hebben de organisatie omgedraaid. Er waren voorheen acht regiomanagers die elk zo’n twintig reisbureaus aanstuurden en daaronder zat een laag managers. Dat hebben we nu omgedraaid: er zijn nu 21 regionale managers die elk zo’n vijf tot zeven winkels aansturen. Met als doel veel meer aandacht op de mens te hebben. Met twintig reisbureaus kun je eenvoudigweg niet iedereen persoonlijk kennen en ondersteunen waar nodig. Bovendien ken je de kracht en diversiteit van de shops niet voldoende. We hadden te maken met 140 eilandjes en dat moest anders. Het was eenheidsworst, alles was voor alle winkels hetzelfde.” Zijn de effecten van de reorganisatie al zichtbaar? “We zien dat regio’s en winkels veel meer met elkaar in verbinding staan. Leidinggevenden kunnen nu beter het gesprek aangaan omdat ze een kleinere groep aansturen. We gaan daardoor veel gerichter te werk. Kennisdeling is daarbij ook belangrijk. Niet iedereen hoeft álle kennis te hebben. Als je weet bij wie of waar je bepaalde expertise kunt halen, is het ook goed. Je kunt dan veel gerichter met je kennis omgaan. Collega’s rouleren tussen winkels daar waar welke kennis nodig is. Iedereen heeft nog wel een standplaats maar kan ook op andere winkels worden ingezet. Daarmee leer je de diversiteit aan klanten kennen en houden we er een uniforme werkwijze op na. Daar hebben we
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=