Reisbizz

UITGELICHT: GROEPS- EN SPORTREIZEN OKTOBER 2022 MAGAZINE Nr 51 Intensieve en indrukwekkende groepsrondreis Thailand MIDDEN-OOSTENSPECIAL ZUID-AFRIKA IS MEER DAN ALLEEN HET KRUGER PARK

5* SAADIYAT ROTANA RESORT & VILLA’S, ABU DHABI DE WERE L D VAN S I LV ER J E T LU XURY T R AV E L

Voor meer informatie ga je naar www.silverjet.nl/reisbizz of bel met onze Luxury Travel Consultants: 055-357 55 00. SILVERJET SELECTEERT HET MOOISTE WAT DE WERELD TE BIEDEN HEEFT • Silverjet is al 24 jaar dé specialist in op maat samengestelde luxe vakanties • Complete pakketreizen inclusief vluchten, min. 20 kg ruimbagage, hotel, Executive Lounge & privétransfers • Aanvragen van essenties/preferenties uiteraard mogelijk, de klant bepaalt • De fraaie, zeer informatieve brochures • Uitstekende telefonische bereikbaarheid • Keurig verzorgde reisbescheiden voor de klant • Een zeer aantrekkelijke commissiestaffel • 24/7 nooddienst door eigen personeel Voor jou én de klant een aangename zekerheid SAADIYAT ROTANA RESORT & VILLA’S, ABU DHABI Saadiyat Rotana Resort & Villas is een fraai en zeer kindvriendelijk vijfsterrenhotel met een schitterend uitzicht op de Arabische Golf. Het resort ligt langs het ongerepte witte strand van Saadiyat Beach, op het adembenemende eiland Saadiyat waar inheemse schildpadden leven, het Louvre Abu Dhabi en het opkomende Guggenheim Abu Dhabi binnen handbereik zijn. Daarnaast ligt de prestigieuze 18-holes golfbaan, ontworpen door de legendarische Gary Player, op minder dan 10 minuten rijden. CLUB ROTANA KAMER Indicatieprijs november € 3.451.- p.p. o.b.v. logies & ontbijt. Deze prijs is o.b.v. 7 overnachtingen en een 2-persoonbezetting.     

4 — Voorwoord — Het nijpend tekort aan personeel houdt verder aan. De openstaande vacatures zijn lastig in te vullen en overal lijken we handjes tekort te komen. Bij Reismedia kunnen we ook extra schrijfhandjes gebruiken. Hoe fijn is het dan dat er actief wordt gereageerd op de redactievacature. Zonder verder in details te treden, kwam tijdens één van de sollicitatiegesprekken het onderwerp generatie Z aan bod. De dame in kwestie liet het woord ‘Gen Z’ vallen en sprak het in de Engelse taal uit. Ik begreep niet direct wat ze nu precies bedoelde. Het zal wel een nieuwe hippe term zijn dacht ik... Niet veel later valt het kwartje toen ze gewoon in het Nederlands over generatie Z sprak. “Ah, zo...nu begrijp ik wat je bedoelt”, zeg ik haar met enig schaamrood op mijn wangen. Ondertussen beginnen de radartjes in mijn hoofd te draaien en vraag ik me af welke naam er aan mijn generatie kleeft. We vervolgen het gesprek waarin ze goede, verfrissende ideeën aandraagt. GENERATIE Z

5 — Voorwoord — Op de terugweg in de trein passeert het gesprek nogmaals de revue en google ik ‘generatie Z’. Ik ben onder de indruk van wat ik tegenkom; onder deze generatie vallen jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Ze zijn opgegroeid met de telefoon en tablet in de hand, wat ze echte digital natives maakt. Een groep jongeren waarvoor de mogelijkheden oneindig lijken, opgegroeid in een onzekere wereld met dreigingen als terreur en nasleep van een crisis. Het zijn echte aanpakkers, die voor zichzelf kunnen zorgen en sparen. Daarnaast denken ze goed na over wereldproblematieken en welke rol ze hierin zelf vervullen. Ze zijn open minded en bezig met duurzaamheid. We moeten onze pijlen dus richten op deze groep, want met bovenstaande kenmerken kun je goed uit de voeten in de reisindustrie. Dat zeggende is het mooi om te zien dat er steeds meer mensen terugkeren in de branche na een uitstapje tijdens de pandemie. Samen met de ‘oude rotten’ uit het vak geeft het een interessante mix van kennis, dynamiek en creativiteit. Die vibe werd ook gevoeld tijdens de ‘TUI NL FamTrip’. De groep was niet alleen groot in omvang, maar ook behoorlijk gemêleerd: acht ZRA’s (TUI at Home), twaalf reisagenten (eigen retail) en enkele vertegenwoordigers van het TUI-hoofdkantoor. Vrouwen, mannen, starters en oude rotten in het reisvak. Ieder met een eigen (soms verrassende) carrière, maar met één gezamenlijk doel: Thailand (beter) leren kennen. We openen dit magazine met een uitgebreid reisverslag van deze bijzondere reis. In de rubriek ‘Reisbizz on tour‘ lees je dat ZuidAfrika meer wildparken heeft dan alleen het Kruger en dat Pretoria ook een hoofdstad is die de moeite waard is. Dat was de boodschap die South African Tourism wilde overbrengen aan een groep bezoekende reisjournalisten en Reisbizz was erbij. We geven verder aandacht aan groeps- en sportreizen en in de special Midden-Oosten staan twee uitgebreide reisverslagen van de bestemmingen Oman en Egypte. En als afsluiter voor diegene die geboren zijn tussen 1971 en 1985: wij behoren tot de pragmatische generatie, ook wel de Patatgeneratie genoemd. Onze kracht ligt op het gebied van snelheid, no-nonsense houding, daadkracht, praktische instelling, zelfredzaamheid en zelfstandigheid. De valkuilen zijn het opportunistische, korte termijn denken en materialistische inslag. Veel leesplezier! Natasja Hoogstede

6

7 I NHOUD RE I SB I ZZ ON TOUR 08 Intensieve en indrukwekkende groepsrondreis Thailand 18 Zuid-Afrika is meer dan alleen het Krugerpark GROEPS- EN SPORTRE I ZEN 27 In gesprek met ZRA-duo Marcel en Annick van The Travel Club Groups & Incentives 31 De volledig verzorgde sportreizen van TUI Sports: Formule 1, hardlopen, wielrennen en golf 36 Emirates actieve partner sportevenementen BLOGS EN COLUMNS 40 Kees Bikker: Playing to win MI DDEN-OOSTEN SPEC I AL 48 Famtrip met Businessclub Reisprof naar Oman: ‘Beauty has an adress’ 56 H otelinspiratie in overvloed tijdens TUI-studiereis Egypte COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, Lolke van der Heide, Linda van Maanen en Fabian Bais. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Kelvin Bor, Isa Hijnen, Kees Bikker en Birgit Kraijenoord. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

8 — Reisbizz On Tour — INTENSIEVE EN INDRUKWEKKENDE GROEPSRONDREIS THAILAND In de week vóór de studiereis naar Thailand spatte de positieve vibe al van je telefoonschermpje. DeWhatsappberichten van de in totaal 25 deelnemers volgden elkaar in rap tempo op: ‘heb er enorm veel zin in’, ‘kan niet wachten’, ‘kijk ernaar uit jullie te ontmoeten’, ‘wat een gezelligheid - nu al’. Op de valreep werden nog nieuwe koffers, internationale stekkers, poncho’s (want regenseizoen) én muggenspray met hoog DEETgehalte gescoord. Het gezelschap vloog op 8 oktober met EVA Air naar Bangkok om zich daar, acht dagen lang, onder te dompelen in de rijke Thaise cultuur en weelderige natuur. En Reisbizz Magazine mocht mee. Tekst: Linda van Maanen - Foto’s: Reismedia

9 — Reisbizz On Tour — De ‘TUI NL FamTrip’ groep was niet alleen groot in omvang, maar ook behoorlijk gemêleerd: acht ZRA’s (TUI at Home) en twaalf reisagenten (eigen retail) naast enkele vertegenwoordigers van het TUI-hoofdkantoor. Vrouwen, mannen, starters en oude rotten in het reisvak. Ieder met een eigen (soms verrassende) carrière, maar met één gezamenlijk doel: Thailand (beter) leren kennen! NABOOTSEN GROEPSGEVOEL “Thailand is altijd één van onze belangrijkste rondreisbestemmingen geweest buiten Europa. Na twee jaar corona willen we graag laten zien hoe veilig het weer is om naar Thailand te reizen en hoe ontzettend hartelijk en behulpzaam de Thai zijn”, legt Steffi van de Sande, Product & Purchasing Manager Tours uit. “Ook ervaren we hoe zo’n rondreis gaat: wat zie je allemaal onderweg? Waar slaap je? Hoe gaat dat met de reisleiding? De reisagenten zelf het product groepsrondreis laten meemaken, zeg maar een verkorte ‘Amazing Thailand’ die terug te vinden is in ons aanbod. Vaak bestaat een studiereis uit een strandbestemming, wat excursies en hotelinspecties. Wij bootsen met deze studiereis écht het groepsgevoel na.” En dat de lokale reisleiding een ongekend belangrijk onderdeel is binnen een groepsrondreis bleek al vanaf het eerste moment. FIETSEN DOOR AUTHENTIEK BANGKOK We startten in miljoenenstad Bangkok waar wij twee nachten verbleven om het OVERNACHTINGSHOTELS THAILAND RONDREIS: • F urama Silom en Tongtara Riverview in Bangkok • Home Phutoey en Mida Resort in Kanchanaburi • The Regent Cha Am Beach Resort • Kiang Haad Hua Hin

Het luxe 5-sterrenhotel Address Boulevard, centraal gelegen in Dubai, biedt alle faciliteiten voor een onvergetelijke tijd in de metropool. Door de centrale ligging bereik je gemakkelijk alle highlights die te stad te bieden heeft. Bijkomen na een dag vol indrukken? Neem een duik in het zwembad of kies voor een heerlijke massage in de spa - het zal je aan niets te kort komen gedurende jouw verblijf! BOEK ZORGELOOS ) Prachtig uitzicht over de stad ) Afkoelen in het ruime zwembad ) Shoppen in het nabijgelegen winkelcentrum BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE NAAR ADDRESS BOULEVARD IN DUBAI

11 — Reisbizz On Tour — dagelijkse leven op te snuiven. Normaal rijden er ca. 3 miljoen bromfietsen in deze stad. We hebben ze niet geteld, maar de drukte leek mee te vallen. “Dit komt omdat het maandag is, er nog wat angst heerst voor corona én het nu Boeddha-dag is”, legde de lokale gids uit tijdens de fietstocht van Co van Kessel. Wie het echte Bangkok wil ontdekken, móet een van die opvallende gele fietsen huren (geel, want oprichter Co is geboren op maandag. Elke dag van de week heeft zijn eigen kleur. De vlag van de vorige koning Bhumibol was ook geel, net zoals die van de huidige koning; allebei geboren op maandag). De reiscollega’s fietsten enthousiast over smalle straatjes waar het chaotische straatbeeld wordt gevuld met kraampjes, geurige bloemen- en groentemarktjes. Het levendige Chinatown ontbrak ook niet. Tussendoor proefden we van lokale hapjes, zoals de coconut ball en Thaise poffertjes. En die ene heftige, tropische regenbui mocht de pret niet drukken. De DIT ZEGGEN DE DEELNEMERS Tyson Veldstra (30), TUI Eindhoven: “Ik ben alleen in China en Maleisië geweest, maar niet in Thailand. Het is goed om bepaalde dingen zelf te ervaren. Neem de regen, je weet nu dat het korte, hevige buien zijn en niet de hele dag duurt. Je moet eerlijke verwachtingen richting je klanten scheppen. De rondreis zelf vind ik persoonlijk het meest belangrijk, de hotels zijn ondergeschikt. Hoe zit zo’n reis in elkaar? Hoe zit het met de afstanden? Nederlanders zijn heel planmatig, ze willen gewoon weten wat er gaat gebeuren. Het onderling sparren met zowel retail als de ZRA’s vond ik fijn. Het was een intensieve én leuke week, eentje om niet meer te vergeten.”

12 — Reisbizz On Tour — poncho’s konden na een kwartiertje alweer rap uit. Kortom, in een tour van drie, vijf of negen uur leer je Bangkok, ofwel het ‘Venetië van het Oosten’ (vanwege vele huisjes op palen), aardig kennen. Prima te doen met jonge kinderen ook. Die wetenschap viel goed in de smaak bij het TUI-gezelschap. Verder stond de rooftop in het JC Kevin Sathorn Hotel op het programma: een schitterend uitzicht, inclusief heuse bliksemschichten. Wat meer tot de verbeelding sprak, is de Sky Bar op de 63e verdieping van het prestigieuze hotel Lebua. Beter bekend als dé Hangover Bar (van de bekende film Part II). Teenslippers zijn er verboden. Dus óf een ander paar huren (3 euro), óf kopen, óf gewoon even spontaan lenen van je tuktuk-chauffeur. Daarna volgde wel een pittige rekening (ca. 49 euro voor één mocktail inclusief toegang). GELE VLAG? KONING IS THUIS Net zoals bij de echte groepsrondreis kon je ook naar de Grand Palace. Iedereen greep deze kans. Met keurig bedekte schouders en benen betraden we het imposante paleis in het kloppend hart van de metropool. Overigens was de koning die dag thuis. Dat zie je namelijk aan de gele vlag die buiten wappert. We kenden Bangkok nu per fiets, tuktuk en bus. Alleen de boot ontbrak nog. En dus stapten we aan boord van de White Orchid voor een cruise by night over de Choa Phraya-rivier met (buffet)eten en typisch Thais entertainment. DIT ZEGGEN DE DEELNEMERS Sharon Hendriksen (20), TUI Kampen: “Ik rolde van de bloemenbranche zo het reisbureau in, nu vijf maanden geleden. En ik mocht van mijn manager al gelijk op studiereis. Het was in het begin wel spannend hoor, want het is de eerste keer met onbekende mensen en zo ver weg ook. Omdat ik nog niet vaak Thailand heb verkocht, wil ik vooral veel leren over deze bestemming. Ik vond Bangkok persoonlijk erg druk. Het was toch een cultuurshock voor me, maar ik kom ook van het platteland hè. Echt, ik kon niet wachten om daar de natuur in te gaan: de jungle vond ik zó gaaf en rustgevend. Ik heb er enorm genoten.”

13 — Reisbizz On Tour — VAN TELLEN IN THAIS TOT WAT GOSSIP De reiscollega’s genoten van Bangkok, maar hadden vooral zin in natuur en cultuur. Op ca. 80 km afstand (dikke twee uur in de bus) ligt Ayutthaya, de vroegere hoofdstad. We bezichtigden onder meer de tempel Wat Yai Chaimongkhol. Reisleider Kris nam ons in vogelvlucht mee naar vervlogen tijden. Net zoals hij ons de hele week vol overtuiging vertelde over de rijke historie van Thailand, ooit genaamd Siam. Dat het nooit een kolonie is geweest en dus dat de Thai niet goed de Engelse taal hebben geleerd. Veder leert hij ons te begroeten, bedanken en tellen tot maar liefst tien. Hij zingt ook een Thais liedje voor ons en vertelt tussen neus en lippen door wat gossip over het nieuwe koningshuis. Kris is een Thai die Nederlands spreekt. Dat is gerust uniek en bijzonder te noemen. Hij heeft ooit acht maanden in Sittard gewoond om onze taal te leren. Al dertig jaar werkt hij als gepassioneerd reisleider. “Pas vanaf afgelopen juli zijn de groepsreizen weer opgestart. Wij zijn er klaar voor de Nederlandse gasten weer mee te nemen op reis”, zegt hij hoopvol.

14 — Reisbizz On Tour — KIPPENVEL EN STILTE Het wordt steeds groener en tropischer als we na enkele uren aankomen in de jungle aan de rivier Kwai. De Thai zeggen ‘Khwae Noi’. Verscholen in weelderig groen ligt ons idyllisch resort Home Phutoey. Volgens het reisgezelschap is dit dé ideale locatie voor met name families. Je kunt er raften, kanoën en ziplinen of de ultieme rust ervaren wanneer je in de hotpool zit en op de achtergrond de cicaden hoort, een zingende zindering. En toen volgde het meest indringende gedeelte. Het museum en de Hellfire Pass weten een groep van 25 mensen stil te krijgen, compleet stil inclusief kippenvel. Dit deel is bekend van de bouw van de spoorlijn tussen Thailand en Myanmar in WOII. We horen over de tragisch verlopen bouw van de brug en spoorlijn. Duizenden krijgsgevangenen zijn hier gestorven. We kozen een stukje van de trail en weten nu dat iedere biels staat voor één dode. En ja, dat komt binnen. De luxe touringcar bracht ons daarna voor wat afkoeling naar de Erawan watervallen. Normaal gesproken kun je klimmen tot zeven niveaus en zwem je in het heldere water tussen de visjes. Wij gingen tot niveau vier wegens overmatige regenval, maar gezien de hoge luchtvochtigheid en vele treden voor de meesten al pittig genoeg. We bewonderen in Kanchanaburi de DIT ZEGGEN DE DEELNEMERS Annelies van der Burgt (57), TUI Oss: “Ik wilde vooral mee omdat sommige locaties onbekend voor me waren én omdat ik nieuwsgierig was of mijn beeld van vijftien jaar terug nog klopte. Nu kan ik zeggen dat de vriendelijke mensen, de sfeer en het heerlijke eten nog precies overeenkomt. Daarnaast heb ik nieuwe aspecten van een rondreis leren kennen, zoals de rivier Kwai. Als je het zelf hebt gezien, verkoopt het nu eenmaal beter. De inwoners van Oss kan ik zeker warmmaken voor Thailand. Het leukste aan mijn werk? Dat klanten mij het vertrouwen geven om samen een reis te zoeken die bij ze past. Hier ligt mijn hart, ik hoop dit nog tot mijn pensioen te blijven doen.” Astrid van der Zwaag - Retail Regional Manager Steffi van de Sande – Product & Purchasing Manager Tours Rachel van Eck – Product Operations Employee Tours Kristel Kodde – Teamlead Branded Content

15 — Reisbizz On Tour — wereldberoemde brug. Terwijl je in Nederland niet op de rails mag lopen, mag dat hier wel ondanks die vier dagelijkse treinen op het spoor. Na de vele fotootjes bezoekt het reiscomité de bekende erebegraafplaats, slechts een paar minuten verderop. Als verrassing volgde hierna een smakelijk bezoek aan een lokaal visrestaurant - ver weg van het massatoerisme - waar de verse krabben nèt zijn gevangen. “Willen jullie ook nog een momentje meepakken in een longtailboot door de mangroven om aapjes te kijken?”, vraagt onze Kris. Ja natuurlijk! Ook wij worden op onze beurt uitbundig aangekeken door de apen, die geduldig wachtten in de boom of naar ons toe zwommen voor een portie verse knollen. FIJN ZANDSTRAND Na de stad, jungle én de nodige historie is het tijd voor een portie beachlife. We verplaatsen ons naar het koninklijke Hua Hin/ Cha Am op ca. drie uur rijden van Bangkok. Hier zijn alle ingrediënten aanwezig voor een vakantie: avondmarkten, grote winkelcentra, massagesalons, een kleurrijk en prachtig bewaard treinstationnetje, golfbaan en goedkope tailors. Er volgt een hotelinspectie van Regent Cha Am, Regent Chalet, Isanook en Loligo Resort. Het ene complex nóg mooier dan het ander, niet zelden met swimup rooms en plunge pools. “Echt, dit is iets voor mijn klanten hoor”, werd enthousiast naar elkaar geroepen. Tip: het strand Kao Takiab. Ga even met de tuktuk en je bent DIT ZEGGEN DE DEELNEMERS Nonja Schuijffel (54), TUI at Home: “De fietstocht vond ik geweldig! Een aanrader, juist ook voor families. Wij kregen echt een indruk van het land, in plaats van vooral hotels te bezoeken. Het is juist zo leuk om de lokale bevolking te leren kennen. Na deze studiereis kan ik nóg veel meer enthousiasmeren. Ook laat ik mijn klanten altijd foto’s zien. Tijdens mijn verblijf druppelden zelfs al de eerste aanvragen voor Thailand binnen, omdat zij van mijn studiereis wisten. Als ZRA heb je veel persoonlijk contact met klanten. Tegelijkertijd sta je ook altijd ‘aan’. Het gaat 24/7 door - ook hier - maar ik zou niet meer anders willen.”

16 — Reisbizz On Tour — op een prachtig, metersbreed wit zandstrand, boordevol scherp geprijsde eettentjes, een cocktailbar en kitesurfverhuur. We eindigen deze studiereis met een feestelijk diner aan prachtig opgemaakte tafels vol verse vis in het Veranda Beach Resort. Een saxofonist zorgt voor de muzikale omlijsting en wij proosten op een meer dan geslaagde studiereis. De Whatsapp-berichten nemen bij thuiskomst niet af, sterker nog: het dient opnieuw als verbindende factor om ontelbaar veel foto’s en filmpjes met elkaar te delen en vooral grote dank uit te spreken over deze geweldige week, mede mogelijk gemaakt door de perfecte organisatie van Steffi en haar lokale agenten. “Een studiereis die veel te snel voorbij is gegaan”, zegt reisagent Jordy Geerdink treffend. Dus vanaf deze plek Khop khoen kha!

17 — Advertorial — Oman is de ideale bestemming voor wie even wil ontsnappen aan de alledaagse hectiek van het. Het gastvrije Oman is één van de veiligste landen ter wereld waardoor je het land ontspannen en op je eigen tempo kunt ontdekken. RELAX AND ESCAPE IN OMAN In alle rust genieten van de kilometerslange zandstranden, rijdend door ruige berggebieden of dobberend op het water en genieten van het uitzicht vanaf een traditionele Dhow. Een nachtje slapen in de woestijn zonder wifi maar onder een heldere sterrenhemel is pas echt ontspanning. STRANDVAKANTIE IN OMAN Met ruim 3200 kilometer kustlijn is het strand nooit ver weg. Van ruige klifkusten in de noordelijke regio Musandam tot poederwitte tropische zandstranden in het zuidelijke Salalah. Vanaf Muscat richting het zuiden zijn de zandstranden breed en is de zee doorgaans kalm. De perfecte uitnodiging voor een verfrissende duik. LUXE RESORTS Hoewel het massatoerisme in Oman nog ver weg is, heeft elke luxe hotelketen zijn weg naar Oman inmiddels gevonden. Deze hotels zijn ruim opgezet, zonder hoogbouw en met authentieke Arabische elementen. WEG IN DE WOESTIJN Ontsnap aan het leven van alledag en laat je verwonderen door de woestijn van Oman met hoge zandduinen en kamelen die daar op hun gemak doorheen struinen. Scheur met een 4x4 de duinen op en af, maar geniet ook van de stilte in het donker en spot de melkweg en vallende sterren. Je mag bijna overal in de woestijn wild kamperen, maar er zijn ook meerdere tentenkampen. Van basic tot luxe of zelfs met wifi, als je echt niet zonder kunt. Meer informatie: www.experienceoman.om of mail naar [email protected]

18 ‘Zuid-Afrika kent meer wildparken dan alleen het Kruger en heeft met Pretoria ook een hoofdstad die de moeite waard is.’ Dat was de boodschap die South African Tourismwilde overbrengen aan een groep bezoekende reisjournalisten uit de Lage Landen. Aanleiding voor de persreis was het begin van de reguliere vluchtoperatie door Air Belgium naar Johannesburg. Reismedia-redacteur Lolke van der Heide was voor Reisbizz Magazine één van de meereizende journalisten. ZUID-AFRIKA IS MEER DAN ALLEEN HET KRUGERPARK

19 — Reisbizz On Tour — In de officiële hoofdstad Pretoria, niet ver van Johannesburg, zetelt sinds jaar en dag de regering en zijn de ministeries en ambassades gevestigd. Het parlement daarentegen staat in Kaapstad, 1500 kilometer westwaarts. Ambtenaren en politici pendelen veelvuldig tussen de twee steden. Pretoria, ook wel aangeduid met de nieuwe naamTshwane, is voor bezoekers niet bijster interessant. Het centrum heeft een structuur als een schaakbord, met weinig architectonische hoogtepunten, uitgezonderd het Uniegebouw uit 1910 dat vanaf een heuvel uitkijkt over de stad. Hoewel decennialang een van de symbolen van de apartheid bleef het immense gebouw van zandsteen ook daarna de zetel van de regering. Aan de voet, op een iets lager niveau, is naderhand een negen meter hoog standbeeld van president Nelson Mandela verrezen, waar schoolkinderen en bezoekers nu eindeloos poseren voor foto’s. De persreis voerde ook naar Freedom Park, gelegen op de Salvokop, een van de vele heuvels van Pretoria. Het park is fraai aangelegd, als een plaats waar Zuid-Afrikanen de slachtoffers willen herdenken uit de diverse oorlogen en periodes van geweld in de afgelopen 150 jaar. Hun namen zijn gebeiteld in hoge muren, keurig gegroepeerd per conflict. Probleem voor de buitenstaander is alleen dat de conflicten ogenschijnlijk niet met elkaar te vergelijken zijn. Zo was de Boerenoorlog van 1899-1902 hoofdzakelijk een strijd tussen twee blanke bevolkingsgroepen (de Boeren van Nederlandse afkomst en de Britten) en juist door de uitkomst daarvan kon later de apartheid tot stand komen. Maar Zuid-Afrikanen hebben geen moeite met dit soort historische tegenstellingen. Ze betalen grif hun entree van omgerekend 3,50 euro en komen naar het park voor een rustige middagwandeling. Tekst: Lolke van der Heide - Foto’s: Zapper PR/Kaz - Thehike.nl

20 — Reisbizz On Tour — DIAMANTEN Op een half uur rijden ten oosten van Pretoria ligt het stadje Cullinan, waar zich een van de grootste nog werkende diamantmijnen van Zuid-Afrika bevindt. De mijn is toegankelijk voor bezoekers. Een wandeling onder begeleiding van een gids geeft een goede indruk van de omvang van het werk, met onder meer een enorme ‘open pit’ die is uitgewerkt. De echte winning van diamanten vindt nu diep onder de grond plaats en toeristen kunnen met de Cullinan Underground Mine Tour daar vier uur lang getuige van zijn. De toer moet wel ruim van te voren worden geboekt. Dit was niet opgenomen in ons programma, waardoor we hier geen verslag van kunnen doen. Op deze locatie werd, in 1905, de grootste sierdiamant ooit gevonden, met een gewicht van 3.000 karaat, 621 gram. De Cullinan-diamant werd gekloofd in negen grote en 96 kleine delen. Het kostbaarste exemplaar is de Grote Ster van Afrika, die is verwerkt in de scepter van de Britse koning. Volgens de gids is de ondergrondse voorraad aan edelstenen in Cullinan nog lang niet uitgeput, maar met een knipoog voegt ze eraan toe dat eigenaar Petra Diamonds de winning ook doseert, omdat bij een te groot aanbod de prijs zou dalen. Koken kunnen ze wel in Zuid-Afrika, al is het bij

21 — Reisbizz On Tour — het diner in restaurant Kream in Pretoria even wennen aan het fusion menu, waarop een lange lijst sushi voorafgaat aan de voorgerechten. De obers kunnen ook niet goed uitleggen wat de bedoeling is. De smaak van de bestelde schotels blijkt prima te zijn, evenals die van de lokale wijn. Halverwege de avond doet zich een probleem voor dat tegenwoordig schering en inslag is in Zuid-Afrika: de stroom valt uit. Het nationale energiebedrijf Eskom schakelt zelf op gezette tijden de elektriciteit uit voor enige uren (load shedding heet dat hier), simpelweg omdat er niet genoeg energie wordt opgewekt. In Kream gaat het personeel in de weer met lampen op batterijen en andere hulpmiddelen, zodat de gasten hun avondmaaltijd in het licht kunnen voortzetten. BERGEN EN BEESTEN Magaliesberg is een oeroude keten in het noorden van Zuid-Afrika. Het hoogste punt ligt op 1852 meter bij Nooitgedacht, een plek die met een kabelbaan te bereiken is. Het is zaterdagmorgen en druk, veel ZuidAfrikanen gaan op een dagtrip naar het gebied. Op de top waait een verkoelende wind en is er een fraai uitzicht op de Hartebeespoort, een stuwmeer dat nu, aan het eind van de altijd droge winter (juni tot september) groen is door de vele algen en een gebrek aan water. Weldra breekt

22 — Reisbizz On Tour — de zomer aan en komt er regen die het meer weer zal aanvullen. Op het plateau is een korte wandeling uitgezet, die weer terugvoert naar de gondels. Op weg naar het hoofddoel van de reis, het wildpark, heeft de reisleiding een stop ingelast bij Chameleon, een ‘authentieke Afrikaanse markt.’ Het is een typische tourist trap, waarvan er vele zijn in Zuid-Afrika (of waar ook ter wereld). Het aanbod aan souvenirs bestaat grotendeels uit voorwerpen die in massaproductie zijn gefabriceerd, met kooplieden die opdringerig en vasthoudend zijn. In plaats van de luxe lodges in het oostelijk gelegen Krugerpark, voerde de persreis naar Pilanesberg, op drie uur rijden van de internationale luchthaven van Johannesburg. Pilanesberg is met een oppervlakte van 570 vierkante kilometer piepklein in vergelijking met de bijna 20.000 km² van Kruger, maar telt wel de Big Five en alle andere wilde dieren die je verwacht in Zuid-Afrika. Een safari in Pilanesberg is qua natuur dan ook vergelijkbaar met die in de grotere broer. De gidsen weten, zeker wie meer dan één game drive boekt, vrijwel alle wild te vinden. Tijdens ons bezoek hield alleen de Afrikaanse buffel zich permanent schuil. Ondanks de beperkte oppervlakte van het park ontstaat er een enkele keer een opstopping van auto’s bij de vondst van een bijzonder dier. Ook kun je in Pilanesberg als local met een eigen auto door het park rijden, waardoor je niet alleen trucks vol met toeristen ziet. Pilanesberg was geen natuurlijke habitat voor de dieren, het park is in de jaren zeventig van de vorige eeuw kunstmatig aangelegd en het meeste wild werd toen uit andere delen van het land aangevoerd. Volgens de gidsen gaat de natuur hier zijn eigen gang en worden de

23 — Reisbizz On Tour — dieren niet bijgevoerd of anderszins verzorgd. Voor de katten maken ze een uitzondering, want overleven van de leeuwen en met name de luipaarden is zonder hulp vrijwel onmogelijk. Ons reisgezelschap verbleef in de Bakubung Lodge, die te boek staat als ‘mid range’. Het comfort is er goed, maar laat zich in de verste verte niet vergelijken met de opulente luxe van lodges aan de rand van het Krugerpark, zoals Sabi Sabi. Het prijsverschil is ook groot: Bakubung valt te boeken voor 3000 rand per nacht (170 euro), de lodges bij Kruger kosten makkelijk het tienvoudige. Pilanesberg is, zoals vaak bij de infrastructuur van Zuid-Afrika het geval is, een typisch overblijfsel uit de tijd van de apartheid. De regering gaf destijds ‘onafhankelijkheid ’ aan vier zogeheten bantoestans die op papier hun eigen gang mochten gaan. In de praktijk bleef het bewind in Pretoria de controle uitoefenen. Een van de bantoestans heette Bophuthatswana en daar maakte Pilanesberg onderdeel van uit. Aan de zuidkant van het park verrees destijds Sun City, een oord voor vertier met casino’s, hotels, muziek en ander volwassen vermaak. De opheffing van de apartheid, begin jaren negentig, betekende ook het eind van de bantoestans, maar Sun City en andere faciliteiten bleven bestaan. Sin City, zoals de bijnaam luidt, is vandaag de dag een geliefde plaats voor vertier van alle Zuid-Afrikanen en vele buitenlanders. Tot zijn dood in 2009 was Michael Jackson er een vaak geziene gast - hij kocht ooit zelfs een aandeel in Sun International, de eigenaar van het resort.

24 Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner

25 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners Bronze Partners

Rechtstreekse vluchten vanuit Amsterdam naar Toronto en Montreal maar ook, met een tussenstop, naar Québec, Calgary of Vancouver Neem plaats in ons gloednieuw Airbus A321neoLR toestel Vlieg in Economy of Club Class voor een verfijnde reisbeleving Voeg Option Plus toe aan jouw boeking voor meer comfort in Economy airtransat.nl | [email protected] | 00800 872 672 84 (gratis) Tijd voor nieuwe reisbelevingen in Canada!

27 — Groeps- en sportreizen — IN GESPREK MET ZRA-DUO MARCEL EN ANNICK VAN THE TRAVEL CLUB GROUPS & INCENTIVES BinnenThe Travel Club zijn verschillende specialismenmogelijk: denk aan cruisespecialisten, honeymoon-specialisten, luxury travel consultants, specialisten op het gebied van zakelijke reizen en ook groeps- & incentive reizen: The Travel Club Groups & Incentives. Reisbizz Magazine sprakmet Marcel Borninkhof en Annick de Bruin die als ZRA-duo gespecialiseerd zijn in groepsreizen. Tekst: Bibi Mol - Foto’s: The Travel Club Groups & Incentives Marcel en Annick op Mallorca

28 — Groeps- en sportreizen — Marcel en Annick aan de Costa Blanca Beiden hebben een uitgebreide ervaring in de reisbranche. Ook op het gebied van groepsreizen. Annick (54) zit al meer dan dertig jaar in het vak. Ze heeft bijna zes jaar bij een touroperator in Groningen gewerkt en na een kortstondige functie als reisbureaumedewerker gevraagd voor de afdeling groepsreizen bij Rottink reisbureau Harmanni. Marcel is in 1986 begonnen als reisleider en belandde later als product manager op de groepsreizen afdeling bij een touroperator. Na enige tijd kreeg Annick versterking van Marcel op de groepsreizen afdeling van Rottink reisbureau Harmanni. Het reisbureau ging later over naar VakantieXperts, waar Marcel en Annick de naam‘GrouptravelXperts’ mochten dragen. Uiteindelijk hebben ze 15 jaar samen voor VakantieXperts gewerkt tot de afdeling, na de fusie met D-reizen, in 2015 werd opgeheven. Marcel en Annick besloten verder te gaan als ZRA-duo onder de vlag van The Travel Club. “Wij zijn van oudsher veel vertrouwder met groepen. Met individuele vakantiereizen hebben wij minder feeling”, vertelt het duo. Marcel heeft van oorsprong een technische achtergrond, Annick heeft talen gestudeerd. “Samen vullen we elkaar perfect aan.” Waarom besloten jullie je aan te sluiten bij The Travel Club? “Wij wilden het eerst helemaal zelf doen, maar de kosten en voorwaarden voor lidmaatschap voor ANVR/SGR bleken toch een te hoge drempel. Bij The Travel Club voelden wij ons meteen welkom. We hebben niet eens verder gezocht. Uiteindelijk bleek de naam The Travel Club Groups & Incentives zelfs onze kracht. We profiteren van de naamsbekendheid.”

29 Op welke manier ondersteunt The Travel Club in jullie werkzaamheden? “Van het hoofdkantoor krijgen wij alle vrijheid om zaken te doen met wie we willen. Daarnaast bevelen ze ons aan binnen de keten en daarbuiten.” Wat vinden jullie zo leuk aan het samenstellen van groepsreizen? “De intensieve samenwerking met de klant. Bovendien is het samenwerken met onze internationale leveranciers zoals agenten en hotels erg leuk. En het in elkaar zetten van een reis van A tot Z geeft veel voldoening. Soms begeleiden we ook zelf de groepsreizen, als de situatie of de klant daarom vraagt.” Wat is de meest bijzondere reis die jullie hebben samengesteld? “We hebben wel eens een eigen vliegtuig gecharterd. Dat zijn hele leuke opdrachten natuurlijk. Maar het allermooiste zijn reizen die je zelf ooit eerder hebt ervaren, door bijvoorbeeld een studiereis. Zo hebben wij een keer kort na een studiereis een soortgelijke reis naar Cork georganiseerd waar ook onze klant heel erg enthousiast over was.” Een georganiseerde groepsreis in Kroatië Een georganiseerde groepsreis in Lissabon

TUI Sports organiseert sportreizen in alle soorten en maten. En of je nu graag zelf actief bent of liever naar sport kijkt, bij ons zit je goed. Vink een World Marathon Major af van je bucket list of beklim met je wielrenfiets de Alpe d’Huez. Zitten op het puntje van je stoel tijdens een Formule 1-race, waar dan ook ter wereld? Ja, ook dat hebben we. Natuurlijk inclusief toegangskaart. Of ontdek met TUI Sports de mooiste golfbanen. In Europa, maar ook daarbuiten. Welke reis je ook kiest, onze sportreizen staan altijd garant voor een onvergetelijke sportieve ervaring. TUI Sports: sportreizen voor iedereen  Mee naar een World Marathon Major Formule 1-reizen met toegangskaart Golfreizen binnen en buiten Europa Volledig verzorgde wielrenvakanties Een onvergetelijke sportieve ervaring Sportreizen voor een scherpe prijs Sportreizen in alle soorten en maten TUI Sports Inspanning en ontspanning Kijk voor meer informatie op TUI.nl/sports

31 — Groeps- en sportreizen — DE VOLLEDIG VERZORGDE SPORTREIZEN VAN TUI SPORTS: FORMULE 1, HARDLOPEN, WIELRENNEN EN GOLF TUI Sports organiseert sportreizen in alle soorten enmaten. En of je klant nu graag zelf actief is of liever naar sport kijkt, bij TUI zit je naar eigen zeggen goed. “Vink eenWorld MarathonMajor van je bucket list af of beklimmet je wielrenfiets de Alpe d’Huez. Zitten op het puntje van je stoel tijdens een Formule 1-race, waar dan ook ter wereld? Ja, ook dat hebben we. Natuurlijk inclusief toegangskaart. Of ontdekmet TUI Sports de mooiste golfbanen. In Europa, maar ook daarbuiten.”TUI Sports licht hun aanbod uit, die“altijd garant staan voor een onvergetelijke sportervaring”. Tekst en foto’s: TUI Sports

32 — Groeps- en sportreizen — HARDLOPEN Alle Abbott World Marathon Majors • Marathonreizen: van start tot finish verzorgd • Speciale blessureverzekering • Ruime hardloop- en reiservaring Een marathonreis om nooit te vergeten Voor hardloopfanaten is dit het mooiste wat er is: een hardloopevenement in het buitenland meemaken. Wie een marathonreis maakt en deelneemt aan een grootse marathon zoals in New York of Berlijn vergeet die runners high nooit meer. TUI Sports organiseert hardloopreizen en marathonreizen naar alle World Marathon Majors en andere gave bestemmingen. Het startnummer ligt al klaar. Waar gaat jouw klant over de finishlijn? WIELRENNEN Van wielervakantie tot evenement • Fietsvriendelijke hotels • Gegarandeerde startbewijzen • Van Stelvio tot trainingsstage • Professionele huurfietsen • Unieke reizen De bergen op de achtergrond, de finishlijn ver vooruit Wielrenners starten bij TUI Sports. Ter voorbereiding op het nieuwe seizoen maakt je klant de eerste kilometers van het jaar in een heerlijk klimaat. Alleen of met (wieler)vrienden. We verzorgen wielerreizen die van start tot finish verzorgd zijn. Fiets Bij TUI Sports begrijpen we hoe zuinig je klant is op zijn/haar fiets. Gaat de eigen fiets mee, vervoer de fiets dan veilig in een fietskoffer of fietsdoos. Bij de racefietsspeciaalzaak weten ze hier alles over. Bij Wiel-rent kan een fietstas of fietskoffer gehuurd worden. En wil je klant één van onze fietsen gebruiken, dan is er keuze uit allerlei modellen en kwalitatief hoogstaande huurfietsen. TUI Sports zorgt ervoor dat je klant een fiets krijgt die goed onderhouden is en dat de lokale fietsspeciaalzaak de fiets perfect afstelt. Begeleiding De reisbegeleiding van TUI Sports weet wat het

33 is om de man met de hamer tegen te komen. Voor groepen bieden we de mogelijkheid de reis te begeleiden van A tot Z zodat je klant tijdens de rit alleen maar hoeft te trappen en te genieten van de schitterende omgeving. Er wordt gefietst over vooraf uitgestippelde routes door de Spaanse, Franse of Italiaanse bergen. Ook op niet-begeleide wielerreizen is je klant verzekerd van een zorgeloos totaalpakket van hotel tot huurfiets en de mooiste fietsroutes. FORMULE 1 De mooiste races en reizen • Altijd inclusief F1-ticket • Vliegen of met eigen vervoer • Speciaal geselecteerde hotels Van de Grand Prix in Singapore tot de Grand Prix in Abu Dhabi: bij TUI Sports ben je aan het juiste adres voor compleet verzorgde sportreizen, waaronder Formule 1-arrangementen. De reizen zijn tot in de puntjes verzorgd met een retourvlucht, hotelovernachting(en), professionele begeleiding en een gegarandeerde toegangskaart. Compleet verzorgde Formule 1 reizen De compleet verzorgde Formule 1-arrangementen van TUI Sports zijn onvergetelijke weekenden waar topsport intens wordt beleefd. Een lang weekend naar een Grand Prix komt zo wel erg dichtbij. We verzorgen de reizen van A tot Z. De reizen naar bijvoorbeeld België en Oostenrijk zijn op basis van eigen vervoer, bij andere locaties is de vlucht ook inbegrepen. De circuittickets geven toegang tot het circuit voor het gehele weekend, tenzij anders vermeld. Je klant kan dus ook een bezoek brengen aan de vrije trainingen op vrijdag en de kwalificatie op zaterdag. Uiteraard zorgen wij voor het vervoer van en naar het circuit. Zo hoeft er niks meer geregeld te worden en kan je klant onbezorgd juichen aan de zijkant. Bijvoorbeeld bij de race in Abu Dhabi.

— Dag van — 34 GOLF Spelen op de mooiste banen • Complete golfreizen, gemakkelijk geboekt • Meerdere golfbanen in de buurt • Keuzen uit hotels als RIU, TUI BLUE en ROBINSON Tijdens onze golfreizen combineert je klant een comfortabel verblijf met het spelen op een andere baan dan gewend. 18 onbekende holes in een nieuwe, inspirerende omgeving. Elke baan heeft zijn eigen uitdagingen en unieke ligging. Middenin een bos, aan een palmenstrand of juist met glooiende vergezichten. Of langs een grillige kustlijn waar de zee al eeuwenlang tegenaan beukt. Het hele jaar door brengt TUI klanten naar populaire Europese zonbestemmingen en verder. Met zeer scherp geprijsde pakketreizen op centraal gelegen plekken en in comfortabele hotels. Vooral in het voor- en naseizoen zijn dit vaak ideale bestemmingen om te golfen. Dan is het niet zo warm en bovendien een stuk goedkoper. We hebben een selectie gemaakt van hotels zoals RIU en TUI BLUE. In deze hotels ontbreekt het je klant aan niets en met meerdere golfbanen dichtbij. Met de golfreizen van TUI boekt je klant gemakkelijk een complete golfvakantie met vlucht, verblijf en huurauto. Greenfees zijn inbegrepen en er is een ruime keuze uit starttijden en banen. En dat voor een voordelige prijs. Onze prijzen zijn inclusief: • Retourvlucht • 3 greenfees (18-holes) met keuze uit vele banen • Meer of minder spelen mogelijk • Overnachting inclusief de gekozen verzorging • Huurauto of transfer: afhankelijk van de bestemming Voor meer informatie ga naar tui.nl/sports

Klimahaus Bremerhaven ©DZT/Francesco Carovillano Anders denken, anders doen: Welkom in het Vakantieland Nr. 1 #DuitslandDichtbij

36 — Groeps- en sportreizen — Luchtvaartmaatschappij Emirates is een actieve partner van verschillende sportevenementen. Reisbizz Magazine ging in gesprek met Raymond van der Veer, Country Manager Nederland bij Emirates, over deze partnerships en hun bijdragen aan sportevenementen van over de hele wereld. EMIRATES ACTIEVE PARTNER SPORTEVENEMENTEN Tekst: Onze redactie - Foto’s: Emirates

37 — Groeps- en sportreizen — Wat is de reden dat Emirates zoveel nadruk legt op deze sector? “De sponsorportefeuille van Emirates is een essentieel onderdeel van de wereldwijde strategie van de luchtvaartmaatschappij. Het stelt ons in staat een wereldwijd publiek aan te spreken en mensen samen te brengen op basis van gedeelde passies. In de loop der jaren is onze portefeuille aanzienlijk uitgebreid met verschillende sportteams en culturele evenementen. Momenteel ondersteunen we verschillende sportevenementen waaronder in voetbal, golf, tennis, rugby, cricket, paardenraces en Formule 1. Eveneens verbinden we gemeenschappen via muziek, film en literatuur door internationale festivals te sponsoren. In Nederland zijn wij trotse sponsor van het ATP ABN AMROWorld Tennis Tournament, ATP Libéma Open en de Formule 1 Grand Prix in Zandvoort. Via deze lokale evenementen kunnen wij in contact komen met Nederlandse fans, lokale gemeenschappen steunen en bijzondere ervaringen aanbieden.” Wat betekent dit partnership in de dienstverlening naar de Nederlandse en Belgische reisindustrie en de corporates? “Dankzij ons uitgebreide sponsorportefeuille kunnen we reispartners ook ter plekke uitzonderlijke ervaringen bieden - inclusief hospitality tickets voor enkele van de beste sport - en culturele evenementen ter wereld. Hierdoor creëren wij nog nauwere banden met onze trouwe partners en wordt Emirates werkelijk als een wereldwijd lifestyle-merk getoond.” Wat zou de reisindustrie nog meer moeten weten over de plannen en producten van Emirates? “In een tijd waarin kostenbesparingen de norm zijn geworden, heeft Emirates langetermijninvesteringen gemaakt om de

38 — Groeps- en sportreizen — ervaring aan boord verder te verbeteren. We hebben onlangs de volledige productlancering van de Premium Economy cabine aangekondigd op routes naar Londen Heathrow, Parijs en Sydney - met uitrol in meerdere bestemmingen vanaf december. Inmiddels hebben we ook meer dan 90 procent van ons pre-pandemische netwerk en 74 procent van ons prepandemische capaciteit hersteld. Daarnaast hebben we onlangs ook een investering van meer dan US$ 2 miljard aangekondigd om onze passagierservaring aan boord verder te verbeteren, waaronder een omvangrijk programma ommeer dan 120 toestellen uit te rusten met de nieuwste interieurs en Premium Economy-cabines. Dit betekent onder andere dat premium reizigers kunnen genieten van een verbeterd menu aan boord met speciale elementen zoals filmsnacks, royale porties kaviaar en champagne en ook meer veganistische opties. In Nederland worden onze iconische A380 en Boeing 777-300ER momenteel op veertien wekelijkse vluchten ingezet naar meer dan 130 bestemmingen via Dubai. Passagiers genieten aan boord van lokaal geïnspireerde gerechten en meer dan 5.000 kanalen op ons bekroonde entertainmentsysteem aan boord, ice. Ter ondersteuning van de verdere groei van onze operaties hebben we ook een wereldwijde campagne gelanceerd om duizenden cabinemedewerkers, piloten, operationeel personeel, IT-specialisten en meer te werven. Nederland is een van onze belangrijkste markten en geïnteresseerde kandidaten kunnen de nieuwste beschikbare functies bekijken op onze website.”

40 — Blog — Een leuk gezin met twee opgroeiende pubers keek al een half jaar uit naar hun eerste vliegvakantie na corona. Daarvoor hadden ze bij mij een pakketreis gekocht naar de Kaapverden. Deze had ik geboekt bij een grote Nederlandse reisorganisatie met een eigen luchtvaartmaatschappij voor de herfstvakantie. De reissom was best aan de hoge kant geweest, eigenlijk al meer dan vooraf begroot. Maar na lang overleg werd er toch voor de warmere Kaapverden gekozen, liever dan Portugal, maar wel 1000 euro duurder voor dit gezin. Bij het thuis inchecken paniek: vader, moeder en twee dochters kregen door de computer vier stoelen kriskras door het vliegtuig aangewezen: 7A, 14C, 16C en 22D. Door alle andere stoelen stond een vet kruis en die waren niet aanklikbaar. Vooraf stoelen boeken was natuurlijk een optie geweest, maar dat kwam weer bovenop de hoger uitgevallen reissom. Om dezelfde reden gingen er ook minder koffers mee dan vooraf bedacht. “NALATIGHEID” Navraag bij de reisorganisatie leverde slechts een “dan hadden ze maar stoelen vooraf moeten boeken” op. De klant voelde zich als een klein stout kind in de hoek gezet en werd verantwoordelijk gesteld voor zijn eigen “nalatigheid”. “Wil je geen geld betalen voor je stoelreservering? Wacht maar, ik krijg je wel”, zal de luchtvaartmaatschappij gedacht hebben. Ik zeg natuurlijk niet dat dat ook zo is, maar het is wél het gevoel dat de klant bekroop na deze ervaring en zo ventileerde hij dat ook naar mij. En zijn volgende reactie was dat ik zijn volgende vakantie dan ook niet meer bij deze reisorganisatie hoefde onder te brengen, wat hem betrof. En dan moest die vakantie nog beginnen. Als er daarna dan ook nog maar íets tegen zou zitten, heb je als touroperator een serieuze klacht erbij. Plus een dikke vette 1 op Google. SPIJKER OP ZIJN KOP Vier stoelen bij elkaar. Dat moet toch wel te KEES BIKKER: PLAYING TO WIN Soms verbaas ik me over het feit hoe reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen hun klanten zich zo makkelijk tegen het harnas in weten te jagen, op zoek naar nog meer winst. En dan vraag ik mij af wat er nu uiteindelijk meer oplevert aan het eind van de rit: harde cash op korte termijn of een uitmuntende klantervaring op de langere termijn?

41 — Blog — fixen zijn zou je denken? Toch is het mijn klant wel gelukt uiteindelijk. Niet bij de servicedesk op Schiphol en niet bij de incheckbalie. Maar bij het cabinepersoneel, dat het gezin ter plekke kon laten kiezen uit meerdere rijen met stoelen die gewoon niet bezet waren. Waarom dan vooraf zo’n schijnvertoning op de seatmap bij het inchecken? Waarom al die kruisjes op de seatmap? Waarom wil je als touroperator zo’n inbreuk maken op de voorpret van je klant? Krijgt hij bovenop de stress voor de puinhopen van Schiphol er nog een portie vakantiestress erbij? Het begint er een beetje op te lijken dat er bewust een gevoel van schaarste wordt gecreëerd door de touroperator. Ik ging eens opzoeken wat eigenlijk de kernwaarden zijn van de reisorganisatie. ‘Customer Driven, Value Driven and Playing to Win’. Dat eerste kan kloppen, dat tweede ook en dat derde slaat de spijker op zijn kop. KERNWAARDEN Als zelfstandig reisagent die kwaliteit en ontzorgen hoog in het vaandel heeft staan, heb ik hier natuurlijk ook wel een les uit getrokken. En dat is dat ik voortaan altijd de prijs voor stoelreserveringen dan maar vooraf in de offerte opneem. Ik leg die keuze niet meer bij de klant neer. Ik kan niet anders, want het laatste wat ik wil is de klant een portie stress bezorgen voor zijn vakantie. En dat die stress op mij afstraalt. Dus de reisorganisatie wint deze slag van de klant. Maar dat moet ook wel, want het staat geschreven in hun kernwaarden. Kees Bikker Oprichter van travelkees.nl

42 — Groeps- en sportreizen — Israël is het land waar heilige steden, mystieke woestijnen en schilderachtige plekken het decor vormen. Een land bovendien met een intrigerende en rijke geschiedenis. Laat u hier verleiden door de heerlijke palmenstranden, de stilte van de woestijn, de Dode Zee, eeuwenoude ruïnes en het levendige Tel Aviv. ISRAËL - WAAR OUDE VERHALEN TOT LEVEN KOMEN Het land is een perfecte reisbestemming voor liefhebbers van historie en cultuur. Alleen al Jeruzalem herbergt zo veel verhalen als geboorteplaats van religies. Een stadstour bijvoorbeeld waarbij u het spoor volgt van het leven van Jezus is een indrukwekkend ervaring die men niet snel vergeet. Een verblijf in het chique hotel Mamilla biedt een goede uitvalsbasis op loopafstand van de oude stadsmuren en de Jaffapoort, evenals de nieuwste tuinen, galerieën en theaters van de stad. ADVERTORIAL

— Groeps- en sportreizen — Naast cultuur is er veel natuurschoon te vinden in Israël. Voel de stilte en puurheid van de woestijn, terwijl u ’s avonds de oneindige sterrenhemel bewondert. Maak bij Ein Gedi een fantastische wandeling voordat u uitkomt bij de adembenemende oase. Wordt gewichtloos terwijl u drijft op de Dode Zee en geniet van de spectaculaire uitzichten over de Makhtesh Ramon-krater. In het surrealistische woestijnlandschap van de Negev vinden we het boetiekresort Six Senses Shaharut, een naadloze mix van kunstzinnige verwennerij en site-specifieke architectuur. Geniet hier van onovertroffen gastvrijheid met service van de hoogste kwaliteit, fine dining, ruime kamers, een prachtig zwembad en een panoramisch uitzicht. Naast een high-end reisproduct met exclusieve accommodaties, fascinerende bezienswaardigheden, toprestaurants en excursies met een privégids, bieden we in Israël ook veel mogelijkheden om kennis te maken met het traditionele leven en het verhaal achter haar diverse bevolking. Overnacht in een kibboets tussen de wijnvelden van Yiron, maak een wandeling door de oude havenstad Jaffa, of breek samen brood bij een Joodse familie thuis. Israël is een prachtige, diverse reisbestemming voor een onvergetelijke beleving en dat alles op vier en half uur vliegen vanaf Amsterdam rechtstreeks met bijvoorbeeld KLM, Transavia of EL AL. ADVERTORIAL

44 VANWOESTIJN INOMANTOT EGYPTISCHE BADPLAATSEN OKTOBER 2022 MAGAZINE Nr 51 FAMtrip met Businessclub De Reisprof naar Oman: ‘Beauty has an address’ TUI-STUDIEREIS NAAR EGYPTE: VEEL HOTELINSPIRATIE MiddenOosten Special

45 MIDDEN-OOSTEN SPECIAL Het Midden-Oosten heeft van alles te bieden. Van de woestijn in Oman tot de populaire badplaatsen in Egypte. In deze uitgave van Reisbizz Magazine gingen we voor de Midden-Oosten Special on tour naar beide landen. Zo ging Businessclub De Reisprof met een groep reisagenten op Famtrip naar Oman. Birgit Kraijenoord, visual storyteller, was mee tijdens de reis en hield namens De Reisprof de volgers via social media op de hoogte van de reis. In deze special doet ze daarnaast uitgebreid verslag. Reismedia-redacteur Fabian Bais ging deze maand met bijna veertig TUI-reisprofessionals op studiereis naar Egypte. De reis bestond vooral uit het bezoeken van verschillende accommodaties, maar er was ook tijd voor het ontdekken van het land zelf met een kamelenrit en quadtour door de woestijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=