Reisbizz

SALESTALK: MICHEL HOUMESVAN BURO SCANBRIT OKTOBER 2022 MAGAZINE Nr 50 Nathalie Turnhout: 2022 is mijn beste jaar, maar wel een pittige CRUISESPECIAL IN GESPREK MET DE NIEUWE KLM-CEOMARJAN RINTEL

Specialist naar: V.A.E., Oman, Mauritius en de Malediven

Na 12 jaar succes op de B2C markt staan wij nu vol enthousiasme ook klaar Waarom boeken met Emerald Travel? De scherpste prijzen | Binnen 24 uur een volledige uitgewerkte offerte met de laatste aanbiedingen | Netto/netto tarieven voor reisagenten zodat u zelf uw marge kunt bepalen | Wij werken met betrouwbare DMC’s in alle landen | Wij hebben contracten met VIP Centre Schiphol en Luxury Airport Services Schiphol VIP-aankomsten op de meeste bestemmingen | Gunstige boekingsvoorwaarden | Persoonlijke een transparante service www.emeraldtravel.nl VOOR REISADVISEURS Bel of mail ons voor een vrijblijvende offerte 010 - 414 92 50 [email protected] Dubai: The Palm Jumeirah Vluchten vanaf Amsterdam, Düsseldorf of Brussel naar Dubai VIP aankomst met begeleiding vanaf de aankomst gate Privé transfers v.v. 7 nachten Superior Deluxe Room met ontbijt Gratis upgrade naar Half Pension Jumeirah Zabeel Saray Oman: Muscat Vluchten per KLM naar Muscat Opvang en privé transfers v.v. 7 nachten verblijf Serai Room logies / ontbijt Gratis upgrade naar half pension Kempinski Hotel Muscat Abu Dhabi: Saadiyat Island Vluchten vanaf Amsterdam of Düsseldorf naar Abu Dhabi VIP aankomst vanaf de aankomst gate Prive transfers v.v. 7 nachten verblijf Guest Room with Balcony Logies Ontbijt Rotana Saadiyat island Resort

4 — Voorwoord — Vorige week las ik een artikel over ‘innernemerschap’. Hierin werd omschreven hoe je je werk onderdeel kan laten zijn van je ‘echte leven’ en andersom. De enige vereisten voor innernemerschap, is het hebben van een open hart en een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Trek ik de lijn nog verder door naar werk, dan is het belangrijker hóe je iets doet dan wát je doet. Verder moet je in staat zijn om je niet te verschuilen achter een masker en juist je innerlijk te laten zien. Voer je je werk primair als mens uit en daarna als professional? Dan volgt de rest vanzelf. Deze manier van werken, of misschien kan ik beter zeggen leven, spreekt me wel aan. Je blijven verwonderen geeft je (werk)dag net iets meer kleur. Er komt een energie vrij waarbij je niet alleen maar geeft, maar ook gaat ontvangen. Wat een rijkdom om te zien en te ervaren dat onze branche in het bezit is van zoveel innernemers. Dat wist ik natuurlijk wel, maar dit werd afgelopen dinsdag tijdens het eerste Reisbizz Society event in Gorinchem nogmaals bevestigd. Met een ruime opkomst BOOGIE WONDERLAND

5 — Voorwoord — en mooie mix van reisagenten en Society partners ging de energie stromen tussen beiden. Ondernemer Matthijs Baan, oprichter en eigenaar van het succesvolle bedrijf ElkeMelk, inspireerde de groep. Tien minuten nadat zijn koeien zijn gemolken zit de melk al in de fles. Op het etiket is terug te lezen van welke koe de melk komt, tijdstip van het melken en de samenstelling. Toen hij zich liet inschrijven bij de KVK werd hij uitgelachen. Inmiddels ligt zijn melk in de koeling bij de Albert Heijn en Jumbo supermarkten en is hij de lachende derde. Matthijs volgde zijn droom en zijn hart en wist ons met zijn persoonlijke verhaal te raken. Dat lukte Frank Oostdam trouwens ook goed. De directeur van de ANVR sprak tijdens zijn speech rake taal. Hij uitte zijn zorgen over de toekomst van de reissector en vertelde dat hij onlangs tijdens overleg in Brussel, samen met de vleessector en de tabakssector aan tafel zat. Bij deze onder het vuur liggende partijen wil je als sector liever niet in één adem worden genoemd. Hij vroeg daarnaast aandacht ommet andere ogen naar toerisme te gaan kijken. “Neem niet alleen wanneer je op reis bent, maar geef ook wat terug aan de bestemming waar je verblijft. Daar moeten we een andere invulling aan gaan geven”, sloot Oostdam af. Daar hebben we als groep direct gehoor aan gegeven, want na een heerlijke wandeling op de stadswallen, hebben we de inwoners van Gorinchem getrakteerd op een dansuitvoering. In de buitenlucht, langs de rivier de Merwede, gaven wij acte de précense. Op BoogieWonderland, hoe kan het ook anders… Dat ‘innernemerschap’ is ook terug te zien bij Nathalie Turnhout, ZRA bij TUI at Home, die wij spraken voor deze uitgave van Reisbizz Magazine. Zij kan echt haar ziel en zaligheid in haar werk leggen en is een ondernemer met een hands-on-mentaliteit. 2022 is haar beste jaar tot nu toe, maar ook zeker een pittige. Verder vertelt de nieuwe CEO bij KLM Marjan Rintel in een uitgebreid gesprek over haar plannen met de luchtvaartmaatschappij en namen we in Frankfurt een kijkje bij de jaarlijkse Travel Week conferentie van Brand USA. In de SalesTalk laten we deze editie Michel Houmes van Buro Scanbrit aan het woord en in de special springen we aan boord bij verschillende cruiserederijen. Veel leesplezier! Natasja Hoogstede

6

7 I NHOUD I NTERV I EW 08 Nathalie Turnhout: 2022 is mijn beste jaar, maar wel een pittige 18 SalesTalk: Michel Houmes van Buro Scanbrit 34 Marjan Rintel wil meer focus op duurzaamheid en diversiteit bij KLM RE I SB I ZZ ON TOUR 16 Eerste Reisbizz Society Event 27 Brand USA pakt groots uit in Frankfurt BLOGS EN COLUMNS 24 Harri Theirlynck: Mooi hoor, de ecologische footprint van een poezenpootje CRU I SE SPEC I AL 44 Danique Spruijt met HAL aan boord van de Rotterdam doopcruise 52 Walter Colijn: Cruise-advies is net als reisadvies een vak 58 Peter Lindhout maakt kennis met de Scenic Eclipse 63 Sandra Vestjens: Als een prinses aan boord bij Disney Cruise Line COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, Lolke van der Heide, Linda van Maanen en Fabian Bais. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Kelvin Bor, Isa Hijnen, Sybylle Kroon, Harri Theirlynck, Danique Spruijt, Walter Colijn, Peter Lindhout en Sandra Vestjens. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

8 — Interview — Nathalie Turnhout

9 — Interview — Waar heb je het vooral druk mee? “Het is een grote inhaalslag. Niet alleen bij mij hoor, ook collega’s zullen dit herkennen. Mensen halen reizen in die ze door de coronacrisis gemist hebben. Dus veel uitgestelde reizen en jubilea die nu met twee jaar vertraging worden gevierd met een reisje. Maar ik merk ook dat mensen tijd hebben gehad om na te denken over hun leven. Ze wachten niet tot later, maar denken: ik ga er nu van genieten, ik ga nu die mooie reis maken die ik al jaren in gedachten heb. Dat maakt dit jaar drukker dan ooit. Om over het gedoe op Schiphol nog maar te zwijgen. Dat maakt 2022 ook echt een pittig jaar. Heb je net corona gehad, heb je dit weer. Ik vind het echt schandalig om te zien hoe Schiphol met reizigers, reisorganisaties en airlines omgaat. Het kost veel extra werk, geld en levert daarnaast stress en negatieve energie op.” De coronacrisis een beetje overleefd? “In het begin heb ik heel wat slapeloze nachten gehad. Toen Amerika het luchtruim sloot, heb ik echt een potje zitten janken. De eerste maanden van de coronapandemie was het crisis, ook bij mij. Ik ben fulltime bezig geweest met het annuleren en wijzigen van boekingen. Het was echt puinruimen. Toen dat achter de rug was, ben ik bij de GGD aan de slag gegaan. Ik heb een half jaar bron- en contactonderzoek gedaan, zoals heel veel mensen uit de NATHALIE TURNHOUT: 2022 IS MIJN BESTE JAAR, MAAR WEL EEN PITTIGE De vlag bovenop Huis ter Duin wappert fier in de wind. De eerste herfststormdient zich aan in Noordwijk. Ook voor Nathalie Turnhout is 2022 tot dusver een onstuimig jaar. De Noordwijkse ZRA is bijna tien jaar zelfstandig reisadviseur: “Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt, het is mijn beste jaar ooit. En een van de pittigste ook. Hebben we net de coronacrisis overleefd, komt dat Schipholgedoe er ook nog overheen.” Tekst: Sybylle Kroon - Foto’s: Reismedia en Nathalie Turnhout

Heerlijk nazomeren in Spanje, Portugal, Griekenland of Malta! Gamet onsmee op Wintersp t! • Unieke accommodaties van luxe villa’s tot authentieke paradores • Bijzondere autorondreizen compleet met reisbeschrijving en routekaart • Alles te combineren met vele, flexibele vluchtmogelijkheden • Alle bekende en minder bekende wintersportgebieden in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Zwitserland en Noorwegen. • Ontspannen naar de sneeuw per luxury class, met het vliegtuig of met de eigen auto • Wintersport op maat: vervoer, verblijf, skipas, skischool en skihuur

11 reisbranche. Hoeveel ellende de reisbranche ook over zich heen kreeg, ik dacht wel: ik ga niet stoppen, dit komt ooit weer goed. Bij mij is het glas dan ook altijd halfvol. Ik wist: ik ga hier sterker uitkomen. En dat is ook zo gebleken. Ik ben bezig met mijn beste jaar ooit, echt geweldig. Ondanks al het gedoe rondom Schiphol met bijbehorende uitdagingen blijf ik positief.” Hoe ben je in de reiswereld terecht gekomen? “Met mijn ouders ging ik regelmatig mijn Spaanse oom en Nederlandse tante in NoordSpanje bezoeken. Ik kom nog steeds heel graag in de regio Baskenland. Als kind en tiener had ik wel last van heimwee, maar toch besloot ik na de middelbare school een toeristische opleiding te volgen. Mijn eerste baan in de reisbranche was bij NBBS in Leiden. Vervolgens heb ik ruim tien jaar bij Toerkoop reisbureau Jansen in de Bollenstreek gewerkt, waar ik echt de kneepjes van het vak heb geleerd. Ik ben Cees Jansen daar nog altijd dankbaar voor, ik heb er een ontzettend leuke tijd gehad. Daarna maakte ik een uitstapje naar de verzekeringsbranche. Maar ik miste de reiswereld. Toen kwam het ZRA-schap mij ter — Interview — Nathalies werkplek in huis

12 — Interview — ore en dat bracht me op het spoor om ook voor mezelf te beginnen. Ik sloot me aan bij Holland International Reisbureau at Home, nu TUI at Home. Geen moment spijt van gehad. Dat is op 1 december aanstaande precies tien jaar geleden, daar ben ik supertrots op. Heimwee heb ik allang niet meer hoor, ik vind reizen echt geweldig.” Wat is de kroon op je werk? “Ik kan echt mijn ziel en zaligheid in mijn werk leggen. Ik ben niet een negen-tot-vijftype en wars van bureaucratie. Ik ben een ondernemer met hands-on-mentaliteit. Ik kan mijn professionaliteit, ondernemerschap, drive en creativiteit kwijt in mijn werk, hoe mooi is dat? Ik hou ervan klanten te ontzorgen en alles van a tot z voor ze te regelen. Iedereen kan een reis één keer verkopen, maar de kracht is dat de mensen bij je terugkomen. Ik heb heel veel repeaters - dat is de echte kroon op mijn werk. Ook na de coronatijd weten klanten me weer te vinden. Zo fijn dat mensen vertrouwen in me hebben, zelfs na één of twee jaar. Daar ben ik best trots op.” Waar zou je meer tijd voor willen hebben? “Facebook, Instagram, LinkedIn… ik heb het allemaal, maar ik maak er te weinig tijd voor vrij om het goed bij te houden. Ik zou mij er meer in moeten verdiepen. Social media staan wel op mijn to-do-lijst, want voor de lange termijn kan het zeker effectief zijn. Maar tot nu toe werkt de mond-totNathalie met haar man en drie zoons op fietstour door Bilbao “Iedereen kan een reis één keer verkopen, maar de kracht is dat de mensen bij je terugkomen”

13 — Interview — mondreclame voor mij nog het allerbeste. Ik heb klanten door het hele land, tot in Zwolle aan toe. Waar ik ook graag meer tijd voor zou willen hebben, is nóg meer reizen en een cursus Spaans. Dat heeft ook te maken met een wens van mij om in de toekomst in de wintermaanden lekker in Spanje te gaan werken. Ik vind de winters in Nederland gewoon te lang duren en voor mijn werk maakt het niet uit waar ik zit, als er maar internet is, dan kan ik werken.” Waar word je extra blij van? “Eigenlijk vind ik alle vragen van klanten interessant. Of het nu om een eenvoudige stedentrip voor een stel is of een reis voor veertig personen, ik ga er graag mee aan de slag. Ik voel me als een vis in het water als het gaat om maatwerk reizen. Daar kan ik al mijn kennis en creativiteit in kwijt. Wat ik afgelopen zomer veel geboekt heb, is Amerika. En het gaat nog steeds goed, want de eerste maatwerk reis naar Canada en West-Amerika voor 2023 is al geboekt. Zo’n reis samenstellen vind ik het leukste om te doen. Door de coronatijd en de Schipholannuleringen van het afgelopen jaar heb ik wel geleerd wat voorzichtiger te zijn met samengestelde reizen. Als organisator ben je toch verantwoordelijk als er zaken veranderen of geannuleerd worden. Daarom breng ik dit soort reizen liever onder bij een van mijn leveranciers. Ik werk graag samen met TUI natuurlijk, maar ook met kleine maatwerkspecialisten. Ik koester mijn leveranciers en ben loyaal naar hen toe.” Wat zijn je persoonlijke favorieten? “Zuid-Afrika is echt een fantastische bestemming, echt de hele wereld in één land. Maar ik heb zoveel favorieten, ik ben altijd enthousiast. Ik zie ook vaak dingen die anderen niet zien. Ver weg bestemmingen zoals de Antillen zijn mooi, maar ik kan ook heel erg genieten van dichtbij. Europa is ook fantastisch. Neem Spanje. Iedereen kent de Costa’s en de Canarische eilanden, maar Baskenland met San Sebastian en Bilbao zijn ook heel erg de moeite waard, net als Nathalie op La Concha strand in San Sebastian

14 de Riojastreek. In de winter ga ik graag naar Oostenrijk, ik ben een fervent wintersporter. Op nummer één van mijn bucketlist staat overigens Argentinië!” Zet jij de out-of-office wel eens aan? “Hahaha, nou, eigenlijk nooit. Als ik op vakantie ben, gaan de laptop en iPad mee. Natuurlijk geniet ik van mijn vakantie, maar ik kan het niet laten toch even bij dat ene hotel te kijken of bij restaurants langs te gaan om te checken of het iets voor mijn klanten is. Toen ik laatst met mijn man en drie zoons in Bilbao was, had ik voor het eerst een out-of-office aanstaan, mijn voicemail aangepast en een bericht op social media gezet. Het was heel druk geweest en ik had echt even behoefte aan rust. Maar ja, ik ben ook een controlfreak, dus de laptop staat wel paraat en ik hou mijn mail natuurlijk in de gaten, want als er calamiteiten, noodgevallen of dringende verzoeken zijn, dan ben ik er voor mijn klanten. Op de Peripherique in Parijs, met m’n iPad op schoot, heb ik nog een spoedgeval voor een vaste klant kunnen afhandelen. Mijn man is het gewend en geeft me alle vrijheid. Hij is heel geduldig en lief, echt mijn steun en toeverlaat.” — Interview — Nathalie met honden Bailey en Puck bij de voordeur

BOEK ZORGELOOS JOUW GROEPSREIS BIJ FTI Heb jij een vriendengroep of familie die samen op (sport)vakantie willen én bestaat de groep uit minimaal 10 volbetalende reizigers? Dan kun je een groepsboeking maken bij FTI! VOORDEEL DRIEVOUDIG BOEK MET

16 EERSTE REISBIZZ SOCIETY EVENT Dinsdag 11 oktober vond het allereerste Reisbizz Society event plaats in het Zuid-Hollandse Gorinchem. Een geslaagde middagmet fijn gezelschap, goede gesprekken, interessante sprekers en prachtig weer. Of zoals Travel Counsellor Kees Bikker het mooi samenvatte: “Een buitengewone ervaring.” Kijk voor de foto’s van deze waardevolle middag op de Facebookpagina van Reisbizz. Ben jij er ook bij tijdens het volgende event van de Reisbizz Society? Meld je dan hier aan voor de groep en blijf op de hoogte van alle nieuwtjes.

17 society

18 — SalesTalk — SALESTALK: MICHEL HOUMES VAN BURO SCANBRIT Zijn roots liggen in de mooie provincie Zeeland –Vlissingen omprecies te zijn – maar inmiddels woont Michel Houmes alweer twintig jaar in Brabant. De afgelopen jaren is er veel veranderd en zijn rol bij Buro Scanbrit is geëvolueerd tot Manager Retail & New Business. In SalesTalk vertelt Michel over het bedrijf en zijn functie. Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Michel Houmes Michel Houmes Na zijn opleiding is Michel bij TUI in Rijswijk gaan werken. Destijds voor de merken FIT Vliegvakanties, Eurojet en MyWay (jongeren) vakanties, waar hij diverse functies vervulde. “Daarmee verklap ik direct ook dat ik al flink wat jaren werkzaam ben in de reisbranche. Na een aantal jaren in Rijswijk op verschillende afdelingen te hebben gewerkt, heb ik het een aantal jaren buiten de reisbranche gezocht. Het sales vak sprak me destijds erg aan en ik

19 kon als vertegenwoordiger aan de slag voor een financiële dienstverlener. In de jaren dat ik daar werkte heb ik altijd contact onderhouden met oud-collega’s en zo ben ik vrij goed op de hoogte gebleven van de ontwikkelingen binnen de reissector.” Eén van die oud-(TUI-)collega’s was Hans Hofmans, destijds Marketing & Sales Manager bij Buro Scandinavia/Buro Britain. “Onder het genot van een hapje en drankje vertelde hij dat er een accountmanager gezocht werd bij ferrymaatschappij Stena Line, het moederbedrijf van Buro Scandinavia/Buro Britain, het huidige Buro Scanbrit. Van het één kwam het ander en al snel stapte ik in Hoek van Holland bij Stena Line binnen als accountmanager voor zowel Stena Line als Buro Scanbrit. Met de gedachte dat ik het hier wel een paar jaar kon volhouden.” UITDAGENDE SITUATIES Inmiddels zeventien jaar later zit Michel er nog steeds. “In al die jaren is het zeker nooit saai geweest. Diverse ‘uitdagende’ situaties, zoals een economische crisis met veel faillissementen van o.a. reisagenten als gevolg of een aswolk. Maar uiteraard heb ik ook veel mooie momenten mee mogen maken, waaronder veel studiereizen, beurzen en evenementen.” De afgelopen jaren is er veel veranderd en is Michels rol binnen de organisatie geëvolueerd tot Manager Retail & New Business voor Buro Scanbrit. “Dit houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor de verkoop van Buro Scanbrit via het indirecte/B2B verkoopkanaal in Nederland en sinds een aantal jaren ook in België, waar Buro Scanbrit inmiddels door ruim 200 reisbureaus wordt verkocht.” Michel heeft zowel de beste als de slechtste jaren meegemaakt bij het bedrijf. “Zoals velen Tijdens een studiereis naar de Nigardsbreen Gletsjer

20 — SalesTalk — heb ook ik tijdens de pandemie regelmatig op het punt gestaan om de spreekwoordelijke handdoek in de ring te gooien en de reisbranche uit te stappen. Toen eenmaal wat meer perspectief kwam, veranderde het gevoel van uitzichtloosheid in hoop en vertrouwen in betere tijden.” MEER EEN FAMILIE DAN EEN WERKGEVER Ook de eerste helft van dit jaar was volgens Michel een achtbaan. “In januari explodeerde de interesse en vraag vooral naar onze reizen naar Scandinavië en IJsland. Wat later in het jaar kwamen ook de boekingen naar Ierland en Groot-Brittannië weer goed op gang.”Tijdens de pandemie heeft Buro Scanbrit helaas een groot aantal van de collega’s moeten laten gaan. Hierdoor is het team op het customer service center gehalveerd. “Dat zorgde voor enorme werkdruk, grote achterstanden en buitengewoon slechte bereikbaarheid. Toch hebben we met man en macht gewerkt en gezamenlijk onze schouders eronder gezet, waardoor de teamgeest weer werd vergroot. Buro Scanbrit is inmiddels dan ook meer een familie geworden dan een werkgever.” BETER KLIMAAT Michel beseft zich dat ook de komende tijd er nog veel onzekerheden zullen zijn voor zowel Buro Scanbrit als de gehele reissector. “Ik ben ervan overtuigd dat ondanks alle onzekerheden veel mensen toch blijven reizen en ze een grote behoefte houden aan vakantie. Vliegen zal de komende jaren niet makkelijker worden en zeer waarschijnlijk ook niet goedkoper. Reizigers zullen daardoor steeds meer de (elektrische) auto gaan pakken om op vakantie te gaan binnen Europa. Bedenk daarbij dat de (extreem) hoge temperaturen in zuidelijk Europa gedurende de zomermaanden steeds meer mensen zal doen besluiten om de vakantie in de noordelijke landen door te gaan brengen. Daar zal het klimaat de komende jaren een stuk aangenamer zijn. De Scandinavische landen, maar ook Groot-Brittannië en Ierland, zijn uitstekend te bereiken met de auto. De rust, ruimte en overweldigende en uitgestrekte natuurgebieden spreken ook steeds meer consumenten aan.” TIJDELIJKE NOODGREEP De meeste reisagenten kennen Buro Scanbrit als een flexibele touroperator waar je ook voor advies en maatwerk kunt aankloppen. Door de extreme drukte heeft de organisatie echter dit Tijdens een studiereis wandelen naar de Nigardsbreen Gletsjer

21 — SalesTalk — jaar een rem moeten zetten op het aannemen van maatwerk. “Een beslissing die ons allen aan het hart ging. Maar het was écht noodzakelijk om niet volledig vast gaan te lopen.” Het team is inmiddels weer aangevuld met nieuwe collega’s wat zorgt voor meer lucht. Maar door de tijdelijke noodgreep is bij veel reisagenten het idee ontstaan dat Buro Scanbrit geen maatwerk meer levert. “Dat is begrijpelijk en heel jammer, maar zeker niet juist! Veel (rond)reizen uit ons aanbod (en dat zijn er best veel) kunnen namelijk nog steeds aangepast worden. Wanneer een bestaande (rond)reis niet volledig aansluit bij de wensen van de klant, kun je vaak met enkele kleine aanpassingen de reis wél op maat maken.” Michel raadt de reisagent dan ook aan om eerst naar de bestaande reizen uit het assortiment te kijken. “Natuurlijk streven we er naar om de klant koning te laten zijn, maar het is niet altijd noodzakelijk om van A tot Z een reis op maat samen te stellen. Waarom zou je het wiel immers weer opnieuw uitvinden? Het bespaart je enorm veel tijd en alsnog kun je je klanten een mooie en passende reis aanbieden.” MICHEL TIPT: “Mocht je tussen het grote aanbod (rond)reizen toch geen geschikte reis kunnen vinden, dan is het altijd mogelijk ommet de Reisplanner zelf een rondreis samen te stellen. Met deze nieuwe tool op onze (agenten)website kun je eenvoudig meerdere accommodaties aan elkaar koppelen en bouw je zelf de gewenste reis voor je klanten. Tot slot wil ik als tip meegeven om excursies en/of activiteiten voor je klanten vooraf bij te boeken. Zowel in onze brochures als op onze website adviseren wij de excursiemogelijkheden die aansluiten bij een reis.” Michel in Noorwegen: Uitkijkpunt Dalsnibba

22 SPECIALISMEN Binnen The Travel Club zijn vele specialismen mogelijk. Denk aan cruise-specialisten, honeymoon-specialisten, luxury travel consultants, specialisten op het gebied van zakelijke reizen en ook groeps- & incentive reizen: The Travel Club Groups & Incentives. GROUPS & INCENTIVES Ben jij een kei in het organiseren van incentives en groepsreizen? Sluit je dan bij ons aan. Of het nu gaat om een jubileumreis, internationale meeting, productlancering of personeelsreis, jij weet de juiste bestemming te koppelen aan de wensen van je klant. Wij bieden je de mogelijkheid om het vak succesvol uit te voeren, want jij bepaalt helemaal zelf bij wie en waar je boekt: via touroperators, beddenbanken, DMC’s of rechtstreeks. Vrijheid in ondernemerschap staat bij ons hoog in het vaandel. Met jouw kennis, ervaring en creatieve ideeën kun je de beste kwaliteit leveren en haal je het meeste uit een reis of event voor jouw klant. WATWORDT ER VERWACHT Als reisprofessional weet je als geen ander unieke reizen voor jouw klant te realiseren. Je adviseert de beste mogelijkheden en zet ten allen tijde de wensen en voorkeuren van je klant centraal waardoor verwachtingen worden overtroffen. Een impactvolle ervaring is waar het om draait. THE TRAVEL CLUB GROUPS & INCENTIVES – ASSEN Marcel Borninkhof & Annick de Bruin - ‘Een groepsreis organiseren is een intensief traject waarvoor specifieke kennis nodig is. Met z’n tweeën vormen we een sterk team en hebben samen ruim 50 jaar ervaring. In al die tijd hebben we een groot netwerk opgebouwd en veel met eigen ogen gezien. Van alle specialismen binnen de reisbranche is Groups & Incentives echt de leukste! Je maakt namelijk het hele traject mee en bent een touroperator op kleine schaal. Ons vak brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee, ook op financieel vlak. Je mag verkopen en organiseren wat jezelf hebt bedacht en — Advertorial — GROUPS & INCENTIVES

23 — Advertorial — samengesteld. Je bepaalt je eigen marge. Naast successen moet je soms tegenvallers incasseren en flexibiliteit tonen. Geen enkele groepsreis of incentive is hetzelfde waardoor inzicht en creativiteit belangrijk zijn. Door onze jarenlange ervaring kunnen we goed inschatten of de wensen en verwachtingen van onze klanten te realiseren zijn. We besteden veel aandacht aan de offertes en het verstrekken van reisinformatie aan de klant en begeleiden de reis indien gewenst. Daarnaast reageren we snel en zijn altijd bereikbaar.’ STARTEN Ben jij organisatorisch ingesteld en expert in het samenstellen van groepsreizen en incentives? Ben je een rasechte ondernemer met passie voor de reiswereld? Word dan reisagent bij The Travel Club, een ondernemende club en snelst groeiende franchiseketen van Nederland. Wij bieden je een aantrekkelijk platform en professionele ondersteuning om je succes te vergroten en om jouw reisonderneming te laten groeien. Voor een blijvend succesvolle toekomst in de reisbranche start je bij ons. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten, neem contact op met Martine de Knoop. T. 06-11588358 E. [email protected] Elke aanvraag wordt vanzelfsprekend discreet behandeld. www.thetravelclub.nl www.yourtravel.nl www.holidayplanners www.unitedtravel.nl www.thetravelcompany.nl

24 — Column — Tja, vliegen. Mijn Wet van Vertraging luidt: ‘De ergernis over vertraging is omgekeerd evenredig aan de grootte van het vervoermiddel.’ De tram twee minuten te laat? Met z’n allen voluit kankeren bij de halte. Je trein een uur vertraging? Vastberaden surf je na het eten naar ns.nl om de helft van je kaartje (€ 3,66) direct terug te vorderen. (Daar doen ze bij NS trouwens nooit moeilijk over.) Je vliegreis van Nice terug naar Nederland ’s nachts - in je nietsvermoedende slaap - genadeloos gecanceld? En de dag daarop weer? Tja, dat moet je zo langzamerhand toch weten als je per se wilt vliegen. EIGEN SCHULD “Eigenlijk is het gewoon onze eigen schuld”, zei mijn meereizende schoonmoeder hulpvaardig. Met zulke klanten heb je als luchtvaartmaatschappij geen vrienden meer nodig. We verkochten aan de Côte d’Azur onze nieren, boekten twee extra nachten hotel en kochten bij de concurrent vier verse vliegtickets vanaf Marseille voor de prijs van een kleine elektrische auto. Die tickets werden 12 uur later afgezegd. “Een foutje in het systeem, met onze excuses.” Tja. Zo gaat dat, zeiden we berustend. We huurden bij een ongunstige Niçoise garage het oudste Peugootje dat er was en reden met de opgevouwen grootouders achterin in 15 uur naar Amsterdam. De autoverhuurder is van onze drop-off kosten stil gaan leven, vernamen wij gisteren. DIGITALE NAZORG De airlines trokken direct een digitale deken HARRI THEIRLYNCK: MOOI HOOR, DE ECOLOGISCHE FOOTPRINT VAN EEN POEZENPOOTJE Gisteren hoorde ik de buren zeggen: “We moeten morgen vliegen.”Heel de straat dacht: “Arme sloebers.” Zo ver is het gekomen. Die doffe berusting van: het gaat vast fout.

25 — Column — over hun hoofd. Compensatie was mogelijk, maar vind die site maar eens. Het systeem sloot als een oester. “Kunnen we ze niet gewoon béllen?”, zei mijn oude schoonmoeder. Ze voegde de daad bij het woord en vertelde tien volle minuten aan een chatbot over onze miserabele ervaringen, waarna ze tevreden ophing. “Het komt goed, zei de meneer!” Digitale nazorg is bij veel airlines ingericht om je pootje te haken. Ik ben een man met zeven vinkjes, maar kom altijd een onvindbaar vinkje tekort om te kunnen doorklikken. ROMANTISCH ZWEVEN Genoeg gezeurd. Allemaal oud nieuws. Waar ik bang voor ben: we zijn het onbezorgde plezier van het product Reizen aan het verkloten. Als de mythe van het romantische zwerven wordt opgeblazen, kan zelfs reizen uit de mode raken. Zoals de leraar en de huisarts hun eigen beroep hebben uitgehold door onophoudelijke gemauw en gemekker over onvoldoende waardering. Op den duur gingen ze er zelf in geloven en nu wil geen hond meer leraar of huisarts worden. DOODVERMOEIENDE FLIPPERKAST Ik herlas Sapiens van Harari. Waarom zou je nog naar het buitenland gaan? Een alfachimpansee zou nooit op het idee komen om op vakantie te gaan in het territorium van een naburige chimpanseegroep om daar de bloemetjes buiten te zetten. Reissites staan bol van waarschuwingen en disclaimers. Vakantie wordt zo een doodvermoeiende flipperkast van valkuilen en beslissingen. Mooi hoor, om de ecologische footprint van een poezenpootje te hebben. Maar je komt nergens meer. Eind deze week naar Zanzibar. Daar ga ik me eens schandalig op verheugen. Harri Theirlynck

27 — Reisbizz On Tour — BRAND USA PAKT GROOTS UIT IN FRANKFURT Begin oktober vond in Frankfurt de jaarlijkse TravelWeek conferentie van Brand USA plaats. Een platformwaar een recordaantal Amerikaanse bestemmingen zich presenteren aan de Nederlandse reisindustrie. Vanuit Nederland is een delegatie van in totaal 38 personen aanwezig. Dit is een combinatie van vertegenwoordigers van touroperators en vertegenwoordigers uit de media. Tekst: Rob Somsen - Foto’s: Reismedia/Brand USA

28 — Reisbizz On Tour — Reisbizz Magazine was aanwezig bij de Travel Week conferentie en sprak Nicole Conrad (Lieb Management) namens Brand USA Benelux en Jackie Ennis van Brand USA Global. Plaats van handeling: De Alte Oper in Frankfurt. Hoofdthema: Duurzaamheid. Voor de Amerikaanse deelnemers houdt dit in dat men met concrete duurzaamheidsinitiatieven komt of dat men zich op zijn minst bewust is van hoe belangrijk dit voor Europeanen is. AFWISSELENDE LOCATIE Brand USA plant een jaarlijks evenement in Europa. Tijdens de coronapandemie heeft de Travel Week plaatsgevonden in een online opzet waarbij in een door Brand USA gebouwd platform de een-op-een afspraken toch door konden gaan. Juist in die moeilijke periode heeft Brand USA flink geïnvesteerd om in contact te blijven met reisprofessionals. Met uitzondering tijdens de coronapandemie vindt de Travel Week iedere twee jaar in het Verenigd Koninkrijk plaats en steeds het andere jaar afwisselend op een andere locatie DANIËLLE GOEDKOOP – EURAMVAKANTIES Namens de Jong Intra Vakanties was product De Travel Week was voor Daniëlle Goedkoop van EURAM een goed moment om (opnieuw) kennis te maken en plannen te maken voor de toekomst aangezien er sinds de vorige editie veel wisselingen zijn geweest van contactpersonen. “We hebben vooral heel veel informatie ontvangen over nieuwe accommodaties en activiteiten in de verschillende staten. Vrijwel alle staten en leveranciers die voor ons belangrijk zijn, waren aanwezig en heb ik kunnen spreken. Brand USA Travel Week had een perfecte timing zo aan het begin van het boekingsseizoen voor de USA.” PAUL BACKER – FLY TO THEWEST Ook aanwezig tijdens de Travel Week in Frankfurt was Paul Backer van Fly to theWest. Voor Backer vooral een makkelijke manier om in korte tijd veel partijen te spreken. “We hebben met een paar bestemmingen gesproken over het organiseren van studiereizen. Zo’n conferentie is de ideale gelegenheid om dit soort zaken te bespreken.” Backer heeft tijdens de conferentie geen nieuwe bestemmingen aan het bestemmingsportfolio van de reisorganisatie kunnen toevoegen, omdat zij heel Amerika al aanbieden. Die volgens Backer overigens erg goed vertegenwoordigd werden.

29 — Reisbizz On Tour —

30 — Reisbizz On Tour — in een ander land. Frankfurt was dit jaar aan de beurt. Over twee jaar Parijs en weer twee jaar later Amsterdam. “Brand USA startte als organisatie twaalf jaar geleden. Daarvoor hadden de Verenigde Staten geen nationaal verkeersbureau”, zo vertelt Jackie Ennis. De organisatie werd gesticht op initiatief van de toenmalige regering van Barack Obama. “Het fonds van waaruit de organisatie haar werk doet wordt deels betaald door de inkomsten die worden gerealiseerd door ESTA, het elektronische toegangssysteem tot de VS. Maximaal 100 miljoen dollar per jaar wordt hiervoor gereserveerd om de promotie van de VS te kunnen bekostigen. Om het geld te kunnen gebruiken moet tegenover iedere dollar van de overheid een dollar uit de private sector staan”, vertelt Ennis. HIDDEN GEMS Ennis: “Het voordeel van deze aanpak is dat kleinere staten en de ‘hidden gems’ met minder budget zich kunnen presenteren en een-op-een in contact kunnen komen met Europese touroperators zonder mee te hoeven doen aan de grote events zoals de ITB in Berlijn en de WTM in Londen. De kosten daarvoor liggen vele malen hoger. Belangrijke toeristische staten met een grote private sector zoals New York, Californië, Florida en de plaats Las Vegas zijn overigens wel aanwezig op de grote internationale reisbeurzen.” WILFRIED VERKAIK – DE JONG INTRA VAKANTIES Namens de Jong Intra Vakanties was product manager Wilfried Verkaik aanwezig tijdens de Travel Week conferentie, waar hij waardevolle ideeën heeft opgedaan. “Meer spreiding binnen bestemmingen en meer focus op relatief goedkopere bestemmingen is een belangrijk punt. Amerika gaat in 2023 een dure vakantiebestemming worden door forse lokale prijsstijgingen, ook qua cost of living ter plaatse.”Naar aanleiding van zijn deelname aan de conferentie zijn er een aantal bestemmingen waar de Jong volgens Verkaik zich in wil verbreden en verdiepen. “Dat zijn Texas, Oklahoma, NewYork State, the Deep South en the Great AmericanWest.” “Brand USA is als initiatief van de regering Obama ontstaan”

31 — Reisbizz On Tour — NEDERLANDSE TOUROPERATORS Lieb Management vertegenwoordigt Brand USA in de Benelux en heeft de volgende relevante Nederlandse touroperators uitgenodigd voor het match making evenement: Euram, Travel Trend, de Jong Intra, Van Verre, Tioga Tours/ Fly to the West, Silverjet, TUI, ANWB, Style in Travel, Amerika nu, US Travel, Pacific Island Travel en Travelhome. Nicole Conrad laten weten dat uit onderzoek van de Brand USA organisatie blijkt dat Nederlanders in de VS op zoek zijn naar avontuur, dynamiek en een actieve beleving Nicole Conrad & Jackie Ennis CHRIS FREITAG – SPECIAL TRAFFIC Als nieuwe speler op de Amerikaanse markt, kon Chris Freitag namens Special Traffic kennis maken met vertegenwoordigers van voor hun nieuwe bestemmingen. “Het uitbreiden van het aantal bestemmingen binnen de VS staat al geruime tijd op de planning. Doordat we in Frankfurt meerdere vertegenwoordigers van deze regio’s konden spreken, kunnen wij de aankomende tijd concreet aan de slag met de uitbreiding van ons product- en bestemmingsportfolio.” Freitag was verrast door de breedte en verscheidenheid van de bestemmingen en het hoge kennisniveau. “Het event was zeer goed en professioneel georganiseerd, alleen maar complimenten hoe ze het hebben aangepakt.”

32 — Reisbizz On Tour — als het gaat om vakanties. Dit gaat hand in hand met de behoefte aan duurzame initiatieven. Conrad: “Nederland staat op nummer 12 als het gaat om bezoekers aan de VS. In 2019 was dat nog nummer 15 of 16. Wat opvalt is dat de Nederlandse markt naar de VS zich sterk herstelt.” Ennis: “Ook in de wintermaanden verwachten we dat de VS openblijft en dat bezoekersaantallen stabiel blijven. Ik verwacht dit omdat de vaccinatiegraad in Nederland hoog is. Bestemmingen die bekend zijn vanuit de film zoals Las Vegas, New York City, Orlando en Hollywood zijn populair, maar de fase breekt aan dat bestemmingen als bijvoorbeeld North Carolina of Savannah in Georgia op meer belangstelling mogen rekenen.” “Nederlanders zijn op zoek naar avontuur, dynamiek en activiteiten” PETER VAN VEENENDAAL – TRAVEL TREND Naast het opdoen van nieuwe ideeën, stond de Travel Week voor Peter van Veenendaal van Travel Trend ook in het teken van het benadrukken van een aantal post-covid zaken. “Denk hierbij aan de invloed die toeristenbureaus kunnen uitoefenen op nieuwe medewerkers van hun partners om prijzen te verlagen en niet verder te wachten met deze te publiceren.”Travel Trend biedt momenteel al de gehele VS aan, maar ziet na de conferentie wel mogelijkheid om gebieden prominenter aan te bieden voor diverse rondreizen. “Daarvoor is het op dit moment iets te vroeg.”

34 — Interview — MARJAN RINTEL WIL MEER FOCUS OP DUURZAAMHEID EN DIVERSITEIT BIJ KLM Marjan Rintel heeft de eerste drie maanden erop zitten als CEO van KLM. Maanden waarin ze voor de buitenwereld wat onzichtbaar was. Ze heeft naar eigen zeggen de tijd genomen zoveel mogelijk mensen te spreken, zowel intern als extern, zoals klanten en de overheid. Reisbizz Magazine sprak haar op weg naar Aruba, haar eerste intercontinentale trip met KLM sinds ze daar de scepter zwaait. Tekst: Rob Somsen - Foto’s: Reismedia Marjan Rintel

35 — Interview — Wat direct opvalt tijdens het interview is dat ze continu in contact is, aandachtig luistert, zacht praat, humor heeft en de tijd neemt om haar verhaal te vertellen. Ze staat erop dat het personeel haar tutoyeert en met ‘Marjan’ aanspreekt, omdat ze ‘naast CEO ook een collega is’. “Ik ben een open persoon, doe mijn werk naar eer en geweten, maak fouten en daar mogen mensen mij op aanspreken. Ik vind het moeilijk als iemand meteen een mening heeft zonder eerst een vraag te stellen of op onderzoek uit te gaan.” VOELT ALS THUISKOMEN Rintel werkte eerder vijftien jaar lang voor KLM. Daarna vertrok ze naar de NS en na acht jaar is ze weer terug. “Het voelt als thuiskomen”, zegt ze. “Ik heb de ruimte genomen de eerste drie maanden, ondanks alle lopende dossiers, om KLM weer te leren kennen. Dit heb ik gedaan door gesprekken te voeren met zo veel mogelijk beroepsgroepen. Met cabinepersoneel in het bemanningencentrum, met de piloten, met de technici bij E&M, bij passage en bij vracht, waar ik daadwerkelijk heb kunnen zien wat er vervoerd wordt aan goederen en levende have.” WERK AAN DE WINKEL Wat zijn de plannen van Rintel, nu ze de balans heeft opgemaakt? “Allereerst wil ik zeggen dat het KLM-personeel veel voor de kiezen heeft gehad. Dat geldt voor de periode rond de coronacrisis en nu ook weer rond de verstoring op Schiphol. Dat laat het personeel niet ongemoeid. Er zit nog veel pijn. Daar heb ik oog voor. We moeten als KLM solidair zijn, ik hou niet van polarisatie, want we staan er samen voor om de klanten te bedienen.” Rintel vervolgt. “In mijn plannen zijn vijf dingen belangrijk. We moeten de klanten weer geven wat ze van ons verwachten; er moet rust komen in het proces en de operatie moet op orde worden gebracht, in een zeer uitdagende arbeidsmarkt. Daarnaast moet, wat mij betreft, het personeel weer met plezier naar hun werk gaan nu ze last hebben gehad van een moeilijke tijd. Ze moeten hun werk onder goede omstandigheden kunnen doen. Verder stel ik nadrukkelijk de klimaatdoelstellingen centraal die KLM heeft gesteld. We moeten dit proces versnellen. Hoe kunnen we meer met de trein doen, hoe kunnen we meer op het platform elektrisch gaan rijden, hoe kunnen we meer de SAF-productie opvoeren? VERDUURZAMING HEEFT PRIORITEIT Qua duurzaamheid noemt Rintel desgevraagd dat KLM’s verhuisplannen nog niet van tafel “Ik ben een open persoon, doe mijn werk naar eer en geweten, maak fouten en daar mogen mensen mij op aanspreken”

werkenbi jvcktravel .nl | 06 393 560 49 | [email protected] jvcktravel .nl Nooit meer naar kantoor Of je nou in het hoge noorden of het diepe zuiden van Nederland woont, aan de Zeeuwse kust of de Duitse grens, als ervaren Business Travel Consultant kun je 100% op afstand werken bij VCK Travel. Kijk op werkenbijvcktravel.nl/remote/ dan hoef jij straks nooit meer naar kantoor. "Wil je meer weten over de voorwaarden om bij ons 100% op afstand te mogen werken? Neem dan contact met me op, en ik vertel je graag meer." van Nikolien Biersma, HR

37 — Interview — zijn. Op de vraag of KLM onder haar bewind volledig van het serveren van vlees af wil stappen om zo een belangrijk bijdrage te leveren aan vermindering van de uitstoot, wil Rintel niet bevestigend antwoorden. Wel zegt ze een stap verder te gaan dan tot nu toe is gedaan. Voorlopig heeft ze het liever eerst over het vervangen van het vliegtuig door de trein tussen Schiphol en Brussel. Van de vijf vluchten per dag is er één vervangen door de Thalys, wat Rintel betreft gaan de overgebleven vier vluchten er ook af. “We moeten het probleem met koffers van transferpassagiers oplossen op deze verbinding. We moeten ook versnellen op een aantal onderwerpen en dat gaat ook zeker gebeuren.” Rintel gaat zelf, waar mogelijk, ook met de trein naar Parijs. Ze breekt daarmee met een trend. “Ik ben bijvoorbeeld naar de halfjaarcijfers in Parijs gegaan met de Thalys. Ik plaats hetgeen ik doe op Instagram en krijg hier in- en extern reacties op”, vertelt ze met enige trots. “Ik rijd zelf elektrisch en ook de dienstauto wordt elektrisch. Ik zet erop in dat de benzineauto er uit gaat binnen het gehele KLM-wagenpark en daar komt, wat mij betreft, elektrisch rijden voor in de plaats. Iedereen die nu een leaseauto krijgt van KLM schakelt daarop over.” SCHIPHOL MOET DOORPAKKEN Zoals gezegd wil Rintel dat Schiphol snel met een oplossing komt voor de huidige problemen. “Het duurt allemaal te lang.” Ze verwacht dat het Schipholteam snel versterkt wordt met een interimmanager of nieuwe CEO. “Het probleem is oplosbaar. Wij hebben de afgelopen maanden driehonderd nieuwe mensen aangenomen. Hoe kan het dat dit niet lukt bij de beveiligingsbedrijven op de luchthaven?” Rintel vindt dat er de afgelopen jaren te veel in de contracten is geknepen waardoor leveranciers, zoals de beveiligingsbedrijven, gaan spelen met roosters en andere voorwaarden in plaats van met contracten te werken die van deze tijd zijn. Bij KLM zijn contracten en roosters verbeterd bij de eigen afhandeling en worden mensen gestimuleerd om door te groeien binnen de organisatie. “We zijn nadrukkelijk bezig met het creëren van toekomstperspectief.” KLM-huisje 103 is het huis van de familie Ecury

38 — Interview — OP HAAR PLEK Rintel lijkt, en dat zegt ze ook, enorm op haar plek bij KLM. Ondanks dat de functie van CEO een veeleisende is. “Het is zeker een baan die veel energie vraagt. Vorige week had ik een tweedaagse vergadering in Frankrijk met de groep. Op de terugweg werd ik uitgenodigd in de cockpit en daarvan kreeg ik weer veel energie om fit thuis te komen doordat ik bijvoorbeeld weer nieuwe ideeën opdoe. Energie krijg ik echt van de ontmoeting met mensen.” Rintel eet gezond, drinkt weinig tot niet, slaapt minimaal zeven uur per nacht, sport en probeert rustmomenten zoals meditatie in te bouwen. “Daarnaast ben ik ook gewoon een moeder van twee kinderen die me regelmatig bellen met vragen, soms over de meest onbenullige zaken als welk waspoeder ze moeten gebruiken. Maar dat kan, daar ben ik moeder voor.” Lees het volledige interviewmet Marjan Rintel in het volgende Luchtvaartnieuws Magazine. Rintel overhandigt KLM-huisje 103 aan de waarnemend gouverneur van Aruba, Agustin Vrolijk “Wij hebben de afgelopen maanden 300 nieuwe mensen aangenomen. Hoe kan het dat dit niet lukt bij beveiligingsbedrijven op Schiphol?”

Rechtstreekse vluchten vanuit Amsterdam naar Toronto en Montreal maar ook, met een tussenstop, naar Québec, Calgary of Vancouver Neem plaats in ons gloednieuw Airbus A321neoLR toestel Vlieg in Economy of Club Class voor een verfijnde reisbeleving Voeg Option Plus toe aan jouw boeking voor meer comfort in Economy airtransat.nl | [email protected] | 00800 872 672 84 (gratis) Tijd voor nieuwe reisbelevingen in Canada!

40 PETER LINDHOUTMAAKT KENNISMET DE SCENIC ECLIPSE OKTOBER 2022 MAGAZINE Nr 50 Danique Spruijt met HAL aan boord van de Rotterdam VII doopcruise WALTER COLIJN: CRUISE-ADVIES IS EENVAK APART Cruise Special

CRUISE SPECIAL Een cruisevakantie is een ideale manier om verschillende bestemmingen te bezoeken en tegelijkertijd je koffer maar één keer uit te hoeven pakken. Met verschillende rederijen die cruises over de hele wereld aanbieden, is er voor ieder wat wils. In deze uitgave van Reisbizz Magazine lichten we met de Cruise Special verschillende cruisereizen uit. Zo stapte Danique Spruijt van Travel Store Gorinchem samen met haar moeder aan boord van de doopcruise van Holland America Line’s nieuwste schip RotterdamVII. Een kans waar ze geen nee op kon zeggen. Verder vertelt Travel Counsellor Walter Colijn, ook wel ‘Wallie Cruise’ genoemd, over hoe hij in het cruise vak terecht is gekomen en geeft hij advies over deze vorm van reizen. Peter Lindhout van The Travel Club werd uitgenodigd om aan boord te stappen tijdens een kennismakingscruise van de Scenic Eclipse. Peter geeft een korte samenvatting van deze reis. Holland America Line en Hapag Lloyd Cruise geven een kort kijkje in hun cruiseaanbod. Als laatst in deze Cruise Special vertelt TUI at Home Sandra Vestjens over haar ervaring met Disney Cruise Line. Als een echte prinses genoot Sandra afgelopen augustus van de magie van Disney.

Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner

Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners Bronze Partners

44 — Cruise Special — Soms komt er zo’n kans voorbij waar je geen nee tegen kunt zeggen. Voor Danique Spruijt van Travel Store in Gorinchemwas dat afgelopen voorjaar een uitnodiging van Holland America Line om tijdens een studiereis aan boord te stappen van het nieuwe schip de RotterdamVII voor de allereerste afvaart. Een cruise stond al heel lang op haar verlanglijstje en een reis door de Noorse fjorden was een kers op de taart. Danique doet in Reisbizz Magazine verslag van de reis. DANIQUE SPRUIJT MET HAL AAN BOORD VAN DE ROTTERDAM VII DOOPCRUISE Tekst en foto’s: Danique Spruijt Danique Spruijt

45 — Cruise Special — We mochten aan boord stappen van het allernieuwste cruiseschip van de Holland America Line: de Rotterdam, alweer de zevende van haar naam. Het eerste schip van de reeks werd in 1872 te water gelaten en diende vooral als passagiersvaart tussen Rotterdam en New York. Op dit schip kon gemiddeld 120 man mee. Dat is niks vergeleken met de allernieuwste Rotterdam, waar meer dan 2600 passagiers op passen. BIJZONDERE REIS Deze reis is vanuit alle opzichten natuurlijk een bijzondere reis, maar wat het voor mij nog meer bijzonder maakte, was dat ik mijn moeder mee mocht nemen. Hoe leuk is het om zo’n mooie reis samen met je moeder te beleven?! Bij aankomst waren we gelijk onder de indruk van het schip – en dan waren we nog niet eens binnen. We verbleven in een zeer ruime, moderne én nette hut met balkon. Dat laatste was echt heerlijk, want we hebben een paar mooie dagen kunnen afsluiten in het zonnetje op ons balkon. Het eten aan boord is echt waanzinnig goed. We hebben in twee specialiteitenrestaurants mogen eten: Pinnacle Grill en in Tamarind. Twee heerlijke restaurants die het bezoek zeker waard zijn. ’s Avonds vertrokken we na het diner richting Noorwegen, met een prachtig uitzicht over de skyline van Rotterdam. EEN DAG OP ZEE De volgende dag werden we wakker met een bijzonder uitzicht: de zon scheel fel op het blauwe water en er was nauwelijks wind, waardoor het heerlijk vertoeven was op de buitendekken. Op het achterdek is een heerlijk verwarmd zwembad en er zijn meerdere hottubs. In de middag kregen we een rondleiding over het schip wat zeer welkom was, want verdwalen gaat gemakkelijk op zo’n groot schip. Daarnaast mochten we in verschillen type hutten een kijkje nemen, van de mooiste suites tot praktische eenpersoonshutten. De traditioneel Noorse huisjes

Groepsreizen van de ANWB Ga naar reisagent.anwbreizen.nl Gouden Lotus Thailand Natuurlijk Costa Rica • Complete rondreis door Thailand • Met bezoek aan Bangkok, River Kwai, Chiang Mai en dagexcursie naar het meer van Khao Sok • Inclusief entreegelden en Nederlandssprekende reisleiding • Speciaal voor natuurliefhebbers: een schitterende rondreis langs vulkanen, stranden en nevelwouden • Inclusief veel excursies en Nederlandssprekende reisleiding • Vanaf april wordt deze reis verlengd naar 18 dagen € 1.998,- vanaf* p.p. € 2.618,- vanaf* p.p. 22-daagse groepsrondreis 16-daagse groepsrondreis * 2 volwassenen bij vertrek op 02-12-2022 * 2 volwassenen bij vertrek op 10-03-2023 0nbezorgd ontdekken tijdens een groepsreis Er komt nogal wat kijken bij het organiseren van een droomreis. Vluchten, het vervoer, accommodaties en excursies – stuk voor stuk details die aandacht vereisen. Tijdens een groepsreis wordt alles geregeld. Wat denk je bijvoorbeeld van een familierondreis of single groepsreis? Onze ervaren reisleiders nemen jouw klanten graag mee.

47 — Cruise Special — Het entertainment aan boord van de Rotterdam is van hoge kwaliteit en je kunt jezelf de gehele dag vermaken met allerlei activiteiten. Van trivia tot aan whisky proeverijen en van grote dansshows tot gezellige blues avonden. Net als de andere schepen uit deze klasse heeft ook de Rotterdam de welbekende Music Walk. Geniet van de beste (live)muziek in het Lincoln Center State, Billboard Onboard, Rolling Stone Rock Room en de B.B. King’s Blues Club. Wij kozen ervoor om de eerste avond te genieten van een spectaculaire show van de mannengroep Cantaré in het World Stage om vervolgens af te sluiten bij de B.B. King’s Blues Club, één van onze favorieten van de Music Walk. KRISTIANSAND Hoewel de weerberichten voor Noorwegen niet al te best waren (lees: regen, regen en nog eens regen), schijnt de zon fel en ook onze jassen kunnen we in de hut achterlaten. De volgende dag gingen we van boord om Kristiansand te ontdekken. Vanaf het schip kun je een prachtige route langs het water lopen, om vervolgens uit te komen bij het oude gedeelte van de stad. Een bezoekje aan de wijk Posebyen is zeker een aanrader. Hier proef je namelijk de echte Noorse sfeer. Het centrum van Kristiansand is vrij compact en klein, waardoor je alle highlights gemakkelijk in één dag kunt De Rotterdam in de haven van Kristiansand Danique en haar moeder tijdens de fietstocht naar Flåm

48 — Cruise Special — zien. Naast de wijk Posebyen zijn de domkerk, het eiland Odderoya en het Christiansholm Festning leuke aanraders. EEN KORTE DAG IN STAVANGER De tweede stop van onze cruise was Stavanger. Vanuit deze havenplaats zijn er verschillende gave excursies te boeken, zoals een fjorden cruise waar je ook de bekende Preikestolen ziet of een hike naar de Preikestolen zelf. Misschien zegt de naam Preikestolen je niks, maar je hebt vast wel eens een foto gezien van dit vette uitzichtpunt over het Lysefjord. Helaas was het de dag dat wij in Stavanger aankwamen erg mistig en regenachtig en hebben we de Preikestolen overgeslagen. Gelukkig is er in Stavanger zelf ook genoeg leuks te doen om je de hele dag te vermaken. Ook deze plaats is compact en alle bezienswaardigheden zijn gemakkelijk te voet te doen. Bezoek bijvoorbeeld het Petroleum. Of loop door Gamle Stavanger, een wijk met de typisch witgeschilderde Noorse houten huizen. Persoonlijk vond ik deze wijk wat authentieker dan de wijk in Kristiansand, door de kleinere straatjes en het verschil in hoogte. DE NOORSE FJORDEN EN FLÅM En dan zijn we alweer aangekomen bij de derde en laatste stop van onze cruise door Noorwegen. Rond een uur of 6 ‘s ochtends komen we aan in Flåm, een klein dorpje aan het einde van het Aurlandsfjord. Flåm betekent letterlijk plat gedeelte tussen twee steile bergen Danique en haar moeder op het schip Volgens Danique is het eten op de Rotterdam overheerlijk

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=