Reisbizz

SALESTALK: MARIEKEVANDERWEIJDENVAN ICELANDAIR SEPTEMBER 2022 MAGAZINE Nr 49 Marion Niessen-Nauta gaat altijd voor de finishing touch CARIBBEANSPECIAL SAMEN LUNCHEN MET HET TEAMVAN SUNNY CARS

Specialist naar: V.A.E., Oman, Mauritius en de Malediven

Na 12 jaar succes op de B2C markt staan wij nu vol enthousiasme ook klaar Waarom boeken met Emerald Travel? De scherpste prijzen | Binnen 24 uur een volledige uitgewerkte offerte met de laatste aanbiedingen | Netto/netto tarieven voor reisagenten zodat u zelf uw marge kunt bepalen | Wij werken met betrouwbare DMC’s in alle landen | Wij hebben contracten met VIP Centre Schiphol en Luxury Airport Services Schiphol VIP-aankomsten op de meeste bestemmingen | Gunstige boekingsvoorwaarden | Persoonlijke een transparante service www.emeraldtravel.nl VOOR REISADVISEURS Bel of mail ons voor een vrijblijvende offerte 010 - 414 92 50 [email protected] Dubai: The Palm Jumeirah Vluchten vanaf Amsterdam, Düsseldorf of Brussel naar Dubai VIP aankomst met begeleiding vanaf de aankomst gate Privé transfers v.v. 7 nachten Superior Deluxe Room met ontbijt Gratis upgrade naar Half Pension Jumeirah Zabeel Saray Oman: Muscat Vluchten per KLM naar Muscat Opvang en privé transfers v.v. 7 nachten verblijf Serai Room logies / ontbijt Gratis upgrade naar half pension Kempinski Hotel Muscat Abu Dhabi: Saadiyat Island Vluchten vanaf Amsterdam of Düsseldorf naar Abu Dhabi VIP aankomst vanaf de aankomst gate Prive transfers v.v. 7 nachten verblijf Guest Room with Balcony Logies Ontbijt Rotana Saadiyat island Resort

4 — Voorwoord — Ik voel spanning. Spanning omdat ik morgen vanaf luchthaven Schiphol naar Spanje vlieg. Tot nu toe heb ik al mijn vluchten op tijd gehaald. Dus wat zou ik me druk maken. Ik zou inmiddels beter moeten weten, en erop moeten vertrouwen dat het me weer gaat lukken. En toch geeft het me die ene kriebel in mijn buik. Er zit niets anders op dan het los te laten. Ik baal van mijn gepieker en visualiseer dat ik morgenmiddag - op een terras in de zon - het eerste slokje van mijn Sangria neem. Bij dat visualiseren voel ik direct de warmte van de Spaanse zon. Heerlijk dat dagdromen. Afgelopen vrijdag werd ik verrast met een opnieuw ingesteld maandbedrag door mijn energieleverancier. Van schrik draaide ik de thermostaat naar 17 graden en schoot versneld in de wintermodus. MAG HET LICHT UIT?

5 — Voorwoord — Maar we staan niet alleen, want vanuit verschillende hoeken krijg ik tips hoe we de winter van ‘22 het beste doorkomen. Lees ik appjes in mijn vriendinnengroep wie de verwarming al aan heeft staan. Het komt allemaal op één ding neer, denk goed na waar je de energie voor gebruikt. Hier thuis aan de eettafel, praten we er samen over en maken we er een gezamenlijke missie van. Dat betekent dat we de sfeerverlichting zo lang mogelijk uitlaten. Soms kan ik de verleiding niet weerstaan om in de namiddag als het al schemert toch dat lampje met dat rietenkapje aan te doen. “Mag het licht uit”, hoor ik al snel van dochterlief. Enigszins betrapt steek ik dan maar een kaarsje aan. Verder blijft overdag de verwarming uit. Wat zijn we blij met die wollen Noorse truien. Krijgt mijn moeder toch nog gelijk, want ik hoor haar nog zeggen als ik het koud had: “Je moet wol aantrekken. Doe dat nou maar, dat katoen is toch niks!” Goed nadenken dus waar je op energie kunt besparen en waar je je energie kunt opladen. Op deze manier hopen we onder het ingestelde prijsplafond te blijven, zodat we wel onze reisjes kunnen maken. Want die géven ons energie. Marion Niessen-Nauta, zelfstandig reisagent bij The Travel Company, geeft haar klanten ook veel energie en ontzorgt hen het liefst met alles. Deze job is Marion op haar lijf geschreven. Toch wenst ze de branche een volgend seizoen zonder hindernissen, zo lees je in het interview met haar. Met die hindernissen had Marieke van der Weijden, accountmanager bij Icelandair, ook te dealen. In de SalesTalk vertelt ze dat ze als IJslandse airline nog van geluk mochten spreken dat ze in de zomer van 2020 een opleving hadden in de boekingen, omdat IJsland als één van de eerste – en weinige – landen op groen werd gezet. Wat lees je nog meer in deze editie? Op uitnodiging van Sunny Cars gingen we lunchen op het hoofdkantoor in Haarlem en spraken we met het volledige Salesteam over het werk, maar ook over persoonlijke zaken. De bestemming in de spotlight is deze keer de Caribbean. Veel leesplezier en droom een beetje weg! Natasja Hoogstede

6

7 I NHOUD I NTERV I EW 08 Marion Niessen-Nauta wenst een volgend boekingsseizoen zónder hindernissen 16 SalesTalk: Marieke van der Weijden van Icelandair 33 Samen lunchen met het team van Sunny Cars RE I SB I ZZ ON TOUR 22 Ponant Cruises houdt haar eerste seminar at sea BLOGS EN COLUMNS 30 Natasja & Natasja CAR I BBEAN SPEC I AL 43 T UI breidt uit op de Antillen: Extra hotelaanbod 48 Bonaire en Harbour Village Beach Club: ‘Een perfecte match voor de juiste klant’ 53 De casa’s van Cuba: Logeren in Cubaanse B&B’s 56 Jacqueline laat met Dundu Tours alle ins & outs van Curaçao zien 58 Paradera Park’s tropische oase voelt als je eigen stukje paradijs 60 1 0 redenen om voor Curaçao Marriott Beach Resort te kiezen COLOFON REISBIZZ: Hét tweewekelijkse reisvakblad van Reismedia BV Evert van de Beekstraat 1-41, 1118 CL Schiphol T.+31 (0)20-3330095 www.reisbizz.nl UITGEVER: Rob Somsen HOOFDREDACTIE: Natasja Hoogstede REDACTIE: Bibi Mol, Neal Luitwieler, Klaas-Jan van Woerkom, Lolke van der Heide, Linda van Maanen, Fabian Bais en José van Felius. AAN DIT NUMMER WERKTEN MEE: Kelvin Bor, Kees Bikker, Natasja Eshuis, Milou Vlaskamp en Monique Peereland. VORMGEVING: Cre8tiFF- Helmond CONTACT SALES: [email protected] ALGEMENE VOORWAARDEN: Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijk toestemming van de uitgever. Reisbizz is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in dit magazine. © REISMEDIA BV 2022

8 — Interview — Marion Niessen-Nauta

9 — Interview — Marion zit maar liefst dertig jaar in de reiswereld. Als jong meisje genoot ze al intens van de reizen met haar ouders en broer. “Ik was toen degene die áltijd de wegenkaart op haar schoot had liggen. Ja, ik was toch wel geobsedeerd door reizen. Toen mijn moeder vroeger onze gezinsvakanties boekte bij reisbureau Van der Woerd in Barneveld ging ik ook altijd al mee”, blikt ze terug in de tijd. FAILLISSEMENT WAS HEFTIG Niet onverwacht kiest Marion dan ook voor Ecole International Tunon in Arnhem. Na haar opleiding start ze direct bij datzelfde reisbureau Van der Woerd. Al snel krijgt ze het vertrouwen en mag ze als officemanager een tweede, nieuwe locatie in het naastgelegen MARION NIESSEN-NAUTA WENST EEN VOLGEND BOEKINGSSEIZOEN ZÓNDER HINDERNISSEN Verscholen achter een groot bos en omgeven door weilanden - waar de wilde zwijnen zich regelmatig even laten zien - ligt het huis vanMarion Niessen - Nauta (53) en haar gezin. Vanaf deze rustige plek regelt ze nu ruim acht jaar lang dagelijks de mooiste reizen als ZRA bij The Travel Company PTA. Hier ontvangt ze haar klanten - “sommigen komen graag even langs voor het persoonlijke contact” - of ze pakt de auto en bezoekt haar klanten zelf. Tekst: Linda van Maanen - Foto’s: Reismedia “Ik denk dat het vooral in die persoonlijke aandacht zit: het willen ontzorgen van klanten”

10 — Advertorial — De perfecte foto maken in Oman is niet moeilijk, want er zijn gewoon zo veel unieke plekjes om uit te kiezen! Naast bountystranden vind je in het Sultanaat architectonische highlights, groene oases, bergketens, heerlijk geurende soukhs en woestijnlandschappen. Camera klaar en klikken maar! MEEST INSTAGRAMMABLE PLEKKEN VAN OMAN DE GROTE SULTAN QABOOS MOSKEE De Grote Sultan Qaboos-Moskee ligt in de hoofdstad Muscat en is een waar sprookje uit 1001 Nacht. ’s Werelds grootste tapijt dat uit één stuk is gemaakt, de gigantische kandelaar van 14 meter hoog met 600.000 Swarovski kristallen en de vele doorkijkjes met prachtig geboogde constructies en kleurrijke mozaïeken zijn allemaal even fotogeniek. NIZWA FORT Nizwa Fort werd gebouwd in 1650, in de toenmalige hoofdstad van Oman ‘Nizwa’. Met zo’n 30 meter hoogte biedt de toren een spectaculair uitzicht over de stad en bergen. Het fort ligt naast de Nizwa soukh, waar reizigers onder andere de meest heerlijke dadels kunnen proeven. Tip: bezoek Nizwa op een vrijdag wanneer de lokale bevolking uit de regio aanschuift voor de geitenmarkt. Niet alleen leuk maar ook zeer Instagram-waardig! WADI SHAB Als jouw klant op zoek is naar een plaatje van een oase, dan is Wadi Shab de place-to-be! Van turquoise water tot rotsen, kliffen en groen: Wadi Shab heeft het allemaal. Om deze vallei te bereiken, steek je per boot een rivier over. Vervolgens wandel je één uur om aan het eind van de route één van de mooiste waterpoelen van Oman te vinden, waar je kunt zwemmen naar een grot met een waterval. Meer informatie: www.experienceoman.om of mail naar [email protected]

11 Voorthuizen gaan runnen. Beide reisbureaus sluiten later aan bij Globe. “Het waren mooie jaren. In 2013 ging Oad failliet. Ik vond het vreselijk, écht een shock. Ik weet nog precies waar ik was op dat moment. Vooral naar je klanten toe vond ik het heftig. We hebben toen alle boekingen moeten onderbrengen bij een andere partij. Zo’n grote reus als Oad, ik kón het gewoon niet geloven”, spreekt ze uit. Marion besluit vervolgens een half jaar even niets te doen, want ze vindt zichzelf niet zo passen bij D-Reizen, de overnemende partij. “Ik wilde me dus rustig bezinnen op de toekomst, stond zelfs open voor totaal iets anders. Al heel snel kwamen vroegere klanten van het reisbureau naar me toe, want ze wilden op reis. En steeds vaker kreeg ik deze vraag opnieuw. Vervolgens heb ik toen voor mij onbekende reisagenten van The Travel Company gebeld om hun ervaringen als ZRA aan te horen. Ik wist het direct: deze club voelt heel goed. Dat kleinschalige trok me erg aan, je bent er geen nummer.” DROOMSTART In april 2014 sluit Marion zich aan. Ze maakt een ongekend vliegende start mee. Inmiddels is The Travel Company sinds juli 2021 — Interview — Tijdens een studiereis in Zuid-Afrika met Live To Travel en Sunny Cars

12 — Interview — samengegaan met The Travel Club. “Ik heb heus wel even moeten wennen, maar met betrekking tot de toekomst is deze overname een slimme zet. Je hoort nu bij een sterk label. Mijn aanbod richting klanten is ook groter geworden. Ik kan nu meer touroperators boeken die voorheen onmogelijk waren”, zegt ze. Marion bedient naast leisure ook de zakelijke klant. Beide markten vindt ze leuk, al is de zakelijke markt er ‘per ongeluk’ bijgekomen door particuliere klanten die uit tevredenheid gelijk ook maar hun volledige bedrijfsreizen of incentives bij haar onderbrengen. Werkweken van zestig uur zijn eerder regel dan uitzondering. Marion: “Mijn baan is wel druk ja. Je bent altijd bezig. Ook de avonden en de weekenden. Het werk hijgt dus wel altijd in mijn nek en zit non-stop in mijn hoofd, zeg maar. Zeker afgelopen zomer was echt megadruk, iedereen wilde weer op reis. Mijn klantenkring groeit nog steeds. Ik vind mijn werk erg leuk en afwisselend. Echt géén dag is hetzelfde. Ik heb een hele fijne klantenkring. De meeste ken ik al jaren. Als ZRA is je contact heel intens. De lijntjes zijn heel kort. En ook zakelijk heb ik het erg getroffen met leuke ZRA-collega’s, waar ik altijd op kan bouwen en mee kan sparren. Dat maakt deze job ook nog eens extra fijn.” UITDAGINGEN Marion gaat goed op de afwisseling én uitdagingen binnen haar vak, maar een “Dat Dick Benschop nu de handdoek in de ring heeft gegooid, vind ik een goede keuze. Die drukte was toch te voorspellen?”

13 — Interview — tandje minder is welkom. “We hebben een uitdagend vak. Als je ziet wat we allemaal hebben meegemaakt de laatste jaren: SARS, de aswolken, twee jaar corona en nog steeds Schiphol-ellende. Met alle klanten, die momenteel vanaf Schiphol vertrekken, houd ik nauw contact en breng ze op de hoogte van de drukte. Dat CEO-Schiphol Dick Benschop nu de handdoek in de ring heeft gegooid, vind ik zeker een goede keuze. Die drukte was toch te voorspellen? Iedereen wilde weer op reis na twee jaar corona, dat weet je toch? Er is hier absoluut niet genoeg rekening mee gehouden, in mijn mening. Die bonus voor de bagagemedewerkers houdt op en alles stort weer in. Dit geeft opnieuw veel onzekerheid aan klanten. En de reiswereld vangt de klappen weer op. Mijn wens is dat we volgend boekingsseizoen eens géén hindernissen hebben. Hoe fijn zou dat zijn?! Misschien is het een utopie hoor”, stelt Marion. Ze is er overigens wel van overtuigd dat bij mensen steeds meer het besef indaalt dat een reisagent grote meerwaarde biedt. “Die toegevoegde waarde wordt vaker erkend. Dat is een mooie ontwikkeling.” TOPPERSREIS MET UNTAMED Vanaf de start acht jaar geleden gaat Marion als een trein. Zelf is ze bescheiden en wil daar niet veel aandacht op leggen. Zo zou ze niet snel meedoen aan grootse verkiezingen, zoals beste reisagent van het jaar. Maar bij verschillende touroperators valt ze op en maakt ze inmiddels onderdeel uit van bepaalde rijtjes. Onlangs kreeg ze een verrassingsbezoek aan huis van Untamed Travelling uit Horssen. Directeur Jozef Verbruggen stond met een grote fles Champagne voor de deur om haar persoonlijk mee te delen dat ze bij de beste tien boekende reisagenten uit het land hoort. Ze mag mee op toppersreis aankomende december. De bestemming zelf is nog een grote verrassing. Marion: “Ik vind dit natuurlijk heel erg leuk. Vooral die waardering doet mij goed, die krijg ik overigens ook van heel veel van mijn klanten. Regelmatig krijg ik vrolijke foto’s en Marion met Untamed Travelling directeur Jozef Verbruggen

14 leuke reisverslagen, en zo ben ik een beetje mee op reis.” Zelf reist ze graag af naar Spanje, maar Zuid-Afrika is haar meest geliefde bestemming. “Zuid-Afrika is absoluut favoriet. Het heeft écht alles! Een heerlijke bestemming om doorheen te reizen.” ONTZORGEN Waarom boeken al die mensen zo graag bij Marion en waarin maakt zij het verschil? “Ik vind het moeilijk om te omschrijven wat nu precies mijn onderscheidend vermogen is. Maar ik denk dat het bij mij vooral in die persoonlijke aandacht zit: klanten in de watten leggen is mijn speerpunt. Altijd willen blijven gaan voor die finishing touch. Dus het volledig ontzorgen van de klant, zodat zij er geen omkijken naar hebben. Iets extra’s regelen en dus ook helpen als bijvoorbeeld koffers kwijt zijn. Laatst was een koffer zoek mét natuurlijk de favoriete knuffel van de kleuter. Dan ga ik dit direct regelen. Eén dag later is de koffer alsnog afgeleverd bij de klant op het vakantieadres. Als ik dan een persoonlijk appje krijg inclusief foto van de kleuter met knuffel en alles weer goed is, vind ik dat ontzettend fijn.” Deze zelfstandige job is Marion op haar lijf geschreven. Maar ook over vijf jaar nog? “Wat is vijf jaar hè? De tijd gaat zo enorm snel voorbij. Ik denk, en weet bijna zeker, dat ik dit werk nog wel doe. Ik gun het mezelf wel om iets relaxter te zijn. Om wat meer vrije tijd voor mezelf over te houden. Dat zou wel fijn zijn. Dan ben ik eind vijftig, het mag dan best een tikkeltje minder hectisch.” — Interview — “Klanten in de watten leggen is mijn speerpunt”

BOEK ZORGELOOS JOUW DROOMVAKANTIE ALLROUND TOUROPERATOR MEER DAN 120 BESTEMMINGEN 3e GROOTSTE TOUROPERATOR VAN EUROPA EXTRA FLEXIBILITEIT EN ZEKERHEID MET ONZE AANVULLENDE PAKKETTEN BAGAGE ALTIJD INCLUSIEF Ga voor meer informatie naar www.fti-service.nl EINDELIJK WEER REIZEN MET

16 — SalesTalk — SALESTALK: MARIEKE VAN DER WEIJDEN VAN ICELANDAIR De luchtvaart heeft altijd een grote aantrekkingskracht opMarieke van derWeijden gehad. Het is dan ook niet gek dat ze na haar studie NHTV in Breda vrijwel direct de luchtvaartsector inging. “Van jongs af aan was ik geboeid door de magie van het vliegen en de dynamiek op luchthavens vanwege de diversiteit van al die reizende mensen, verschillende culturen en uiteenlopende reisdoelen.”Deze passie vervult ze nu in haar functie als accountmanager bij Icelandair. Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Marieke van der Weijden

17 — SalesTalk — Samen met collega Marcel van der Gaag is Marieke verantwoordelijk voor de sales op de Nederlandse markt. “Met name voor de B2Bmarkt. In mijn functie heb ik veel contact met touroperators, reisagenten, consolidators, TMC’s, MICE-agenten en marketing- en verkeersbureaus met een focus op IJsland en Noord-Amerika.” De diversiteit van de werkzaamheden spreekt Marieke het meest aan. “Ik ben geen type voor een fulltime kantoorbaan. Op beurzen staan, bij onze partners op bezoek of productpresentaties geven, de afwisseling vind ik leuk. En als kers op de taart uiteraard de famtrips begeleiden.” Icelandair is zo verbonden met IJsland, dat Marieke en Marcel als lokale sales ook bezig zijn met een stukje vertegenwoordiging van het land zelf. “Daardoor ben ik niet alleen maar gefocussed op de verkoop van stoelen aan boord, maar ook op promotie van IJsland als prachtige en unieke reisbestemming.” LOYAAL Voordat Marieke begin 2017 bij Icelandair aan de slag ging, heeft ze verschillende functies gehad bij Transavia en Air Berlin. “Als airline-personeel in salesfuncties kom je elkaar regelmatig tegen op beurzen of andere events. Het team van Icelandair vond ik altijd al gezellig. Dus toen er een functie vrij kwam, heb ik direct gesolliciteerd.”Wat Icelandair zo bijzonder maakt als organisatie, is volgens Marieke dat de airline loyaal is naar “Als IJslandse airline mogen we van geluk spreken dat we in de zomer van 2020 een opleving hebben gehad in de boekingen, omdat IJsland als één van de eerste – en weinige – landen op groen werd gezet.”

18 — SalesTalk — haar werknemers en andersom. “Het is niet uitzonderlijk dat er 40-jarig jubilea gevierd worden bij het personeel. Het voelt als een familie. Er is een gemoedelijke omgang met collega’s en managers en er zijn korte lijnen qua communicatie tussen afdelingen. We zijn ook een relatief kleine speler op de markt. Het hoofdkantoor geeft ons veel vrijheid in de werkzaamheden en we hebben customer service hoog in het vaandel staan. Zo is het sluiten van ons kantoor in Amsterdam in 2017 ook gelukkig weer na vijf maanden teruggedraaid, omdat we hebben gemerkt dat het voor onze partners heel belangrijk is om lokale sales support te bieden.” Gedurende de coronacrisis heeft Marieke zich afgevraagd of ze in de luchtvaartsector wilde blijven werken. “De afgelopen twee jaren waren voor iedereen in de reis- en luchtvaartbranche moeilijk. Ik heb mezelf ook wel afgevraagd of ik dit nog wilde. Ik zag deze tijd dan ook als een mogelijkheid om andere werkvelden te ontdekken en heb een loopbaantraject gedaan. Of ik bijvoorbeeld de zorg in wilde, werd me duidelijk toen ik op TV

19 — SalesTalk — een lelijke wond zag en meteen een fysieke reactie kreeg: rillingen en kippenvel. Dat werd hem niet. Door dat traject kwam ik erachter dat ik op de juiste plek zat, maar dat ik vooral het contact met mensen, de meetings en events enorm mistte. Eigenlijk mogen we als IJslandse airline nog van geluk spreken dat we in de zomer van 2020 een opleving hebben gehad in de boekingen, omdat IJsland als één van de eerste – en weinige – landen op groen werd gezet.” Volgens Marieke zijn customer service en reactietijd bij vragen van de reisagent zeer belangrijk. “Wij zijn snel en goed bereikbaar en kunnen daardoor snel schakelen.” Daarnaast stelt Marieke dat het voor reisagenten handig is om te weten dat de airline speciale tarieven voor touroperators en reisagenten heeft. “Deze hoeven pas 28 dagen voor vertrek geticket te worden. Hierdoor heb je als reisagent de mogelijkheid om eerst de reis in IJsland en/of Noord-Amerika rond te krijgen. Onze touroperator tarieven zijn goedkoper dan onze standaard published tarieven.” Een ander pluspunt van de B2Bservice die Marieke graag wil benoemen, is de duur van een stopover in IJsland. “Met onze touroperator tarieven mag de stopover tot 21 dagen duren. Zo kun je bijvoorbeeld een lange rondreis IJsland combineren met een paar dagen New York of één van onze andere veertien gateways in Noord-Amerika. Via onze website is deze stopover-optie mogelijk tot zeven dagen.” ANDERE TIPS VAN MARIEKE VOOR DE REISAGENT: - “Voor klanten die al vaker naar de USA of Canada zijn geweest, is het een leuk out of the box idee om een stopover in IJsland voor te stellen. Zo combineer je de reis met een paar dagen IJsland, wat toch vaak op een bestemmingen bucketlist van mensen staat.” - “Voor klanten die graag ‘bespaar-tips’willen horen, zou je aan hen kunnen voorstellen om member te worden van de Saga Club. Dit is ons frequent flyer programma. Als de klanten naar Noord-Amerika vliegen met Icelandair, hebben ze op de terugreis als ze in Economy Class vliegen al genoeg punten om wat eten aan boord te kopen. Wel dien je dan het Saga Clubnummer in de boeking te zetten en de klant dient het Saga Club-nummer bij de bestelling aan boord door te geven.” - “Sinds maart is het pre-order menu aangepast en zijn er luxe maaltijden toegevoegd voor Economy Class passagiers. Zo is er bijvoorbeeld een drie gangen Icelandic taste menu voor 16 euro. Deze kun je tot 24 uur voor vertrek bestellen. Een leuke, culinaire start van de vakantie voor jouw klanten. Deze kun je online of via een SSR inboeken.” - “Stoelreservering is bij ons inclusief bij touroperator tarieven. Een leuke tip is om de stoelen aan de rechterkant te reserveren op de vlucht naar IJsland. Zo heeft jouw klant een mooi zicht (als het helder weer is) bij de landing in Keflavik.”

Reisindustrieplatform Reisbizz heeft een nieuw initiatief gelanceerd: de Reisbizz Society. Binnen de Society zijn de kernwoorden: aandacht, kennisoverdracht, gezondheid, bewustzijn en duurzaamheid. We gaan dingen anders doen binnen de Society. Ben jij benieuwd hoe? Volg dan onze Facebook groep: Reisbizz Society. Deze groep is exclusief voor medewerkers binnen de reisindustrie en toegankelijk op basis van goedkeuring. Gold Partner

21 Ook Reisbizz Society partner worden? Neem dan contact op via [email protected] Silver Partners Bronze Partners

22 — Reisbizz On Tour — PONANT CRUISES HOUDT HAAR EERSTE SEMINAR AT SEA Van 6 tot en met 8 september hield PONANT Cruises haar eerste Seminar at Sea voor een groep internationale reisagenten. Op uitnodiging van Avila Reizen nam Reisbizz Magazine deel aan dit seminar aan boord van Le Champlain, die de groep meenam van Dover naar het Noorse Bergen. Ponant staat bekend om haar luxe cruisejachten die plaats bieden aan hooguit een paar honderd passagiers. Tekst: Kees Bikker - Foto’s: Reismedia Aankomst van Le Champlain in de haven van Bergen

23 — Reisbizz On Tour — Na een overnachting in Londen verzamelde de groep op Victoria Station in Londen, waar een bus klaar stond om het gezelschap naar Dover te brengen. Bij aankomst daar viel onmiddellijk het verschil op tussen het enorme schip van Costa Cruises, dat pal naast de elegante Le Champlain aangemeerd lag. De schepen van Ponant - dertien in totaal - hebben allemaal de allure van een cruisejacht en ze varen onder de Franse vlag. En die French touch vind je overal aan boord terug: in het design, aan het eten, maar ook in het charmante Engels met Frans accent waarin je te woord wordt gestaan door sommige leden van de crew. INTERESSANTE VAARROUTES Afvaarten met Ponant kunnen worden onderverdeeld in ‘Yachting Cruises’ en expeditiecruises. De expeditiecruises vinden plaats in zowel tropische- als poolgebieden. Daarover straks meer. Yachting Cruises vindt je veelal op de routes langs de Europese kusten waarbij de schepen, net zoals bij een privéjacht ook in de kleinere havens aanleggen. Hierdoor kunnen veel meer plaatsen en gebieden worden bezocht dan door de grote cruisemaatschappijen. En dat biedt mogelijkheden voor bijvoorbeeld een culinaire cruise van Bordeaux naar Lissabon of een prachtige route om Corsica heen waar je in intieme baaien voor anker gaat. UNIEKE LANDEXCURSIES Bij excursies kunnen zelfs de Zodiacs worden ingezet, waar elk schip er een aantal van aan boord heeft. Excursies bij Ponant zijn altijd kleinschalig en volgen niet de massa’s. Zo hoef je in Dubrovnik niet achter een gids met een vlaggetje door de oude stad te sjouwen, maar ga je oesters proeven op de eeuwenoude stadsmuren. Op veel bestemmingen kun je wandelexcursies boeken. POOLREIZEN Tijdens het seminar wordt uitgebreid ingegaan op de vele mogelijkheden die Ponant biedt om zowel de Noord- als de Zuidpool te bezoeken. Er is een enorme keuze aan routes door de arctische gebieden rond IJsland, langs de kusten van Groenland en je kan zelfs een cruise boeken langs de Noordoost Passage: van Tromso in Noorwegen via de Russische “De schepen van Ponant hebben de allure van een cruisejacht”

Zet met één klik de Voorbeeld Journey ‘Grand Tour van Catalonië’ in een dossier op de website van EURAM. Uiteraard kun je het aantal nachten aanpassen, stops verwijderen en toevoegen én kies je zelf de accommodaties passend bij de wensen en budget van jouw klant. Denk aan de prachtige Parador van Tortosa, wijnhotels in de Penedès regio of mooie accommodaties in steden, dorpen en aan de Costa’s. Wil jij zelf een deel van de Grand Tour van Catalonië ontdekken? Schrijf je dan hier in voor de Winnaarsreis! Maak de opdrachten uiterlijk 16 oktober 2022 en wie weet ben jij 1 van de 10 Nederlandse reisprofessionals die volledig gratis met EURAM en het Catalaans Verkeersbureau op reis gaan in april 2023. Deze Winnaarsreis is exclusief voor leden van Reisbizz Society, dé plek waar de reisprofessional als persoon in haar of zijn beroep maar ook op persoonlijk vlak centraal staat. Klik hier om GRATIS lid te worden! Bekijk ook deze webinar om helemaal op de hoogte te raken van alle ins en outs van de Grand Tour van Catalonië. We vertellen je meer over de Winnaarsreis, tonen de Voorbeeld Journey én geven je veel tips over het personaliseren van het reisvoorstel die je gaat maken om kans te maken op de Winnaarsreis. GRAND TOUR VAN CATALONIË ADVERTORIAL De Grand Tour van Catalonië is dé rondreis om Catalonië te ontdekken, te beleven, te proeven en ervan te genieten met de auto, in eigen tempo en volgens de persoonlijke voorkeuren van de reiziger. 2.000 kilometer pure natuur, wijngaarden, kleine dorpjes en bruisende steden, om de essentie van Catalonië te ontdekken.

25 noordkust naar Nome in Alaska. Een odyssee van 25 dagen. LE COMMANDANT CHARCOT Maar het echte expeditiegevoel overvalt je als je aan boord gaat van Le Commandant Charcot, het vlaggenschip van Ponant dat in 2021 in gebruik werd genomen. In september van datzelfde jaar bereikte het schip als eerste Franse schip de geografische Noordpool, dankzij de mogelijkheden om door pakijs te kunnen varen. Dankzij de LNG-hybride aandrijving van het schip en tal van andere innovaties gebeurt dat bovendien op de duurzaamst mogelijke manier. Het schip is ook speciaal ingericht voor wetenschappers, die meevaren om onderzoek te doen op allerlei gebieden. Met Le Commandant Charcot worden nu ook de polaire gebieden bereikbaar waar je met de andere schepen van de vloot niet of nauwelijks kon komen. “Deze reizen zijn zo speciaal, dat valt met geen pen te beschrijven”, legt Stephen Winter, International Sales Director bij Ponant Cruises, uit tijdens het seminar. “Vanaf het balkon van je hut (elke hut heeft standaard een balkon, red.) kun je oog in oog komen te staan met een ijsbeer. Het geluid van absolute stilte om je heen dat slechts onderbroken wordt door het krakende ijs zul je nooit meer vergeten.” ZUIDPOOL OF NOORDPOOL? Ponant voert expeditiecruises uit naar zowel de Noord- als Zuidpool. Wij vroegen Stephen — Reisbizz On Tour — Alle hutten aan boord hebben standaard een balkon Champagne!

26 — Reisbizz On Tour — Le Champlain Op het achterdek is het goed toeven bij het zwembad; hier kan ook buiten gegeten worden Het culinaire niveau ligt hoog Tijdens het Seminar at Sea worden er in kleine groepen diverse workshops gehouden aan boord

27 — Reisbizz On Tour — Winter, die beide gebieden heeft bezocht, naar zijn voorkeur. “Als je voor het eerst een poolcruise boekt, begin dan met het Arctisch gebied (Groenland, Spitsbergen, etc). Bewaar Antarctica voor je volgende ervaring. Denk je dat je dit maar één keer gaat doen, ga dan gelijk voor het mooiste: Antarctica.” ZUID PACIFIC: PAUL GAUGUIN Een schip dat afwijkt in ontwerp en stijl binnen de vloot is de Paul Gauguin, het vlaggenschip van de gelijknamige rederij die in 2020 werd overgenomen en aan de vloot werd toegevoegd. De Paul Gauguin voert met name cruises uit in en rond de archipel van Frans Polynesië, waar het schip een begrip is. Er zijn cruises van een week. “Maar”, voegt Stephen Winter toe, “als je dan tóch dat hele stuk hebt gereisd om hier te komen, boek dan de langere cruise die ook de Marquesas Eilanden aandoet. Dáár vind je nog de echte South Pacific, zonder het massatoerisme dat je op eilanden als Bora Bora en Tahiti ziet.” Cruises in dit deel van de wereld zijn verrassend laag geprijsd als je naar het prijspeil van Frans Polynesië kijkt en wat er aan boord allemaal is inbegrepen. Je boekt al een achtdaagse cruise voor 3380 euro per persoon. HET LEVEN AAN BOORD Over de prijs gesproken: een cruise met Ponant is een ware all inclusive beleving. Er zijn geen verborgen extra’s. Zoals eerder genoemd, heeft elke hut standaard een balkon en is ruim van opzet. De servicestandaard is hoog en er is een open bar, net als de 24/7 roomservice. Ontbijt- en lunchbuffetten zijn gevarieerd, maar niet overdadig, om verspilling tegen te gaan. Hoewel Ponant een Franse rederij is, zie je het aandeel internationale gasten aan boord steeds verder toenemen, merkt Stephen Winter. Op dit moment is de verhouding tussen Fransen en overige nationaliteiten 40/60. Engels is de voertaal aan boord en bij excursies worden vaak nog apart voor de Franse en voor de Engelstalige doelgroepen aangeboden. PARTNER VAN NATIONAL GEOGRAPHIC Een aantal cruises van Ponant worden uitgevoerd in samenwerking met National Geographic. Er reizen dan fotografen en andere experts van National Geographic mee aan boord en er worden lezingen gegeven tijdens de reis. Door de aanwezigheid van deze prominente experts aan boord, ben je omringd door mensen met een grote kennis over de gebieden die je met het schip aandoet. AVILA REIZEN EN PONANT Ponant en Avila Reizen hebben elkaar gevonden, want Avila is in Nederland een belangrijk boekingskantoor voor alle georganiseerde reizen van National Geographic. Ponant-experts Ralph van den Houten en Elena Guachamin, die ook mee aan boord van Le Champlain waren, werken beiden bij Avila Reizen en dit zijn de mensen waarbij reisverkopers kunnen aankloppen met alle vragen over een Ponant cruise.

AANBOD IN ITALIË, FRANKRIJK, DUITSLAND, OOSTENRIJK, SCANDINAVIË EN ZWITSERLAND - Flexibele reisduren - Per eigen auto, luxe touringcar of vliegtuig - Modulair op te bouwen met skihuur, skiles en/of skipassen - Op jacht naar het Noorderlicht, husky- of rendiersafari, sneeuwscootertocht etc. - Kindvriendelijk - Meer dan skiën en snowboarden alleen: langlaufen, winterwandelen, wellnes en luxe Profiteer van onze garanties: - Sneeuwgarantie: Profiteer van onze gratis sneeuwgarantie voor boekingen met vertrek van 30 december 2022 t/m 1 maart 2023 met als bestemming skigebieden waarvan het hoogste punt op minimaal 2.100 meter ligt. - Prijsgarantie KERST- EN WINTERREIZEN Beleef onze kerst- en winterreizen: Zonder zorgen samen op reis, veel zien en beleven GA MEE OP WINTERSPORT MET DE JONG INTRA VAKANTIES ADVERTORIAL

Ontspannen op reis naar een mooie vakantiebestemming tijdens de feestdagen of in de wintermaanden? Geen zorgen over parkeren, files en het vinden van een leuk hotel? Welkom aan boord van een van onze touringcars! Onze chauffeurs en reisleiders delen graag hun passie en doen hun uiterste best om de reis een onvergetelijke ervaring te maken. Wij kennen de mooiste plekken, de snelste routes en de beste hotels in Europa. Onze type reizen: • Wintersportpendel: uitgerust aankomen op de wintersportbestemming, zonder tijd te verliezen! • Winterreizen: diverse landschappen zijn in de winter vaak bedolven onder een prachtige deken van spierwitte sneeuwvlokken; samen met een heldere sterrenhemel geeft dit een betoverend aanzicht. Maak kennis met diverse winterwonderen tijdens één van de busreizen naar onze geliefden winterbestemmingen. • Kerstreizen: tijdens één van onze volledige verzorgde kerstreizen staan er bezoeken gepland langs de pittoreske kerstdorpjes, kerstmarkten en verlichte straten. • Feestdagenreizen: de feestdagen staan bij ons in het teken van samenzijn en gezelligheid. Geniet met een fijn gezelschap van een uitgebreid gangendiner tijdens de kerstdagen en van een feestelijke avond tijdens Oud & Nieuw. • Kerstmarkt- & kerstcruises: een uitzicht over een eindeloos golvende rivier tijdens de feestdagen. De verschillende steden in de programma’s zijn omgetoverd tot prachtige versierde kerstbestemmingen met sfeervolle verlichting. Geniet van een warm mok chocolademelk of een lokale lekkernij. Benieuwd naar al het aanbod en/of meer informatie? Bekijk dan onze magazines of Smarty. ADVERTORIAL

30 — Column — Hoi Natasja, We zouden doorpraten over de wachttijden. Ik denk dat we die kunnen inkorten. Het toverwoord is conversie! Graag stel ik reisagent ‘Topper’ voor. Zij heeft de wensen van haar klant uitgebreid in kaart gebracht. Samen hebben zij voorbeeldreizen bekeken en een beeld gevormd van het prijsniveau. De klant heeft laten weten welk bedrag hij aan zijn maatwerkreis wil uitgeven. Er zit een beetje rek in, of juist niet. Dat weet Topper ook. Deze informatie verwerkt zij in een aanvraag bij de touroperator die het best bij deze klant past, inclusief namen en geboortedata. Topper heeft de klant verteld dat hij over een week de offerte kan verwachten, dat vindt hij prima. Dan reisagent ‘Ditkanbeter’. Wat de klant aan de reis wil uitgeven is niet bekend, want dit vond zij moeilijk om bespreekbaar te maken, namen wilde de klant in het offertestadium nog niet geven en voor de zekerheid vroeg Ditkanbeter bij drie touroperators een offerte aan. Het is natuurlijk gechargeerd, maar het moge duidelijk zijn dat Toppers een hogere conversie realiseren. Bij ons is dat 70 à 80 procent. Ik heb een aantal van hen onlangs bezocht en wat is de samenwerking met deze reisagenten een feest! Als ik de huidige wachttijden aankaart, antwoorden zij nuchter dat je momenteel overal moet wachten. Doen ze niet moeilijk over en hun klant ook niet. Intussen heeft Ditkanbeter twee touroperators voor niets aan het werk gezet en moeten zij alle drie aanvullende gegevens opvragen, want zonder deze informatie is het onmogelijk om de offerte af te stemmen op de wensen van de klant. Reisagenten en touroperators zijn samen verantwoordelijk voor een efficiënte samenwerking. We doen allemaal ons best. Denk jij dat Ditkanbeter met deze tips haar conversie zal verhogen? Natasja NATASJA & NATASJA

31 — Column — Hi Natasja, Het is goed dat je het thema wachttijden nog een keer onder de loep hebt genomen. Hoe makkelijk is het tegenwoordig om je als organisatie achter het huidige personeelstekort te verschuilen. Ik begrijp uit jouw schrijven dat je het land in bent getrokken en een aantal reisagenten persoonlijk hebt kunnen spreken. Goed initiatief, want een luisterend oor geven aan reisprofessionals die jouw product verkopen is stap één. Toevallig sprak ik deze week ook een andere reisondernemer over dit punt. Hij trekt een duidelijke streep tussen reisagenten die goed voorbereid de gegevens doorspelen en reisagenten die om wat voor een reden dan ook de boel over de schutting gooien (in jouw woorden de Topper en de Ditkanbeter). Hij constateerde dat helaas de laatstgenoemde groep in aantal lijkt te groeien. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat de afgelopen (zware) zomer z’n tol eist. Reisagenten hebben ook veel tijd moeten steken in klanten die onzeker waren om op reis te gaan, vanwege (toch nog wat) reisbeperkingen door corona en de ellende op Schiphol. Veel werk zonder dat er een euro mee werd verdiend. Kortom, het kost de touroperators onnodig veel tijd om dit soort onvolledige reisaanvragen uit te pluizen. Met het gevolg dat Ditkanbeter voor haar/zijn doen te lang moet wachten op een offerte en dat frustreert. Ondertussen verliest de klant met zo’n enorme reislust zijn geduld en kan de boeking aan ieders neus voorbijgaan. Je geeft aan dat je je in jouw geval als touroperator verantwoordelijk voelt voor een efficiënte samenwerking met reisagenten. Daar willen wij als media best een steentje aan bijdragen. Wat vind je van het idee om de Toppers een podium te geven, zodat zij met de kennis die zij in huis hebben, Ditkanbeter kunnen stimuleren tot het behalen van een hogere conversie? Dat moet een win-win situatie opleveren waardoor de verkoopcijfers door het dak gaan. Hocus pocus pilates pas, zou conversie dan echt het toverwoord zijn Natas?! Natasja “Het toverwoord is conversie!”

ZORGELOZE UITSTAPJES BEGINNEN MET ZORGELOOS INSTAPPEN. Ontdek de zonnige kant van autohuur. Bij Sunny Cars maken we autohuur makkelijk en helder. Daarom is all-in bij ons ook echt all-in. Simpel en betrouwbaar! We bieden een duidelijk en transparant proces. Alles is gemakkelijk zelf te regelen via de B2B-tool en ons salesteam staat altijd voor je klaar. Dát is de zonnige kant van autohuur.

33 — Interview — Vooraf aan de lunch laten Marco en Fieneke de kantoorruimte zien, waarbij alle afdelingen zich rondom de kantineruimte bevinden. “Alle collega’s zitten hier heel dichtbij. Van de Customer Care tot de reserveringsafdeling. De lijntjes zijn heel kort en als er een probleem is of je hebt snel een antwoord nodig, loop je gemakkelijk langs”, vertelt Fieneke. SAMEN LUNCHEN MET HET TEAM VAN SUNNY CARS Dat het salesteam van Sunny Cars de afgelopen tijd niet heeft stilgezeten, staat als een paal boven water. Gedurende de coronaperiode is het team - deels door natuurlijke verloop - flink gekrompen, maar inmiddels zijn ze weer op volle kracht. Reisbizz Magazine maakte tijdens een gezellige lunch op het kantoor in Haarlem kennis met nieuwe collega’s Fieneke, Rik en Annemiek en kletste bij met vaste krachten Marco en Jacqueline. Tekst: Bibi Mol - Foto’s: Reismedia en Sunny Cars

34 — Interview — Jij werkt sinds mei bij Sunny Cars. Wat houdt jouw functie precies in? “Ik ben eigenlijk meer het gezicht naar de branche toe. En dan met name voor de reisagenten, reisbureaus en ZRA’s. De reisagenten die ons boeken, boeken ons al heel lang. Zij weten dus precies waar ze moeten zijn; of het een reserveringsvraag is of ze terecht moeten bij Customer Care of de marketing afdeling. Als ze er echt niet uitkomen, komen ze bij mij terecht.” Wat zijn jouw hobby’s? “In de wintermaanden houd ik ervan om te gaan skiën met mijn man. Daar ben ik echt dol op. Daarnaast hebben we ons de afgelopen twee jaar bezig gehouden met het bouwen van ons eigen huis. We wonen nu wel, maar er moet evengoed nog wel wat gebeuren. Ook heb ik mijn handen vol aan ons zoontje van twintig maanden, waar ik iedere dag weer van geniet.” Reis je veel? “Mijn man en ik houden heel erg van reizen. Deze zomer zijn we naar Frankrijk geweest, maar mijn lievelingsland is Italië. Daar mag je me echt voor wakker maken. We hebben nog wel een to-do lijstje als het gaat om vakantielanden. Ik zou heel graag naar NieuwZeeland willen, maar ook Fins Lapland en Zuid-Afrika. Dat zijn wel mijn drie bucketlist bestemmingen.” Naam: Fieneke van Heusden-Bosters Leeftijd: 33 jaar Functie: Sales Representative

35 — Interview — Hoe heb jij de hectische periode tijdens de pandemie ervaren? “Het is een lastige tijd geweest en dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Maar gelukkig heb ik me geen seconde zorgen gemaakt over het voortbestaan van Sunny Cars. Dat gaf een hoop rust. En wat nu veel energie geeft, is de versterking in het team. Dat we met z’n allen kunnen bouwen naar wat moois en beters.” Hoe ontspan jij na een lange werkdag? “Zelf heb ik altijd gevoetbald en mijn zoontje van zeven voetbalt nu ook, en ik train en coach zijn team. Dan taai ik echt om een uur of half vijf af, want dan ga ik met ze trainen. Heerlijk met je kop in de wind en die jongentjes proberen beter te maken. Dat vind ik echt heel leuk om te doen. Het komt wel eens voor dat er iets tussendoor komt en dan is er backup. Maar inmiddels weten mijn collega’s het wel en wordt er rekening mee gehouden.” Hoe ziet jouw ideale weekend eruit? “Op zaterdagochtend voetballen met mijn zoon en het team en daarna het liefst bij mijn dochter bij haar hockeywedstrijd kijken. Vervolgens in de middag naar een festivalletje met een graadje of 25 en een heerlijk biertje in de hand. Ik ben dan wel fan van het hardere genre. En op zondag neem ik de tijd om te ontspannen en kijk ik voetbal. Ik ben Ajacied, dus we kijken dan wel naar Ajax.” Naam: Marco Ammerlaan Leeftijd: 44 jaar Functie: Director of Sales Nederland, België & Frankrijk

36 — Interview — Jij bent wel een vast begrip bij Sunny Cars, toch? “Als je Sunny Cars opzoekt in het woordenboek, kom ik naar boven ja. Na mijn toerisme opleiding ben ik in een hotel achter de receptie geraakt. Toen ik erachter kwam dat dit niet mijn ding was, belandde ik bij Sunny op de reserveringsafdeling. Twee jaar later schoof ik door naar Sales Support en daar zit ik na 12 jaar nog steeds met veel plezier. Je kunt bij mij terecht wanneer je vragen of opmerkingen hebt over o.a. het boekingsplatform, Sunnies, cijfers en allerlei andere zaken. Reservering gerelateerde vragen kun je logischerwijs het beste bij de collega’s van de afdeling reserveringen neerleggen.” Waar ben jij buiten het werk om druk mee? “Voor mijn twee kinderen van vijf en acht ben ik klassenmoeder en ik ben nu ook teammanager bij mijn dochter haar hockeyteam. Dat vind ik erg leuk om naar te kijken, waarbij ik me soms wel afvraag of ik zelf niet zou willen hockeyen. Verder houd ik me om te ontspannen graag bezig met het bouwen van Lego. Dat is een grote hobby van mij en mijn man samen. We bouwen dan onze eigen sets en in ons huis vind je her en der een bouwproject. Als het klaar is verdwijnt het in een bak en halen we het later nog eens tevoorschijn. We kunnen avonden lang bouwen.” Waar reis je met je gezin tijdens vakanties naartoe? “Het zal je niet verbazen dat wij bijna jaarlijks naar Legoland gaan. Daar hebben we een abonnement op. Dan gaan we lekker met de auto naar Denemarken. Verder zijn wij ook echte Scandinavië-gangers. We zijn in Zweden geweest en afgelopen jaar voor het eerst naar Noorwegen. Ook daar zullen we vaker terugkomen.” Naam: Jacqueline Tabak-van ’t Wout Leeftijd: 37 jaar Functie: Sales Support

37 — Interview — Wat is jouw ervaring in de reiswereld? “Ik zit al heel wat jaartjes in de reiswereld. In 2002 begon ik bij TUI, waar veel mensen hun eerste stappen zetten. Na vijf jaar bij de touroperating werd het tijd voor wat anders, maar wilde ik wel in de sector blijven. Bij Transavia ben ik in de sales aan de slag gegaan en deed ik de contracten met de touroperators. Vervolgens ben ik in de autohuurwereld terecht gekomen bij Avis en heb ik daar de mooiste tijd van mijn leven gehad. Na tien jaar kwamen daar allerlei overnames waardoor het DNA van het bedrijf veranderde en het voor mij tijd was om wat anders te gaan doen. Ik werd teruggevraagd bij Transavia en daar ben ik met veel plezier heen gegaan. Toen het grote C-woord vervolgens kwam, stond logischerwijs ook bij Transavia de wereld op zijn kop en stopte het avontuur eerder dan gepland. Na een kort maar leerzaam uitstapje bij TURNN in de wereld van mobiliteit, heb ik een aantal leuke gesprekken gehad met Marco en Hans Knottnerus, de rest is geschiedenis.” Wat is jouw hobby? “Ik ben groot Formule-1 liefhebber, dus ik word de laatste jaren zeer verwend. Ik ben er zelf ook regelmatig geweest en zou ook graag nog een keer naar Zandvoort gaan. Ik kijk echt al sinds 1992, sinds Jos Verstappen begon met racen. Het is echt wel een grote hobby. Gezellig kijken met een stuk of vier vrienden. Biertje en pizza erbij, dan heb ik een heerlijke middag.” Wat voor soort reiziger ben jij? “Een echte Europa-ganger. Ik ga graag met mijn gezin naar Spanje, Portugal en Griekenland. Ook wel naar Italië. Daar voel ik me als een vis in het water. En dan niet alleen maar op het strand liggen. Na twee dagen zou ik dan al onrustig worden. Een huurauto is een vast onderdeel in onze vakanties. Wij zien graag wat van de bestemming.” Naam: Rik Sluiter Leeftijd: 43 jaar Functie: Key Accountmanager voor touroperators, business agencies en Online Travel Agents (OTA’s)

38 — Interview — Waar heb je hiervoor gewerkt? “Op mijn negentiende ben ik ooit begonnen in de autoverhuur op Schiphol en uiteindelijk ben ik bij Enterprise beland. Tussendoor heb ik een uitstap gemaakt van achttien jaar bij de KLM, waar ik startte in de vertrekhal en later de VIP service ben gaan doen voor teams die extra begeleiding nodig hadden. Denk aan voetbalteams of teams die naar de Olympische Spelen gaan. Maar ook hele belangrijke klanten voor KLM die vaak vlogen. Sinds afgelopen juli ben ik gestart bij Sunny Cars.” Wat doe je in je vrije tijd? “Ik ben moeder van twee dochters, maar ik ben ook al oma. Ik werk vier dagen in de week en woensdag is mijn oppasdag. Dat vind ik enig om te doen. Verder hockeyde ik in mijn tijd bij KLM bij het hockeyteam van de vliegmaatschappij en ik heb ook altijd getennisd op hoog niveau. Vanwege blessures moest ik dat allemaal loslaten, maar nu weet ik mijn ontspanning te vinden tijdens het golfen. Daar ben ik echt verslaafd aan geraakt.” Waar ben je afgelopen zomer naartoe gereisd? “Voor het eerst ben ik deze zomer alleen met mijn man op vakantie geweest. We zijn rondgetrokken door Europa met onze auto en de caravan erachter. Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Duitsland; we hebben het allemaal gezien.” Naam: Annemiek Hoek Leeftijd: 57 jaar Functie: Inside Sales, vooral voor de touroperating

Geniet van een van de mooiste stranden van Punta Cana op de Dominicaanse Republiek en ontdek een wellness-ervaring die al je zintuigen prikkelt. De tropische natuur is perfect geïntegreerd in het resort en er kan worden genoten van uitzonderlijke eetgelegenheden, een fantastische YHI Spa en fijne zwembaden. Voor een optimale vakantiebeleving kies je voor een verblijf in de Wellness-Inclusive kamers, welke zijn ontworpen in samenwerking met Delos. BOEK ZORGELOOS ) Adults-only: vanaf 18 jaar ) Direct aan het witte strand ) Alle faciliteiten voor een zorgeloze vakantie JOUW DROOMVAKANTIE NAAR MELIÁ PUNTA CANA BEACH WELLNESS INCLUSIVE - ADULTS-ONLY

40 DE CASA’SVAN CUBA: LOGEREN IN CUBAANSE B&B’S SEPTEMBER 2022 MAGAZINE Nr 49 Bonaire en Harbour Village: ‘Een perfecte match voor de juiste klant’ TUI BREIDT UIT OP DE ANTILLEN: EXTRA HOTELAANBOD Caribbean Special

CARIBBEAN SPECIAL Als winterzonvakantie zijn de bestemmingen in de Caribbean een perfecte keuze met de warme temperaturen die daar dan nog steeds zijn. Maar ook tijdens de zomermaanden kun je in de Caribbean genieten van een heerlijke vakantie. In deze uitgave van Reisbizz Magazine laten we verschillende partijen en reisprofessionals aan het woord over de verschillende bestemmingen en hun ervaringen. Zo vertelt Milou Vlaskamp, product manager voor de Antillen, over het nieuwe hotelaanbod van TUI op de ABC-eilanden en de verschillen tussen de bestemmingen. “Zonnen op prachtige stranden en nippen aan een cocktail, wie droomt er niet van.” Vier ervaren reisagenten vertrokken afgelopen mei naar Bonaire om een exclusief kijkje te nemen in Harbour Village Beach Club, een charmant resort dat aan het enige privéstrand op Bonaire ligt. In gesprek met de dames vertellen zij over hun ervaringen met het eiland en het resort. Natasja Eshuis van Travel Trend neemt ons mee naar de kleinschalige particuliere pensions die Cuba rijk is en Jacqueline van Dundu Tours op Curaçao stelt zichzelf en haar bedrijf voor. Als laatst vertelt Monique Peereland van Caribbean Reflections, vertegenwoordiger van verschillende hotels in de Caribbean, over Paradera Park op Aruba en geeft ze tien redenen om voor Marriott Beach Resort op Curaçao te kiezen.

Met luxe, comfort én twee top à la carte restaurants steelt Delfins Beach Resort Bonaire je hart. Verscholen in de groene tuin met wuivende palmbomen liggen de moderne appartementen. Elk met een uitzicht om bij weg te dromen. Geniet van culinaire hoogstandjes bij Brass Boer of waan je in Oriëntaalse sferen bij restaurant Senang. In dit ruim opgezette resort ga je ongetwijfeld een mooie tijd tegemoet. Zo kan je zelfs sporten met uitzicht over de Caribische Zee in de Dreamz Fitness. Na een duik in het grootste zwembad van het eiland is het tijd voor je lievelingscocktail. Zet je voetjes in het zand bij Club Tropicana en geniet van al het moois om je heen. Daarom Delfins Beach Resort Direct gelegen aan privéstrand Ruime appartementen Grootste zwembad van Bonaire Brass Boer, culinair dineren Duikcentrum Dive Friends Delfins Beach Resort Bonaire4+ 9 dagen, Logies Vertrek winter 2022 Incl. vlucht & transfers Per persoon al vanaf 1199,- Pure verwennerij Genoemde prijs is een vanafprijs p.p. o.b.v. 2 pers. incl. vlucht Economy, luchthavenbelasting en brandstoftoeslagen, excl. andere toeslagen. Prijswijzigingen, zet- en drukfouten voorbehouden. NIEUW bij TUI

43 — Caribbean Special — Aruba - One Happy Island, Bonaire - Divers Paradise, Curacao - Bon Bini. De Caribische eilanden zijn populairder dan ooit. Maar waar ga jij naartoe? Milou Vlaskamp, Product Manager van de Antillen bij TUI, licht de grootste verschillen tussen de eilanden toe en laat alvast een greep zien uit de nieuwste aanwinsten in het accommodatie aanbod. TUI BREIDT UIT OP DE ANTILLEN: EXTRA HOTELAANBOD Tekst: Milou Vlaskamp - Foto’s: TUI en Shutterstock Cas Abou Beach op Curaçao

44 — Caribbean Special — Zonnen op prachtige stranden en nippen aan een cocktail, wie droomt er niet van. Alle drie de eilanden lenen zich daar perfect voor. Wanneer je kiest voor zo’n heerlijke relax vakantie, dan maakt het dus niet uit of je naar Aruba, Bonaire of Curaçao gaat. Je kiest gewoon het hotel dat het best bij jou past. Op TUI.nl selecteer je gemakkelijk al jouw wensen en een passend aanbod rolt eruit. Wil je toch iets meer ondernemen en weten welk eiland het meest geschikt is voor jou? Dan vertel ik je daar graag meer over. STRANDEN Aruba staat bekend om zijn kilometerslange witte stranden. De stranden zijn breed en bijzonder kindvriendelijk. Verder zijn er tal van watersporten te beoefenen. Op Curaçao zijn de stranden kleiner en vind je meer dan 35 prachtige baaien. De noordkust is ruw en rotsachtig. De zuidkust is rustig met kristalhelder water. Bonaire telt meer dan 22 stranden, waarvan maar enkele zandstranden. Bonaire staat vooral bekend om de adembenemende onderwaterwereld. Met 300 kilometer koraalrif rondom het Caribisch eiland is dit ‘Diver’s Paradise’. Maar ook snorkelend kom je genoeg moois tegen. Favoriet en uniek op Bonaire is Sorobon Beach, wit zandstrand en ondiep felblauw water, dé plek op het eiland om te windsurfen. En waar je op Aruba en Curaçao tal van beach bars tegenkomt, is dat op Bonaire meer uitzondering dan regel. Al is het in mindere mate, ook op Bonaire vind je de meest gezellige en vooral goede eettentjes. The Reef Curaçao

RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=